پزشکان چگونه محتوایی را باید تولید کنند؟

اگر به دنبال تبلیغ و ارائه خدمات خود و فعالیت در فضای مجازی بوده باشید، قطعا عبارت بازاریابی محتوا یا Content Marketing را بار ها شنیده اید.

برای پیشرفت برنامه های بازاریابی که در فضای دیجیتال دارید نیاز به یک استراتژی بازاریابی دیجیتال دارید.  بازاریابی محتوا (Content marketing) در هسته این استراتژی قرار دارد و یک رکن اساسی تبلیغات آنلاین محسوب می شود.

بسیاری از پزشکان، جراحان و متخصصان نیز قصد دارند در وبسایت یا شبکه های اجتماعی خود محتوای مناسب و قابل قبول برای مخاطبان خود تولید کنند.

 

اما اگر اولین بار است که با بازاریابی محتوا آشنا می شوید در زیر یک تعریف خلاصه اورده از محتوا و بازاریابی آورده ایم :

 

محتوا دقیقا چیست ؟

منظور از محتوا در فضای دیجیتال مقالات وبلاگ ها، اینفو گرافی، ویدئو ، فایل های صوتی، ایمیل ها، کتاب های الکترونیک و … است که تجربه جدیدی از ارتباط با برند را برای شما بوجود می آورد.

بازاریابی محتوا

در بازاریابی محتوا موضوع کمی مهم تر می شود. شما باید بر اساس شناسایی نیاز های مخاطبانتان و اهدافی که دارید موارد زیر را مشخص کنید :

محتوای خودم را با چه فرمتی تولید کنم ؟  ( متنی، تصویری، صوتی و.. )

محتوا را در کدام کانال ارتباطی قرار دهم ؟ ( وبسایت، اپلیکیشن ، شبکه های اجتماعی ، ایمیل و… )

محتوای من چه بازخوردی داشته است ؟ ( چه میزان ویدیو دیده شده است ، چند بار ایمیل باز شده است و.. )

 

محتوای ارزشمند

در اشتراک گذاشتن محتوا، ارزشمند بودن محتوا اهمیت ویژه ای داد. شما با به اشتراک گذاشتن هر محتوایی در هر مکان، مخاطب خود را به داشتن یک تجربه از نام و برند خود دعوت کرده اید. خوشایند بودن این تجربه و مفید بودن محتوای شما همان چیزی است که باید بیشترین توجه را به ان داشته باشید.

ا. مرتبط بودن

یکی از اصلی ترین معیار های ارزش یک محتوا ، مرتبط بودن با نیاز مخاطبان است. یا راحت تر بگویم، محتوای شما باید به درد بخور باشد و  پاسخی به نیاز ها و مشکلات بیمارانتان بدهد. بعنوان مثال یک متخصص ریه بهتر است مطلبی را در رابطه با الودگی هوا و نکاتی که باید در این روزها رعایت کنیم با کاربران خود به اشتراک بگذارد.

  1. به روز بودن

گاهی محتوای بسیار خوبی را تولید می کنیم اما بعد از مدتی این محتوا نیاز به بروز رسانی دارد. برای مثال مطلبی را در مورد جدیدترین روش درمان یک بیماری به اشتراک می گذارید در حالی که این روش دیگر جدید ترین نیست! و تصویر خوبی در ذهن خواننده بجا نمی گذارد.

اصلاح قید های زمانی، مانند سابقه ی فعالیتی که داشته اید و سنی که اعلام کرده اید ، اصلاح و بروز رسانی محتوا بعد از رخ دادن اتفاقی خاص و.. از دیگر موارد نیاز شما در بروز رسانی محتوا هستند.

یادتان باشد خواننده نباید احساس کند که تاریخ انقضای محتوای شما گذشته است، وگرنه یا آنرا نمی خواند و یا اهمیت خاصی نمی دهد.

 

  1. بی طرف بودن محتوا

تقریبا هر جایی که می رویم چه در فضای آنلاین و دیجیتال و چه فضای افلاین، در اکثر مواقع پیشنهادات بازاریابی بیشتر از تقاضای مورد نیاز ماست.

در این فضا محتوایی که فقط با هدف کمک به مخاطب و رفع نیاز او تولید می شود و نه با هدف ترغیب به استفاده از خدمت و کالای خاص ، ارزش بسیار بیشتری در نگاه مخاطب پیدا می کند.

 

  1. شفافیت محتوا

سعی کنید در بیان خود شفافیت لازم را به خرج دهید.

بار ها شده است که برای رسیدن پیدا کردن جواب مساله مان تیتر جذابی را خوانده و بر روی آن کلیک کرده ایم اما مطلب مورد نظرمان را نیافته ایم .

بدتر از این وضعیت ، هنگامی است که برای خواندن آن مقاله وقت می گذاریم و نهایتا متوجه می شویم تنها توسط انبوهی از اطلاعات اضافی و یا پیش پا افتاده سرگرم بوده ایم.

بهترین محتوا که همه خوانندگان را عاشق خود می کند محتوایی است که در کمترن زمان مخاطب را به هدف خود از خواندن مقاله می رساند.

 

  1. طول محتوا

در مورد طول محتوا بحث های بسیاری شده است. شاید به صورت کلی بتوانیم بگوییم محتوای طولانی در حوزه های تخصصی و محتوای کوتاه تر در حوزه های عمومی مقبولیت بیشتری دارد اما حقیقت این است که طول محتوای تولیدی شما کاملا بستگی به سلیقه ی مخاطبان و موضوع محتوا دارد.

بهترین کار برای پی بردن به طول مناسب محتوا گرفتن بازخورد از کاربرانتان است. تعداد لایک ها ، تعداد نظرات داده شده ، تعداد کلیک و .. می تواند سنجه های بسیار خوبی برای انجام این کار باشند.

 

دغدغه زمان در تولید محتوا

واضح است شغل پزشکان به گونه ای است که زمان کمتری برای تولید محتوا در اختیار دارند اما این بدان معنی نیست که نتوانید از مزیت های حضور در فضای دیجیتال استفاده کنید.

قطعا تولید محتوای اختصاصی با ارزش ترین روش بازاریابی محتواست اما این تولید محتوا غالبا پر هزینه ، زمان گیر است و نیاز به تمرکز و تجربه ویژه دارد.

 

می توانید محتوا تولید نکنید!

در حقیقت تولید محتوا تنها راه ارائه مطالب نیست و می توانید از روش های دیگری در شروع کار استفاده کنید.

جمع آوری و به اشتراک گذاشتن مطالب با کیفیت از پزشکان دیگر و سایت های همکار با ذکر منبع می تواند گزینه مناسبی برای شروع باشد. خیلی ها دوست دارند در زمان کمتری مطالب سایت های مختلف را در یک سایت مشاهده کنند. همچنین می توانید به تحلیل و بررسی محتوای آنان نیز بپردازید.

راه دیگر ترجمه مقالات و متون معتبر وبسایت های خارجی است که می توانید آن را جایگزین پروسه تولید محتوا کنید.

اقتباس از مطالب و مقالات دیگران نیز راه دیگری است که می توانید آنرا انتخاب کنید. با بازدید چندین سایت داخلی و خارجی و خواندن مقالاتی در یک زمینه می توانید دیدگاه و نظرات خودتان را با ترکیب تجربیاتی که دارید در قالب یک محتوا منتشر کنید.

 

 

ایده هایی برای تولید محتوا برای پزشکان

خاطره نویسی

نوشتن خاطرات یکی از آسان ترین انواع تولید محتواست که می توانید آنها را با بیماران خود به اشتراک بگذارید. البته قبل از انتشار آن اگر نام بیمار خاصی در  خاطرات خود ذکر می کنید از او کسب اجازه کنید.

روز نوشت

می توانید بصورت روزانه از موضوعاتی که در طول آن روز برایتان پیش آمده و می تواند برای مخاطبان شما نیز جالب باشد بنویسید.

 

اینفوگرافی

سعی کنید با آمارهایی که از آن مطلع هستید و در زمینه تخصص خود در اختیار دارید اینفوگرافی بسازید. ابزارهایی برای ساخت اینفوگرافی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند. مطمینا اینفوگرافی یکی از جذاب ترین انواع محتوا است که نرخ مطالعه بالایی هم دارد.

 

اخبار داغ و بروز

قطعا در هر زمینه ای که تخصص داشته باشید هر از گاهی اخبار داغی به گوش می رسد که توجه بیماران و مخاطبان شما را می تواند به خود جلب کند. مطمین باشید جزو کسانی هستید که از این فرصت های برای تولید مطالب و محتوای جذاب استفاده می کنند.

 

نظرات بیماران

بهترین محتوایی که می تواند تولید شود محتوایی است که مخاطبان شما تولید می کنند. نظرات بیماران در مورد معاینه شما ، در مورد بیماری های مختلف و حتی در مورد کارکنان مطب و مرکز درمانی شما میتواند به غنای وبسایت و یا شبکه اجتماعی شما کمک کند.

ایجاد یک مجموعه از محتوا

می توانید در مورد یک موضوع خاص به صورت سریالی محتوای چند بخشی تولید کنید. ذهن مخاطبان به دنبال کردن یک مطلب دنباله دار مانند دیدن یک سریال عادت دارد. بعنوان مثال در مورد اثرات رژیم های غذایی جدید و غیر استانداد مطالبی را بصورت پی در پی در مورد انواع رژیم های غیرقابل اطمینان تولید کنید.

 

محتوای فصلی

نیاز های بیماران و مخاطبان در هر فصل و هر مقطع زمانی تفاوت می کند. زمان شناسی در تولید محتوا می تواند بازدید وبسایت شما را بطور چشم گیری افزایش دهد.

چگونه در گرمای نامعقول یا سرمای بیش از حد زمستان زنده می مانیم ؟

هفت روش برای تقویت قوای بدن در ماه رمضان

چگونه از مشکلات تنفسی در زمستان و هنگام پدیده اینورژن جلوگیری کنیم ؟

 

انتشار ویدئو

یکی از جذاب ترین انواع محتوا که طرفداران بسیار زیادی دارد محتوای ویدئویی است. حتما شنیده اید که یک تصویر می تواند به اندازه هزار کلمه بازگو کننده منظور شما باشد. ویدئوی تصویری هم اگر در شرایط مناسب تولید شود میتواند به اندازه هزاران عکس به شما در انتقال تجربیات و مطالبتان کمک کننده باشد.

می توانید مواردی که تا به اینجا گفته شد را در قالب ویدئو منتشر کنید. ولی دقت کنید که اگر به دنبال کسب رتبه ی بالا در صفحات موتور های جستجو مانند گوگل هستید از محتوای متنی غافل نشوید.

 

یک تقویم محتوا داشته باشید.

در بحث بازاریابی محتوا یکی از موضوعاتی که اکثرا شرکت ها و افراد از آن غافل می شوند، مدیریت محتوا می باشد. خوشبختانه سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مختلفی در این زمینه وجود دارد که می توانید به کمک آنها زمان بندی محتوا خود را انجام دهید.

داشتن تقویم محتوا آنجا اهمیت دارد که شما باید انواع محتوای تولیدی خود را از جمله متنی، تصویری، ویدئویی  و… را در کانال های مختلفی مانند وبلاگ، ایمیل ، شبکه های اجتماعی ، خبرنامه و … قرار دهید.

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا