داروی ارگوتامین سی | ارگوتامین-کافئین | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Ergotamine-Caffeine | Ergotamine C

آشنایی بیشتر و بهتر درباره ی داروی ارگوتامین  Ergotamine C

داروی ارگوتامین ( Ergotamine C) یا ارگوتامین کافئین( Ergotamine-Caffeine) که با نام تجاری   Cafergot در بازار شناخته می شود. از ارگوتامین  برای درمان برخی از سردردها استفاده می شود. این دارو بیشتر برای پیشگیری یا درمان سردردهای عروقی از جمله میگرن و سردردهای خوشه ای استفاده می شود. گشاد شدن رگ های خونی در سر می تواند موجب سردرد شود و ارگوتامین با تنگ کردن این عروق خونی سردرد را تسکین می دهد. و اما کافئین میزان جذب ارگوتامین را افزایش می دهد و همچنین عروق خونی گشاد شده را تنگ می کند.

نحوه استفاده از ارگوتامین Ergotamine C

مطابق دستور پزشک، ارگوتامین  را از طریق دهان با غذا یا بدون آن مصرف می کنند. معمولا در اولین علامت سر درد ۲ قرص و بعد از آن هر نیم ساعت یک قرص مصرف شود تا سردرد تسکین پیدا کند. بیش از ۶ قرص در هر جمله سردرد یا ۱۰ قرص در یک دوره ۷ روزه مصرف نکنید. اگر دکتر میگرن این دارو را برای جلوگیری از سر درد تجویز کرده بنابراین آن را مطابق دستور پزشک مصرف کنید. دوز مصرفی که پزشک برای شما در نظر می گیرد بر اساس شرایط شما متفاوت خواهد بود.  ارگوتامین اگر در اولین علامت سر درد مصرف شود بهترین عملکرد را خواهد داشت اگر تا بدتر شدن سر درد صبر کنید احتمالا این دارو به خوبی کار نکند.  پزشک قبل از شروع مصرف دارو معاینه قلب را انجام می دهد تا از سلامت قلبی شما مطمئن شود. پزشک ممکن است شما را راهنمایی کند تا اولین دوز ارگوتامین  را در کلینیک مصرف کنید تا از نظر عوارض جانبی مانند درد قفسه سینه شما را نظارت کند.  این نکته را فراموش نکنید که این دارو فقط در صورت نیاز مصرف می شود و برای استفاده روزانه طولانی مدت نیست. ارگوتامین به بسیاری از افراد کمک می کند تا دردهایشان تسکین پیدا کند اما در برخی موارد باعث اعتیاد می شود. در صورت ابتلا به اختلال مصرف مواد مخدر مانند مواد مخدر یا الکل این خطر ممکن است افزایش یابد. فراموش نکنید که این دارو را دقیقا طبق دستورالعمل پزشک خود مصرف کنید تا خطر اعتیاد را کاهش دهید. مصرف بیش از حد ارگوتامین موجب سردرد می شود یعنی اگر هر ماه بیش از ۱۰ روز یا بیشتر از این دارو برای حملات میگرن استفاده می کنید این دارو ممکن است سردرد شما را بدتر کند. سعی کنید که دارو را بیشتر از دستورالعمل مصرف نکنید.

ارگوتامین

اثرات جانبی ارگوتامین

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که سود  ارگوتامین برای شما بیشتر از عوارض آن می باشد و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

  • شایعترین عوارض جانبی ارگوتامین سرگیجه، ضعف، حالت تهوع، ناراحتی معده، بی قراری، مشکل خواب، استفراغ، خارش خفیف و تورم می باشد. در صورت بروز عارضه جانبی که باعث آزار شما می شود یا از بین نمی رود به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی ، از جمله: ضربان قلب (آهسته، سریع، نامنظم) مشکل تنفس، بی حسی و سوزن سوزن شدن انگشتان دست و انگشتان پا ، درد ، ضعف عضلانی ، انگشتان دست و پا به رنگ آبی، معده درد شدید، شکم درد ، کمردرد ، علائم مشکلات کلیوی به پزشک خود مراجعه کنید.
  • در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی از جمله: درد قفسه سینه، درد فکف درد بازوی چپ ، گیجی ، لکنت زبان، اختلال در گفتار ، تغییرات بینایی ، ضعف در یک طرف بدن سریعاً به پزشکی مراجعه کنید.
  • واکنش آلرژیک بسیار جدی به ارگوتامین بسیار کم است. با این حال ، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی ، از جمله: خارش و تورم (به خصوص صورت ، زبان، گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس ، سرفه خشک، فوراً به کمک پزشکی بروید

موارد احتیاط

  • قبل از استفاده از این دارو، اگر به ارگوتامین یا کافئین حساسیت دارید ، به پزشک خود بگویید. یا به. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعال باشد ، که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.
  • قبل از اینکه شروع به مصرف دارو کنید، سابقه پزشکی خود را به پزشک بگویید مخصوصا اگر مشکلات گردش خون در دست ها، معده، پاها و بازوها دارید یا مشکلات قلبی (همچون درد در قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم، حمله قلبی)، بیماری کبدی، بیماری کلیوی دارید.
  • در صورت داشتن هر یک از این شرایط ، از جمله: فشار خون بالا ، کلسترول بالا ، دیابت ، سابقه خانوادگی بیماری قلبی ، اضافه وزن ، یائسگی (زنان) ، سن بیش از ۴۰ سال (مردان) به پزشک خود اطلاع دهید.
  • حین استفاده از ارگوتامین از محصولات دخانیاتی و نیکوتینی استفاده نکنید چرا که خطر عوارض جانبی جدی مانند مشکلات قلبی و کاهش جریان خون در مغز، دستها، پاها را افزایش دهد.
  • قبل از انجام عمل جراحی به پزشک خود بگویید که از این دارو و همه محصولات استفاده شده استفاده می کنید.
  • ارگوتامین نباید در دوران بارداری استفاده شود چون ممکن است به یک نوزاد متولد شده آسیب برساند. اگر باردار شدید یا فکر می کنید باردار هستید ، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ارگوتامین دارو به شیر مادر منتقل می شود و ممکن است اثرات نامطلوبی بر نوزاد شیرخوار بگذارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی ارگوتامین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

  • اگر داروهای میگرن “تریپتان” نیز مصرف می کنید (مانند سوماتریپتان ، رزاتریپتان) ، باید دوز تریپتان را از دوز این دارو جدا کنید تا احتمال عوارض جانبی جدی را کاهش دهید. از پزشک خود بپرسید که چه مدت باید بین دوزهای این داروها صبر کنید.
  • بعضی از محصولات ممکن است حاوی کافئین یا موادی باشند که می توانند ضربان قلب یا فشار خون شما را افزایش دهند. برخی از نوشیدنی ها (مانند قهوه ، کولا ، نوشیدنی های انرژی زا) نیز ممکن است حاوی کافئین باشند. به پزشک خود بگویید که از چه محصولی استفاده می کنید و نحوه استفاده بی خطر از آن (به ویژه محصولات سرفه و سرماخوردگی ، کمکهای رژیم غذایی یا سایر محصولات سردرد) را بپرسید.
  • ارگوتامین ممکن است در برخی آزمایشات پزشکی و آزمایشگاهی (از جمله آزمایش های تصویربرداری دی پیریدامول – تالیوم ، سطح کاتکول آمین ادرار / ۵-HIAA) تداخل ایجاد کند ، که احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست می شود. اطمینان حاصل کنید که پرسنل آزمایشگاه و کلیه پزشکان از استفاده شما از این دارو مطلع هستند.

نحوه نگهداری از ارگوتامین

  • داروی ارگوتامین را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد و دمای مناسب برای نگهداری آن، دمای اتاق می باشد.
  • به هیچ عنوان دارو را در حمام یا مکان های مرطوب نگهداری نکنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
۳.۸/۵ (۸ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
14 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
ghazal
ghazal
5 ماه قبل

سلام
ببخشید این قرص با قرص های ضد بارداری تداخل داره؟

Mohammad Younis
Mohammad Younis
9 ماه قبل

سلام دوست عزیز
من بیش از یکسال میشود که سردرد دارم فقط پیشانی من زیاد درد داره میشه به من معلومات بدید تشکر

س. ب
س. ب
10 ماه قبل

سلام روزتون بخیر من قرص ارگوتامین میخورم میخواستم بدونم وزن آدم بالا میبره

ابراهیمی
ابراهیمی
1 سال قبل

سلام من قرص ارگو تامین استفاده میکنم وخیلی موثره اما دکتر منو نهی کرد گفت نباید استفاده کنید چون سکته قلبی میاره ..تنها قرصی که ارومم میکنه همین قرص هست چیکار کنم

جهانگیر
جهانگیر
پاسخ به  ابراهیمی
5 ماه قبل

سلام
دوست عزیز من بیشتر از ۱۰ ساله قرص ارگوتامین سی میخورم .به قول شما تنها قرصی هست که سردردم رو آرام میکنه . فقط باید در ۷ روز ۵دونه بیشتر نخوری .

سولماز
سولماز
1 سال قبل

سلام من از صبح سردرد میگرنی شدید دارم و دوتام قرص ارگاتامین خوردم ولی خوب نشدم مجبور شدم سوماتریپتان بخورم مشکلی که نداره

جهانگیر
جهانگیر
پاسخ به  سولماز
5 ماه قبل

سلام
نه نه نباید این دوتا قرص رو با هم بخوری خیلی خطرناکه .

بختیاری
بختیاری
2 سال قبل

سلام من چند روزه پریودیم عقب افتاده میتونه از این دارو باشع ممنون میشم جواب بدین

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  بختیاری
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق این لینک با پزشک آنلاین داروسازی گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با پزشک داروسازی

مهدی
مهدی
پاسخ به  پشتیبانی پذیرش24
1 سال قبل

در مورد سردردهای که دارم

آرام
آرام
3 سال قبل

با سلام و سپاس وآرزوی سلامتی داروساز نازنین قرص ارگوتامین
برای من خیلی موثره و تنها عوارضش برام اینکه خوابم نمیبره انگار یه لیوان قهوه خوردم اگر شب بخورم تا صبح بیدار می مونم

جهانگیر
جهانگیر
پاسخ به  آرام
5 ماه قبل

سلام
چون کافئین داره باعث میشه خواب از سرت بپره

کسری
کسری
پاسخ به  آرام
4 ماه قبل

سلام. من به دونه خوردم اصلا خوابم نمیبره نکنه دائمی بشه

کسری
کسری
پاسخ به  کسری
4 ماه قبل

بعدازظهر خوردم ولی الان خوابم نمیبره

دکمه بازگشت به بالا