همه چیز درباره سرطان خون کودکان

سرطان خون (Leukemia) یکی از بیماری‌هایی است که متأسفانه در بین کودکان خردسال هم دیده می‌شود و آن‌ها را هم درگیر خود می‌کند.

متأسفانه این بیماری اگر زود تشخیص داده نشود و برای درمانش اقدام نشود، ممکن است خیلی سریع پیشرفت کند و به بافت‌ها و اندام‌های دیگر متاستاز دهد و آن‌ها را هم درگیر کند.

در ادامه این مقاله سرطان خون کودکان را بررسی کرده و راه‌های جلوگیری و درمانش را نیز با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

سرطان خون کودکان چیست؟

به طور کلی بیماری سرطان زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های قسمتی از بدن بیش از اندازه و با سرعت زیاد تکثیر شوند.

هر قسمت و عضوی از بدن اگر تقسیم سلولی خارج از کنترل داشته باشد باعث ایجاد بیماری سرطان می‌شود. زمانی که سلول‌های خونی جدید قبل از بلوغ کامل تقسیم شده و در خون رها شوند باعث ایجاد این نوع سرطان در کودکان می‌شود.

سرطان خون در کودکان می‌تواند نتیجه تقسیم بی‌اندازه گلوبول‌های سفید، قرمز یا پلاکت‌ها باشد. سرطان خون انواع مختلف دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

انواع سرطان خون در کودکان

سرطان خون دو نوع حاد و مزمن دارد که متأسفانه نوع مزمن آن در بین کودکان کمتر دیده می‌شود.

سرطان خون کودکان
سرطان خون کودکان

۱. سرطان خون لوسمی

زمانی که گلوبول‌های سفید خونی در تعدا بسیار زیاد تکثیر شوند و نتوان رشد آن‌ها را کنترل کرد، به آن سرطان خون لوسمی گفته می‌شود.

شاید با خودتان فکر کنید گلوبول‌های سفید که باعث دفاع از بدن و سلامت انسان می‌شوند اما در سرطان خون لوسمی کودکان که در سنین پایین رخ می‌دهد، نوع معیوب و نابالغ این گلوبول‌ها زیاد می‌شود نه نوع خوب و کارآمد آن‌ها.

۲. سرطان خون لنفوم

اگر سرطان خون به دلیل جهش بدی که در سلول‌های غدد لنفاوی می‌باشند اتفاق بیفتد، به آن سرطان خون لنفوم گفته می‌شود که بیشتر بافت‌هایی مانند طحال، روده، پوست و… را درگیر می‌کند.

البته این نوع از سرطان خون کودکان بر سیستم ایمنی آن‌ها نیز تأثیر زیادی گذاشته و باعث ضعف در سیستم ایمنی آن‌ها می‌شود.

علائم سرطان خون در کودکان

سرطان خون در کودکان در قسمت مغز استخوان آن‌ها ایجاد می‌شود. در این بیماری تجمع سلول‌های نابالغ و معیوب باعث کاهش تعداد سلول‌های سالمی که وجودشان در خون لازم است می‌شود و این موضوع می‌تواند علائمی را هم به دنبال خود داشته باشد.

البته علائمی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم نشانه قطعی سرطان خودن کودکان نیستند و اگر هرکودکی آن‌ها را داشته باشد مطمئنا سرطان خون ندارد. تشخیص و شناخت علائم سرطان خون در کودکان این بیماری تنها از عهده دکتر خون یا دکتر سرطان برمی‌آید.

۱) کاهش تعداد گلوبول‌های قرمز

همانطور که بالاتر هم اشاره کردم، در این بیماری تعدا گلوبول‌های سالم قرمز در خون کم می‌شود و این کم شدن علائمی مانند: احساس خستگی، ضعیف، سرما، سرگیجه، تنگی نفس و بی‌حالی و کمرنگی پوست را به دنبال خود دارد.

۲) کاهش تعداد گلوبول‌های سفید در خون

اگر کودکی به این بیماری دچار شود، بیماری او با کاهش تعداد گلوبول‌های سفید خونی در بدنش همراه است. کم شدن تعداد این گلوبول‌ها باعث ضعف در سیستم ایمنی و کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری‌ها در کودک شما خواهد شد.

علائم نشان‌دهنده کاهش گلوبول‌های سفید عبارتند از: تب و عفونت‌های پی‌در‌پی که به خاطر ضعیف شدن سیستم ایمنی بروز می‌کنند.

۳) کاهش تعداد پلاکت‌های خونی

پلاکت‌های خون سلول‌هایی هستند که وقتی خونریزی در بدن اتفاق می‌افتد، این سلول‌ها به توقف خونریزی کمک می‌کنند و ازجمله انواع سلول‌های خونی به شمار می‌روند.

۴) ورم در ناحیه شکم و غدد لنفاوی

سلول‌های سرطان خون می‌توانند در روده طحال کودک تجمع کنند یا در برخی موارد اگر پیشرفت کند و در زمان مناسبش درمان نشود با نفوذ به غدد لنفاوی در بدن پخش بشوند که باعث ورم کردن و تورم در نواحی نام‌ برده‌شده می‌شوند.

راه درمان سرطان خون کودکان

هرنوع سرطانی با توجه به مرحله‌ای که در آن قرار دارد، راه درمان مخصوص به خودش را دارد. برای درمان سرطان خون باید به دکتر سرطان خون کودکان مراجعه کنید تا در مرحله اول با انجام آزمایش‌های تخصصی بیماری را تشخیص داده و سپش بهترین روش درمان را به شما پیشنهاد دهد.

به‌طور کلی روش‌های مؤثر برای درمان سرطان که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

  • عمل جراحی
  • پرتودرمانی
  • شیمی درمانی
  • ایمونوتراپی
  • پیوند سلول‌های مغز استخوان و سلول‌های بنیادی

چه زمانی برای درمان و تشخیص سرطان خون کودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

متأسفانه سرطان خون کودکان در ایران در سال‌های اخیر رشد داشته و تعدا بیشتری از کودکان را به خود مبتلا کرده است.

قبل از هرچیزی باید این را بدانید که روحیه شما تأثیر بی‌نهایت زیادی بر کودکتان و روند درمان و نتایج درمان دارد.

نکته دیگر این است که سرطان علائم مشخصی ندارد. علائمی هم که ما در این مقاله نام بردیم می‌توانند در اثر بیماری‌ها یا عوامل دیگر هم بروز کنند. پس وسواس نداشته باشید و مدام با هر نشانه‌ای استرس نگیرید.

اگر چندین علائم را همزمان در کودک خود مشاهده کردید بهتر است از یک دکتر انکولوژی آنلاین کمک بگیرید و درصورتی که تشخیص اولیه سرطان دادند به دکتر خون کودکان مراجعه کنید.

همچنین چکاپ‌های طبیعی و روتین کودکان را نیز انجام دهید و تا می‌توانید سعی کنید از مواد خوراکی ارگانیک و سالم برای خودتان و کودکان‌تان استفاده کنید.

۴.۷/۵ (۳ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا