برای بارداری مجدد بعد از زایمان سزارین باید چقدر صبر کنیم؟

خطرات بارداری زودرس یا ناخواسته بعد از زایمان سزارین

دقیقا چند ماه بعد از سزارین می ‎توان باردار شد؟

اگرچه در طی زایمان سزارین نوزاد از از طریق کانال رحم متولد نمی‌شود اما برش ایجاد شده روی شکم و رحم مادر می‌تواند عوارض زیادی با خود به همراه داشته باشد. اصولا در مقایسه با زایمان طبیعی، زایمان سزارین عوارضی مثل خونریزی و درد بیشتری دارد و مدت زمان بهبودی بعد از آن نیز بیش از یک ماه است. درصورتی‌که اکثر مادرانی‎ که زایمان طبیعی کرده‌اند می‎توانند بعد از ۲۴ ساعت از بیمارستان مرخص شوند.

حال ممکن است این ابهامات در ذهن شما شکل بگیرید که داشتن زایمان سزارین چه تاثیری بر بارداری بعدی شما دارد؟ بعد از زایمان سزارین با توجه به بخیه‎های موجود تا چه مدتی نباید باردار شوید؟ یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که سزارین بر میزان باروری زنان اثری ندارد یا تاثیر آن خیلی کم است. درحالی‎که طبق مطالعه معتبری در سال ۲۰۲۰ محققان معتقدند که احتمال بارداری دوباره بعد از اولین بار سزارین کاهش می‎یابد و ایجاد زخم‎های عمیق در رحم روی این مسئله موثر است.

از حدود ۲۵۰۰ نفری که این مطالعه را دنبال کردند، حدود ۶۹ درصد پس از انجام سزارین در طی ۳ سال توانستند دوباره باردار شوند درحالی‎که از کسانی‎که زایمان واژینال داشتند، حدود ۷۶ درصد قادر به بارداری در همان بازه زمانی بودند.

بنابراین به طور قطع نمی‎توان گفت که زایمان سزارین اثر منفی بر باروری زنان دارد. پزشکان معمولا توصیه می‌کنند که تا ۱۲ تا ۱۸ ماه بعد از زایمان سزارین بارداری رخ ندهد تا بدن به بهبودی کاملی در اثر این نوع جراحی باز دست پیدا کرده باشد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از تصمیم برای بارداری بعد از زایمان سزارین، حتما برای معاینه و مشورت به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

مشاوره آنلاین متخصص زنان و زایمان

علائمی که نشان می‌دهند هنوز امکان باردار شدن بعد از جراحی سزارین وجود ندارد

در طی بارداری نیاز است که شما تا ۹ ماه رشد یک جنین را در رحم خود تجربه کنید. جنینی که در آخر ۹ ماه به ۲.۵ تا ۳.۵ کیلوگرم وزن طبیعی می‌رسد. بنابراین درصورتی‌که بافت رحم شما هنوز در اثر سزارین قبلی ترمیم نشده باشد، خطر پارگی رحم و حتی آسیب شدید به آن که گاهی منجر به از دست دادن رحم می‎شود، شما را تهدید می‎کند.

علائمی که معمولا در ۶ ماه تا یک سال اول بعد از زایمان سزارین تجربه می‎کنید دقیقا همان علائم هشداردهنده‌‎ای هستند که باید به دلیل وجود آن‎ها از بارداری ناخواسته بعد از سزارین پرهیز کنید. مواردی مانند:

  • درد مزمن در ناحیه برش‎خورده شکم به‎خصوص بعد از انجام کارهای روزمره
  • قطع نشدن خونریزی بعد از زایمان با وجود گذشت یک ماه
  • کم‎ خونی
  • احساس مدام سرگیجه یا حالت تهوع و استفراغ
  • احساس درد در زیر شکم
  • پریودهای نامنظم یا با خونریزی زیاد
  • ایجاد آبسه یا کیست بر روی نواحی برش‎خورده رحم که طی سونوگرافی مشخص می‏شود

علت اینکه بارداری زودرس یا ناخواسته بعد از سزارین خطرناک است چیست؟

علت خطرناک بودن بارداری زودرس

سزارین یک عمل جراحی سنگین شکمی است و بدن شما برای بهبود کامل به زمان احتیاج دارد. اگر به این مسئله توجه نکنید، بارداری ناگهانی و بی‎ موقع منجر به بروز خطرات حاملگی بعد از سزارین که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است می‌شود:

پارگی رحم

یک مطالعه معتبر در سال ۲۰۱۰ نشان داد که میزان پارگی رحم با وجود زایمان سزارین قبلی:

  • در کسانی‌که در کمتر از ۱۸ ماه بعد از زایمان باردار شده‌اند، تقریباً ۵ درصد است
  • در کسانی‌که ۱۸ تا ۲۳ ماه منتظر مانده‌اند تقریباً ۲ درصد است
  • برای کسانی که ۲۴ ماه یا بیشتر منتظر مانده‌اند حدود ۱ درصد است

چسبندگی جفت

گاهی جفت خود را در پوشش رحم قرار می‎دهد یا در یک اسکار یا جای زخم عمیق ناشی از سزارین قبلی گیر می‌کند که می‌تواند منجر به عوارض جدی در هنگام زایمان شود. اصولا افرادی‌که سزارین شده‎ اند در بارداری بعدی بیشتر دچار این مشکل می‎شوند.

تولد زودرس نوزاد

نتایج مطالعه ‎ای که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، انجام سزارین در بارداری‎ های اول را با تولدهای زودرس در بارداری‏ های دوم مرتبط دانست. محققان در این مطالعه تاکید کردند که اگر بارداری دوم خیلی زود بعد از سزارین اتفاق بیافتد، خطر سقط جنین یا تولد نا‌به‎ هنگام نوزاد و عوارض بعدی آن‎ها مادر را تهدید می‎کند زیرا رحم هنوز توان پذیرش وزن جنین جدید را ندارد.

افزایش درد بخیه ‎های سزارین در بارداری بعدی را دست کم نگیرید. در مباحثی با عنوان حاملگی بعد از سزارین نی نی سایت و بارداری ناخواسته بعد از سزارین نی نی سایت نیز به نکاتی در این زمینه اشاره شده است.

بهتر است تا چه مدت پس از زایمان سزارین برای بارداری بعدی صبر کرد؟

پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی مثل سن مادر، وزن نوزاد، وضعیت فیزیولوژیکی بدن مادر و اینکه آیا دفعه قبل بارداری پرخطری وجود داشته است یا خیر بستگی دارد.

به طور کلی شما باید حداقل ۶ ماه (زودترین زمان بارداری بعد از سزارین) صبر کنید و توجه به این بازه زمانی مهم است. البته برخی از متخصصان پیشنهاد می‎کنند که بهتر است ۱۲ تا ۱۵ ماه برای بارداری مجدد بعد از سزارین صبر کنید، درحالی‎که بعضی پزشکان معتقد به ۱۸ تا ۲۴ ماه برای حاملگی بعد از سزارین هستند.

بهتر است با توجه به شرایط بالینی خود، در مورد مدت زمان مشخصی که باید برای حاملگی دوم بعد از سزارین منتظر بمانید با پزشک صحبت کنید.

آیا امکان پیشگیری از خطرات بارداری زودرس یا ناخواسته بعد از سزارین وجود دارد؟

بله، بهترین راه ‎حل استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری مانند قرص‎‌های ضد بارداری، کاندوم، آیودی و غیره برای پیشگیری از بارداری دوم بعد از سزارین است. روش پیشگیری طبیعی ریسک بالایی دارد و آن را توصیه نمی‏‌کنیم.

البته جالب است بدانید که انتظار ۲۴ ماه برای بارداری بعدی همیشه عملی نیست زیرا اگر شما بیش از ۳۵ سال سن داشته باشید یا به دلیل مشکلات هورمونی یا تخمک گذاری خیلی به سرعت امکان باردار شدن نداشته باشید، بهتر است بعد از گذشت ۷ ماه برای بارداری دوباره اقدام کنید. با توجه به درصدهای ذکر شده در بالا، بارداری قبل از ۱۸ ماه همیشه هم محکوم به مواجهه با پارگی رحم، تولد زودرس نوزاد و انواع عوارض دیگر نیست.

انواع راه ‎های درمان مشکلات بارداری زودرس یا ناخواسته بعد از سزارین

در مواردی‏که وضعیت رحم نامناسب باشد و امکان ادامه باروری از نظر پزشک خطر بزرگی برای مادر محسوب شود، دستور سقط یا کورتاژ جنین داده می‎شود که بهتر است با دکتر سقط جنین در این باره مشورت کنید. گاهی نیز تا ۷ ماهگی به کمک تزریق داروهای هورمونی وضعیت کنترل می‎شود و با انجام سزارین دوباره تولد زودرس جنین رخ می‎دهد. بنابراین تصمیم ‎گیرنده نهایی در مورد این مسئله پزشک است. معمولا خانم‎ها بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ سال از سزارین امکان زایمان طبیعی دارند و حتی در این مورد نیز پزشک باید تصمیم بگیرد.

عوارض بارداری ناخواسته بعد از سزارین

درمان عوارض بارداری ناخواسته بعد از سزارین با داروهای گیاهی

امروزه داروهای گیاهی زیادی برای پیشگیری از بارداری وجود دارند. مصرف آن‌ها به‌صورت دمنوش خالی از لطف نیست. مواردی چون:

  • پوست ریشه پنبه
  • گیاه گلپر
  • گیاه ماگورت
  • گیاه پونه
  • گیاه پاپایا

مصرف بعضی از گیاهان مانند زعفران و اسفند نیز به سقط جنین در ماه‌های اول کمک می‎کند. بهتر است از گیاهان آرام‎بخشی مثل اسطوخودوس، بابونه و بهارنارنج نیز در این دوران پراسترس استفاده کنید.

مشاوره آنلاین طب سنتی

درمان عوارض بارداری ناخواسته بعد از سزارین در طب سنتی

از نظر پزشکان متخصص طب سنتی بهترین راه‎حل جلوگیری از بارداری است که اصلا مادر با عوارض بعدی آن مواجه نشود. ریختن کمی آبلیمو یا سرکه (که خاصیت اسیدی و اسپرم‎کش دارند) در واژن قبل از نزدیکی یا چرب نمودن سر آلت مرد با وازلین طبیعی یا روغن کنجد قبل از دخول که باعث کاهش خروج مایع منی می‎شود، بسیار موثر است. خوردن گیاهان دارویی و انواع مواد غذایی با طبع سرد مثل ترشی و هندوانه نیز کمک می‎کند.

بارداری چهارم بعد از سه بار سزارین

سلام،من ۳۵سالمه وتصمیم دارم بارداربشم ۳فرزند دارم وزایمانم هر سه دفعه سزارین بوده،میخواستم بدونم آیا بارداری مجدد میتونی مشکلی ایجاد کنه؟فرزند آخرم ۵ساله است.ضمنا در عملها مشکلی نداشتم وچسبندگی خاصی که شدید باشه نداشتم.ممنونم
سلام عزیزم احتمال چسبندگی جفت در بارداری بعدی و چسبندگی احشا داخل شکمی بدلیل تعدد جراحی وجود داره . در هر صورت اگر تصمیم قطعی جهت بارداری دارید باید تحت نظر متخصص زنان جهت بارداری اقدام کنید
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

مطمئنا داشتن معاینات منظم ۶ هفته‏ ای پس از زایمان و آزمایش سالانه کمک زیادی به شما در کنترل این مسئله می‏کند. اگر هنوز از نظر ذهنی آماده نیستید که در مورد داشتن یک کودک دیگر فکر کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید. پس از زایمان سزارین حتما از پزشک ماما خود بپرسید که دقیقا چقدر زمان برای بارداری بعدی نیاز دارید؟ آیا امکان انجام زایمان طبیعی بعد از یک زایمان سزارین را دارید؟

پزشک بعد از معاینه شما به راحتی می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند. درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری ندارید، از پزشک آنلاین مامایی پذیرش ۲۴، مشاوره آنلاین تلفنی و متنی بگیرید و مشکلات خود را مطرح کرده و از مشاوره‌های ایشان استفاده کنید.

گفتگوی آنلاین با ماما

۳.۶/۵ (۵ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.mayoclinic.orgwww.webmd.comwww.verywellfamily.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
81 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ثریا
ثریا
24 روز قبل

سلام من در ناحیه اسکار سوزارین تخمک باردار شده بعدا با عمل او اوس کرد ایا امکان بارداری بعدی هم همین قسم می شود یا خیر

مریم کمالی
مریم کمالی
26 روز قبل

سلام خانم دکتر من ۳۱سالمه سه تا دختر دارم اهری پنج سالشه برای آخرین بار داریم ینی چهارمی میخوام زیر نظر دکتر برای دوقلو پسر اقدام کنم ،ایا امکانش هست میتونم دو قلو بار دار شم ،خطرناک نیست ؟ممنون میشم بهم جواب بدین

گلبرگ
گلبرگ
1 ماه قبل

سلام من مهرماه سزارین کردم تاچهارماه خونریزی داشتم بعد تا یک ماه قطع شد والان باید پریود میشدم نشدم ایا طبیعی هست؟ لکه بینی خفیف هنگام شستشو دارم

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام من ۲سال پیش به خاطر کیست شکلاتی که داشتم عمل شکم باز انجام دادم مثل سزارین شکمم باز کردن الان باردارم میخاستم بدونم دوباره سزارین میشم یانه

عایشه
عایشه
1 ماه قبل

عایشه

عایشه
عایشه
پاسخ به  عایشه
1 ماه قبل

از روزی سزارین یک سال میشه طرف راستم درد میکنه

عایشه
عایشه
پاسخ به  عایشه
1 ماه قبل

پش هر دکتر میرم میگه مشکل نداری

مریم
مریم
2 ماه قبل

سلام من اولین سزارینم سال ۸۹ درسن ۱۶سالگی بود ودومی سال ۹۰ در سن ۱۷هر دو سزارین و نه ماه کامل بودن سالم به دنیا اومدن و بعد دو شب خودم بستری بودم مرخص شدیم هیچ مشکلی ندارشتن الان قصد اجاره دادن رحم رو دارم ایا بعداز ۱۲سال از اخرین سزارینم میتونم زایمان طبیعی داشته باشم وچند بار میشه با عمل سزارین باردار شدواحتمال بارداری دو قولو در رحم اجاره ای هست

آخرین ویرایش 2 ماه قبل توسط مریم
دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

با هر بار سزارین احتمال چسبندگی وجود داره

فاطمه
فاطمه
2 ماه قبل

سلام من ۴ ماهه سزارین شدم بچه اولم هست الان باردار شدم و واقعا سر در گمم چیکار کنم

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

نگران نباشید
بهتر بود حداقل -۱۸-۶ماه فاصله می بود
اینستاگرام :
Dr.ahia.Khanahmady

Sssiiimmm
Sssiiimmm
4 ماه قبل

سلام من ۳۳ سالمه ۲۱ شهریور بخاطر مسمومیت بارداری سزارین شدم بچم ۶ ماهه بود و ضعیف بود یک کیلو ۵۰۰ گرم وزن داشت بعد از دو روز فوت شد ۱۴ آبان پریود شدم الان چند وقته همش حالت تهوع دارم ممکنه باردار باشم اگه باردار باشم برام خطر هم داره آخه بعد زایمان ۵روز تو آیسیو بودم پلاکت خونم خیلی پایین بود هنوز هم قرص آهن میخورم دیروز بی‌بی چک زدم خطش خیلی کم رنگ اومد اگه حامله باشم باید چیکار کنم شوهرم میگه میندازیمش ولی من قبول نمیکنم

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  Sssiiimmm
1 ماه قبل

انجام سقط غیر قانونیه
و
خطرات خاص خودش رو داره

لیلا
لیلا
5 ماه قبل

سلام من سی سالم هست وتازه سزارین شدم اما متاسفانه بچم بعد سه روز از دنیا رفت الان می خواهم دوباره حامله شوم تاچند ماه بعد سزارین باید صبرکرد

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  لیلا
1 ماه قبل

۶ماه فاصله بندازید

لیلا
لیلا
5 ماه قبل

سلام من الان بیست و پنج روز هست که سزارین کردم بااینکه بچه ی اولم سزارین بود و به دکترا گفتم اما کیسه ابمو پاره کردن وبعد از چهار ساعت که درد زایمان طبیعی رو هم کشیدم سزارین شدم بچه من بعد سه روز به علت عفونت ریه وتنگی نفس از دنیا رفت من الان دوباره می خوام باردار بشم تاچند ماه باید صبرکردلطفاراهنمای کنید

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  لیلا
1 ماه قبل

۶ماه

زهرا
زهرا
6 ماه قبل

منع تازه ۱۱ماهم هست که سزارین کردم الانم حامله شدم و خیلی میترسم میشه کمکم کن

فدایی
فدایی
پاسخ به  زهرا
6 ماه قبل

اصلان‌نترس‌دوست‌عزیز‌مگه‌بچه‌چندومته

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  زهرا
1 ماه قبل

خطر خاصی نداره
نگران نباشید

زهرا
زهرا
6 ماه قبل

سلام منع تازه ۱۱ماهم هست که سزارین کردم الانم حامله هستم

مریم
مریم
10 ماه قبل

من‌.با ردارم‌‌کم‌خونی‌دارم‌‌ازمایش‌ژنتیکی‌انجام‌ندادم‌مترسم‌کمکم‌کن

ناب بريخ
ناب بريخ
10 ماه قبل

سلام من سه بار سزارین شدم پسر کوچیکم دوساله است و یک ماهه حمل دارم بسیار تشویش دارم چکار کنم

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  ناب بريخ
1 ماه قبل

هیچ مورد خاصی نداره
نگران نباشید

یزدی از اهواز
یزدی از اهواز
11 ماه قبل

سلام من ۴۲سال دارم و سه فرزند دارم که هر سه زایمانم سزارین است و فرزند آخرم ۷سال دارد ایا میتوانم طبیعی زایمان کنم و اینکه در این سن میترسم برای
بارداری اقدام کنم؟ از این نظر که ایا مشکلی برای جنین پیش نمیاد؟

خانم محمدی
خانم محمدی
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدببخشیدمن ۲۶سالمه ودوتازیمان سزارین داشتم ازاخرین زیمانم ۵سال میگذره ایاامکان داره الان دوباره حامله بشم وطبیعی بیارم

هلما
هلما
پاسخ به  خانم محمدی
10 ماه قبل

سلام من یک سال سزارین شدم چندوقت جلوگیری کنم ک بتونم طبیعی بیارم

عاطفه
عاطفه
1 سال قبل

سلام خسته نباشد من الان ۴ماه از زایمان سزارین میگذره پریود شدم خیلی هم شدید هستش میشه لطفاً کمکم کنید خیلی میترسم بچه دوم هستش ولی تو بچه اولم بعد از ۸ماه پریود شدم

دکتر احیا خان احمدی
دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  عاطفه
1 ماه قبل

یه سونوگرافی اورژانسی از رحم و تخمدان و یه تست بارداری چک کنید

پریسا
پریسا
1 سال قبل

سلام من دارای یک فرزند هستم والان ۹ماهه اقدام به بارداری کردم ولی من هنور باردار نشده ام

خاوری
خاوری
1 سال قبل

من اززایمان اولم یه سال وده ماه میگذره.روش جلوگیری طبیعی داشتم.هنوزپسرم شیرمیخوره.بعدازآخرین دوره پریودم.دوبارنزدیکی داشتم.امکان حاملگی وجودداره؟

رومینا
رومینا
1 سال قبل

سلام من دوماه پیش سزارین شدم بچه هام مردن بخاطر عفونت ریه
الان میخام ۳ ماه از سزارینم گذشت باردار بشم خطر داره؟؟از نظر بخیه میخام بدونم از نظر بدنم مشکلی ندارم فقط میترسم بخیه هام باز بشن
ممکن هس عفونت ریه بچه هام بخاطر ژنتیک باشه

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط رومینا
حمیده
حمیده
پاسخ به  رومینا
1 سال قبل

سلام، چهل و پنج سال سنم،یه دختر شش ماه دارم.بارداری های قبلیم ناموفق بوده. قصد بارداری مجدد دارم، با توجه به سنم امکان گذشت زمان بیشتر ندارم. هفت ماه بعد از سزارین زمان مناسبی؟

امیری
امیری
پاسخ به  رومینا
1 سال قبل

سلام .من ۳۴سالمه.تقریبا یه ماه میشه سزارین کردم.سزارین سومم بود.بچم ۷ماهه بود.ریه هاش خونریزی کرد.تاسه روز بیشترزنده نموند.میخوام دوباره حامله بشم.تا چندماه بایدصبرکنم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام من چهار ماهه سزارین کردم بچم وقتی به دنیا آمد ریه اش خونریزی کرد و فوت شد حالا بعد از چهار ماه دوباره حامله شدم ایا خطرناکه

رومینا
رومینا
پاسخ به  زهرا
1 سال قبل

سلام خوبی الان حامله شدی مشکلی نداری ؟تورو خدا جوابمو بده منم دوقلوهامو دوماه پیش از دست دادم میخام حامله بشم

زینب
زینب
پاسخ به  زهرا
6 ماه قبل

تو را خدا منم مشکل تو را دارم الان حامله شدی مشکلی نیست منم باردار شم

توکل بخدا
توکل بخدا
پاسخ به  زهرا
2 ماه قبل

سلام منم بعد ازسه ماه اززایمانم که گذشت به طور ناخواسته باردارشدم الان تحت نظر دکتر هستم نگران نباشید.

حسینی
حسینی
1 سال قبل

سلام من یک ماه از سزارینم میگذره وقتی درد داشتم فشارم رفت بالا بچم مرده بدنیا اومد الان میخوام باردار شم کی میتونم باردارشم؟

بدرلو
بدرلو
1 سال قبل

میخوام برای بارسوم بارداربِشم دوفرزنددختر دارم آیاامکانش هست برای صددرصد پسردارشدن به پزشک مراجعه کنم؟؟

بدرلو
بدرلو
پاسخ به  بدرلو
1 سال قبل

آیاامکان زایمان طبیعی برام وجودداره دوبار سزارین شدم فرزند دومم ۱۳ سالشه خودم ۴۳ سالمه

آمنه
آمنه
1 سال قبل

سلام من الان دوماهه سزارین کردم دوقلو بودن بچهام این ماه پریود نشدم وعلایم بارداری دارم چکار کنم خیلی خطرناکه به نظرشماچکارکنم

Liza Azizi
Liza Azizi
پاسخ به  آمنه
1 سال قبل

سلام من سه ماه است که سزارین شدم یک شب کاندم سراخ بود شاید کمی از آب منی داخل جانم شده باشه ممکن اس که حمل گرفته باشم در این مدت سه ماه پریود هم نشدم میشه جواب بیتن لطفا

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام پسر یازده ماهه دارم وهنوز جای سزارینم درد داره و باردارم شدم چیکار کنم و دکترمم گفته بود دیگه بچه نیار

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط زینب
مهلا
مهلا
1 سال قبل

سلام ده روزه سزارین کردم،قرص اورژانسی خطری نداره استفاده کنم

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من بچه ام هشت ماه تو شکمم مرده بود سزارین کردم سومین سزارین بود بعد از سه ما خون ریزی شدید دارم چه کار کنم

حنانه خدایی
حنانه خدایی
1 سال قبل

من ۱۰ روزه زایمان کردم سزارین و بچمو از دست دادم دوتا پسر دارم و بچه ای که از دست دادم دختر بود میخوام دوباره باردار بشم باید چه مدت صبر کنم ایا تعیین جنسیت با ای یو ای یا ای وی اف میتونم انجام بدم واینکه سنم ۳۴ ساله

سمیه
سمیه
پاسخ به  حنانه خدایی
10 ماه قبل

سلام من ۳۶ سال سن دادم سه بار سزارین شدم الانم تصمیم دارم براتعیین جنسیت برم پیش پزشک آیا امکانش هست باردار بشم ومشکل پیش نیاد؟

زکیه
زکیه
پاسخ به  سمیه
4 ماه قبل

سلام من دوتاسزارین شدم میخوام سومی بارداربشم ولی میترسم میگن سومی خطرناکه

سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام من میخوام بارداری دوم طبیعی بیارم چقد بعد ازعمل سزارین باید بگذره

ناز ناصری
ناز ناصری
1 سال قبل

من سزراین شودم میخام حمله شم ۶ ماه سزراینم کشته مشکلی نیست

ناز ناصری
ناز ناصری
1 سال قبل

من میخام حمله بشم از سزراینم ۶ ماه گذشته آره یانه

شکیلا
شکیلا
پاسخ به  ناز ناصری
1 سال قبل

سلام میخواستم بعد ۷ ماه که از سوزارین من گذشته دوباره بار شوم امکانش اس یانه

میترا
میترا
1 سال قبل

بعد از ۱۲ سال میخوام دوباره بار دار بشم جلوگیریم ندارم ولی ولی هرکاری میکنم باردار نمیشم باید چیکار کنم؟؟؟

خانم سهرانی
خانم سهرانی
پاسخ به  میترا
1 سال قبل

سلام من ۳تا بارداری داشتم هر۳ سزارین ،امکان بارداری چهارم هست بچه آخرم ۲سال ونیم داره ممنونم

شکیلا
شکیلا
1 سال قبل

من بعد ۶ ماه از سزارین ام گذشته میخوام دوباره بچه بیارم مشکل داره یانه

مینا
مینا
1 سال قبل

سلام لطفا سوال منو جواب بدین.میخاستم بدونم ۴و نیم بعداز زایمان اول امکان بارداری ناخواسته وجود داره؟؟من اون ماه ۲۷ پریود شدم الان این ماه ۲ روزه عقب انداختم

مینا
مینا
1 سال قبل

سلام روز بخیر‌. ببخشید من یه سوال داشتم.من یه نوزاد ۴ ماه و نیمه دارم. ماه پیش ۲۷ فروردین پریود شدم و خونریزیم معمولی بود. اما این ماه دو روز عقب انداختم و هنوز پریود نشدم .نگرانم نکنه حامله شده باشم؟ آیا امکانش هست؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

راستی من سنم ۲۳سال هست

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام من چند سال پیش ی سقط داشتم بعد از یسال بعد باردار شدم بچم سزارین شد و. سالمه الان یسال و. نیمشه … الان باردار شم مشکلی داره؟ یا بازم صبر کنم بیشتر بگذره و بچم بزرگتر شه .. و اینکه برای هر بارداری باید نمونه گیری یا همون امونوسنتز بشه ااز جفت بچم برای صحت سالم بودنش الان فقط میخوام بدونم باردار میتونم بشم و ضرری نداره برام خطرناک نیس؟

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام پزشکان عزیز خدا عمرتان رازیاد کند
من درحال حاضر۲۹ سالمه پنج ماه پیش کیست تخمدان داشتم عمل کردم به اندازه سزارین شایدم بیشتر شکم جراحی کردن وکیست برداشتن.. بچه اولم سال ۹۵ به دنیا امدبه خاطر تپش قلب پایین یهویی سزارین فرستادن و به از دوماه بیماری قلبی داشت ازبین رفت وبار دوم سقط دوماهه داشتم بعداز دوسال بارسوم سزارین کردن خداروشکر بچم سالم و دوسال نیمش هست آیا میتونم باردارشوم!؟؟؟ وطبیعی بیارم با وجود سه بار جراحی شکمی!؟؟؟ وبهترین فاصله برای زایمان طبیعی وسزارین چقدره؟!؟ من درصددم اگه باردار شوم بتونم طبیعی بیارم؟!

..
..
پاسخ به  فاطمه
1 سال قبل

سلام من ۱۹سالمه ی پسر دارم سزاریان هم هستم الان میخوام دوباره بادار بشم داخل شکمم درد میکنه مشکلش چیه پریدمم مرتبه ممنون میشم جواب بدین

سمیه
سمیه
2 سال قبل

سلام من خانمی هستم که بچه اول طبیعی زایمان کردم و بچه دوم به دلیل خوردن مدفوع متاسفانه در شکمم فوت شد چون طبیعی به دنیا نیومد الان یک ماه میشه که سزارین شدم تصمیم دارم دوباره زود باردار شم لطفا کمکم کنید

طاهری
طاهری
2 سال قبل

سلام من ۳۳سالمه سه بچه پسر دارم که با سزارین به دنیا امدن پسر سوم من چهار سالشه از امپول سه ماه استفاده میکنم اما شوهرم باز بچه می خواد خودم میترسم ایا می تونم باز بچه دار شم وفرزندم دختر شه وخطری برای خودم نباشه

ناشناس
ناشناس
2 سال قبل

سلام از سزارین اولم ۹ سال می گذرد ودر هفته ۳۶ بارداری هستم، دلیل سزارین قبلیم فشار بالا بود با توجه به اینکه چند روز است که فشارم بالا می رود و دو روز چند بار لکه خونابه ای داشتم و جای بخیه های سزارین قبلیم درد می کند،گاهی اوقات در حالت استراحت و گاهی اوقات بعد از فعالیت آیا خطر دارد و اینکه امکان زایمان طبیعی هست یا خیر

خانم‌محمدی
خانم‌محمدی
پاسخ به  ناشناس
1 سال قبل

سلام‌من‌بدز‌یک سال‌مجدد‌بارداری‌دویم‌شدم‌سزارین‌بودم‌علان‌م‌میتونم‌زایمان‌طبیعی‌داشته‌باشم

خانوم مومنی
خانوم مومنی
پاسخ به  خانم‌محمدی
6 ماه قبل

سلام ببخشید تورو خدا یه جواب بهم بدیت من ۳۲لم وچهار بارسزارین شود ولی سه تا بچه دارم حالا بعد۸ سال باردار شود م حالا برام مشکلی پیش نمی‌یاد توروخدا جواب پیاممو بین

حنیفه
حنیفه
2 سال قبل

سلام خوبی من ۱۵ روزه سزارین دوقلو ولی درشکمم وفات کرده بودند ۸ ماهم بود .یکی سیاه شده بود از بچهام یکی سالم بود .میخوام زود باردارشم بچه ندارم کمکم کنید ممنون

کارشناس ارشد زهرا قربانی
پاسخ به  حنیفه
2 سال قبل

از آنجا بارداری ۸ ماهه و سزارین را پشت سر گذاشتید یک فاصله حداقل شش ماهه باید بین بارداری وجود داشته تا بدن بتواند منابع از دست رفته را از طریق تغذیه و مصرف مکمل‌ها بدست بیاورد و بعد از اینکه مطمئن شدید مشکلی وجود ندارد و آزمایش‌های لازم انجام شد اقدام مجدد برای بارداری کنید.
اگه بارداری خودبه‌خود بوده و بدون دخالت IVF و تحریک تخمک‌گذاری بعد از شش ماه میتوانید اقدام کنید.

غیاثوند
غیاثوند
2 سال قبل

سلام من تازه سزارین شدم بچم روز زایمان از دست دادم ،حالا همسرم میگه باید سریع باردار بشم باید چکار کنم،اونم نوزاد پسر ازم میخواد

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  غیاثوند
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

ستایش
ستایش
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

سلام خوب هستن
ببخشن مه پنج ماه میشه سزارین کردم طفل دوم مه بود حالا دو ماه حامله هستم میگن سقط هم کنی رحیم تو پاره میشه اگ نکنم هم به کاهای بعدی احتمال پارکی‌وجود داره چی کنم مه لطفا نظر بدین

فاطی
فاطی
2 سال قبل

سلام من ۲۷ سالمه یه دختر چهار ساله دارم ویک بار هم سقط داشتم الان ۲۲روزه سزارین شدم متاسفانه بچه ام بعد ۱۲روز فوت کرد زایمان اولم طبیعی بوده میخواستم بدونم زودترین زمانی که میتونم دوباره اقدام کنم برای بارداری چقدره

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  فاطی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص زنان و زایمان گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص زنان و زایمان

حسینی
حسینی
2 سال قبل

سلام من ۲۷ روزه سزارین شدم متاسفانه بچه ام بعدی روز فوت کرد میخواستم بدونم زودترین زمانی که میتونم دوباره اقدام کنن چقدره

دکتر احیا خان احمدی
پاسخ به  حسینی
2 سال قبل

سلام
بعد ۶ماه.

پریا
پریا
پاسخ به  دکتر احیا خان احمدی
1 سال قبل

سلام من ۲۱سالمه ۴۸روزازسزارینم میگذره بعد۴۸روزباهمسرم نزدیکی کردیم ولی فک میکنم آبش داخل رحمم رفته باش آیاامکان بارداری وجودداره لطفاکمک کنیدنمیخام فعلاحامله شم

پریا
پریا
پاسخ به  پریا
1 سال قبل

اگ میش پاسخ سوالم روفوری بدین ممنون میشم ازتون

خدیجه بناس
خدیجه بناس
2 سال قبل

سلام خانمی هستم ۳۶ ساله که دو عمل سزارین داشتم و یک بار هم سقط داشتم حالابعدازبعداز ۱۴ ماه که از بارداری دومم گذشته دوباره باردار شدم العان حدود ۱۲ هفته هست که دوقلو بار دارم که ناخواسته بوده گاهی از جای معلم مرگ میاد بیرون ودر قسمت زیر شو من دردهایی شبیه درد قاعدگی همراه با حالت تهوع شدید که در بارداری های قبلی نداشتم و گاهی هم ضربان قلبم خیلی بالا می ره ضمنا من قبل از بارداری به دلیل اینکه بدنم کهیر میزد مجبور بودم از قرص پردنیزول استفاده کردم که بعد از بارداری به صورت خود به خود این کهیر ها از بین رفته اند نمیدونم باید چیکار کنم میخواستم قرص سایتونگ بگیرم برای سقط ولی هنوز اقدام نکردم اگه میشه لطفا راهنمایی کنید

دکتر زهرا بهرامی
پاسخ به  خدیجه بناس
2 سال قبل

سلام
۱۲ هفته و دوقلویی سقط سنگینی خواهد بود بهتره نگهشون دارین و اقدامی برای سقط نکنید، برای کمتر شدن دردها بهتره شیاف پروژسترون استفاده کنید

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  دکتر زهرا بهرامی
1 سال قبل

سلام من یک پسر ۸ساله دارم سزارین کردم دوباره بعد از ۸سال باردار شدم ولی جنین مشکل داشت بعداز شش ماه کیسه اب پاره شد سزارین کردم ۵ماهم از سزارین میگذره میخوام باز باردار بشم چه مدت باید صبر کنم دیابت هم دارم

دکمه بازگشت به بالا