خواص نبات و نبات داغ | نبات داغ برای چه بیماری‌هایی مفید است؟

خواص نبات برای واژن، اسهال و یبوست

در مورد خواص نبات و خواص نبات در واژن بیشتر بدانید

احتمالا شما هم این تجربه را داشته‌اید که هنگام سرما خوردگی، سر درد، شکم درد، دردهای دوران قاعدگی و یا اکثر اختلالاتی که بدن گرفتار آن‌ها می‌شود، اطرافیان شما مصرف نبات را توصیه کرده‌اند.

اما این سوال شکل می‌گیرد که آیا نبات واقعا از این خواص برخوردار است یا فقط یک باور عمومی است که ریشه‌ای در واقعیت ندارد؟

در جواب این سوال می‌توان گفت که نبات یا به انگلیسی (Rock sugar) واقعا خواص بی‌شماری دارد که بعضی از آن‌ها از نظر علمی هم ثابت شده‌اند و افراد عمدتا بعضی از خواص نبات را که کمتر شنیده شده‌اند، نادیده می‌گیرند.

طعم شیرین نبات کمتر از شکر فرآوری شده است و حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آمینواسید است. نبات که از ماده نیشکر ساخته می‌شود، می‌تواند در برنامه غذایی روزانه شما جای بگیرد و شما از خواص کمتر شناخته شده آن بهره‌مند شوید.

نبات معمولا در آشپزخانه‌های کشورهای آسیایی، به‌ویژه ایران رایج است و برای شیرین کردن انواع چای، دسر و حتی خوش طعم کردن غذاها استفاده می‌شود.

بسیاری از افراد باور دارند که نبات نسبت به شکر فرآوری شده سالم‌تر است و بسیاری از افراد در گوشه و کنار جهان از این ماده برای تسکین یا برطرف کردن تعدادی زیادی از دردها و مشکلات جسمی و ذهنی استفاده می‌کنند.

نبات به‌طور کلی برای درمان سرما خوردگی و سرفه و خون دماغ شدن کاربرد دارد، هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد، به هضم غذا کمک می‌کند، بینایی را بهبود می‌بخشد و ضد استرس است.

در این مقاله قصد داریم تعدادی از خواص نبات را کاملا توضیح دهیم و صحت بعضی از خواصی را که به نبات نسبت داده می‌شود، بررسی کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

افزایش سطح هموگلوبین خون

سطح هموگلوبین پایین خون می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل کم خونی، پریدن رنگ صورت، سر گیجه، ضعف و علائم دیگر خستگی شود.

نبات نه تنها سطح هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد، بلکه باعث گردش خون در بدن می‌شود و در نتیجه علائم خستگی و ضعف را کاهش می‌دهد.

نبات داغ برای سرما خوردگی نوزاد

معمولا استفاده از نبات داغ برای سرماخوردگی نوزاد یکی از انتخاب‌های والدین برای تسکین درد او است. البته انجام این کار برای نوزادان بالای ۶ ماه مشکلی ندارد اما باید در مقدار مناسب استفاده شود.

خواص درمانی نبات

رایج‌ترین دلایلی که والدین را وادار می‌کنند به نوزاد نبات داغ دهند، عبارت هستند از تسکین درد در فرآیندهایی مانند ختنه، واکسیناسیون و خون گیری، هیپوگلیسمی و یبوست.

والدین باید همواره دقت داشته باشند که مصرف نبات داغ عمدتا برای کودکان بالای ۶ ماه توصیه می‌شود و در صورت استفاده نبات داغ برای نوزادان زیر ۶ ماه، ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در آن‌ها شوید.

برخی از پزشکان معتقد هستند که کودکان زیر ۶ ماه نیازی به نبات داغ ندارند و دادن این ماده به آن‌ها می‌تواند باعث ایجاد اختلال در جذب مواد مغذی شیر مادر شود. همچنین از آن‌جایی که نبات داغ سیرکننده است، می‌تواند نوزاد را سیر کند و کودک میل کمتری به شیر مادر داشته باشد.

علاوه بر این، علی‌رغم وجود انواع خواص نبات داغ دادن آن به نوزاد زیر ۶ ماه می‌تواند این خطرات را به همراه داشته باشد:

  • تغذیه سلول‌های سرطانی
  • چاقی نوزاد
  • افزایش خطر ابتدا به دیابت
  • ایجاد التهاب در بدن
  • سرکوب سیستم ایمنی بدن نوزاد تا ۵ ساعت بعد از مصرف نبات داغ
  • تغذیه باکتری‌های مضر در روده
  • افزایش مقدار بیلی روبین خون (زردی نوزاد)

بنابراین بهتر است به جای استفاده از نبات داغ برای نوزادان زیر ۶ ماه، برای تسکین درد آن‌ها از از راه‌حل‌های جایگزین مانند ماساژ نوزاد، پستانک، تنظیم دمای اتاق و تغییر محیط آن استفاده کنید. در صورت ایجاد هرگونه سوال در این زمینه حتما با پزشک آنلاین متخصص اطقال در پذیرش ۲۴ صحبت کنید.

مساوره آنلاین متخصص اطفال

درمان سرفه و سرما خوردگی رایج

سرفه، سرما خوردگی و گلو درد از مشکلات شایع هستند، به‌ویژه در فصل زمستان و خواص نبات داغ برای درمان این نوع مشکلات عادی شگفت‌انگیز است.

نبات ماده درمانی با خواص معجزه‌آسایی است که این نوع بیماری‌ها را به‌سرعت درمان می‌کند. در صورت ابتلا به سرما خوردگی یا سرفه، نصف قاشق چای خوری و فلفل سیاه را با یکدیگر مخلوط کنید و ترکیب به دست آمده را قبل از خواب برای درمان گلو درد مصرف کنید.

پودر نبات و فلفل سیاه به همراه آب ولرم به کاهش میزان سرفه‌ها و همچنین مقدار خلط گلو کمک می‌کند.

درمان سرماخوردگی با نبات

خواص نبات در افزایش انرژی

نبات به‌عنوان نوعی منبع انرژی به‌حساب می‌آید و به خارج شدن از حالت بی انرژی و بی حال بودن کمک زیادی می‌کند.

همچنین این ماده حافظه را تقویت می‌کند و خستگی ذهنی را کاهش می‌دهد. نوشیدن یک لیوان شیر به همراه نبات هنگام شب، بهترین راه تقویت حافظه است.

نوشیدنی آرامش بخش

یکی از پر طرفدارترین خواص نبات، آرامش بخش بودن و طراوت بخش بودن آن است. نوشیدنی نبات در فصل تابستان توسط بسیاری از افراد برای آرامش گرفتن و احساس شادابی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بالاتر گفته شد که این ماده منبع غنی از انرژی است و قابلیت برقراری تعادل در بدن و ریلکس کردن حواس و احساسات را دارد.

این ماده نوعی تاثیر تسکین دهنده روی ذهن و بدن دارد و استرس را کاهش می‌دهد. برای تهیه این نوشیدنی معجزه‌آسا، یک قاشق غذا خوری از پودر نبات را با یک لیوان آن ترکیب کرده و سپس نوش جان کنید.

رفع استرس با نبات

خاصیت غذایی نبات

نبات به عنوان یک جایگزین سالم و فرآوری نشده برای شکر در مواد غذایی استفاده می‌شود. این ماده طعم منحصر به‌فردی دارد و به بهترین شکل با شیرینی‌های قدیمی، حتی شکلات و شیرینی‌های دیگر، سازگاری دارد.

دقت کنید با وجود ذکر خواص نبات برای بدن، نباید فکر کنید که حتی انواع مصنوعی و بسیار شفاف آن نیز همین خواص را برای بدن دارند. بلکه بهتر است همیشه از نبات طبیعی استفاده کنید که رنگ خاکستری مایل به زرد دارد.

طعم شیرینی ملایم

یکی از خواص نبات که آن را تبدیل به بخشی از مواد غذایی مورد استفاده روزمره بسیاری از افراد کرده است، طعم شیرینی ملایم‌تر آن نسبت به شکر است.

نبات معمولا نسبت به مقدار مساوی شکر، میزان شیرینی کمتری دارد و با استفاده از این ماده به جای شکر می‌توانید مصرف شیرینی‌جات و به همراه آن کالری مصرفی خود را کاهش دهید. اما به این شرط کارتان به مصرف حجم بیشتری نبات برای جبران میزان کمتر شیرینی آن نسبت به شکر ختم نشود.

خواص نبات برای یبوست

یکی دیگر از باورهایی که صحت علمی آن ثابت شده نیست، کمک به رفع یبوست است. یبوست به شرایطی گفته می‌شود که در آن هضم غذا توسط روده‌ها به درستی انجام نمی‌شود و مدفوع فرد بسیار خشک و سفت می‌شود. این اختلال بر اثر عوامل زیادی مانند کم آبی بدن به وجود می‌آید.

برخی افراد بر این باور هستند که نبات عمل هضم غذا را تسهیل می‌کند و مصرف آن پس از غذاهای دیر هضم می‌تواند به شروع سریع‌تر هضم غذا کمک کند. هما‌ن‌طور که گفته شد، این موضوع صحت علمی ندارد و اتفاقا گفته می‌شود نبات برای درمان اسهال موثر است.

علاوه بر این، تعداد کمی از افراد معتقد هستند که شیاف نبات برای یبوست کارساز است. افراد به این منظور یک قطعه کوچک نبات را جدا می‌کنند، لبه‌های تیز آن را صیقل می‌دهند و سپس با استفاده از روغن زیتون آن را شیاف می‌کنند.

البته تعداد افرادی که به این دسته از خواص نبات باور دارند نسبتا کم است و اکثرا به خاصیت ضد اسهال بودن آن معتقد هستند که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

خاصیت ضد اسهال بودن نبات

نبات که از قند ساکارز تشکیل شده است، ضد نفخ است و خاصیت ملین کننده دارد. گفته می‌شود برای درمان اسهال، نبات را روی حرارت قرار دهید تا به ماده‌ای قهوه‌ای رنگ تبدیل شود و سپس آن را بخورید. طعم این ماده بسیار تلخ بوده و در درمان سریع‌تر اسهال موثر است.

خواص نبات در واژن

خواص نبات در واژن

بر خلاف باور عموم که فکر می‌کنند نبات برای عفونت واژن خاصیت دارد و آن را رفع می‌کند، این باور صحت علمی ندارد.

دیده شده است که بسیاری از افراد باور دارند عفونت‌های قارچی واژن با استفاده از نبات یا شیاف آن رفع می‌شوند، در حالی که هیچ مدرک و شواهد علمی مبنی بر آن وجود ندارد و دانشمندان هنوز چنین خاصیتی را برای نبات کشف نکرده‌اند.

یکی دیگر از باورهای غلط در رابطه با خاصیت نبات برای واژن، شیاف نبات برای گرمی رحم است که هیچ توجیه علمی ندارد و صرفا بر اساس خرافات شکل گرفته است.

به‌شدت توصیه می‌شود این روش‌های غیر علمی را در رابطه با خواص نبات برای واژن امتحان نکنید، چون ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته باشد.

نبات داغ برای پریودی

یکی دیگر از باورهایی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد، استفاده از نبات داغ برای تسکین درد دوران پریودی در خانم‌ها است.

مانند باورهایی که بالاتر برای خواص نبات ذکر شد، این عقیده نیز از نظر علمی ثابت شده نیست و صرفا نوعی درمان خانگی خرافاتی به‌حساب می‌آید.

طرز تهیه نبات داغ برای پریودی به این شکل است که آب را روی حرارت قرار می‌دهید تا به نقطه جوش برسد یا تا حد زیادی داغ شود. سپس نبات را در آن حل کرده و میل می‌کنید. برای تسکین درد پریود حتما با مشاوره آنلاین پریود در پذیزش ۲۴ صحبت کنید.

مشاوره آنلاین پریود

خواص نبات در جلوگیری از خون دماغ شدن

ممکن است بسیاری از افراد این موضوع را باور نداشته باشند یا از آن بی خبر باشند، اما حقیقت این است که مصرف نبات باعث توقف خونریزی بینی می‌شود که در فصول گرم سال، به‌ویژه تابستان بسیار رایج است.

تمام کاری که باید انجام دهید، این است که مقداری نبات را در آب گرم قرار دهید و منتظر بمانید تا حل شود. پس از حل شدن نبات، چند قطره از آن را در بینی خود بریزید تا خونریزی شدید بینی را متوقف کنید.

خوشبو شدن دهان با نبات

یکی از رایج‌ترین خواص نبات که بسیاری از افراد را ترغیب به مصرف آن می‌کند، خوشبو شدن دهان است. بوی بد دهان می‌توانند به دلیل وجود باکتری درون لثه‌های شما برای ساعات طولانی باشد، به‌ویژه در صورتی که مسواک نزنید.

زمانی که شما بعد از وعده غذایی خود از نبات استفاده می‌کنید، این ماده باعث خوشبو شدن دهان شما خواهد شد.

خوشبو شدن دهان با نبات

تقویت حافظه با نبات

از جمله سایر خواص نبات که کمتر مورد توجه عموم قرار گرفته است، خاصیت بهبود حافظه آن است. نبات به بهبود سطح حافظه کمک می‌کند و خستگی ذهنی را از بین می‌برد.

خاصیت نبات در دوران شیردهی

گفته می‌شود که استفاده نبات برای مادران شیرده مفید است، زیرا این ماده به عنوان ضد استرس عمل می‌کند و تولید شیر را در سینه مادر افزایش می‌دهد. همچنین شیرینی نبات کمتر است و در مقایسه با مواد شیرین دیگر آسیبی به مادر و کیفیت شیر او وارد نخواهد کرد.

نبات در دوران شیردهی

طبع نبات گرم است یا سرد؟

نبات طبع گرمی دارد و به‌ویژه برای افرادی که سرد مزاج هستند خاصیت‌های فراوانی به ارمغان می‌آورد. همچنین از خواص نبات برای دوران یائسگی می‌توان به کاهش کج خلقی‌ها و بی حوصلگی‌های این دوران اشاره کرد.

این ماده از آن‌جایی که طبع گرمی دارد، می‌تواند باعث کاهش علائم نقرس و بلغم شود. به همین دلیل مصرف نبات برای رفع بلغم به همراه آب جوش یا چای توصیه می‌شود.

جلوگیری از جاری شدن آب دهان

بسیاری از افراد با مشکل جاری شدن آب دهان دست و پنجه نرم می‌کنند. این مشکل که ظاهر ناخوشایندی برای فرد ایجاد می‌کند، به‌ویژه هنگام خواب اتفاق می‌افتد و باعث کثیف شدن لباس‌ها و رختخواب و آزردگی فرد می‌شود.

یکی از مهمترین خواص نبات، جلوگیری از جاری شدن آب دهان است. به افرادی که این مشکل را دارند، توصیه می‌شود مقداری نبات را با آب جوش یا هر دمنوش دیگری میل کنند و به‌تدریج شاهد کاهش این مشکل باشند.

کاهش تکرر ادرار با نبات

معمولا به افرادی که تکرر ادرار دارند یا مثانه آن‌ها ضعیف شده است و اصطلاحا دچار ضعف مثانه هستند، توصیه می‌شود روزانه مقداری نبات میل کنند تا تکرر ادرار آنها کاهش یابد. این روش همچنین در طب سنتی ایرانی تاکید شده است.

خاصیت کاهش درد نبات

یکی دیگر از خواص نبات که طرفداران خودش را دارد، کاهش و تسکین درد است. معمولا برخی افراد هنگامی که به درد معده و دردهای ناحیه شکم مبتلا می‌شود، با مصرف مقداری نبات داغ درد خود را تسکین می‌دهند.

کاهش درد با نبات

آیا نبات داغ چاق کننده است؟

 بر خلاف باور عموم که فکر می‌کنند نبات داغ خاصیت چاق کنندگی دارد، تحقیقاتی در کشور آمریکا روی این ماده انجام شده است و دانشمندان پی برده‌اند که مصرف به اندازه نبات به هیچ‌وجه چاق کننده نیست.

البته دقت داشته باشید که مصرف بیش از حد نبات، مانند مصرف بیش از اندازه هر ماده غذایی دیگری می‌تواند چاق کننده باشد و باعث ایجاد مضرات دیگری مانند افزایش قند خون شود.

همچنین افراد دیابتی باید دقت کنند که این ماده را نباید بدون مصرف پزشک خود مصرف کنند؛ زیرا از میزان قند بالایی برخوردار است و ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سلامت آن‌ها شود.

در این مقاله به بررسی کلی خواص نبات و نکات قابل توجه آن پرداختیم. البته برخی افراد با مطالعه این مقاله خلاصه جواب سوالات خود را نمی‌گیرند و نیاز به مشورت با پزشک دارند.

اگر در مورد خواص گذاشتن نبات در واژن یا سایر خواص آن سوال دارید، توصیه می‌کنیم پیش از آن‌که خودسرانه کاری را انجام دهید با مشاوران آنلاین و متخصص پذیرش ۲۴ مشورت کنید که در هر ساعت از شبانه‌روز پاسخگوی شما هستند.

به‌عنوان مثال برای خواص نبات در واژن می‌توانید با متخصصان مشاوره زنان و زایمان این سامانه به شکل متنی، صوتی و تلفنی در ارتباط باشید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

۳.۶/۵ (۱۱ نظر)

منبع
www.boldsky.comfood.ndtv.comwww.webmd.comwww.netmeds.comwww.yjc.newswww.herzindagi.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
1 روز قبل

نبات سرده چون زهرا گفته

مجتبی
مجتبی
5 ماه قبل

چرا نمگید چندنونبات وجودداره ونباتی که ملین نبات معمولی وشیرین هستش ولی نباتی که برای اسهال خوب نبات قهوه ای سوخته یاجیگری رنگ واصلن مزه نداره وروی قاشق باید گذاشت بسوزه اب بشه بد دراب جوش حل بشه حتی ازدرست دادن اطلاعات دریغ میکنین

زهرا
زهرا
10 ماه قبل

ببخشید من درد ناحیه پشت گردن دارم علت چی ممنون

روژاوا
روژاوا
1 سال قبل

آیا نبات خوردن (زیاد)باعث به دنیا آوردن فرزند دختر میشود ؟؟

رباب حسینزاده
رباب حسینزاده
1 سال قبل

سلام من از نبات برای واژن استفاد کردم الان پایین شکمم درد میکند چه کار کنم ممنونم

دکمه بازگشت به بالا