۵ نوع مهم کم خونی کودکان که باید بشناسید

کم خونی در کودکان یکی از مشکلات شایع و گسترده‌‌ای است که بسیاری از کودکان را در سرتاسر جهان به خود مبتلا کرده است.

از آنجایی که کودکان در سن رشد قرار دارند و باید همه چیز در بدن آن‌ها به اندازه کافی و در نرمال‌ترین حالت ممکن خود باشد تا بهترین رشد را داشته باشند و آسیبی از این نظر آن‌ها وارد نشود؛ درمان کم خونی کودکان باید برای والدین آن‌ها کاملاً جدی و مسرانه پیگیری شود.

اگر کودکان کم سن دارید و احتمال می‌دهید به این بیماری مبتلا شده باشند، اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید و می‌خواهید کودکان شما کاملاً سالم به دنیا بیایند و بزرگ شوند تا انتهای این مقاله در کنار ما بمانید.

در ادامه موضوع کم خونی کودکان را به طور مفصل بررسی کرده و تمام علائم آن روش‌های پیشگیری و درمان آن را برای شما شرح خواهیم داد.

بیماری کم خونی کودکان چیست؟

خون مایع حیاتی و اصلی بدن تمام انسان‌ها است. خونی که درون رگ‌های ما جریان دارد از میلیون‌ها گلبول قرمز تشکیل شده که هر کدام از گلبول‌های قرمز بدن ما دارای ۴ جایگاه برای هموگلوبین هستند.

اگر به ساختار هموگلوبین توجه کنید متوجه می‌شود که در ساختمان آن اتم‌های آهن دیده می‌شود.

اگر تعداد عناصر آهن در هموگلوبین خون ما کمتر از حالت عادی باشد ما ما به کم خونی از نوع فقر آهن دچار می شویم.

کم خونی کودکان
کم خونی کودکان

به طور کلی کم خونی بیماری است تمام افراد را می‌تواند درگیر کند و در سال‌های اخیر طیف وسیعی از افراد بزرگسال تا کودکان شیرخوار را درگیر خود کرده است.

فقر آهن از شایع‌ترین انواع مدل‌های کم خونی در کودکان است. فقر آهن سطوح مختلفی دارد و از یک کمبود آهن سطحی و خفیف تا کم خونی فقر آهن کاملاً جدی و حاد را شامل می‌شود.

در هر صورت اگر این بیماری چه در سطح خفیف و یا در سطح جدی و حاد درمان نشود می‌تواند رشد و نمو کودک را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد.

چراکه اتم‌های آهن فرایند انتقال اکسیژن از ریه به سمت اندام‌ها و سلول‌های بدن را تسهیل کرده و باعث می شوند تا سلول‌ها راحت‌تر بتواند اکسیژن مورد نیازشان را دریافت کنند.

از این رو وجود آن‌ها به اندازه کافی در بدن از ضروریات یک بدن سالم مخصوصاً برای کودکان که در سن رشد قرار دارند، می‌باشد.

مقدار آهن مورد نیاز کودکان چقدر است؟

زمانی که نوزاد به دنیا می آید در بدن او مقداری آهن به صورت ذخیره شده وجود دارد اما کودک برای رشد و نمو نیاز دارد میزان مشخصی آهن به بدنش وارد شود این نیاز برای کودکانی که بین ۷ تا ۱۲ ماه سن دارند به مقداره ۱۱ میلی گرم برای کودکان ۱۲ تا ۳۶ ماهه مقدار ۷ میلی گرم برای کودکانی که ۴ تا ۸ سال دارند ۱۰ میلی گرم و برای کودکانه بین ۹ تا ۱۳ سال ۸ میلی گرم برای دخترانی که بین ۱۴ تا ۱۸ سال دارد ۱۵ میلی گرم و برای پسران که بین ۱۴ تا ۱۸ سال دارند مقدار ۱۱ میلی گرم است.

علت اینکه دختران جوان به میزان بیشتری از آهن نسبت به پسران هم سن خود نیاز دارند این است که در آن سن تقریباً دختران پریود و قاعدگی را تجربه می‌کنند و از این تنهایی هر ماه میزاره زیادی از خون و آهن بدن شان را از دست می دهد به همین دلیل برای جبران خون از دست رفته نیاز به مقدار بیشتری آهن نسبت به پسران دارند

کم خونی کودکان چه نشانه ها و علامت هایی دارد؟

همانطور که برای شما توضیح دادیم کمبود آهن و کم خونی کودکان که ناشی از فقر آهن باشد باعث می شود فرایند اکسیژن رسانی به سلول‌های بدن آن‌ها با مشکل مواجه شود و اکسیژن به اندازه کافی به بدن آن‌ها نرسد.

در صورتی که کودکان اکسیژن مورد نیاز بدنشان را دریافت نکنند، علائم و نشانه‌هایی را از خود بروز می‌دهند.

برای مثال کمبود آهن باعث می شود:

  • فرایند عملکرد و فعالیت‌های روزانه کودک شما با اختلال مواجه شود
  • پوست کودک رنگ پریده، زرد و بی‌حال باشد
  • احساس خستگی زیاد و غیرطبیعی
  • احساس سرمای بیش از اندازه در نواحی انتهایی بدن مانند دست و پا
  • کند شدن روند رشد
  • نداشتن اشتها و کم غذا شدن
  • تنفس سریع زیاد و غیرطبیعی
  • نفس تنگی
  • ابتلا به بیماری‎های گوناگون مانند عفونت
  • میل زیاد و غیرطبیعی به خوردن مواد مانندی: یخ، خاک، رنگ یا نشاسته

در صورت بروز هر کدام از نشانه‌های ذکر شده بلافاصله به دکتر کم خونی فقر آهن مراجعه کنید یا اگر به هردلیلی امکان مراجعه حضوری ندارید حتما اجازه دهید یک دکتر آنکولوژی آنلاین کودک شما را ویزیت کند.

پیشگیری از کم خونی کودکان
پیشگیری از کم خونی کودکان

نحوه پیشگیری از کم خونی کودکان

برای پیشگیری از کم خونی کودکان بهتر است از همان ابتدا با یک دکتر کم خونی کودکان مشورت کنید تا بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری در کودکان را برای شما مشخص کند.

  • در صورتی که به دکتر کم خونی مراجعه کنید و پزشک معاینات مربوطه را انجام دهد و نیاز به ببیند، ممکن است برای کودک شما یک مکمل آهن مثل قطره آهن یا قرص‌های ویتامینی که شامل آهن هم می‌باشند با دوز مناسب برای کودک شما تجویز کند.
  • همچنین بهتر است به نوزادان خود شیر خشکی بدهید که با آهن غنی شده باشند در این صورت احتمالاً کودک شما به اندازه مورد نیاز آهن را دریافت می‌کند و به این بیماری دچار نمی‌شود.
  • سعی کنید حتما در طول هفته از غذاهایی که میزان آهن بیشتری دارند یا سبزیجاتی که دارای این عنصر مفید هستند در رژیم غذایی خود حتما استفاده کنید.
  • زیاده‌روی در استفاده از شیر برای کودکان بین یک تا پنج سال ممنوع است. اگر کودک شما وابستگی زیادی به شیر دارد مقدار شیری که روزانه می‌تواند به نوشد کمتر از ۷۱۰ میلی‌لیتر است.
  • استفاده از شیر گاو و بز تا یک سالگی برای کودکان ممنوع است.
  • همچنین غذاها و موادی که غنی از ویتامین c باشند مانند: پرتقال، طالبی، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و غیره می‌توانند به جذب بیشتر آهن در بدن کودک شما کمک کنند.

کدام مواد غذایی و چه میوه‌هایی برای کم خونی کودکان مفید است؟

  • گوشت و فراورده‌های گوشتی
  • کره بادام زمینی
  • شکلات تلخ
  • تخم مرغ
  • حبوباتی مانند: عدس و لوبیا
  • انواع مغزها
  • ماهی
  • کشمش
  • برگه زردآلو
  • هندوانه
  • گیلاس

درمان سریع کم خونی کودکان چیست؟

اگر با رعایت موارد پیشگیری اما باز هم کودک شما به کم خونی و فقر آهن دچار شد بهتر است قبل از هر چیزی باید یک دکتر کم خونی فقر آهن کودک شما را ویزیت کند تا بتواند علت اصلی این بیماری در کودک شما را تشخیص داده و درمان موثر و نتیجه بخش برای آن را شروع کند.

اما در کل درمان‌هایی که برای فقر آهن در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند، از انواع درمان خانگی کم خونی در کودکان هستند و به صورت درمان کم خونی کودکان با تغذیه می‌باشند.

درمان سریع کم خونی کودکان
درمان سریع کم خونی کودکان

اصلاح سبک غذایی

منظور از اصلاح سبک غذایی تغییر رژیم غذایی شما به رژیم غذایی است که مملو از از مواد غنی شده با آهن و موادی که جذب آهن را در بدن افزایش می‌دهند، باشد.

تشخیص و درمان درست و به موقع بیماری های عفونی

اگر عفونت بر بدن کودک کهنه شود و درمان نشود می تواند باعث ابتلا به آنمی یا همان کم خونی در کودکان شما بشود.

استفاده از مکمل‌های آهن

زمانی که کودک به فقر آهن و کم خونی مبتلا شود احتمالاً داروهایی که دارای مقادیر زیادی آهن هستند برای او توسط دکتر خون کودکان تجویز می‌شود.

بهترین زمانی که آهن در بدن جذب می‌شود صبح زود یا زمانی است که معده خالی باشد اما اگر مصرف ناشتای آهن برای کودک شما ناخوشایند است می‌توانید به دستور دکتر کم خونی مکمل‌ها را به همراه شیر مادر و یا بعد صبحانه به کودک خود بدهید.

آیا تنها نوع کم خونی کودکان فقر آهن است؟

خیر. همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم بیشترین و شایع‌ترین نوع کم خونی در کودکان فقر آهن است اما کم خونی‌های دیگری مانند کم خونی داسی شکل، کم خونی پرنیشیوز، کم خونی آپلاستیک، کم خونی همولیتیک و… نیز وجود دارند که درصد ابتلای کودکان به این نوع از کم خونی‌ها کمتر از فقر آهن است.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کم خونی بیماری است که باید آن را جدی بگیرید تا دچار عوارض آن نشوید. اگر کودک شما به کم خونی‌های غیرشایع مبتلا شد به محض اینکه متوجه شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودک شما دچار حملات ناگهانی درد، مشکلات طحالی و… شد بدون فوت وقت به دکتر کم خونی داسی شکل مراجعه کنید.

در صورت مشاهد سرگیجه، کبودی‌های بدون علت، خون دماغ و خونریزی لثه و تپش قلب دکتر کم خونی آپلاستیک را در جریان بگذارید.

اگر کودک شما علائمی مثل کبد و طحال بزرگ شده، ادرار تیره خستگی زیاد و… داشت حتما با یک دکتر کم خونی همولیتیک درباره علائم او مشورت کنید.

در آخر هم اگر کم خونی در کودک شما با علائمی مثل سردرد و کاهش وزن همراه بود دکتر کم خونی پرنیشیوز می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

۳.۵/۵ (۱۶ نظر)

منبع
rasadmedlababidipharmasafirearamesh

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
27 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
هابیل
هابیل
6 روز قبل

سلام‌بچه‌من‌‌یک‌سال چهار‌ماهشه‌‌دکترا‌می‌گند‌باید‌بهش‌خون‌بزنیم‌ بعضیا‌می‌گن‌اگه‌‌ی

ک‌بار‌‌خون‌بزنیم‌بایدهمیشه‌بهش‌خون‌بزنی‌اگه‌کسی‌میدونه‌راهنمایی‌کنه

کیانا
کیانا
7 روز قبل

دخترم ۱۲سالشه دورچشماش سیاهه بعضی وقتها خیلی تیره میشه الان چندروزه میگه سردرد دارم میگه یکهو میبینم چشمام سیاهی میره میخواستم بدونم از کم خونی هست یانه

الهه
الهه
10 روز قبل

سلام پسرم ۵سالشه هرازگاهی به‌ شدت‌ بازوهاش وپاهاش دردمیکنه ماساژم میدم اصلا خوب نمیشه مجبورمیشم باایبوپروفن دردشو ساکت کنم

علی
علی
1 ماه قبل

سلام من بچم ۳سالو نیمشه ب شدت کمخون و بی اشتهاست پلاکت خونش عالیه اما هموگلوبین رو ۶ونیم هست
بااین حال نه بیحاله نه احساس خستگی داره در کل روز همش فعالیت داره
بنظرتون علت این شدت کمخونی چیه
با تغذیه درست میشه؟

طارق
طارق
1 ماه قبل

سلام پسرم ۳سالشه کم خونی شدیدداره چکار کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

طیبه پارسایی
طیبه پارسایی
1 ماه قبل

سلام دختر دوازده ماهه دارم وزن خوبی نداره دکتر میکه کم خون هست چه کار کنم از ۴ماهگی هم همش قطره اهن خارجی دادمش

عامر
عامر
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید پسرم ۸ ماهشه بعد از اینکه سه روز شبانه روز تب شدید کردم بهش آنتی بیوتیک و شیاف زدم بعد سه روز آزمایش گرفتن ازش هموگلوبینش ۷/۵بود و پلاکتش هم کم بود علتش چی میتونه باشه؟

ساداتی
ساداتی
پاسخ به  عامر
2 ماه قبل

سلام پلاکت خون بچتون چنده؟؟؟

ساداتی
ساداتی
پاسخ به  عامر
2 ماه قبل

حتمااا جواب بده

لیلا
لیلا
2 ماه قبل

سلام دختر من پنج سالشه هر روز میگه شکم درد دارم آیا میتونه ازفقر آهن باشه کم خونی هم داره

یا زهرا
یا زهرا
پاسخ به  لیلا
2 ماه قبل

سلام حتما یک سونوگرافی از طحالش انجام بدید چون اکثر کسانی که کم خونی دارند طحالشون یه خورده از حد نرمال بزرگتر میشه و احتمالا درد طحالشون باشه انشالا که خوب میشه

علی
علی
3 ماه قبل

سلام من یک دختر دوسال نیم دارم زیر چشم ها خیلی کبودوسیاه میشه که فکر می کنید کسی مشت زده زیر چشمش همیشه بیمار علایم بیماریهای سرفه زیادی که حالت تهوع دارد ولی بالانمی یاره آبریزش بینی و تب از به دنیا آمده خارش بدن ودست وپادار لطفاً یک راهنمایی کنید

بهار
بهار
پاسخ به  علی
2 ماه قبل

آلرژی شدید داره ک اگه پیگیر نشید به شدت خطرناکه

عارف
عارف
3 ماه قبل

سلام پسرم من ۱۹ ماهشه وقتی گریه یا عصبانی از چیزی میشه گریه میکنه و نفسش برای حدود یک دقیقه میره بعدا میاد .مثل ریسه عاملش چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنین ممنونم

فاطمه
فاطمه
3 ماه قبل

سلام من پسرم تازه رفته تو سه سال . از روزی ک به دنیا اومده همش مریضه نمیدونم چیکار کنم دکتر هم زیاد بردم هر ده روزی یا تپ یا سرما میخوره. واسه چیکار کنم ک تقویت بشه مریض نشه

مهشید
مهشید
پاسخ به  فاطمه
10 روز قبل

تنها راه چاره دادن شربت ایمونس ک سیستم ایمنی رو هم قوی میکنه

امیرعلی
امیرعلی
4 ماه قبل

سلام پسرم ۳سال ونیمش هست خیلی بیحاله همش میگه خستم چشماشو خیلی پلک پلک میکنه بردمش دکتر گفت کمبود آهن ویتامین دی هست ولی چشما ش خوب نشد چیکارکنم

خانم جوان
خانم جوان
5 ماه قبل

سلام کودک یک ساله دارم شب خیلی بد خوابی میکنه همه شب بیداره بیست دقیقه می‌خوابه باز گریه میکنه میتونه علتمتکو خونی باشه پا هاشم همیشه سر ده

خانم جوان
خانم جوان
پاسخ به  خانم جوان
5 ماه قبل

کم خواب بد خوابی پاهای سرد میتونه علامت کم خونی باشه

فراز
فراز
6 ماه قبل

سلام پسرم کم خونی داره هرداروی یا مواد غذایی استفاده میکنم بر طرف نمیشه

فاطمه داوطلب
فاطمه داوطلب
10 ماه قبل

سلام دختر من ۶,سالش ودچا. کم خونی شدید شده

رضایی
رضایی
1 سال قبل

سلام پسر سه سالم غذا نمیخوره اشتها نداره و همش بهانه بغل همراه با گریه میکنه و شب ها هم به همین صورت. علتش میخواستم بپرسم چی هستش ممنون میشم راهنمایی کنید

زینب
زینب
پاسخ به  رضایی
5 ماه قبل

احتمالا کم خون پسرمن قطره اهن خارجی خورد خوب شد

یعقوبی
یعقوبی
1 سال قبل

دختر من ۱۰ سالشه همیشه صبها میگه حالم بده .حالت تهوع داره نمیتونه چیزی بخوره حتی دیگه مدرسه هم بخاطر این حالش نمیره لطفن راهنمایم کنید که به چه دکتری مراجعه کنم .بعد ظهر یا شب بهتره حالش ولی صبح همیشه اینطوریه حالش یه بارهم داروی لانسو پرازول ۱۵ میلی گرم با دمیترون ۴ هم مصرف کرده .گفتیم شاید مال معده باشه ولی دوباره همینطوره حالش.ممکنه مال کم خونی یا انگل باشه لطفن راهنمای کنید .البته افتادگی دریچه قلب هم داره ولی تا الان مشکلی براش نداشه پیش متخصص قلب کودکان هم بردمش

مریم
مریم
پاسخ به  یعقوبی
2 ماه قبل

عزیزم مشکلش در مدرسه است ببینید تومدرسه چه مشکلی داره البته از خودش نپرسید برید جویا شید دلیل دیگش،استرسه

شاهو
شاهو
1 سال قبل

سلام یه پسر ۱۰ساله دارم بسیا لاغر وکم اشتها می باشد.و وزن او ۲۵کیلو هست وزنش ثابت است وکارهای تقویتی زیادی متفاوت به تجویز دکتر مصرف کرده وهیچ تغیری نکنه لطفا در این زمینه به من کمک کنید

حسین
حسین
1 سال قبل

شلام کودکی دارم ۸ساله چند روزه که تا موقع بلند شدن از زمین میگه سردرد دارم

دکمه بازگشت به بالا