دلایل گشاد شدن رگ های قلب چیست و این بیماری چطور درمان می‌شود؟

دلایل اصلی گشاد شدن رگ اصلی قلب

بیماری گشاد شدن رگهای قلب

گسترش و‌ انبساط عروق خونی بدن به دلایل متفاوتی از جمله سطح پایین اکسیژن بدن، افزایش کربن دی اکسید بدن و مسائل دیگر اتفاق می‌افتد.

در پشت این فرآیند رگ‌سازی و انبساط اهداف متفاوتی نیز قرار دارد. این دلایل نیز هر کدام ممکن است فوایدی برای وضعیت آناتومیک بدن ما فراهم کنند اما بعضی اوقات این فرآیند کاملا برعکس می‌شود و مشکلات زیادی را برای بدن ما ایجاد می‌کند.

در این مقاله پذیرش ۲۴ با ما همراه باشید تا به بررسی انواع علل گشاد شدن عروق و تاثیر آن بر‌ قلب بپردازیم و به سوال علت گشاد شدن رگهای قلب چیست شما پاسخ دهیم.

روابط علت و معلولی زیادی بین گشادی رگ‌های قلب و سایر عوامل وجود دارد. برای درک بهتر چگونگی رخ دادن این فرآیند، نیاز است که ابتدا با ساختار رگ‌های بدن آشنا شویم.

مشاوره آنلاین متخصص قلب و عروق

ساختار رگ‌های بدن

رگ‌های بدن ما از سه نوع رگ‌هایی که سرخرگ، سیاهرگ و مویرگ نام دارند، تشکیل می‌شوند.

در دیواره سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها سه لایه بافت وجود دارد که یکی از این لایه‌ها، بافت ماهیچه است. در تشکیل مویرگ‌ها نیز تنها یک لایه پوششی منفذدار شرکت می‌کند که ساختار این نوع رگ را برای وظیفه آن که تبادل مواد است، متناسب می‌کند.

لایه ماهیچه‌ای موجود در ساختار رگ‌های بزرگ‌تر، یعنی سرخرگ و سیاهرگ قابلیت اتساع و انبساط دارد و به این طریق میزان خون ورودی به رگ‌ها و قلب کنترل می‌شود.

البته این لایه در سرخرگ‌ها بسیار قوی‌تر از سیاهرگ‌ها است و به‌راحتی وظیفه خود را به انجام ‌می‌رساند. اما در سیاهرگ‌ها به دلیل ضعیف و نازک بودن این لایه و در مویرگ‌ها به دلیل نداشتن این لایه ماهیچه‌ای، به طریق دیگری مقدار خون در جریان کنترل می‌شود.

در ابتدا یا انتهای این نوع رگ‌ها دریچه‌های پیوندی یا ماهیچه‌ای وجود دارد که این نوع دریچه‌ها تحت تاثیر هورمون‌ها، نوروترنسمیترها و عوامل دیگر، باز یا بسته و یا حتی نیمه باز می‌شوند.

علت گشاد شدن رگ‌ های قلب چیست؟

علائم و عوارض زیادی برای این گشادی و انبساط در نظر گرفته می‌شود که در ابتدا به بررسی علت بزرگ شدن رگ های قلب می‌پردازیم.

این علل می‌توانند در اثر اتفاقات اطراف بافت مورد نظر یا عواملی مثل هورمون‌ها، سیستم عصب رسانی، داروها و مسائل دیگر باشند.

داروها به‌ویژه انواع داروهای هورمونی و جنسی

این داروها برای مراکز مغز استخوان نوعی محرک‌ محسوب می‌شوند و تولید سلول‌های خونی را افزایش می‌دهند. در نتیجه حجم خون زیاد شده و تاثیراتی بر سیستم گردش خون، حجم قلب، دریچه‌های قلب و … می‌گذرند.

از این داروها می‌توان به نیتروگلیسیرین (زیرزبانی) اشاره کرد. مصرف این‌ داروها در طولانی مدت تاثیرات مخربی از جمله گشادی دریچه‌های قلب، ضخیم شدن دیواره‌های قلب و … خواهند داشت.

عوامل موثر بر گشادی رگهای قلب

ورزش

در اثر فعالیت زیاد و ورزش، سلول‌های بدن متابولیسم خود را بالا می‌برند. در نتیجه نیاز آن‌ها به مواد غذایی بالا می‌رود، سطح اکسیژن آن‌ها پایین می‌آید و مقدار کربن دی اکسید در مایع بین سلولی به حداکثر خود می‌رسد.

به دنبال این تغییرات قلب با سرعت بیشتری خون را به نواحی مختلف پمپاژ می‌کند. از طرفی رگ‌ها نیز منبسط می‌شوند تا مواد غذایی و اکسیژن را به سلول‌ها برسانند و کربن دی اکسید و‌ دیگر مواد زائد را از آن‌ها دور کند. فعالیت‌های بدنی مداوم بعد از مدتی باعث قوی و ضخیم شدن ماهیچه‌های قلب می‌شوند و توانایی آن‌‌ را گسترش می‌دهند.

البته لازم به ذکر است که همیشه گشاد شدن رگ اصلی قلب و باقی رگ‌ها مفید نیست و‌ در بعضی موارد گشاد شدن رگ‌های قلب برای افراد خطر دارد.

التهاب

به هر نوع آسیب بافتی که توسط عوامل داخلی و‌ خارجی ایجاد می‌شود، التهاب می‌گوییم. سلول‌های آسیب دیده در موقع التهاب از خود هسیتامین‌‌ و مواد دیگری می‌سازند و از خود ترشح می‌کنند تا گلبول‌های سفید دفاعی در محل آسیب دیده افزایش و تجمع یابند.

در نتیجه مقدار خون بیشتری باید وارد موضع التهابی شود که به دنبال گشاد شدن عروق خونی و افزایش پمپاژ قلب این اتفاق می‌افتد.

هورمون‌ها

هورمون‌ها تقریبا مهم‌ترین مواد تاثیرگذار بر بدن هستند و مغز و نخاع بیشتر فرمان‌های خود را بر بدن از طریق هورمون‌ها اعمال می‌کنند.

نتیجه ترشح بسیاری از مواد شیمیایی در بدن از جمله هورمون‌هایی مثل استیل کولین، پروستاگلاندین و انواع مشابه دیگر، گشادی رگ‌های قلب است.

علل گشادی رگهای قلب

الکل

الکل‌ یک وازیلاتور طبیعی برای بدن است که باعث گشادی رگ‌های قلب می‌شود. برافروختگی صورت افرادی که الکل‌ مصرف کرده‌اند نیز به دلیل افزایش مقدار‌ خون‌ در بدن به دنبال گشادی رگ‌های بدن است.

عوامل گشاد شدن رگ‌های خونی

‎شرایط بسیار زیادی وجود دارند که وضعیت بدن را به سمت موقعیتی هدایت می‌کنند که در نتیجه آن رگ‌های بدن و قلب در وضعیت منبسط یا گشاد شده متناسب با نیاز بدن قرار می‌گیرند.

وزن

‎یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که افراد با اضافه وزن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بالا و پایین رفتن فشار خون است که این موضوع نیز ارتباط مستقیمی ‌با گشادی و تنگی رگ‌ اصلی قلب و سایر رگ‌ها دارد.

در این افراد به دلیل تجمع چربی‌های مضر در دیواره رگ‌های مختلف، اتساع و انقباض عروق به‌درستی و هماهنگ انجام نمی‌شود، در نتیجه این افراد‌ فشار خون‌ بالایی دارند. پس وزن بالا را می‌توانیم به‌راحتی دلیل گشاد شدن رگ قلب بدانیم.

دلایل گشاد شدن رگ قلب

ارتفاعات

با افزایش ارتفاع، اکسیژن هوا کمتر می‌شود. بنابراین اکسیژن در دسترس برای سلول‌های بدن به‌شدت کاهش می‌یابد و از لحاظ منطقی ما باید دچار خفگی و‌ مسمومیت شویم.

اما این اتفاق نمی‌افتد زیرا رگ‌های بدن ما به‌سرعت گشاد می‌شوند و با ترشح فوری هورمون خون ساز، تعداد گلبول‌های سفید و همچنین مقدار خون رسیده به اندام‌ها و بافت‌ها افزایش می‌یابد.

حرارت و دمای بدن

زمانی که به دلیل تغییرات محیطی یا ورود عوامل خارجی به بدن دمای آن بالا می‌رود، سیستم عروقی بدن با گشاد کردن رگ‌های نزدیک به سطح پوست تبادل دمایی بین رگ‌های پوستی و محیط را راحت‌تر می‌کند و باعث کاهش دمای بدن می‌شود.

آنوریسم یا اتساع عروق بیشتر در شریان آئورت و شاخه‌های آن اتفاق می‌افتد و در مکان‌های مختلفی که این شریان خونرسانی می‌کند از جمله قفسه سینه، گردن، شکم و … موجب بروز علائم گشاد شدن رگ آئورت از جمله دردهای تیز و ناگهانی می‌شود.

در مکان‌های مختلف این درد متفاوت ظاهر می‌شود. از جمله:

  • در شکم موجب درد شدید کمر، بی‌اشتهایی، کاهش وزن و یک توده ضربان‌دار در شکم می‌شود.
  • در پا باعث نرسیدن خون به پا و در نتیجه ضعف و رنگ پریدگی آن می‌شود.
  • اتساع در سرخرگ مغزی موجب سردردهای ضربان‌دار، فلج یا ضعف، تغییر بینایی و مشکلات مشابه خواهد شد.
  • از همه مهم‌تر در قلب باعث نامنظم شدن ضربان قلب و نارسایی احتقانی آن می‌شود.

در عروق کرونری یا تغذیه کننده قلب ۲ اصطلاح برای گشاد شدن آن‌ها داریم.

اگر یک ناحیه از رگ گشاد شود به آن آنوریسم و اگر گشاد شدن به‌صورت منتشر رخ دهد به آن اکتازی عروق کرونر می‌گویند. به عبارتی دیگر اکتازی همان آنوریسم است اما در سراسر عروق کرونری منتشر شده است.

دلایل مختلفی برای اکتازی عروق کرونر وجود دارد که می‌توانند ژنتیکی یا اکتسابی باشند. از جمله مهم‌ترین دلیل زمینه ای، آترواسکلروز (تصلب شرایین) است.

آترواسکلروز به معنای تجمع رسوبات چربی و عناصر خونی در سرخرگ‌های بدن است که موجب تنگی عروق می‌شود.

چرا رگ قلب گشاد میشود

درست است که این بیماری در حالت عادی باعث تنگی عروق می‌شود اما به دلیل آسیب به دیواره عروق و تغییر شکل و اندازه لایه‌های مختلف آن به‌ویژه بزرگ شدن لایه الاستیک خارجی می‌تواند به جای تنگی باعث گشادی عروق قلب شود.

دلیل این تغییر شکل و اندازه هم التهاب مزمن و شدیدی است که به خاطر حضور این پلاک‌های چربی ایجاد و باعث تجزیه بافت خارج سلولی می‌شود.

همچنین آسیب به عضله قلب و اقدامات مداخله‌ای عروق کرونر از جمله بالون آنژیوپلاستی و گذاشتن فنر در قلب هم می‌تواند باعث آسیب به دیواره و گشاد شدن عروق قلب شود. حال به چند علت گشاد شدن رگ قلب دیگر می‌پردازیم:

بیماری کاوازاکی

این بیماری یک واسکولیت سیستمیک حاد است. به این معنا که باعث التهاب در دیواره عروق خونی و در نتیجه گشاد شدن آن‌ها می‌شود.

علائم این بیماری تب، راش پوستی، قرمزی چشم، دهان و گلو، ادم دست و پا‌ها و همچنین بزرگی غدد لنفای گردنی است.

آرتروز

یک بیماری تخریب کننده غضروف مفصلی، آرتروز است که از طریق مکانیسم التهابی می‌تواند موجب گشادی عروق هم بشود.

آمبولی ناشی از عفونت

آمبولی به معنای حرکت لخته از محلی به محل دیگر است که با رسوب در قسمتی از رگ و ایجاد التهاب و آسیب به دیواره باعث گشاد شدن آن می‌شود.

همچنین بیماری‌های دیگری از جمله سندروم مارفان، بیماری تاکایوسو و لوپوس اریتماتوز سیستمیک هم با مکانیسم‌های مختلف می‌توانند باعث بروز خطرات گشاد شدن رگ قلب شوند.

بعضی عوامل خطر هستند که ریسک اکتازی عروق کرونر را بالا می‌برند از جمله فشار خون، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر.

عوارض گشاد شدن رگ های قلب

  • ترومبوز که می‌تواند منجر به سکته قلبی شود.
  • سندروم‌های حاد کرونری
  • تشکیل فیستول در اتاق‌های قلب
  • آمبولی در اندام‌های انتهایی

بهترین دارو‌ برای گشادی دریچه قلب

گشاد کننده‌های عروق داروهایی هستند که سیستم عروقی ما را مجبور به ترشح موادی می‌کنند که بر قطر عروق و دریچه‌ها تاثیر می‌گذارند.

از جمله این داروها می‌توان دسته‌های زیر را نام برد:

  • ACE inhibitors که تولید ماده‌ای به نام آنژیوتانسین را که باعث تنگی عروق می‌شود، کاهش می‌دهند.
  • ARBs که گیرنده‌های این ماده را مهار می‌کنند و نمی‌گذارند فعالیت خودش را انجام دهد.
  • CCBs که کانال‌های کلسیم عضلات صاف را مهار می‌کنند. این عضلات برای انقباض به کلسیم نیاز دارند و زمانی که کلسیم به آن‌ها نرسد عروق منقبض نمی‌شوند.
  • Nitrates که به ماده‌ای به نام نیتریک اکساید (NO) تبدیل می‌شوند که گشاد کننده عروق است.

انواع قرص برای گشادی رگ قلب که در بالا نام بردیم برای درمان گشاد شدن رگ های قلب و زمانی هستند که می‌خواهیم از گشاد کردن به عنوان درمان استفاده کنیم.

عوارض گشادی رگ قلب

زمانی که هدف ما درمان گشاد شدگی و اکتازی عروق کرونری باشد، ابتدا باید عوامل زمینه‌ای و ایجاد کننده آن را که می‌توانند اولیه یا ثانویه باشند برطرف کنیم.

تجویز داروهای ضد انعقاد می‌تواند در این بیماران مفید باشد اما حتما باید با تشخیص پزشک انجام گیرد. اما به‌طور کلی درمان اکتازی عروق باید بر پایه اصلاح ایسکمی ‌یا کاهش خونرسانی به بافت قلب باشد، زیرا در نهایت این ایسکمی ‌موجب سکته قلبی و مرگ خواهد شد.

همچنین بیمار باید داروهای مربوط به مشکلات قلبی خود را به‌صورت مداوم مصرف کند تا دچار سایر بیماری‌های قلبی عروقی نشود.

گشاد شدن دریچه‌های قلبی

این بیماری زمانی ایجاد می‌شود که خون به جای این‌که به سمت جلو حرکت کند، به عقب و به سمت قلب می‌آید.

از این بیماری که معمولا به شکل ارثی ایجاد می‌شود با نام نارسایی بیماری قلبی مادرزادی یاد می‌کنند.

گشاد شدن دریچه قلبی می‌تواند موجب اختلال در ضربان قلب، ریتم نامنظم، فیبریلاسیون دهلیزی، حمله قلبی و آنژین یا درد قفسه سینه شود.

قلب ۴ دریچه دارد که عبارت هستند از:

دریچه سه لتی (بین دهلیز راست و بطن راست)، دریچه دولتی (بین دهلیز چپ و بطن چپ)، دریچه ریوی (بین بطن راست و شریان ریوی) و دریچه آئورت (بین بطن چپ و شریان آئورت)

اختلالات دریچه ای قلب می‌تواند در هر یک از این دریچه‌ها تاثیر بگذارد. در حالت معمول خون بدون اکسیژن از طریق دریچه سه لتی وارد بطن راست و از آن جا از طریق دریچه ریوی وارد شریان ریوی و سپس وارد ریه می‌شود.

خون در ریه تبادل اکسیژن را انجام می‌دهد، سپس از طریق سیاهرگ ریوی وارد دهلیز چپ و از طریق دریچه دولتی وارد بطن چپ و از آن جا از مسیر دریچه آئورت وارد آئورت و سپس در تمام بدن گسترش پیدا می‌کند.

در تمام این مسیر خون رو به جلو جریان پیدا می‌کند، به عقب بر نمی‌گردد و به هیچ‌وجه نشت پیدا نمی‌کند اما اگر فردی دچار اختلالات دریچه قلب باشد، این اعمال به‌درستی انجام نمی‌شود و در هر قسمت ممکن است خون نشت پیدا کند.

برخی از افرادی که اختلال دریچه قلب دارند ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، در حالی‌که در صورت عدم درمان و پیشرفت بیماری ممکن است افراد دچار سکته، حمله قلبی و لخته شدن خون شوند.

انواع اختلالات دریچه‌ای قلب

این اختلالات بسیار خطرناک هستند و باید سریعا برای درمان گشاد شدن رگ قلب اقدام لازم انجام شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با متخصصان مشاوره قلب و عروق پذیرش ۲۴ صحبت کنید که در هر ساعتی جوابگوی سوالات احتمالی شما هستند. اجازه دهید آن‌ها را بیشتر بشناسیم.

گفتگوی آنلاین با متخصص قلب و عروق

افتادگی دریچه میترال

این عارضه باعث می‌شود که دریچه میترال به خوبی بسته نشود و خون به دهلیز چپ برگردد. اکثر افراد دارای این اختلال علائمی ‌ندارند و در نتیجه به درمان هم نیازی ندارند.

اما در صورت داشتن علائمی ‌مثل تپش قلب، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه و خستگی حتما باید برای درمان اقدام کرد. درمان آن هم به‌صورت جراحی برای ترمیم یا تعویض دریچه میترال انجام می‌شود.

بیماری دریچه آئورت دو طرفه

این بیماری وقتی اتفاق می‌افتد که فرد با دریچه آئورت دو فلپی به جای سه فلپی متولد شود. علائم این نوع اختلال می‌توانند از کودکی وجود داشته باشند یا فرد می‌تواند سال‌ها بدون ایجاد این علائم، مشکل خاصی را تجربه نکند.

از جمله این علائم باید تنگی نفس، درد در قفسه سینه، سرگیجه و غش کردن را نام ببریم. بیشتر افراد می‌توانند با جراحی دریچه آئورت مورد درمان قرار گیرند.

نارسایی دریچه‌ای

اگر هر یک از دریچه‌های قلب به درستی بسته نشوند، خون به سمت عقب بر می‌گردد. علائم این اختلال شامل تنگی نفس، سرفه، خستگی، تپش قلب، سبکی سر و تورم پا و مچ پا است.

برای درمان آن عده‌ای به منظور جلوگیری از تجمع مایعات باید دارو مصرف کنند و سایرین به تعمیر یا تعویض دریچه نیاز دارند.

علائم گشاد شدن رگهای خونی

علائم گشادی رگ قلب چیست

بسیاری از افراد با اختلالات دریچه قلب خفیف تا متوسط اصلا علائمی ‌بروز نمی‌دهند ولی در سایر افراد ممکن است علائم زیر دیده شود:

تنگی نفس، تپش قلب، خستگی، درد قفسه سینه، سرگیجه، غش کردن، سردرد، سرفه، احتباس مایعات که موجب تورم در شکم و اندام تحتانی می‌شود و همچنین ادم ریوی که به خاطر جمع شدن مایعات اضافی در ریه‌ها است.

در پاسخ به سوال علت گشاد شدن رگ قلب چیست، موارد زیر را نام می‌بریم:

  • می‌تواند به‌صورت نقص مادرزادی و از بدو تولد باشد.
  • به‌صورت اندوکاردیت عفونی و التهاب بافت قلب باشد.
  • تب روماتیسمی‌که یک بیماری التهابی است و در اثر عفونت باکتری‌های استرپتوکوک گروه A ایجاد می‌شود
  • تغییرات مربوط به سن مانند رسوبات کلسیم
  • حمله قلبی
  • بیماری عروق کرونر، تنگی و سخت شدن عروق کرونر
  • کاردیومیوپاتی که به معنای بیماری‌های تحلیل برنده عضله قلب است.
  • سیفلیس که یک عفونت مقاربتی نسبتا نادر است.
  • فشار خون بالا، آنوریسم آئورت و آترواسکلروز
  • ضعیف شدن بافت همبند دریچه میترال و همچنین لوپوس که یک بیماری خود ایمنی مزمن است.

درمان گشاد شدن عروق قلب

درمان با توجه به شدت اختلال به شکل‌های مختلف انجام می‌گیرد.

  • پزشکان متخصص ابتدا با درمان‌های حمایتی مانند قرار گرفتن تحت نظر پزشک، ترک سیگار و حفظ رژیم غذایی سالم کار را شروع می‌کنند.
  • در صورت نیاز به درمان دارویی داروهای مسدودکننده گیرنده بتا و مسدودکننده‌های کانال کلسیم که ضربان قلب و جریان خون را کنترل می‌کنند، تجویز می‌شوند.
  • برای کاهش احتباس مایعات داروهای دیورتیک که با اثر روی کلیه‌ها دفع ادرار را زیاد می‌کند تجویز خواهند شد.

گشادی دریچه قلب در بارداری

دوران بارداری باعث ایجاد فشار به قلب و سیستم گردش خون می‌شود اما اکثر مادران مبتلا به ناراحتی قلبی مشکل در زایمان طبیعی و به دنیا آوردن فرزندی سالم ندارند.

با این‌حال، اگر مشکل قلبی دارید باید تحت مراقبت ویژه قرار بگیرید. بعضی از مسائل مانند داشتن دریچه قلب مصنوعی یا گشادگی دریچه قلب ممکن است روی مقدار خون زیادی که باید در دوران بارداری تحمل کنید تاثیر بگذارد.

همچنین اگر نقص قلبی مادرزادی دارید، ممکن است آن را به فرزند خود انتقال دهید و مواردی مانند تنگ شدن دریچه میترال نیز می‌توانند زندگی شما و فرزندتان را به خطر بیاندازد.

بنابراین توصیه می‌کنیم از متخصصان مشاوره قلب و عروق و همچنین مشاوره بارداری پذیرش ۲۴ کمک بگیرید تا این دوران را به سلامت طی کنید یا برای باردار شدن بهتر تصمیم بگیرید.

مشاوره آنلاین بارداری

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

در مطلب بالا متوجه شدیم گشاد شدن رگ قلب خطرناک است و می‌تواند عوارض جبران ناپذیری بر جای بگذارد و حتی می‌تواند در نهایت باعث مرگ فرد شود.

پس باید حتما آن را جدی بگیرید و در صورت داشتن علائمی ‌مانند درد قفسه سینه، کاهش فشار خون، سردردهای ناگهانی و شدید، کمر درد و از همه مهم‌تر داشتن توده‌های ضربان‌دار در نقاط مختلف بدن حتما باید به پزشک متخصص قلب مراجعه شود تا از عوارض آن جلوگیری به عمل بیاید.

در صورت نداشتن امکان مراجعه به پزشک، در پذیرش ۲۴ می‌توانید با بهترین مشاوران متخصص قلب و عروق در ارتباط باشید و با تماس با آن‌ها می‌توانید علت گشاد شدن رگ‌های قلب خود را بفهمید و برای درمان آن‌ها اقدام کنید. همچنین می‌توانید از آن‌ها برای درمان گشادی رگ قلب در طب سنتی نیز کمک بگیرید.

مشاوره آنلاین طب سنتی

فراموش نکنید بزرگ شدن رگ‌های قلب و اتساع عروق از جمله واکنش‌های طبیعی بدن ما است که برای تطبیق ما با محیط داخل و بیرون انجام می‌شود.

اما بعضی اوقات با انجام کارها و عادت‌های خطرناک، ممکن است دچار بیماری گشاد شدن رگ‌های قلب شوید و باید برای درمان آن اقدام کنید.

۳.۶/۵ (۱۵ نظر)

منبع
www.sciencedirect.comwww.fusfoundation.orgwww.medicalnewstoday.comwww.ncbi.nlm.nih.govwww.healthline.comen.m.wikipedia.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
41 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهلا
شهلا
1 ماه قبل

سلام من دو دریچه از قلبم گشادی داره آیا خطر مرگ یا احتیاج به عمل داره

سجاد
سجاد
2 ماه قبل

hypertrabeculated lv apex without
essential criteria for lv noncompaction
MildMR
Mild PI
Mild TR

مرسل نورزاد
مرسل نورزاد
2 ماه قبل

سلام من خانم ۳۶ ساله هستم گفتن قلبت بزرگ شد انژیو کردیم گفتن مشکل ندار رگهایت اما درد زیاد دارقلبم

علیرضا
علیرضا
2 ماه قبل

سلام.۱۸سال فشارخون دارم،سال گذشته دریچه قلبم در اکو ۴۰بود وامسال دکترگفت ۴۲ شده،هیچ درد ویا علایمی ندارد فشارم با دارو کنترل میکنم.ایا با لحاظ نمودن سن۶۴سال بهتر نیست زودتر عمل ودریچه را تعویض ویا……نمایم؟با تشکر

زینب
زینب
2 ماه قبل

سلام من اکوگرفتم دوتا ازرگهای قلبم شل شده آیا درمان دارد

ساجده
ساجده
2 ماه قبل

مامان منم حالش بد شد رفت دکتر گفت دریچه قلبت گشاد شد فعلا دارو بخور اگ بهتر نشد عمل کن خیلی نگرانم

کبری صدری 34ساله
کبری صدری 34ساله
7 ماه قبل

من الان سه روز فهمیدم ریه هام شلو شدن چیکار باید کرد

زهره
زهره
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید
خانمی ۵۱ ساله هستم چند سال فشار خون بالا بودم حدود یک سال تحت نظر یه دکتر هستم جدیدا درد قفسه سینه و نفس تنگی داشتم اسکن هسته ای شدم دکترم گفتن باید انژیو بشی جواب انژیو این بود که رگ قلبم گشاد و مارپیج شده میخاستم بدونم ایا بیماریم درمان داره یانه
باتشکر

سیده زهرا موسوی
سیده زهرا موسوی
11 ماه قبل

چرا زمانی که پیاده‌روی میکنم کمرم درد میگیره انگار کمرم خشک میشه ولی زمانی که میدوم کمر آروم میشه حال بهتری دارم؟

مهسا
مهسا
11 ماه قبل

سلام خسته نباشین دریچه قلب گشاد شده باید چکار کنم به چه دکتری معرفی کنم

ایرج تیزرو
ایرج تیزرو
پاسخ به  مهسا
7 ماه قبل

سلام آیاگشادی دریچه قلب درمان میشود

زهرا
زهرا
پاسخ به  ایرج تیزرو
2 ماه قبل

سلام آیادریچه قلب گشادشوددرمان میشود؟
چی باعت میشه دریچه قلب گشادبشه،؟

زهره
زهره
1 سال قبل

سلام.نوزاد ۱۰ ماهه گشادی دریچه قلب دارن ایا خوب میشوند یا نه؟دکترها میگن تا یک سالگی خوب میشه ایا درست است یا نه؟؟

زندیان
زندیان
1 سال قبل

سلام بنده مادرم چند وقته متوجه شده که رگهای قلبش گشاد شدن و یکی از دریچه های قلبش کاملا خراب شده و افتادگی دریچه هم داره و با اکو مری متوجه شدن کارکرد قلبشون ۲۵ هستش الان آیا میتونه عمل جراحی انجام بدن ما خیلی نگرانیم و اصلا امیدی هست به درمانشون

رحیمی
رحیمی
1 سال قبل

سلام دکتر،همسرم تاحالا هیچ علایمی نداشته ولی چندروزپیش به شدت خون دماغ شدوقتی به پزشک مراجعه کردیم گفتندفشارش نوزده هست بعدبهش قرص وآمپول فشاردادندتافشارش پایین آمدوبعددکترقلب نوارقلب واکوگرفت وگفت یکی ازدریچه های قلبش بازشده وماهیچه های قلبش زخیم شدندبهش قرص والزومیکس دادوگفت بیماریش ارثی است،سوال من این هست که آیا بیماریش خترناکه وکارسنگین وپیاده روی زیادبراش ضررداره یانه چون کارش سخته وچه مدت نبایدکارکنه؟ممنون

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام خانم دکترببخشیدمن دوساله دارم قرص کاردیلول دوازه نیم وآسپرین ومیخورم انژیو کردم ولی راه که میرم زیاد تپش قلب میگیرم نمیتوانم راه برم گشادی رگ دوشتم قفس سینه ام تنگ میش

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام عرض ادب من دوسال پیش آنژیوکردم گشادی رگ داشتم دارومصرف میکنم تازگی زیاددردقفسه سینه دارم آیابدترشدم ممنون

مریم
مریم
پاسخ به  معصومه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید خانم دکتر اکو انجام دادم گفتند دریچه ها هستند ولی وقتی به سمت گردن رفت واکو انجام داد گفت با انگشت نشان داد گفت اگه مال همه دو تا انگشت صاف هستند مال شما روی هم افتاده ممنون میشم جواب بدید

عیسی رفیعیان
عیسی رفیعیان
1 سال قبل

باسلام ۵۴سال دارم مدتی است که متوجه کبودی ناخنهام شدم.واخیرن ابریزش بینی باغلظت بالابه نزدیک به رنکسبزشدم.سالی میشه که دست چپم لرزش پیداکرده.ازمایش دادم غیرقندچیزی پیدانشده.ریه وتیروییدوچربی.خون.وپرستادوعادی تشخیس دادن.مثل جوش امدن ماشین هرچی حرارت بدنم بالاترمیره شونه هام ومیکیره واحساس ضعف میکنم که باسردکردن بدنم رفع میشه.سپاسگزارم.چکارکنم.راهنمای.لطفا.ازوقتی به قلب شک کردیم.می ترسم بخوابم

.مهدی
.مهدی
1 سال قبل

با سلام و روز بخیر پسرم هفده سالش و چند وقت درد قفسه سینه داره با مراجعه ب اورژانس نوار قلب گفتن رگهای قلبش گشاد شدن آیا درمان داره خطرناک نیست ؟

ثمرالدین
ثمرالدین
پاسخ به  .مهدی
1 سال قبل

من۵۷سال.دارم.بعد.از.اینکه.کمی.راه.برم.درد.قفسه.سینه.ام.زیاد.میشه.اگر.باین.سوال.جواب.بدهن.خداوند.داشته.باشد.شمارا

زهرا
زهرا
1 سال قبل

فشارم پایین رگهای قلبم شل وگشاد شده وقفسه سینه از جلو وپشت یه نقطه ای درد
میکنه غذا که میخورم بیشتر درد میکنه

مسعود
مسعود
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

سلام من ده روز پیش آنژیو پلاستی کردم بعا از اون فشار خونم حدود ۹ می شه دکترم رفته مسا فرت چیکار کنم

یگانه
یگانه
2 سال قبل

خانم دکتر ک فرد نوجوان دو سال هست که متوجه شده رگ های قلبش گشاد شده الان بعد از قاعدگی شکمش نبض داره درد قفسه سینه و همینطور کاهش فشار خون داره بنظر شما الان باید چی کار کرد

پیمان
پیمان
پاسخ به  یگانه
2 سال قبل

سلام من چند وقت پیش انژیو شدم دکترم گفت دوتا از رگهای من مقداری گشاد شد ولی من قرص هایی که مصرف میکنم دارم میبینم اصلا برای گشادی رگهام نیست فقط برای اینکه خون من رقیق نشه با قرص معده بد رفتم پیش یک دکتر دیگه گفت تو انژیو رگهای شما خیلی خوب و داروهات و قطع کن من دوباره رفتم پیش دکتر خودم گفت باید بخوری من که گیج شدم و ما همچنین درد قفسه سینه رو دارم واقعا نمیدونم چکار کنم

مریم
مریم
2 سال قبل

سلام پدر من سه ساله که عمل قلب باز انجام دادن و امروز رفتن برای اکو در اکو مشخص شده که رگهای قلبشون گشاد شده و دکتر اسکن براشون نوشتن میخواستم بپرسم چیکار باید انجام بدیم ایا با دارو رفع میشه و خیلی خیلی نگرانم میشه راهنمایی بفرمایید ممنون

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  مریم
2 سال قبل

گشاد شدن رگ های قلب با اکو تشخیص داده نمیشه ولی احتمالا در اکو چیزی دیدن پزشک که به کاهش خونرسانی به قلب مشکوک شدن؛ بنابراین اسکن هسته ای درخواست کردن. حتما انجام بدید اسکن رو و متخصص قلب ببینن که اگر مجددا دچار مشکل شده باشن لازمه آنژیوگرافی بشن. البته این اسکن باید با اسکن یا انژیو قبلی شون مقایسه بشه حتما.

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام کسی که گشادی دریچه دارد می تواند فنر گذاش

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  فاطمه
2 سال قبل

سلام وقت بخیر گشادی دریچه که در اغلب افراد یعنی ۹۹ درصد افراد وجود دارد و نبازی به کاری هم ندارد بیماری هم نیست بتعث ایجاد هیچ علائمی هم نمیشه خیر نیازی به فنر هم ندارد

علـــــــــی
علـــــــــی
2 سال قبل

سلام خانم دکتر خسته نباشید
من۵۱ساله هستم،۲۵آبان ماه امسال به دنبال دردشدیدازناحیه کتف چپ ومنتقل شدن دردبه زیردنده سمت چپ ووسط قفسه سینه به بیمارستان مراجعه کردم که بعداز انجام اکو البته برای اولین بار درطول عمرم، دکتر متخصص قلب فرمودن، سیاه رگ قلبم گشاد شده و۴۱mmمیباشد وتوصیه کردن که بارسنگین بلندنکنم.بعداز مرخص ازبیمارستان به پزشک متخصص قلب وعروق مراجع کردم، مجدداً اکو انجام دادن وگفتن،دچار ۲لتی بودن دریچه آئورت هستی،وداروبرام تجویز کردن،
سئوال: این دوبیماری چقدر میتونه برام خطرناک باشه،آیاباعمل جراحی مشکل برطرف میشود؟درکل چندوقت زنده هستم
خانم دکتر. جانباز هستم،بدلیل وجودترکش در ناحیه لگن. به گفته پزشکان اگه خارج بشه احتمال قطع نخاع وجود داره. به همین خاطر باخاطر تسکین دردشدید مدتی باتجویز پزشکان بنیادجانبازان قرص متادون وB2مصرف میکردم که متاسفانه دچار مشکل کبدی شدم وحالا چندساله شربت تنتوریاتریاک مصرف میکنم آیا مصرف این شربت تنتوریاتریاک برای بیماری قلبی که دارم مضروخطرناک است؟ وگاهی اوقات بصورت تفننی شیره تریاک با سیخ وسنجاق مصرف میکنم، آیا اینم مضره؟؟
ممنون وسپاس گذارم

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  علـــــــــی
2 سال قبل

ببینید من باید اکوتون رو ببینم تا متوجه منظورتون بشم. به این شکل که شما فرمودید بیماری نداریم و به نظرم بهتره اکو دیده بشه تا متوجه سوال تون بشم ولی در کل با تجویز دارو بیماری دریچه ای برطرف نمیشه.

سارا
سارا
2 سال قبل

سوالم اینه با توجه به فلپ شدن انتیما در مقیاس وسیع چقدر امکان اینکه بدن خودش رو ترمیم کنه و به مرور زمان عروق بحالت اولش برگرده هست و یا بعبارتی احتمال مورتالیتی با شرایط فعلیم چقدره؟

آخرین ویرایش 2 سال قبل توسط سارا
دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  سارا
2 سال قبل

منظورتون دایسکشن هست؟
اگر دایسکشن به طور حاد رخ بده نیاز به اینترونشن وجود داره و می تونه خطرناک باشه
احتمال ترمیم خود به خودی به مکان دایسکشن مرتبط هست

سیروس
سیروس
2 سال قبل

سلام وعرض ادب مصرف چه مواد غذایی برای بمار مضر؟ وچه موادی مفید است

دکتر راحله سجادی نیا
پاسخ به  سیروس
2 سال قبل

سلام
گشادی دریچه قلب در تمامی افراد جامعه دیده میشه و رژیم غذایی خاصی وجود نداره

زهره
زهره
پاسخ به  دکتر راحله سجادی نیا
10 ماه قبل

سلام
من چند روز پیش انژیو کردم دکترم گفته رگ قلبت گشاد شده وحالت مارپیج شده میخواستم بدونم ایا با استفاده از داروهایی که تجویز کردن درمان میشم یا درمان نداره اصلا
ممنون میشم جوابم رو بدین

کبرا
کبرا
پاسخ به  زهره
3 ماه قبل

سلام من خانمی هستم ۵۸ ساله که هفته پیش اسکن قلب با تست ورزش انجام دادم جواب دادن کفتن دریچه قلبت گشاد شده دارو دادن در چایی که سال ۹۸ هم اسکن کرده بودم کفته بود رگهای قلبت گرفته ولی الان کفتن دریچه های قلبت گشاد شده به نظر شما باید چکار کنم خطر داره البته من تبش قلب ودرد در قفسه داشتم که مراجع به پزشگ کروم

کبرا
کبرا
پاسخ به  کبرا
3 ماه قبل

سلام من خانم ۵۸ ساله هستم در سال ۹۸ یک بار اسکن کردم کفتن رگهای قلب درصد کم کرفته دارو چربی واسپرین دادن استفاده کردم هفته پیش دوباره اسکن کردم کفتن دریچه قلت کشاد شده رگها کرفته نیست دارو دادن نمیدونم چکار کنم به نظر شما چکار کنم

خانم ۳۷ساله هستم
خانم ۳۷ساله هستم
پاسخ به  سیروس
7 ماه قبل

سلام چند وقت است که درد در قفسه سینهام دارم به دکتر متخصص مراجع کردم گفته که دریچه قلبم گشاد است به من قرض تجویز کرده آیا با قرص درمان میشود چند وقت تول میکشد ومن بیماری کلیه هم دارم که قرص مصرف خطر ناک که نیست باید چکار کنم کار سخت هم باعث دردم میشود شاغل هستم ممنون

اکرم
اکرم
پاسخ به  خانم ۳۷ساله هستم
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید خانمی هستم ۵۵ ساله تپش قلب داشتم رفتم پیش پزشک گفتن یکی از دریچه‌های قلبت گشاد شده باید عمل قلب باز بشه آیا با دارو رفع میشه یا نه

زیبا
زیبا
پاسخ به  اکرم
1 ماه قبل

سلام وخسته نباشید خانمی چهل و هشت ساله سه سال تپش قلب دارم با تعرق زیاد اکو دادم گفتند چیزی نیست همه جای بدن را آزمایش دادم گفتند سالمه به نظر شما مشکل کجاست

دکمه بازگشت به بالا