واکسن کرونا در بارداری و تاثیرات واکسن کرونا در مادران شیرده

آیا تزریق واکسن کرونا در دوران بارداری خطرناک‌ است؟

فهرست مطالب

واکسن کرونا در بارداری ضرورت دارد؟

بیماری کرونا یک همه گیری نوظهور است که با علائم تنفسی مانند سرفه و تنگی نفس، تب و بدن درد یا علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ بروز می‌کند. عامل این بیماری ویروسی به نام کوئید ۱۹ است که کودکان و بزرگسالان، زنان و مردان را مبتلا می‌کند.

این ویروس حتی قابلیت آلوده کردن زنان باردار را نیز دارد. واکسن کرونا برای بالابردن مقاومت بدن در زنان باردار موثر است و می‌تواند علاوه بر کاهش احتمال ابتلا، مرگ و میر ناشی از کرونا را نیز کاهش دهد. همچنین تولید آنتی‌ بادی در بدن مادر باردار موجب بالا رفتن ایمنی در نوزاد هم می‌شود. آنتی بادی‌های ساخته شده در خون بند ناف قابل بررسی است.

آیا کرونا در دوران بارداری خطرناک‌تر است؟

شرایط ویژه‌ای که خانم‌های باردار دارند موجب بالا رفتن احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا می‌شود. تمام خانم‌ها با بارداری دچار اضافه وزن می‌شوند به طوری‌که معمولاً این اضافه وزن ۱۰ درصد است و خانم‌های باردار را در معرض ابتلای به کرونا قرار می‌دهد. دیابت و فشارخون بالا نیز از شرایط احتمالی است که ممکن است برای این افراد ایجاد شود و ریسک ابتلا به کرونا را بالا می‌برد.

خانم‌های باردار بیشتر از افراد غیر باردار در معرض ابتلا به کرونا هستند. حتی ممکن است بیماری درآن‌ها شدیدتر باشد و منجر به بروز علائم شدید تنفسی شود و خانم باردار با تنگی نفس شدید در بیمارستان بستری شود. به همین جهت مراقبت از مادر باردار با استفاده از واکسیناسیون یک امر ضروری در حفظ سلامت مادران باردار و کنترل همه گیری کرونا و کاهش مرگ و میر است.

عوارض واکسن کرونا در بارداری

اگر می‌خواهید همه چیز را در مورد واکسن کرونا حین و پیش از بارداری بدانید، با علائم تنفسی کرونا و اختلالات معده و گوارش آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره‌های پزشک آنلاین پذیرش ۲۴ کمک بگیرید. داشتن اطلاعات پزشکی دقیق به شما کمک می‌کند زودتر واکسینه شوید و از خطرات کرونا در امان بمانید.

محدودیت مصرف دارو در خانم‌های باردار مبتلا به کرونا

واکسن کرونا در خانم‌های باردار یا نوزاد باعث ایجاد عفونت و عارضه‌ی خطرناک نمی‌شود اما با توجه به این‌که خانم‌های باردار در برابر کرونا مقاومت کمتری دارند و نمی‌توانند برای بهبود تمام راه‌های درمان را مثل افراد دیگر استفاده کنند. به عنوان نمونه خانم‌های باردار مجاز به مصرف همه‌ی انواع داروهای شیمیایی نیستند زیرا ممکن است بر سلامت جنین سوء بگذارد.

حتی در مورد استفاده از راه‌های درمان کرونا با طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی نیز برای این افراد محدودیت وجود دارد. در این شرایط که خانم باردار نمی‌تواند تمام راه‌های درمان را امتحان کند و با محدودیت روبرو است درمان بیماری سخت‌تر خواهد بود.

ممکن است علائم کرونا تشدید شود و حال بیمار به قدری وخیم شود که ناچار باشد از تنفس مصنوعی و دستگاه اکسیژن ساز استفاده کند یا حتی شرایط بیماری منجر به بروز زایمان زودرس وپیامدهای نامطلوب شود. به همین جهت واکسن کرونا در بارداری اجباری است.

آیا تصمیم به بارداری در روند واکسیناسیون اخلالی ایجاد می‌کند؟

مطابق تحقیقات پژوهشگران و مقایسه‌ی موارد بالینی احتمال ابتلا به کرونا در زنان باردار بیشتر از زنان غیر باردار است. به همین جهت تمام افراد بالای ۱۲ سال تحت انجام واکسیناسیون قرار می‌گیرند. باردار بودن و یا تصمیم به بارداری داشتن طی ماه‌های آینده یا حتی شیردهی اخلالی در روند واکسیناسیون ایجاد نمی‌کند.

آیا واکسن کرونا بر شیردهی تاثیرگذار است؟

واکسن کرونا بر میزان شیر ترشح شده در سینه‌ی مادر باردار تاثیری ندارد و تولید شیر مطابق روال انجام می‌شود. بنابراین کسانی که در بارداری واکسن می‌زنند نباید نگرانی در مورد شیردهی داشته باشند. حتی میزان آنتی بادی موجود در شیر می‌تواند نوزاد را در برابر کرونا مصون کند.

اثر بخشی واکسن در بارداری با زمان‌های غیر از بارداری تفاوت دارد؟

شاید گمان کنید واکسن کرونا در دوران بارداری با احتمال خطر برای مادر باردار و جنین همراه است. در حالی‌که هیچ یافته‌ی بالینی در جهت اثبات این ادعا وجود ندارد. میزان ایمنی ناشی از واکسن کرونا نیز برای خانم‌های باردار با سایر افراد تفاوتی ندارد. در واقع باردار بودن عامل کاهش دهنده‌ی ایمنی واکسن کرونا تلقی نمی‌شود.

کدام نوع واکسن برای مادران باردار بهتر است؟

نوع واکسن مورد استفاده برای مادران باردار تفاوتی با سایر افراد ندارد و می‌توانند از انواع واکسن‌های موجود بدون هیچ محدودیتی استفاده کنند.  واکسن کرونای روسی در بارداری با واکسن‌های کشورهای دیگر و ایرانی به لحاظ مصونیت یا ایجاد عارضه تفاوتی ندارد. اما با توجه به این‌که در واکسن آسترزنکا احتمال بروز لخته‌ی خون زیاد است توصیه می‌شود افرادی که کاندید دریافت این واکسن هستند حتماً قبل از انجام واکسیناسیون مشاوره‌های دقیق انجام دهند.

کدام واکسن برای زنان باردار مناسب است

دستورالعمل واکسن کرونا در بارداری چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین سوالات در مورد واکسن کرونا این است که زنان باردار چه زمانی باید تزریق واکسن کرونا را انجام بدهند؟ آیا زمان تزریق در میزان عوارض واکسن تاثیرگذار است؟ یا واکسن کرونا در هفته اول بارداری خطرناک است؟

در واقع یکی از خطراتی که خانم‌های باردار را برای تزریق واکسن کرونا می‌ترساند احتمال بروز سقط جنین است. اما واقعیت این است نتایج هیچ پژوهشی اثبات نکرده است که تزریق واکسن کرونا قبل از هفته‌ی بیستم بارداری موجب بروز سقط جنین می‌شود. با این‌حال چون در ۱۲ هفته‌ی اول ارگان‌های اصلی بدن جنین تشکیل می‌شود بهتر است تزریق واکسن به بعد از این مدت موکول شود. پس بهتر است تزریق واکسن کرونا در ماه اول بارداری انجام نشود.

اما در شرایط ویژه که مادر باردار در مکان‌های پرخطر کار می‌کند و در معرض ابتلا به کرونا است می‌توان تزریق واکسن را بعد از هشت هفته اول نیز انجام داد و به این ترتیب سلامت مادر باردار را تامین نمود.

مادران باردار در معرض خطر برای ابتلا به کرونا چه کسانی هستند؟

  • کسانی که شاخص توده‌ی بدنی در آن‌ها بالاتر از ۳۵ باشد.
  • مادران با بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون بالا، بیماری قلبی، آسم، بیماری مزمن کلیوی، سیروز کبدی
  • مادران باردار که سابقه‌ی پیوند اعضا دارند.
  • مادران با بارداری‌های چند قلویی
  • بارداری با IVF
  • مادران باردار که در مراکز درمانی شاغل هستند

خانم‌های باردار که بعد از دوز اول مبتلا به کرونا می‌شوند چه کار باید بکنند؟

ممکن است خانم‌هایی بعد از تزریق دوز اول باردار شوند در این حالت این سوال پیش می آید که مناسب‌ترین زمان برای تزریق دوز دوم چه وقتی است؟

در زمان بارداری تزریق دوز دوم نیز شامل همان قاعده‌ی دوز اول است و باید به بعد از سه ماه‌ی اول موکول شود. مگر در شرایط خاص که تا بعد از ۸ هفتگی به تعویق می‌افتد. شرایط واکسن کرونا در بارداری باید با توجه به توصیه‌های مسئولان بهداشتی انجام شود که خطری خانم باردار را تهدید نکند.

آیا واکسن کرونا در ماردران باردار عارضه‌ای ایجاد می‌کند؟

عوارض واکسن کرونا ایجاد علائم شبیه سرماخوردگی است و این عارضه در تمام افراد یکسان است. اما در مورد این‌که واکسن کرونا عوارض اختصاصی برای مادران باردار داشته باشد، مانند پارگی کیسه‌ی آب، زایمان زودرس یا کاهش وزن جنین هیچ مورد قطعی گزارش نشده است.

درصورتی‌که باردار هستید و در مورد تزریق واکسن کرونا در بارداری سوالی دارید می‌توانید با دکتر آنلاین گوارش در سایت پذیرش ۲۴ به صورت متنی ارتباط برقرار کنید. این شیوه علاوه بر این‌که قابلیت پاسخگویی در کمترین زمان را دارد با هزینه‌ی مقرون به صرفه انجام می‌شود.

اقدامات لازم قبل از تزریق واکسن کرونا در زنان باردار شامل چه مواردی است؟

پیش از تزریق واکسن کرونا نکاتی را مدنظر داشته باشید که با رعایت کردن آن‌ها عوارض ناشی از تزریق واکسن کاهش می‌یابد. این نکات شامل موارد زیر است.

  • درصورتی‌که علائم سرماخوردگی مانند آبریزش ینی، ضعف، بیحالی و تب دارید باید این موارد را به مسئولان مرکزی که قصد دارید واکسیناسیون انجام دهید اطلاع دهید. زیرا لازم است قبل از انجام واکسیناسیون حتماً تست کرونا انجام دهید و از مبتلا نبودن اطمینان کسب کنید سپس نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنید.
  • کسانی که به کرونا مبتلا شده‌اند برای تزریق دوز دوم باید یک ماه فاصله را رعایت کنند.
  • خانم‌های باردار که مشکل نقص سیستم ایمنی دارند باید پیش از واکسیناسیون این مطلب را به مسئولان بهداشتی مرکز اطلاع دهند.
  • شب قبل از تزریق واکسن باید به اندازه‌ی کافی بخوابید و خستگی نداشته باشید. خستگی و شرایط پر از تنش و اضطراب موجب این عارضه بعد از تزریق واکسن می‌شود.
  • همچنین شب پیش از تزریق واکسن از غذاهای حاوی پروتئین مانند شیر،گوشت و حبوبات استفاده کنید. از میوه و سبزی تازه استفاده کنید و بدن را به لحاظ تغذیه در شرایط مطلوب قرار دهید.

مراقبت‌های بعد از تزریق واکسن کرونا در بارداری شامل چه موارد است؟

مراقبت‌های لازم بعد از واکسیناسیون در بارداری مانند مراقبت‌های سایر افراد است. اما برای مادران باردار باید این نکته را در نظر داشته باشیم کوتاهی در انجام مراقبت‌ها ممکن است جان نوزاد را هم به خطر بیندازد. اقدامات زیر مراقبت‌هایی است که فرد باید بعد از تزریق واکسن حتماً انجام دهد.

  • درصورت بروز تب، لرز، سردرد، خستگی در خانم‌های باردار که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند استفاده از استامینوفن به صورت هر شش ساعت یک بار توصیه می‌شود. زیرا تب با پیامدهای نامطلوب بارداری همراه است.
  • برای کاهش عوارض ناشی از واکسن مصرف مایعات و نوشیدنی‌ها گرم باید افزایش یابد.
  • کسانی که سابقه‌ی واکنش‌های آلرژیک به واکسن یا درمان‌های تزریقی دیگر دارند حتما باید این مورد را به واکسیناتور گزارش کنند. اما درصورتی که بعد از تزریق واکسن برای اولین بار است که دچار واکنش آلرژیک می‌شوید با بروز نشانه‌ها یاید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.
  • به مدت ۷۲ ساعت بعد از دریافت واکسن فعالیت سنگین نداشته باشید، ورزش نکنید و به اندازه‌ی کافی بخوابید. این اقدامات در جهت کاهش عارضه‌ی واکسن در دوران بارداری بسیار موثر است.

آیا خانم‌های باردار که واکسن کرونا زده‌اند به طور کامل مصون هستند؟

واکسن کرونا برای هیچ کدام از گروه‌های سنی و جنسی مصونیت کامل ایجاد نمی‌کند. خانم‌های باردار هم از این قائده مستثنی نیستند و باید به خاطر داشته باشید واکسیناسیون در برابر کویید ۱۹ به معنای این نیست که مصونیت صددرصدی دارید بلکه همچنان باید راه‌های پیشگیری از ابتلا را در برنامه‌های روزانه خود بگنجانید. خانم‌های باردار باید سعی کنند از خانه خارج نشوند و در صورت خروج حتماً از ماسک استفاده کنند.

همچنین حفظ فاصله‌ی فیزیکی، شستن دست‌ها، پرهیز از حضور در اماکن شلوغ و استفاده از تهویه‌ی مناسب محیطی از موارد دیگری است که حتماً باید رعایت شود.

مراقبت های خانم های باردار بعد از واکسن کرونا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خانم‌های باردار بعد از تزریق واکسن ممکن است دچار عوارض خفیف مشابه سرما خوردگی شود. اما درصورتی که موارد زیر اتفاق افتاد باید هر چه سریع‌تر موضوع را به متخصص زنان خود یا مامای خود اطلاع دهند.

  • بروز تب بالای ۳۸ درجه
  • تنگی نفس
  • از بین نرفتن علائمی مانند سرفه، بیحالی و ضعف با وجود استفاده از استامینوفن
  • متوقف شدن حرکات جنین در شکم
  • وجود ترشحات غیر طبیعی یا آبریزش که نشان پارگی کیسه‌ی آب باشد.
  • انقباضات غیر عادی رحم که مشابه انقباضات زایمان باشد.

پذیرش ۲۴ یک وب سایت آنلاین است که امکان ارتباط شما را با متخصص گوارش فراهم می‌کند. با مشاوره‌ی پزشکان می‌توانید در کمترین زمان و با صرف کمترین هزینه سوالات و مشکلات خود را به صورت متنی یا صوتی دریافت کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص گوارش

۲/۵ (۱ نظر)

منبع
theconversation.comwww.lab-worldwide.comwww.fiercebiotech.comatriumhealth.orgwww.cdc.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آرزو روءفی
آرزو روءفی
1 سال قبل

سلام : ببخشید من سه دوز واکسن کرونا کار کردم و سه واکسن از میکروب روبیلا در حدود چهار ماه قبل با توسعه ی پزشک نسائی ولادی کار شدم حالا کدام مانعی نیست اگه بخواهم دوباره باردار شوم و یک پسر داشته باشم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من ۱۳ هفته هستم واکسن سینوفارم زدم مشکلی برای بچم ایجاد نمیکنه

آریا
آریا
2 سال قبل

سلام من هفته ۲۵ هستم.تا حالاواکسن کرونا نزدم شوهرم تقریبا ده روز پیش نمیدونم اومیکرون یا کرونا گرفت ولی من علائمی نداشتم. میخواستم بدونم میشه الان واکسن سینوفارم بزنم ؟یعنی من مبتلا نشدم؟

آیسان
آیسان
2 سال قبل

بعد تزریق واکسن متوجه شدم باردار هستم آیا مشکلی دارد

دکمه بازگشت به بالا