بررسی علل تب نوزاد و راه های درمان آن

تب نوزاد چه برای والدینی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند و چه والدین با تجربه به‌طور یکسان نگران‌کننده است. به‌ویژه اگر نوزاد در کنار تب (Fever) علائم دیگری نیز داشته باشد، این اضطراب دو چندان می‌شود. ابتلای این فرشته‌های زمینی به تب، دلایل متفاوتی دارد.

تب نوزاد
تب نوزاد

برای شناخت دلایل بروز تب در نوزادان و همچنین راه‌های کنترل و درمان آن، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تب نشانه چیست؟

تب معمولا نشانه مبارزه بدن با یک عامل عفونی برای حفظ سلامتی است. اما در بعضی موارد تب و علائم مرتبط با آن می‌توانند یک خطر به‌مراتب جدی‌تر را نشان دهند. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم با یک دکتر تب اطفال یا اورژانس برای درخواست کمک، تماس بگیرید.

علائم تب نوزاد

تب نوزاد علائم مختلفی مانند موارد زیر را دارد:

  • نوزاد کج خلق و بی قرار می‌شود.
  • به‌درستی نمی‌خوابد.
  • به اندازه غذا نمی‌خورد.
  • به بازی کردن و جنب و جوش بی علاقه است.
  • کم تحرک و بی‌حال است.
  • نوزاد دچار تشنج می‌شود.

علل ابتلا به تب در نوزادان

پیش از آن‌که بیش از حد نگران درجه تب نوزاد خود باشید، بهتر است علت این اتفاق را شناسایی کنید. از جمله دلایلی که باعث بروز تب در نوزادان می‌شود، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

عفونت‌های ویروسی

  • سرماخوردگی: ویروس سرماخوردگی باعث بروز تب می‌شود.
  • آنفولانزا: این بیماری شایع است اما موجب بروز تب‌های شدید می‌شود.
  • گاستروانتریت (Gastroenteritis) یا بیماری التهاب معده‌ای روده‌ای: اسهال و استفراغ ممکن است با تب همراه باشد.
  • عفونت‌های گوش: این عفونت‌ها در کودکان شایع هستند و ممکن است باعث بروز تب شوند اما در بیشتر موارد بدون درمان بهبود می‌یابند.

عفونت‌های باکتریایی

  • عفونت‌های باکتریایی عموما باعث بیماری‌های خفیف مانند گلودرد و عفونت گوش می‌شوند ولی اگر با تب همراه باشند، ممکن است شرایط را برای نوزاد خطرناک کنند.
  • اشریشیا کلی (coli) که نوعی عفونت باکتریایی به شمار می‌رود، شایع‌ترین علت تب شدید اطفال است.

مانند عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های باکتریایی علاوه ‌بر تب، علائم دیگری نیز دارند. مراقب اسهال و استفراغ نوزاد خود همراه با کاهش اشتهای او باشید. کم آبی ناشی از اسهال، به‌ویژه در نوزادان تازه متولد شده تب را تشدید می‌کند.

تب نوزاد
تب نوزاد

واکنش به واکسن

نوزادان گاهی پس از واکسیناسیون دچار تب، درد و قرمزی محل تزریق می‌شوند. تب نوزاد بعد از واکسن دو ماهگی امری طبیعی و بی‌خطر است و اکثر نوزادان مواردی مانند درد و سایر اثر‌های جانبی واکسن را نیز تجربه می‌کنند.

توصیه می‌شود که نوزادان در معاینه چهار ماهگی، پنج واکسن مختلف دریافت کنند. پس نوع خفیف تب در نوزاد چهار ماهه مرتبط با این ایمن‌سازی‌ها است.

تب نوزاد در زمان دندان در آوردن

یکی دیگر از علل بروز تب در نوزادان که جای هیچ‌گونه نگرانی ندارد، دندان در آوردن آن‌ها است.

انواع پرخطر تب نوزاد

بعضی از بیماری‌هایی که باعث بروز تب در نوزادان هستند، پرخطر تلقی می‌شوند و ممکن است جان آن‌ها را به خطر بیندازند. از جمله:

مننژیت

مننژیت عفونت بافت‌ها و مایعی است که مغز و نخاع را می پوشاند. مننژیت باکتریایی بسیار کشنده است. نوزادان مبتلا به مننژیت به‌خوبی غذا نمی‌خورند، خواب آلود هستند و به‌سختی از خواب بیدار می‌شوند.

آن‌ها معمولا تب دارند و ممکن است در ناحیه فونتانل (نقطه نرم روی سر) برآمدگی یا تورم داشته باشند. از نشانه‌های دیگر ابتلا به مننژیت می‌توان به سفتی گردن و بدن، ناتوانی در مکیدن سینه مادر و زردی پوست نوزاد اشاره کرد.

سرطان

تب‌های مداوم، به‌ویژه هنگامی که نوزاد عرق شبانه یا پوست بسیار رنگ‌پریده و مومی شکل دارد، از علائم مرتبط با سرطان نوروبلاستوما و لوسمی است.

بیماری‌های خودایمنی

این بیماری چندان رایج نیست اما تب در نوزادان می‌تواند با اختلال‌های خودایمنی مرتبط باشد. این نوع از اختلال‌ها شامل بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۱ و لوپوس بوده که تب یکی از اولین نشانه‌های لوپوس است.

تب نوزاد
تب نوزاد

اندازه گیری درجه تب نوزاد

تب نوزاد را می‌توان از راه مقعد (رکتال)، دهان (دهانی)، گوش، زیر بازو (زیر بغل)، یا شقیقه ها اندازه‌گیری کرد.

راه های پایین آوردن تب نوزاد

اگر کودک شما کمتر از یک ماه سن دارد و تب او بالا است، فورا با دکتر عفونی خود تماس بگیرید. برای نوزادان بزرگتر از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • کودک خود را با آب ولرم حمام دهید. همیشه قبل از شستن کودک، دمای آب را روی مچ دست خود امتحان کنید.
  • لباس‌های کمتر و نازک‌تر را به تن کودک خود بپوشانید.
  • به نوزادتان مایعات کافی بدهید. بسته به سن کودک، این مایعات باید شامل شیر مادر، شیر خشک یا آب باشد.
  • اگر فرزند شما بیشتر از شش ماه سن دارد، با صلاحدید دکتر عفونی اطفال می‌توانید به نوزاد خود استامینوفن یا ایبوپروفن مخصوص کودکان بدهید.

استفاده از کمپرس سرد یکی دیگر از راهکارهای کاهش تب نوزاد است. برای این کار به روش زیر عمل کنید:

به‌محض مشاهده تب در نوزاد خود، اولین اقدامی که باید انجام دهید قرار دادن یک دستمال مرطوب خیس و سرد روی پیشانی او است. با تبخیر آب، تب نوزادتان کاهش پیدا خواهد و دمای بدن او سریعا پایین می‎آید. زمانی که حس کردید پارچه گرم شده است، آب آن را بگیرید و مجددا در کاسه آب سرد فرو کنید و روی پیشانی نوزاد خود بگذارید تا تب او کمتر شود.

همچنین می‌توانید از یک لیف خیس استفاده کنید و آن را روی نواحی از بدن کودک خود مانند زیر بغل، دست و کشاله ران و پای او بمالید. حواستان باشد آب نباید هرگز خیلی سرد یا یخ باشد. در صورت نیاز به کمک با یک دکتر آنلاین عفونی تماس بگیرید.

چه موقع به پزشک مراجعه کنید؟

بیشتر علت‌های تب در نوزادان به دلیل عفونت‎های رایج یا واکنش نسبت به واکسن است و اغلب بدون تماس با پزشک می‌تواند درمان شود. اما به‌عنوان یک مادر باید دقت کنید که اگر تب نوزاد شما قطع شود و دوباره برگردد، بیش از سه روز طول بکشد یا همراه با تشنج و علائم مننژیت باشد، باید بلافاصله با یک دکتر تب اطفال تماس بگیرید.

سخن نهایی

شاید مهم‌ترین چیزی که باید در مورد تب در نوزادان درک کرد، این باشد که آن‌ها را بر‌اساس شیوه رفتار کودک و نه عدد روی دماسنج، درمان کنید. همچنین تا زمانی که کودک شما به‌طور طبیعی بازی می‌کند و خندان و بازیگوش است، نیازی به نگرانی نیست.

در مواردی که موفق به کنترل و درمان تب نوزاد در منزل نشدید، حتما به یک متخصص مراجعه کنید یا از پذیرش۲۴ یک وقت برای درخواست کمک از یک دکتر آنلاین عفونی بگیرید.

۲.۷/۵ (۲۳ نظر)

منبع
medicalnewstoday.comwebmd.comverywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
32 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
طهورا طیب
طهورا طیب
24 روز قبل

سلام وقت تان خوش من دخترم ۷ماه داره
تب شدیدی دارد واسهال هم هست
میشه یه راه برایم نشان دهید؟

معصومه حسینی
معصومه حسینی
28 روز قبل

سلام وقتتون بخیر دختر من یه هفته ست تب می‌کنه قطع نمیشه لطفا راهنمایی کنبد

علی
علی
پاسخ به  معصومه حسینی
9 روز قبل

شربت اموکسی کلاو یده بهش یا برو پس دکتر فهیم زاد فوق تخصص تب ربروی بیمارستان کوکان مفید تهران واقع در خیابان شریعتی درمانگاه روبروی بیمارستانه اسمشو یادم نیست ولی دکتر بسیار حاذقیه صبح ساعت یازده اونجا باش تا نوبت بهت برسه

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیرمن دختر۲سال ونه ماه دارم ک الان ۳ هفته است هرهفته تب میکنه ودکترآمپول بتامیزنه واقعانگران ب دکترم میگم آمپول پوکی استخوان میاره ولی نمیدونم چیکارکنم الان درست ۶ ماه تندتند مریض میشن ولی ۳ هفته است تب میکنه علت چی میتونه باشه ممنون ازپاسخ گویتون

زهرا
زهرا
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید خدمت شمابزرگ آران، دخترمن ۳ هفته پشت سرهم تب میکنه وسه هفته است آمپول بتامیزنن واقعیتش هرهفته اینطوری ب نظرتون چیکاربایدانجام بدمواقعاازعوارض بعدش میترسم چون آمپول زیادمیگن پوکی استخوان میار واقعاامسال بیش ازاندازه مریض شده دخترم الان ۲سال و۹ ماهش

طهماسبی
طهماسبی
4 ماه قبل

سلام دختر من ۴ماهش هست تب کرده بهش چی بدم

Narges
Narges
پاسخ به  طهماسبی
1 ماه قبل

فقط استامنوفن هر ۴ساعت بهش بده بعد ک بهتر شد هر ۶ساعت

میلاد
میلاد
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید نوزاد ۸ماهه تب دارد چکار کنیم تب پایین بیاد بهش هم قطره دادیم الان نیم ساعته پایین نمیاره

Narges
Narges
پاسخ به  میلاد
1 ماه قبل

شیافت هم استفاده کردید
اگه شیافت استفاده نکردین شیافت استومنوفن ۱۲۵هر ۴ساعت استفاده کنید پاشور کنید ی دستمال خیس خیلی سرد ن خیلی گرمم ن بزارید رو پیشانیش

مرضییه
مرضییه
5 ماه قبل

رستا دخترم تب می‌کند تب شدید هر چی شیاف و استامینفن میدهم خوب نمی‌شود یک ساعت خوب است دوباره تب می‌کند. اون ۸ ماهه است دندان هم در می آورد اگ میتوانید راهنمایی کنید دیگر خسته شدم از بس اورا دکتر بردم

بهاره
بهاره
پاسخ به  مرضییه
4 ماه قبل

بلی

دیلان
دیلان
5 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر دخترم ۳ هفتس تب داره هر کاری میکنم تبش پایین نمیاد چکار کنم

ریهام
ریهام
5 ماه قبل

زود جواب بدید

ریهام
ریهام
5 ماه قبل

نوزادم سرما خورده تب خیلی زیاد دارد چکار کنم

سحرمحمدی
سحرمحمدی
پاسخ به  ریهام
5 ماه قبل

سلام پسرم هفت ماهشه ناگهانی تب کرده باید چکارکنم زود یه پاسخ به من بدید خیلی نگرانم نمیدونم چکارکنم

زهرا
زهرا
5 ماه قبل

سلام دخترم ۴ ماه و۱۷ روزش هست تبش ۳۷ و۷ درجه از زیز بغلش تبشو گرفتم ایا خیلی خطرناکه

الیاس
الیاس
6 ماه قبل

سلام فرزندم ۱۵رپزه است تب داشت بهش قطره استانینوفن دادم الان خوابه تبش قطغ شده براش ضررنداره

ساحل
ساحل
6 ماه قبل

دخترم طب شدید میکنه باز یهو بدنش سرد میشه دکتر بردم داروهم میدم

خانم مثلی
خانم مثلی
6 ماه قبل

سلام نوزاد ۹ ماهه پسرم از دیشب تب شدید کرده،هرچی شیاف واستامنیفون بهش میدیم جواب گو نیست.لطفا راهنمایی کنید

امیر سالر بیگدلو
امیر سالر بیگدلو
پاسخ به  خانم مثلی
3 ماه قبل

سلام پسرم ۸ ماهشه نوکه ادرارش اوفونت کردبود وحال تب و اسهال شده ودکتر هم بردیم ۳ بار ولی خوب نشد چه باید کنیم تا خوب بشود

ارسام
ارسام
پاسخ به  امیر سالر بیگدلو
3 ماه قبل

سلام عزیزم به نظرم دکتر معتمدی بهترین هستش حتما یه چکاپ ببر پیشش پسر منم ده ماهشه و دوروزه تب داره امروز میخوام براش وقت بگیرم صبحا ساعت شیش تا هفت نوبت میده

مسعوده
مسعوده
6 ماه قبل

سلام پسرم هفت ماه است چند روز بعدهشت ماه میشه دوروز شده تب میکنه هیچ غذای دیکه بجزشیرخودم نمیخوره وقتکه تب میکنه بدنش خشک میشه

یسنا
یسنا
6 ماه قبل

درمان ماه گرفتگی در بدن نوزاد

هیلدا
هیلدا
پاسخ به  یسنا
3 ماه قبل

منم بچم رو دستش داره علت

یسنا دلفگار
یسنا دلفگار
6 ماه قبل

راههای کنترل تب از ناحیه سر وشکم

یسنا دلفگار
یسنا دلفگار
6 ماه قبل

درمان تب در نوزادان

ارتمیس
ارتمیس
7 ماه قبل

تب شدید از ناحیه سر چگونه کنترل شود

محمدی
محمدی
8 ماه قبل

سلام فرزند م ۱۱ ماهاست وتب مکند هفته یک بار مبرمش دکتر بخاطر تبش او بیقرا است غذا که قبلا می خورد نمی خورد بازی نمیکند و خیلی وزنش کم شده چکار کنم ممنون میشم راهنماییکنیددر ظمن دندون هم در می‌آورد

نگار
نگار
پاسخ به  محمدی
3 ماه قبل

سلام نوزادم شش ماهشه الان سه روزه تب داره چکار کنم سفکسیم واستامینوفن هم دادم ولی اثری نداره چیکار کنم اصلا درست شیر نمیخوره شیر خشکی هم هست تو رو خدا جواب بدید

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط نگار
فاطمه
فاطمه
10 ماه قبل

سلام نوزادان ۴۰ روز هست امروز هم از چشماش آب میاد هم کمی ار بینیش تنشم داغ باید چکار کنم

رضا میر لاشاری
رضا میر لاشاری
11 ماه قبل

سلام نوازد من دل درد وتب داردچکار کنم یک راهنمایی بکنید

رادین ملایجردی
رادین ملایجردی
پاسخ به  رضا میر لاشاری
7 ماه قبل

سلام نوزاد من ۳۴ هفته ل دنیا اومد ‌چهار روز دیگه میشه یک ماه امروز تب کرده چیکار کنم

دکمه بازگشت به بالا