سوختگی پای نوزاد + درمان های خانگی

نوزادان پوست بسیار حساس، نازک و لطیفی دارند که به شدت آسیب‌پذیر و حساس است و اگر از آن به خوبی مراقبت نشود خیلی راحت و سریع‌تر از پوست بزرگسالان دچار آسیب می‌شود.

 سوختگی لای پای نوزاد و ادرارسوختگی نوزاد یکی از بیشترین مشکلاتی است که برای نوزادان و کودکان زیر دو سال اتفاق می‌افتد و با درد و سوزش بسیار زیادی برای کودک همراه است.

معمولا سوختگی کودکان با لکه‌های قرمز و یا گاها تاول‌های بزرگی همراه است که برای نوزادان بسیار اذیت کننده و دردآور است.

 این مشکل از شایع‌ترین مشکلاتی است که برای اکثر نوزادان پیش می‌آید اما با رعایت یک سری نکات می توان از از به وجود آمدن چنین مشکلی برای کودک و نوزاد جلوگیری کرد.

 اگر شما خانم بارداری هستید که احتمالاً تا چند ماه آینده صاحب فرزند می‌شوید و یا مادر کم تجربه‌ای هستید که برخی نکات پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی را برای فرزند خود نمی‌دانید؛ حتماً تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 در ادامه مطالب و نکات مفیدی را برای پیشگیری و درمان سوختگی نوزاد با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

علت‌های سوختگی پای نوزاد چیست؟

 قبل از درمان و یا حتی پیشگیری برای هرچیزی باید علت به وجود آمدن آن را بدانیم. تا زمانی که ندانیم چه چیزی باعث به وجود آمدن مشکل ما شده نمی‌توانیم از به وجود آمدن آن جلوگیری کرده و یا حتی آن را درمان کنیم.

سوختگی پای نوزاد علت‌های مختلفی دارد که در ادامه به شرح آن‌ها خواهیم پرداخت.

سوختگی در اثر قارچ‌های پوستی

قارچ‌ها در محیط‌های گرم و مرطوب به سرعت رشد کرده و مشکلات پوستی متعددی را برای افراد به وجود می‌آورند. داخل پوشک نوزاد محیطی گرم و مرطوب است که بهترین محیط برای رشد و به وجود آمدن قارچ‌ها می‌باشد.

 قارچی که باعث سوختگی پای نوزاد می‌شود کاندیدا نام دارد. این قارچ با به وجود آوردن مشکلاتی نظیر: قرمز شدن پوست، سوختن و ایجاد جوش‌های پوستی پای نوزاد شما را آزرده می‌کند.

برای درمان این قارچ از پمادهای ضد قارچ استفاده می‌کنند البته بهترین راه مراجعه به یک دکتر اطفال یا کودکان است تا شدت و نوع سوختگی پای نوزاد را تشخیص داده و با توجه به تشخیص خود بهترین درمان ممکن برای سوختگی پای نوزاد را به شما ارائه دهد.

اسیدهای ادراری و مدفوعی

 زمانی که نوزاد غذاهای اسیدی بخورد یا مادر با خوردن غذاهای اسیدی آن‌ها را از طریق شیر به بدن نوزاد خود وارد کند ادرار و مدفوع نوزاد اسیدی می‌شود.

 به طور کلی معمولا ادرار اسیدی است اما مدفوع نباید اسیدی باشد. زمانی که چنین غذاهایی توسط کودک مصرف شود با افزایش میزان اسیدی بودن ادرار و همچنین مدفوع پوست اطراف پای کودک شما آزرده و فرزند شما دچار سوختگی کشاله ران می‌شود.

سوختگی پای نوزادان در ابتدا تنها رد قرمز کمرنگی بر روی پای آن‌ها ایجاد می‌کند اما اگر به آن توجه نشود و درمانی برای آن صورت نگیرد یا عاملی باعث سوختگی شدید پای نوزاد بشود این قرمزی گسترش پیدا کرده و به سرعت به زخم های روباز تبدیل می‌شود.

 مطمئناً زخم‌های روباز درد و سوزش بیشتری برای نوزاد داشته و درمان آن‌ها سخت‌تر از سوختگی‌های معمولی است.

بنابراین به محض اینکه چنین آثاری را بر روی پای نوزاد خود مشاهده کردید برای درمان به دکتر پوست مراجعه کنید.

 سوختگی پای نوزاد‌ در اثر پوشک

سوختگی پای نوزاد
سوختگی پای نوزاد

برای ساخت پوشک‌هایی که در حال حاضر برای نوزادان خود استفاده می‌کنید مواد شیمیایی استفاده می‌شود. حتی ممکن است کودک شما به دلیل حساسیتی که دارد دچار سوختگی پا شود.

در هرصورت تماس مداوم این پوشک‌ها با پوست بدن نوزاد و همچنین استفاده مداوم از انواع مواد شست‌وشو دهنده باعث ایجاد حساسیت در پای نوزاد شما می‌شود.

چنین سوختگی‌هایی با پمادهای ساده و مخصوص کودکان به راحتی قابل درمان هستند اما بهتر است سر خود درمان انجام ندهید و حتی اگر امکان رفتن به مطب دکتر را هم ندارید از یک دکتر اطفال آنلاین دراین‌باره کمک بگیرید. همچنین در انتخاب نوع پوشکی فرزندتان نیز دقت زیادی داشته باشید.

سوختگی پای نوزاد در اثر اسهال

اسهال در بزرگسالان هم با عوارضی مانند سوختگی، سوزش، درد و… همراه است. بنابراین تصور کنید آنزیم‌های فعالی که در اسهال هنوز موجود هستند تا چه حد می توانند باعث سوختگی پای نوزاد بشوند و پوست نازک و حساس آن‌ها را آزرده کنند.

سوختگی پای نوزاد بخاطر دندان

زمانی که کودک شما شروع به درآوردن اولین دندان‌های خود می‌کند مشکلاتی برای او پیش می‌آید و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

در آن زمان بیشتر نوزادان تب کرده و با بالا رفتن دمای بدن‌شان و همچنین به این خاطر که مدام پای آن‌ها با پوشک‌های پلاستیکی بسته است احتمال دارد دچار سوختگی پا شوند.

جلوگیری از سوختگی پای نوزاد

روش‌های آسان و راحتی برای پیشگیری از سوختگی پای نوزاد وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها تا حد زیادی نوزاد شما از چنین بیماری و مشکلاتی در امان خواهد ماند.

  • عدم استفاده زیاد از شوینده‌های برای شست‌وشوی نوزاد
  • مرطوب کردن پای نوزاد با مرطوب‌کننده یا روغن‌های گیاهی مناسب پوست کودکان
  • استفاده از پوشک مناسب و گیاهی
  • تعویض زود به زود پوشک نوزاد (بهتر است روزانه دقایقی نوزاد نوزاد خود را بدون پوشک بگذارید تا پوست پای او کمی هوا بخورد)
  • پوشک نوزاد خود را خیلی سفت نبندید
  • هرنوع غذایی را به کودک خود ندهید، همچنین اگر نوزاد شما شیر خوار است از غذاهای مسهل خودداری کنید

 با رعایت این نکات می‌توانید تا حئ زیادیاز سوختگی پای نوزاد جلوگیری کنید اما همچنان نوزاد شما دچار ادرار سوختگی شد، حتما به دکتر ادرار سوختگی کودکان مراجعه کنید تا جدی‌تر مشکل کودک‌تان بررسی شود.

درمان‌های خانگی سوختگی پای نوزاد

اگر می‌خواهید کم‌خطرترین درمان را برای سوختگی پای نوزاد خود به کار ببرید و فقط از مواد طبیعی و گیاهی در این راه استفاده کنید، بهترین گزینه برای شما استفاده از درمان‌های هانگی سوختگی پای نوزاد است.

آلوورا

یکی از بهترین روش‌ها بهره‌گیری از خواص بی‌نظیر آلوورا برای سوختگی پای نوزاد است. این گیاه می‌توانند التهاب و قرمزی پوست را از بین برده و سوختگی پوست را درمان کند.

عسل برای سوختگی پای نوزاد

از زمان‌های قدیم، یکی از روش‌های درمان خانگی مشکلات پوستی و درمان سوختگی‌ها عسل بوده است. شما می‌توانید عسل را به صورت تکی استفاده کرده یا آن را با ماست مخلوط کرده و بر روی محل سوختگی قرار دهید و پس از ۱۵ دقیقه آن را بشویید. این درمان را تا زمانی که آثار سوختگی پای نوزاد ازبین برود مرتبا انجام دهید.

نشاسته برای سوختگی پای نوزاد

بسیاری از مادرانی که به دنبال یک راه حل خانگی و مؤثر برای درمان سوختگی پای نوزاد خوب بوده‌اند با استفاده از نشاسته برای سوختگی پای نوزاد خود توانسته‌ اند نتایج مطلوبی را به دست بیاوند.

اگر شما هم می‌خواهید از نشاسته در این زمینه استفاده کنید کافی است مقداری نشاسته را به ارد تفت داده شده و مقداری کرم A&D اضافه کرده و بعد از میکس کردن مخلوط به دست آمده را بر روی محل سوختگی بمالید تا سوختگی پای نوزاد شما برطرف شود.

در نهایت اگر برای استفاده از روش‌ها دچار تردید بودید، می‌توانید با کمک گرفتن از دکتر پوست آنلاین بهترین راه درمان سوختگی پای نوزاد خود را پیدا کنید.

۳.۱/۵ (۲۲ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
36 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سارا
سارا
19 روز قبل

سلام دختر من ۱۰روزه شده وسط پاش سوخسته جکارباید کرد

هامین کاظم نژاد
هامین کاظم نژاد
29 روز قبل

سلام پسرم ۱۱ روزشه کنار کشاله رانش تاول زده چکار لاید کرد

شهیکی
شهیکی
1 ماه قبل

سلام دخترم ۷ ماهش هست چند روزه پاهایش تاول زده چکار انجام بدم تا خوب بشه لطفاً راهنمایی بفرمایید

معصومه
معصومه
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید دختر من تازه ی زره دستش سوخته چی بزنم درست بشه

محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام. چندروزه لای پای بچه و پشت باسنش، پوستش قرمز و خشک شده. راهنمایی کنید

فریبا
فریبا
3 ماه قبل

سلام خسته نباشید
پسرام دوقلو هستن سه ماهه
یکیشون امروز دیدم دوتا باسپش تاول زده یکیش ترکیده پوستش خیلی بد شده میشه لطف کنید راهنمایی کنید ممنونم

سدنا شفیعی
سدنا شفیعی
3 ماه قبل

سلام من دخترم ۱۶ماه دارد وشیرخشک بیومل پلاس می‌خورد وخیلی سوختگی باتاول دارد چکارکنم پمادهای های زیادی استفاده کردم لطفا منو راهنمایی بکنید

خانم قربانی قزوین
خانم قربانی قزوین
4 ماه قبل

سلام من نوزاد ۶ روزه دارم.مدت دو روزه ک ی تابلای ریز روی پاهاش زده.البته اول ریزه و رفته رفته بزرگ میشه و داخلش آب جمع میشه.خیلی نگرانم

سمیه
سمیه
4 ماه قبل

سلام من پسرم اسهاله بخاطرهمین جای مدفوعش خیلی قرمز شده دورش کاملا سوخته

فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
4 ماه قبل

سلام دختره منم پاش قرمز شده دکتر بردم گفت قارچ هستش پماد داد گفت هفت روز استفاده کن من هفت روز استفاده کردم ولی رده قرمزیش کم شده ولی خوب نشده چیکارکنم

ابرا
ابرا
پاسخ به  فاطمه زهرا
4 ماه قبل

ابرا

همتا
همتا
4 ماه قبل

سلام پای فرزند من خیلی بد قرمز شده حتی ران پاهاشم قرمز شده حتی ساعتها بازش میزارم پوشکش نمیکنم چیکارش کنم خوب بشه ۶ ماه شه فرزندم

نازی
نازی
پاسخ به  همتا
4 ماه قبل

پماد سودو کرم مخصوص نوزاد تو داروخونه ها پیدا نمیشه
جاهایی که لوازم بهداشتی کودک میفروشن یاهم از دجی کالا میتونید تهیه کنید
هرچی پماد خریدیم جواب نداد ازاین پماد استفاده کردیم نتیجه گرفتیم
بچه ما هم ۱۸ ماهه شه موقع سوختن ازاین میزنیم خوب میشه

ارزو
ارزو
5 ماه قبل

خیلی بد سوخته

ارزو
ارزو
5 ماه قبل

هرچی که میزنم خوب نمیشه چیکارکنم

نازی
نازی
پاسخ به  ارزو
4 ماه قبل

سودو کرم استفاده کنید

رقیه
رقیه
7 ماه قبل

سلام دختر من ۲ سالشه تازگیا ببخشید به محض اینکه گلاب به روتون مدفوع میکنه پاش دچار سوختگیه شدید میشه پماد میزنیم باز میزاریم خوب میشه ولی فرداش دوباره میسوزه دلیلش چیه ؟چیکار کنیم؟

اهورا جانم
اهورا جانم
پاسخ به  رقیه
3 ماه قبل

شما ببرید دکتر اطفال بهتون کمک میکنه بعد امکان داره علت از غذا ش باشه

رقیه
رقیه
11 ماه قبل

سلام من پسرم ۱۴ماهه است الان چندروز بغل راناش خیلی قرمز شده سوخته درد داره براش هر چی کرم گرفتم استفاده کردم نشد پوشکشم عوص کردباز داره خوب نشده میشه راهنمایی کنین ببخشید یکمی اینه ما تا ۱۲ماهگی بهش شیر خشک آپتامین اچ آ می دادیم الن داریم سادشو می دیم از اونوم میشه باشه منونم راهنمایی کنید

لیلی
لیلی
پاسخ به  رقیه
3 ماه قبل

نکنه اسهال گرفته از شیر بهش نساخته ک پاهاش میسوزه یبار بچه منم ایطور شد از شیر عوض کردن

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام دختره من ۱۴ماهه هستش الان ۷ماه که دچار ادرار سوختگی میشه چند باری دکتر بردم گفته قارچه براش دادو نوشته به محض مصرف دارو ها خوب میشه بعد تموم شدن داروها دوباره همون ادرار سوختگی میاد سراغش میشه راهنماییم کنین

ارسام
ارسام
1 سال قبل

بین پاهاش جوش در میاد و به مرور که راه میره پوست جوش هاش کنده میشه و به سوختگی تبدیل میشه ممنون میشم کمکم کنید

جلیل
جلیل
1 سال قبل

سلام من بچه م دچار سوختگی بین کشاله ران شده و نمیتونم درمانش کنم میشه کمکم کنید

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام ببخشید دخترم کنار کشاله رانش سوختگی دیده میشه به شکل زخم باز شده دکتر هم در دسترس نیست چیکار باید کنم

مریم
مریم
1 سال قبل

سلام نوزاد ۱۰ روزه م دچار سوختگی پا شده بادانه های ریز درمان چیه؟

سیدرضا
سیدرضا
1 سال قبل

با عرض سلام ببخشید کودک من که الان تو ۹ ماهگی هست دچار سوختگی لای پا شده و نمیدونم دلیل این سوختگی و قرمزی لای پاش که برای بچه درد آور شده چیست و راه درمانش را میخوام بدونم ممنون میشم راهنمایی کنید

مهسا
مهسا
پاسخ به  سیدرضا
1 سال قبل

سلام دخترم شش ماهشه لای پاهاش سوخته نمی‌دونم چیکارش کنم از پماد و روغن حیواانی هم زدم فایده نداشت ج بدین ممنون

زهرا
زهرا
پاسخ به  مهسا
10 ماه قبل

سلام دخترم کشاله رانش سوخته پماد تریامسینولون.ان استفاده کردم خوب نشد چه نوع پمادی استفاده کنم

هلنا
هلنا
1 سال قبل

سلام خسته نباشیددخترمن۸ماهشه بخاطردندونش گلاب به روتون ببخشیداسهال گرفته پاش سوخته وجوش های قرمزریزریزپاشیدروغن نباتی مالیدم خوب نشده پمادزینگ زدم بازم خوب نکرده وفایده ای نداشته چیکارکنم که قرمزیش ازبین بره؟
لطف میکنیداگه پاسخ بدیدممنون.

هاشم
هاشم
پاسخ به  هلنا
5 ماه قبل

کلاندولا

پری
پری
پاسخ به  هلنا
5 ماه قبل

سلام پماد کاراندولا بگیر بزن هر دفعه پوشاک عوض کردب بزن خیلی خوبه اگه خوب نشد سنگ حنا عطاری ها دارن بگیر بزن مثل خمیر درست کن بزن

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  هلنا
2 ماه قبل

سلام برای سوختگی لایه پای بچه فقط و فقط پوماد کالاندولا کار ساز است بس

رستکاری
رستکاری
1 سال قبل

سلام دلیل سوخت لاپای نوزاد ودرمان چیه

هاشم
هاشم
پاسخ به  رستکاری
5 ماه قبل

دلیلش ادرار و دیر تعویض لباس و پوشک درمانش کولاندولا و حمام

shayan
shayan
پاسخ به  هاشم
5 ماه قبل

منم تریا ان ان استفاده کردم عالی بود

نسترن
نسترن
پاسخ به  رستکاری
5 ماه قبل

سلام پوماد زنان با پودربچه و یه پودر هست از عطاری بگیرید اسمش سندرهستش

دکمه بازگشت به بالا