غدد لنفاوی (Lymphatic Glands) چیست؟

چه عواملی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود؟ هرآنچه که باید در باره غدد لنفاوی بدن بدانید

غدد لنفاوی

سیستم ایمنی بدن انسان‌ها متشکل از بخش‌های مختلفی هستند که با کمک هم، در حفظ ایمنی بدن تلاش می‌کنند. غدد لنفاوی (Lymphatic Glands) یا گره‌های لنفاوی (Nodus Lymphoideus)، فرمی بیضی شکل دارند و در قسمت‌های مختلف بدن قرار دارند. تمرکز بیشتر غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل، معده و در کشاله ران است. این غده‌ها حاوی یک مایع بی‌رنگ به‌نام لنف هستند. علم پزشکی غدد لنفاوی را بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن می‌داند.

این غده‌ها همانند یک فیلتر، ویروس‌ها، باکتری‌ها و تمامی ذراتی که به سلول‌های بدن هجوم می‌آورند را جذب کرده و از بین خواهند برد. به‌علاوه، غدد لنفاوی با عملکردی همانند گردش خون، با گردش مایع لنفاوی، گلبول‌های سفید را به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسانند.

 این غدد می‌توانند در شرایط مختلف، با نشان دادن علائمی، ما را از وجود بیماری خاصی آگاه کنند. در کنار آن غدد لنفاوی گاهی خود نیز دچار بیماری خواهند شد. در این مطلب، به بررسی بیماری‌های مربوط به غدد لنفاوی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

غدد لنفی

چه عواملی باعث تورم غدد لنفاوی می‌شود؟

ممکن است زیاد عبارت “متورم شدن غدد لنفاوی” به گوشتان خورده باشد. این عارضه معمولا به‌دلیل وجود عفونت ویروسی یا عفونت باکتریایی رخ می‌دهد. علت این عارضه به‌دلیل جذب عفونت‌ها توسط غدد لنفاوی رخ می‌دهد. گفتیم که این غدد مانند سدی محافظ در مقابل عفونت‌های مختلف هستند.

ورود این عفونت‌ها به داخل غدد لنفاوی، باعث تورم آن‌ها می‌شود. بزرگ شدن بیشتر از اندازه طبیعی غدد لنفاوی گردن یا کناره‌های چانه یا زیر بغل نشان‌دهنده تورم این غدد است. معمولا تورم غدد لنفاوی نشانه بیماری خطرناکی نیست.

حتما دیده‌اید که به هنگام سرماخوردگی، پزشکان، غدد لنفاوی زیر چانه و کنار گردن را لمس می‌کنند. بسیاری از مواقع؛ تورم غدد لنفاوی به دلیل سرماخوردگی و بیماری‌های ویروسی است. اما گاهی این تورم در کنار علائم دیگر می‌تواند نشانه سرطان غدد لنفاوی باشد. تورم غدد لنفاوی هم به صورت دردناک هم بدون درد بوجود می‌آید که هر کدام می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری باشد.  به‌همین دلیل باید حتما در صورت مشاهده تورم غدد لنفاوی، به پزشک غدد و متابولیسم مراجعه کرد.

علائم همراه با تورم غدد لنفاوی که باید به آن‌ها توجه کرد

غدد لنفاوی همراه با رگ‌ها و گره‌های لنفاوی، در سراسر بدن کشیده شده‌اند. گره‌های لنفاوی به‌دلایل مختلف، دچار تورم می‌شوند. همزمان با این تورم، علائم دیگری نیز در بدن افراد دیده می‌شود. بسیاری از این نشانه‌ها، دلیل وجود بیماری خاص و خطرناکی نیستند.

برای مثال در بسیاری از کودکان به‌هنگام سرماخوردگی، تورم غدد لنفاوی گردن زیاد دیده می‌شود اما این عارضه معمولا جای نگرانی ندارد. در بسیاری از این موارد پزشک از داروهای انتی بیوتیک برای تورم غدد لنفاوی و درمان آن‌ها استفاده می‌کند یا با کمپرس و درمان‌های ساده آن را درمان می‌کند. اما در بعضی موارد ممکن است این تورم، نشانه‌ای از یک بیماری باشد. پس لازم است که حتما در صورت مشاهده آن‌ها، با پزشک مشورت کنید. از شایع‌ترین این علائم به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

  • احساس درد و حساس شدن نواحی غدد لنفاوی
  • احساس برجستگی به اندازه یک لوبیا در قسمتی که غدد لنفاوی وجود دارند.
  • احساس تب و بیماری و عرق کردن شبانه
  • آبریزش بینی که همراه با گلودرد و عفونت دستگاه تنفسی است.
  • تورم در تمامی غدد لنفاوی در سراسر بدن
  • تورم گره‌های لنفاوی در حالی که این تورم در یک بازه زمانی مرتب اتفاق افتاده و غده‌ها در حال رشد هستند.

سرطان غدد لنفاوی یا لنفوم  (Lymphoma)

یکی دیگر از بیماری‌های مربوط به غدد لنفاوی، لنفوم است. لنفوم نام سرطانی است که دلیل آن مانند بسیاری دیگر از سرطان‌های دنیا، ناشناخته مانده است. این سرطان، از سلول‌های ایمنی بدن انسان آغاز می‌شوند. سیستم لنفاوی، بخشی از سیستم ایمنی بدن ما را تشکیل می‌دهد که شامل غدد لنفاوی، مغز استخوان، غده تیموس و طحال است. این شبکه ایمنی، وظیفه مبارزه با عوامل خارجی که به بدن آسیب می‌زنند را بر عهده دارد. لنفوم، بیماری است که بر تمامی بخش‌های شبکه لنفاوی تاثیر می‌گذارد.

سرطان غدد لنفاوی در چهار مرحله خود را نشان می‌دهد. در سرطان مرحله ۱، سرطان فقط در یک گره لنفاوی یا در یک ارگان بدن وجود دارد. در سرطان مرحله ۲، این بیماری در دو غده لنفاوی که به‌هم نزدیک بوده و در یک قسمت بدن قرار دارند، خود را نشان می‌دهد.

 در سرطان مرحله ۳، آثار بیماری را در دو طرف بدن و در غدد لنفاوی بیشتری می‌توان دید. سرطان مرحله ۴، فراتر از غدد لنفاوی، به بعضی از ارگان‌های بدن متاستاز داده و بیشتر در کبد، ریه‌ها، مغز استخوان یا غدد لنفاوی شکمی نفوذ کرده است. تمامی این سرطان‌ها قابل درمان هستند. سرطان لنفوم به دو دسته هوچکین و غیر هوچکین طبقه بندی می‌شود.

علائم لنفوم (سرطان غدد لنفاوی) چیست؟

بر عکس بسیاری از انواع سرطان‌ها که بدون علامت خاصی به یکباره بیمار را درگیر خود می‌کنند، لنفوم با علائم بسیار مشخصی بروز می‌کند. اولین علامت لنفوم، تورم غدد لنفاوی در ناحیه گردن، زیر بغل و غدد لنفاوی کشاله ران است. این تورم معمولا هیچ دردی ندارد و از روی پوست قابل لمس و دیدن است. اما گاهی غدد لنفاوی در درون بدن متورم می‌شوند که عوارض مختلفی از خود نشان می‌دهند.

از جمله علائم لنفوم به این موارد می‌توان اشاره کرد:

  • تب
  • کاهش وزن
  • تعریق شبانه
  • سرفه و مشکلات تنفسی
  • تورم غدد لنفاوی

توجه کنید که بسیاری از این علائم می‌توانند به‌دلایل دیگری در بدن رخ دهند و لزوما نشان دهنده سرطان غدد لنفاوی نیستند. اما با مشاهده این علائم باید به پزشک مراجعه کرد.

علائم سرطان لنف

لنفوم هوچکین چیست و چه علائمی دارد؟

برای ابتلا به لنفوم هوچکین، هیچ دلیل به‌خصوصی ذکر نشده است. اما در بیماران مبتلا به این بیماری، علائم و شرایط مشترکی دیده می‌شود.

  •  این بیماری بیشتر در مردان و در سنین ۱۵ تا ۳۵ سال یا افراد بالاتر از ۵۰ سال دیده می‌شود.
  • تحقیقاتی در مورد ارثی بودن این سرطان نیز انجام شده که نشان می‌دهد برادران یا خواهران بیمار، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
  • بعضی از عفونت‌ها مانند ویروس اپشتین بار یا عفونت هلیکوباکتر پیلوری در معده و هپاتیت C، می‌تواند با لنفوم در ارتباط باشد.
  • در افرادی که مبتلا به بیماری‌های مربوط به سیستم ایمنی مانند لوپوس، سندرم شوگرن یا آرتریت روماتوئید هستند نیز، لنفوم دیده شده است.

علائم هوچکین شامل:

  • تورم بدون درد غدد لنفاوی
  • تب بدون علت
  • تعریق شبانه
  • درد قفسه سینه
  • احساس تنگی نفس و سرفه
  • عفونت‌های شدید و مکرر
  • خارش‌های شدید پوستی
  • کاهش شدید وزن که دلیل خاصی ندارد

در بسیاری از موارد، مشاهده این علائم دلیلی برای وجود لنفوم هوچکین نیستند اما برای اطمینان خاطر مشاوره با پزشک توصیه می‌شود.

لنفوم غیر هوچکین چیست و چه علائمی دارد؟

لنفوم غیرهوچکین، زمانی است که تکثیر سلول‌های غدد لنفاوی بیشتر از حد نرمال باشد. این سلول‌ها نه تنها در زمانی که باید از بین نمی‌روند، بلکه در برابر بیما‌ری‌ها نیز از بدن محافظت نمی‌کنند. زیاد شدن این سلول‌ها، تشکیل بافت توده‌ای را خواهند داد که تومور سرطانی است.

 لنفوم غیر هوچکین با علائمی کاملا شبیه به هوچکین خود را نشان می‌دهد.

  • تب بدون علت
  • خارش شدید پوستی
  • تعریق شبانه
  • خستگی بسیار زیاد و لکه‌های قرمز پوستی
  • تورم بدون درد در غدد لنفاوی گردن یا زیر بغل و کشاله ران

این نوع سرطان در آقایان بیشتر از خانم‌ها دیده می‌شود و با بالا رفتن سن احتمال وقوع آن بیشتر است اما در جوان‎ها نیز دیده شده است. کاهش سیستم ایمنی بدن بر اثر بیماری‌های مختلف نیز می‌تواند منجر به لنفوم غیر هوچکین باشد.

علائم لنفوم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

لنفوم علائم مشترکی با بسیاری از بیماری‌های ساده و بی‌خطر دارد. به‌همین دلیل در بسیاری موارد افراد خیلی دیر متوجه بیماری خود خواهند شد. کم شدن وزن ناگهانی، تورم بدون درد غدد لنفاوی به‌صورتی که در بازه زمانی طولانی مدت، از میزان تورم آن کم نشود، خارش‌های بی‌دلیل پوستی که به‌راحتی قابل درمان نیستند، تب‌های طولانی مدت و بی‌دلیل، علائمی هستند که در صورت مشاهده، بهتر است با پزشک مشورت کنیم. به‌خصوص اگر در خانواده نزدیک، سابقه لنفوم وجود دارد، باید بیشتر به علائم خود توجه کنید.

مشاوره آنلاین پزشک متخصص غدد

درمان لنفوم

درمان انواع سرطان‌ها، به‌میزان زیادی به نوع بیماری، مقدار گسترش آن در بدن و سن بیمار بستگی دارد. در بسیاری از بیمار‌ها که سرطان به بافت‌های سایر قسمت‌های بدن نیز متاستاز داده است، گاهی پزشک جراح ناگزیر از برداشتن بخشی از بافت یا عضو خواهد بود.

 درمان‌های رایج در سرطان‌های مختلف، برای سرطان غدد لنفاوی نیز تجویز می‌شوند:

  1.  شیمی درمانی
  2. پرتو درمانی
  3. پیوند مغز استخوان
  4. پیوند سلول‌های بنیادی

با شیمی درمانی و پرتو درمانی، سلول‌های سرطانی از بین خواهند رفت و سپس با پیوند مغز استخوان، سلول‌های مغز استخوان که در جریان درمان از بین رفته‌اند، جایگزین خواهند شد. در کنار این درمان‌ها، تغییراتی در سبک زندگی، و برنامه‌های مختلف ورزشی و غذایی نیز به بهبود بیماران کمک شایانی خواهد کرد.

نکته امیدوارکننده در مورد لنفوم این است که این بیماری در مراحل اولیه قابل شناسایی و درمان است. اما اگر فرد به نشانه‌های طولانی مدت خود توجه نکرده و به‌دنبال درمان نباشد، ممکن است بیماری وارد فاز وخیم شده و درمان آن زمان‌بر شده و گاهی نیز بیماری کشنده باشد.

پزشک با گرفتن شرح حال از بیمار، و بعد از بررسی نشانه‌های اولیه، ابتدا آزمایش خون را انجام داده و در صورت تشخیص لنفوم، به‌سراغ نمونه‌برداری از غدد لنفاوی خواهد رفت تا نوع و میزان سلول‌های سرطانی را شناسایی کند. در این میان، برای بررسی بافت‌های داخلی، سی تی اسکن و ام آر آی نیز انجام خواهد شد.

 بعد از انجام تمامی مراحل درمان، بیمار باید به‌صورت مرتب توسط پزشک معاینه شود تا از درمان کامل، و از بین رفتن توده‌ها، اطمینان حاصل شود. در صورت عود مجدد بیماری، درمان‌های قبلی با شدت بیشتر انجام خواهند شد.

پیشگیری از لنفوم

پیشگیری از لنفوم

از آن جایی که سرطان، بیماری است که بدون دلیل مشخصی بروز می‌کند، نمی‌توان توصیه خاصی برای پیشگیری از آن ارائه کرد. اما آن‌چه مسلم است، سبک زندگی سالم یکی از مواردی است که افراد را از بسیاری از بیماری‌ها دور نگه خواهد داشت.

 تغذیه سالم و پرهیز از غذاهای ناسالم و الکل، از مواردی است که پزشکان به آن توصیه می‌کنند. فعالیت بدنی و ورزش منظم، در حفظ سلامت سلول‌های بدن نقش مهمی دارد. اگر در خانواده سابقه مشکلات مربوط به غدد لنفاوی و سرطان لنفوم وجود دارد، بهتر است معاینات سالانه را داشته باشید. پرهیز از استرس و اضطراب از مواردی است که پزشکان برای جلوگیری از انواع سرطان و البته بیماری‌های دیگر، آن را پیشنهاد می‌دهند.

علائمی که در مورد سرطان غدد لنفاوی گفته شد، در بسیاری از بیماری‌های معمول هم دیده می‌شود. بنابراین به‌محض دیدن یکی از این علائم، به هراس ابتلا به این بیماری دچار نشوید.

در این ایام که بیماری کرونا، وحشت عجیبی در میان مردم ایجاد کرده است، هر نوع گلودردی افراد را به شک خواهد انداخت ولی نمی‌توان رابطه‌ای میان هرگونه گلودرد یا تورم غدد لنفاوی و کرونا پیدا کرد. مشاوره با پزشک آنلاین متخصص غدد در سامانه پذیرش ۲۴، می‌تواند خیال شما را از بابت نشانه‌های احتمالی راحت کند. سرطان لنفوم، از سوی بسیاری از مراکز معتبر درمانی در جهان دیگر به‌عنوان یک سرطان خطرناک شناخته نمی‌شود. بلکه بیماری قابل درمان است.

غدد لنفاوی زیر بغل

سوال بیمار:

سلام ببخشید من میخواستم راجب جواب سنوگرافی بپرسم ۱۸سالمه، این متنشه: در هر دو زیر بغل چند گره لنفاوی واکنشی وجود دارد که بزرگترین آنها در سمت RT به اندازه ۱۱’۵ میلی متر و بزرگترین آنها در سمت LT 14.5 * 5.5 میلی متر دیده می شود.

آیا مشکلی هست؟ یا طبیعی هست؟

پاسخ دکتر مرجان شریف زاده متخصص بیماری های داخلی:

وجود غدد لنفاوی واکنشی متعدد در زیر بغل نگران کننده نیست و توصیه میشه پس از مصرف یک دوره انتی بیوتیک چند ماه بعد مجدد سونوگرافی را تکرار کنید.

مشاوره آنلاین متخصص غدد و لنف

۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

منبع
thediagnosa.compacoregon.compbmchealth.orgpbmchealth.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
33 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امید
امید
28 روز قبل

سلام درصورت مبتلا به سرطان غده لنفاوی چه مدت زمان طول میکشد که کاهش وزن داشته باشی و اگر کاهش وزن داشته باش وزن ۶۰کیلو باشه چقد کم میشه و چه مدت زمان در ضمن وعده های غذای مرتب مصرف میشه سنش ۱۴ و دختر هست بدون سابقه بیماری خاص

سلما
سلما
1 ماه قبل

سلام من اتفاقی دستم خورد به زیر بغلم یه برآمدگی خورد منم فک کردم جوش هست از کجا بدونم چیه

نفیسه
نفیسه
1 ماه قبل

سلام توده خیلی ریز هم زیر بغل چپ هم راست بدونه درد علت اول گفتم غده اشتباه شدم

نفیسه
نفیسه
1 ماه قبل

سلام زیر بغل چپ او راست یک غده کوچیک داره بدونه درد خطر داره استرس دارم او ترس

نفیسه
نفیسه
1 ماه قبل

سلام زیر بغل سمت چپ او راست غده خیلی ریز داره بدونه درد آیا خطر ناکه خیلی می ترسم و استرس دارم

رستا
رستا
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید
من دوهفته مونده بود به سال جدید هرپس دهان گرفتم بعد با دارو خوب شدم الا هر از گاهی افت روی لبام میزنه فقط بعد پنج روز هم خوب میشه
چند روز پیش دستم خیلی اتفاقی خورد ب زیر چونم ی غده متحرک کوچیک اومد زیر دستم
یکم درد گرفت وقتی دستم خورد
رفتم دکتر گفتن غده لنفاوی چرک خشکن دادن
با ی سری دارو مسکن دندون ب شدت خراب هم دارم درد گوش هم هستم میخواستم ببینم از غده لنفاوی هستش یا نه از دندونمه میشه کمک کنین خیلی استرس دارم فکر میکنم سرطان دارم

طاها
طاها
پاسخ به  رستا
17 روز قبل

بله

ایلیا
ایلیا
2 ماه قبل

سلام من ۱۶ سالمه غده لنفاوی کشاله ران پاهام حس میکنم زیاد بزرگه زبان قلبمم وقتی بهش دست میزنم حس میکنم خطری داره؟

ممد
ممد
پاسخ به  ایلیا
18 روز قبل

سلام منم مثل توهم این چیز وحشت ناکیه اگه تونستی زنگ بزن ۰۹۰۵۹۶۸۵۲۲۶

امیرعباس
امیرعباس
2 ماه قبل

سلام پسرمن سه ماهه غده لنفاوین درزیرگردنش دراونده خطری داره

زهرازندیه
زهرازندیه
پاسخ به  امیرعباس
14 روز قبل

سلام دخدرمن هم همینطوره ۱۶سالشه

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  زهرازندیه
10 روز قبل

سلام دقیقا کجای گردنه منم اینجوری شدم

هدایتی
هدایتی
پاسخ به  امیرعباس
13 روز قبل

با سلام غدد لنفاوی زیر بغل دو طرف متورم و درد ناکه چکار کنم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  امیرعباس
10 روز قبل

سلام علت رو فهمیدین؟

مصطفی
مصطفی
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید من دو سال تو فصل سرما حالم خراب میشه کسل میشم سردم میشه استرس اضطراب میگیرم زانو و کمر درد میگیرم بعضی اوقات درد تو بیضه هام میزنه مخصوصا سردم میشه غدد لنفاوی زیر گلوم درد میگیره عصبی میشم حوصله کسی رو هم ندارم لطفا راهنمایی کنید

کرمی
کرمی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر
برای درمان جوش زیر بغل یا همان غده لنفاوی چ دارویی چ آنتی بیوتیکی باید مصرف بشه؟

م،ف
م،ف
5 ماه قبل

سلام،وقت بخیر ،حدود یک ماه در زیر بغل سمت راست بدن ب اندازه دو تا جوش زیر پوست احساس میکنم بعضی اوقات که دست میزنم درد میگیره،در ضمن در زیر چانه جوشهای چرکی بعضی اوقات در می‌آورم علت چیه،خطرناکه؟میشه لطفا راهنمایی بفرمایید

ریحانه
ریحانه
6 ماه قبل

سلام غده در گردنم یهویی شروع به درد میکنه و التهاب پیدا میکنه تا مسکن نخورم خوب نمیشم علتش چی میتونه باشه

محمد
محمد
9 ماه قبل

با عرض سلام کودکی دارم ۴ ساله که پس از تب بالای ۳۸ همراه با سرفه و خلط و کمی بدن درد به پزشک مراجعه کردم که تشخیص ایشان علائم کرونا بود از نوع جدید آن ، الان حال او بهتر است و تب هم ندارد فقط به اندازه یک نخود کنار گردن او ورم کرده همراه با درد آن نقطه که به نظر خودم غده لنفی کنار گردنش باشد سوال بنده از خدمت شما پزشک محترم این است که این تورم غده لنفی به خاطر خلط سینه و علائم بیماری کرونا بوده و یا دلیل دیگری دارد ؟ اشتها و وزن او هم خوب است وزن ۱۷ کیلو . خیلی متشکر و ممنون می شوم اگر بنده را از نگرانی در بیاورید . خدا شما را حفظ کند .

آخرین ویرایش 9 ماه قبل توسط محمد
شاهین
شاهین
10 ماه قبل

سلام من یک پسر یک ساله دارم مدت شش هفت ماه کا غده زیر بقل چپ در امده وتاحالا نرفته کجا باید مراجه کنم

پری
پری
10 ماه قبل

سلام دکترعزیز همسرمن تمام پشتش پرازخال های بزرگ سیاه شده ویکی ازاونها قیفی شده ودرکشاله ی ران غده زده ودرناحیه ی پشت سمت چپ ازبالا تاپایین غده زده وداره رشد میکنه میخواستم ببینم ایا این همون هوچکین هست

مریم
مریم
پاسخ به  پری
1 ماه قبل

بله

Hossein
Hossein
1 سال قبل

سلام من سال ۱۳۸۸ به تشخیص پزشک ونمونه برداری به بیماری لنفوم (هوچکین) مبتلا شدم و۱۲جلسه شیمی درمانی انجام دادم واز۲۵ جلسه پرتودرمانی ۱۱جلسه رو بیشترنتونستم انجام بدم وچندسال اول مرتب زیرنظرپزشکم چکاپ میشدم وبه دلایل شخصی دیگه نتونستم به اهوازبرم و چکاپ بشم والان نزدیک به یکسالی هست که دیگه اصلا توانایی انجام هیچ کاری روندارم و همیشه دوست دارم توی رختخواب باشم واگه بخوام کاری انجام بدم انگارکه کل بدنم بی حس میشه ونفسم بالا نمیاد ودوست دارم همیشه بخوابم طوری شده که آرزوی مرگ میکنم وازخودم بدم میاد نه اینکه دوست نداشته باشم کار بکنم بلکه حین کار ضعف عجیبی بهم دست میده من الان ۴۱ ساله هستم ممنون میشم راهنمایی کنید.قبل ازهرگونه راهنمایی وکمک شماکمال تشکر وقدردانی رادارم

بانو
بانو
1 سال قبل

سلام آیا جابجایی غدد لنفاوی زیر بغل بر اثر اثابت تیر منجرب به مرگ میشه؟

مهشیدمعاریف
مهشیدمعاریف
پاسخ به  بانو
10 ماه قبل

سلام من دختری ۱۶ساله هستمدرگردنم غددلنفاوی ورم کرده با کتفم همه آزمایشارو هم دادم نرمال فقط سونوگرافی نشان داده بزرگو چسبندست بقیه آزمایشام نرمال حتی پاتولوژیم جوابش خوب بوداصلان اونی که دکترافکرمیکردن نبودحالاتکلیف من چی میشه این برآمدگی ها ازبین میره یانه

مرتضی
مرتضی
پاسخ به  مهشیدمعاریف
10 ماه قبل

سلام دکترمن پسرم چهارسالشه زیرچانش دوتا اندازه ی لوبیا متورم شده بود حتی بغل گردنشم اندازه ی نخود دست بزنه آدم متوجه میشه چندتا دکتر بردم آزمایش وسونو که گفتن به نظرما ازعفونته وچیزی نیست ولی فکرم درگیره لطفا جواب بدین

زهرا
زهرا
پاسخ به  مرتضی
7 ماه قبل

سلام وعرض ادب پسر منم ۴سالش مثل برای شماست کنار گردن ودو تا زیر گلوش موندم چی کار کنم ممنون میشم راهنمای کنید

مهران مروتی
مهران مروتی
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

سلام

مهران مروتی
مهران مروتی
پاسخ به  مهران مروتی
1 ماه قبل

پسرمنم شرایط پسرشمازو داره ده تا دکتر بردم بااینکه هیچ علایم نگران کننده ای نداشت همه گفتن عفونته وچیزی نیست بعدهشت سالگیش میره بعد یه دکتر فوق تخصص نمونه بهم معرفی کردن که نظیر نداره برم گفتن این لوزن که برعکس یکم متورم میشن وبه هیج وج چیزی نیست حتی کتبی نوشت وامضا زد گفت بعدهشت سالگیش خودبخود میره نگران نباشین بخدا هیچی نیست

مریم فلاحی
مریم فلاحی
پاسخ به  مهشیدمعاریف
10 ماه قبل

سلام من یک ساله زیرگردن سمت راستم یه گره لنفاوی ورم کرده بود که بعداز چندماه جندتادیگ به اندازه نخود متورم شده سونودادم بزرگترین بهراندازه ۱۳میلی مترازمایش دادم نرمال دکتر گفت فراموشش کن جیزی نیس ولی رومخم جرا ورمش نمیخوابه

هدیه
هدیه
پاسخ به  مریم فلاحی
5 ماه قبل

برای منم شش ماهه که نمیره سونو وسی تی طبیعی بوده

الف
الف
پاسخ به  هدیه
3 ماه قبل

دلیلش رو شما فهمیدین برای منم چند ماهی هست متورمه هرچی ازمایشم بوده دادم حتی HIV و همش منفی و نرمال بوده ولی همچنان بزرگ کوچیک میشن

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  مریم فلاحی
10 روز قبل

الان خوب شده؟

دکمه بازگشت به بالا