سندرم بی انگیزگی چیست؟ علت بی میلی به همه چیز چیست؟

انواع بی انگیزگی و راه‌های درمان آن‌ها

شناسایی علل و درمان بی انگیزگی

منظور از بی انگیزگی یا احساس پوچی، از دست دادن علاقه به جنبه‌های مختلف زندگی مانند انجام فعالیت‌های روزانه یا تعامل با دیگران است که می‌تواند بر میزان توانایی شما در حفظ شغل، حفظ روابط و لذت بردن از زندگی تأثیر بگذارد.

همه افراد گاهی بی انگیزگی یا بی تفاوتی را تجربه می‌کنند. زمانی این مسئله نگران‌کننده می‌شود که این حالت نشانه‌ای از چندین اختلال عصبی و روانی مانند افسردگی باشد. در صورت مزمن شدن می‌تواند به سندرم بی انگیزگی (Amotivational Syndrome) تبدیل شود که مطمئنا نیاز به درمان تحت نظر روانشناس یا روانپزشک دارد.

سندرم بی انگیزگی یک بیماری روانی است که با تغییر در شخصیت، احساسات و عملکرد شناختی فرد مشخص می‌شود. فرد مبتلا به این سندرم معمولا علائم عدم تمرکز، بی علاقگی و حافظه ضعیف را تجربه می‌کند. این بیماری برای اولین بار در دهه ۱۹۶۰ در بین افرادی‌ که سابقه طولانی مصرف حشیش داشتند مشاهده شده است. امروزه در میان افرادی که داروهای روان‌گردان مانند مت آمفتامین را مصرف می‌کنند نیز مشاهده می‌شود.

بنابراین در صورت مواجهه با بی انگیزگی به زندگی، بی انگیزگی برای کنکور، بی انگیزگی و افسردگی، تنبلی و بی انگیزگی، خستگی و بی انگیزگی، بی انگیزگی و لاغری خود یا هریک از اعضای خانواده باید سریعا به فکر درمان باشید. این مشکل روحی می‌تواند یک فرد را سال‌ها از روند عادی زندگی دور کند!

علائم بی انگیزگی

علامت اصلی بی انگیزگی سطح انرژی پایین و عدم تمایل به انجام یا تکمیل هر کاری است. در این شرایط ممکن است هنگام ملاقات با افراد جدید یا امتحان کردن چیزهای جدید بی‌تفاوت باشید. حتی ممکن است علاقه‌ای به شروع فعالیت‌ها یا پرداختن به مسائل شخصی نداشته باشید.

اصولا ظاهر چهره تغییری نمی‌کند اما حالات و احساسات به طرز بارزی متفاوت می‌شوند. به همین دلیل، تمایل دارید که زمان بیشتری را به تنهایی سپری کنید. بی تفاوتی مداوم می‌تواند بر توانایی شما در حفظ روابط شخصی و عملکرد خوب در مدرسه یا محل کار تأثیر بگذارد.

علائم بی انگیزگی

در رابطه با نمونه‌هایی از بی انگیزگی در بیماران، می‌توان به مشکلات کاری (از دست دادن شغل و ناتوانی در انجام وظایفی که باید انجام داده شوند)، بی‌توجهی به بهداشت شخصی (موهای نامرتب و حمام نکردن)، ناتوانی فیزیکی (نشستن برای مدت طولانی بدون آنکه کاری انجام شود) و مشکلات آموزشی (انجام ندادن تکالیف و شرکت نکردن در کلاس درس) اشاره کرد.

باید بدانید که بی انگیزگی همان افسردگی نیست اما می‌‎تواند یکی از علائم افسردگی باشد. افسردگی ممکن است باعث ناامیدی و احساس گناه شود. خطرات جدی مرتبط با افسردگی شامل مصرف مواد و خودکشی است. به طور کلی، از علائم بی انگیزگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام کارهای روزمره به سختی
  • احساس بی تفاوتی
  • فقدان احساسات نرمال
  • عدم علاقه به انجام فعالیت‌ها
  • نداشتن انگیزه برای رسیدن به اهداف
  • سطوح پایین انرژی و خستگی غیر معمول
  • خواب آلودگی مداوم
  • کاهش مشارکت در انجام فعالیت‌ها
  • فقدان احساسات در پاسخ به رویدادهای مثبت و منفی

اگر احیانا به سندرم بی انگیزگی مبتلا شده باشید احتمالا با علائم زیر نیز مواجه خواهید شد:

  • حافظه ضعیف و فراموشی کوتاه‌مدت
  • عدم تمرکز برای انجام وظایف
  • بی‌توجهی
  • انزوای اجتماعی
  • از دست دادن حس جاه‌طلبی و آینده‌نگری

علائم سندرم بی انگیزگی تا حدود زیادی مشابه افسردگی است و گاهی هنگام تشخیص به اشتباه گرفته می‌شوند. اگر احساس می‌کنید بی انگیزه و بی‌ علاقه به چیزهایی هستید که معمولاً شادی را برای شما به ارمغان می‌آورند، ممکن است دچار این سندرم شده باشید.

علل بی انگیزگی

اغلب افراد هر از گاهی در زندگی خود احساس بی انگیزگی می‌کنند. وقتی این بی انگیزگی مزمن شود، می‌تواند بر بسیاری از مسائل زندگی تأثیر بگذارد و به یک مشکل مهم تبدیل شود. جالب است بدانید که بی انگیزگی یکی از علائم بسیاری از اختلالات روانی و عصبی است. از جمله:

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، ضایعاتی در لوب پیشانی مغز افرادی که دارای علائم بی انگیزگی بودند کشف کرد. البته گاهی ممکن است ناشی از سکته مغزی باشد که بر این قسمت از مغز تأثیر می‌گذارد.

یک فرد همچنین می‌تواند بی انگیزگی را در نبود یک بیماری زمینه‌ای تجربه کند. مثلا نوجوانان گاهی با آن مواجه می‌شوند که معمولاً با گذشت زمان از بین می‌رود. بی انگیزگی و بی علاقگی طولانی‌مدت در نوجوانان طبیعی نیست.

هنوز هیچ تحقیق قطعی برای نشان دادن علت دقیق سندرم بی انگیزگی وجود ندارد. برخی از محققان این وضعیت را با مصرف زیاد ماری جوانا مرتبط کرده‌اند. مصرف مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) به عنوان داروهای ضد افسردگی نیز می‌تواند به طور بالقوه باعث بروز این سندرم شود.

علل بی انگیزگی

این سندرم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی در افرادی است که سابقه استفاده از مواد روان‌گردان را دارند. به نظر می‌رسد مواد روان‌گردان نحوه عملکرد مغز شما را تغییر می‌دهند.

با انواع بی انگیزگی بیشتر آشنا شوید

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، محققان گونه‌های متفاوتی از بی انگیزگی را شناسایی و توصیف کردند:

  • بی انگیزگی احساسی که با فقدان احساسات مثبت و منفی مشخص می‌شود
  • بی انگیزگی رفتاری که با فقدان رفتارهای مبتکرانه مشخص می‌شود
  • بی انگیزگی عمومی که با پاسخ‌های عاطفی ضعیف و عدم مشارکت اجتماعی مشخص می‌شود

تحقیقات نشان می‌دهند که بی انگیزگی و بی تفاوتی با مشکل آنهدونیا (anhedonia) یا فقدان لذت ارتباط تنگاتنگی دارند. افرادی‌که سطوح بالاتری از بی انگیزگی را تجربه می‌کنند شدت مشکل آنهدونیا در آنها بیشتر است.

از انواع سندرم بی انگیزگی نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سندرم بی انگیزگی ناشی از ماری جوانا. این مورد برای اولین بار در بین افرادی که ماری جوانا استفاده می‌کردند، مشاهده شد. با این حال، ارتباط بین مصرف ماری جوانا و سندرم بی انگیزگی همچنان مورد بحث است. در حالی که برخی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف‌کنندگان مکرر ماری جوانا به احتمال زیاد دچار سندرم بی انگیزگی می‌شوند اما برخی دیگر معتقدند که ماری جوانا نه تنها مسئول این بیماری نیست، بلکه به عنوان داروی تفریحی منجر به افزایش رفاه کاربران آن می‌شود. یک مطالعه در مورد ارتباط بین مصرف ماری جوانا و سندرم بی انگیزگی پیشنهاد می‌کند که مصرف‌کنندگان مزمن ماری جوانا که از بی انگیزگی شدید رنج می‌برند، ممکن است از قبل افسردگی داشته باشند و علائم این سندرم تنها می‌تواند نشانه افسردگی آنها باشد. برخی از مطالعات دیگر گزارش می‌دهند که سندرم بی انگیزگی در بین ۱۶ تا ۲۱ درصد از مصرف‌کنندگان مزمن ماری جوانا رخ می‌دهد.
  • سندرم بی انگیزگی ناشی از SSRI. برخی از افراد در اثر استفاده طولانی‌مدت یا کوتاه‌مدت از SSRI ها دچار سندرم بی انگیزگی می‌شوند. SSRI ها برای تقلید از پیام‌رسان‌های شیمیایی مانند سروتونین در مغز ما طراحی شده‌اند تا به تسکین علائم افسردگی کمک کنند. با این حال، گاهی اوقات باعث می‌شوند که گیرنده‌های اصلی سروتونین در مغز ما آسیب ببینند یا فرسوده شوند. وقتی این گیرنده‌ها آسیب ببینند یا فرسوده شوند، ممکن است انگیزه‌ای برای انجام کارهایی که معمولاً از آنها لذت می‌برید نداشته باشید و حتی احساس ناراحتی و بی‌تفاوتی کنید. سندرم بی انگیزگی یک عارضه جانبی بالقوه در اثر استفاده از SSRI ها است که اغلب گزارش نمی‌شود. در حالی که داده‌های محدودی در مورد این موضوع وجود دارد و تحقیقات بیشتری باید در مورد چگونگی ایجاد آن انجام شود، محققان مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ نشان دادند که ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان پس از مصرف SSRI ها بی‌تفاوتی و ۱۶.۱ درصد از دست دادن حس جاه‌طلبی خود را گزارش کرده‌اند. اگرچه گزارش‌های متعددی مبنی بر ایجاد سندرم بی انگیزگی در اثر مصرف SSRI ها وجود دارد اما هنوز هیچ تحقیق قطعی وجود ندارد که این وضعیت را با استفاده از SSRI ها مرتبط کند. بنابراین تحقیقات بیشتری در مورد وضعیت بی انگیزگی و استفاده از SSRI ها باید انجام شود.

انواع بی انگیزگی

آیا امکان پیشگیری از بی انگیزگی وجود دارد؟

مطمئنا اگر روال زندگی طبق یک برنامه مشخصی پیش برود، احتمال بی انگیزگی روانی به‌خصوص در جوانان پایین می‌آید. مگر اینکه دچار یک مشکل عصبی زمینه‌ای مانند موارد بالا شده باشید که با درمان به موقع آن‌ها می‌توان از پیشرفت اختلال بی انگیزگی پیشگیری کرد.

در هر صورت، بی انگیزگی و بی هدفی و بی انگیزگی کارکنان و دانش آموزان (به‌خصوص بی انگیزگی تحصیلی در دوران کرونا) بی‌دلیل نیست و یک مدیریت صحیح با ارائه پاداش می‌تواند مانع از بروز آنها شود.

اگر اطرافیان شما تمایل به مصرف ماری جوانا دارند، پیشنهاد می‌کنیم برای پیشگیری از بروز سندرم بی انگیزگی شما به سراغ مصرف آن‌ نروید. امروزه مصرف داروهای ضد افسردگی به یک روال عادی تبدیل شده است و اکثر افراد مجبور به مصرف آنها هستند. پیشنهاد می‌کنیم با شروع تمرینات ورزشی و اهمیت بیشتر به خود، زمان مصرف آن‌ها را کوتاه کنید تا دچار سندرم بی انگیزگی نشوید.

نحوه صحیح تشخیص بی انگیزگی

اساسا این مشکل باید توسط روانشناس یا روانپزشک تشخیص داده شود زیرا علائمی مشابه با افسردگی دارد. در ابتدا روانشناس یا روانپزشک در مورد نوع احساسات، رفتارها و نحوه عملکرد شما در زمینه‌های مختلف زندگی سوالاتی می‌پرسد. معمولا متخصص در هنگام معاینه از ۴ معیار زیر برای تست بی انگیزگی استفاده می‌کند:

  • کاهش یا عدم وجود انگیزه. بیمار با توجه به سن، فرهنگ و وضعیت سلامتی خود انگیزه کافی را ندارد.
  • بروز تغییرات رفتاری، فکری یا احساسی. تغییرات رفتاری ممکن است میزان مشارکت بیمار در مکالمات یا انجام کارهای روزانه را دشوار کند. تغییرات فکری شامل کاهش علاقه‌مندی به اخبار، رویدادهای اجتماعی و تفکر عمیق است.
  • کاهش کیفیت زندگی. تغییرات رفتاری معمولا بر زندگی حرفه‌ای و روابط شخصی بیمار تأثیر منفی می‌گذارند.
  • وجود فاکتورهای دیگر. معلولیت جسمی یا مصرف مواد مخدر می‌تواند باعث بی انگیزگی بیمار شود.

اصولا وجود چنین علائمی باید برای ۴ هفته یا بیشتر طول بکشد تا متخصص شک به بی انگیزگی بیمار کند. در برخی موارد، روانپزشک ممکن است معاینه فیزیکی انجام دهد یا دستور انجام تست آزمایشگاهی برای تشخیص سایر شرایط پزشکی و بیماری‌های زمینه‌ای مرتبط بدهد.

انواع راه‌های درمان بی انگیزگی شدید

خوشبختانه امروزه راهکارهای موثری برای درمان افسردگی و بی انگیزگی وجود دارد و داروها و روان درمانی می‌توانند به بازیابی علاقه شما به زندگی کمک کنند. نحوه صحیح درمان بی انگیزگی به دلایل زمینه‌ای آن بستگی دارد. بیمار ممکن است بتواند با تغییر شیوه زندگی و مراقبت از خود این اختلال را مدیریت کند.

دارو درمانی برای بی انگیزگی

دارو برای بی انگیزگی

 برای بی انگیزگی ناشی از اختلالات عصبی پیش‌رونده مانند پارکینسون یا آلزایمر، روانپزشک ممکن است داروهایی را تجویز کند تا علائم برطرف شوند. هنوز هیچ داروی اختصاصی برای درمان بی انگیزگی که مورد تأیید FDA یا سازمان غذا و داروی آمریکا باشد وجود ندارد. روانپزشکان معمولا در شرایط حاد با تجویز داروهای محرک زیر به بهبود وضعیت بیمار کمک می‌کنند:

  • داروهای ضد افسردگی که بیماری آلزایمر را درمان می‌کنند، مانند دونپزیل، گالانتامین و ریواستیگمین
  • داروهای ضد افسردگی مانند پاروکستین، سرترالین و بوپروپیون
  • محرک‌های گردش خون مغزی و متابولیسم که علائم سکته مغزی را درمان می‌کنند مانند نیجرگلین
  • محرک‌های دوپامین که بیماری پارکینسون را درمان می‌کنند مانند روپینیرول
  • داروهای ضد روان‌پریشی که برای درمان اسکیزوفرنی استفاده می‌شوند
  • داروهای محرک روانی که غالباً برای درمان بی انگیزگی بدون علت زمینه‌ای شناخته شده مورد استفاده قرار می‌گیرند (نمونه‌هایی شامل متیل فنیدات (ریتالین)، پمولین (سایلرت) و آمفتامین)

روان درمانی برای بی انگیزگی

اصولا برای درمان بی انگیزگی شدید همراه با افسردگی یا اضطراب، روانپزشک علاوه بر دارودرمانی دستور روان درمانی تحت نظر یک روانشناس را نیز می‌دهد. درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از رویکردهایی است که به افکار و رفتارهای اساسی که ممکن است به احساس بی تفاوتی و بی انگیزگی خفیف کمک کنند، می‌پردازد.

خوشبختانه تحقیقات در مورد سایر درمان‌های بالقوه بی انگیزگی مزمن ادامه دارد. یکی از درمان‌های احتمالی، تحریک الکتروتراپی جمجمه است. این رویکرد ممکن است به درمان بی انگیزگی پس از آسیب بخش لوب پیشانی مغز کمک کند. در این روند درمان پوچی و بی انگیزگی، متخصص روانپزشک یک جریان الکتریکی کوتاه و با ولتاژ پایین را در پیشانی بیمار اعمال می‌کند تا بتواند مغز را تحریک کند. معمولا بدون درد است.

درمان بالقوه دیگر، تحریک شناختی است. این روش معمولا برای افراد مبتلا به آلزایمر استفاده می‌شود که شامل مشارکت در فعالیت‌های گروهی به منظور تحریک امواج مغزی است. به عنوان مثال می‌توان به بازی یا نگاه کردن به تصاویر برای تشخیص حالات چهره اشاره کرد.

درمان بی انگیزگی

درمان سندرم بی انگیزگی

از آنجایی‌که بیمار مبتلا به سندرم بی انگیزگی علائم افسردگی از خود نشان می‌دهد، استفاده از داروهای ضد افسردگی و روان درمانی معمولاً برای درمان این بیماری توصیه می‌شود.

با این حال، اگر تصور شود که مصرف مستمر SSRI ها عامل سندرم بی انگیزگی شما باشد، به احتمال زیاد پزشک توصیه می‌کند که دوز دارو کاهش یابد یا در نهایت متوقف شود. امروزه سه روش کلی برای درمان سندرم بی انگیزگی ناشی از مصرف SSRI ها وجود دارد:

  • کاهش دوز داروی SSRI
  • افزودن داروی دوم که می‌تواند به کاهش علائم بی انگیزگی کمک کند
  • تعویض دارو با گروه دیگری از داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های بازجذب سروتونین-نوراپی نفرین (SNRIs)

موثرترین روش برای درمان سندرم بی انگیزگی ناشی از ماری جوانا، کاهش تدریجی مصرف ماری جوانا است. توقف ناگهانی ممکن است علائم فرد را بدتر کند.

درمان بی انگیزگی با داروهای گیاهی

خوشبختانه مصرف داروهای گیاهی مانند موارد زیر می‌تواند به رفع اضطراب و افسردگی بیماران مبتلا به بی انگیزگی کمک زیادی کند:

  • اسطوخودوس
  • گل گاوزبان
  • زعفران
  • بهارنارنج
  • چای سبز

اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می‌کنید، توصیه می‌کنیم پیش از شروع استفاده از دمنوش یا چای گیاهی با متخصص طب سنتی مشورت کنید. مواردی از اختلال دارویی مشاهده شده است.

درمان گیاهی بی انگیزگی

درمان بی انگیزگی در طب سنتی

طب سنتی معتقد است که عامل اصلی بی انگیزگی و بی حوصلگی، غلبه مزاج سرد و تر بر بدن است. پس بهتر است مصرف مواد غذایی با طبع گرم مانند خرما، موز، نارگیل، گردو، انبه و غیره افزایش پیدا کند. استشمام رایحه گل‌های محمدی، بابونه و رز نیز کمک زیادی می‌کند.

اگر امکان انجام طب سنتی را دارید اصلا تعلل نکنید. ماساژ بدن با روغن‌های اساسی مانند روغن زیتون، کنجد و نارگیل نیز می‌تواند به رفع خستگی مزمن کمک زیادی کند.

چه زمانی به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر احساس بی تفاوتی و از دست دادن انگیزه برای انجام فعالیت‌های معمول را دارید، صحبت با یک مشاور آموزش‌دیده یا روانپزشک که می‌تواند وضعیت شما را به طور دقیق تشخیص دهد، مفید است.

آن‌ها می‌توانند نگرانی‌های شما را مورد بحث قرار دهند و راهنمایی کنند تا دیدگاه مثبت‌تری نسبت به زندگی پیدا کنید. اگر لازم است برای انجام درمان‌های دارویی و روانی همکاری کنید. جالب است بدانید که برخورداری از حمایت خانواده یا دوستان نیز می‌تواند به شما در بازیابی علاقه به زندگی کمک کند.

گفتگوی آنلاین با روانپزشک

اگر شرایط مراجعه حضوری را ندارید، از پزشک آنلاین روانپزشکی پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های آن‌ها استفاده کنید.

۴.۱/۵ (۲۱ نظر)

منبع
www.verywellmind.comwww.webmd.comwww.verywellmind.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
241 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سمیه
سمیه
7 روز قبل

سلام
۶ ماهه زایمان کردم
بچم ۳ ماه تو nicu بود
قبل از بارداری چندین بار از شوهرم کتک خوردم
تو دوران باری باز هم کتک خوردم
بچم ۲ ماه زود به دنیا اومد
زمانیکه بچم تو مراقبتهای ویژه بستری بود ۷ بار کتک بدی خوردم
ولی آخرین بار جوری کتک خوردم که آب نمیتونستم قورت بدم
الان بچم حدود ۳ ماهه که خونست
ولی تنها کارایی که براش میکنم شیر دادن و عوض کردن جاشه
اصلا دلم نمیخواد کسیو ببینم
دوست دارم تو خونه تنها باشم
قبل از زایمان کارمند بودم
شوهرم دیگه اجازه ی کار کردن بهم نمیده
هیچ انگیزه ای برای هیچی ندارم
الان نمیدونم چیکار کنم
حالم بده
چاق شدم
کسیو ندارم باهاش درد دل کنم و ازش کمک بخوام
خسته ام…
خیلی …

آخرین ویرایش 7 روز قبل توسط سمیه
کاوه
کاوه
پاسخ به  سمیه
5 روز قبل

سلام سمیه خانم
کار خوبی میکنی که حرف دلت می‌زنی وگرنه عقده میشه
افسرده‌ی بعد زایمان ی چیز طبیعی ولی کتک خوردن از شوهر غیر طبیعی
باهاش حرف بزن ببین مشکلش چیه و چرا کتک کاری میکنه شاید مشکل روانی داشته باشه که باید به پزشک مراجعه کنه
ولی خودت را با کتاب خوندن سرگرم کن بهت ارامش میده

میلاد
میلاد
11 روز قبل

منم همین مشکلاتو دارم
و اگر داستان زندگی منو بشنوید پشماتون میریزه

ناشناس
ناشناس
12 روز قبل

سلام من ۱۴ سالمه پسرم من ، خیلی با انگیزه هستم ولی انگار زندگی برام خیلی تکراریه . از زمان کرونا شروع شد و هرچقدر گذشت هی بدتر شد و تازه از تعطیلات عید برگشتیم و حالم بده ولی بخاطر این موضوع نیست . عین قبلاً نیست و هیچی یادم نمی‌مونه از خوبی ها و بدی ها شاید خیلی بهم حال بدن ولی یادم نمی‌مونه . نسبت به اتفاق ها هم بی انگیزه هستم . قبلاً حتی دستشویی رفتن هم حس خاصی داشت ولی الان هیچی بدرد نمیخوره . ممکنه بخاطر چی باشه ؟ دلیلش خودارضایی می‌تونه باشه ؟

کاوه
کاوه
پاسخ به  ناشناس
8 روز قبل

پسر خوب تو هنوز در سن نوجوانی هستی و داری وارد سن جوانی میشی این بی انگیزه گی طبعی می‌باشد زیاد نگران نباش

علی اکبر
علی اکبر
پاسخ به  ناشناس
5 روز قبل

داداش فداتشم خودارضایی نکن خودتوبدبخت نکن

محمد ح
محمد ح
13 روز قبل

همش دچار دوراهی میشم توی اهداف شدم احساس خیلی بدی میده هر بار یکشو دلم میخواد یکیشو مغزم واقعا نمیدونم چیکار کنم

محمد ح
محمد ح
13 روز قبل

من دچار دو راهی یا چند راهی توی اهداف (شغلی )میشم و همین بی انگیزم میکنه نسبت به هدفی که انتخاب کرده بودم و همش اهداف دیگه ای به سرم میزنه که نکنه اون بهتر باشه یکیشو قلبم میخواد یکیشو مغزم و از طرفی یکیش میتونه محبوبیت و شهرت بالایی برام بیاره (که علاقه به این موضوع باعث این اختلال شده) و اونیکی بر عکس‌شاید هیچ شهرتی برام نیاره و این موضوع به قدری داره بهم فشار میاره که انگار دستامو به یه اسب بستن و پاهامو به یه اسب دیگه که در حال حرکتن. لطفا اگه کسی میتونه راهنماییم کنه که راه حل چیه 🙁

کاوه
کاوه
پاسخ به  محمد ح
8 روز قبل

محمد عزیز
بهتره دونبال اون شغلی که دوست اش داری بری در صورتی که هزینه هات جبران کنه البته شهرت محبوبیت میاره ولی دشمن هم باخودش میاره

کاوه
کاوه
18 روز قبل

من خودم پر دردم ولی انگار که به کسی راهکار میدم‌ در به روی درهای بسته ی خودم باز میشه
اگه کسی چیزی تو ذهنش بود و خواست بپرسه رودروایسی نکنه و بگه
خوشحال میشم تجربه ام در اختیار بزارم
مرسی از همفکری همه دوستان

پ ر وی ز
پ ر وی ز
پاسخ به  کاوه
8 روز قبل

من دو ماهه که یکی پولهام و خورده و چک داده بود برگشت خورده الان دو ماهه‌ی میشه حوصله هیچکاری ندارم احساس میکنم آخر خطم شبا خیلی فکر میکنم چون یارو خیلی ار اعتماد من سو استفاده کرد گوشیشم بسته نمیدونم کجاست خبری هم ازش ندارم

مریم
مریم
24 روز قبل

احساس میکنم دست وپام بستس

...
...
24 روز قبل

سلام من این روزا نسبت به خیلی چیزا بی تفاوت شدم از چیزایی که قبلا خوشم میومد دیگه خوشم نمیاد انگیزه کافی برای تلاش هم ندارم

مریم
مریم
24 روز قبل

منم خستم میخام بمیرم فقط

عباس
عباس
26 روز قبل

سلام درد روحی بدتر از جسمی میباشد ودردجسمی بدتر از روحی خدایا حال بد هردو درد را از ما دوربرگردان

فاطمه
فاطمه
1 ماه قبل

سلام منم بیشترمدت زندگیم اینطوری بودم چن وقت پیش حس کردم معجزه ای شدبرام وخیلی انگیزه وعلاقه واراده خیاطیموشروع کردم یه مدت کوتاه که اینکاروانجام دادم دوباره حس کردم ذوقم داره کورمیشه والان که کلا اسمش که میادحالموبدمیکنه وسرم سنگین میشه کلا ازآدما فراری شدم ازشون یه جورایی بدم اومده ازخونه بیرون نمیرم که کسی رونبینم دلم میخوادهمه روبزنم سرشون جیغ ودادبکشم یه عقده ی عجیبی پیداکردم

نسیم
نسیم
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

شما ممکنه دچار بیماری دوقطبی شده باشید

مریم
مریم
1 ماه قبل

من دل خوشیم فقط پسر کوچولوم .اخه توخونه برای کی به خودم برسم.شوهرم اصلا نه حرفی نه صحبتی عقط کارم شده کارهای خونه و بچه از خودم غافل شدم کلا

مریم
مریم
1 ماه قبل

من حال اینروزام حال بدیه.

امیر
امیر
1 ماه قبل

سلام منم خیلی بی انگیزه شدم و نسبت به کارهای روزانه بی تفاوتم تنهایی رو ترجیح میدم دوست ندارم با کسیی حرفی بزنم یا میان جمع باشم کارهامو یک در میان انجام میدم و گاها انجام هم نمیدم و این باعث شده زندگیم بهم بخوره کلا احساس بی انگیزگی دارم نمی‌دونم قرارع تا کجا اینطوری باشم دیگه بی جای رسیدم که برای انجام کوچیک ترین کار استرس دارم در حالی که دیگران اصلا این کار براشون شاید در حد تفریح باشه موندم خلاصش

کمیل
کمیل
1 ماه قبل

من یکسال ی میشه یهو بدنم بی حال میشه و فکرم درگیر میشه نمیدونم چمه فقط ازهمه چی خسته میشم همه چی برام الکی بنظرمیاد هیچی خوشحالم نمیکنه

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
1 ماه قبل

آیا فقط راهش داروس؟

مهرآسا
مهرآسا
1 ماه قبل

من با بیشتر کامنت ها همزاد پنداری میکنم
خیلی حال مسخره ای دارم
زندگیم شده مثل یه نوار کاست که هر دفعه یه آهنگو میخونه. خیلی تکراری و حوصله سر بر
دلم تغییر میخواد اما جرعتشو ندارم
تمرکز ندارم رو درسام چون اصن انگیزه و هدف ندارم
خیلی نسبت به همه چیز بی حس هستم گاهی.
و اضطراب اجتماعیم از قبل هم بدتر شده
کمبود اعتماد بنفس دارم
و فقط میخوام ناپدید شم
و واقعا تو این دوره کسی درکم نمیکنه که بخوام باهاش حرف بزنم:)))

امیر
امیر
پاسخ به  مهرآسا
1 ماه قبل

منم دقیقا مثل تو ام به هر کی هم میگی میگه تو که مشکلت در برابر مشکل ما چیزی نیست و داری خودتو به بی حالی میزنی و اینا کلا از بعد کرونا من اینجوری شدم

مهرآسا
مهرآسا
پاسخ به  امیر
1 ماه قبل

وای واقعا همینطوره
واسه همین دارم میگم کسی درکم نمیکنه

علی
علی
پاسخ به  مهرآسا
1 ماه قبل

همینجا لنگر بنداز هنوز افسرده نشدی

مهرآسا
مهرآسا
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

راستش منم این وسطا چند بار افسردگی گرفتم البته مطمئن نیستم اسمشو میشه افسردگی گذاشت یا نه چون مدتش خیلی کوتاه بود. اما واقعا حالم بد میشد یه طوری که حتی نمیتونستم پاشم برم دسشویی یا مسواک بزنم. حتی شاید در طول روز کلا یکی دوبار از تخت پا میشدم. و کلا یا الکی گریم میگرف یا خواب بودم کل روز

میلاد
میلاد
پاسخ به  مهرآسا
1 ماه قبل

این می‌تونه برای کم خونی هم باشه
تا نری روانشناس نمیتونی بفهمی افسرده هستی یا نه فقط روانشناس می‌تونه بفهمه

میلاد
میلاد
پاسخ به  مهرآسا
1 ماه قبل

اضطراب اجتماعی هم باعث افسردگی میشه ولی درمان کنی افسردگی از بین میره منم پارسال اضطراب اجتماعی داشتم فقط باید بری تو دل ترسات کم کم از بین میره

امیر
امیر
پاسخ به  میلاد
13 روز قبل

من ۳۷سالمه.ترس شدید از ازدواج دارم.نمیتونم مسئولیت قبول کنم.باید چی کار کنم؟

sdra
sdra
پاسخ به  مهرآسا
29 روز قبل

میفهمم همدردیم . زندگی خیلی بالا پایین داره هیچ
چیزی ارزش ناراحتی و مشقت تورو نداره قوی باش

زهرا
زهرا
پاسخ به  مهرآسا
11 روز قبل

دقیقا الان من اینجوری شدم کمبود اعتماد بنفس و بی حالی اذیتم میکنه

اسرا
اسرا
2 ماه قبل

مشکل من نمیدونم چی هست خیلی پیچیدست چیزی ک میدونم اینه ک حوصله ی چیزی رو ندارم بی انگیزه شدم بی حال شدم من عذاب وجدان اینک کارامو انجام نمیدم دارم هروقت کسی صداشو بلند میکنه حرف میزنه میترسم یا زهر ترک میشم نمیدونم کلا ی چیزیم هست ک داره منو دیوونه میکنه

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  اسرا
1 ماه قبل

منم،دوس دارم،برم،پیاده روی ولی دلو دماغشو ندارم. بی حالی در لخته خون هم،هست. ولر چاره کار فقط دارو نیس

homayoun
homayoun
پاسخ به  اسرا
1 ماه قبل

نابودشدیم خدامعجزه کندبراحالمون

فاطاعه
فاطاعه
پاسخ به  اسرا
6 روز قبل

سلام. واای من دقیقا عین شمام مخصوصا اونجا که گفتین وقتی کسی با صدای بلند بهم چیزی میگه منم استرس میگیرم. و یه فکرای عجیب غریبی میاد ذهنم. کلا هم هیچ کاری نمیتونم بکنم ینی تو ذهنم میگم خب الان بهتره مثلا این کارو کنم ولی به انجام دادنش ک میرسه کلا بیخیال میشم. نمیدونم چمه:( ازموقع کرونا بیشتر اینجوری شدم. الان ک کامنتارو میخونم اکثرا اینجوریم نمیدونم ینی ممکنه از عوارض کرونا باشه؟ خیلی ترسناکه هیچکی هم نمیتونم پیدا کنم که دردمو بهش بگم ㅠ_ㅠ

ارش
ارش
2 ماه قبل

در ضمن جمهوری اسلامی آخوندی همین را می خواهد هر کسی به بسیج و سپاه روی بیاورد و دستمال کشی کند وام گنده می دهد تا جمهوری اسلامی آخوندی باشد ما رنگ خوشی را نخواهیم دید . درد بلای محمد بن سلمان بخوره تو سر تک تک آخوندا و مسئولان باشی . تا این آخوندا بی سواد باشند احمق ها سر کارند تنبل ها سر کارند

انا
انا
پاسخ به  ارش
1 ماه قبل

ا
این حجم از بد بیاری برای یه ادم با استعداد واقعا وحشتناکه
ولی بهتر باز هم امیدتون را از دست ندین بالاخره کسی پیدا میشه که استعداد شما را ببینه

جدای از این این همه ادم مخالف نطام توی این مملکت هست اکثرا ثروتمند و زندگی مرفه دارن تو فامیل خودم هم کم نیست از طرفی ادم هایی هم هست که موافق نطام هستند ولی زندگی کاملا معمولی دارن

بهتر امیدوار باشین و راه دیگه را امتحان کنین بالاخره خدای شما هم بزرگه نه اینکه با بهانه کردن اوصاع کشور مشکلتون را حاد تر کنین

ارش
ارش
2 ماه قبل

آخه دیگه انگیزه ای نمی ماند . فوتبالیست تکنیکی بودم حتی از علی کریمی خیلی بهتر بودم . از خراسان رفتم تهران حتی یک تست ساده از من نگرفتند گفتند باید سی میلیون پول بدی . دانشگاه قبول شدم ناپدری نامرد من گفت پول نمی دهم . دونده بودم جایزه اندکی داشت . لوله کش گاز بودم هر روز اجناس نوسان قیمت داشت ورشکسته شدم . دیگه باید چکار می کردم . می رفتم کارگری سر هر ساختمان افغانی جای ما را پر کرده بود . خاب باید چکار کرد الان هم شش ساله بیماری روده دارم دو بار جراحی خوب نشدم دکترا گفتند تنها راه باید بری خارج عمل کنی . نه پدری نه مادری هیچ کس . چاقو برداشتم رگ دستم را ببرم درد داشت .

سم سم
سم سم
پاسخ به  ارش
1 ماه قبل

باید با تیغ رگتو بزنی

پویا
پویا
پاسخ به  سم سم
10 روز قبل

بیشعور

سم سم
سم سم
پاسخ به  ارش
1 ماه قبل

خب معلومه اینطوری کسی استخدامت نمیکنه
رگ دست رو با چاقو نمیزنن با تیغ میزنن

مهربون
مهربون
پاسخ به  ارش
18 روز قبل

امیدتو از دست نده ، همینکه تلاش میکنی با ارزشه، همه چی درست میشه

امیر
امیر
پاسخ به  ارش
13 روز قبل

می‌دونم خیلی سخته.خیلی بد آوردی.شاید منم جای تو بودم همین کارو میکردم اما توکل کن به خدا.از عمق وجودت ازش بخواه.انشاالله حل میشه

آرزو
آرزو
2 ماه قبل

سلام من اینطوریه که نمی توانم از خونه برم بیرون با این که مثلاً دلم می خواد برم وحتی تصمیم می گیرم برم مثلاً فلان جا ولی لحظه آخر تصمیم عوض میشه ونمی تونم برم همش استرس کار های عادی زندگیم را دارم کار های که دیگران روش فکر نمی کنند مدام من توی ذهنم فکر می کنم واسترسش را می کشم حتی قدرت تصمیم گیری درباره مسائل عادی زندگی ندارم ذهنم پر از تنش های بیرونی و درونی اند که اصلا نیازی نیست اینقدر بهشون فکر بشه میشه لطفا بهم راهکار توصیه کنید

Xمجهول
Xمجهول
2 ماه قبل

جهن اطلاع رسانی
واقعا اونایی که چت کردن انتظار دارن یکی اونا رو بخونه ؟

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  Xمجهول
1 ماه قبل

آره چرا نخونه؟

سارا
سارا
2 ماه قبل

سلام من ۵ سال هست که دچار افسردگی شدم و در طی این مدت تلاش کردم که کارم تحت تاثیر شرایط روحیم قرار نگیره اما متاسفانه به تازگی کنترل این مشکل از دستم خارج شده و به شدت بی انگیزه شدم
و به مشاور مراجعه کردم اما تاثیری نداشت و قرص اعصاب هم مصرف میکنم.
هیچ راهکاری وجود نداره که درمان بشم؟

پارسا
پارسا
پاسخ به  سارا
1 ماه قبل

ورزش کنید

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  سارا
1 ماه قبل

با آدمهای عصبانی پرخاشگر چکنم؟بد،اخلاق که فکر میکنن حرف ،بلس حرفه اونا باشه

sdra
sdra
پاسخ به  سارا
29 روز قبل

بیا برلیم قول
میدم بخندونمت غم نبینی دیگه

رضا
رضا
2 ماه قبل

منم یه دوره نسبتا طولانی اینطور بودم، درس و کارم افت کرد، دیگه نمیخندیدم، حتی میلی به خواب و غذا نداشتم. یه روز به خودم اومدم، دیدم که داره گند میخوره به زندگیم. خودم خودمو یکم کالبد شکافی کردم. هیچکس بهتر از خودت نمیفهمه که چته. مشکلاتمو نوشتم رو کاغذ و اونایی که میتونستم حل کنمو علامت زدم. بعد کلی جست و جو به چندتا نتیجه مشخص رسیدم.
یکی از مشکلات دوپامینه، وقتی دوپامین فیک به بدنت برسونی کارای روزمره دیگه برات جذابیت نداره.
مشکل بعدی کمال‌گراییه. باعث میشه دائم از خودت و کارات نقص بگیری و یه چرخه باطل ایجاد میکنه.
کلیشه‌ای ترینشون اینه که نمیدونی هدفت چیه.
یکی هم ترسه، از تغییر و بهتر شدن. فکر میکنی اگه از پناهگاه امنت بیای بیرون و تغییری توی شغل یا فعالیتای دیگه تو زندگیت انجام بدی، ممکنه آسیب بیینی، که همینطوره، باید امتحان کنی ببینی چه چیزی برات بهتره.
یه مشکل میتونه تروما یا چیزای دیگه باشه که بری پیش مشاور و متخصص بهت کمک میکنه.
اگه خوب نشدی خودتو مسخره کردی. شاید کمبود توجه داری یا چیزای دیگه، و مشکل از انگیزت نیست، چون کلا چیزی به نام انگیزه وجود نداره. انگیزه کلمه‌ایه که چندتا احمق که نتونستن توی زندگی به جایی برسن، درستش کردن. انسان هیچوقت حال چیزی نداره چون تلاش میخواد. باید خودتو هل بدی. این موقعیت اتفاقا میتونه یه سکوی پیشرفت باشه برات.
این مطلب انگیزشی نیست، بیشتر موارد هم علمیه. اینم بدون همیشه از تو بدبخت تر و فقیر تر وجود داشته که به جایگاه بالایی رسیده باشه، بدون شانس.

سارا
سارا
پاسخ به  رضا
2 ماه قبل

میتونم باهاتون صحبت کنم؟حرفاتون انگار جواب تو سرم بود

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  سارا
1 ماه قبل

سلام سارا میشه با هم حرف بزنیم:)

رویا
رویا
پاسخ به  رضا
2 ماه قبل

خیلی عالی بود حق با شماست . منم چند ماهه درگیرم

اسرا
اسرا
پاسخ به  رضا
2 ماه قبل

عالیی بود منم همین مشکلو دارم‌ :)))

Bambranazar
Bambranazar
پاسخ به  رضا
1 ماه قبل

آفرین رضا علی بود

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  رضا
1 ماه قبل

هنوز یکمی نامیدی ،هاهاه چون تا انگیزه یا هدف نباشه هیچ کاری پیش نمیره عزیزه دل بای

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  رضا
1 ماه قبل

حرفایی که زدین یه چندموردش درموردخودمنم صدق میکنه مخصوصااونجایی که گفتیدکمال گرایی هم یکی ازدلایلش میتونه باش

زهرا
زهرا
پاسخ به  رضا
11 روز قبل

چقدر با درک بود این کامنت

عماد
عماد
2 ماه قبل

حرف خاصی برای گفتن ندارم اومدم با مشاوره آنلاین به خودم کمک کنم برای درمان؛ که مبلغ ویزیت هارو دیدم

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  عماد
2 ماه قبل

دقیقا موافقم منم تا قیمت ها رو دیدم فهمیدم بهتره همینجوری باشم 🙂 بعدم تا یه چیزی میخونی تازه میفهمی وای چقد درد و مرض روحی داری که اون دیگه خیلی بدتره

یاسمنE
یاسمنE
3 ماه قبل

باسلام من این افسردگیو از بچگی باخودم ب همراه دارم تاالان ک سنم دیگه داره بالا میره…مدام ب افسردگیم اضافه میشه و شدیدتر میشه…

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  یاسمنE
1 ماه قبل

خودمون فقط میتونیم. به خودمون کمک کنیم. راه چاره دارو نیست. فقط حرکت ،به جلوس همین بای عزیزان

بنده
بنده
3 ماه قبل

سلام . ای کاش در هلند بودم . یا دانمارک . که می‌توانستم . در بیمارستان آنجا حضور پیدا کنم . و برگه ای را پر کنم . مبنی بر اینکه از زندگی خسته شدم و به بیمارستان اجازه میدادم مرا از بین ببرند . و اندام خود را وقف کسانی میکردم که عاشق زندگی کردن هستند و از زندگی فایده حاصل میکنم .
من نه در جوانی و کودکی و در بزرگسالی خیری از زندگی ندیدم . همیشه خدا در هر برهه ای از زندگی ام . خوار و گرفتار و بدبخت بودم . همه به یک نحوه ای از زندگی من از وقت من . سو استفاده کردند . همیشه خدا برای رزق زندگی ام وبال گردن دیگران بودم . دو سوم ، عمرم را بیکار محض و مطلق بودم . از پدر و مادر پیرم ، غذا و مسکن خود را می دزدم . و مزاحم آنها هستم . به خدا به قرآن به هر چی می‌پرستید . از زندگی خسته شدم . هر شب از خدا می‌خوام من را سقط کند . من عاشق سقط شدم هستم . چون از زندگی و عمرم هیچ چیز نفهمیدم . همیشه بدبخت بودم . همیشه خدا دنبال یک کاری می‌گشتم . که پیمانکارام ، صاحبکارم ، هر چقدر کار میکنم . به همان اندازه به من دسترنج بدهد . اما در این دنیا ، هم چین آدم و صاحبکاری که دلش برای زیر دستش بسوزد و خدا و پیغمبری حق زیر دستش را بدهد . پیدا نکردم . خیلی جاها کار کردم . اما همه به نحوی از کار من سواستفاده کردند . و حقوق من را خوردن . من فقط یک ارزو در این دنیا دارم . به خدا میگم . نه پول می‌خوام . نه ماشین می‌خوام . نه خونه می‌خوام . نه زن می‌خوام . هیچ چیز از دنیای خدا نمی‌خوام . آبروی من را حفظ کنه آخر عمری من را خوار نکنه . فقط من را سقط کنه . ای کاش همه دنیا برای من دعا کنند تا به ارزو خودم برسم .

پری
پری
پاسخ به  بنده
2 ماه قبل

سلام برادر چرا اینقدر ناامید هستید تلاش کردن قطعا امید و موفقیت بهمراه داره زندگی انقدرا هم سخت و خسته کننده نیست. من براتون دعا میکنم که دیدتون رو تغییر بدید تا شرایطتون تعییر کنه. موفق باشید

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  بنده
1 ماه قبل

ایرانی جمعات یه چیزه کوچیکو بزرگش میکنه دادو فریاد،میکنه عصبی میشه

فرهاد غضنفری
فرهاد غضنفری
پاسخ به  بنده
18 روز قبل

تاش بیا تبریز.. من نقاش ماشین هستم و مغازه دارم بیا باهم کار کنیم به خدا قسم حالت بهتر میشه.. من درکت میکنم… وقتی گفتی وبال اینو اون میشی به خدا حالم بدشد… بیا یه کاری یاد بگیر تا دسترنج خودت رو آسوده خرج کنی.. من هیچ سرمایه ای ازت نمیخوام خودم همه چیز دارم بهت قول میدم یه ساله هم مغازه باز میکنی هم سرمایه اندکی هم پس انداز کردی

یوسف
یوسف
3 ماه قبل

من بین اقوامم پر شور شوق ترین فرد بودم همیشه می‌خندیدم خوشحال بودم درسام عالی بود بپر بپر میکردم ولی نمی‌دونم چرا آخه چرا یهو دقیقا راس ۵ مهر بدون هیچ دلیلی احساساتم از بین رفت و دیگه آدم های اطرافم برام مهم نشدن لبخندام مصنوعی شدن به مراتب آدم های هستن که می‌خوام خودم اونارو بکشم چون تو این جامعه اونا مثل آشغالن ولی دیگه زورشو ندارم و فقط تو سری میخورم . چندین روز هست دیوونه شدم بعضی اوقات از خدا خواهش میکنم میگم می‌خوام برگردم سال ۲۰۱۵ آقا من دیگه نمیتونم بسمه هرچی کشیدم روانی شدم دیگه تحمل این زندگی آشغال برام سخت شده . من بخوام خودکشی کنم نفر بعدی که خودکشی می‌کنه مادرمه بعدش داداشمه زنجیره ای ادامه پیدا می‌کنه نمی‌خوام مرگم باعث مرگ خانوادم بشه
. دیگه حتی به این نتیجه رسیدم همه دین ها باعث محدود شدن ذهن میشن ولی بعد اینکه رفتم سراغ خارج شدن از این دین … دیگه آدم سابق نشدم یه جورایی بی هدف شدم من ذهن خلاقی دارم نمی‌خوام هدرش بدم یکی کمکم کنه دیگه موهام تموم شدن انقدر ریخت

یوسف
یوسف
3 ماه قبل

من که مواد نکشیدم چرا این شکلیم

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  یوسف
1 ماه قبل

بخند،به همه چی هاهاهha.ha.ha

علی
علی
3 ماه قبل

من دو هفته هست که شاغل شدم ۲۸ سال دارم کارمند شدم اما از کارم اصلا راضی نیستم محیطی پر از استرس و تنش داره حجم کار و ارباب رجوع خیلی زیاده واقعا دارم شکنجه میشم هر روز دارم تحقیر میشم
هر روز گریه می کنم شاید باور نکنید اما من ی پسرم
افسردگی گرفتم بعضی وقتا بفکر خودکشی میفتم اما دلم برا پدر مادرم میسوزه
نمی تونم از کارم استعفا بدم چون خانوادم اصلا راضی نیستن و اگه این کارو بکنم اتفاقات بدتری میفته
حالم خیلی بده بیشتر وقتا حتی حوصله ندارم غذا بخورم من همیشه هر روز دوش می‌گرفتم اما حالا هفته ای یک بار هم بزور میرم
فقط دلم میخواد بخوابم و دیگه بیدار نشم

Z_723
Z_723
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

سلام شاید شما درونگرا هستین و از اینکه تو محیط شلوغ باشین اذیت میشین … اگه امکانش براتون هست دنبال یه کار جدید باشین یا کسب و کار خودتون رو راه اندازی کنین… یه کانال تل.گرامی هست (مریم مبارکی) رو دنبال کنید شاید مطالبش کمکتون کنه

آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

Ha.ha.haفقط بخند،حتی تصنعی باشه(مصنوعی).ha.ha.Haبخند.

معصومه
معصومه
3 ماه قبل

سلام من همیشه در ظاهر شاد هستم ولی وقتی تنها میشم خیلی وقتا احساس خستگی میکنم اصلا حوصله انجام تکالیفم رو ندارم وقتم الکی توی فضای مجازی هدر میدم بعد خودوم سرزنش میکنم واقعا خیلی بده چنین حالی داشته باشی

یک پسر 22 ساله
یک پسر 22 ساله
3 ماه قبل

چنین چیزی واقعا آدمو نابود میکنه ، برای من از حدود ۱۶ سالگی شروع شد و کنکور که باعث شد از دوستام هم دور بمونم تشدیدش کرد و باعث شد دوسال پشت سر هم کنکور رو گند بزنم و حتی دفعه دوم از دفعه اول بدتر شدم و ارتباطم به کل با همه ی دوستام قطع شد و سعی کردم این احساس رو با دیدن فیلم و سریال و مشغول کردن خودم سپری کنم ولی الان که میبینم در دوره ی دانشگاه هم حتی افت دارم و ترم های اول وضعیتم بهتر بود و حوصله ی بیشتری داشتم ولی الان اصلا دیگه حوصله ی درس هم ندارم و این ترم اونقدر فشار روی من زیاد شده که دیگه حتی اگه وقت کنم هم دیگه حوصله ی فیلم دیدن ندارم و از همه بدتر گیرایی ذهنم هم روز به روز انگار بدتر میشه و درس هارو باید چندین بار بخونم تا شاید در امتحان یه نمره ی قبولی بگیرم درحالی که بقیه شب امتحان میخونن و نمره شون از من بهتر میشه!

سارا
سارا
پاسخ به  یک پسر 22 ساله
3 ماه قبل

منم همینطور اصلا انگار مغزتو بستن هیچی توش نمیره لامصب ی چیزیم که میخونیا بعد دو دیقه یادت رفته این فاجعس انگار هر چی ریشتیو یکی پنبه میکنه

هانی:)
هانی:)
پاسخ به  یک پسر 22 ساله
2 ماه قبل

عزیزم ایرانی باشی افسرده نباشی جای تعجب داره:(

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط هانی:)
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
آیا فقط راهش داروس؟نام، سعید
پاسخ به  هانی:)
1 ماه قبل

چرا؟
افسردگی ؟زمانه جنگ ایرانو عراق دعا میکردیم. حواله صدام،حسین میکردیم. الانه هم حواله صدام،بکن بایدن ،ترامپ بکن هاها

سپیده
سپیده
3 ماه قبل

حتی انگیزه ندارم برای درمان کردن خودم تلاش کنم:(

محمد
محمد
پاسخ به  سپیده
3 ماه قبل

تنها نیستی منم همینطور

الهام
الهام
3 ماه قبل

من عادت کردم بهش

علی
علی
پاسخ به  الهام
2 ماه قبل

عادت چیزه بدیه

دختر تنها
دختر تنها
3 ماه قبل

واسه اینکه کاری خوب بلد نیستی تو رو مواخذه میکنن….. گذر زمان باعث نابودی ادم میشه ار نابودی، یه دختر ۲۱ساله با روح ۷۰ساله…

م.ح
م.ح
پاسخ به  دختر تنها
3 ماه قبل

چرا اینکارا رو میکنن دیگه خودمم نمیشناسم دوس ندارم وجود نداشته باشم

دختر تنها
دختر تنها
3 ماه قبل

نابود شدن انگیزه روحیه احساس پوچی، همش دلت یه خواب بدون بیداری میخواد همه اینا فقط به خاطر اینکه همه تو رو به تمسخر میگیرن و با حرفایی که فکر میکنن درسته باعث نابودیت میشن، چرا یه دختر ۲۱باید درد بکشه و به هیچ کس نگه که دردش چیه، این خوده افسردگیه… فقط هی خوب میشی هی بد میشی

پرسياه
پرسياه
3 ماه قبل

من تجربه اش کردم خیلی شدید و دراز مدت در اوج کار خوب تحصیلات عالیه مستقل بودن خانواده اوکی و و و … نه دکتر رفتم نه قرص مصرف کردم، فقط به خودم حال دادم مرخصی های پشت سر هم، تنهاییهای مطلق، استراحت استراحت استراحت ، یکم به خودتون حق بدین و هرجور شده استراحت کنین لازم نیس با ورزش و کار و مسافرت حتما ماست مالیش کنین، یه مدت استراحت کنین واقعا، زیاد بخابین ، اونقد رها کنین که یهو خودتون بگین بسه دیگه ، پاشم!!!

یاس
یاس
3 ماه قبل

آنجا که تو نه اندازهایت را فهمیدی، و نه ارزشهایت را پیدا کردی، و نه برنامه‌هایت را مشخص کردی از دست رفته‌ای و در ضلال و سردرگمی هستی.
و اینجاست که هر صدایی تو را میبرد و در هر بساطی چشم میدوزی که مبادا چیزی را از دست بدهی و اینجاست که تو به هر دعوتی جواب میدهی و خیلی راحت گام بر میداری و ثقل و سنگینی هم نخواهی داشت و در برابر هر دمیدن و تحریکی برافروخته و غضبناک میشوی و آنچه را که برای تو و در حوزه تو نبوده عهده دار و مالک میشوی.

– روزهای‌فاطمه
استاد‌علی‌صفایی‌حائری

Ngh
Ngh
3 ماه قبل

چرا من باید توی ۱۷ سالگی اینطوری بشم.
اوایل فکر می‌کردم که زود گذره و به‌خاطر فشار درسه و درست میشه، الان بیشتر از یه ساله حالم خوب نیس، خانوادم و بقیه میگن که چرا اینجوری هستی ولی نمیدونم چی بگم. دیگه هیچی دوست ندارم. موسیقی و علایق دیگه حالمو خوب نمیکنه. فکر میکنم کلا به زور هرکاری انجام میدم و صرفا فقط دارم نفس میکشم.

علی
علی
پاسخ به  Ngh
3 ماه قبل

من الان ۳۶ سالمه. به جرات میتونم بگم از ۱۵ سالگی همین حس شما رو داشتم. گاهی برای مدت کوتاهی شده بهتر بشم ولی اکثر اوقات همینم. نا امید و مردد و مشکوک به همه چیز و بی انگیزه و تنها. فقط مردن چارمه. ۱۲ سال هم قرص و روانپزشک و اینا رو تجربه کردم ولی فایده نداشت

الهام
الهام
پاسخ به  علی
3 ماه قبل

توی ۱۷ سالگی تموم حالات شمارو دارم، و خواهم داشت.

محمد
محمد
پاسخ به  Ngh
3 ماه قبل

من از بچگی اینطورم دارم نابود میشم

دختره مرده
دختره مرده
پاسخ به  Ngh
3 ماه قبل

منم ۱۷ سالنه و همینجورم و خانوادمم اصلا واسشون مهم نیس داره چه بلایی سر من میاد……

سهیل
سهیل
4 ماه قبل

۴ساله توی یه مغازه کار میکنم درآمدش عالیه اما همش همونجام ۱۲ ساعت توی یه ۲۰ متری بعدشم آخر شب خونه خواب صبح سر کار.قبلا کارم جوری بود که آزاد بودم خیلی خوب بود .خیلی سخته ببینید به کجا میرسه آدم که این سایت رو پیدا میکنه وگرنه آدم سالم هیچوقت به فکر این راه حل ها نمیافته

Rza
Rza
4 ماه قبل

ببینید جوامع باید تمام امکانات رفاهی شادی تفریح و….فراهم کنه ما عظیم ترین سرمایدار جهان هستیم ولی درفقر مطلق معمولا کشورها تمام مراحل درمان وروحیه شادرا به مردم میدهند ولی برعکس ما هرجانگاه کنیم هرجا بریم فقط استرس نگرانی دلهره وترس ازاینده خوب حتما انگیزه برای زندگی ازبین میره

Rza
Rza
4 ماه قبل

واقعا بعضی وقتها طرف یک حرف میزنه غافل از انکه یک عمر طرف مقابل اززندگی ساقط میکنه شای حرفش بی ارزش باشد ولی کل احساسات طرف مقابل نابود میکنه

مژگان
مژگان
4 ماه قبل

سلام،ببخشید اینجا خوده دکتر جواب پرسش‌ آدم رو میده یا نه ؟؟

حمید
حمید
4 ماه قبل

منم علائم های که اشاره شده را دارم
اما در این مورد خیلی ریز شدم
اولین علت که باعث ابتلا به سندرم بی انگیزگی میشه تحلیل فیزیکی بدن واحساس ضعف‌ وخستگی
چرا که انگار وقتی بدن آدم چنین تحلیلی می‌رود اعتماد به نفس به شدت پایین میاد وانجام کارهای اصلی زندگی برای آدم خارج از توانش بنظرمیاد
از انجام کارها خودداری می‌کند و خود را بدون محک زدن بازنده اعلام مینماید،اگر تا اینجا موافقید اعلام بفرماید تا از تجربه که بسیار کمکم کرد ،بیان کنم

حاتمی
حاتمی
پاسخ به  حمید
4 ماه قبل

واقعا درست گفتید

ترنم
ترنم
4 ماه قبل

فقط خواهش دارم از همتون زخم زبون به هیچ کسی نزنید به هیچ نمیدونید طرف چی میکشه از صدتا مریضیم چاقو خوردنم بد تره فحش بدین دعوا کنید ولی تورو قران کسی رو مسخره نکنید حرفی نزنید که داغون بشه خواهش میکنم…

امید
امید
4 ماه قبل

سلام

سرباز آقا
سرباز آقا
5 ماه قبل

این القائات ناامیدی و رکود در روحیه پیشرفت و پرشور جوانان ایرانی اساس کار دشمنان و دول معاند این مرز و بوم میباشد که نباید اعتنایی به آن نمود.

ارش
ارش
پاسخ به  سرباز آقا
4 ماه قبل

نباید اعتنایی با آن نمود !!!؟؟؟ ای بنازم به این هوشتون البته شما بدانید این دشمنان و دول معاند که نام میبرید در همین داخل کشور خودمون هستند که ملت را تبدیل به یه ملت افسرده و نامید کرده اند. اینها القاعات نیست اقای سرباز واقعی واقعی هست

علی
علی
پاسخ به  ارش
4 ماه قبل

احسنت

علی
علی
پاسخ به  سرباز آقا
4 ماه قبل

رتبه هر کس در این عالم به انسان بودن است

کشته شد انسانیت، با دستِ بی مقدارها

کافر مطلق بخوانیدم، اگر این است دین

آبروی شرع را بُردید، ای دین دارها

Mmm
Mmm
پاسخ به  سرباز آقا
3 ماه قبل

عقب مونده و کند ذهن اگه متن بود.

مجید
مجید
پاسخ به  سرباز آقا
3 ماه قبل

سلام. بی انگیزگی چه ربطی به دشمن داره دولت داخلی همه انگیزه مردم رو از بین برده یه عده آدم لون پن بیسواد هم تا تقی به توقی میخوره میندازن گردن دشمن

Zahra
Zahra
5 ماه قبل

سلام حس میکنم بی انگیزی شدیدی دارم از همه چی خستم حوصله خودم هیچی رو ندارمم فقط دوست دارم تو اتاقم باشم بیرون نیام باید چیکار کنم؟ بی انگیری باعث شدع ک از درس زندگیم عقب بیوفتم کسی درکم نمیکنه وقتی میگم اعصاب ندارم حوصله ندارم همش میگن مسئولیت چیرو داری ک انقدر نِق میزنی

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط Zahra
میلاد
میلاد
پاسخ به  Zahra
4 ماه قبل

منم همینطور

دلسا
دلسا
5 ماه قبل

سه ماهه افسردگی گرفتم نمیتو نم درسامو بخونم یا کار دیگه ای انجام بدم از خودم بدم میاد چیکار کنم افسردگیم ازبین بره

جواد
جواد
5 ماه قبل

سلام منم این مشکل رو دارم
صبح به زور میرم سرکار فقط دوست دارم برم بشینم یه گوشه فکر کنم به هر چیزه الکی
درمانی هست
کسی خوب شده

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط جواد
علیرضا
علیرضا
پاسخ به  جواد
4 ماه قبل

سلام وقتت بخیر دوست من
ارتباطاتت با خدا تقویت کن.ورزش کن و در چهارچوب مشخصی زندگی رو برای مدتی ادامه بده(برنامه زندگی) افراد سمی رو حذف کن از دور و برت

دکمه بازگشت به بالا