درد مچ دست | علائم، علل، نحوه پیشگیری، تشخیص و انواع راه‌های درمان

انواع درد مچ دست و راه‌‎های درمان هرکدام

هر آنچه که باید درباره درد مچ دست بدانید

درد مچ دست یک بیماری شایع است که دلایل مختلفی دارد. مچ دست از چندین مفصل کوچک تشکیل شده است که به کمک آن‌ها به استخوان‌های دست و بازو متصل می‌شود. مفصل مچ دست در حرکات اساسی از ارسال پیام کوتاه تا نوشتن نقش دارد و وقتی آسیب ببیند می‌تواند در فعالیت‌های روزمره اختلال ایجاد کند و حتی کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

طبق آمار درد مچ دست اغلب به دلیل پیچ‌خوردگی یا شکستگی در اثر جراحات ناگهانی بروز می‌کند. اگر هر قسمت از مچ دست از جمله استخوان‎ها، رباط‌ها یا تاندون‌ها آسیب ببینند، می‌توانند منجر به درد مچ دست شوند. به عنوان مثال، اگر رباط مچ دست بیش‌ازحد کشیده شود، پیچ‌خوردگی مچ دست می‌تواند باعث احساس درد شدیدی شود.

درد مچ دست می‌تواند در نتیجه مشکلات طولانی‌مدت مانند فشارهای مکرر، آرتروز، نقرس و سندرم تونل کارپال نیز ایجاد شود، بنابراین مشاوره با پزشک ارتوپدی و درمان به موقع این مشکلات می‌تواند مانع از بروز این عارضه شایع شود.

علائم درد مچ دست

علائم درد مچ بسته به علت آن ممکن است متفاوت باشد. بعضی از افراد ممکن است دردی داشته باشند که آن را دردناک یا کسل‌کننده توصیف می‌کنند و دیگران ممکن است دردی حاد داشته باشند. به عنوان مثال، درد آرتروز اغلب شبیه دندان درد کسل‌کننده توصیف می‌شود، درحالی‌که سندرم تونل کارپال معمولاً باعث بی‌حسی یا احساس سوزن‌سوزن شدن و ضعف دست به‌خصوص در شب می‌شود. محل دقیق درد مچ دست، سرنخی از علل اصلی علائم شما ارائه می‌دهد.

علاوه‌بر درد، علائم دیگری نیز ممکن است ایجاد شود. علائم آسیب (مثلا در اثر پیچ‌خوردگی مچ دست) می‎تواند شامل تورم و کبودی باشد. به طور کلی، درد مچ دست ممکن است با علائم زیر همراه باشد:

  • انگشتان متورم
  • سفتی در مچ دست و به طور بالقوه انگشتان که باعث بروز مشکل در مشت کردن دست یا گرفتن اشیا می‌شود.
  • درد، بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن در دست‎ها که شب‌ها بدتر می‌شود.
  • احساس درد ناگهانی و حاد در دست
  • تورم یا قرمزی در اطراف مچ دست
  • احساس گرما در مفصل نزدیک مچ دست
  • ایجاد صدا هنگام حرکت دادن مچ دست، این مسئله ممکن است بعد از دوره‎های استراحت مچ دست شدیدتر شود.

نشانه های درد مچ دست

اگر مچ دست شما گرم و قرمز شده است و اگر تب بیش از ۳۷.۸ درجه سانتی‏گراد دارید، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید. این علائم می‎تواند نشانه آرتریت عفونی (سپتیک) باشد که یک بیماری جدی است. همچنین اگر نمی‏توانید مچ دست خود را حرکت دهید یا حرکات دست شما غیر طبیعی است، باید فوراً با دکتر درد دست خود تماس بگیرید. ممکن است استخوان شما شکسته شده باشد (علت باد کردن مچ دست).

در هر صورت پزشک باید درد مچ دست را که بدتر می‌‎شود یا توانایی شما را برای انجام کارهای روزمره مختل می‌کند، ارزیابی کند.

علت درد مچ دست چیست و چه کسانی بیشتر دچار این مشکل می‌شوند؟

درد مچ دست ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، خواه یک خستگی ساده یا یک مسئله اساسی. معمولاً آسیب‌دیدگی مچ دست علت اصلی است و تخریب اعصابی که از مچ دست عبور می‌کنند می‌تواند درد ایجاد کند.  آسیب رسیدن به هر یک از قسمت‌های مچ دست شما می‌تواند باعث ایجاد درد شود و توانایی شما در استفاده از مچ دست و دست شما را تحت تأثیر قرار دهد.

شایعترین علت درد کردن انگشتان دست و علل درد مچ دست شامل موارد زیر است:

انواع آسیب‌دیدگی

آسیب‌دیدگی ناگهانی

از این موارد می‌توان به پیچ‌خوردگی، کشیدگی و حتی شکستگی مچ دست اشاره کرد. به عنوان مثال، در شکستگی اسکافوئید استخوان سمت شست مچ دست آسیب می‌بند و این نوع شکستگی ممکن است بلافاصله پس از آسیب در تصویربرداری اشعه ایکس دیده نشود.

آسیب‌دیدگی تدریجی در اثر حرکات تکراری

هر فعالیتی که شامل حرکت مکرر مچ دست باشد، از انجام ورزش تنیس یا نواختن ویولن سل تا راندن دوچرخه‌های کراس کانتری، می‎تواند باعث التهاب بافت‌های اطراف مفاصل مچ دست یا حتی باعث شکستگی شود، به ویژه هنگامی‌که شما ساعت‎ها بدون وقفه این حرکات را انجام دهید زیرا کار بیش‎ ازحد مفصل مچ دست می‎تواند باعث تورم آن شده و به عصب‎های اطراف آن فشار وارد کند.

سندرم دکوروان (De Quervain)

یک آسیب‏دیدگی تدریجی است که باعث احساس درد در شست می‎شود. در این شرایط، تاندون‎ها و پوشش‎های آنها در قسمت شست مچ دست ملتهب و متورم می‎شوند. علائم شامل احساس گرما در داخل مچ دست، تورم و ضعف در امتداد مچ دست، بازو و انگشت شست است. تاندونیت مچ دست می‎تواند زمانی اتفاق بیفتد که تاندون‏های مچ دست دچار پارگی ریز یا تحریک و التهاب شوند. این وضعیت معمولاً به دلیل حرکت تکراری مچ دست اتفاق میافتد.

انواع آرتروز

اُستئوآرتریت

این نوع آرتروز زمانی اتفاق میافتد که غضروف‌های انتهای استخوان‎های شما با گذشت زمان تخریب شوند. آرتروز در مچ دست غیر معمول است و معمولاً فقط در افرادی‏که در گذشته مچ دست آنها آسیب دیده است دیده می‎شود.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی

اختلالی که در آن سیستم ایمنی بدن به بافتهای خود حمله می‎کند و معمولاً مفاصل مچ دست را نیز درگیر می‏کند. به ‎همین‎ دلیل، اگر یک مچ دست آسیب دیده باشد، مچ دست دیگر نیز آسیب می‎بیند.

سایر بیماری‎ها و شرایط

سندرم تونل کارپال

این سندرم هنگامی ایجاد می‎شود که فشار وارد بر عصب میانی هنگام عبور از تونل کارپال، یک راه عبور در کف مچ دست، افزایش یابد.

کیست‏های گانگلیون

این کیست‎های بافت نرم اغلب در قسمتی از مچ دست شما (دقیقا قابل کف دست) ایجاد می‎شوند. کیست‎های گانگلیون ممکن است دردناک باشند و درد آنها با فعالیت بدتر شود.

بیماری کین باخ (Kienbock’s disease)

این اختلال معمولاً بزرگسالان جوان را تحت تأثیر قرار می‎دهد و شامل تحلیل تدریجی یکی از استخوان‏های کوچک مچ دست است. بیماری کین باخ زمانی اتفاق میافتد که روند خون‎رسانی به این استخوان به خطر بیافتد.

گاهی درد مچ دست شما به دلیل آسیب‎ دیدگی یا از بین رفتن تدریجی غضروف فیبروکارت مثلثی در قسمت صورتی مچ دست رخ می‏دهد. این غضروف به‏عنوان یک بالشتک برای پشتیبانی از استخوان‏های کوچک دست عمل می‎کند.

طبق گفته انجمن جراحی دست آمریکا، پیچ‎ خوردگی مچ دست معمولاً در اثر افتادن و خم شدن مچ دست به سمت عقب است که این حرکت باعث کشش بیش ‏ازحد رباط و شروع درد مچ دست می‎شود.

با انواع درد مچ دست آشنا شوید

بسته به علت، علائم شما ممکن است در ابتدا خفیف باشد و با گذشت زمان شدت یابد .مثلا احساس درد در ابتدا ممکن است فقط در طی فعالیت‏های خاص باشد و با گذشت زمان یا بدتر شدن شرایط، حتی در حالت استراحت نیز ایجاد شود. بی‎ حسی نیز می‏تواند تا حدی پیشرفت کند، به‎ طوری‎که ممکن است چیزهای گرفته شده با دست را ناگهان رها کنید. بنابراین انواع درد مچ دست به علت و شدت هرکدام بستگی دارد.

فاکتورهای خطر بروز درد مچ دست

عوامل خطرناک درد مچ دست

درد مچ دست می‎تواند برای هرکسی اتفاق بیافتد، چه شما بسیار کم تحرک و چه بسیار فعال باشید. معمولا خطر شما ابتلای شما به این عارضه به واسطه موارد زیر افزایش می‌یابد:

انجام تمرینات ورزشی حرفه ‎ای

آسیب‎ دیدگی مچ دست در بسیاری از ورزش‎ها شایع است، چه آنهایی که شامل ضربه زدن هستند و چه آنهایی که فشار مکرر روی مچ دست دارند که می‎تواند شامل فوتبال، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، اسنوبورد و تنیس باشند.

انجام کارهای تکراری

تقریباً هر فعالیتی که دست‏ها و مچ‏های شما را درگیر کند حتی بافتن و کوتاه کردن موها، اگر با فشار و مکرر انجام شود، می‏تواند منجر به بروز درد مچ دست شود.

برخی بیماری‏ها یا شرایط خاص

بارداری، دیابت، چاقی، آرتریت روماتوئید و نقرس ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپ را افزایش دهند. مثلا در طی نقرس، اسید اوریک اضافی می‌تواند در مفاصل زانوها، مچ پا، مچ دست و پا رسوب کرده و در نتیجه باعث درد و تورم شود.

آیا امکان پیشگیری از درد مچ دست وجود دارد؟

اگرچه پیشگیری از وقایع پیش‏ بینی نشده که اغلب باعث آسیب‎دیدگی در مچ دست می‎شوند غیرممکن است اما رعایت نکات اساسی زیر ممکن است احتمال ابتلای شما را کاهش دهد:

  • دریافت مقادیر کافی کلسیم، ۱۰۰۰ میلی‏گرم در روز، برای بیشتر بزرگسالان و حداقل ۱۲۰۰ میلی‎گرم در روز برای زنان بالای ۵۰ سال، می‎تواند از انواع شکستگی استخوان جلوگیری کند.
  • برای پیشگیری از زمین خوردن و آسیب مچ دست، از کفش‎های معقول استفاده کنید. فضای زندگی خود را روشن نگهدارید و در صورت لزوم در سرویس‏های بهداشتی میله یا در راه پله نرده نصب کنید.
  • برای فعالیت‏های پرخطر مانند فوتبال و اسنوبورد از محافظ مچ دست یا پا استفاده کنید.
  • اگر دوره‏های طولانی از موس یا صفحه کلید استفاده می‎کنید، مرتب استراحت کنید. هنگام تایپ کردن نیز مچ دست خود را در وضعیت خنثی و آرام نگهدارید. بهتر است یک صفحه کلید ارگونومیک خریداری کنید.

تشخیص درد مچ دست

در مورد نحوه صحیح تشخیص علت درد مچ دست بیشتر بدانید

در طول معاینه فیزیکی، دکتر فیزیوتراپ دست شما ممکن است:

  • مچ دست شما را از نظر حساسیت، تورم یا تغییر شکل بررسی کند.
  • از شما بخواهد مچ دست خود را حرکت دهید تا میزان دامنه حرکتی شما بررسی شود.
  • قدرت مچ دست و بازو را ارزیابی کند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است انجام آزمایش‎های تصویربرداری، آرتروسکوپی یا آزمایشات عصبی را برای بررسی دقیق‎تر علت درد مچ پا یا دست به شما پیشنهاد دهد. از آزمایش‎های تصویربرداری می‏توان به موارد زیر اشاره کرد:

اشعه ایکس این آزمایش معمولاً برای بررسی علت درد مچ دست استفاده می‎شود زیرا اشعه ایکس می‏تواند شکستگی استخوان یا علائم آرتروز را نشان دهد.

سی تی این اسکن

این مورد می‎تواند جزئیات دقیق‎تری از استخوان‎های مچ دست شما را ارائه دهد و ممکن است شکستگی‏هایی را نشان دهد که در اشعه ایکس دیده نمی‏شوند.

ام آر آی

این آزمایش از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای تولید تصاویر دقیق از استخوان‌ها و بافت‎های نرم شما استفاده می‎کند.

سونوگرافی

این آزمایش ساده و غیرتهاجمی می‎تواند به تجسم تاندون‏ها، رباط‎ها و کیست‎ها کمک کند.

اگر نتایج آزمایش تصویربرداری مفید نباشد، پزشک ممکن است آرتروسکوپی انجام دهد. روشی که در آن ابزاری به اندازه مداد به نام آرتروسکوپ از طریق یک برش کوچک در پوست شما به مچ دست شما وارد می‌شود. این ابزار شامل یک دوربین سبک و کوچک است که تصاویر را بر روی مانیتور تلویزیون نشان می‌دهد.

آرتروسکوپی یک آزمایش گلد استاندارد برای ارزیابی درد طولانی‌مدت در مچ دست محسوب می‌شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است بتواند مشکلات مچ دست را از طریق آرتروسکوپ ترمیم کند.

در صورت مشکوک بودن به سندرم تونل کارپال، پزشک ممکن است الکترومیوگرام (EMG) را تجویز کند. این آزمایش تخلیه‌های الکتریکی بسیار ریز تولید شده در عضلات شما را اندازه‌گیری می‌کند. در طی آن، الکترود نازک سوزنی به عضله وارد می‌شود و فعالیت الکتریکی آن هنگام استراحت و انقباض عضله ثبت می‌شود.

مطالعات هدایت عصب نیز به عنوان بخشی از EMG برای ارزیابی کند شدن تکانه‌های الکتریکی در ناحیه تونل کارپال انجام می‌شود.

انواع راه‌های درمان درد مچ دست که باید بدانید

درمان‌های مربوط به مشکلات مچ دست بسته به نوع، محل و شدت آسیب و همچنین میزان سن و سلامت کلی شما بسیار متفاوت است که در ادامه به هرکدام اشاره خواهیم کرد.

دارو درمانی

مسکن‎های بدون نسخه مانند ایبوپروفن، استامینوفن و دیکلوفناک ممکن است به کاهش درد مچ دست کمک کنند (داروی ضد درد مچ دست). اصولا مسکن‌های قویتر با نسخه پزشک در دسترس هستند. پس در مورد بهترین مسکن برای درد مچ پا و دست با پزشک آنلاین مشاور دارو صحبت کنید.

مشاوره آنلاین دارو

تراپی

یک دکتر ارتوپد مچ دست و پا یا دکتر فیزیوتراپ مچ دست و پا می‌تواند درمان‌ها و تمرینات خاصی را برای کنترل آسیب‌دیدگی مچ دست و مشکلات تاندون آن اجرا کند. در صورت نیاز به جراحی، فیزیوتراپیست شما نیز می‌تواند به توانبخشی پس از عمل کمک کند. همچنین ممکن است به یک ارزیابی ارگونومیک از عوامل محیط کار شما که ممکن است در افزایش درد مچ دست موثر باشند نیز کمک کند.

اگر در مچ دست شما یک استخوان شکسته باشد، باید تکه‌های آن متصل شوند تا استخوان بتواند به درستی بهبود یابد. گچ یا آتل می‌تواند در هنگام بهبودی قطعات استخوان را در کنار هم نگهدارد.

اگر مچ دست شما پیچ‎ خورده یا کشیده شده باشد، ممکن است نیاز باشد برای محافظت از تاندون یا رباط آسیب‌دیده هنگام بهبودی، آتل بپوشید. آتل به ویژه در آسیب‎های بیش‌ازحد ناشی از حرکات تکراری مفید است.

درمان درد مچ دست

عمل جراحی

در برخی موارد، ممکن است انجام جراحی لازم باشد. مواردی مانند:

شکستگی استخوان

گاهی برای ایجاد ثبات بیشتر در استخوان شکسته باید جراحی کنید. ممکن است یک جراح نیاز داشته باشد که قطعات استخوان را به کمک سخت افزار فلزی (پین) به هم متصل کند.

سندرم تونل کارپال

اگر علائم شما شدید است، ممکن است لازم باشد رباطی که سقف تونل را تشکیل می دهد باز شود تا فشار عصب کم شود.

ترمیم تاندون یا رباط

جراحی برای ترمیم تاندون‌ها یا رباط‌هایی که پاره شده‌اند، گاهی لازم است.

درمان درد مچ دست با داروهای گیاهی

جالب است بدانید که برخی از گیاهان می‌توانند به کاهش علائم این عارضه کمک کنند. به‌همین‎ دلیل، امروزه مکمل‎های زیادی برای کاهش التهاب مفاصل و درد درد مچ دست تولید شده‌اند. این مکمل‌ها معمولا حاوی گیاهان زیر هستند:

  • گیاه پنجه ‎شیطان برای تسکین التهاب مچ دست
  • گیاه آرنیکا برای درمان سندرم تونل کارپال
  • گیاه بابونه که دارای خواص آرام‎بخشی است

درمان درد مچ دست در طب سنتی

متخصصان طب سنتی معتقدند که علاوه بر درمان‎های رایج پزشکی شما باید به عنوان درمان مکمل از خواص دمنوش‎های چای سبز، دارچین و شنبلیله نیز بهره ‎مند شوید. بهتر است روغن‎های گیاهان بادام تلخ و سیاهدانه را حداقل سه بار روی مچ دست خود بمالید. هر چه طبع شما بلغمی‎تر باشد احتمال افزایش درد مچ دست بیشار است. پس به فکر رفع این مشکل باشید زیرا باعث سردی و حساسیت بیشتر بدن می‎شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

معمولا همه دردهای مچ دست به مراقبت پزشکی نیاز ندارد زیرا رگ‎به‎رگ شدن و فشارهای جزئی معمولاً به انواع درمان خانگی درد مچ دست مانند گذاشتن یخ، استراحت و مصرف داروهای ضد درد بدون نسخه پاسخ می‎دهند. اگر درد و تورم مچ دست شما بیش از چند روز طول کشید یا بدتر شد، به دکتر ارتوپد دست مراجعه کنید. تأخیر در تشخیص و درمان درد در مچ دست می‎تواند منجر به بهبودی ضعیف، کاهش دامنه حرکت و ناتوانی طولانی‎ مدت شود. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از پزشک آنلاین متخصص استخوان و ارتوپدی پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

مشاوره آنلاین متخصص استخوان و ارتوپدی

ویزیت پزشک متخصص استخوان و مفاصل

۱.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
www.nhs.ukwww.verywellhealth.comwww.medicalnewstoday.comwww.healthline.comwww.mayoclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی عبدالملکی
مرتضی عبدالملکی
14 روز قبل

مچ دست راستم دراثر برداشتن وزنه درد زیادی دارد ضمناورم کرده لطفاً راهنمایی کنید

شیرین بیاتی اهل نیشابور ۵۳
شیرین بیاتی اهل نیشابور ۵۳
1 ماه قبل

سلام خانم هستم ۵۳سالمه مچ دست ومچت پا سمت چپم به شدت در گرفته خیلی اذیتم از دوروزه

محمدی
محمدی
2 ماه قبل

سلام دوماه پیش بخاطرتورم ودرد و سفت شدن قسمت داخلی انگشت شصت به دکترمراجعه کردم بعد نوار عصب و عضله تشخیص دادن که کانال مچ دست شما بسته است بعد سه جلسه لیزردرمانی و یک جلسه. طب سوزنی و تزریق امپول در مچ دست و قسمت برامده ی دستم چند روزی خوب بودم‌الان دوباره همون مشکل برگشته به اضافه درد انگشت های دستم لازم بذکرست چند وقتی بدلیل درد زانو موقع بلند شدن و نشستن کف دستم و روی زمین میزارم و بلند میشوم از همون موقع این مشکل بوجود امده بنده رو راهنمایی کنید که ایا دوباره به دکترم جهت تزریق دوباره مراجعه کنم ؟؟!

حسین
حسین
2 ماه قبل

سلام از مچ دستم تا شانه سوزش دارم چکار باید کنم

بهار محمدی
بهار محمدی
2 ماه قبل

مچ دست من درت می کنه وقتی سرت شده یا ام یه کم کار کنم

وحیده
وحیده
3 ماه قبل

سلام
پسر ده ماه پیش تو باشگاه مچ دستش ضربه خورد استادش گفت حل میشه دیگه دکتر نبردم الان نمیتونه روی مچ راستش شنا بره میگه نمی تونم درد داره میشه راهنمایی کنین ممنون میشم

پیام حسنوند
پیام حسنوند
پاسخ به  وحیده
3 ماه قبل

منم همین مشکل رو دارم

زهرا
زهرا
4 ماه قبل

امروز مچ دست چپم درد می کرد بعد چند ساعت خوب شده

مریم امیری
مریم امیری
4 ماه قبل

من مچ دست راستم ۴روزه حرکت نمیکنه ورم هم داره کل دستم ورم کرده ازمچ تاسرانگشتهام

دخترم دنیامه
دخترم دنیامه
4 ماه قبل

سلام مدتی مچ دستم درد میکنه جوری که شب از خواب پامیشم حالت بی حس شدن میشه بگین مشکلش چیه حجامت و زالو درمانی و دکتر هم رفتم ولی هنوز بهتر نشدم

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط دخترم دنیامه
رویا
رویا
5 ماه قبل

سلام۱۹ساله هستم .مدت یک ساله که مچ دستم را وقتی به عقب یا جلو خم میکنم درد می گیره گهی چند روز درد می گیره و خوب میشه رفتم دکتر گفت با مچ بند یک ماه ببنداگه خوب نشد بیا الان یک ماه بستم و بر خلاف دفعات قبل که چند روز درد می گرفت و خوب میشد این یک ماه که بستم درد دارم شما فکر می کنید مشکلم چیه ؟

یم-دی
یم-دی
پاسخ به  رویا
4 ماه قبل

آزمایش خن و چکاپ کن-اوره-کلس

شاینا
شاینا
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید
دختر۷سالم یه مدت میگه مچ دستم دردمیکنه انگشتاشونمیتونه خوب مشت کنه تاآخر
میشه لطفا راهنمایم کنیم که چیکارکنم ممنون میشم

عاطفه
عاطفه
5 ماه قبل

باسلام من سالهاست ک خریدای خونه روانجام میدم وهرروز چندین کیلو وزن تاطبقه چهارم میبرم وهمچنین محل کارم روطی میکشم حالابشدت مچای دستم دردمیکنه مخصوصن شب دردش یوقتابسمت انگشتامم میره.. بایدچکارکنم؟؟؟

عاطفه
عاطفه
5 ماه قبل

عاطفه

محمد حسین شاکری
محمد حسین شاکری
7 ماه قبل

سلام عمل جراحی چسبندگی عصب درمچ دست هر دو دست انجام دادم حالا بعد از یک سال پنج ماه دچارسوزش شده است چکار کنم تا برطرف شود

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید نزدیک ۲ساله مچ دستم درد میکنه انگار استخوانم ورم میکنه بعد هر کار خیلی درد میکنه دستم ضعف میکنه وشصتم هم تیر میکشه

مرضیه خراسانی
مرضیه خراسانی
1 سال قبل

سلام خسته نباشین ببخشید آقای دکتر ۴۰ روز پیش خوردم زمین تاندوم مچ دستم آسیب دید سه هفته آتل بود اززوزی بازش کردم کف دستم با دو انگشتان وسط گزگزوبی حس هستن هیچ کاری نمیتونم انجام بدم شبا خیلی آذیت میشم خواب ندارم فکرمیکنم دستم گذاشتن توبرف فیزیوتراپیم ده جلس رفتم ولی خوب نشود خواهش میکنم کمکم کنین

دکمه بازگشت به بالا