تکرر ادرار | علائم، علل ابتلا و درمان آن

تکرر ادرار چیست؟

تکرر ادرار، نوعی بیماری است که در همه نوع سن و جنسی دیده می شود، تعریف تکرر ادرار را می‌توان این گونه گفت: “نیاز بیشتر برای رفع ادرار” به طور کلی هر انسان بالغ روزانه حدود ۷۰۰ میلی لیتر تا ۳ لیتر ادرار دفع می‌کند و اگر این میزان افزایش پیدا کند فرد به دفعات بیشتری برای تخلیه ادرار نیازمند است.

تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار

تکرر ادرار را نباید با بی‌اختیاری ادرار اشتباه گرفت، چون گاهی پیش می‌آید که به دلیل مصرف زیاد مایعات و یا عوامل دیگر حجم ادرار افزایش پیدا کرده است و قابل کنترل است اما بی‌اختیاری دفع ادرار بدون اختیار فرد است و غالبا زمان تحرک و یا عطسه و سرفه و یا خندیدن مقداری ادرار بدون اختیار فرد دفع می‌شود علت‌هایی مانند زایمان و یائسگی و همچنین در مردان به علت بیماری‌های پروستات و ضعف عضلات لگن این عارضه ایجاد می‌شود. برای درمان بی‌اختیاری باید به پزشک مراجعه کرد که غالبا با تجویز دارو و یا دوره‌های فیزیوتراپی مشکل حل می‌شود.

علل تکرر ادرار چیست؟

دو علت کلی وجود دارد:

 افزایش حجم ادرار

گاهی به دلیل مصرف مایعات زیاد و یا مصرف داروهای ادرارآور حجم ادرار بیشتر می‌شود . البته بیماری‌هایی مانند دیابت هم باعث افزایش حجم ادرار می‌شوند.

نیاز دفع بیشتر

گاهی حجم ادرار طبیعی است اما فرد احساس نیاز بیشتری برای دفع ادرار خود دارد. عواملی مانند استرس و اضطراب، بارداری، بزرگی پروستات، سنگ‌های مجاری ادراری و بیماری‌های عفونی یا بیماری‌های مقاربتی باعث این عامل می‌شوند.

این عارضه در هر صورت قابل درمان و پیشگیری است. اما لازم است بدانید که علت تکرر ادرار و کمردرد به صورت تواما می تواند بخاطر عفونت کلیه ها و یا مشکلات نخاعی باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه کرد. همچنین گاهی تکرر ادرار بدون سوزش است که در این صورت مطمئن خواهید بود علت آن عفونت نیست و می تواند ریشه در افزایش حجم ادرار به دلیل مصرف مایعات زیاد و یا داروهای ادرار آور داشته باشد.

چگونه تکرر ادرار را درمان کنیم؟

برای درمان تکرر ادرار چند روش را پیشنهاد می کنیم:

درمان با طب سنتی

پزشکان طب سنتی برای درمان تکرر ادرار با طب سنتی بیشتر توصیه به مصرف داروهای با طبع گرم می‌کنند. بنابراین می‌توانید از گیاهانی مانند زنجبیل به همراه عسل ، جوش شیرین و دارچین و یا کنجد استفاده کنید. همچنین پزشکان طب سنتی معتقدند رب انار و شکر زرد از مواد موثر برای کاهش این عارضه هستند.

درمان خانگی

در روش درمان خانگی تکرر ادرار توصیه می‌شود کمتر از مرکبات و مواد غذایی ادرارآور استفاده شود. همچنین برای بهبود ورزش‌های خاص کنترل ادرار انجام دهید و ماهیچه‌های مثانه و مجاری ادراری را تقویت کنید. از جمله ورزش‌هایی که بیشتر به خانم‌ها توصیه می شود ورزش کگل است. در روش کگل سعی کنید عضلات مثانه را جوری منقبض کنید که از دفع ادرار جلوگیری شود. این ورزش را باید در سه ست بیست تایی در روز انجام دهید تا موثر واقع شود. آقایان هم می‌توانند با انقباض ماهیچه‌های مجاری ادراری و دفعی و همچنین ادرار منقطع این ورزش را انجام دهند.

درمان پزشکی

اگر تکرر ادرار با علائمی مانند کمردرد، ضعف، تب و تعرق همراه باشد باید به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادرار و یا عمومی مراجعه کرد. در این صورت پزشکان ابتدا فرد را مورد آزمایشات بالینی قرار می‌دهند تا علت تکرر ادرار را بررسی کنند. در نهایت اگر علت این عارضه دیابت باشد راه درمان استفاده از قرص‌های کنترل قند خون و یا توصیه به رژیم غذایی است و اگر علت عفونت در مجاری ادراری باشد پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند. اما ممکن است علت بیماری مشکلات پروستات و مثانه تحریک‌پذیر باشد که در این صورت پزشک قرص‌های ضد تکرر ادرار مانند داریفناسین و یا اکسی ترول و … تجویز می کند.

تکرر ادرار عصبی

بیماری مثانه تحریک‌پذیر و یا تکرر ادرار عصبی است این عارضه که بخاطر آسیب به نخاع، بیماری ام اس و مشکلات مادرزادی نخاع و یا پارکینسون ایجاد می‌شود به این صورت است که به علت ضعیف شدن ماهیچه‌های مجاری ادراری ادرار پیش از پر شدن کامل مثانه و احساس دفع خود به خود خارج می‌شود. برای درمان تکرر ادرار عصبی پزشکان قرص‌های ضد تکرر ادرار تجویز می‌کنند و یا ممکن است در مواقعی بیمار تحت جراحی قرار گیرد.

تکرر ادرار عارضه‌ای است که به دلایل مختلف اتفاق می‌افتد . برای درمان باید ابتدا علت را بشناسیم. گاهی این اتفاق بدون سوزش است که نشان‌دهنده افزایش حجم ادرار بخاطر مصرف زیاد مایعات و یا داروهای ادرارآور است و می‌توان با روش‌های خانگی و سنتی آن را کنترل کرد اما گاهی علائمی را با خود دارد مانند سوزش، تب، کمردرد، تعریق، ضعف و… در این حالت حتما باید به دکتر متخصص کلیه و مجاری ادرار و عمومی مراجعه کرد تا بنا بر تشخیص دارو موثر تجویز گردد.

در شرایط فعلی کرونا که باید از رفتن به مراکز درمانی پر خطر پرهیز کرد شما می‌توانید در هر زمان از شبانه روز در هر کجای ایران که هستید با دکتر آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار تلفنی صحبت کنید و از ایشان برای درمان تکرر ادرار خود و یا کودکتان غیرحضوری مشاوره بگیرید.

 

۳.۳/۵ (۲۳ نظر)

منبع
www.webmd.commy.clevelandclinic.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
36 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سید رضا زعفرانی
سید رضا زعفرانی
16 روز قبل

سلام من ۲۲ سالم هست نزدیک دو هفته هست تکررادرار شدید دارم پارسال همین حالت را داشتم اما رفتم. آزمایش ادرار دادم گفت چیزی نیست پروتئین دفع داری میکنی الآن میخوام بدونم باید چه کار کنم شب ها نزدیک ۳و ۴ مراجعه میکنم و میرم دستشویی و خواب درست ندارم‌ من باید چه کار کنم؟؟؟

سید رضا زعفرانی
سید رضا زعفرانی
پاسخ به  سید رضا زعفرانی
16 روز قبل

ممنون میشم جواب من را بدهید؟؟؟؟

حبیب
حبیب
17 روز قبل

باعرضه سلام وخسته نباشیدمن درسن۵۰سالگی هستم وبااجازه شمایک سوال درباره مادرم ویکی درباره خودم است مادرم هرشب حدود۱۰باربه دستشوی میره ودیگراعصابش خورد میشه خودمم الان چندوقتیه که دچاره خودادراری شده ام وقبل ازاینکه به دستشوی برسم خودم وخراب میکنم بعضی وقتهاهم تاادرارم میگیره زودخودم وخراب میکنم یاراهای برای درمان منومادرم هست ممنونیم اززحمتها یی که همیشه ودرهرکجامیکشید

سمیه
سمیه
1 ماه قبل

سلام من خانمی ۴۰ساله هستم سال ۹۰ سزارین شدم بعدازمدتی گرفتار بی اختیاری ادرارشدم وهنوزهستم.اون تایم عفونت داشتم ۲۵تا امپول جنتامایسین زدم خوب شدم ۱مدت بعد باز شروع شد.حالانه درد دارم نه عفونت.۱مواقعی اصلآ احساس پری مثانه ندارم ولی همینکه تصمیم میگیرم برم دستشویی کنترل ازدست میدم گاهی کل حجم مثانه ام خالی میشه.گاهی مشکل خودبخود محومیشه بعداز ۱تایمی دوباره شروع میشه.هرچی عصبی بشم بدتره اصلآ ب میزان نوشیدن مایعات ربطی نداره.توی دوران پریود بدترمیشم.۲سال پیش ۲تاسکته مغزی داشتم بدترشدم.دکتربرام ایمی پرامین و اکسی بوتینین تجویز کردبدنبود ولی خیلی موثرنبود.گاهی اززندگی سیرمیشم.تاشاغل بودم و سرگرم گذری پیش میومد ولی حالا ک خونه هستم دائمی شده.وقتی شروع میشه کسی نباید باهآم حرف بزنه یاصدایی نباید بیادک ب دستشویی نمیرسم.ب تازگی زندگی واقعآ برام سخت شدهِ.ازهمه چیزافتادم ازخونه بیرون نمیرم.پارسال۴ماه رفتیم ایرانگردی ۱بار هم پیش نیومد.بنظرتون برم پیش ارولوژیست یا دکترمغز و اعصاب؟ببخشید طولانی شد

نصیر احمد
نصیر احمد
3 ماه قبل

سلام من ۲۸ سالمه ۶ ساله ازدواج کردم واز، ادرار زود رس رنج میبرم لطفا نموده راه درمانشو بکید ممنون

علی محمدی
علی محمدی
3 ماه قبل

سلام من شب تا صبح سه دفعه بیدارمیشم واسه ادار خیلی اذیت میشم خوابم خراب میشه امروز رفتم سنو گرافی الحمدالله میگه کلیه هات سالمن بدون سنگ ریزه ولی ادارت عفونت داره میخاستم بدونم علت این عفونت چیه از کجا باکتری سرایت کرده ممنون

ایوب
ایوب
پاسخ به  علی محمدی
2 ماه قبل

سلام از سوراخت وارد شده عفونت

رضام
رضام
پاسخ به  علی محمدی
1 ماه قبل

زیاد دادی افونت رفته سوراخت بگو ابش و نریزه توش بده میثاقی بخوره

حسین
حسین
4 ماه قبل

سلام تکرر ادرار و سوزش دارم چه کار کنم ممنون میشم

مهندس
مهندس
7 ماه قبل

درچود خدمت شما
پدر بنده بدلیل اب اوردن بدنش چند بعد از ۲ماه بستری کمی بهبود یافته و با تجویز پزشک قرص ادرار اور استفاده میکنه
اکنون که بطور کامل رفع شده ولی دو روز اخیر مدام احساس درد شدید در ناحیه شکم و کلیه و … میکنه همچنین احساس داشتن ادرار دار ولی خیلی کم ادرارش میاد .
خاستم بدونم قرص ادرار اور در این مشکل نقشیدار؟ مشکل چی هست؟ چکار باید کرد؟ سپاس

امین
امین
پاسخ به  مهندس
2 ماه قبل

سلام میشه اسم قرص بگین مادرم خیلی اذیت میشه

سید حجت
سید حجت
پاسخ به  مهندس
1 ماه قبل

کمتر قرص استفاده کنن چون عضلات مثانه بیش از حد سفت شدن

ملکی
ملکی
7 ماه قبل

سلام
گاهی اوقات حتی موقع سرفه یا هتسه یا بدون دلیل ترشح ادار دارم
مادرم تکرر ادرار شدید داره اون هم به صورت ترشح ولی خیلی سعی میکنه کامل ادا ر نکنه .البته نه درخواب.
آیا امکان داره ارثی باشه منم دچارش بشم؟
ممنون از راهنماییتون

مهدی
مهدی
پاسخ به  ملکی
5 ماه قبل

نترس

شایسته حمزه نژاد
شایسته حمزه نژاد
10 ماه قبل

سلام دختر ۴ ساله ای دارم که احساس سوزش ادار میکنه وهمش تکدرر ادار داره یعدر یه ساعت ۷ بار میره دستشویی لطفا راهنماییم کنید سپاسگزارم

عليرضا محمديان
عليرضا محمديان
پاسخ به  شایسته حمزه نژاد
1 ماه قبل

سلام دختر منم الان ۳ ماه هست اینطوری شده درمان کردین شما

پروانه صفایی
پروانه صفایی
11 ماه قبل

سلام msدارم قرص یوریناسین مصرف میکنم ولی بازم شب ادراری و بی اختیاری دارم لطفا کمک کنید

نیلاب
نیلاب
11 ماه قبل

سلام من ۲۲ ساله هم اس لطفا کمک ام کنین مه ده روز ۳یا ۴ لیوان آب میخوریم مگر مدام ۲۴ساعت احساس ادرار را در مثانه خود دارم مگر ادار هم ده کنترول خودم اس

رحیمی
رحیمی
پاسخ به  نیلاب
6 ماه قبل

سلام خدمت شما منم همین مشکل شمارو دارم آیا شما درمان شدید به منم اون دکترو معرفی کنیدباتشکر

زهرا احمدی
زهرا احمدی
1 سال قبل

سلام خانمی ۴۳ ساله هستم چایی زیاد می خورم هنگام شب دچار تکرر آوار می شم که نیم ساعت در توالت می مانم تا مثانه ام کامل تخلیه شود گاهی ذره ذره ادرارتخلیه می شود
لطفا بفرمائید علت چیست

زیور تکرار ادرار احسا س داغی کف دستم کبود می شه و
زیور تکرار ادرار احسا س داغی کف دستم کبود می شه و
پاسخ به  زهرا احمدی
11 ماه قبل

ز

جعفر
جعفر
1 سال قبل

تکرر ادرار همراه با درد در الت تناسلی و رنگ صورتی ادرار همراه با تکه های جامد قرمز رنگ که لخته خون نیست ،علامت کیست مثانه هست یاسرطان

نسرین استاب
نسرین استاب
1 سال قبل

سوزش وخوارش واژه

رضا محمدی
رضا محمدی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من ۲۸سالم ۲لیوان چای میخورم باید ۱۰باربرم دستشور.ولی زمستون بیشتر میش ممنون یه راحل معروفی کند مرسی

لیلا
لیلا
پاسخ به  رضا محمدی
1 سال قبل

باسلام دل دردوتکررادرارامارنگ روشن علتش چیه

ستاره
ستاره
پاسخ به  لیلا
1 سال قبل

سلام پسر ۱۱ ساله من مدتی هست که تکرر ادرار داره بدون سوزش و علایم تب تکرر ادرارش به علت دیابت هست یا استرس؟

زهره
زهره
پاسخ به  ستاره
2 ماه قبل

سلام پسرمن ۱۱سالشه ازمایش ادرار داده عفونت ادرار نداشته یه مدته تکرر ادرار داره دکتر به من گفت اگه عفونت نداره علت استرس و باید روانشناس مراجعه کرد

رحیمی
رحیمی
پاسخ به  رضا محمدی
6 ماه قبل

سلام خدمت شما آیا دکتر پیدا کردید مشکل شما رو درمان کنه با تشکر

ملیسا
ملیسا
1 سال قبل

عفونت واژن سبب تکرر ادرار می شود ؟

یلدا
یلدا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من دختر هشت ساله دارم که تکررادرتکررادرارشدیدداردوهمش میگه حالا تهوع دارم وگریه می‌کنه متخصص بردم گفتن عفونت روده داره دارودادن خوب شد ولی باز همون حالت داره

حسین
حسین
پاسخ به  یلدا
11 ماه قبل

سلام‌من‌عفونت‌دارم‌‌شکم‌پهلو‌هام‌وکمرم‌درد‌میکنه‌خواهش.میکنم‌کمکم‌
کنید

مانی سراوانی
مانی سراوانی
2 سال قبل

باسلام پسرم ۵ ساله است تکرر ادرار شدید دارد حجم ادرار هر بار زیاد نیست آزمایشات خون و کشت ادرار و سونو شکم ولگن انجام شده همه نرمال بود

علت ودرمان آن چیست؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  مانی سراوانی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت و گو کنید .

میرزایی
میرزایی
2 سال قبل

سلام من برای پروستات قرص ترازوسین ۵مصرف میکنم انهم صبح وشب ایا مصرف قرص تامسولوسین برای تکرر ادرار انهم فقط شبی یکعدد اشالی نداره

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  میرزایی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص کلیه و مجاری ادرار

مریم امیری ازکرمانشاه
مریم امیری ازکرمانشاه
پاسخ به  میرزایی
6 ماه قبل

سلام هردقیقه برای ادرار میرم دستشویی چیکارکنم

دکمه بازگشت به بالا