نوار عصبی چشم چیست و چگونه انجام ‌می‌شود؟

حس بینایی شما از مهم‌ترین حواس به‌شمار می‌آید. ۸۰ درصد آنچه که دریافت می‌کنید از طریق حس بینایی و چشمانتان است؛ پس باید سلامت چشمانتان را در اولویت قرار دهید. اگر در بینایی خود تغییراتی را احساس کرده باشید، در این صورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا به احتمال زیاد این تغییرات ناشی از مشکلاتی در عصب‌ها است. تجویز پزشک متخصص مغز و اعصاب نوار عصبی چشم خواهد بود. قطعاً اسم این نوار به گوشتان خورده ‌است.

نوار عصب چشم vep و یا پتانسیل برانگیخته چشم مسیرهای بینایی را بررسی کرده و بیماری‌های مرتبط با عصب چشم را شناسایی می‌کند. در این تست الگوی شطرنجی متناوبی روی صفحه کامپیوتر نشان داده‌می‌شود؛ شما می‌توانید پاسخ‌های مسیر بینایی ثبت‌شده‌تان را از طریق الکترودهایی ک پشت‌سر شما قرار می‌گیرند روی مانیتور الکتروانسفالوگرافی (EEG) مشاهده کنید. این پاسخ‌ها معمولاً از قشر پشت‌سری دریافت می‌شوند و از تفسیر سیگنال‌های بینایی حاصل می‌شود.

در این مطلب می‌خواهیم در مورد این نوار، زمان انجام آن، مراحل، اثرات جانبی و عوارض آن صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

از نوار عصبی چشم چه زمانی استفاده می‌شود؟

زمانی که تغییراتی در بینائی‌تان احساس کنید، دکتر ممکن است به شما پیشنهاد کند که حتماً این تست را انجام دهید که می‌تواند به‌دلیل مشکلاتی در عصب‌های مشخص باشد. در این صورت علائمی خواهید داشت و آن‌ها عبارتند از:

  • از دست دادن بینایی (می‌تواند دردناک یا بی‌درد باشد)
  • دوبینی
  • دید تیره‌ و تار
  • جرقه‌های نورانی
  • تغییرات در دید رنگی
  • ضعیف شدن چشم‌ها، بازوها یا پاها

این تغییرات معمولاً نامحسوس است و به‌راحتی در معاینه پزشک در مطب متخصص چشم‌پزشکی شناسایی نمی‌شوند. به‌طورکلی، این تست برای تشخیص مشکلات عصب بینایی مفید است. این عصب به انتقال سیگنال‌ها کمک می‌کند و باعث می‌شود که ما بتوانیم ببینیم؛ بنابراین نوار عصبی چشم به دکتر اجازه می‌دهد بررسی کند که چطور سیستم بینایی شما به نور پاسخ می‌دهد

نوار عصبی چشم برای چیست و چه مواردی را تشخیص می‌دهد؟

این تست مدت‌زمانی که طول می‌کشد محرک بینایی از چشم به قشر پس‌سری برسد را بررسی می‌کند. این‌کار به پزشک کمک می‌کند تا متوجه شود مسیرهای عصبی از چه لحاظ غیرعادی هستند. برای مثال در ام‌اس، لایه محافظ (غلاف میلیون) اطراف سلول‌های عصبی در مغز و ستون‌فقرات که وظیفه افزایش سرعت انتقال پیام را بر عهده‌ دارند، آسیب می‌بینند. این به آن معناست که زمان بیشتری طول می‌کشد تا سیگنال‌های الکتریکی از چشم تولید شوند و به لوب پس‌سری برسند و در نتیجه تست پتانسیل برانگیخته چشم غیرعادی نشان داده ‌می‌شود. حال که متوجه شدید نوار عصب چشم برای چیست، در ادامه به بررسی بیشتر این تست می‌پردازیم. شما می‌توانید از وقت ملاقات با متخصص چشم ‌پزشکی بهره‌مند شوید.

چگونه برای تست نوار عصب چشم آماده شویم؟

نوار عصبی چشم
نوار عصبی چشم

به شما گفته ‌می‌شود که چگونه برای آزمایش آماده شوید. این بستگی به آن دارد که کجا برای انجام تست مراجعه می‌کنید. ولی به‌طور کلی کارهایی که نیاز است انجام دهید عبارتند از:

  • موهای خود را شب قبل بشویید؛ ولی از لوسیون و یا روغن استفاده نکنید. برای انجام این تست موها را کوتاه نمی‌کنند.
  • حتماً شب قبل به اندازه کافی خوابیده باشید.
  • بهتر است لیست داروهایی که مصرف می‌کنید را همراه خود داشته ‌باشید، زیرا تکنسین از شما درمورد داروهای مصرفی‌تان سؤال خواهد کرد.
  • اگر از عینک یا لنز استفاده می‌کنید، حتماً برای تست همراه خود داشته ‌باشید.
  • شما معمولاً می‌توانید وعده غذایی عادی داشته ‌باشید و داروهایتان را قبل تست مصرف کنید؛ البته داروهایی که باعث خواب‌آلودگی می‌شوند نباید مصرف شوند.
  • به‌موقع برای تست حاضر شوید و سعی کنید آرام باشید.
  • اگر مشکلات چشمی مانند آب‌سیاه یا آب‌مروارید دارید، در روز تست حتماً به تکنسین اطلاع دهید؛ زیرا این عوامل در نتیجه تست تأثیر می‌گذارند و باید در سابقه بیماری شما ثبت شوند.

نوار عصب چشم چگونه انجام میشود؟

در پاسخ به اینکه نوار عصب چشم چگونه است باید بدانید پروسه انجام تست بی‌خطر و بدون نیاز به جراحی است و بهترین دکتر مغز و اعصاب ما آماده است تا به سؤالات شما پاسخ دهد.

  1. ابتدا تکنسین سر شما را اندازه می‌گیرد و جای الکترود را روی سر مشخص می‌کند.
  2. سپس چند الکترود به سر شما چسبانده می‌شوند تا موج‌های مغزی را شناسایی کنند.
  3. تکنسین بینایی شما را می‌سنجد؛ پس اگر از لنز یا عینک استفاده می‌کنید، برای تست همراه خود داشته‌ باشید.
  4. تکنسین دستورالعمل‌های لازم را به شما می‌دهد.
  5. این خیلی اهمیت دارد که با تکنسین همکاری کنید تا بتوانید در نقطه‌ای مشخص نگاهتان را ثابت نگه ‌دارید. از شما خواسته می‌شود تا به صفحه‌ای شبیه به صفحه تلویزیون همراه با الگوهای بصری متفاوت نگاه کنید. هر دو چشم سنجیده می‌شوند.
  6. نوارهای بینایی توسط سیم‌هایی که به بخش بالای سرتان وصل بودند ثبت می‌شوند.
  7. بعد از انجام تست نوار عصبی چشم چسب‌ها و الکترودها از سر شما جدا می‌شوند. ممکن است دکتر نتیجه تست را با شما در میان بگذارد.
  8. معمولاً انجام تست ۴۵ دقیقه طول می‌کشد.

تست نوار عصبی چشم پزشکی چشم چه اثرات جانبی دارد؟

در پاسخ به این سوال که آیا نوار عصب چشم خطرناک است یا خیر باید بدانید این تست تقریباً به‌ندرت اثر جانبی به همراه دارد. این تست بدون درد است و به‌جز تحریک پوستی جزئی و احتمالی ناشی از الکترودهاست عوارض دیگری ندارد. اگر مشکلی سلامتی مانند صرع دارید، حتماً به پزشک و یا تکنسین اطلاع دهید.

بعد از انجام تست، بیماران معمولاً همان روز به خانه بازمی‌گردند. اگر بعد آزمودن وضعیت خوبی داشتید، می‌توانید تا منزل رانندگی کنید.

چه عواملی نوار عصبی چشم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؟

اگر بینایی ضعیفی دارید، تأثیر زیادی در نتیجه تست ندارد چراکه تکنسین الگوهای شطرنجی بزرگ‌تری را استفاده خواهد کرد. جنسیت، سن و اندازه مردمک چشم عوامل دیگری هستند که بر نوار عصبی چشم تأثیر می‌گذارند. اگر دارویی مصرف می‌کنید که شما را خواب‌آلود می‌کند یا تحت‌تأثیر داروی بیهوشی هستید، اطلاع داشته ‌باشید که آن‌ها بر نتیجه تست تأثیر می‌گذارند.

نوار عصب چشم چه چیزی را نشان میدهد؟

تفسیر نوار عصب چشم برعهده پزشک متخصص است. تست نوار عصبی چشم در تشخیص التهاب عصب بینایی مؤثر است. این التهاب به تارهای عصبی و پوشش آن‌ها آسیب می‌رساند و باعث می‌شود مدت‌زمانی که سیگنال‌های الکترونیکی به چشم شما هدایت می‌شوند طولانی شود؛ در نتیجه باعث پتانسیل برانگیخته غیرعادی چشم می‌شود. این مورد ممکن است در ام‌اس به‌دلیل نوریت بینایی بالا دیده شود.

تست نوار عصبی چشم برای تشخیص مشکلات عصب بینایی مفید است
تست نوار عصبی چشم برای تشخیص مشکلات عصب بینایی مفید است

چه عواملی باعث می‌شوند نتیجه تست نوار عصبی چشم غیرعادی شود؟

عواملی که بر نتیجه تست نوار عصب چشم نرمال تاثیر می‌گذارند به شرح زیر هستند:

نوریت اپتیک: این عارضه ممکن است به‌دلیل آسیب به عصب بینایی باشد و وقتی عصب آسیب ببیند، سیگنال‌های الکتریکی به‌درستی عمل نمی‌کنند. برای مثال دیابت پیشرفته که در ارتباط با آسیب به رگ‌ها و عصب‌های چشم است و یا تاربینی که عارضه‌ای است که با کاهش دید همراه است.

تومورها و یا آسیب‌هایی که باعث فشرده شدن عصب‌های چشم می‌شوند: اگر عصب‌های چشم فشرده شوند، بر مسیر تولید سیگنال تأثیر می‌گذارند و موجب مشاهده پتانسیل برانگیخته بینایی غیرطبیعی می‌شوند.

آب‌سیاه: کسانی‌که دچار آب‌سیاه هستند، فشار چشمشان بالا می‌رود که موجب آسیب به عصب بینایی و در نتیجه باعث تأخیر در پتانسیل برانگیخته بینایی می‌شود.

فشار بالای داخل چشم: به وضعیتی گفته‌می‌شود که فشار در چشم از حد عادی بالاتر است. اثری از آب‌سیاه نیست ولی ممکن است بیماران در آینده در معرض خطر آب‌سیاه باشند.

چه داروهایی که برای عصب چشم مضر هستند؟

چند مورد دارو وجود دارند که می‌توانند برای عصب چشم مضر باشند؛ برای مثال آمیودارون؛ این دارو باعث تأخیر در پتانسیل برانگیخته بینایی می‌شود. لیست داروهایی که برای عصب چشم ضرر دارند به شرح زیر است: کربن مونو اکسید، اتیلن گلیکول و متانول.

بعد از انجام نوار عصبی چشم باید انتظار چه چیزی را داشته ‌باشید؟ بعد از تست تکنسین پایه‌های حسی را برمی‌دارد و باقی‌مانده ژل را پاک می‌کند. نتایج تست تحویل دکتر داده ‌می‌شود.

سخن پایانی

انجام نوار عصبی چشم در تشخیص بیماری‌های مرتبط با عصب چشم بسیار حائز اهمیت است. برای تشخیص بیماری‌هایی از جمله ام‌اس و دیگر بیماری های مرتبط با عصب باید این تست انجام شود. این تست بسیار راحت انجام ‌می‌شود، نیازی به جراحی نیست و خطری شما را تهدید نمی‌کند؛ پس بهتر است در صورت داشتن علائمی چون تاری دید، ضعیف شدن چشم‌ها، دوبینی حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید. از طریق سوپر اپلیکیشن پذیرش۲۴ به هزاران پزشک متخصص دسترسی پیدا کنید و به‌راحتی ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب دریافت کنید.

سؤالات متداول نوار عصبی چشم

  • آیا تست نوار عصبی چشم دردناک است؟

انجام این تست هرگز دردناک نیست و کاملاً بی‌خطر و بی‌درد است.؛ به‌جز تحریک پوستی جزئی و احتمالی ناشی از الکترودها عوارض دیگری ندارد.

  • نوار عصبی چشم چه چیزی را تشخیص می‌دهد؟

این تست ناهنجاری‌های موجود در بینایی را شناسایی می‌کند.

  • آیا نوار عصبی چشم ام‌اس را تشخیص می‌دهد؟

بله. از این تست برای تشخیص ام‌اس استفاده می‌شود؛ زیرا نشانه‌ها و علائم ام‌اس در اثر مشکلات عصبی چشم ایجاد می‌شوند.

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرضیه
مرضیه
10 ماه قبل

سلام تو رو خدا کمک کنید ک مادرم رگ عصبی زده ب چشش و الان اصلا نمیبینه گفتن دکترا دیگ راه درمان نداره ایا رگ عصبی ک گرفته شده و بینا یی ب دست میاد یا ن

مرضیه
مرضیه
10 ماه قبل

با سلام مادر من چند ساله دیابت داره الانم دیر رفته ب دکتر ک زده رگ عصبی چشاش ک الاندیگ نمیبینه دکترا گفتن ک راه علاج نداره گفتم ایا امیدی هست ک ببینه یا ن

مهدی
مهدی
11 ماه قبل

آیاتنبلی یک چشم دربزرگسالی باعصب بینایی درارتباط هست وآیانیاز به این تست هست؟

دکمه بازگشت به بالا