داروی نیتروگلیسرین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Nitroglycerin

نام تجاری

Minitran® , Nitro-Dur® , Nitrolingual® , Nitromist® , Nitro-Bid

کاربرد

درد قفسه سینه مرتبط با آنژین

اشکال دارویی
قرص

 اطلاعات دارویی روزیگلیتازون-متفورمین
انسولین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن، توسط لوزالمعده ساخته می‌شود. این به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. اگر بدن شما به اندازه کافی انسولین را برای رفع نیازهایش نسازد و یا اگر از انسولینی که می‌سازد، به طور مؤثر استفاده نکند، در نتیجه بیماری به نام دیابت نوع ۲ (دیابت شیرین) ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به دیابت برای کنترل مقدار گلوکز (قند) در خون نیاز به درمان دارند؛ زیرا که کنترل خوب میزان قند خون، خطر ابتلا به عوارض بعدی را کاهش می‌دهد. قند خون برخی از افراد، با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، کنترل می‌شود، اما برای کنترل قند خون در افراد دیگر، داروهایی مانند روزیگلیتازون-متفورمین تجویز می‌شود. 
روزیگلیتازون جز دسته دارویی گلیتازون‌ها می‌باشد، این دارو به همراه متفورمین با بازگرداندن پاسخ مناسب بدن به انسولین، باعث کاهش میزان قند خون می‌شود. متفورمین همچنین میزان ساخت قند توسط کبد و جذب قند از معده و روده را کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب است که داروی روزیگلیتازون-متفورمین به درمان دیابت نوع ۲ و کاهش قند خون کمک می‌کند.
مقدار و روش مصرف داروی روزیگلیتازون-متفورمین

قبل از شروع درمان با داروی روزیگلیتازون-متفورمین ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی روزیگلیتازون-متفورمین، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید. دوز معمول این دارو، ۲-۱ در روز است. دوز دارو به میزان اثربخشی آن برای بیمار بستگی دارد.
را با آب و همراه با غذا بخورید. سعی کنید دوز داروی خود را هر روز، در همان زمان از روز مصرف کنید.
اگر فراموش کردید که دوز داروی روزانه خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر زمانی به یاد آوردید که نزدیک به ساعت دوز بعدی دارو است، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی روزیگلیتازون-متفورمین

به تاریخ انقضای داروی روزیگلیتازون-متفورمین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی روزیگلیتازون-متفورمین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی دارو را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف روزیگلیتازون-متفورمین در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.
تاثیر روزیگلیتازون-متفورمین بر رانندگی و کار با ماشین آلات
روزیگلیتازون-متفورمین ممکن است باعث سرگیجه یا تاری دید شما شود، قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید. ممکن است به خاطر استفاده از این دارو دچار افت قند خون شده باشید و رانندگی برایتان مناسب نباشد.
 تداخلات دارویی روزیگلیتازون-متفورمین
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
داروی روزیگلیتازون-متفورمین ممکن است با داروی انسولین تداخل دارویی داشته باشد.
داروهای بتا بلاکر (مثل متوپرولول، پروپرانولول، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از بروز تپش قلب که معمولا در مواقع افت قند خون (هیپوگلیسمی) احساس می‌شود، جلوگیری ‌کند. سایر علائم افت قند خون، مانند سرگیجه، گرسنگی و یا عرق کردن، تحت تأثیر این داروها نیستند.
بسیاری از داروها می‌توانند سطح قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهند و کنترل قند خون شما را با مشکل مواجه کنند. قبل از اینکه شما استفاده از هر نوع دارویی را شروع، متوقف و یا تغییر دهید، با دکتر یا داروساز خود در مورد چگونگی مصرف دارو (دارویی که بر سطح قند خون شما مؤثر است) صحبت کنید. سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و اگر تغییر ناگهانی در قند خون (قند خون بالا یا پایین) خود دیدید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا دوز داروی، برنامه ورزشی و رژیم غذایی شما را تغییر دهد.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی روزیگلیتازون-متفورمین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی روزیگلیتازون-متفورمین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی‌ که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
اگر هرگونه مشکل کلیوی و یا کبدی دارید.
اگر مشکل قلبی و عروقی دارید.
در صورتی که مشکل تنفسی دارید.
اگر بدن شما دچار تورم (ادم) شده است و یا ریه تان آب آورده است.
در صورتی که کم خونی دارید.
اگر مشکلات چشمی (شبکیه) دارید.
در صورتی که به مشکلات استخوانی (مانند پوکی استخوان، استئوپنی) مبتلا هستید.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی داروی روزیگلیتازون-متفورمین
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

سردرد 
سرگیجه و تاری دید: این عوارض می‌تواند در اثر افت قند خون و یا بالا بودن آن به وجود بیایند.
علائم سرماخوردگی و سرفه
اسهال
استفراغ
طعم فلزی در دهان
درد مفاصل
علائم هیپوگلیسمی (افت قند خون) مانند احساس تنگی یا اضطراب، تعریق، احساس گرسنگی، تپش قلب، سرگیجه: به سرعت ماده غذایی شیرینی مانند بیسکویت یا نوشیدنی قندی بخورید و اگر متوجه این علائم شدید، به پزشک خود بگویید.
احساس تشنگی: هر روز چند لیوان آب بنوشید.
احساس تهوع (استفراغ مداوم)، دل درد، زردی پوست یا چشم، کاهش اشتها، تیره شدن رنگ ادرار: اگر این عوارض برایتان ناراحت کننده شد، به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است مشکل کبدی برای شما به وجود آمده باشد.

نکته مهم: اگر جز عوارضی که در بالا ذکر شد، متوجه عوارض زیر شدید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید:

ضربان قلب سریع یا تپش قلب
تغییر در چرخه قاعدگی
شکستگی استخوان
تغییر در بینایی (مانند تغییر رنگ و مشکلات دید در شب)

نکته مهم: در موارد نادر، درمان با روزیگلیتازون-متفورمین می‌تواند سطوح مواد شیمیایی خاصی مانند کتون‌ها را در خون شما افزایش دهد. این می‌تواند منجر به یک بیماری جدی به نام کتواسیدوز دیابتی شود. اگر متوجه ترکیبی از علائم زیر در خودتان شدید، فوراً با پزشک خود در میان بگذارید:

طعم شیرین یا فلزی در دهان و یا بوی دیگری در عرق یا ادرار شما
احساس ضعف یا بیماری (استفراغ)، درد شکم
کاهش وزن سریع، احساس تشنگی، تنفس غیرعادی یا دشوار (تنگی نفس)
خستگی یا خواب آلودگی

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از روزیگلیتازون-متفورمین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف بیش از حد داروی روزیگلیتازون-متفورمین (مسمومیت دارویی)

روزیگلیتازون-متفورمین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند افت شدید قند خون ، سرگیجه شدید، ضربان قلب نامنظم، تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی روزیگلیتازون-متفورمین

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۰/۵ (۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا