بی‌اشتهایی عصبی و راه‌های درمان آن

بی‌اشتهایی عصبی و درمان خانگی و دارویی آن

بی‌اشتهایی عصبی 

امروزه بر اثر فعالیت‌ها و اتفاقات مختلف انسان‌های زیادی دچار بی‌اشتهایی می‌شوند. از شایع‌ترین انواع بی‌اشتهایی، بی‌اشتهایی عصبی می‌باشد. در صورت ایجاد این بیماری بهتر است با مشاور و پزشک مشورت نمایید و مراحل درمانی را طی کنید. همچنین ما در ادامه این مقاله شما را تا حدودی با این بیماری آشنا می‌کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

بی اشتهایی

هنگامی که احساس می‌کنید و بو و مزه غذا دیگر همچون سابق برایتان دلپذیر نیست و همچنین میلی به خوردن انواع غذاها ندارید شما دچار بی‌اشتهایی شده‌اید. بی اشتهایی ممکن است بر اثر انواع بیماری‌ها همچون: بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان‌ها و عفونت‌ها به وجود بیاید. همچنین ممکن است بر اثر مصرف برخی داروها اشتهای شما از دست برود. اما مهم‌ترین دلیل بی‌اشتهایی‌های طولانی مدت مشکلات عصبی است که سبب ایجاد بی اشتهایی عصبی می‌شوند. در ادامه توضیحات کاملی را به شما خواهیم داد.

گفت و گو با روانشناس متخصص

بی اشتهایی عصبی یا آنورکسیا

به نوعی مشکل در تغذیه که وزن به طور غیرطبیعی پایین می‌آید و فرد استرس و اضطراب زیادی از افزایش وزن دارد را آنورکسیا یا بی‌اشتهایی عصبی می‌گویند. این بیماری که این روز ها به خصوص در میان خانم‌ها رایج شده است در آن فرد به کنترل وزن و حفظ اندامش بسیار زیاد اهمیت می‌دهد. و برای کاهش وزن با روش‌های فراوان و تلاش‌های زیاد جان خود را نیز به خطر می اندازد. افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی با محدود کردن غذای خود سعی می‌کنند از افزایش وزن خود جلوگیری کنند و یا به روند کاهش وزن خود ادامه دهند.

این افراد بعد از خوردن غذا سعی می کنند با استفراغ و یا ملین‌ها و قرص‌های چربی‌سوز و ادرار آور میزان کالری را که مصرف می‌کنند را کنترل کنند. همچنین احتمال دارد فرد با انجام ورزش‌های شدید اقدام به لاغری کند.

در بی اشتهایی عصبی مهم نیست که فرد چه مقدار لاغر شده است زیرا او همیشه از افزایش وزن و چاقی ترس دارد. بی‌اشتهایی عصبی روشی بسیار نادرست و ناسالم و در برخی موارد خطرناک است و فرد تلاش می‌کند با مشکلات احساسی خود کنار بیاید. وقتی فرد دچار آنورکسیا می‌شود لاغری را با ارزش‌ترین چیز در خود می‌داند.
این بیماری مانند سایر بیماری‌های تغذیه زندگی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و مبارزه با آن احتمال دارد کمی مشکل باشد. شما می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص با این بیماری مبارزه کنید و از خطرات احتمالی آن جلوگیری نمایید.

علائم بی‌اشتهایی عصبی 

حالت‌های عصبی و نشانه‌های فیزیکی با گرسنگی کشیدن فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد. این بیماری شامل اختلالات رفتاری و احساسی همچون درک نکردن صحیح وزن و ترس بسیار زیاد از افزایش وزن و چاق شدن می‌شود.
تشخیص علائم بی اشتهایی عصبی بسیار دشوار است چون ممکن است فرد خیلی لاغر نباشد پس بهتر است با مراجعه به پزشک بیماری را به صورت صحیح درمان کنیم. افرادی که دچار این بیماری می‌شوند اکثرا لاغری و تغذیه نادرست و مشکلات جسمی خود را انکار و پنهان می‌کنند. در ادامه ما چند علائم مهم و اصلی را برای شما ذکر می کنیم.

علائم فیزیکی بی‌اشتهایی عصبی

در تعدادی از افرادی که دچار بی‌اشتهایی عصبی هستند همچون افرادی که پرخوری عصبی دارند استفراغ می‌کنند. با این تفاوت که در آن‌ها وزن بالا می‌رود و در افرادی که آنورکسیا دارند وزن کاهش می‌یابد.

کاهش وزن بر اثر بی اشتهایی عصبی

علائم احساسی و رفتاری بی‌اشتهایی عصبی

  • کاهش شدید غذا به وسیله رژیم‌های لاغری
  • حرکات ورزشی خیلی شدید
  • زیاد خوردن غذا و اجبار کردن خود برای بالا آوردن غذا
  • تمایل دارند که برای دیگران غذا بپزند اما خود میل نکنند
  • کاهش وعده‌های غذایی روزانه و خودداری از خوردن غذا
  • انکار کردن گرسنگی و بهانه‌های متعدد برای نخوردن غذا
  • فقط غذاهایی کم‌ چربی و کم کالری به مقداری کم می‌خورند
  • حرکات خاصی پس از غذا خوردن انجام می‌دهند مثل بیرون ریختن غذا از دهان پس از جویدن
  • در مکان‌های عمومی از خوردن غذا پرهیز می‌کنند
  • درباره میزان غذایی که خورده‌اند، دروغ می‌گویند
  • دائم خود را وزن می‌کنند زیرا از افزایش وزن ترس دارند
  • خود را دائما در آیینه بررسی می‌کنند
  • از چاق بودن خود همیشه شکایت دارند و به دنبال راهی برای لاغری هستند
  • لباس‌های زیادی می پوشند تا خود را بپوشانند
  • بی‌احساس و عصبی هستند
  • از اجتماع دوری می‌کنند
  • تأثیر پذیرند
  • در خواب اختلال دارند
  • میل جنسی در آن‌ها کاهش می یابد.

اگر دچار علائم‌های بالا شدید با یک پزشک متخصص مشورت نمایید تا مشکلات شما را رفع نماید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

متاسفانه اکثر افراد مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی تمایلی برای درمان شدن ندارند. آن‌ها آنقدر به لاغر ماندن علاقه دارند که سلامتیشان برایشان بی‌اهمیت می‌شود. اگر در نزدیکانتان فردی دارید که مبتلا به این بیماری است او را تشویق کنید تا به پزشک مراجعه کند. یا اینکه از از پزشکان متخصص پذیرش۲۴، به صورت تلفنی یا متنی مشاوره آنلاین روانشناسی برای درمان بی‌اشتهایی عصبی خود بگیرد.
اگر خودتان دچار این علائم هستید و یا حس می‌کنید در تغذیه مشکل دارید با فردی مطمئن مشورت کنید. اگر این بیماری را در خود و یا اطرافیانتان پنهان کرده اید سعی کنید با مراجعه به پزشک این مشکل را حل کنید و از خطرات احتمالی آن جلوگیری نمایید.

عوامل ایجاد کننده بی اشتهایی عصبی 

عامل اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است. این بیماری نیز همانند سایر بیماری ها به عوامل بیولوژیکی، فیزیولوژیکی و محیطی وابسته است. در ادامه این مقاله به توضیحاتی در مورد آن ها می پردازیم.

  • عوامل بیولوژیکی

با وجود این که هنوز تشخیص داده نشده است که کدام ژن بر روی این بیماری اثر می‌گذارد اما احتمال دارد تغییرات ژنتیکی باعث شود فرد بیشتر در خطر ابتلا به بی‌اشتهایی عصبی قرار گیرد. تعدادی از انسان‌ها تمایلات ژنتیکی به سمت کمال‌گرایی و حساسیت دارند. همه ی این موارد موجب بی‌اشتهایی عصبی می‌شود.

  • عوامل فیزیولوژیکی

افرادی که مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی می‌شوند اکثرا دچار حساسیت فکری شده و رژیم‌های سخت و نادرست می گیرند و با وجود گرسنگی از خوردن غذا پرهیز می کنند. این افراد تصور می کنند هرگز لاغر نیستند زیرا تمایلاتی به سمت کمال گرایی دارند. همچنین این افراد دچار استرس و اضطراب بالایی هستند و برای کاهش استرس تغذیه خود را محدود می‌کنند.

  • عوامل محیطی

مد جوامع امروزی بر روی لاغری تاکید می‌کند. امروزه افراد ارزش خود را در لاغر بودن می‌بینند. از طرفی هم فشار اطرافیان علاقه آن‌ها را برای کاهش وزن افزایش می‌دهد.

دریافت مشاوره آنلاین کم اشتهایی عصبی

چه افرادی مبتلا به بی‌اشتهایی عصبی می‌شوند؟

ای بیماری در میان دخترها و بانوان بسیار رایج‌تر است. اما به دلیل افزایش فشارهای اجتماعی، این بیماری در پسرها و آقایان نیز در حال افزایش است. این بیماری در بین نوجوانان شایع‌تر است. اما با این وجود افراد در هر سن و با هر جنسیتی می‌توانند به بی‌اشتهایی عصبی مبتلا شوند. اما درصد ابتلا افراد بعد از چهل سالگی بسیار کم است. به علت تغییرات هورمونی در هنگام بلوغ نوجوانان بیشتر در خطر ابتلا قرار دارند. همچنین در این سن، انسان‌ها بیشتر به نظرات افراد درباره وزن و هیکلشان اهمیت می‌دهند.

عوامل خطرناک در ابتلا به بی اشتهایی عصبی 

  • ژنتیک

اگر برخی از ژن‌های خاص دچار تغییر شوند خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد. افرادی که خانواده‌ فردی دچار به این بیماری بوده باشد بیشتر در معرض خطر قرار دارد.

  • گرفتن رژیم‌های سخت و نادرست

یکی از عواملی که خطر مبتلا شدن به این بیماری را افزایش می‌دهد، رژیم گرفتن است. تحقیقات ثابت کرده است بسیاری از علائم این بیماری همان علائم گرسنگی کشیدن هستند. گرسنگی مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد و خلق‌وخوی فرد را تغییر می‌دهد، تمرکز کردن را مشکل می‌کند و باعث ایجاد استرس و کاهش اشتها می‌شود. هنگامی که گرسنگی عملکرد مغز را تغییر دهد انسان دچار عادت‌های غذایی نادرست می‌شود.

  • تغییر

در برخی مواقع تحول باعث ایجاد استرس احساسی می‌شود و خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. این تغییر ممکن است در خانه و یا مدرسه و یا به دلیل از دست دادن یک عزیز ایجاد شود.

کم اشتهایی عصبی

عوارض بی اشتهایی عصبی

این بیماری مشکلات زیادی را به وجود می آورد. در موارد خیلی شدید می تواند باعث مرگ ناگهانی شود. مرگ میتواند در افرادی که خیلی لاغر نیستند نیز عمل کند و دلیل این اتفاق ضربان قلبی نامنظم است. چند عوارض دیگر این بیماری در ادامه ذکر می کنیم.

اگر فرد مبتلا دچار سوء تغذیه شود کلیه اعضای بدن مثل مغز و قلب آسیب می‌بیند. احتمال دارد این آسیب کاملا بهبود نیابد. افرادی که بی‌اشتهایی عصبی دارند علاوه بر مشکلات جسمی به مشکلات روانی نیز دچار می‌شود همانند:

راه‌های درمان بی‌اشتهایی عصبی 

بیماری‌های تغذیه خطرناک است و جان انسان را تهدید می‌کند. به همین علت بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص و مشورت با ایشان می‌باشد. اما در ادامه ما چند توصیه مهم را برای شما بازگو می کنیم.

  • عادت‌های غذایی سالم و تفکری درست درباره وزن را آموزش ببینیم.
  • این فکر را که لاغری سبب شادی و نشاط شما می‌شود را رها کنید.
  • آگاهی خود را درباره ی بیماری آنورکسیا و دیگر اختلالات تغذیه افزایش دهید.
  • فراموش نکنید که لاغری نشانه موفقیت و ارزشمند بودن و افزایش وزن دلیل بر ضعف افراد نیست.
  • انواع غذاها را مصرف کنید زیرا بدن سالم به همه غذاها نیاز دارد.
  • خود و دیگران را بر اساس چاقی و لاغری قضاوت نکنید و فراموش نکنید وزن نشانه شخصیت افراد نیست.
  • تبلیغات رسانه‌ها را که شما را تشویق به لاغری می‌کند، دنبال نکنید و اجازه ندهید چیزی حس بدی در مورد بدنتان به شما انتقال دهد.
  • بر اساس استعدادهایتان به خود ارزش دهید نه بر حسب وزن بدنتان.
  • اگر فردی را دیدید که دچار این بیماری است با آرامش او را تشویق کنید تا به پزشک مراجعه کند و مراحل درمانی را زیر نظر پزشک طی کند.

بی اشتهایی ناشی از افسردگی

در بسیاری از تحقیقات ثابت شده است که یکی از عوامل اصلی بی اشتهایی، افسردگی می‌باشد. برای درمان این نوع بی‌اشتهایی ابتدا باید افسردگی درمان شود. این درمان مسیر طولانی در پیش دارد شما می‌تواند با مراجعه به پزشک و مشاور متخصص این مسیر را به درستی و در آرامش طی کنید. بی‌اشتهایی و افسردگی رابطه مستقیم دارند یعنی هر کدام می‌توانند باعث بروز آن یکی شوند. برای درمان این بیماری حضور یک روانشناس و یک متخصص تغذیه در کنار هم ضروری است. برای درمان افسردگی پزشک معمولا از موسیقی درمانی، هنر درمانی، گروه درمانی و در مواقعی که افسردگی شدید باشد از داروهای ضدافسردگی استفاده می‌کند. افسردگی باید از راه درست درمان شود تا مجدد بازگشت نکند زیرا این بیماری به شدت قابل بازگشت است.شما می‌توانید در هرساعت از شبانه روز به صورت ۲۴ساعته و آنلاین از بهترین روانشناسان به صورت تلفنی و متنی مشاوره آنلاین روانشناسی بگیرید و درباره بی اشتهایی عصبی خود از ایشان مشاوره بگیرید.

اگر خود و یا عزیزانتان دچار بی اشتهایی عصبی شدید با مراجعه به پزشک برای درمان هرچه سریع تر اقدام کنید. امیدواریم با جمع آوری این مقاله توانسته باشیم کمکی به شما کرده باشیم و در راستا افزایش آگاهی شما مؤثر بوده باشیم. با آرزوی موفقیت و سلامتی همیشگی برای شما عزیزان.

شما عزیزان می‌توانید، در صورت داشتن هرگونه سوالی درباره کم اشتهایی عصبی، در قسمت نظرات برای ما بنویسید. پزشکان متخصص تغذیه و روانشناسان پذیرش ۲۴، به آن ها در سریعترین زمان ممکن پاسخ خواهند داد.

لطفا اگر این مقاله برای شما کاربردی بود، برای دوستان خود ارسال کنید. تا با کمک یکدیگر جامعه ای سالم تر داشته باشیم.

دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی

۴.۳/۵ (۴ نظر)

منبع
Anorexia Nervosaanorexia

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
11 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یکی
یکی
1 ماه قبل

من الان نظرات مردمو دیدم و مث اینکه بی اشتهایی رو با بی اشتهایی عصبی اشتباه گرفتن..من خودم اشتهام زیاده ولی حالتای بی اشتهایی عصبی دارم اینطوریه ک گشنته ولی سعی میکنی چیزی نخوری وقتی میخوری استرس میگیری کلی ورزش میکنی و خودتو به در و دیوار میزنی ک لاغر تر شی..

ملیحه
ملیحه
1 ماه قبل

سلام من یک خانم ۳۳ هستم اصلا اشتهایی به غذا ندارم وقتی یکی دولقمه میخورم احساس حالت تهوع میگیرم ۶۴ کیلو بودم که الان ۶۰ کیلو شدم آزمایش هم دادم ودکتر گفت که اهن و کلسیم و زینک استفاده کن که دوهفته هست استفاده میکنم میشه کمکم کنید یا بهم بگید که به چه دکتری باید مراجعه کنم؟

مبینا
مبینا
2 ماه قبل

خیلی از این بی اشتهایی رنج میبرم هرچی دکتر تو مشهد هست رفتم دکتر گوارش ولی هیچ کدوم درد منو نفهمیدن دیگ خستع شدم احساس میکنم دیگ امیدی نیست خوب بشم

مبینا
مبینا
2 ماه قبل

سلام من حدود سه سال بی اشتهایی شدید گرفتم از زمان کرونا خیلی ترسیدم ابن ترس باعث شد این مشکل پیدا کنم میشه کمکم کنید چیکار کنم ک اشتهام برگرده عین روز اول

امیر
امیر
4 ماه قبل

سلام خسته نباشید من ۲۷سالمه من بنگ رو حدودا ۱سال و نیم مصرف کردم و تو این تایم بینش چندماه ترک کردم و دوباره مصرف کردم و الان نزدیک دوسه هفتس ترک کردم..سوالم اینکه آیا فکرو خیال و شکاک شدن و حساس بودن بیش از حد عوارض مصرف بنگه؟

داود قاسمی آذر
داود قاسمی آذر
7 ماه قبل

سلام من هر وقت یکم دندانم درد میکنه استرس و اضطراب میگیرم و حالت تهوع بدون استفراغ که الان چند روز نتونستم غذا هم بخورم فقط تی تاپ و میوه به زور میخورم حتی دکترم رفتم سرتالین داد بازم میخورم اشتهام باز نمیشه خسته شدم ۳۳ سالمه از تبریزم

لیلی
لیلی
1 سال قبل

سلام منم این بی اشتهایی رو داشتم از وقتی عزیز ازدست دادم بیشتر شده عصبی تر زود جوش گوشه گیر بی حال ریزش مو خیلی شدید نمیدونم چکار کنم خواهش میکنم راهنماییم کنین

ساره امامی
ساره امامی
1 سال قبل

سلام خسته نباشین دختر من بی اشتهایی خیلی شدید داره و بسیار لاغر هستش و بسیار عصبی هم هست و خیلی دوست داره چاق بشه هر داروی اشتها اوری که معرفی کردن. مصرف کرده و تاثیر نداشته. فقط یه کپسولی که ظاهرا گیاهی ودست ساز بو د یه مدت استهاشو باز کرد و الان اون هم بی تاثیره اطفا راهنماییم کنین

علی
علی
2 سال قبل

سلام من تقریبا نزدیک به یه ساله از این بیماری به شدت رنجر میبرم هر چقدر تلاش میکنم تا افکار منفی رو کنار بزارم نمیتونم نمیتونم غذا بخورم دیگه نا امید شدم کمکم کنین تروخدا

مجید
مجید
پاسخ به  علی
4 ماه قبل

سلام شما مشکلت حل شد

مجید
مجید
پاسخ به  مجید
4 ماه قبل

من هم همین مشکل را دارم کلا وقتی میخواد صفره پهن بشه افکار عجیب میگیرم و از غذا میترسم

دکمه بازگشت به بالا