درمان خانگی بیش فعالی کودکان

بهترین داروی خانگی بیش فعالی و درمان بیش فعالی کودکان در طب سنتی

بیش فعالی چیست؟

بیش فعالی یا اختلال تمرکز ADHD نوعی از اختلالات رشد در دوران کودکی است که شیوع آن روز به روز بیشتر می‌شود. این بیماری ممکن است تا بزرگسالی همراه فرد باشد. کودکان مبتلا به بیش فعالی پر جنب و جوش هستند، اختلال تمرکز دارند، حرکات تکانشی انجام می‌دهند و در کنترل خود ناتوان هستند.

بیش فعالی علت‌های مختلفی مانند استرس مادران باردار، وزن کم نوزاد، ورود عفونت به بدن نوزاد هنگام تولد، اختلالات زیستی و شیمیایی در مغز کودکان دارد.

درمان خانگی بیش فعالی در کودکان چگونه است؟

مدیریت علائم اصلی بیش فعالی با استفاده از دارو امکان پذیر است اما دارو درمانی تنها راه نیست و می‌توان از درمان خانگی بیش فعالی کودکان استفاده کرد. درمان خانگی شامل تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی است. درمان خانگی برای اثر بخشی بهتر نیازمند حمایت و مراقبت والدین و صبر و حوصله است.

درمان بیش فعالی کودکان با تغییر در رژیم غذایی

رژیم غذایی در رشد جسمی و ذهنی کودکان تاثیرگذار است. علت بروز بیش فعالی رژیم غذایی نیست اما می‌تواند علائم را تشدید کند و موجب آزار کودک و اطرافیان او شود. به همین دلیل بهتر است موارد زیر در رژیم غذایی کودکان بیش فعال رعایت شود.

رژیم غذایی بیش فعالی

محدود کردن آلرژن‌ها در رژیم غذایی

محدودکردن آلرژن‌ها در رژیم غذایی کودکان مبتلا به بیش فعالی موجب بهبود رفتارهای آن‌ها می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان خانگی کودکان بیش فعال قبل از این‌که دنبال داروی جدید درمان بیش فعالی باشید، رژیم غذایی خاصی برای کودکان در نظر بگیرید. در درمان رژیم این کودکان غذاهای فرآوری شده مانند چیپس، آدامس، فست فود، شکر باید حذف شود. همچنین کره، شکلات نیز باید به کمترین میزان برسد و با غذاهای بدون سالیسیلات جایگزین شود.

دریافت آنلاین رژِیم غذایی درمان بیش فعالی

غذاهای حاوی سالیسیلات مانند توت، پودر چیلی، انگور، پرتقال، هلو، آلو و گوجه فرنگی موجب تحریک بیشتر کودکان و بروز رفتارهای مرتبط با بیش فعالی می‌شود.

زمان بندی مناسب تغذیه‌ای

یکی دیگر از موارد با اهمیت در رژیم غذایی رعایت زمان بندی و برنامه‌ی مناسب برای غذا خوردن است. فاصله‌ی بین وعده‌های غذایی نباید زیاد باشد و در میان وعده‌ها حتماً از میوه و سبزیجات استفاده شود. این اصل از پرخوری کودکان در وعده‌های بعدی جلوگیری می‌کند.

رژیم غذایی حاوی ویتامین و املاح

رژیم غذایی کودکان مبتلا به بیش فعالی باید حاوی مقادیر بالایی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B6، منیزیم، روی و ال‌کارنتین و کلسیم باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود کودکان بیش فعال از غلات کامل، چربی‌های سالم و منابع غنی از کلسیم مانند شیر و کشک استفاده کنند.

مصرف مکمل‌ها بدون نظارت پزشک کاری خطرناک است و موجب ایجاد عارضه به ویژه در کودکان می‌شود. بنابراین می‌توان با کنترل سطح فعلی یک ماده‌ی مغزی در خون مطابق تشخیص و تجویز پزشک از مکمل‌های دارویی استفاده کرد.

درمان بیش فعالی کودکان با ورزش کردن

درصورتی‌که می‌خواهید بیش فعالی را بدون دارو درمان کنید باید ورزش کردن را حتماً در برنامه‌های کودک بیش فعال قرار دهید. به این ترتیب انرژی مازاد این کودکان تخلیه می‌شود و وضعیت انتقال دهنده‌های عصبی بهبود پیدا می‌کند.

یوگا ورزشی است که موجب بالا بردن تمرکز و بازگرداندن آرامش به فرد می‌شود. به همین دلیل خیلی از افراد از یوگا به عنوان درمان قطعی بیش فعالی نام می‌برند. یوگا درمان مکملی است که در کنار مصرف دارو سطح اضطراب را پایین می‌آورد و موجب بهبود روابط اجتماعی می‌شود.

یکی از ساده‌ترین درمان‌ها برای بیش فعالی کودکان این است که آن‌ها را بیرون ببرید و حدود نیم ساعت در روز بتوانند در پارک قدم بزنند یا بدوند. این شیوه از درمان خانگی که با حمایت والدین انجام می‌شود یک درمان ایمن و طبیعی است و با کنترل کردن سطح اضطراب کودکان می‌تواند رفتارهای آن‌ها را بهبود بخشد. ورزش‌های دیگری که باعث بالا رفتن تمرکز می‌شود شامل موارد زیر است.

  • زیمناستیک
  • کوهنوردی
  • تمرینات فکری

درمان خانگی بیش فعالی با رفتار درمانی

اولین گام درمانی برای کودکان مبتلا به بیش فعالی رفتار درمانی است. به این ترتیب تکنیک‌ها و راهکارهایی به والدین آموزش داده می‌شود که با تکرار آن‌ها رفتارهای کودکان بهبود می‌یابد. برای شروع کاردرمانگر کودک را به لحاظ میزان توجه مورد بررسی قرار می‌دهد و متناسب با ضعف‌های کودک راه‌های درمانی گوناگونی را به والدین آموزش می‌دهد.

درمان بیش فعالی

به عنوان مثال به والدین آموزش داده می‌شود برای درمان خانگی بیش فعالی کودکان با ن‌ها بازی‌های مارو پله، نقطه چینن یا بازی‌هایی که به پیدا کردن تفاوت مربوط است را انجام دهند. به این ترتیب کودک یاد می‌گیرد تمرکز کند. همچنین والدین باید از رفتارهای تشویق کردن استفاده کنند و کودک را از چیزی محروم نکنند.

داروهای گیاهی موثر بر درمان اختلال بیش فعالی

داروهای گیاهی در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌های مختلف کاربرد دارد. برای درمان بیش فعالی کودکان نیز داروهای گیاهی مختلفی پیشنهاد می‌شود که می‌تواند علائم را کاهش دهد. این داروها مختص کودکان نیست و درمان بیش فعالی بزرگسالان با داروهای گیاهی نیز امکان پذیر است.

درمان بیش فعالی با کندر

کندر صمغ گیاهی است که برای درمان آلزایمر، بهبود حافظه، کاهش استرس و اضطراب تاثیرگذار است. استفاده از کندر در کودکان می‌تواند علائم بیش فعالی و نقص توجه را کاهش دهد. متخصصان طب سنتی باور دارند استفاده از کندر در دوران بارداری موجب افزایش هوش جنین می‌شود، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف کندر در سه ماهه‌ی سوم بارداری موجب بیش فعالی می‌شود و بهتر است در این بازه‌ی زمانی مادران باردار از مصرف کندر امتناع کنند.

بهترین زمان برای مصرف کندر و افزایش هوش جنین در دوران بارداری بعد از ۴ ماهگی به مدت یک ماه است.

شیوه‌ی استفاده از کندر برای درمان بیش فعالی:

استفاده از کندر به دو صورت خوراکی و بخور دادن امکان پذیر است. برای استفاده‌ی خوراکی می‌توانید آن را بکوبید و هر روز صبح ناشتا یک قاشق چای‌خوری از آن را در داخل یک فنجان آب حل کنید و به کودکان مبتلا به بیش فعالی بدهید. همچنین استفاده از کندر با جویدن و به صورت آدامس هم از خواص آن نمی‌کاهد و اثرات درمانی دارد. البته به خاطر داشته باشید استفاده‌ی خوراکی از کندر باید طی بازه‌ی زمانی دو هفته الی یک ماه باشد و بیش از آن موجب ایجاد عوارض می‌شود و مجاز نیست.

درمان بیش فعالی با زعفران

زعفران گیاهی دارویی با خواص بسیار بر بهبود سیستم اعصاب و روان است که موجب آرامش‌بخشی و کاهش افسردگی می‌شود. بهترین داروی بیش فعالی که از افسردگی در سنین بالاتر پیشگیری می‌کند زعفران است.

شیوه‌ی استفاده از زعفران برای درمان بیش فعالی:

استفاده از دمکرده‌ی زعفران به میزان چند قاشق در روز اثرات زیادی در درمان خانگی بیش فعالی کودکان دارد. همچنین زعفران را به عنوان یک ادویه در غذاهای روزانه نیز می‌توان استفاده کرد.

درمان بیش فعالی با جوی دوسر

جوی دو سر به دلیل خواصی که در بالا بردن تمرکز و کاهش استرس دارد یکی از درمان‌های خانگی موثر بیش فعالی کودکان است. ترکیبات جوی دو سر آماده با شیر در وعده‌ی صبحانه از طرف کودکان بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

درمان بیش فعالی با تخم کتان

اسید چرب امگا ۳ یکی از ترکیبات موثری است که در درمان بیش فعالی کودکان تاثیرگذار است و باید در رژیم غذایی گنجانده شود. تخم کتان یکی از مواد غذایی است که سرشار از امگا ۳ است و استفاده‌ی روزانه از آن به صورت خام یا روغن می‌تواند علائم بیش فعالی  کودکان را کاهش دهد.

درمان گیاهی بیش فعالی

درمان بیش فعالی با دمنوش گیاهی

دمنوش‌های گیاهی ترکیباتی هستند که از دم کردن گیاهان دارویی درست می‌شوند. دمنوش گیاهان مختلف اثرات درمانی متفاوت دارد و موجب بهبود علائم بیماری‌های مختلف می‌شود.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش بابونه

بابونه گیاهی است که خاصیت آرامش‌بخشی دارد و می‌تواند اضطراب را کنترل کند و بهترین داروی بیش فعالی دارویی است که بتواند میزان اضطراب را کنترل کند و آرامش را به فرد برگرداند.

طرز تهیه‌ی دمنوش بابونه:

مقداری بابوبه را داخل قوری آب جوش بریزید و آن را روی حرارت غیر مستقیم بخاری کتری یا روی توری بگذارید که دم بکشد. استفاده‌ی روزانه باید به میزان یک فنجان باشد و در هفته دو یا سه بار این کار را تکرار کنید.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش سنبل الطیب

سنبل اطیب به دلیل خواص آرامش بخش می‌تواند رفتارهای خشونت آمیز و بی‌قراری‌های کودکان بیش فعال را کنترل کند. به همین جهت توصیه می‌شود از دمنوش ریشه‌ی گیاه سنبل الطیب برای درمان خانگی بیش فعالی کودکان استفاده شود.

طرز تهیه‌ی دمنوش سنبل الطیب:

دوقاشق غذاخوری ریشه‌ی گیاه سنبل الطیب را داخل قوری آب جوش بریزید و بعد از دم کشیدن به کودکان دارای علائم بیش فعالی بدهید. در تهیه‌ی دمنوش باید دقت داشته باشید که دمنوش نجوشد و فقط با حرارت غیر مستقیم دم بکشد.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش بادرنجویه

طب سنتی گیاه بادرنجویه را به دلیل دارابودن رزمارینک اسید به عنوان یک گیاه ضد اضطراب و استرس معرفی می‌کند و معتقد است خاصیت آرامش‌بخشی بادرنجویه موجب کنترل علائم بیش فعالی در کودکان می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود با استفاده‌ی روزانه از دمنوش بادرنجویه میزان بی‌قراری و رفتارهای تکانشی کودکان کنترل شود.

درمان بیش فعالی کودکان با دمنوش گل ساعتی

گل ساعتی حاوی فلانوئید و ترکیبات فنولی است که استرس اکسیداتیو را کم می‌کند. استفاده‌ی دو بار در هفته  از دمنوش گل ساعتی درمان خانگی بیش فعالی کودکان است.

نکات مهم در استفاده از دمنوش‌های گیاهی

  • یکی از مشکلات کودکان بیش فعال اختلال خواب و بی خوابی است. بنابراین بهتر است دمنوش‌ها قبل از خواب مصرف شود تا کودک خواب آرام‌تری داشته باشد.
  • دمنوش‌ها را نباید با هم ترکیب کنید و هر کدام را جدا گانه مصرف کنید که در صورت بروز حساسیت یا عارضه بتوانید تشخیص دهید اثر کدام یکی از گیاهان دارویی است.
  • درصورتی‌که از داروی خاصی استفاده می‌کنید حتماً در مورد تداخل دارویی دمنوش با دارو از سامانه‌ی نوبت دهی اینترنتی پذیرش ۲۴ از طریق ویزیت آنلاین طب سنتی با دکتر مشورت کنید. شما می‌توانید به صورت متنی یا صوتی با پزشکان در تماس باشید و نیازی به مراجعه‌ی حضوری نخواهید داشت.

ارتباط افزایش سن با علائم بیش فعالی چیست؟

اختلال بیش فعالی یکی از مشکلاتی است که با افزایش سن علائم آن بهبود می‌یابد و در بزرگسالی فرد کمتر در معرض حرکات تکانشی و عدم تمرکز قرار می‌گیرد اما در صورت بی توجهی به درمان در کودکی فرد ممکن است در بزرگسالی هم از این بیماری رنج ببرد. درمان بیش فعالی بزرگسالان با داروهای گیاهی هم مانند کودکان است.

مزیت درمان خانگی بیش فعالی

مزیت درمان‌های خانگی بیش فعالی کودکان چیست؟

داروها به طرز موثری می‌توانند رفتارهای کودکان بیش فعال را کنترل کنند. اما استفاده از دارو ممکن است با عوارض جانبی مانند کاهش اشتها، مشکلات خواب و موارد نظیر آن همراه باشد. در حالی‌که درمان‌های خانگی با تغییر سبک زندگی و استفاده از گیاهان دارویی است و این موارد عارضه‌ای را به همراه ندارد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درمان خانگی بیش فعالی کودکان یک شیوه‌ی اثر بخش و مفید است اما باید به این نکته توجه داشته باشید این شیوه‌ها ممکن است برای اثربخشی نیاز به زمان داشته باشد. بنابراین درصورتی‌که کودک شما بیش فعالی شدید دارد با ویزیت آنلاین طب سنتی از سایت پذیرش ۲۴ هر چه زودتر علائم بیماری را از بین ببرید و از باقی ماندن علائم در بزرگسالی پیشگیری کنید.

گفتگوی آنلاین با متخصص طب سنتی

دسترسی آسان از طریق سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴ فراهم شده است و موجب راحتی شما در وقت گرفتن و برقراری ارتباط با متخصص طب سنتی می‌شود.

۳.۷/۵ (۶ نظر)

منبع
www.healthline.comwww.medicalnewstoday.comww.endeavour.edu.auwww.lipton.comwww.verywellmind.comwww.medicalnewstoday.comwww.additudemag.comwww.healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
15 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسینی
حسینی
4 ماه قبل

سلام پسری ۸ ساله دارم که جرات مندی پایینی داره و هوش هیجانی پایینی دارد ونمی تواند با دیگران ارتباط بگیرد پرخاشگری دارد وهمیشه دوست داره بغل آدم بشینه آیا بیش فعالی دارد ورفتن پیش روان پزشک واجب هست

فاطمه
فاطمه
4 ماه قبل

محبوبه

فاطمه‌
فاطمه‌
6 ماه قبل

سلام

سیمین کیخایی
سیمین کیخایی
10 ماه قبل

سلام پسری ۸ سال دارم آروم قرار نداره خیلی اذیتم میکنه وفوق العاده حرف بی تربیتی میزنه حدود ۲ ماه هست واسلا یکجا بند نمیشه من هم آدم هستم اینقدر عصبیم کرد که خودم ناراحتی عصباب گرفتم وپیش دکتر بردمش موقع درس بهش ویاس ۳۰ میدم خوب اثر قرص تمام میشه جهندم براک ایجاد میکنه لطفا کمکم کنید تورو خدا

مھسا حسن زادہ
مھسا حسن زادہ
1 سال قبل

سلام خستہ نباشین خوبین من یہ پسر ۱۰سالہ دارم خیلی کنجکاو وینا نمیشہ حالا سوم میخونہ ھیچی خودش نمیتونہ بخونہ فقط با من میتونہ بخونہ ھی ھم گریہ مکنہ بردم روانشناس ۳ تا قرص دادہ ۲سال میدم بازم انجوری میشہ راھنمایی کنین

خانم حیدری از استان زنجان شهر قیدار
خانم حیدری از استان زنجان شهر قیدار
1 سال قبل

سلام پسر من ۱۴ساله است خیلی جنب و جوش داره بابچه ها نمیتونه دوست ومهربانی کنه همش دعواداره درس نمی‌خونه موقع مدرسه رفتن میگه بازمصیبتم شروع شد تومدرسه بابچه نمیسازه شلوغ میکنه تومدرسه چکارکنم

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من پسری دارم میخوادبره کلاس اول پسرمن دوست نداره درس بخونه وقتی هم دارم حروف الفبا یادش میدم به زورمیشینه بادستاش یه چیزی میگیره فشارمیده اصلا به حرفم گوش نمیده یادش میره وسایلش کجا گذاشته جنب جوش خیلی داره نمیتونه ۱۰دقیقه بشینه یه جا زودهم اعصبانی میشه به نظرتون چیکارکنم

زینالی
زینالی
2 سال قبل

با سلام دختر هفت ساله من از پنج سالگی لکنت گرفت حالا بعضی وقتا خوب حرف میزنه بعضی وقتا لکنت میگیره اصلا آروم وقرار نداره. ساعت هفت صبح که بیدار میشه واسه مدرسه ساعت یازده شب با دعوا میخوابه یه مدت دندوناشو میسازید به هم و موهاشو میکشید الن هم که میره مدرسه خیلی اضطراب داره واصلا حواسشو به درس نمیده به نظر شما از اون بیش فعال هس

ریحانه
ریحانه
پاسخ به  زینالی
1 سال قبل

باسلام دختر ۹ ساله دارم در مدرسه خیلی اضطراب داره گوشه گیر میش اصلا درس نمی خونه حرف نمی زنه زیاد گریه می کنه زیاد عصبانی میشه احساس می کنه هیچ کس دوسش نداره چیکار کنم یه راهنمایی کنید

امیررضا
امیررضا
2 سال قبل

سلام و خسته نباشید پسر من۱۲سالشه ریتالین میخوره ولی چون قرص ریتالین نمیاد و ما نتونستیم دارو تهیه کنیم الان ترک کردیم بجای ریتالین قرص امگا۳و دمنوش گل گاو زبون استفاده میکنیم تا اینکه تمرکز و حافظه تقویت بشه خانم دکتر میشه لطفا راهنمایی کنید که آیا این کار جواب میده یانه؟

دکتر مریم وحید مقدم
پاسخ به  امیررضا
2 سال قبل

سلام روز بخیر. درباره بیش‌فعالی یا ADHD ناشی از تاخیر در تکامل یک قسمت از مغز است که اگر درمان نشود به شکل طبیعی این تکامل اتفاق می‌افتد متنها با تاخیر. یعنی فرد ممکن است تکاملی که ما برای تصمیم درست، برای تمرکز، انجام تکالیف مدرسه و… توی سن بالاتری بدست می‌آورد. ولی مسئله‌ای که هست اینه که بچه از همسن‌هایش عقب می‌افتد، به دلیل اشتباهاتی که به واسطه بیماری داره دعوا میشه و ممکن است دچار سرخوردگی‌هایی جبران ناپذیری از کودکی برایش به یادگار بماند.
به همین دلیل به درمان روی میآوریم.
درمان علامتی است و تا زمانی که دارو استفاده شود، علائم کنترل خواهد شد و زمانی که استفاده نشود مجدد علائم بروز پیدا می‌کند.
پس شما باید داروی درمانی بیش‌فعالی را استفاده کنید که انواع مختلفی دارد. اگر ریتا سن در دسترس نیست داروهای جایگزین را استفاده کنید. امگا۳ و گل‌گاوزبان آرامش‌بخش هستند برای افراد ولی به بیش‌فعالی و ADHD ربطی ندارند.
اختلال حافظه و تمرکز هم جزیی از علایم هست.
درمان دارویی تنها درمانی هست که تا الان ثابت شده که میتواند به این مشکل کمک کند.
الان داروی ویواس را در ایران موجود داریم که بسیار موثر هست و بجای ریتارین توصیه می‌شود و خوب همان سخت‌گیری های مربوط به ریتارین را دارد، باید شناسنامه داشته باشید و از داروخانه‌های خاص تهیه کنید.
ریتارین ایرانی هم به اسم استیمدیت و متیل فنیدیت موجود هست.
بهتر است دارو را با برندهای مختلف و انواع مختلف جایگزین کنید تا اینکه قطع کنید.

زهرا
زهرا
2 سال قبل

سلام بر شما وقتتون بخیر می خواستم بدونم پس بیش فعال دارم داروی ماتوراید ۳۶ بهش میدم برا کلاسش و اهفتهای میشه ریتالین ندارم و عوضش کردم .معلمش بعد از ا هفته مصرف ماتوراید ۳۶ میگن تمرکز خوبی ندارن

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  زهرا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص روانشناس گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص روانشناس

فرهادی
فرهادی
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
10 ماه قبل

سلام دخترام ۹ سالشونه کلاس سوم هستن زیاد به درس خواندن دل نمیدن..بودمشون دکتر روان شناس بهشون ریتالین داد ولی معلمشون میگه مشکل تمرکز ندارن سر کلاس درس که میدم دست بلند میکنن وجواب میدن..ولی تو خونه جنب وجوششون زیاد هست موقع انجام تکالیف دقت نمیکنن..داخل کلاس یاد میگیرن درس هارو ولی خونه که میان میگن بلد نیستیم.
به نظرتون لازم دارن دارو بخورن؟

عماد
عماد
پاسخ به  فرهادی
4 ماه قبل

دقیقاً من هم با پسر بچه هشت ساله ام همین مشکل رو دارم ،دل ندادن به درس در منزل و عصبانیت بیمورد برای هر چیزی…..

دکمه بازگشت به بالا