دلایل عرق کف دست و پا و راهکارهای درمان آن

چرا کف دست‌ها عرق می‌کنند؟

چند راهکار برای جلوگیری از عرق کردن دست

احتمالاً بارها و بارها وقتی با افراد مختلف دست داده‌اید، به‌خاطر خیس بودن کف دستتان کلافه و شرم‌زده شده‌اید. شاید هم در میان دوستان، اقوام یا خانواده‌تان کسانی بوده‌اند که همیشه از عرق کردن دستانشان شرمنده بوده‌اند.

این موضوع خیلی ساده می‌تواند روابط اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار دهد و شما را منزوی کند. از آنجایی که روابط اجتماعی نقش پررنگی در سلامت روحی ما دارد، عدم توانایی ارتباط برقرار کردن به واسطه‌ی این مشکل می‌تواند مشکلات بسیار مهلک روحی برای ما به وجود بیاورد. می توانید با فوق تخصص غدد و متابولیسم صحبت کنید .

اما نیازی نیست نگران باشید؛ عرق کردن کف دست مشکل شایعی نیست و به‌راحتی می‌توان با چند راهکار ساده آن را درمان کرد. پزشکان می‌گویند علت تعرق بیش از حد کف دست یا هایپرهیدروز (Hyperhidrosis) می‌تواند به اضافه‌وزن فرد و مشکلات هورمونی برگردد. البته این عارضه در خانم‌ها پس از طی شدن عمر باروری، در دوران یائسگی (menopause) نیز شایع است.

پزشک آنلاین غدد

چه موادی برای شما آلرژی‌زاست؟ آن‌ها را بشناسید

سیستم ایمنی هر شخصی نسبت به محرک‌های بیرونی خاصی حساس است. مثلاً یکی به گرده‌ی گل‌ها یکی به طعم بادمجان و دیگری به بوی سیر. عرق کردن کف دستان شما هم ممکن است صرفاً ناشی از واکنش دستگاه ایمنی خونتان به یک محرک بیرونی است.

عرق کردن دست

این محرک می‌تواند ماده‌ی غذایی یا اجزای گیاهان باشد؛ بنابراین برای جلوگیری از عرق کردن کف دست و پا باید حساسیت‌هایتان را بشناسید و تا می‌توانید از آن‌ها دوری کنید.

علت داغی کف دست و پا چیست؟

اگر به‌صورت پیوسته دست و پایتان داغ است و همیشه احساس سوزن‌سوزن شدن دردناکی در آن‌ها احساس می‌کنید بهتر است موضوع را جدی بگیرید و از پزشک کمک بخواهید.

کم‌کاری تیروئید

اگر غده‌ی تیروئید شما کم‌کار باشد و به‌اندازه‌ی کافی هورمون تولید نکند، یکی از عوارض آن داغی کف دست و پاست. البته عوارض دیگری نیز مانند خشک شدن پوست از نشانه‌های کم‌کاری تیروئید است.

سندروم تارسال

یکی از دیگر از مواردی که می‌توانند موجب احساس داغی همراه با سوزش در کف دست و پا شود، سندروم تونل تارسال (tts) یا گیر افتادن عصب است. در این بیماری فشاری که بر روی اعصاب وارد می‌شود سبب سوزشی دردناک در عصب‌های مربوطه خواهد شد.

اختلال عملکرد کبد یا کلیه

کبد و کلیه‌های شما نیز با توجه به نقشی که در پالایش خون بر عهده دارند، اگر دچار اختلال عملکرد باشند نمی‌توانند خون را به‌خوبی پالایش کنند. اختلال عملکرد آن‌ها منجر به باقی ماندن مواد زائد در جریان خون می‌شود و با افزایش غلظت خون بدن را داغ و گُرگرفته می‌کند.

کمبود ویتامین

فراموش نکنید که کمبود ویتامین‌های محلول در آب مثل انواع ویتامین‌های B یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که ممکن است باعث داغی کف دست و پای شما شود.

اگر بدن شما ویتامین‌های مهمی مثل ویتامین B12 را نداشته باشد، کار سیستم ایمنی برای محافظت از بدن سخت می‌شود؛ بنابراین تلاش کنید با راهنمایی پزشک در فواصل زمانی مشخص از قرص‌های مکمل ویتامین استفاده کنید تا از میزان داغ شدن و عرق کردن دست و پا جلوگیری شود.

علت داغی کف دست و پا چیست؟

گاه دیده می‌شود که در بعضی افراد کف دست و پا به‌جای عرق کردن، به صورت پیوسته داغ می‌شود و احساس سوزش عمیقی در آن دیده می‌شود. بیماری اریتروملاژیا (Erythromelalgia) یا قرمزی و سوزش کف دست و پا معمولاً با خارش، درد و سوزش دست و پاهای فرد همراه است.

در انواع خفیف این بیماری کف دست و پا گزگز می‌کند و می‌سوزد اما اگر بیماری پیشرفته باشد، فرد ممکن است از شدت درد توان راه رفتن، خوابیدن و معاشرت را هم از دست بدهد.

افرادی که به بیماری اریتروملاژیا مبتلا می‌شوند ممکن است به‌صورت ناگهانی از چند ساعت تا چند روز علائم آزاردهنده‌ی پوستی داشته باشند و پوست دست و پایشان همراه با خارش و قرمز شدن، متورم شود. برخی از پزشکان بروز اریتروملاژیا در افراد را ناشی از موروثی بودن آن می‌دانند.

به‌صورت کلی زمانی که دمای بدن به هر دلیلی (ورزش کردن، فشار عصبی و استرس و …) افزایش پیدا کند زمینه‌ی لازم برای بروز علائم اریتروملاژیا فراهم می‌شود. خوردن نوشیدنی‌های الکلی به واسطه‌ی اینکه بخش زیادی از آب بدن را جذب می‌کنند ممکن است در تشدید علائم این بیماری تأثیرگذار باشند.

دقت داشته باشید که اگر کف دست و پای شما به‌صورت پیوسته داغ و متورم می‌شود حتماً باید از لباس‌های مناسبی استفاده کنید تا دچار عارضه نشوید. کفش‌های تنگ و بی‌کیفیت یا جوراب‌ها و دستکش‌های غیرنخی ممکن است در تشدید علائم این بیماری موجب ناراحتی شما شوند.

علت سردی کف دست و پا چیست؟

در مقابل اریتروملاژیا که به معنای داغ شدن کف دست و پا بود، دست و پای افرادی که گردش خون ضعیفی دارند یا ذاتاً طبعی سرد دارند و در مناطق سرد زندگی کرده‌اند می‌تواند به‌صورت آزاردهنده‌ای سرد شود.

افرادی که از کم‌خونی (آنمی) رنج می‌برند به دلیل ناکافی بودن اکسیژن‌رسانی به اندام‌هایشان معمولاً احساس خستگی می‌کنند و اعضای بدنشان سرد می‌شود.

وقتی که رنگ فرد به‌صورت پیوسته سفید می‌شود یا به‌اصطلاح گرفتار رنگ‌پریدگی می‌شود و یا هنگامی که فرد از خستگی مفرط و سرگیجه تهوع‌آور رنج می‌برد، احتمالاً کم‌خونی عامل بیماری است.

باید توجه کرد که افراد مبتلا به دیابت که به‌صورت پیوسته انسولین (داروی ضد دیابت) مصرف می‌کنند، می‌توانند در اثر بیماری‌های قلبی – عروقی یا سرعت گردش خون پایین پیوسته گرمای اندام‌های حرکتی‌شان را از دست بدهند.

علاوه بر این هورمون تیروئید که هورمونی مهم در سوخت‌وساز بدن است، گاهی در اثر تنبل شدن یا کم‌کاری غده‌ی تیروئید به‌اندازه‌ی کافی ترشح نمی‌شود و عملکرد متابولیسمی (سوخت و سازی) بدن را با مشکل موجه می‌کند.

آیا عرق کف دست معافیت سربازی ایجاد می‌کند؟

جالب است بدانید اگر این عارضه در مردانی که عرق دست دارند، توسط پزشک متخصص تأیید شود و پس از آن به تأیید شورای پزشکی مرکز درمانی و شورای پزشکی پلیس برسد، می‌تواند منجر به معافیت فرد از خدمت سربازی یا در موارد خفیف‌تر معافیت او از رزم شود.

درمان عرق کف دست

معمولاً تا زمانی که عرق کف دست شما مشکل مهمی برای سلامتی‌تان به وجود نیاورد، مراجعه به پزشک ضروری نیست. اما نباید فراموش کنید که عرق کف دست می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای و مهم‌تر باشد.

رابطه بیماری ها با عرق کردن دست

بیماری‌هایی مثل دیابت (Diabetes)، سرطان (cancer)، اختلالات غدد و پارکینسون (Parkinson) ممکن است خود را با عرق کف دست نشان دهند. پس بهتر است اگر مدت زیادی است که درگیر این عارضه هستید با پزشک آنلاین متخصص غدد در پذیرش ۲۴ مشورت کنید تا از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کنید.

درمان قطعی عرق کف دست

تا امروز درمان‌های مختلفی برای عرق کف دست پیشنهاد شده است. پزشکان گاهی برای رفع این عارضه دارو تجویز می‌کنند، گاهی به درمان‌های خانگی بسنده می‌کنند و گاهی هم از روش‌های جدید بهره می‌گیرند.

درمان دارویی

برای درمان دارویی و کاهش اثرات آزاردهنده‌ی عرق کف دست معمولاً داروهای آنتی کولینرژیک یا ضد حساسیت تجویز می‌شود. البته استفاده از این گروه از داروها عوارضی دارد که برای برخی ممکن است آزاردهنده باشد؛ بنابراین پزشکان در همه‌ی موارد این دارو را پیشنهاد نمی‌کنند.

درمان الکتریکی یا شوک‌درمانی

یکی از روش‌های جالبی که علم پزشکی برای مقابله با این عارضه پیشنهاد کرده است فرایند یونتوفورز (lontohoresis) است. این روش فرد دستانش را در درون محلولی از آب و یک ماده‌ی دیگر قرار می‌دهد که دارای خاصیت الکتریکی و قطبی است.

این روش که توسط فیزیوتراپیست‌ها پیشنهاد شده است با ضخیم کردن لایه‌های بیرونی پوست و بستن منافذ آن، راه را برای خروج عرق می‌بندد. این روش ممکن است درمان همیشگی نباشد و فرد هر چند وقت یک بار مجبور به تکرار آن باشد.

درمان‌های خانگی برای عرق کف دست

شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد آرایشی و بهداشتی محصولاتی را با عنوان ضدتعریق‌ها به بازار ارائه کرده‌اند که استفاده از آن‌ها می‌تواند بدون نیاز به ویزیت پزشک، مشکل شما را حل کند.

پزشکان پوست و مو پیشنهاد کرده‌اند که اگر از ضدتعریق‌ها استفاده می‌کنید، ترجیحاً شب‌ها استفاده کنید تا پوست شما بتواند به‌آرامی آن را جذب خود کند. برخی افراد نیز که به اثرات طب سنتی باور دارند خوردن دمنوش بابونه را در بهبود این عارضه مفید می‌دانند.

توجه داشته باشید که مواد دیگری همچون سرکه، جوش شیرین و گیاه مریم گلی نیز برای کاهش تعریق دست‌ها پیشنهاد شده است اما اثر آن‌ها از لحاظ علمی ثابت نشده است.

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین به واسطه‌ی اسیدیته یا خاصیت قلیایی بالایی که دارد می‌تواند PH یا میزان اسیدیته‌ی پوست دست شما را متعادل کند و به این ترتیب از عرق کردن آن جلوگیری کند.

برای استفاده از درمان سریع جوش شیرین فقط کافی است چند قاشق از آن را با آب مخلوط کنید و سپس دستان خود را در آن قرار دهید. پس از چند دقیقه دستانتان را بشویید و اثرات شگفت‌انگیز آن را مشاهده کنید.

خوردن دمنوش بابونه

همان‌طور که تأثیر دمنوش بابونه نیز در کمک به کاهش تعریق دست ثابت شده بود، به نظر می‌رسد خوردن یک لیوان دمنوش برگ مریم‌گلی به همراه یک تکه نبات هم کامتان را شیرین کند و هم با کاهش استرس از عرق کردن دست‌هایتان جلوگیری کند.

بوتاکس پوست دست

شاید برایتان جالب باشد که برای درمان عرق کف دست از تزریق بوتاکس نیز استفاده می‌کنند. بوتاکس، نامی آشنا در جراحی‌های زیبایی است و در آن ماده‌ای درمانی به زیر پوست تزریق می‌شود. بوتاکس که از یک نوع باکتری ساخته می‌شود، منافذ و سلول‌های سطح پوست را مسدود می‌کند و مانع از خروج آب بدن به‌صورت عرق می‌شود.

بوتاکس کف دست

هزینه بوتاکس عرق کف دست چقدر است؟

از میان روش‌هایی که برای از بین بردن عارضه‌ی عرق کف دست پیشنهاد شده است، بوتاکس کردن کف دست و پا بسته به اینکه فرد به چند واحد بوتاکس نیاز داشته باشد، متفاوت است. اما این روش معمولاً هزینه‌ی سنگینی روی دست شما نمی‌گذارد و برای انجام دادنش به ‌سختی نخواهید افتاد.

آیا اریتروملاژیا درمان دارد؟

درمان‌های پوستی یا موضعی: برای از بین بردن اثرات بیماری اریتروملاژیا داروهای مختلفی تجویز می‌شود. معمولاً کرم یا محلول لیدوکائین برای استعمال خارجی و استفاده روی پوست پیشنهاد می‌شود. لیدوکائین با خاصیت بازدارندگی خود از ایجاد دردهای موضعی جلوگیری می‌کند. لیدوکائین می‌تواند به‌صورت وریدی به داخل جریان خون نیز تزریق شود.

داروهای خوراکی یا همان قرص‌ها: از آن جا که بیماری اریتروملاژیا یک بیماری آلرژیک است و در واکنش به برخی محرک‌های خاص بروز می‌کند گاهی پزشک برای حل این مشکل از داروهای مکمل و تقویتی استفاده می‌کند تا توان دفاعی بدن بالا برود.

گاهی نیز اگر شدت حساسیت بالا باشد، آسپرین می‌تواند گزینه‌ی خوبی برای کاهش عوارض بیماری اریتروملاژیا باشد.

در برخی موارد از داروهای ضدافسردگی مانند دولوکستین (لوگزتا) و داروهای ضدصرع مانند گاباپنتین برای کاهش عوارض و دردهای اریتروملاژیا استفاده شده است.

آیا لازم است به پزشک مراجعه کنید؟

اغلب افرادی که مشکل عرق کردن کف دست دارند ممکن است در شرایط فعلی و شیوع ویروس کرونا آن را جدی نگیرند. اما متأسفانه عرق کردن کف دست کار آن‌ها را برای ارتباط صمیمی با دیگران سخت می‌کند و این موضوع باعث سلب اعتمادبه‌نفس آن‌ها می‌شود.

بنابراین اگر از این عارضه در عذاب هستید می‌توانید با یک پزشک پوست و مو یا اعصاب و روان مشورت کنید. اگر هم ترجیح می‌دهید در شرایط کرونا وارد مراکز درمانی نشوید می‌توانید از منزل یا محل کارتان با استفاده از ظرفیت سایت پذیرش ۲۴ مشاوره‌ی آنلاین دریافت کنید.

درمان پزشکی عرق کف دست

شما می‌توانید در سایت پذیرش ۲۴ و پس از دریافت مشاوره و تجویز دارو از سوی پزشک، نظر خود را درباره‌ی خدمات ارائه شده کامنت کنید تا دیگران هم از تجربه‌ی شما برای انتخاب پزشک مناسبشان استفاده کنند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مشکلات مربوط به سرد شدن اندام‌هایتان سال‌های سال است که شما را رنج می‌دهد حتماً باید در ابتدا آزمایش خون بدهید تا مشخص شود آیا کم‌خونی دارید یا نه. پس از مشخص شدن نتیجه‌ی آزمایش بهتر است درباره‌ی آن با یک پزشک صحبت کنید. اگر با شرایط کنونی کرونا قصد حضور در درمانگاه یا مطب را ندارید از فوق تخصص آنلاین غدد در پذیرش ۲۴ کمک بگیرید.

بیماری‌های خاموش و بیماری‌های زمینه‌ای که گاه از وجودشان چیزی نمی‌دانیم باعث می‌شوند عملکرد ما با مشکل موجه شود. فراموش نکنید که بیماری‌هایی مانند دیابت علاوه بر آنکه زمینه‌ی موروثی دارند می‌توانند در اثر سبک زندگی غلط نیز ایجاد شوند و کیفیت زندگی شخص را پایین بیاورند.

علاوه بر این اگر به‌صورت خانوادگی مشکل کمبود فشار خون دارید و یا سردطبع هستید، سعی کنید با کمک از پزشکان و روش‌های درمانی همیشه غلظت و سرعت خون خود را در حدی متعادل نگه دارید.

ویزیت آنلاین فوق متخصص غدد

۳.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
www.skincosmetics.co.ukwww.wise-geek.comwww.pond5.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
119 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
3 روز قبل

سلام من ۲۰ سالمه و کف دست و پام بشدت عرق میکنه و داره دیوونم میکنه ازمایش هم دادم هیچیم نبود دکتر هم گفت ژنتیکیه کاریش نمیشه کرد حتی خجالت میکشم که با دوستام و اشناهام یه دست بدم هرکاری هم میکنم عرقش کم نمیشه دیگه کم کم افتادم به فکر خودکشی.

امیر
امیر
6 روز قبل

من ۱۵سالمه کف دستم خیلی عرق می‌کنه خجالت میکشم راه درمانش چیه به چه پزشکی مراجعه کنم

خانم حیدری
خانم حیدری
10 روز قبل

سلام پسرمنم کف دست وپاش همیشه خیشه و۶سالشه به چه پزشکی مراجعه کنیم

مهدی
مهدی
18 روز قبل

سلام من همیشه خدا عرق میکنم چه تابستون چه زمستون تازه فقط کف پا و کف دستم نیست کل بدنم عرق میکنه فک کنم از استرس و موقع‌ هایی که عرق میکنم بدنم می لرزه فقط زیر افتاب عرق نمیکنم اگرم عرق کنم فرق میکنه و عادیه تو خونه همیشه دستو پام خیس خسته شدم مشگل چی الانم که دارم مینویسم بدنم میلرزه و همه جام خیس به صورتی که ۲ دقیقه بعد از اینکه از حموم در میام زیر بغلم خیس پاهام خیس

مهدی
مهدی
20 روز قبل

سلام من ۴۲سالمه از بچگی این تعرق شدید کف دست وپام دارم کلافه شدم تا روابط اجتماعی تو کارم وبقیه موارد که ارتباط دارم دچار یک استرس واذیت بیش ازحد میشم
کم میارم دست بدم که خیسه کلا داره کارم همه چیزمو مختل میکنه نمیدونم چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

مهدی
مهدی
پاسخ به  مهدی
18 روز قبل

دقیقا من وقتی هم که عرق یمکنم بدنم میلرزه استرس داریم

مجتبی
مجتبی
24 روز قبل

سلام من دستو پام بشدت عرق می‌کنه نمیتونم بفهمم مشکلم چیه بشدت رنج میکشم لطفاً راهنماییم کنید

سپیده
سپیده
1 ماه قبل

سلام من ۱۴ سالمه و کف دستم به شدت عرق میکنه لطفا ازتون خواهش میکنم یه راهکاری بهم بگید عذاب میکشم بخدا

حسن
حسن
1 ماه قبل

سلام من پسرم ۱۴سالشه دستو.پاهاش عرق می کنه باید چی کارکنم تا.خوب بشه

علی
علی
1 ماه قبل

من حدود ۲۵ سالمه از بچهگی کف دست و پاهام عرق خیلی شدیدی می‌کرد بعضی وقت ها بیشتر و کمتر الان یه چند وقتی هست وقتی جوراب میپوشم عرقم هم قطع میشه اینو امتحان کنید شاید جواب بگیرید

سارینا
سارینا
3 ماه قبل

سلام من ۱۱ سالمه عمه ی من هم دستش عرق بیش از حد می‌کنه و من هم همین طور میگن ارسی
هم هست

نازنین لطفی
نازنین لطفی
3 ماه قبل

من کف دستم ۸ تنها هس والان ۱۲ سالم ومنی آن چیست

و‌حید
و‌حید
4 ماه قبل

سلام دخترم از کودکی دست و پاتعریق می کنه که تمام ازمایشات و چکاپ را انجام دادیم و موردی دیده نشده و بوتاکس هم انجام داده که بعد از ۳ماه دوباره عود کرده لطفا راهنمایی بفرمایید

پوریا
پوریا
4 ماه قبل

سلام دخترم ۱۱ساله دست و پاش عرق می‌کنه پیش دکتر هم بردم میگن سرطان داره باید چیکار کنم

پوریا
پوریا
4 ماه قبل

سلام پسرم هشت ساله کف دست پاهاش عرق میکنه وسرده دلیلش چیه

توحید
توحید
5 ماه قبل

سلام دختر من ۹ ساله است و چند مدت دست و پاش عرق میکنه چی کار کنم

سایه
سایه
5 ماه قبل

من از ده سالگی تا الان که ۳۳سالمه کف دست و پام در تمام طول سال هم عرق میکنه هم به شدت سرده

ترنم
ترنم
پاسخ به  سایه
1 ماه قبل

منم همینجوریم کلافم کرده

اکرم
اکرم
5 ماه قبل

سلام پسرم ۱۴ داره دستاش عرق بیش از حد داره ولی تو زمستون انقد خشک میشه که باید خیسش کنه وخشکی بیش از حد داره لطفا راهنمایم کنید

امیر علی
امیر علی
5 ماه قبل

سلام پسر من ۱۰سالشه و وقتی استرس داره عرق می کنه و موقع درس خواندن

سیف الله
سیف الله
7 ماه قبل

من لاغرم ولی کف دست و پاهایم عرق می‌کند. بعضی وقتها کف دست و پاهایم پوست می اندازه حداقل دو بار در سال، زیادم با شامپو و ظرفشویی سروکار ندارم؛مثل لباس شستن از خانواده ما هن کسی دچار این مریضی نبوده بنابراین من باید چه کار کنم . تشکر

یاسین
یاسین
پاسخ به  سیف الله
2 ماه قبل

سلام پسر من هفت ساله هست دست وپاها ش عرق میکنه

الیاس
الیاس
7 ماه قبل

سلام پاهام خیلی عرق میکند استرسم خیلی زیادمیشه چیکار باید بکنم

زهرا
زهرا
7 ماه قبل

سلام من ۱۷ساله هستم کف دست و دلم خیلی زیاد عرق می‌کنه گاهی اونقدر زیاد هست ک چکه می‌کنه باید چیکار کنم؟

مهشید
مهشید
پاسخ به  زهرا
4 ماه قبل

بله دقیقا منم همینجوریم دست و پام خیلی شدید عرق میکنه مثل شما بعضی وقتا چکه ام میکنه

Melis
Melis
پاسخ به  مهشید
3 ماه قبل

من خودم ۱۸سالمه از بچگی که یادم میاد فقط عرق میکنه الان جلوی تمام هدف هامو گرفته حتی نمیتونم با کسی دست بدم
خودشم مال من ارثی هستش رفتم دکتر گفت چاره ندارم یا باید بوتاکس بزنیم که اونم از ۱۰۰درصد ۶۰درصد اثر می‌کنه و بعد سه ماه اثرش می‌ره
تعریق بیش از حد باعث قارچ ناخن هم میشه
چون پا ها داخل کفش رطوبت هستش و این به طور دایم باعث میشه قارچ بیاد

ترنم
ترنم
پاسخ به  مهشید
1 ماه قبل

منم همینجوریم.نمیدونم چکار کنم

علت عرق دست پا چیست
علت عرق دست پا چیست
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

سلام مدتی کف دست پام عرق میکنه علت چیست

یوسف
یوسف
10 ماه قبل

سلام و وقت بخیر
من پام خیلی بو میده و تمام راهکارهای سنتی و طبی رو انجام دادم و فقط یک هفته دوام داشته آیا درمانی براش هست؟

حمید
حمید
پاسخ به  یوسف
1 ماه قبل

پات رو حنابگیرجواب میده

امیر
امیر
10 ماه قبل

سلام من داداشم ۱۰سالشه
یهو میبینیم داره گریه میکنه از عرق کردن دستاش
زمستونا اینجوری نیس
فقط تابستونا اصلا عجیب دستش عرق میکنه
گفته بودن دست بکشه روی پوست مار خوب میشه
دست کشید ولی فایده ای نداشت

سالم
سالم
10 ماه قبل

سلام خسته‌نباشید من خودم ۲۰سالمه کف
وپام خیلی زیاد عرق میکنه چیکار کنم خیلی ازیتم میکنه علتش چیه لطفا‌کمکم کنید مرسی

کيانوش رضایی
کيانوش رضایی
پاسخ به  سالم
10 ماه قبل

سلام پسرم چهار ساله هست بیشتر اوقات کف دست وپاهاش عرق میکنه دلیلش چیه ممنون از لطفتان

Hamid
Hamid
11 ماه قبل

سلام من ۱۸ سالمه از زمانی یادم میاد کف دست و پام به شدت عرق می‌کنه کسایی ک این مشکلو دارن میفهمن ک چی میگم و چه دردسر هایی داره ، من همه راه هارو امتحان کردم دارو ها و بوتاکس و… خیلی تلاش کردم هزینه کردم اما جوابی نگرفتم جوری ک دیگ کلا تسلیمش شدم

Melis
Melis
پاسخ به  Hamid
3 ماه قبل

خیلی بیماری بدیه

مهدیه
مهدیه
پاسخ به  Hamid
2 ماه قبل

دقیقا منم همینطوریم…
الان ۱۸سالع
از بچگی گرقتارشم….

ستاره
ستاره
11 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر من۱۸سالمه ازبچگی مشکل عرق کردن داشتم به طوری که چکه میکنه از دستم خیلی زیاد عرق میکنم دستام پاهام صورتم خیس عرق میشه مخصوصا مواقعی که استرس داشته باشم بدتر میشه چندین دکتر رفتم بهم دارو میدادن ولی اثر نداشت حتی آزمایش هم دادم گفتن احتمالا تیروئید پرکار هس اما علت اصلی متوجه نشدن اگه منو راهنمایی کنید ممنون میشم خیلی ازاین موضوع رنج میبرم واعتماد به نفس پایینی هم دارم هیچ وقت نمیتونم باکسی دست بدم شرمنده میشم

امیرحسین کریمی
امیرحسین کریمی
پاسخ به  ستاره
11 ماه قبل

سلام آقای دکترپسرمن،،۲۲,سالشه ازنوزادی تاالان کف دست وپاهاش عرق می‌کنه بعدازمدتی پوستش خشک میشه لطفاراهنمایی کنید

پوریا
پوریا
پاسخ به  امیرحسین کریمی
4 ماه قبل

الان نزدیک ۱ ماه شده ولی کسی جواب نداده
،

آرزو
آرزو
پاسخ به  ستاره
6 ماه قبل

سلام به خدا منم دقیق اینجوریم میشه اگه دکتر شمارو راهنمایی کرد به منم بگین؟؟

علی
علی
11 ماه قبل

سلام من ۱۵ساله هستم و دستم و پاهام به شدت عرق می‌کنند و یخ می‌زنند در حد کبودی و قطع شدن و تابستان یا زمستان ندارد الان امتحان نهایی دارم و باید کلی جزوه بنویسم اما ورقه هام آب میره از بس که عرق میکنه حتی در هنگام شستن دست نیز عرق می‌کند و من خونمون سرامیک هست و وقتی راه میرم انگار رو برف راه میرم و همش دارم لیز میخورم گوشیم از شدت عرق انگار گل مالیدن روش و خانواده ام نیز از این ماجرا عصبی اند در خانواده به کسی دست و روبوسی نمیکنم چون خیلیییی عرق داره
تورو خدا درک کنید و پاسخگو باشید دیگه جوریه که میخوام دستام قطع بشه تا راحت شم اصلا آب در حین راه رفتن میچکه لطفا راه کار رو به جیمیل ارسالی ام بگین

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  علی
22 روز قبل

سلام منم همینجورم….راه کارشو پیدا کردید؟توروخدا ب منم بگید

آخرین ویرایش 22 روز قبل توسط ریحانه
همتی
همتی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
من دخترم ۱۶سالشه. ازهمون وقت کودکی دست وپاهاش خیس عرق وسرده لطفا راهنمایی کنین من چیکارکنم مشکلش چیه درمانش چیه چون واقعا اذیت میشه

مریض
مریض
1 سال قبل

ایا عرق دست پا به اسپرماتوسل ربط دارد ۱۲میلی است سونو انجام دادم

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام خانوم دکتر من ۳۰ سالمه و ازوقتی که یادمه دست وپام بشدت عرق میکنه .وضعیت مالی خوبی هم ندارم که عمل کنم دخترمم ۵ سالشه و اینجوری تو رو خدا بگین چیکار کنم واقعا دیگه گوشه گیرو افسرده شدم،

امیر
امیر
1 سال قبل

سلام فردی۱۶ساله ام و از عرق کردن بیش از حد دست و پا و زیر بغل رنج می برم.لطفا برای درمان راهنمایی فرمایید.با تشکر.امیر

نورالله لکزای
نورالله لکزای
1 سال قبل

سلام من سال ها درگیر عرق کردن دست پا هستم وهم بوی بدی می‌دهند چه کار باید بکنم

مرجان حاتمی ہستم
مرجان حاتمی ہستم
1 سال قبل

سلام من مرجان حاتمی ہستم از خوزستان رامہرمز دست وپاہام خیلی عرق میکنہ چکار باید کنم

محمد
محمد
1 سال قبل

کودک پنج ساله. دارم که وقتی چیزی را به مدت زیادیدر دست می گیرد دو دست عرق می گنند

الناز
الناز
1 سال قبل

این عرق کردن دست تنها در ارتباط بر قرار کردن یا دست دادن مشکل را نیست بلکه دست ها همیشه خیس اند زمانی که دستش پلاستیکی دست میکنیم و بعد از چند دقیقه اونو عمودی نگه میداریم می‌بینیم آب ته دستکش جمع شده یا وقتی می نویسیم مثلا من که دانش آموزم برگه امتهانیم کاملا خیسه یا وقتی به پرسشی جواب میدم و کتاب دستمه کتابم روش آب وایمیسته یا زمانی که موهای یکی رو میبافم اون فرد بخاطره زیباییش تحمل میکنه و مدام م‌هاش کشیده میشه خب …

ملیسا
ملیسا
پاسخ به  الناز
1 سال قبل

سلام خداقوت دخترم ۹ساله ش همیشه کف دستش عرق میکنه مخصوصا درس نوشتنی علت چیست باسپاس

گل محمد حکیمی
گل محمد حکیمی
1 سال قبل

سلام آقا داکتر خوبی من ۲۶ ساله ام عرق کف دست پا تابستان زمستان شدید عرق دارد

علیر ضا
علیر ضا
1 سال قبل

سلام آقای دکتر ۴۴ سالمه دست پام بشدت عرق میکنه تو تابستان در زمستان خشک خشک میشه لطفا راهنمایی کنید منو ممنون میشم

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام ۱۳سالمه هر موقع می‌شینم کف پام عرق می‌کنه حتی وقتی جول کولرم پام یخ می‌کنه ولی بازم خیس خالی میشه

پریا
پریا
1 سال قبل

من

سلام من خیلی عرق میکنم زیربغل بوی بدچکارکنم

محمد
محمد
پاسخ به  پریا
2 ماه قبل

سلام اسپری بزن

هادی
هادی
1 سال قبل

سلام خانم دکتر.من از همون کودکی دستام وپاهام عرق میکنه ..هیچ وقت مشخصی ندارد چه تو خونه چه بیرون عرق میکنه .زیر بغلم هم خیس میشه .بیشتر تو جمع قرار میگیرم یا کاری انجام میدم ..وقتی توخونه هستم اگه برم بااب سرد دست وپاروبشورم شاید بهتربشم. نمیدونم چه کار کنم ایادرمانی دارد

بهزاد محمدی
بهزاد محمدی
پاسخ به  هادی
1 سال قبل

دسته وپاها عرق میکنند،۵۰ ساله هستم،ممنون

امیر
امیر
پاسخ به  هادی
1 سال قبل

سلام فردی۱۶ساله ام و از عرق کردن بیش از حد دست و پا و زیر بغل رنج می برم.لطفا برای درمان راهنمایی فرمایید.با تشکر.امیر

فریبا مقدم
فریبا مقدم
1 سال قبل

سلام ..
من چند سال هست که همس دست پا هام عرق میکنه به شدت سرد میشه .دست ها هم به شدت عرق میکنه جوری که بخوام کتابی بخونم نگاه میکنم کتاب کلن خیس شده برگ هاش ‌….نیاز به دکتر هست

فریبا مقدم
فریبا مقدم
1 سال قبل

سلام .لطفا اگر میشه به سوالم جواب بدین اگر نیاز به دکتری هست تا مراجعه کنم .هیچ مشکلی ندارم .ولی متاسفانه دست و پا هام سرد میشن و عرق میکنن هیچ استرسی هم به اصلا بهم وارد نمیشه ..ولی این مشکل دارم ..مواقعی که بهم استرس وارد بشه بشدت میشه عرق و سرد شدن دست پا هام .نیاز هست به دکتر مراجع کنم میشه گوفت مال سه چهار سال هست اینجوریم .نیاز به دکتر هست مراجعه کنم ؟

محمد جواد
محمد جواد
پاسخ به  فریبا مقدم
1 ماه قبل

منم دقیقا همینطورم آزمایش تیروئید هم دادم ولی مشکلی نبود واقعا سخته و هر جا برم فرمی چیزی پر کنم آبروم میره

علی
علی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید
من از مشکل عرق کردن شدید رنج میبرم مخصوصا وقتی بیرونم و تو جمعی هستم دست و پا زیربغل و حتی باسن هم همزمان عرق تولید میکنن و خیلی باعث رنجیدن من میشن میشه راهنمایی کنید چیکار کنم):

ساسان
ساسان
پاسخ به  علی
7 ماه قبل

سلام.۳۵ ساله که کف دستم عرق میکنه وازین موضوع خیلی رنج میبرم لطفا اگه راه کاری دارید ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

ربیعی
ربیعی
1 سال قبل

سلام دختر من ۱۱ سالشه کف دست و پاهش هم سرد میشه هم عرق نیکنه مخصوصا موقع نوشتن میتونین بگین دلیلش چیه؟

ایناز
ایناز
پاسخ به  ربیعی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من دخترم ۳ سالشه کف دست وپاس هم سرده هم خیلی عرق میکنه علتش چیست ممنون

مینا سلیمی
مینا سلیمی
پاسخ به  ایناز
1 سال قبل

سلام من پسرم ۳ ساله هست واحساسات ریه داره ار کودکی الان نزدیک یه ماه میشه دستاش خیس میشه چیکار کنم خیلی نگرانم

طاها
طاها
پاسخ به  مینا سلیمی
1 سال قبل

علت تعرق کف دست وپا کودک ۶ساله که از ۲سالگی متوجه شدیم

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  مینا سلیمی
1 سال قبل

سلام اقای دکتر دختر ۱۵ ساله دارم چند ساله دست وپاش عرق میکنه وخیس میشه چکارکنم

معصومه لنگری
معصومه لنگری
پاسخ به  شکوفه
10 ماه قبل

سلام آقای دکتر دختر ده ساله دارم دست وباهاش عرق میکنه آلن دو ساله که ای جوری شده دستش جوری عرق میکنه که وقتی کف دستش را باز میکنی ونگاه میکنی از سورا خهای دستش عرق میاد از شما راهنمایی میخواهم تو بجنورد هم آزمایش چکاب دادم کفته هیچی نیست ممنون میشم جواب بدین

لیلا کاروان
لیلا کاروان
پاسخ به  ایناز
1 سال قبل

سلام ببخشید پسر هشت ساله دارم هنگام نوشتن گوشی دردست داشتن کف دستش عرق می کنه وخیس میشه علتش چیست ممنونم راهنمایی کنید

آیسان
آیسان
پاسخ به  ایناز
5 ماه قبل

دخترمنم همینجوری هست خیلی پاهاش یخ میشه وکف دست وپاهاش عرق میکنه طوری هست که یه مدادنمیتونه دستش بگیره لطفا جواب بدین؟

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  ربیعی
1 سال قبل

درمانی برای عرق وخیس شدن دست وپا

فاطم
فاطم
پاسخ به  ربیعی
11 ماه قبل

سلام من یک دختر۶ساله دارم که بیشترموقه ها کف دست وپاش عرق میکنه بطوری که خیس انگار دستوپاش روشسته.من خیلی نگران لطفاراهنمایی بفرماید

الهیار جمشیدی
الهیار جمشیدی
2 سال قبل

سلام من صبح ک بیدار میشم بیشتر روزها کف پام عرق داره نمیدونم چرا آزمایش دادم تیروئید ندارم فقط کبدم چربی ی کم میشه راهنمایی کنید

فاطمه
فاطمه
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من الان ۱۵ سالمه و دستام عرق میکنه و کف پاهام سرد میشه باید چکار کنم کم خونم ؟؟

زهرا شفیعی
زهرا شفیعی
2 سال قبل

سلام من ۱۴ سالم ۲ ساله دست و پام عرق میکنه اما تا قبل از اون اصلا یک ذره هم عرق نمی‌کرد یک دفعه شروع به عرق کزدن کرد و بعضی وقت تا مثل چشمه آب میده

زیبا
زیبا
پاسخ به  زهرا شفیعی
1 سال قبل

سلام خانم دکتر من ۳۴سالمه ۲ماه میشه دست وپام بعضی وقتها عرق میکنن بعضی وقتها سرد میش بی حوصله هم شدم کلا خواب م میاد میشه راهنمایی بفرمائید

زهرا شفیعی
زهرا شفیعی
2 سال قبل

سلام من ۱۴ سالم ۲ سال دست و پام عرق میکنه اما قبل از اون اصلا عرق نمی کرد اما الان بعضی وقت ها دستم به شدت عرق میکنه چه کارش کنم از بین بره و دیگه بر نگرده

Mohadese
Mohadese
2 سال قبل

سلام من ۱۵ سالمه و از ۸ سالگی کف دست و پام عرق میکنه و خیلی اذیت میشم و کم خونی هم دارم. و وقتی پاهام کفش عرق میکنه سرد میشه و به جز این گاهی داغ میشه و سوزش میگیره انگار که سوزش سوزن شده.این روشای خانگی قطعا درمان میکنه؟ اگه نخوام بوتاکس کنم و اینکه شنیدم حنا خوب میکنه درسته؟

MMehdi
MMehdi
پاسخ به  Mohadese
2 سال قبل

درمان های خانگی راه حل موقت یا بهتره بگم چندساعته در طول روز است. مثالی که میشه زد اینه که مثلا شما سرما خوردین و به جای درمان، مدام آب بینی‌تون رو تمیز کنید..! یعنی باید درمان از داخل باشه تا قطعی شه. غیر از این باشه موقت کمک کننده است. درمان هایی مثل حنای بی رنگ، گیاه مورد، زاج سفید، مریم گلی و عرق های بیدمشک و خارشتر مواردی هستند که همشون کمک کننده به مشکل کم (نه حاد بودن) تعریق دست و پا است. بوتاکس هم به عنوان درمان موقت و دردناک شناخته میشه و هر شش ماه باید تزریق تمدید بشه اما ترجیحا انتخاب خوبیه. مشورت با پزشک غدد فراموش نشه

Mohadese
Mohadese
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۱۵ سالمه و الان حدوداً سالی میشه که خیلی کف دست و پام عرق میکنه و خیلی اذیت میشم.و معمولا تو مواقعی که مضطرب میشم این اتفاق میفته و کم خونی هم تا حدودی دارم. و اون داغ شدن و سوزش کف دست و پا رو دارم هر از گاهی و وقتی عرق میکنه سرد میشه پاهام. روش های خانگی کلا درمان میکنن؟ یا ممکنه جواب ندن؟اگه نخوام بوتاکس کنم

دکمه بازگشت به بالا