علت پوست ریزی سر نوزاد چیست؟ درمان پوسته شدن سر نوزادان

پوسته ریزی سر نوزاد (Cradle cap ) یکی از مشکلاتی است که در روزهای آغازین پس از تولد و بین ۲ تا ۱۲ ماهگی باعث نگرانی والدین می­شود. شدت و میزان ماندگاری این مشکل در نوزادان مختلف است. به طوریکه گاهی بدون هیچ درمانی مشکل حل شده و گاهی برای درمان آن والدین مجبور می­شوند به یک یا چند پزشک مراجعه کنند. برای حل بهتر این بیماری باید بدانیم دلیل پوسته ریزی سر نوزاد چیست؟ این مشکل چه علائمی دارد و چگونه باید آن را درمان کرد. در ادامه این نوشته به بررسی بیشتر این بیماری پوستی دوره نوزادی می­پردازیم:

پوسته شدن ملاج نوزاد چیست و چه علائمی دارد؟

زمانی­که یک نوزاد به پوسته ریزی سر نوزاد که به کلاهک گهواره ای (درماتیت سبوره ای سر) معروف است مبتلا می­شود، پوست سر او شروع به ریزش می­کند. این پوسته­ها گاهی بسیار ریز و شبیه شوره، و گاهی مانند فلس­های ریز هستند. این حالت ممکن است بسیار شدید بوده یا به گونه­ای باشد که تنها با دقت زیاد اطرافیان قابل رویت باشد. در اکثر مواقع این مشکل چندان مهم نیست و یک امر طبیعی تلقی می­شود. در این شرایط والدین متوجه می­شوند که پس از گذشت چند هفته پوسته ریزی سر نوزاد قطع می­شود. بنابراین از همین ابتدا بگوییم که این مشکل در اکثر مواقع مهم نیست، خطری جدی به همراه نداشته و حتی باعث ریزش و آسیب به پیاز مو نیز نمی­شود.

اما در مقابل گاهی پوسته ریزی سر نوزاد ممکن است با علائم و نشانه­های زیر همراه باشد:

  • التهاب و قرمزی پوست
  • تورم
  • ترشحات زرد رنگ
  • احساس خارش و ناراحتی برای نوزاد
پوسته شدن ملاج نوزاد
پوسته شدن ملاج نوزاد

دقت کنید که این علائم ممکن است تمام سر، بخشی از سر و گاهی نیز سر و بخشی از صورت را در بر بگیرند.

علل پوسته ریزی نوزادان

علت پوسته شدن سر نوزاد ممکن است یک خشکی پوست ساده باشد و یا برعکس کمی پیچیده­تر بوده و با یک بیماری پوستی دیگر همراه شده باشد. حتی ممکن است این مشکل مقطعی و فصلی بوده و به مرور زمان از بین برود. در ادامه سعی کرده­ایم دلایل اصلی و مهم این مشکل را شرح دهیم:

خشکی پوست سر نوزاد و پوسته ریزی

در اکثر مواقع این پوسته ریزی سر نوزاد به دلیل خشکی پوست است. در چنین شرایطی ممکن است شستشوی سر با شامپوی نامناسب یا شستشوی بیش از حد باعث تشدید این مشکل شود. در چنین مواقعی پوسته ریزی سر نوزاد با خارش و التهاب همراه نیست و پس از چند هفته خود به خود از بین می رود. اما به یاد داشته باشید که عدم تلاش برای بهبود شرایط می تواند باعث بروز بیماری های دیگر مانند اگزمای نوزادی شود.

پوسته ریزی سر نوزاد به دلیل ابتلا به اگزمای نوزادی

اگزما (Eczema ) یک بیماری پوستی است که می­تواند زمینه ژنتیکی یا آلرژیک داشته باشد. انواع اگزما در کودکان درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis )، درماتیت سبورئیک (Seborrhoeic dermatitis ) و درماتیت تماسی (Contact dermatitis ) است. در صورت ابتلای نوزاد به این بیماری پوستی علاوه بر پوسته ریزی سر نوزاد شاهد تورم، التهاب، خارش، قرمزی پوست و ترشحات مرطوب نیز هستید. همچنین این مشکل ممکن است منتشر شده و در جاهای دیگری از بدن نوزاد نیز دیده شود.

در چنین شرایطی بوی عطر، مواد شوینده و کرم­های معطر می­تواند این مشکل را تشدید کرده و باعث بروز تاول ها و التهابات بیشتر شود.

پوسته ریزی سر نوزاد و اگزمای نوزادی
پوسته ریزی سر نوزاد و اگزمای نوزادی

سایر عوامل بروز بیماری پوست ریزی سر نوزاد

علاوه بر دلایل بالا، شرایط دیگری نیز منجر به بروز پوسته ریزی سر نوزاد می­شود که در ادامه به مهمترین آن­ها اشاره خواهیم کرد.

  • گاهی هورمون­هایی که کودک در ماه­های پایان بارداری از مادر دریافت می­کند باعث تحریک بالای غدد چربی می­شود. این پوسته ریزی نوزاد معمولا پس از چند ماه و با تنظیم هورمون­ها از بین می­رود.
  • شرایط محیطی و آب و هوایی مانند خشک بودن و سرد بودن ساختمان نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شود.
  • مخمر مالاسزیا یک نوع قارچ است که احتمال رشد آن­ها در پوست­های چرب بیشتر است.
  • از دیگر دلایل نیز ضعف سیستم ایمنی بدن نوزاد است. ضعف سیستم ایمنی باعث بروز علائم پوسته ریزی سر نوزاد هنگام جلوگیری از ورود عفونت­های مختلف به بدن نوزاد می­شود.

روش­های تشخیص و درمان پوست ریزی سر نوزاد

پس از بروز یک یا چند نشانه از پوسته ریزی سر نوزاد و با ادامه دار شدن این مشکل بهتر است برای تشخیص علل و نوع بیماری و درمان آن به یک متخصص پوست، مو و زیبایی مراجعه کنید. در چنین شرایطی پزشک با رویت نوزاد، بررسی شرایط او از نظر میزان پوسته ریزی، نوع پوست، وجود علائم دیگر مانند التهاب، زخم، ترشحات و محل ایجاد این علائم نسبت به تشخیص دقیق نوع بیماری اقدام می­کند. اگر هنگام بررسی­های اولیه نوع بیماری وخیم تشخیص داده شد، ممکن است پزشک به گرفتن بیوپسی نیز اقدام کند.

درمان پوست ریزی سر نوزاد
درمان پوست ریزی سر نوزاد

نحوه درمان پوست ریزی سر نوزاد

برخی از مادران برای درمان پوسته سر نوزاد نی نی سایت و سایت­های شبیه به این را انتخاب می­کنند. اما باید بدانید روش­های درمانی که در این سایت­ها پیشنهاد داده می­شود علمی و معتبر نیستند و ممکن است وضعیت نوزاد شما را بدتر کنند. به همین دلیل بهتر است پس از تشخیص بیماری توسط یک دکتر پوست مجرب، روش­های درمانی پیشنهادی او را پی بگیرید. این روش­های درمانی ممکن است نسبت به علل پوسته ریزی سر نوزاد متفاوت باشد. به همین نسبت یک پزشک ممکن است روش­های زیر را امتحان کند.

  • تجویز کرم­های استروئیدی مانند کرم هیدروکورتیزون ۱ درصد یا کرم­های ساختنی که حاوی این مواد باشند برای درمان پوسته ریزی سر نوزاد که عامل آن اگزما باشد.
  • تجویز ماساژ سر با روغن بچه برای نوزادانی که پوست سر بسیار خشک دارند.
  • برخی از اوقات نیز پزشکان بر اساس سن نوزاد، نوع بیماری و علائم آن ممکن است مصرف آنتی هیستامین را تجویز کند.
  • تجویز شامپوها و مواد شوینده مناسب نیز می­تواند مفید باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

این مشکل در سطح ساده آن به­صورت خود به خود و با انجام برخی مراقبت­ها در منزل پس از چند هفته حل می­شود. اما اگر مطمئن نبودید که بیماری­های زمینه­ای دیگر باعث پوسته ریزی سر نوزاد نشده و یا روی سر نوزاد زخم­های عفونی تشکیل شد، زخم­ها در حال گسترش بود و مشکل او با تب و ناآرامی همراه بود، بهتر است به سرعت به یک دکتر پوست یا پزشک اطفال مراجعه کنید.

جلوگیری از پوست ریزی سر نوزاد
جلوگیری از پوست ریزی سر نوزاد

روش­های جلوگیری از پوست ریزی سر نوزاد

همانطور که در بالا گفته شد علل پوسته ریزی نوزادان زیاد است. به همین خاطر نیز به تناسب آن­ها باید روش­های جلوگیری مختلفی را به­کار برد. اما طبق آنچه به نظر می­رسد بهترین نکاتی که در این زمینه مفید هستند عبارت است از:

  • از شوینده­های بی­کیفیت و قوی برای شستشوی نوزاد استفاده نکنید. مواد داخل آن­ها باعث بدتر شدن شرایط نوزاد می­شود.
  • از مواد شوینده عطر دار برای شستشوی بدن کودک و لباس­های او استفاده نکنید. مواد معطر ممکن است التهاب پوست را بیشتر کند.
  • سر او را با پارچه­های زبر خشک نکنید. این پارچه­ها پوسته ریزی سر نوزاد را تشدید کرده و ممکن است باعث کنده شدن دمل­ها شود.
  • مراقب داروها و تغذیه خود در دوران بارداری باشید.
  • به دلیل حساس بودن پوست نوزادان لازم است از شستن لباس­های نوزاد با لباس­های بزرگسالان پرهیز کنید.
  • اگر در روزهای ابتدای تولد متوجه پوست خشک نوزاد شدید، بدن و سر او را پس از استحمام یا به­طور روزانه با روغن­های مناسب چرب کنید.

پاسخ به سوالات متداول در مورد پوست ریزی سر نوزاد

در ادامه به ۳ سوال پر تکرار در زمینه پوست ریزی نوزاد پاسخ می­دهیم. پاسخ به این سوالات می­تواند راهنمای شما در حل این مشکل باشد.

آیا می­توانیم با دکتر پوست آنلاین درباره پوست ریزی سر نوزاد مشورت کنیم؟

مراجعه به مطب پزشکان به صورت حضوری برای برخی از خانواده­ها سخت است. سوالی که اینجا مطرح است اینست که آیا مشورت با یک پزشک متخصص به­صورت آنلاین می­تواند کمک کننده باشد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم در حال حاضر بیشتر پزشکان علاوه بر مشاوره حضوری، مشاوره آنلاین نیز ارائه می­دهند و بیماران نیز از نتیجه آن رضایت کامل دارند.

درمان خانگی پوست ریزی سر نوزاد
درمان خانگی پوست ریزی سر نوزاد

بنابراین می­توانید به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کرده و بهترین پزشک را بر اساس تخصص و تجربه کاری او پیدا کنید. با مراجعه به این سایت می­توانید نوع ویزیت را که شامل حضوری، آنلاین و تلفنی است بر اساس شرایطتان انتخاب کنید.

درمان خانگی پوست ریزی سر نوزاد چیست؟

اگر می­خواهید پس از دانستن اینکه کبره سر نوزاد، ناشی از چیست روش­های خانگی درمان پوسته ریزی سر نوزاد را امتحان کنید، نباید به­طور کامل به مطالب چربی سر نوزاد نی نی سایت یا پوسته سر نوزاد چهار ماهه نی نی سایت اکتفا کنید؛ چراکه برخی از این مطالب پشتوانه علمی ندارد و از آنجایی که پوست نوزاد بسیار حساس است، به کار بردن برخی از آن­ها می­تواند باعث بدتر شدن شرایطش شود. برای نتیجه گرفتن در این زمینه می­توانید به توصیه­های زیر عمل کنید:

  • سر نوزاد را با برس نرم لایه برداری کنید و از خراشیدن پوسته ­ها بپرهیزید.
  • اگر پوست سر خشک است می­توانید سر نوزاد را با روغن نارگیل، بادام یا زیتون چرب کنید.
  • کمی آلوئه ­ورا را با ید نوزادی مخلوط کرده و ۲۰ دقیقه روی سر نوزاد بگذارید.
پوسته ریزی سر نوزاد
پوسته ریزی سر نوزاد

در زمان پوسته ریزی سر نوزاد می­توان از شامپو استفاده کرد؟

برخی از مادران فکر می­کنند تا از بین بردن پوسته­های سر نوزاد به­طور کامل، نباید از شامپوها برای شستشوی سر آن استفاده کنند. اما استفاده نکردن از شامپو و عدم شستشوی سر نوزاد می­تواند شرایط را بدتر کند. بنابراین لازم است با یک دکتر پوست در این زمینه مشورت کرده و بهترین شامپو را به پیشنهاد پزشک متخصص تهیه کنید.

۳.۶/۵ (۸ نظر)

منبع
seattlechildrenskidshealthraisingchildren

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا