کم خونی در بارداری؛ علت‌ها و درمان آن

کم خونی در بارداری از مشکلات رایج زنان باردار است که برای حفظ سلامتی مادر و جنین، باید به آن توجه کرد. در این مطلب، دلایل کم خونی در بارداری و روش‌های دارویی و خانگی درمان آن را توضیح می‌دهیم. در این مطلب می‌خوانیم:

  • علت کم خونی در دوران بارداری چیست؟
  • راه درمان فقر آهن چیست؟
  • کم خونی در بارداری خطرناک است؟
  • برای کم خونی در بارداری چه بخوریم؟

لطفاً تا پایان با ما همراه باشید.

کم خونی در بارداری
کم خونی در بارداری

کم خونی در بارداری

در زمان بارداری، بدن در وضعیت تازه‌ای قرار می‌گیرد که همین مراقبت‌های ویژه‌ای را طلب می‌کند. بدن مادر، برای تغذیه‌ی جنین، به آهن بیشتری نیاز دارد. آهن از اجزای اصلی هموگلوبین، یعنی پروتئین سلول‌های قرمز بدن است. سلول‌های قرمز نقش انتقال اکسیژن از ریه به سایر اندام‌ها را بر عهده دارند. برای بیشتر مادران پیش می‌آید که در زمان بارداری، با کمبود آهن و در نتیجه کم خونی مواجه شوند.

کم خونی خفیف در دوران بارداری طبیعی است، چون ذخیره‌ی آهن در بدن اکثر خانم‌ها برای سپری کردن دوران بارداری، خصوصاً در ماه‌های دوم و سوم و یا ماه هفتم به بعد، کافی نیست. اما کم خونی شدید، هم برای جنین و هم برای مادر خطرناک است و باید جدی گرفته شود.

علائم کم خونی در بارداری

در صورت بروز کم خونی یا «آنمی» در بارداری، علائم زیر در مادر دیده می‌شود:

  • خستگی زودرس
  • ضعف و بی‌حالی
  • سرگیجه
  • رنگ پریدگی صورت
  • ضربان نامنظم قلب
  • سرد شدن دست و پا
  • درد در قفسه‌ی سینه

باید توجه داشته داشت که ممکن است آنمی خفیف، بدون علائم بالینی رخ دهد. یا علائم طبیعی بارداری، شبیه به علائم آنمی رخ دهند. به همین دلیل، صرف از نظر از وجود علائم، فرد باردار باید آزمایش خون بدهد و با دکتر کم خونی مشورت کند.

عوارض کم خونی بارداری

آنمی شدید در دوران بارداری را باید جدی گرفت، چرا که سلامت مادر و جنین را تهدید می‌کند. کم خونی در بارداری، عوارض حساسی در پی دارد، از جمله:

  • احتمال بالاتر مرگ و میر نوزاد
  • احتمال بالاتر زایمان زودرس
  • احتمال رشد ناقص جنین و کم وزنی در هنگام تولد
  • ریسک بالاتر مرگ مادر بر اثر خون‌ریزی
  • احتمال بالاتر افسردگی بعد از زایمان

کم خونی در بارداری و جنسیت جنین

در بالا گفتیم که کم خونی مادر روی سلامت جنین اثر منفی می‌گذارد. اما در مورد تعیین جنسیت جنین، نمی‌توان کم خونی را عامل موثری دانست. به طور کلی، گرچه تصور می‌شود که با مصرف مواد خوراکی خاصی در قبل یا هنگام بارداری، می‌توان جنسیت جنین را تعیین کرد، اما این تصور پایه‌ی علمی ندارد.

تعیین جنسیت جنین تحت تاثیر عوامل دیگری است که از کنترل مادر و پدر خارج است و به نوعی می‌توان گفت که به صورت تصادفی تعیین می‌شود. تنها موردی که مادر باید به آن توجه کند، سلامت جنین و خود اوست.

برای اطلاعات بیشتر پیرامون کم خونی در بارداری نی نی سایت این مطلب را انتها مطالعه کنید.

درمان کم خونی در بارداری

مراقبت‌های پزشکی از ابتدای بارداری باید صورت بگیرد تا کم خونی احتمالی کنترل شود. پزشک بعد از انجام آزمایشات و بررسی سطح هماتوکریت و هموگلوبین خون، می‌تواند مکمل خوراکی آهن تجویز کند. نوع مکمل آهن و دوز مصرفی آن، توسط پزشک و در نسبت با شدت کم خونی تعیین می‌شود.

برای جذب بیشتر، مصرف مکمل آهن به صورت ناشتا و به همراه آب پرتقال توصیه می‌شود. چون ویتامین C موجود در مرکبات، به جذب بهتر آهن کمک می‌کند. اما نباید مکمل آهن را با شیر یا قهوه مصرف کرد. چرا که کلسیم شیر، گرچه برای زنان باردار مفید است اما با جذب آهن تداخل دارد. کافئین موجود در قهوه نیز در دوران بارداری مضر و از موانع جذب آهن است.

مصرف مکمل آهن با نظر پزشک، در بیشتر موارد درمان قطعی کم خونی در بارداری است. معمولاً بعد از یک دوره مصرف مکمل آهن، سطح آهن خون افزایش پیدا می‌کند و مشکل حل می‌شود. اما این موضوع نیاز به بررسی‌های پزشک معالج دارد. دقت کنید سرخود مکمل آهن را مصرف نکنید، چون آهن بیش از حد به دستگاه گوارش آسیب می‌رساند.

گاهی ممکن است به دلیل اختلالات خونی، کم خونی بارداری با مصرف مکمل آهن برطرف نشود. در این صورت، باید به دکتر هماتولوژی یا دکتر کم خونی همولیتیک (متخصص اختلالات خونی) رجوع کنید.

درمان کم خونی در بارداری
درمان کم خونی در بارداری

آمپول کم خونی در بارداری

مکمل آهن می‌تواند به صورت وریدی نیز تجویز شود. برخی افراد به دلیل عمل بای پس معده یا سایر محدودیت‌های گوارشی، با دریافت خوراکی قرص آهن دچار مشکل معده می‌شوند. در این صورت، پزشک دریافت آمپول آهن را از طریق سرم برای بیمار تجویز می‌کند.

درمان خانگی کم خونی در بارداری

مصرف ویتامین‌ها و داشتن رژیم غذایی سرشار از آهن، در رفع کم خونی بارداری و یا پیشگیری از آن، بسیار موثر است. آهن در گوشت‌های حیوانی به میزان زیادی وجود دارد، به همین دلیل، مصرف گوشت قرمز، گوشت ماهی و مرغ توصیه می‌شود. برخی خوراکی‌های گیاهی نیز آهن دارند و باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. از جمله حبوباتی مثل نخود، لوبیا و عدس مفیدند.

چه میوه هایی برای کم خونی در بارداری مفید است

مصرف میوه‌هایی مثل موز، خرما، زردآلو، انجیر و سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، چغندر و سیب زمینی برای کم خونی در بارداری مفید است. در وعده‌ی صبحانه، مصرف جودوسر، غلات و نان سبوس به افزایش ایمنی بدن زن باردار و سطح آهن خون کمک می‌کند. با داشتن یک رژیم سالم و سرشار از آهن، می‌توان به درمان سریع کم خونی در بارداری و درمان کم خونی در بارداری در طب سنتی پرداخت.

کم خونی در بارداری
کم خونی در بارداری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

از آنجا که انجام آزمایش غربالگری خون در ابتدای بارداری ضروری است، زنان باردار باید در طول بارداری خود با دکتر کم خونی فقر آهن در ارتباط باشند. معمولاً آزمایش کم خونی در ماه هفتم بارداری نیز یک بار دیگر تکرار می‌شود. آزمایش کم خونی در بارداری در کنار معاینه‌های دوره‌ای و مشورت با دکتر خون، از بروز علائم و عوارض کم خونی بارداری جلوگیری می‌کند.

در صورت بروز علائم آنمی در زن باردار، باید به پزشک متخصص، از جمله دکتر هماتولوژی مراجعه کرد.

در این مطلب، دلایل، علائم و عوارض کم خونی در بارداری را توضیح دادیم. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورت نیاز، با دکتر کم خونی آپلاستیک، دکتر کم خونی پرنیشیوز، دکتر کم خونی داسی شکل، دکتر سرطان و یا دکتر انکولوژی آنلاین تماس بگیرید.

۳.۷/۵ (۱۰ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محبوبه
محبوبه
7 ماه قبل

سلام ببخشید من هفته ۱۱ بارداریم هس باید چیکار کنم تا خونم زیاد بشه

فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

سلام وقت بخیرمن کم خونی مینوردارم هفته یازدهم بارداریم بایدچکارکنم که کم خونی روی جنین تأثیر نزاره

رحمت
رحمت
11 ماه قبل

کارخانکی.مشکل.داردمشال.شوانه

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید ‌ببخشید من خون ۱۰ است و هفته ۲۴هستم آیا کم خونین زیاد برای درمان چه کنم

کم خونم ۹ ایا خطر دارد
کم خونم ۹ ایا خطر دارد
پاسخ به  فاطمه
7 ماه قبل

امنکم خونم ۹ ۳ماه هستم خطر دارد

کم خونم ۹ ایا خطر دارد
کم خونم ۹ ایا خطر دارد
پاسخ به  کم خونم ۹ ایا خطر دارد
7 ماه قبل

کم خون هستم نسبتش۹ خطر دارد

قاسمی
قاسمی
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من خونم ۶ هست تقریبا تازه ماه هفتم بارداری پا گزاشتم آیا در این حد کم خونی مضر است و تا کی وقت دارم کم خونی خودم رو درمان کنم تا بچه سالم باشه

فاطمه
فاطمه
1 سال قبل

سلام خسته نباشید. من کم خون هستم.الان ماه اول بارداری ایم ایا مشگل برام پیش نمیاد؟

narynkrdh@gmail.com
narynkrdh@gmail.com
پاسخ به  فاطمه
3 ماه قبل
دکمه بازگشت به بالا