تست VNG در سرگیجه چیست و چرا انجام می‌شود؟

در این مقاله می‌خواهیم در مورد تست VNG در سرگیجه صحبت کنیم و از نزدیک با چگونگی انجام این تست آشنا شویم. تست سرگیجه چگونه انجام میشود؟ تست‌ها و آزمایش‌های زیادی برای بررسی علل سرگیجه‌های انسان وجود دارند که هرکدام به روشی، سعی در تشخیص منشأ اصلی سرگیجه دارند. تست‌های تشخیصی سرگیجه مانند آزمایش EcochG (الکتروکوکلئوگرافی)، تستVHIT ، تستVEMP ، تست VNG، آزمون‌های بررسی مخچه و چندین و چند تست و آزمایش دیگر. اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد تست VNG در سرگیجه و نحوه انجام آن هستید، تا انتها ما را همراهی کنید.

ویدئو نیستاگموگرافی یا همان تست سرگیجه چیست؟

همان‌طور که می‌دانید، سرگیجه (dizziness) در انسان می‌تواند ناشی از علل مختلف باشد. اختلالات سیستم عصبی مانند پارکینسون و مشکلات غدد درون ریز در کنار انواع مشکلات قلبی از عوامل تأثیرگذار در ایجاد حس سرگیجه هستند؛ اما عامل اصلی بسیاری از سرگیجه‌ها، مشکلات به وجود آمده در گوش میانی انسان هستند.

زمانی که احساس سرگیجه به ما دست می‌دهد، چشم‌های انسان برای حفظ افق دید، ثبات بینایی و مقابله با دوبینی، حرکات و واکنش‌های سریعی را به صورت ناخودآگاه از خود نشان می‌دهند. ثبت حرکات غیرارادی چشم در زمان سرگیجه و بررسی آن، می‌تواند به ما در تشخیص منشأ سرگیجه کمک کرده و مشکلات گوش میانی را تشخیص دهد.

تست VNG چیست؟ برای ثبت و بررسی حرکات چشم در زمان سرگیجه، از یک عینک مجهز به دوربین برای ثبت حرکات استفاده می‌کنند و از این طریق، سیستم دهلیزی گوش میانی را که وظیفه ایجاد تعادل در بدن را برعهده دارند مورد بررسی قرار می‌دعند. به این تست، تست VNG در سرگیجه یا همان ویدئو نیستاگموگرافی گفته می‌شود.

تست VNG در سرگیجه در واقع همان تست تعادل بوده و آزمایشی است که حرکات چشم شما را ارزیابی می‌کند. این تست به دنبال نوع خاصی از حرکت چشم به نام نیستاگموس است. نیستاگموس زمانی اتفاق می‌افتد که چشمان شما به طور غیرقابل کنترلی، به سمت بالا و پایین یا پهلوی چپ و راست حرکت می‌کنند.

چه زمانی به تست VNG در سرگیجه نیاز است؟

در صورت داشتن علائمی‌که به اختلال در گوش میانی اشاره می‌کنند، به تست VNG در سرگیجه نیاز خواهیم داشت. اگر علائم زیر را دارید، شما یک کاندیدای مناسب برای انجام تست VNG در سرگیجه هستید:

  • مشکلات تعادل
  • سرگیجه‌های متوالی و مدت‌دار
  • احساس فشار یا پری در گوش
  • سبکی سر
  • وزوز و سوت کشیدن گوش

تست VNG چه چیزی را تشخیص می‌دهد؟

مراکز درمانی که تست VNG در سرگیجه را انجام می‌دهند، از این روش برای تشخیص اختلالات دهلیزی زیر استفاده می‌کنند:

  • نوروم آکوستیک
  • سرگیجه موضعی حمله‌ای خوش خیم (BPPV)
  • لابیرنتیت
  • مریضی منیر
  • نوریت دهلیزی

چه کسی VNG را اجرا می‌کند؟

افراد زیر، صلاحیت انجام تست VNG در سرگیجه را دارند:

تست سرگیجه چگونه انجام میشود؟

در تست VNG در سرگیجه، شما در یک اتاق آزمایش تاریک قرار گرفته و یک عینک مخصوص را روی سر و در مقابل چشمان خود قرار می‌دهید. این عینک همان عینک مخصوص تست سرگیجه VNG است که به یک دوربین مجهز شده است تا حرکات چشم شما را ثبت و ضبط کند.

پس از قرار دادن عینک در موضع صحیح خود، پزشک از شما می‌خواهد چراغ‌هایی را که روی صفحه تلویزیون حرکت می‌کنند تماشا و دنبال کنید یا سر و بدن خود را در موقعیت‌های خاصی حرکت دهید. پزشک همچنین ممکن است فوران‌های کوچکی از آب گرم و سرد یا هوا را به سمت داخل گوش شما ارسال کند. این فوران‌های هوا یا آب باید باعث ایجاد نیستاگموس می‌شود.

عینکی که بر سر دارید، نحوه حرکت چشمان شما را در پاسخ به این اعمال، ثبت می‌کند. آزمایش VNG معمولاً حدود ۴۵ تا ۶۰ دقیقه طول می‌کشد.

چگونه برای آزمون VNG آماده شوم؟

تست VNG در سرگیجه چیست
تست VNG در سرگیجه چیست

ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی دستورالعمل‌های خاصی را جهت آماده شدن برای آزمایش VNG به شما پیشنهاد می‌کنند. برای دستیابی به بهترین نتایج آزمایش، باید دستورالعمل‌های زیر را به دقت دنبال کنید:

  • اگر از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، عینک، کیف و محلول تماسی خود را همراه داشته باشید.
  • پوشیدن کفش‌های تخت یا پاشنه کوتاه توصیه می‌شود.
  • لطفاً صورت خود را کاملاً بشویید (در تست VNG در سرگیجه، نباید از ریمل، آرایش، کرم و لوسیون استفاده شود).
  • ۲ تا ۴ ساعت قبل از آزمایش از مصرف غذاهای جامد یا شیر خودداری کنید.
  • لطفاً از مصرف قهوه، چای، نوشابه یا کافئین بعد از نیمه شب در روز آزمایش خودداری کنید.
  • دو روز قبل از آزمایش نباید آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین مصرف کنید.
  • اگر از داروهای ضد سرگیجه مانند مکلیزین استفاده می‌کنید، لطفاً با پزشک خود مشورت کنید.
  • شما نباید به مدت دو روز قبل از انجام آزمایش از نوشیدنی‌های الکلی یا داروهای مایع حاوی الکل استفاده کنید.

پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین ویزیت و نوبت‌دهی است که بسیاری از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را تحت پوشش خود قرار می‌دهد. با استفاده از خدمات پذیرش ۲۴ شما می‌توانید بدون کوچکترین مشکلی، به صورت ۲۴ ساعته و در هر زمانی از شبانه‌روز، مرکز درمانی و پزشک خود را پیدا کرده و نسبت به گرفتن نوبت، اقدام کنید.

پذیرش ۲۴ همچنین خدمات متنوعی مانند مشاوره تلفنی و ارائه اطلاعات مفید در مورد پزشکان را به شما ارائه می‌دهد. با پذیرش ۲۴ می‌توانید تست سرگیجه آنلاین را تجربه کرده و متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین خود را انتخاب کنید.

سؤالات متداول تست VNG

۱. نتایج آزمایش VNG به چه معنی است؟

در نتیجه تست مشخص می‌شود که آیا گوش داخلی یا بخشی از مغز اختلال دارد یا خیر. پزشک شما ممکن است بسته به نتایج تست، آزمایش‌های بعدی را انجام دهد یا درمان را شروع کند.

۲. آیا تست VNG عوارضی دارد؟

خیر، تست VNG بی‌خطر است و درد و عوارضی ندارد.

۳. تست VNG چه کاربردی دارد؟

این تست برای تشخیص اختلال در گوش داخلی یا بخشی از مغز که تعادل را کنترل می‌کند، انجام می‌شود.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد تست VNG در سرگیجه صحبت کردیم و از نزدیک با چگونگی انجام این تست آشنا شدیم. متوجه شدیم که تست VNG در سرگیجه درواقع همان تست تعادل است و مشکلات سیستم دهلیزی گوش میانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

۳.۴/۵ (۱۴ نظر)

منبع
clevelandclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عفت اسدی
عفت اسدی
6 ماه قبل

سلام آیا عفونت سینوس باعث سرگیجه میشود

دکمه بازگشت به بالا