عفونت بیمارستانی | انواع، راه های درمان و پیشگیری

علل بروز عفونت بیمارستانی، شایع ترین باکتری عفونت بیمارستانی

فهرست مطالب

عفونت بیمارستانی

افرادی که در بیمارستان‌ ها به سر می برند ممکن است به عفونت بیمارستانی آلوده شوند. عفونت بیمارستانی باعث می شود که بدن افراد در دوره نقاهت ضعیف گردد و در برخی از موارد منجر به مرگ فرد شود. این عفونت باعث می شود که دوره بستری بیماران افزایش یابد. همچنین عفونت بیمارستانی باعث می شود که استریل کردن ابزار و سطوح بیمارستان دشوار گردد.

معمولا عفونت هایی که ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از پذیرش بیمار در بیمارستان در بدن بیمار ظاهر می شوند را به عنوان عفونت بیمارستانی تلقی می کنند. اما در صورتی که قبل از ۴۸ ساعت علائم بیماری در بدن فرد ایجاد شود، می تواند بیانگر این موضوع باشد که بیمار در مرحله کمون بیماری قرار داشته است.

عفونت بیمارستانی انواع مختلفی دارد که برای درمان هر یک از انواع آن، پزشک ممکن است داروهای متفاوتی تجوز نماید. اما معمولا افراد مبتلا به این عفونت لازم است از آنتی بیوتیک استفاده کنند.

عفونت بیمارستانی (Hospital-acquired infection) چیست؟

افرادی که در بیمارستان‌ ها به سر می برند ممکن است به عفونت بیمارستانی آلوده شوند. عفونت بیمارستانی باعث می شود که بدن افراد در دوره نقاهت ضعیف گردد و در برخی از موارد منجر به مرگ فرد شود. این عفونت باعث می شود که دوره بستری بیماران افزایش یابد. همچنین عفونت بیمارستانی باعث می شود که استریل کردن ابزار و سطوح بیمارستان دشوار گردد.

معمولا عفونت هایی که ۴۸ تا ۷۲ ساعت بعد از پذیرش بیمار در بیمارستان در بدن بیمار ظاهر می شوند را به عنوان عفونت بیمارستانی تلقی می کنند. اما در صورتی که قبل از ۴۸ ساعت علائم بیماری در بدن فرد ایجاد شود، می تواند بیانگر این موضوع باشد که بیمار در مرحله کمون بیماری قرار داشته است.

علت بروز عفونت بیمارستانی

با توجه به تحقیقات صورت گرفته در خصوص عفونت بیمارستانی مشخص شد که رنج سنی ۶۰ الی ۹۰ سال بیشتر در معرض ابتلا به عفونت بیمارستانی قرار می گیرند .از آنجا که این افراد ممکن است به نقایص سیستم ایمنی، دیابت و آویتامینوز مبتلا باشند بیشتر به عفونت بیمارستانی مبتلا می گردند.

 نوزادان به دلیل داشتن سیستم ایمنی ضعیف از دیگر افرادی هستند که در خطر ابتلا به عفونت بیمارستانی قرار می گیرند. در برخی از موارد در صورتی که عفونت بیمارستانی درمان گردد می تواند منجر به مرگ افراد شود.

  • کادر درمان بیمارستان بیماران و افرادی که دارای عیادت بیمار به بیمارستان مراجعه می کنند از دیگر افرادی هستند که در معرض خطر ابتلا به عفونت بیمارستانی قرار می گیرند.

کنترل عفونت بیمارستانی

  • برقراری نظام مراقبت عفونت بیمارستانی
  • گندزدایی و استریل کردن محیط بیمارستان و لوازم
  • دفع زباله های بهداشتی
  • شستن دست ها
  • ایجاد محدودیت برای مصرف آنتی بیوتیک ها

لازم به ذکر است که در صورت به کارگیری تمامی تمهیدات و راه های ذکر شده تنها یک سوم از عفونت های بیمارستانی از بین می روند و کنترل می شوند.

عفونت بیمارستانی | انواع، راه های درمان و پیشگیری
پنومونی از انواع عفونت بیمارستانی است

علل و عوامل افزایش عفونت بیمارستانی در آی سی یو (ICU)

بیمارانی که در بخش آی سی یو نگهداری می‌شوند در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های بیمارستانی قرار می‌گیرند.

 از آنجا که این افراد ناخوشی بیشتری نسبت به دیگر بیماران دارند و ممکن است دچار کمبود کالری و پروتئین شوند، به راحتی به عفونت های بیمارستانی مبتلا می گردند.

اگرچه تقریباً کمتر از ۱۰ درصد کل تخت های یک بیمارستان را تخت های آی سیو تشکیل می دهند اما حدود ۲۰ درصد و فونت های بیمارستانی در بخش می دهد. به هم خوردگی شرایط فیزیولوژیک بیماران باعث شده که بیماران بستری شده در بخش آی سی یو فونت بیمارستانی مبتلا شود

دستگاه های تهویه مصنوعی و وجود کاتتر های متفاوت وریدی ادراری باعث شده که میکرو ارگانیسم های مقاوم و حساس مثبت و منفی کلونیزه شوند و توسط پرستاران و پزشکانی که از بیماران مراقبت می کنند و با آن ها در ارتباط هستند منتقل شود.

از دیگر مسائلی که باعث ابتلای بیماران بستری در بخش آی سی یو به عفونت بیمارستانی می شود می توان به مصرف آنتی بیوتیک اشاره نمود. مصرف آنتی بیوتیک قبل و بعد از بستری شدن بیمار باعث پیدایش میکروب های مقاوم به آنتی بیوتیک می گردد.

انواع عفونت های بیمارستانی

کشنده ترین عفونت بیمارستانی

  • عفونت های قارچی قارچ ها اغلب انگل های چند سلولی هستند که به وسیله آنزیم می‌توانند مواد آلی را تجزیه و جذب نمایند عفونت های قارچی معمولا در لایه‌های بالایی پوست ایجاد می گردند و به مرور زمان می‌توانند به لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ پیدا کنند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و کسانی که برای طولانی مدت از آنتی بیوتیک استفاده کردند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های قارچی قرار می گیرند. برای درمان این بیماری پزشک با توجه به ناحیه ای که عفونت ایجاد شده اقدام به تجویز دارو می نماید.
  • عفونت های باکتریایی: باکتری ها موجوداتی تک سلولی هستند که در نقاط مختلف مانند مناطق گرم و سرد زندگی کنند. تعداد محدودی از باکتری ها بیماری زا هستند و بیشتر آن ها می توانند برای انسان مفید واقع گردند. بیماری هایی که به وسیله باکتری ایجاد می گردند را می توان با مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد اما با این حال برخی از انواع باکتری ها نسبت به درمان مقاوم هستند. شما می توانید با مطالعه مقاله عفونت باکتریایی سایت پذیرش ۲۴ اطلاعات بیشتری درباره این عفونت کسب نمایید.
  • عفونت های ویروسیمیلیون‌ها ویروس در نقاط مختلف کره زمین وجود دارد اما محققان تنها توانستند ۵۰۰۰ از انواع ویروس ها را شناسایی کنند. ویروس ها شامل یک قطعه کد ژنتیکی هستند که با یک لایه پروتئین و مولکول های چربی محافظت می شوند. با ورود ویروس به داخل بدن ویروس به سلول میزبان در بدن حمله می‌کند و با ورود به سلول مواد ژنتیکی موجود در خود را در سلول آزاد می‌کند. این امر موجب می شود عملکرد سلول ها تغییر کرده و ویروس در بدن تکثیر شود.

بیماری هایی مانند :

  • کرونا
  • سرماخوردگی
  • HIV
  • تبخال و بیماری های بی شمار دیگری از طریق ویروس به وجود آمده و بدن را بیمار می کنند.معمولا برای درمان بیماری های ویروسی و خنثی سازی اثر ویروس در بدن از داروهای ضد ویروسی استفاده می گردد. لازم به ذکر است که مصرف آنتی بیوتیک ها نه تنها تاثیری در روند درمان ندارد، بلکه می تواند خطر مقاومت آنتی بیوتیک را در بدن افزایش دهد.
  • عفونت بیمارستانی خون یا سپسیس عفونت خون که با نام سپسیس می شناخته می شود یک بیماری بسیار خطرناک است. زمانی که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک عفونت واکنش زیاد و بیش از حد نشان می دهد، منجر به ایجاد اختلال در عملکرد اندام های مختلف بدن می گردد. در این بیماری لخته خون باعث می شود خونرسانی کاهش یابد و اندام های حیاتی بدن از اکسیژن و مواد مغذی کمتری استفاده کنند. در صورتی که عفونت خون شدید باشد اندام ها به مرور زمان از بین خواهند رفت. شوک عفونی یا شوک سپتیک  شدیدترین مرحله از سپسیس می باشند. سپتیک عملکرد قلب و دستگاه گردش خون را مختل می کند در نتیجه فشار خون به میزان زیادی پیدا می کند باعث نارسایی کلیه ها، کبد و ریه ها می شود و در نهایت می تواند باعث مرگ فرد گردد.
  • عفونت خون در بارداری در صورتی مادر در دوره بارداری به عفونت خون مبتلا گردد لازم است تحت نظر پزشک متخصص عفونی قرار گیرد. در صورتی که این بیماری درمان نشود، به نوزاد منتقل می گردد و حین زایمان مشکلات بسیار جدی برای مادر و فرزند ایجاد می شود. عوامل متفاوتی می توانند باعث شوند زنان به این بیماری مبتلا شوند در ادامه به بررسی موردی این موارد می پردازیم:

چه کسانی در معرض ابتلا به عفونت خون قرار دارند؟

این بیماری بیشتر افرادی را که سیستم ایمنی ضعیفی دارند را مبتلا می کند. مبتلا به بیماری های نظیر :

  • دیابت
  • ایدز
  • و بیماران مبتلا به سرطان بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت خون قرار می گیرند زیرا این افراد نیز دارند سیستم ایمنی ضعیف تری دارند.

همچنین لازم به ذکر است که افرادی که از داروهای شیمی درمانی یا استروئیدها استفاده می کنند یا به تازگی عمل پیوند عضو انجام داده اند بیشتر باید مراقبت کنند تا به این بیماری دچار نشوند.

افرادی که در بیمارستان بستری هستند به دلیل زخم های جراحی شده یا در برخی از موارد زخم بستر ممکن است به بیماری عفونت خون مبتلا شوند.

مشاوره آنلاین با پزشک عفونی آنلاین

عفونت بیمارستانی | انواع، راه های درمان و پیشگیری
عفونت خون از انواع عفونت بیمارستانی است

 علت ایجاد عفونت خون

عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد بیماری عفونت‌خون شوند به عنوان مثال بسیاری از میکروب‌ها ویروس‌ها قارچ‌ها و باکتری‌ها از عوامل ایجاد کننده این بیماری می باشند. از آنجا که بیماری هایی نظیر عفونت پوست شکم مثانه ریه عفونت استخوان به راحتی در بدن پخش می شوند می توانند بیماری عفونت خون را در بدن ایجاد نمایند. در صورتی که بعد از انجام عمل جراحی زخم شود بیماری عفونت خون بدن ایجاد می گردد.

عوامل خطر عفونت بیمارستانی خون

افرادی که به تازگی طحال خود را عمل کرده اند باید حتما نکات بهداشتی را رعایت کنند. اندام طحال با عفونت های موجود در بدن می جنگد و آن‌ ها را نابود می‌کند. این اندام پس از عمل نمی تواند به درستی این وظیفه خود را انجام دهد و ممکن است باعث گسترش بیماری در بدن می شود.

در صورتی که افراد سوختگی و جراحت بسیار شدیدی روی بدن داشته باشند در خطر ابتلا به عفونت خون قرار می‌گیرند. کسانی که تحت پرتو درمانی هستند لازم است به درستی نکات بهداشتی را رعایت نمایند و از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

 علائم بیماری عفونت بیمارستانی خون

از علائم اولیه بیماری عفونت خون می توان به ضعف و احساس ناخوشی و سر درد اشاره نمود. در صورتی که این بیماری درمان نشود، تنفس را برای افراد سخت و دشوار می کند و ممکن است باعث اسهال و استفراغ در فرد گردد. در موارد شدید و حاد ممکن است افرد دچار اختلال ذهنی شود و نتواند به درستی صحبت کند.

راه های تشخیص عفونت بیمارستانی خون

خون از راه‌های متفاوتی تشخیص داده میشود رایج ترین راه تشخیص این بیماری آزمایش خون در آزمایش ادرار می باشد در صورتی که بیماری به ریه ها منتشر شده باشد از قفسه سینه فرد با استفاده از اشعه X تصویربرداری می‌ شود. گاهی نیز ممکن است از شکم فرد مبتلا به این بیماری سی تی اسکن گرفته شود.

درمان عفونت بیمارستانی خون

همانطور که گفته شد عفونت‌های بیمارستانی باعث می‌شوند که برای مدت بیشتری در بیمارستان در سری شود نت خونی باعث می‌شود که فرد در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری گردد به منظور جلوگیری از افت فشار خون و روح جسمانی فرد پزشک مایعات را به صورت وریدی تزریق و از ماسک اکسیژن استفاده می کند مبتلایان بیماری عفونت خونی لازم است به صورت کامل در غیر این صورت ممکن است بیماری دوباره عود کند.  در صورتی که عفونت در شکم فرد وجود داشته باشد لازم است به منظور تخلیه عفونت عمل جراحی ایجاد شود.

پیشگیری از عفونت بیمارستانی خون

مهم ترین راه پیشگیری از عفونت بیمارستانی

برای پیشگیری از ابتلا به عفونت خون لازم است که کودکان را سر موقع واکسیناسیون کنید رعایت بهداشت و شستن دست ها احتمال ابتلا به بیماری عفونت خون در افراد کاهش می یابد.

عفونت بیمارستانی | انواع، راه های درمان و پیشگیری
عفونت خون

عفونت ادراری

زمانی که با سریال بیماری از طریق مجرای ادراری وارد بدن فرد می شود به سرعت در دستگاه شروع به تکثیر می‌کند در این بیماری سیستم حفاظتی بدن دچار ضعف می شود و باتری به راحتی داخل بافت ها نفوذ و به مرور زمان رشد می‌کند معمولاً بیماری دستگاه ادراری در زنان شایع تر از مردان است و بیشتر مثانه و مجاری ادراری زنان را درگیر می‌ کند.

باکتری می تواند کلیه ها، مثانه و مجاری ادراری فرد را درکیر و بیمار نماید، در صورتی که عفونت هر یک از بخش های گفته شده را بیمار کند، بدین معناست که فرد به عفونت ادراری مبتلا گشته است. تقریبا ۵ الی ۱۰ درصد بیمارانی که در بیمارستان بستری هستند به عفونت ادراری بیمارستانی مبتلا می شوند.

علت ابتلا به عفونت ادراری

این بیماری از راه های مختلفی مانند دستکاری مجاری ادراری و عدم رعایت بهداشت فردی به وجود می آید. اما طبق آمار گرفته شده تقریباً ۸۰ درصد افرادی که عفونت ادراری مبتلا هستند به دلیل استفاده از سوند به این عفونت مبتلا شده اند.

عوارض عفونت ادراری

آسیب پایدار کلیه: در صورتی که عفونت ادراری در مجرا و مثانه درمان نشود می تواند پیشرفت کند و به کلیه ها آسیب برساند در صورتی که عفونت به کلیه برسد و آسیب جدی به بافت های کلیه وارد نماید باعث می‌ شود بخشی از سلول های کلیه از بین بروند.

عفونت مکرر: در صورتی که این عفونت به طور کامل در بدن افراد از بین نرود می تواند باعث شود که افراد هر شش ماه دو بار به عفونت ادراری مبتلا شوند به تکرار ابتلا به عفونت ادرار، عفونت ادراری مکرر گفته می شود.

خطر در زنان باردار: در صورتی که عفونت ادراری در زنان باردار درمان نشود، ممکن است مادر جنین خود را از دست بدهد. در برخی از موارد دیده می‌ شود که نوزادان با وزن کم و نارس به دنیا می آیند.

تنگی مجاری ادراری: در صورتی که فرد مدام دچار عفونت ادراری شود، مجاری ادراری او به مرور زمان تنگ می گردد. تنگی مجرای ادراری بیشتر در مردان دیده می شود.

جلوگیری از ابتلا به عفونت ادراری

  • مصرف مایعات فراوانبه منظور جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری لازم است که فرد بیمار مایعات فناوری مصرف کند مصرف آب فراوان باعث می شود که ادرار رقیق شود و فرد ادرار بیشتری دفع کند. هر چه میزان دفع ادرار بیشتر باشد عفونت قبل از منتشر شدن از سیستم ادراری خارج می شود.
  • عدم استفاده از سوندتا جایی که ممکن است سعی شود از سوند استفاده نگردد و تنها در صورت نیاز سوند مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است در صورتی که قصد دارید از سوند استفاده نمایید به صورت متناوب و مکرر آن را عوض کنید و اجازه ندهید که سوند برای مدتی طولانی مورد استفاده قرار گیرد.
  • رعایت بهداشت فردیلازم است که  ناحیه تناسلی به صورت صحیح شست و شو شود تا از خطر ابتلا به عفونت ادراری جلوگیری گردد.
  • عوامل خطر عفونت ادرارینوزادانی که به صورت مادرزاد و نقایص دستگاه ادرار به دنیا می آیند بیشتر در معرض ابتلا به عفونت ادراری قرار می گیرند. این نقایص عبارتند از: تنگی در محل اتصال حالب به مثانه و تنگی در محل اتصال حالب به کلیه.

 سنگ کلیه، تنگی مجرای ادراری و پروستات بزرگ انسدادی در آقایان از عواملی هستند که می‌ توانند زمینه‌ ساز ابتلای افراد به بیماری عفونت ادراری باشند.

 تشخیص عفونت ادراری

راه های زیادی برای تشخیص عفونت ادراری وجود دارد اما می توان گفت برای تشخیص قطعی عفونت ادراری لازم است نمونه ادرار فرد بررسی گردد. در برخی از موارد ممکن است پزشک از طریق تصویر برداری آندوسکوپی ابتلا به این بیماری را تشخیص دهد.

درمان عفونت ادراری

معمولاً پزشک برای درمان عفونت ادراری برای یک دوره کوتاه مدت استفاده از آنتی بیوتیک را تجویز می کند. در صورتی که عفونت در دیگر اندام های مربوط به دستگاه ادراری پخش نشده باشد، ممکن است پزشک مصرف هر یک از داروهای زیر را برای بیمار تجویز نماید:

عفونت بیمارستانی | انواع، راه های درمان و پیشگیری
عفونت ادراری از انواع عفونت بیمارستانی است

عفونت زخم پس از انجام عمل جراحی

گاهی ممکن است در هنگام انجام یا پس از انجام عمل جراحی زخم به دلیل ورود باکتری عفونت کند. عفونت هایی که بعد از عمل جراحی ایجاد می شوند می‌توانند باعث شوند که در آینده مشکلات شدیدی در بدن فرد ایجاد گردد. از جمله این مشکلات می‌توان به آسیب عضوی، سپسیس و ایجاد نقص در فرایند ترمیم محل جراحی اشاره نمود. در صورتی که عفونت زخم عمل جراحی شدید باشد می تواند منجر به مرگ فرد گردد.

علائم و نشانه های عفونت زخم

 ۵ الی ۱۰ روز بعد از انجام عمل جراحی علائم عفونت زخم در بدن ایجاد می گردد. ممکن است اطراف زخم قرمز گردد و موجب درد شدید در نواحی اطراف زخم شود. در صورتی که زخم بیمار بخیه شده باشد، چرک در بین بین بخیه جمع گشته و موجب عفونت زخم می شود. در موارد بسیار نادر ممکن است فرد تب و لرز کند.

علت عفونت زخم عمل جراحی

باکتری های متفاوتی که معمولا شامل استرپتوکوک ها و استافیلوکوک ها می شوند عامل ایجاد کننده این بیماری می باشند. شایان به ذکر است که این بیماری ممکن است به دلیل نفوذ میکروب به بدن نیز ایجاد گردد. پس از انجام عمل جراحی روش های بسیار زیادی برای ضد عفونی کردن مورد استفاده قرار می گیرند، همچنین از بیمار به خوبی مراقبت می شود، اما همانطور که گفته شد علی رغم مراقبت ها و پیشگیری ها احتمال ابتلای افراد به عفونت بیمارستانی زیاد است.

بیماران مبتلا به صرع و افراد مسن بیشتر از دیگر افراد در معرض ابتلا به این بیماری قرار می گیرند. همچنین عفونی شدن زخم عمل جراحی در افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند دیده می شود.

پیشگیری از ابتلا به عفونت زخم عمل جراحی

لازم است برای پیشگیری از ابتلا به عفونت زخم عمل جراحی قبل از عمل جراحی آنتی بیوتیک مصرف شود. برش جراحی هنگام عمل به خوبی با استفاده از محلول های ضد میکروبی، ضد عفونی گردد. وسایلی که برای عمل مورد استفاده قرار می‌گیرند به خوبی استریل شوند و انواع مختلف باکتری ها و ویروس ها حذف گردند. در صورتی که فرد بیمار به بیماری دیابت مبتلا است سطح قند خون او در حد مناسبی نگهداری شود.

دمای بدن بیمارانی که جراحی روده بزرگ انجام می‌دهند در حد طبیعی و نرمال گردد. قبل از انجام عمل جراحی تراشیدن موها، بهتر است مو را کوتاه کنید. قبل از اینکه عمل جراحی انجام شود، پوست بیمار به خوبی تمیز گردد.

درمان عفونت زخم عمل جراحی

  • در صورتی که زخم بیمار ترشح می‌کند لباس بیمار را مرتب عوض کنید.
  • در صورتی که زخم آبسه کند، لازم است برای برش و تخلیه آن عمل جراحی انجام گردد.
  • بیمار در بخش مراقبت های ویژه (icu) بستری گردد.
  • برای بیمار از کیسه آب گرم استفاده کنید.
  • از داروی آنتی بیوتیک به صورت خوراکی یا تزریق وریدی استفاده نمایید.
عفونت بیمارستانی | انواع، راه های درمان و پیشگیری
عفونت زخم از انواع عفونت بیمارستانی است

پنومونی بیمارستانی چیست؟

بعد از عفونت ادراری، پنومونی بیمارستانی دومین عفونت بیمارستانی شایع در میان مردم تلقی می شود. پنومونی که با نام سینه پهلو و ذات الریه نیز شناخته می شود باعث التهابی شدن ریه فرد می‌گردد. این بیماری بر اثر عوامل مختلفی نظیر ویروس و باکتری ایجاد می گردد.

در این بیماری کیسه های هوایی موجود در ریه فرد متورم گشته و درون آن ها از مایع ای پر می شود، همین امر موجب می گردد اکسیژن کمتری به اندام ها برسد. در صورتی که پنومونی ناشی از استفاده از دستگاه ونتیلاتور باشد می تواند مدت اقامت فرد بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه را افزایش دهد. افزایش مدت اقامت در آی سی یو باعث می‌شود هزینه‌ های درمانی فرد بالا رود.

عوامل ایجاد پنومونی بیمارستانی ناشی از ونتیلاتور یا VAP عبارتند از:

  • آسپیراسیون و تجمع باکتری های گرم منفی
  • انتقال باکتری های گرم منفی به قسمت های مختلف بدن مانند نواحی تحتانی مجاری هوایی

پیشگیری از ابتلا به عفونت بیمارستانی ریه یا پنومونی

  • مایعات لوله ونتیلاتور را به دور از بیمار تخلیه کنید.
  • به منظور جلوگیری از آسپیراسیون، به طور مرتب ساکشن دهان انجام دهید.
  • از محل قرار گیری لوله تغذیه اطمینان حاصل کنید و تحرک روده را بررسی نمایید.
  • سر تخت بیمار را به اندازه ۴۵ درجه بالا ببرید.

عفونت بیمارستانی مغز

عفونت هایی که ممکن است بعد از عمل جراحی مغز در بدن رخ دهند به شکل :

در میان این عفونت ها آبسه مغزی و مننژیت از همه خطرناک تر هستند و می توانند سلامت انسان به طور جدی تهدید کنند.

عفونت بیمارستانی مغز

علت عفونت بیمارستانی مغز

در حالت عادی باکتری ها توانایی ورود به بدن را ندارند اما بعد از عمل جراحی چون خطوط دفاعی بدن شکسته می شوند و توانایی دفاع از بدن را از دست می دهند، می توانند بدن را بیمار کنند. پس از انجام عمل جراحی بدن سیستم دفاعی بسیار ضعیفی دارد و زخم ها می توانند به راحتی تحت عوامل متعدد عفونت کنند.

عفونت بیمارستانی مغز معمولا به دلیل ورود باکتری های مضر به بدن اتفاق می افتد اما در بسیاری از موارد علت بروز این بیماری ناشناخته است. افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می گیرند عبارتند از افراد مبتلا به:

  • دیابت
  • سرطان
  • سو تغذیه
  • کسانی که از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی مثل کورتون استفاده می کنند لازم است بعد از عمل جراحی تحت مراقبت های ویژه قرار گیرند.
عفونت بیمارستانی | انواع، راه های درمان و پیشگیری
عفونت مغز از انواع عفونت بیمارستانی است

درمان عفونت بیمارستانی مغز

برای جلوگیری از تجمع باکتری ها زخم بیمار مورد بررسی قرار گیرد. در برخی از موارد پزشک مصرف آنتی بیوتیک را به صورت وریدی و خوراکی برای  بیمار تجویز می کند، معمولا مصرف آنتی بیوتیک ها طولانی مدت می باشد. در صورتی که عفونت حاد باشد لازم است طی یک عمل جراحی دیگر، چرک تخلیه و پاک سازی گردد.

علائم عفونت بیمارستانی مغز

  • قرمزی
  • درد
  • ترشح از زخم

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شما می توانید در صورتی هر یک از علائم ذکر شده در هر بخش را در بدن خود مشاهده نمودید، به صورت آنلاین و غیر حضوری با مشاور سایت پذیرش ۲۴ ارتباط بگیرید و اطلاعات لازم را در خصوص این بیماری دریافت کنید. همچنین می توانید با دریافت نوبت آنلاین با پزشک عفونی آنلاین برای درمان عفونت بیمارستانی اقدام نمایید.

گفت و گو تلفنی و متنی با پزشک عفونی آنلاین

۳/۵ (۲ نظر)

منبع
sciencedirectwebmd

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرجان
مرجان
3 سال قبل

سلام
کشنده ترین نوع عفونت بیماریستانی کدومه؟

دکتر مهدی فرخ سیر
پاسخ به  مرجان
2 سال قبل

سلام وقت بخیر
بین در واقع بیمارستان ها کشنده ترین عامل عفونی فرق میکند ما یکسری میکروب‌ها داریم که میکروب هایی هستند که به همه آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند یکیشون از خانواده استافیلوکوک است که بهش MRSA گفته میشود که به چندین نوع مختلف در واقع آنتی‌بیوتیک مقاوم است و مخفف متی سیلین رزیستنس استافیلوکوک اورئوس هستش که این عفونت بیمارستانی خیلی شدیده یه مقداری درمانش سخت است و آنتی بیوتیک های مختلف بتیتا درمان شود عفونت بیمارستانی دیگر که توی ICUها خیلی شایع است آسینتو باکتر که این میکروبی است که چندین نوع مختلف آنتی‌بیوتیک مقاوم است برای درمانش دارویی به اسم در واقع کلستین که این دارو دیده شده که چون چند سال بوده هیچ مصرفی نداشته برای سایر عفونت‌ها الان میتونه آسینتو باکتر را درمان کند ولی در کنار چند آنتی بیوتیک روش موثر باشه کلا این دو میکروب خیلی خطرناک هستند واگر که کسی را درگیر کنند در موردشون خیلی سخت میشه و چند نوع آنتی بیوتیک مختلف و توسط یه متخصص عفونی چیره دست تجویز شود تا بیمار بهبود پیدا کنیم.

دکمه بازگشت به بالا