دلایل بروز تاول پا و روش های درمان آن چیست؟

تاول پا از ناراحتی‌های پوستی رایجی است که برای همه پیش می‌آید. در این مطلب، به این سوالات پاسخ می‌دهیم:

  • تاول انگشت پا نشانه چیست
  • تاول زدن پا نشانه چیست
  • تاول کف پا نشانه چیست
  • تاول پا را بترکانیم یا نه

با ما همراه باشید.

تاول پا چیست؟

تاول پا یا ویزکول (vesicle) ضایعه‌ای است که بر اثر فشار وارده بر پا و اصطکاک پوست با دیواره‌ی کفش به وجود می‌آید. در زمان ایجاد تاول پا، بین دو لایه پوست مایعی ایجاد می‌شود تا از طریق آن، تورم از بدن دفع شود. این ضایعه می‌تواند دردناک باشد.

چرا تاول می‌زنیم؟

تاول پا بر اثر فشار طولانی‌مدت بر انگشت، پاشنه یا پشت پا ایجاد می‌شود. از آنجا که شرایط محیطی در بروز تاول پا موثر است، علت ایجاد تاول پا را می‌توانید در موارد زیر جستجو کنید:

  • کفش نامناسب: از اصلی‌ترین دلایل ایجاد تاول پشت پا کفش تنگ است. از آنجا که همه‌ی وزن بدن روی پاها قرار دارد، باید کفشی انتخاب کنید که به درستی اندازه‌ی پای شما باشد. کفش تنگ، باعث تاول در پشت پا یا سرانگشت‌ها می‌شود.
  • خیس بودن پاها: در صورتی که محیط کفش خیس باشد، احتمال ایجاد تاول کف پا بیشتر می‌شود. تاول‌ها در شرایط مرطوب، راحت‌تر ایجاد می‌شوند. بهتر است همیشه از جوراب خشک و تمیز استفاده کنید.
  • سطوح ناهموار: پیاه‌روی طولانی‌مدت روی سطوح ناهموار معمولاً باعث تاول زدن انگشتان پا می‌شود. سطوح شیب‌دار یا ناهموار، برای پیاده‌روی‌های طولانی‌مدت مناسب نیستند.
  • بیماری‌های پوستی: تاول زدن پا همیشه به دلیل فشار نامناسب روی بدن نیست و گاهی نشانه‌ی ایجاد بیماری‌های پوستی است. از جمله‌ی این بیماری‌ها، می‌توان به اگزما اشاره کرد که با التهاب پوست، خشک و به خارش افتادن پوست خود را نشان می‌دهد. در صورتی که محل اگزما را زیاد خارش دهید، تاول می‌زند.
تاول پا
تاول پا

تاول پا دیابتی

افراد مبتلا به دیابت، بیشتر در معرض تاول پا هستند و برای درمان تاول به مراقبت بیشتری نیاز دارند. تاول پای دیابتی از عارضه‌های رایج در مبتلایان به کاهش سطح قند خون یا دیابت است، به طوری که ممکن است فرد خود به خود دچار تاول پا شود. طبق تحقیقات، مردان دو برابر زنان دچار تاول پا دیابت می‌شوند.

افراد دیابتی برای درمان تاول پا، باید به پزشک عمومی مراجعه کنند تا پزشک در صورت نیاز، آنتی بیوتیک تجویز کند. گرچه تاول عارضه‌ی شدیدی نیست اما در مورد بیماران دیابتی، به مراقب پزشکی سریع نیاز دارد.

درمان تاول پا

تاول پا درمان ساده‌ای دارد. اگر تاول کوچک است و دردناک نیست، بهتر است آن را به حال خود رها کنید. تاول‌ها معمولاً در طول ۳ تا ۷ روز خوب می‌شوند. اما اگر تاول دردناک است یا چرکین شده است، اقدامات زیر را برای درمان آن انجام دهید:

  • بتادین بزنید: بتادین ضدباکتری است و سطح پوست را تمیز می‌کند. اگر ضایعه‌ی تاول از میکروب‌ها تمیز شود، زودتر درمان می‌شود. پس با یک تکه پنبه‌ی آغشته به بتادین، سطح تاول را بمالید.
  • پماد آنتی بیوتیک بزنید: پمادهای آنتی بیوتیک برای درمان تاول‌ها مفید هستند. پماد تتراسایکلین برای تمیز نگه داشتن زخم‌ها استفاده می‌شود. مقدار کمی از پماد را روی تاول قرار دهید.
  • وازلین: اگر پماد ندارید، وازلین بزنید تا سطح پوست چرب بماند. خشک شدن پوست، خارش و التهاب پوستی را تشدید می‌کند.
  • باند تمیز: بعد از اینکه تاول را تمیز کردید، آن را با یک باند تمیز بپوشانید. باند از ورود آلودگی‌ها به تاول پا، جلوگیری می‌کند. هر زمان باند کثیف شد، آن را عوض کنید.
  • این اقدامات را در ۲۴ ساعت اول انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.
تاول پا
تاول پا

بایدها و نبایدها در مورد تاول پا

برخی از عادت‌های مرسوم در مورد تاول‌ها، غلط هستند و به جای درمان تاول، نتیجه‌ی عکس می‌دهند. به همین دلیل، در ادامه همه‌ی نکات لازمی که در مورد تاول‌ها باید بدانید را به شما آموزش می‌دهیم.

  • تاول پا را بترکانیم یا نه؟ این سوال خیلی‌هاست. ترکاندن تاول بستگی به نوع تاول دارد. اگر تاول چرکین شده است، تمیز کردن تاول با تخلیه‌ی آن، اقدام درستی است. اما در مورد تاول‌های معمولی، بهتر است اجازه دهید خودشان خوب شوند و تنها به تمیز نگه داشتن آنها اکتفا کنید.
  • در صورتی که تاول دردناک یا چرکین است، دکتر پزشک عمومی می‌تواند با ترکاندن تاول پا، ضایعه را کاملاً تمیز کند. اگر التهاب پوست زیاد است یا خطر عفونت وجود دارد، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.
  • اگر دسترسی به پزشک ندارید، می‌توانید با رعایت چند نکته، تاول را ترکانده و خالی کنید. اما باز هم می‌گوییم تنها زمانی این کار را انجام دهید که تاول چرکین است.
  • برای ترکاندن تاول‌های چرکین، از الکل و یک سوزن تمیز استفاده کنید. سوزن را از قبل با الکل ضدعفونی کنید. سپس می‌توانید سوزن را از کناره‌ی تاول فرو کنید و اجازه دهید مایع کثیف خارج شود. در نهایت، محل تاول را با آب بشویید و بانداژ کنید.
  • پوست اضافی‌ای که در زمان ایجاد تاول روی ضایعه شکل می‌گیرد، نقش محافظتی دارد و از ورود آلودگی‌ها به ضایعه‌ی پوستی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل، هرگز نباید این پوست را از روی تاول جدا کنید.
  • از چسب زخم استفاده نکنید. چسب زخم برای درمان تاول موثر نیست و در زمان کندن آن، ممکن است پوست تاول نیز کنده شود.
  • اگر دچار خارش پوستی هستید، در کنار چرب نگه داشتن پوست، می‌توانید از یک حوله‌ی مرطوب و خنک نیز برای آرامش بخشیدن به پوست خود استفاده کنید. حوله را خیس کنید و روی محل تاول قرار دهید.
  • سعی کنید تاول را نخارانید. خاراندن پوست، فقط التهاب شما را تشدید می‌کند.
  • محل تاول را با مواد شیمیایی مثل قالب‌های صابون نشویید. این شوینده‌ها پوست را خشک می‌کنند که این می‌تواند به قرمز شدن پوست و افزایش التهاب منجر شود.
  • در بیشتر موارد، استفاده از یک جفت کفش مناسب با کفی طبی، از بروز تاول پا جلوگیری می‌کند. پا قلب دوم در بدن ماست، پس راحتی آن را در نظر بگیرید.
  • برای جلوگیری از ایجاد تاول کف پا، قبل از پوشیدن کفش، به کف پای خود ژل دئودورانت بزنید. دئودورانت‌ها از تعرق پا می‌کاهند که همین از بروز آلودگی‌ها احتمالی و تاول زدن پا، ممانعت می‌کند.
  • یکی از باورهای مرسوم، استفاده از سرکه‌ی سیب در درمان تاول است. اما این کار صحیح نیست چون سرکه باعث خشکی پوست می‌شود.
تاول پا
تاول پا

درمان تاول پا با طب سنتی

درمان تاول با مواد طبیعی و راهکارهای خانگی نیز امکان‌پذیر است. از آنجا که برای ضدعفونی کردن محل تاول نباید از محلول‌های شیمیایی استفاده کرد، گیاهان دارویی می‌توانند جایگزین‌های خوبی باشند. در زیر چند ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی را ذکر کرده‌ایم:

  1. چای سبز: چای سبز خاصیت ضد التهابی دارد، به همین دلیل در درمان تاول پا موثر است. برای این کار، یک قوری چای سبز دم کنید. سپس اجازه دهید چای خنک شود. در ادامه، تفاله‌های چای را در یک دستمال نخی بپیچید و روی تاول قرار دهید. روزی دو تا سه بار و هر بار به مدت ۲۰ دقیقه این کار را تکرار کنید.
  2. آلوئه ورا: آلوئه ورا هم ضد التهاب است و هم آب‌رسان. از این جهت، یک ماده‌ی ارزشمند در درمان التهابات پوستی و تاول‌ها محسوب می‌شود. مقداری آلوئه ورای تازه را روی پوست قرار دهید تا خشک شود. بعد از ۲۰ دقیقه، با آب سرد بشویید.
  3. خمیر دندان: خمیر دندان حاوی جوش شیرین و اندولول است که خاصیت ضد التهابی دارند. می‌توانید مقداری خمیر دندان روی محل تاول بزنید و اجازه بدهید یک ساعت روی محل بماند. سپس محل تاول را شسته و روغن بزنید. خود محلول جوش شیرین را نیز می‌توانید برای درمان خانگی تاول بکار ببرید.
  4. نمک اپسوم: نمک اپسوم یا نمک حمام، یک نمک غیر خوراکی است که از قدیم برای کاربردهای درمانی و بهداشتی استفاده می‌شده است. این نمک منیزیم بالایی دارد و در کاهش التهابات پوستی، دردهای عضلانی و ورم‌ها موثر است. مقداری از آن را در وان حمام یا لگن بریزید و برای مدتی محل تاول را در محلول آب و نمک قرار دهید.
  5. بابونه: عصاره‌ی بابونه خواص آنتی اکسیدانی دارد که برای درمان بیماری‌های پوستی نیز استفاده می‌شود. برای درمان تاول، می‌توانید یک بابونه‌‌ی کیسه‌ای را دم کنید. بعد از خنک شدن، کیسه‌ی بابونه را ۲۰ دقیقه روی تاول قرار دهید.
  6. روغن نارگیل: برای سرعت بخشیدن به درمان تاول پا، می‌توانید از انواع روغن‌های خانگی استفاده کنید. روغن نارگیل به دلیل دارا بودن ویتامین E از بهترین روغن‌ها برای بهبود التهابات تاولی است.
  7. زردچوبه: زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمند است که می‌توان برای کاهش التهابات پوستی از آن استفاده کرد. دو قاشق چای‌خوری زردچوبه را با مقداری آب گرم قاتی کنید تا یک ضماد بدست آید. این ضماد را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید. روزانه دو تا سه بار این کار را تکرار کنید.
تاول پا
تاول پا

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورتی که تاول چرکین شده و دردناک است، باید به پزشک مراجعه کنید. درمان تاول سیاه پا به مراقبت‌های پزشکی و در صورت تشخیص پزشک، مصرف آنتی بیوتیک نیاز دارد.

در این مطلب سعی کردیم به همه‌ی نکات لازم درباره‌ی تاول پا، دلایل بروز آن و روش‌های درمان تاول بپردازیم. اگر زیاد با عارضه‌ی تاول پا روبه‌رو می‌شوید، از مشاوره‌های دکتر انلاین عمومی کمک بگیرید.

۲.۸/۵ (۱۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
6 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رمضانی
رمضانی
1 ماه قبل

سلام آقای دکتر پدر من دیابتی است وپایش دوسه جا تاول زده و قرمز شده است باید چیکار کنم

ابوطالب
ابوطالب
1 ماه قبل

پای من تاول می‌زند آب تاول چسپندگی دارد

اکرم
اکرم
5 ماه قبل

سلام من پامو کرایوتراپی کردم تاول های بزرگ زده الان بعداز دوهفته تاول سیاه شده
چکارکنم؟بترکووم؟

اوا
اوا
6 ماه قبل

وبازهم. در اومد

یعقوبی هستم
یعقوبی هستم
7 ماه قبل

سلام آقای دکترپام تاول درآماده خیلی سفت شده بسیاردردداردباید چیکارکنم

یوسف
یوسف
1 سال قبل

بعد از ترکاندن تاول ها درخم پاوورم کردن پاچه کنیم

دکمه بازگشت به بالا