جراحی بینی بدون تامپون و گچ چیست؟ و چگونه انجام می‌شود؟

جراحی زیبایی بینی (راینوپلاستی) جراحی است که باعث تغییر شکل بینی می‎شود. با این عمل، بدشکلی‎های بینی اصلاح شده و عملکرد بینی بهتر می‎شود. اگرچه جراحی بینی بیشتر برای رفع مشکلات زیبایی انجام می‎شود، اما برخی از بیماران تحت عمل جراحی قرار می‎گیرند تا مشکلات مادرزادی یا ناشی از ضربه را اصلاح کنند.

از رایج‏ترین بدشکل‎های بینی که بیماران می‎خواهند اصلاح شوند، می‎توان به قوز بینی، تحلیل غضروف‎های بینی، بدشکلی نوک بینی، پایین بودن نوک بینی، بزرگ بودن سوراخ‎های بینی و زاویه باریک استخوان بینی اشاره کرد.

در گذشته پزشکان در پایان عمل، قبل از گچ‎گیری بینی برای کنترل خونریزی دو عدد تامپون یا فتیله در سوراخ بینی قرار می‎دادند. به‎مرور متوجه شدند که درآوردن تامپون واقعا برای بیماران دردناک است.

به‎همین‎دلیل وقتی صحبت از جراحی بینی می‎شود، اولین نگرانی اغلب بیماران تحمل درد، عفونت و خونریزی هنگام خارج کردن تامپون‎های استفاده شده پس از جراحی، در اثر چسبندگی آن‎ها به بافت نرم داخل بینی است.

خوشبختانه با پیشرفت فناوری، الان در مرحله‎ای قرار داریم که بسیاری از پزشکان متخصص گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن می‌توانند با انجام جراحی بینی بدون تامپون به بیمار کمک کنند که راحت‌تر و سریع‌تر به زندگی روزمره خود بازگردد. چراکه امروزه آسایش و هم‎چنین سلامت بیمار در اولویت تمامی جراحی‎ها قرار گرفته است.

اصولا اگر انحنای استخوان و غضروف داخل بینی (یعنی انحراف بینی) خیلی مشکل‎ساز نباشد، ممکن است پس از جراحی نیازی به گذاشتن چیزی مثل تامپون در بینی نباشد. در این شرایط می‎توان به‎جای تامپون پنبه‎ای از اسپلینت بینی که یک ماده سیلیکونی شفاف است استفاده کرد. این ماده باعث درد نمی‎شود و داخل آن شیارهایی وجود دارد که هواگیری را تضمین می‎کند.

پیشنهاد می‎کنیم برای دریافت پاسخ سوالات ذهنی خود مانند عمل بینی بدون تامپون چگونه است؟ جراحی بینی با تامپون بهتر است یا بدون تامپون؟ آیا جراحی بینی بدون تامپون خوب است؟ جراحی بینی بسته بدون تامپون به چه شکل است؟ مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

جراحی بینی با تامپون یا بدون تامپون

اصولا جراحی بینی و سینوس پارانازال با مشکل خونریزی فراوانی، به‎ویژه در صورت وجود حالت‎های التهابی مزمن مانند رینیت آلرژیک، سینوزیت مزمن و پولیپ بینی، همراه است. برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل، جراح همیشه مجبور به استفاده از تامپون بینی بوده است.

جراحی بینی با تامپون
جراحی بینی با تامپون

تجربه نشان داده است که ماندگاری طولانی تامپون‌ها (حداکثر ۳ تا ۴ روز پس از عمل) باعث ناراحتی شدید، انسداد تنفسی، سردرد و درد صورت و حتی بروز عفونت در بینی بیماران می‎شود. به طور کلی، پزشکان برای رفع این مشکل به دو راهکار اساسی زیر برای جراحی بینی بدون تامپون رسیده‎اند:

  • استفاده از تکنیک‌های آندوسکوپی که امکان کنترل مستقیم روی ساختارهای بینی و بزرگ‌تر شدن دید میدان عمل را با کمک میکروسکوپ فراهم می‌کنند. این تکنیک‎ها محل برش کوچکی دارند و بعد از عمل نیازی به قرار دادن تامپون ندارند. زیرا از بخیه‎های اندکی در داخل بینی استفاده می‎شود.
  • با توجه به اینکه در جراحی باز بینی دسترسی به بافت نرم، غضروف و استخوان‎های بینی بیشتر است، نمی‎توان آن را جایگزین جراحی بسته یا تکنیک‌های آندوسکوپی کرد. در این شرایط تنها راهکار استفاده از اسپلینت بینی به‎جای تامپون است. معمولا برای بیمارانی که دارای انحراف بینی شدید هستند یا ساختار غضروفی ضعیفی دارند، بیش از ۴۸ ساعت این ساختار حفظ می‎شود و برای سایر بیماران بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت ماده سیلیکونی بدون درد و عوارض به‎راحتی خارج می‎شود.

جالب است بدانید که در سال‌های اخیر، بیش از ۷۰۰ هزار مورد جراحی بینی انجام شده است که حدود ۹۵ درصد بیماران نیازی به تامپون بعد از عمل نداشتند. در مقاله‎ای با عنوان جراحی بینی بدون تامپون نی نی سایت نیز به نکاتی در این زمینه اشاره شده است.

عمل بینی بدون تامپون چه مزایایی دارد؟

مطمانا انجام عمل بینی بدون تامپون با بروز مشکلات زیر همراه نیست:

  • انسداد کامل تنفسی
  • افزایش تورم و کبودی ناشی از جراحی بینی
  • عفونت، سردرد و درد صورت در اثر ممانعت از خروج ترشحات بینی و سینوس (۵۰۰ سی‎سی در روز!)
  • احساس درد و شروع دوباره خونریزی هنگام خارج کردن تامپون بعد از گذشت ۳ تا ۴ روز از جراحی بینی

طبق تجربه، جراحی زیبایی بینی بدون تامپون در مدت زمان کوتاهتری انجام می‎شود و به‏دلیل عوارض کمتر دوره نقاهت آن نیز کوتاهتر است. در نبود تامپون احتمال تغییر شکل بینی بعد از عمل به حداقل می‎رسد.

به‎همین‏دلایل است که امروزه جراحی بینی به روش بسته بدون تامپون یا جراحی باز بدون تامپون طرفداران زیادی پیدا کرده است. توصیه می‎کنیم پیش از هرگونه اقدامی در مورد نکات ذکر شده با دکتر جراحی بینی خود مشورت کنید.

عمل بینی بدون تامپون چگونه انجام می‎شود؟

این یک واقعیت است که نحوه انجام عمل جراحی بینی در طی چند سال اخیر پیشرفت فزاینده‎ای را تجربه کرده است. عملا امروزه به‎لطف بخیه‌های اندکی که زده می‎شوند، از تامپون بعد از جراحی بینی استفاده نمی‎شود. درحالی‎که تا ۱۰ سال گذشته از فیلترهایی به طول تقریبا ۲ سانتی‎متر برای هر سوراخ بینی استفاده می‎شد!

مزایای عمل بینی بدون تامپون
مزایای عمل بینی بدون تامپون

نصب، حمل و در نهایت برداشتن این تامپون‎ها فرآیندی بسیار پرزحمت و دردناک بود. زیرا به‎مرور زمان سفت می‎شدند و با چسبیدن به لخته‎ها زمینه خونریزی دوباره را هنگام برداشتن فراهم می‎کردند. گاهی نیز با بروز عفونت باعث احساس بوی بد در بینی می‎شدند.

حال به‎لطف جراحی بینی بدون تامپون، بیماران درد را احساس نمی‏کنند، می‎توانند به‎راحتی نفس بکشند، به سرعت بهبود می‎یابند و می‎توانند پس از عمل به زندگی معمول خود بازگردند.

در اصل در جراحی بینی بدون تامپون، برش جراحی روی استخوان بینی اعمال می‎شود تا تغییرات ساختاری شکل گیرند. به‎همین‏دلیل، با کاهش بخیه عملا نیازی به قرار دادن تامپون بعد از عمل نیست.

در عمل بینی که به کمک لیزر انجام می‏شود نیز می‎توان پوست ضخیم بینی را با لیزر نازک کرد. با این عمل لایه ضخیم پوست کنده می‏شود و آسیب حاصله به حداقل می‏رسد. بنابراین، روند بهبودی کوتاه‏تر می‎شود و دیگر نیاز به تامپون یا حتی گچ‎گیری نیست.

چه کسانی کاندید مناسبی برای جراحی بینی بدون تامپون و گچ هستند؟

جراحی بینی بدون تامپون و گچ
جراحی بینی بدون تامپون و گچ

جراحی بینی بدون تامپون را می‎توان برای افرادی انجام داد که سن آن‎ها بالای ۱۸ سال باشد و طبق نظر پزشک مشکلات سلامتی که مانع از جراحی می‎شوند را نداشته باشند. اصولا برای افرادی‎که انحراف بینی شدید، مشکلات انعقادی و دیابت کنترل نشده دارند توصیه نمی‏شود.

اگرچه این روش انجام می‏شود تا خطرات جراحی بینی را به حداقل برساند، اما در مورد اندک عوارض عمل بینی بدون تامپون مانند عدم ثبات کافی ساختار بینی بعد از عمل، با جراح بینی خود مشورت کنید.

نکات قابل توجه قبل و بعد از جراحی بینی بدون تامپون

مطمانا اگر پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تصمیم گرفته است که برای جراحی بینی بدون تامپون اقدام کند، پیش‏بینی کرده است که این عمل برای شما مناسب است و بعد از عمل خونریزی احتمالی نخواهید داشت.

مانند جراحی بینی معمولی، قبل از عمل از مصرف داروهای رقیق‎کننده خون از جمله ایبوپروفن یا آسپرین و الکل خودداری کنید. سیگار کشیدن می‌تواند روند بهبودی را طولانی‌تر کند، بنابراین در صورت امکان بهتر است قبل از عمل سیگار را ترک کنید. از قبل هماهنگ کنید که بعد از عمل شخصی شما را به خانه برساند، زیرا نمی‎توانید تحت بیهوشی رانندگی کنید.

در دوران نقاهت از لمس کردن بینی و اعمال فشار به آن خودداری کنید. سعی کنید هنگام خواب سر خود را کمی بالاتر بگیرید تا تورم کاهش پیدا کند. تا زمانی‏که گچ بینی باز نشده است از دوش گرفتن خودداری کنید. حداقل تا یک هفته سیگار نکشید و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.

مراقبت های بعد از جراحی بینی بدون تامپون
مراقبت های بعد از جراحی بینی بدون تامپون

قیمت عمل بینی بدون تامپون

قیمت جراحی بینی با توجه به نوع عملی که برای بیمار انجام می‎شود متفاوت است. اصولا جراحی باز بدون تامپون قیمت بیشتری نسبت به جراحی بسته بدون تامپون دارد. زیرا جراح لازم است با دقت بیشتری برای رفع مشکلات اساسی‎تر پیش برود.

پیشنهاد می‎کنیم در جلسه مشاوره اولیه در مورد بهترین روش مناسب خود و هزینه نهایی آن با پزشک یا جراحی بینی صحبت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر قصد جراحی بینی خود را دارید، توصیه می‎کنیم پیش از هرگونه اقدامی در مورد جراحی بینی بدون تامپون با پزشک صحبت کنید. اگرچه روشی عالی و بدون درد است اما ممکن است شما کاندید مناسبی برای انجام آن نباشید!

مراجعه به پزشک جهت جراحی بینی بدون تامپون
مراجعه به پزشک جهت جراحی بینی بدون تامپون

درصورتی‌که شرایط مراجعه حضوری را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین پذیرش۲۴ استفاده کنید. مشکلات خود را مطرح‌ کرده و از مشاوره آنلاین بهترین متخصص گوش و حلق و بینی یا دکتر جراح پلاستیک برای درمان استفاده کنید.

پاسخ به سوالات متداول در زمینه جراحی بینی بدون تامپون

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

جراحی بینی بدون تامپون یعنی چی؟

جراحی بینی یا راینوپلاستی با پیشرفت‎های حوزه تکنولوژی در حال تغییر شکل است و روش‎هایی مانند جراحی بینی بدون تامپون شروع به محبوب شدن کرده‎اند. در این روش جراح بعد از پایان جراحی ممکن است به‎جای استفاده از تامپون از اسپلینت سیلیکونی استفاده کند. ماده‎ای که برخلاف تامپون ساختاری منعطف و با قابلیت برودت هوا را دارد. در نتیجه دیگر نگرانی نسبت به بروز درد، افزایش تورم و کبودی و طولانی شدن روند بهبودی وجود ندارد.

جراحی بینی به روش بسته و بدون تامپون چیست؟

در واقع جراحی بینی به روش بسته و بدون تامپون روندی مشابه گذشته دارد، فقط با این تفاوت که با جایگزینی اسپلینت بینی دیگر بیمار احساس درد و ناراحتی نمی‎کند.

جراحی بینی بدون تامپون ضرر دارد؟

از نظر پزشکان هیچ ضرری ندارد و بالعکس با مزایایی مانند کاهش درد و افزایش سرعت بهبودی همراه است. مشورت با دکتر جراح پلاستیک یا پزشک متخصص گوش و حلق و بینی می‎تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

۳.۵/۵ (۴ نظر)

منبع
otorinolaringolog.alnewlyme.net

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا