۱۱ علت شکستگی بینی + شکستگی بینی چگونه درمان می شود؟

شکستگی بینی، شکستگی یا ترک در استخوان یا غضروف بینی شما است. این شکستگی‌ها معمولاً روی پل بینی یا سپتوم، ناحیه‌ای تقسیم سوراخ‌های بینی، رخ می‌دهد. در این مقاله شکستگی بینی را برررسی می‌کنیم.

علت شکستگی بینی چیست؟

ضربه ناگهانی به بینی شما شایع‌ترین علت شکستگی است.  شکستگی بینی اغلب با آسیب‌های دیگر صورت یا گردن اتفاق می‌افتد. علل شایع شکستگی بینی عبارتند از:

  • افتادن
  • ضربه به بینی در حین ورزش تماسی
  • تصادفات وسایل نقلیه موتوری
  • مشت یا لگد به بینی

چگونه بینی شکسته را تشخیص دهیم

از کجا بفهمیم بینی شکسته؟ علائم بینی شکسته را به دو دسته تقسیم کرده‌ایم علائم شکستگی بینی که در حالات کلی وجود دار و علائم که نیاز به مراجعه سریع و درمان که شامل گچ بینی شکسته، جا انداختن بینی شکسته بدون عمل، آتل‌بندی بینی و حتی جراحی بینی شکسته دارد.

در ادامه عکس بینی شکسته عکس رادیولوژی بینی شکسته و فیلم عمل بینی شکسته را برای ارائه به شما آورده ایم. البته با جستجو در گوگل نیز می‌توانید فیلم عمل بینی شکسته و عکس‌های مشابه پیدا کنید.

علائم شکستگی بینی عبارتند از:

  • درد در داخل یا اطراف بینی شما
  • بینی خمیده یا کج
  • بینی متورم یا تورم در اطراف بینی، که می‌تواند باعث شود بینی شما خمیده یا کج به نظر برسد، حتی اگر شکسته نباشد
  • خونریزی از بینی شما
  • گرفتگی بینی که تخلیه نمی‌شود، که می‌تواند به این معنی باشد که مجاری بینی شما مسدود شده است
  • کبودی اطراف بینی و چشم‌ها که معمولاً بعد از دو یا سه روز از بین می‌رود
  • هنگامی که بینی خود را حرکت می‌دهید، صدای مالش یا رنده احساس می‌شود

علائم بینی شکسته که نیاز به درمان فوری پزشکی دارند

چگونه بفهمیم بینی شکسته است و نیاز به مراجعه سریع به پزشک دارد. اگر بینی شما شکست و هر یک از علائم زیر را داشتید فوراً به دنبال درمان پزشکی باشید:

  • بینی شما به شدت خونریزی می‌کند و متوقف نمی‌شود.
  • مایع شفافی از بینی شما خارج می‌شود.
  • شما در تنفس مشکل دارید .
  • بینی شما کج یا بد شکل به نظر می رسد. (سعی نکنید خودتان بینی خود را صاف کنید.)

حالا که متوجه شدیم بینی شکسته چه علائمی دارد. این نکته خیلی مهم است که اگر مشکوک به آسیب سر یا گردن هستید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر از حرکت خودداری کنید.

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

جراح بینی معمولاً با انجام معاینه فیزیکی می‌تواند شکستگی بینی را تشخیص دهد. این شامل نگاه کردن و لمس بینی و صورت است. اگر درد زیادی دارید، دکتر جراحی بینی ممکن است قبل از معاینه فیزیکی از یک بی‌حس‌کننده موضعی برای بی‌حس کردن بینی استفاده کند.

ممکن است دکتر گوش و حلق و بینی از شما بخواهد که بعد از دو یا سه روز پس از کاهش تورم و مشاهده آسیب‌دیدگی‌هایتان، مراجعه کنید. اگر آسیب‌دیدگی بینی شما شدید به نظر می‌رسد یا با آسیب‌های دیگر صورت همراه است، ممکن است دکتر گوش و حلق و بینی رادیوگرافی یا سی تی اسکن را تجویز کند. آنها می‌توانند به تعیین میزان آسیب وارده به بینی و صورت کمک کنند.

چه کسانی در معرض خطر شکستگی بینی هستند؟

حوادث ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، بنابراین هر کسی در معرض خطر شکستگی بینی در مقطعی از زندگی خود قرار دارد. با این حال، برخی فعالیت‌ها می‌توانند خطر شکستگی بینی را افزایش دهند .

افرادی که در بیشتر ورزش‌های تماسی شرکت می‌کنند در معرض خطر بیشتری برای شکستگی بینی هستند. برخی از ورزش‌های تماسی عبارتند از:

  • بسکتبال
  • مشت زنی
  • فوتبال
  • هاکی
  • هنرهای رزمی
  • فوتبال

سایر فعالیت‌هایی که می‌توانند شما را در معرض خطر قرار دهند عبارتند از:

  • درگیری فیزیکی
  • سوار شدن بر وسیله نقلیه موتوری، به خصوص اگر کمربند ایمنی نبندید
  • دوچرخه سواری
  • اسکی و اسنوبورد

گروه های در معرض خطر بالاتر

برخی از گروه‌ها بدون توجه به شرکت در ورزش یا سایر فعالیت‌های بدنی، به طور خودکار در معرض خطر بیشتری برای شکستگی بینی قرار دارند. آن‌ها کودکان و افراد مسن‌تر هستند. سلامت استخوان یک نگرانی خاص برای هر دو گروه است و زمین خوردن نیز در بین آن‌ها شایع است.

کودکان در معرض خطر بیشتری برای شکستگی بینی هستند، زیرا هنوز در حال ساختن توده‌ استخوانی هستند. کودکان نوپا و خردسالان به ویژه آسیب پذیر هستند. به همین دلیل عمل بینی شکسته کودکان باید در اسرع وقت انجام گیرد. در مقاله دیگری عمل بینی شکسته کوکان به طور کامل در این سایت بررسی شده است برای اطلاعات بیشتر به این مطلب مراجعه کنید.

در طول ورزش‌های تماسی و فعالیت‌های بدنی همیشه باید از وسایل مناسب استفاده شود.

درمان بینی شکسته

درمان بینی شکسته ، بسته به علائم آن، ممکن است نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشد یا بتوان با کمک‌های اولیه درمان را در خانه انجام داد و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

کمک های اولیه در منزل

اگر علائمی نداریم که نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشیم، برای بینی شکسته چه باید کرد؟ چند کار وجود دارد که می‌توانید قبل از مراجعه به پزشک در خانه انجام دهید:

  • اگر بینی شما خونریزی می‌کند، بنشینید و در حالی که از طریق دهان نفس می‌کشید به جلو خم شوید. به این ترتیب خون از گلوی شما خارج نمی‌شود.
  • اگر خونریزی ندارید، سر خود را بالا بیاورید تا درد ضربان دار کاهش یابد.
  • برای کاهش تورم، کمپرس سرد یا یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه، سه یا چهار بار در روز در یک پارچه شستشو روی بینی خود بپیچید.
  • برای تسکین درد استامینوفن ( تیلنول  ) یا ایبوپروفن ( ادویل ،موترین )

ایده‌آل است که ضربه صورت فوراً ارزیابی شود تا میزان آسیب به طور کامل ارزیابی شود. مردم اغلب متوجه تمام ساختارهایی نیستند که ممکن است تحت تاثیر آسیب صورت و شکستگی بینی قرار گیرند. رفع شکستگی و شکستگی بینی در عرض یک تا دو هفته پس از آسیب آسان‌تر است. پس از صدمه به بینی، همچنین مهم است که پزشک سپتوم (فضای جداکننده داخل بینی) را برای آسیب بررسی کند. خون می‌تواند در سپتوم جمع شود، وضعیتی که نیاز به درمان فوری دارد.

درمان پزشکی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته
جراحی بینی شکسته

همه بینی‌های شکسته نیاز به درمان گسترده ندارند. اگر جراحات شما به اندازه کافی شدید باشد، جراح بینی ممکن است یکی از موارد زیر را انجام دهد:

  • بینی را با گاز بپوشاند و احتمالاً یک آتل روی آن قرار دهد
  • داروهای ضد درد و احتمالاً آنتی بیوتیک تجویز کند
  • یک جراحی کاهش بسته انجام دهد، که در آن دکتر گوش و حلق و بینی به شما یک بی‌حسی موضعی می‌دهد تا بینی شما را بی‌حس کند و به صورت دستی آن را مجدداً تنظیم کند.
  • رینوپلاستی (جراحی بینی) را انجام دهد، که جراحی برای تنظیم مجدد بینی شما است
  • سپتورینوپلاستی را انجام دهد ، که جراحی برای ترمیم تیغه بینی شما است
چگونه بینی شکسته را عمل می کنند

دکتر جراح می‌تواند استخوان‌ها را مجدداً تنظیم کند. و در صورت لزوم شکل بینی شما را تغییر دهد. در جواب عمل بینی شکسته چگونه است ؟ باید گفت: جراحی بینی شکسته به دو صورت عمل باز یا بسته به تشخیص دکتر گوش و حلق و بینی می‌تواند انجام پذیرد. در مقاله‌ دیگری جراحی بینی باز و بسته در همین سایت به طور کامل بررسی شده است.

اگر شکستگی به تیغه بینی شما آسیب رسانده باشد – قسمت میانی بینی که سوراخ بینی شما را تقسیم می کند – ممکن است احساس کنید تنفس شما مسدود شده یا ممکن است احساس کنید که بینی شما گرفتگی شده است. در این صورت ممکن است جراحی ترمیمی توصیه شود.

بهبودی پس از جراحی بینی شکسته چگونه است؟ چقدر طول می کشد؟

بهبودی کامل معمولا بین ۴-۶ هفته بسته به میزان آسیب اتفاق می افتد

عمل بینی شکسته با لیزر

در کل جراحی بینی با لیرز، به جز در حالت برداشتن پوست بینی با لیزر، امکان‌پذیر نیست. و عمل بینی شکسته با لیرز جنبه تبلیغاتی دارد.

اگر بینی شکسته را عمل نکنیم چه میشود

علائم اولیه شکستگی بینی معمولاً تورم، حساسیت، سیاهی چشم و در برخی موارد مشکل در تنفس از طریق بینی است. اگر شکستگی بینی درمان نشود، نه تنها می‌تواند منجر به مشکلات زیبایی در درازمدت (کج بینی) شود، بلکه می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی ناشی از انسداد و/یا افتادگی بینی شود.

جراحی بسته، جراحی زیبایی بینی، سپتورینوپلاستی و در کل جراحی بینی شکسته معمولاً تا سه تا ۱۰ روز پس از آسیب، پس از کاهش تورم انجام نمی‌شود.

زمانی که فقط شکستگی‌های جزئی و بدون انحراف وجود داشته باشد، ممکن است نیازی به درمان پزشکی نباشد. با این حال، ارزیابی توسط پزشک همیشه مورد نیاز است تا بتواند تشخیص دهد که آیا و چه درمانی مناسب است یا خیر. آسیب‌های متوسط ​​تا شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

جراحی باید در عرض ۱۴ روز پس از آسیب انجام شود و درد و ناراحتی ناشی از جراحی باید در عرض ۷۲ ساعت پس از عمل شروع به کاهش کند.

هزینه عمل بینی شکسته متفاوت است که تحت تأثیر عواملی از جمله میزان درمان و بیمه شما قرار دارد. اگر ناشی از آسیب باشد، جراحی بینی تحت اکثر بیمه‌نامه‌ها پوشش داده می‌شود، حتی هزینه‌های تشخیصی مانند اشعه ایکس و معاینه دکتر جراحی بینی.

درمان بینی شکسته بدون جراحی

در ادامه این بحث به روش ترمیم شکستگی بینی بدون جراحی می‌پردازیم و به سوالاتی از این قیبل: چگونه بینی شکسته را جا می اندازند، جا انداختن بینی شکسته درد دارد؟ ، هزینه جا انداختن بینی شکسته و… جواب می‌دهیم.

آیا جا اندازی بینی شکسته نیاز به جراحی دارد؟

اگر شکستگی استخوان‌ها و غضروف‌های بینی شما را جابجا کرده باشد، ممکن است دکتر گوش و حلق و بینی بتواند به صورت دستی آنها را مجددا تنظیم کند. این کار باید ظرف ۱۴ روز از زمان وقوع شکستگی انجام شود، ترجیحاً زودتر بهتر است.

اگر در این فاصله برای جا انداختن بینی شکسته مراجعه نشود. به احتمال زیاد مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته گذشته است و امکان جا انداختن بینی وجود ندارد و ممکن است فقط با جراحی ترمیم شود.

جا انداختن بینی شکسته چگونه است

در طی این روش، دکتر گوش و حلق و بین با دارو بینی شما را بی‌حس می‌کند. در برخی موارد، دکتر جراح می‌توانند بینی را با انگشتان خود به عقب برگردانند. گاهی اوقات، آنها ممکن است نیاز به استفاده از ابزارهای ویژه برای کمک به تراز کردن استخوان های شکسته و غضروف داشته باشند.

بینی شما ممکن است با آتل‌بندی در داخل و یک پانسمان در خارج آتل شده باشد. گاهی اوقات آتل داخلی نیز برای مدت کوتاهی لازم است. در صورت استفاده از آتل معمولاً باید یک هفته در آن بماند. پانسمان ممکن است تا دو هفته باقی بماند.

همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت ناشی از باکتری‌هایی که در بینی شما زندگی می‌کنند، آنتی بیوتیک تجویز شود.

جا انداختن بینی شکسته درد دارد؟

قطعا جا انداختن بینی شکسته مثل هر عضو دیگری که بشکند، با درد همراه است. ولی جراح بینی در زمان جا انداختن بینی شما با استفاده از بی‌حسی موضعی، بینی را بی‌حس کرده در نتیجه شما کمترین درد را حس می‌کنید.

هزینه جا انداختن بینی شکسته

هزینه جا انداختن بینی شکسته و گچ گرفتن آن از عمل جراحی کمتر است. پس بهتر است در صورت شکستن بینی خیلی زود تا استخوان بینی جوش نخورده است به پزشک مراجعه کنیم.

اما هزینه جا انداختن بینی متناسب با میزان شکستگی، آتل‌بندی، هزینه دیگر در مناطق مختلف متفاوت است.

گچ بینی شکسته

در برخی شرایط می‌توانید بینی خود را در مطب ترمیم کنید. پزشک می‌تواند به شما مقداری بی‌حسی موضعی بدهد، استخوان‌های شکسته را در جای خود قرار دهد، سپس آنها را با یک “گچ” ساخته شده از پلاستیک، گچ یا فلز در محل مناسب نگه دارد.  سپس این گچ برای یک هفته در جای خود باقی خواهد ماند.

بینی شکسته در خواب

اگرچه هر چیزی ممکن است، اما احتمال شکستگی بینی در هنگام خواب بسیار کم است. معمولاً استخوان بینی شکسته دارای کبودی و تورم اطراف است.

عوارض شایع مرتبط با شکستگی بینی

  • سپتوم منحرف‌شده

انحراف تیغه بینی وضعیتی است که زمانی رخ می‌دهد که دیواره نازکی که دو طرف بینی شما را تقسیم می‌کند جابجا شود. در نتیجه مجرای بینی شما باریک شده و تنفس شما تحت تاثیر منفی قرار می‌گیرد. در حالی که ضد‌احتقان‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند به مدیریت این بیماری کمک کنند، برای اصلاح آن جراحی لازم است.

همچنین ممکن است هماتوم تیغه بینی ایجاد شود، که زمانی رخ می‌دهد که حوضچه‌‌هایی از خون لخته شده در بینی شما ایجاد شود. این وضعیت می‌تواند یک یا هر دو سوراخ بینی را مسدود کند. تخلیه جراحی در این شرایط برای جلوگیری از آسیب غضروف ضروری است.

  • شکستگی غضروف

شکستگی غضروف نیز امکان پذیر است، به خصوص زمانی که درگیر یک تصادف رانندگی هستید. این به این دلیل است که شکستگی غضروف معمولاً از یک ضربه قوی ایجاد می‌شود. این نوع آسیب ممکن است برای اصلاح نیاز به جراحی داشته باشد.

آیا آسیب های قدیمی بینی قابل رفع است؟

بله. بسته به شدت آسیب، جراحی می‌تواند به درمان آسیب‌های بینی چند ساله کمک کند. مواردی وجود دارد که شکستگی‌های قدیمی بینی قابل رفع نیست، مثلاً زمانی که بیمار مشکلات سلامتی دیگری دارد که انجام عمل جراحی را خطرناک می‌کند، یا اگر بینی به طور ناهموار یا به گونه ای بهبود یافته است که جراحی اصلاحی مضر باشد.

نحوه رفع شکستگی بینی بعد از سالها: جراحی بینی

در حالت ایده آل، بینی شکسته باید ظرف ۱۴ روز پس از وقوع آسیب توسط پزشک دیده و ترمیم شود. اگر آسیب جزئی باشد، مانند شکستگی‌های ساده یا جابجایی‌های استخوان، پزشک می‌تواند تنظیم مجدد دستی برای تعمیر بینی انجام دهد. در غیر این صورت ممکن است به یک روش جراحی اصلاحی نیاز باشد.

اما روش رفع شکستگی بینی بعد از گذشت سالها از آسیب اولیه چیست؟ جواب جراحی زیبایی بینی است.

یک عمل جراحی بینی اصلاحی احتمالا برای ترمیم شکستگی بینی چند ساله انجام می شود. این فرآیند معمولاً شامل تکنیک‌های جراحی و پزشکی مختلفی برای تغییر شکل یا صاف کردن بینی و تراز مجدد استخوان‌ها می‌شود.

اگر مطمئن نیستید که آسیب بینی قدیمی شما کاندیدای جراحی زیبایی بینی است، برای ارزیابی با پزشک مشورت کنید.

چگونه از شکستگی بینی جلوگیری کنم؟

برای کاهش خطر شکستگی بینی می‌توانید این اقدامات احتیاطی را انجام دهید:

  • برای جلوگیری از سقوط از کفش هایی با کشش خوب استفاده کنید.
  • در طول ورزش‌های تماسی، وسایل محافظ صورت بپوشید
  • هنگام دوچرخه‌سواری، موتورسیکلت، اسکیت‌بورد، اسکی یا اسنوبورد از کلاه ایمنی استفاده کنید.
  • هنگام سوار شدن در وسیله نقلیه موتوری کمربند ایمنی خود را ببندید و مطمئن شوید که کودکان به درستی مهار شده اند.

آیا بینی شما هم همینطور خواهد بود؟

بینی شکسته شما به احتمال زیاد بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابد. اگر از ظاهر بینی خود پس از بهبودی ناراضی هستید یا اگر در تنفس طبیعی مشکل دارید، جراحی بینی ترمیمی یک گزینه است.

جمع بندی

بینی شکسته به دلایل زیادی مثل تصادف و درگیری و… برای هر فردی در هر سنی امکان دارد اتفاق بیفتد. آشنایی با موارد پیشگیری از شکستگی بینی و علائم بینی شکسته باعث واکنش بهتر شما در زمان اتفاق می‌شود همچنین درمان بینی شکسته بدون جراحی و با جراحی و کمک‌های اولیه در زمان شکستگی بسیار حائز اهمیت است. عوارض عدم رسیدگی به بینی شکسته شامل سپتوم منحرف‌شده، هماتوم سپتوم و شکستگی غضروف است.

شما می‌توانید از مقالات دیگر همین سایت در ارتباط با بینی و عمل بینی مانند مقاله اختصاصی بینی شکسته در کودکان و یا از مقالاتی مثل جا انداختن بینی شکسته نی نی سایت، هزینه جا انداختن بینی شکسته نی نی سایت که در نی نی سایت استفاده بفرمایید.

همچنین شما می‌توانید جهت مشاوره و دریافت ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

۳.۵/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مهدی
مهدی
1 ماه قبل

سلام ببخشید من تقریبا ۱۲ روز پیش تو درگیری دماغم ضربه خورده اولش یکم درد داشت درس شد الان یکم گرفتگی داره و بعضی وقتا هم مایع آبکی از دماغم میاد آیا شکسته ؟ لطفا جواب دهید

محمد صالح
محمد صالح
2 ماه قبل

سلام بینی من الان دوروز است براثر افتادن به زمین ضربه خورده ،همون لحظه خیلی کم خون اومد الان ورم و کمی کبودی دارد طرف راست بینی

محمد صالح
محمد صالح
پاسخ به  محمد صالح
2 ماه قبل

ایا بینی شکسته

محمد صالح
محمد صالح
2 ماه قبل

بینی من ضربه خورده

پارسا
پارسا
4 ماه قبل

سلام ببخشید اگه بینی بشکنه و دوباره کاملا خوب شه احتمال اینکه دوباره با کوچکترین ضربه ای بشکنه چقدر است

محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام
من موقع امتحانا بینم شکست و تورم داشت و چون موقع امتحانا بود به دکتر مراجعه نکردم
تا اینکه امتحانا تموم شد از اون موقع به بعد تو تنفس مشکل دارم
بنظرتون چگونه برطرف میشه
با جراحی یا چیز دیگه
خیلی استرس دارم
و حتی پدرو مادرم هم نمیدونن

دکمه بازگشت به بالا