تاثیر موسیقی بر مغز چیست؟

در باب تاثیر موسیقی بر مغز، کارشناسان معتقد هستند که اگر می‌خواهید بدن خود را قوی کنید، به باشگاه بروید و اگر می‌خواهید مغز خود را تمرین دهید، به موسیقی گوش دهید؛ زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که گوش دادن به موسیقی می‌تواند اضطراب، فشار خون و درد را کاهش دهد و هم‌چنین کیفیت خواب، خلق‌وخو، هوشیاری ذهنی و حافظه را بهبود بخشد.

البته زمانی می‌توانید انتظار این اثرات و فواید موسیقی بر روی مغز را داشته باشید که یک موسیقی آرام‌بخش، شاد و در عین حال معنی‌دار گوش دهید. احتمالا تاثیر موسیقی غمگین بر مغز یا تاثیر موسیقی رپ بر مغز اینگونه نخواهد بود.

موسیقی را می‌توان به‌عنوان درمان ذهنی برای از بین بردن استرس استفاده کرد. بسیاری از آزمایشات و مشاهدات علمی نیز ثابت کرده‌اند که موسیقی می‌تواند واقعا برای ذهن و روح مفید باشد. البته اگر با گوش دادن اعتیادآور به آن با اثرات مخرب موسیقی بر مغز مواجه نشوید. در ادامه به جزئیات بیشتری از اثرات موسیقی بر مغز و تاثیر موسیقی بر زندگی انسان اشاره خواهیم کرد.

نحوه تاثیر موسیقی بر مغز شما چگونه است؟

کارشناسان در زمینه چگونگی تاثیر موسیقی بر ذهن انسان در تلاشند تا بفهمند مغز ما چگونه می‌تواند موسیقی بشنود و پخش کند.

طی یک بررسی اثر موسیقی بر امواج مغزی مطالعه الکتروانسفالوگرافی کمی، مشخص شده است که ارتعاشات صدا پرده گوش را غلغلک می‌دهند، به سیگنال الکتریکی تبدیل می‌شوند، از طریق عصب شنوایی به ساقه مغز می‌رسند و در آن‌جا دوباره به چیزی که ما به‌عنوان موسیقی درک می‌کنیم تبدیل می‌شوند.

از نظر محققان ازآنجایی‌که موسیقی ساختاری از ریاضی و معماری است، مغز شما باید محاسبات زیادی را انجام دهد تا آن را درک کند.

موسیقی به بهبود هوش کلامی کمک می‌کند.
موسیقی به بهبود هوش کلامی کمک می‌کند.

اثرات مثبت و تاثیر موسیقی بر سلامت مغز

در این بخش قصد داریم تا شما را با فوائد و اثر موسیقی بر مغز تقویت آشنا کنیم.

۱. به بهبود هوش کلامی کمک می‌کند

نه تنها گوش دادن به موسیقی، بلکه یادگیری موسیقی و نواختن موسیقی نیز تأثیر بسیار مثبتی بر ذهن دارد. افرادی‌که نواختن پیانو، گیتار و سایر آلات موسیقی را یاد می‌گیرند، قدرت بصری و IQ خوبی دارند. زیرا هنگام تمرین یک ساز موسیقی، هماهنگی بین ذهن و بدن تقویت می‌شود. بسیاری از مطالعات نیز این تأثیر بسیار مثبت موسیقی بر بدن را ثابت کرده‌اند.

۲. قدرت خلاقیت را افزایش می‌دهد

گوش دادن به موسیقی به‌خصوص یک آهنگ جدید مغز را به چالش می‌کشد. ممکن است در ابتدا احساس خوشایندی نداشته باشد، اما این ناآشنایی مغز را مجبور می‌کند تا برای درک صدای جدید تلاش کند. به‌همین‌دلیل، تاثیر موسیقی بر روی مغز انسان به بهبود قدرت خلاقیت کمک می‌کند.

۳. به یادآوری خاطره‌های فراموش‌شده کمک می‌کند

تجربه نشان داده است که فعال شدن مغز به‌واسطه گوش دادن به موسیقی، روی یادآوری لحظات گذشته بسیار موثر است. پس گاهی باید به‌سراغ آهنگ‌های قدیمی رفت.

۴. به ساماندهی توانایی‌های مغز کمک می‌کند

با آرام شدن و کاهش استرس مغز و بدن، زمینه بهبود قدرت تمرکز و حافظه فراهم می‌شود. از نظر محققان، گوش دادن به موسیقی به روشن شدن بخش‌های خاصی از قشر مغز کمک می‌کند که به‌نوبه خود تأثیر مستقیمی بر عملکرد شناختی دارند.

شاید به‌همین‌دلیل است که نوازندگان اغلب حافظه بهتری نسبت به دیگران دارند. از این تاثیر موسیقی بر مغز کودکان یا تاثیر موسیقی بر مغز جنین در دوران بارداری، می‌توانید نهایت استفاده را ببرید.

توصیه می‌کنیم که برای بهره‌مندی از اثر موسیقی بر مغز حافظه، به نحوه واکنش خود به اشکال مختلف موسیقی توجه کنید و نوع مناسب خود را انتخاب کنید. زیرا آهنگی که به یک نفر کمک می‌کند تا تمرکز کند ممکن است حواس دیگری را پرت کند و ملودی که به یک نفر کمک می‌کند تا آرام شود ممکن است باعث بروز خشم فرد دیگری شود.

۵. به افزایش شادی جسم و ذهن کمک می‌کند

گوش دادن موسیقی به افزایش شادی جسم و ذهن منجر خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین تاثیرات موسیقی بر مغز، افزایش ترشح هورمون‌های شادی و احساس خوشایند ناشی از آن است. وقتی به موسیقی شاد گوش می‌دهید، راحت‌تر می‌توانید روحیه خود را بالا ببرید. پس برای مدیریت خلق‌وخو و کاهش احتمال ابتلا به مشکلات قلبی مانند فشار خون بالا، موسیقی می‌تواند به‌عنوان وسیله‌ای عالی عمل کند.

جالب است بدانید که حتی زمانی‌که غمگین هستید، گوش دادن به موسیقی غمگین می‌تواند روحیه شما را بالا ببرد و احساس التیام‌آوری در شما ایجاد کند.

اثرات منفی موسیقی بر مغز انسان

در ادامه به چند مورد از نشانه‌های منفی اثر موسیقی بر ذهن اشاره خواهیم کرد.

۱. موسیقی غمگین می‌تواند باعث اضطراب شود

اغلب افراد در زمان ناراحتی به موسیقی غمگین گوش می‌دهند. اگرچه گوش دادن به این نوع موسیقی تاحدودی می‌تواند شما را آرام کند، اما گوش دادن بیش‌ازحد به آن می‌تواند باعث بروز اضطراب و ناراحتی در ذهن شود. زیرا موسیقی غمگین نمی‌تواند ذهن شما را از چیزی که آزار می‌دهد منحرف کند و در نهایت مجبور هستید عمیق‌تر به آن فکر کنید.

به هر حال افراط در همه چیز بد است. اگر تمایل به گوش دادن به موسیقی برای ساعات طولانی را دارید، سعی کنید به آهنگ‌های بدون کلام و آرامش‌بخش گوش کنید.

۲. ممکن است باعث حواس‌پرتی ذهن شود

یکی از معایب گوش دادن به موسیقی این است که صدای بلند آن می‌تواند مانع از تمرکز ذهن شود و حتی باعث آسیب به ساختار گوش شود. تجربه نشان داده است که انجام چند کار دشوار است، به‌خصوص اگر موسیقی بسیار بلندی در پس‌زمینه پخش شود. اغلب تاثیر موسیقی راک بر مغز بدین‌شکل است. درحالی‌که یک موسیقی آرام‌بخش می‌تواند به تقویت خلاقیت شما کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گوش دادن به موسیقی‌های غمگین می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود.
گوش دادن به موسیقی‌های غمگین می‌تواند منجر به افسردگی و اضطراب شود.

اگر برای افزایش قدرت ذهن، کاهش استرس و علائم بیماری‌های روانی خود قصد موسیقی‌درمانی دارید، مشورت با روانپزشک یا دکتر مغز و اعصاب می‌تواند به شما کمک کند.

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات دکتر مغز و اعصاب آنلاین پذیرش۲۴ استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در مورد تاثیر موسیقی بر مغز

در این بخش می‌توانید به پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در این زمینه دست پیدا کنید.

۱. آیا از نظر علمی نیز اثرات مثبت و منفی موسیقی بر مغز ثابت شده است؟

بله، اغلب محققان طبق نتایج مطالعات روی نکات ذکرشده در این مطلب تاکید دارند.

۲. آیا تاثیر موسیقی رپ بر مغز نگران‌کننده است؟

اگر به‌صورت افراطی به این نوع موسیقی گوش ندهید، جای نگرانی ندارد.

۳. برای آگاهی از نشانه‌های بالینی تاثیر موسیقی بر ذهن انسان باید با چه کسی مشورت کرد؟

پزشک متخصص مغز و اعصاب و روانپزشک کاملا روی این مساله مسلط هستند.

۳.۹/۵ (۱۱ نظر)

منبع
hopkinsmedicine.orgpositivenegativeeffectspositivenegativeimpact

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کسی که رپ بهش آرامش میده
کسی که رپ بهش آرامش میده
24 روز قبل

موسیقی رپ باعث آرامش نمیشه؟؟
میدونید که استثنائاتی وجود داره

محمد
محمد
1 ماه قبل

باسلام و احترام لطفا برای تفهیم بیشتر مطالب از تصاویری که مطابق با شئونات اسلامی و اخلاقی و پوشش مناسب هستند استفاده کنید

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  محمد
4 روز قبل

تموم شد ؟
خیلی تاثیر گذار بود

محمد علی. جعفر یان
محمد علی. جعفر یان
1 ماه قبل

مدرسه حافظ هشتم ۱. سراب

زینب
زینب
2 ماه قبل

چی چی میگین من اومدم ببینم که چه مضراتی داره بعد شما فوایدش میگین من اهنگ پوش میدم نمیتونم درسمو خوب حفظ کنم اهنگ تاثیر بدی رو مغز میزاره

میلاد امینی
میلاد امینی
پاسخ به  زینب
1 ماه قبل

اروم باش نفس عمیق بکش

ملیسا
ملیسا
3 ماه قبل

مرسی تحقیقم با این مطالب عالی از آب خواهد در آمد

پروین اشتری
پروین اشتری
6 ماه قبل

سلام من سنتور می نوازم و کم شنوا هستم ودرخانواده مادریم الزایمر وجود دارد میخواستم بدانم صدای ساز برای گوش ومغزم ضرر دارد یانه.متشکرم

احمد
احمد
10 ماه قبل

ضرر های موسیقی بر مغز چیست؟

دکمه بازگشت به بالا