استفراغ مکرر نوزاد و کودک چه دلایل و راهکارهای درمانی دارد؟

رفلاکس نوزاد و درمان آن

استفراغ نوزاد

استفراغ مکرر نوزاد و کودک دلایل مختلفی دارد که بعضی از آن‌ها می‌تواند نگران کننده باشد. در اکثر نوزادان استفراغ و بالا آوردن مسئله‌ای طبیعی است و با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند. معده نوزادان در آغاز بسیار حساس است و نسبت به خوردن بیش از حد شیر واکنش نشان می‌دهد.

نوزادان معمولاً مقداری از شیری را که می‌خورند بالا می‌آورند، به‌ویژه اگر حجم شیری که خورده‌اند زیاد باشد. این مدل استفراغ کاملاً طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

استفراغ مکرر نوزاد و کودک وقتی خطرناک است که بی‌علت و مداوم باشد که باعث کم‌آبی بدن نوزاد یا کودک خواهد شد. تشخیص طبیعی بودن یا خطرناک بودن استفراغ نوزاد به عهده پزشک است.

با این مقدمه در ادامه بیشتر به این مشکل رسیدگی می‌کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید. می توانید با متخصص کودکان صحبت کنید.

انواع استفراغ

انواع استفراغ نوزاد و درمان آن

استفراغ‌ نوزاد انواع مختلفی دارد که اکثر آن‌ها بی‌خطر است. آگاهی از مدل‌های مختلف استفراغ در نوزادان و کودکان به شما کمک می‌کند که بتوانید بدون دستپاچگی اقدامات لازم را انجام دهید.

استفراغ جهشی نوزاد

استفراغ جهشی شایع‌ترین استفراغ در نوزادان است و جای نگرانی ندارد. معمولاً هنگام شیر خوردن مقداری هوا همراه شیر وارد معده نوزاد می‌شود. این هوا همراه با مقدار کمی شیر از معده کودک بیرون می‌آید و آن را به شکل استفراغ جهشی می‌بینید.

بهترین روش برای درمان یا پیشگیری از استفراغ مکرر نوزاد و کودک اصلاح موقعیت کودک در هنگام شیر خوردن است. بهتر است نوزاد در موقعیت ایستاده یا به‌صورتی که با کف دست سر او را بالاتر از بدنش قرار داده‌اید، تغذیه شود. این کار باعث می‌شود شیر سریع‌تر و راحت‌تر به معده او برسد.

آرامش کودک به‌هنگام شیر خوردن از دیگر مواردی است که می‌تواند به کاهش استفراغ جهشی نوزاد کمک کند.

گرسنه بودن بیش از حد کودک، سروصدای اضافی محیط، گرم یا سرد بودن بیش از حد محیط، موقعیت نامناسب کودک در آغوش مادر و… از مشکلاتی است که می‌تواند باعث اضطراب و ناآرامی کودک در حین شیر خوردن شود.

استفراغ زرد نوزاد

استفراغ زرد یا استفراغ همراه با زردآب به‌ندرت اتفاق می‌افتد اما خطرناک است و نیاز به مراجعه به پزشک دارد. معمولاً علت استفراغ زرد نوزاد مسدود شدن روده یا آسیب‌دیدگی سر است.

اگر رنگ استفراغ کودک یا نوزاد زرد تیره یا قهوه‌ای تیره است ممکن است کودک دچار خونریزی داخلی شده باشد. در این مواقع باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

اگر امکان دسترسی سریع به پزشک ندارید می‌توانید از متخصصان مشاوره اطفال، کودکان و نوزادان پذیرش ۲۴ کمک بگیرید و از اقداماتی که باید انجام دهید آگاه شوید.

انواع استفراغ مکرر نوزاد

بالا آوردن شیر پنیری در نوزادان

بالا آوردن شیر به‌صورت بریده بریده که شیر پنیری یا پنیرک نیز نامیده می‌شود در بین نوزادان بسیار رایج است. شیر زمان ورود به معده با اسید آن ترکیب خواهد شد.

در نوزادان به‌دلیل این که دستگاه گوارش هنوز کامل رشد نکرده است، ممکن است مقداری از این شیر برگرداننده شود که به‌صورت شیر پنیری آن را می‌بینید.

کوچک بودن معده نوزاد، سریع شیر خوردن و ورود هوا به معده نوزاد از دلایل بروز این اتفاق هستند. نوزاد باید به‌آرامی تغذیه شود و به‌مقدار کافی و نه زیاد شیر بنوشد. استفراغ مکرر نوزاد و کودک معمولاً به‌صورت پنیری است.

اگر پس از خوردن شیر چند دقیقه نوزاد را به‌حالت ایستاده در آغوش بگیرید، هوا از معده او خارج می‌شود و احتمال استفراغ کاهش پیدا می‌کند.

اگر از شیشه شیر برای تغذیه کودک استفاده می‌کنید دقت کنید که سوراخ آن زیاد ریز یا گشاد نباشد، زیرا در هر دو حالت باعث بروز مشکلات گوارشی نوزاد می‌شود.

بالا آوردن کودک از بینی

گاهی نوزاد دچار استفراغ از بینی می‌شود و شیر از بینی و دهان او بیرون می‌آید. بالا آوردن کودک از بینی چندان خطرناک نیست و به‌علت هوای زیادی که در معده نوزاد جمع شده است اتفاق می‌افتد.

در پاسخ به این سؤال که علت بالا آوردن شیر از بینی نوزاد چیست باید بگوییم که رفلاکس شدید مهم‌ترین دلیل این مشکل است.

اگر شدت و حجم شیری که کودک برمی‌گرداند زیاد باشد مقداری از آن از بینی او خارج می‌شود. در صورت بروز این اتفاق وضعیت کودک را از حالت خوابیده به‌حالت ایستاده یا خوابیده روی شکم تغییر دهید تا استفراغ وارد مجاری تنفسی او نشود. در مواقع استفراغ مکرر نوزاد و کودک اگر نیاز به مشورت با پزشک داشتید می‌توانید از مشاوران همیشه آنلاین اطفال، کودکان و نوزادان پذیرش ۲۴ کمک بگیرید.

بالا آوردن آب در نوزادان

معمولاً استفراغ در نوزادان به‌شکل شیر بریده شده یا مایع بی‌رنگی شبیه به آب است. این مدل استفراغ نیز جای نگرانی ندارد و کاملاً طبیعی است.

معده کوچک نوزاد نمی‌تواند تمام شیری را که او خورده است هضم کند و مقداری از آن را به‌صورت شیر پنیرکی یا مایعی شبیه آب برمی‌گرداند.

اگر همراه با شیر هوا وارد معده نوزاد شود و این هوا تا نیم ساعت بعد از تغذیه خارج نشود، استفراغ اتفاق می‌افتد.

بهتر است پس از شیر خوردن نوزاد را در آغوش بگیرید و با کف دست آرام به پشت او (بین دو کتف) ضربه بزنید تا به‌اصطلاح آروغ بزند. این کار باعث خروج هوای جمع شده در معده می‌شود.

رفلاکس معده نوزاد

تقریباً بیش از نیمی از نوزادان تا شش ماهگی و حتی در مواردی تا یک و نیم سالگی دچار استفراغ‌های مکرر می‌شوند که پزشکان علت اصلی آن را رفلاکس عنوان می‌کنند.

می‌توان گفت اکثر نوزادان در ماه‌های ابتدایی تولد رفلاکس را تجربه کرده‌اند و بیشتر مادرها با این کلمه آشنا هستند.

البته رفلاکس همیشه منجر به استفراغ نمی‌شود و در اکثر موارد نشانه و علامت خاصی ندارد. بی‌قراری، گریه‌های مداوم نوزاد، شب‌بیداری و ناآرامی نوزاد می‌تواند نشانه‌هایی از رفلاکس باشد.

رفلاکس معده یعنی بازگشت اسید معده به مری که باعث مشکلات گوارشی و استفراغ مکرر نوزاد و کودک می‌شود. رفلاکس معمولاً خطری ندارد مگر این‌که تا ۱۸ ماهگی و بعد از آن ادامه پیدا کند. اگر کودک خوب وزن بگیرد، رشد کافی داشته باشد و بی‌اشتها نباشد می‌توان از کنار رفلاکس او گذشت.

اگر کودکی که رفلاکس دارد دچار بی‌اشتهایی شود و استفراغ‌های پی‌درپی باعث بی‌حالی و کاهش وزن او شده باشد لازم است به پزشک مراجعه شود. ممکن است انسداد بخشی از سیستم گوارش یا آلرژی غذایی علت بروز این مشکل باشد.

علائم رفلاکس نوزاد

رفلاکس اگر از نوع شدید باشد همراه با بالا آوردن و استفراغ است. کودکی که رفلاکس شدید دارد بعد از هر بار شیر خوردن مقداری از آن را بالا می‌آورد.

رفلاکس در اکثر نوزادان با شروع غذاهای کمکی و در هفت یا هشت ماهگی از بین می‌رود. گاهی رفلاکس تا هجده ماهگی ادامه دارد که باعث مشکلات تغذیه‌ای جدی در کودک می‌شود و لازم است به پزشک مراجعه شود.

در نوزادانی که رفلاکس خفیف دارند رفلاکس باعث استفراغ نمی‌شود بلکه به شکل‌های دیگر خود را نشان می‌دهد.

گریه‌های شدید پس از خوردن شیر، بی‌قراری‌های شبانه، بی‌اشتهایی و بی‌میلی به خوردن شیر، گریه و ناراحتی هنگام خوردن شیر و سرفه و سکسکه هنگام شیر خوردن از نشانه‌های ابتلا نوزاد به رفلاکس خفیف هستند.

در برخی از نوزادان رفلاکس باعث عرق کردن سروصورت به‌هنگام شیر خوردن، سردی کف دست و پا، مکیدن انگشت، جیغ زدن و بیدارشدن ناگهانی از خواب و مشکل در بلعیدن می‌شود.

رفلاکس اگرچه بیماری کم خطری است اما برای نوزاد آزاردهنده بوده و اگر درمان نشود او را دچار عوارض ثانویه بیماری خواهد کرد.

گرفتگی بینی و اختلال در تنفس، سرد شدن کف دست و پا، جیغ کشیدن و بیدارشدن ناگهانی از خواب، لرزش پشت قفسه سینه هنگام شیر خوردن، سرفه و سکسکه از علائم ثانویه رفلاکس هستند. استفراغ مکرر نوزاد و کودک اگر به علت رفلاکس باشد باعث کاهش وزن و افت نمودار رشد کودک نیز خواهد شد.

بعضی از نشانه‌های رفلاکس و کولیک به هم شبیه هستند و باعث سردرگمی مادران می‌شوند. کولیک و رفلاکس هر دو باعث بی‌خوابی و گریه نوزاد می‌شوند با این تفاوت که در کولیک صورت نوزاد قرمز می‌شود و نوزاد پاهای خود را به سمت شکم خم می‌کند.

درد کولیک با استفاده از داروهای ضد کولیک‌ یا ماساژ و گرم کردن شکم بهبود پیدا می‌کند اما درد ناشی از رفلاکس معده به این سادگی آرام نمی‌شود.

کودک مبتلا به رفلاکس در هنگام درد پاها و کمر خود را صاف و کشیده نگه می‌دارد و شکمش کمی به سمت بالا متمایل است. بالا گرفتن سر نیز از کارهایی است که نوزاد برای کاهش درد در هنگام رفلاکس انجام می‌دهد.

درمان خانگی رفلاکس معده در نوزادان

در درمان استفراغ مکرر نوزاد و کودک یا رفلاکس کودکان از داروهای گوارشی مانند شربت امپرازول یا رانیتیدین استفاده می‌شود.

این داروها اگرچه در کاهش علائم رفلاکس مؤثر هستند اما تحقیقات نشان داده است کارایی کافی و کاملی در درمان این بیماری ندارند.

تجربه نشان داده است بعضی از درمان‌های خانگی رفلاکس در کنترل و درمان این بیماری بسیار مؤثر هستند. از بهترین روش‌های درمان خانگی رفلاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اصلاح وضعیت خوابیدن نوزاد

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای کنترل رفلاکس اصلاح وضعیت خواب نوزاد است. رفلاکس مانع از خوابیدن راحت نوزاد می‌شود و نوزادی که نمی‌تواند خوب بخوابد بهانه‌گیری و بی‌تابی می‌کند.

بهتر است بالش‌ها را به نحوی زیر سر و گردن کودک قرار دهید که نیم‌تنه بالایی او زاویه سی درجه با زمین پیدا کند. در این حالت محتویات معده نمی‌تواند به مری برگردد و ایجاد سوزش و درد در آن کند.

خوابیدن به پهلو و در حالت نشسته شیر خوردن نیز از مواردی است که رعایت آن‌ها باعث کاهش درد رفلاکس می‌شوند.

بعد از غذا خوردن کودک را نخوابانید بلکه به‌صورت ایستاده یا نشسته در آغوش بگیرید و آهسته به پشت او ضربه بزنید تا هوای اضافی معده خارج شود.

جلوگیری از استفراغ مکرر نوزاد

ورزش دادن نوزاد

نوزاد برای انجام حرکات ورزشی خیلی کوچک است اما جالب است بدانید برای درمان رفلاکس می‌توانید از ورزش کمک بگیرید.

برای این کار پاهای نوزاد را بگیرید و به‌آرامی دوچرخه بزنید (پاها را جوری حرکت بدهید انگار در حال دوچرخه‌سواری است).

نیم ساعت قبل و بعد از ورزش به کودک غذا ندهید. جمع‌کردن پاها به سمت شکم و انجام حرکت دوچرخه باعث کاهش نفخ معده و بهبود گوارش نوزاد می‌شود. برای بهبود رفلاکس بهتر است هر روز این حرکت ورزشی را به مدت ده دقیقه برای نوزاد انجام دهید.

مشاوره آنلاین متخصص اطفال

ماساژ نوزاد

تحقیقات زیادی در مورد فواید ماساژ برای نوزاد انجام شده است که همگی به تأثیرات قابل توجه ماساژ بر سلامت جسم و روان نوزاد اشاره دارد.

بهتر است برای ماساژ از روغن‌های طبیعی مانند نارگیل یا زیتون استفاده کنید و هر روز در یک زمان مشخص نوزاد را ماساژ دهید.

ماساژ منظم و صحیح به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تنفسی نوزاد کمک می‌کند. کودک پس از ماساژ خواب راحت‌تری دارد و آرام‌تر می‌شود.

در ماساژ، عصب واگ که کنترل دستگاه گوارش و تنفس انسان را به عهده دارد، تحریک می‌شود. تحریک این عصب عملکرد مغز در صدور فرمان‌های تنفسی و گوارشی را بهبود می‌بخشد.

برای شروع ماساژ نوزاد را به پشت بخوابانید. مقدار کمی روغن نارگیل یا زیتون به شکم او بزنید و با حرکات ساعت‌گرد انگشتان دست، شکم او را به‌صورت دورانی ماساژ دهید.

این کار را به‌مدت چهار دقیقه و به‌آرامی تکرار کنید. سپس کودک را روی شکم بخوابانید و بین دو کتف او را به‌همین صورت به‌مدت دو دقیقه ماساژ دهید.

ماساژ شکم و پشت نوزاد برای بهبود رفلاکس کافی است اما بهتر است دست و پای او را نیز ماساژ دهید تا دردها و گرفتگی‌های عضلانی برطرف شود و خوابی راحت و آرام داشته باشد. نیم ساعت بعد از غذا زمان مناسبی برای شروع ماساژ است.

استفاده از داروهای گیاهی

در درمان رفلاکس اگر سن نوزاد بیش از شش ماه باشد می‌توانید از مقدار کمی داروی گیاهی کمک بگیرید. گیاهان مختلفی مانند زیره، رازیانه، نعناع و بابونه در درمان مشکلات گوارشی، نفخ و رفلاکس مؤثر هستند که می‌توانید از دمنوش آن‌ها استفاده کنید.

برای درمان رفلاکس نوزاد می‌توانید مقدار کمی از گیاهان دارویی را در آب جوش دم کنید و دمنوش را پس از صاف کردن به نوزاد بدهید. اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند مادر می‌تواند با خوردن این دمنوش‌ها به بهبود رفلاکس نوزاد کمک کند.

در درمان رفلاکس با استفاده از گیاهان دارویی به این نکته توجه کنید که فقط از گیاهانی که نام برده شد، به‌مقدار کم و پس از شش ماهگی نوزاد استفاده شود.

مادرانی که نوزاد کوچک‌تر از شش ماه دارند می‌توانند روزی یک الی دو فنجان از این دمنوش‌ها میل کنند تا خواص ضد رفلاکس آن از طریق شیر به نوزاد منتقل شود.

در درمان استفراغ مکرر نوزاد و کودک به این نکات توجه شود

اگر نوزادتان زیاد استفراغ می‌کند توجه به نکات زیر برای شما بسیار مفید خواهد بود.

  • هرگز پس از شیر یا غذا خوردن اجازه ندهید نوزاد یا کودک در حالت خوابیده قرار بگیرد. حتی اگر نوزاد در حین شیر خوردن به خواب رفته است، او را برای حداقل ده دقیقه به‌حالت نیم خیز یا به پشت روی دست خود قرار دهید.
  • نوزاد تا وقتی نمی‌تواند چهار دست و پا برود باید پس از هر بار شیر خوردن آروغ‌گیری شود. برای این کار نوزاد را به‌صورت ایستاده در آغوش بگیرید و به پشت او آهسته ضربه بزنید تا باد معده‌اش خارج شود.
  • حجم شیر یا غذایی را که در هر وعده به کودک می‌دهید کم کنید و در عوض تعداد وعده‌های غذایی او را بیشتر کنید. به‌عنوان مثال به‌جای صد سی‌سی شیر در یک وعده، بیست و پنج سی‌سی شیر در چهار وعده به او بدهید.
  • اتاق کودک نباید زیاد گرم باشد، تهویه مناسب و خنک بودن فضای اتاق به کاهش تهوع و رفلاکس کودک کمک می‌کند.
  • مادری که به نوزاد خود شیر می‌دهد نباید از غذاهای نفاخ مانند حبوبات و … به‌مقدار زیاد استفاده کند.
  • اگر نوزاد با شیشه شیر تغذیه می‌شود سوراخ آن را از نظر اندازه بودن بررسی کنید. گشاد بودن سوراخ سر شیشه باعث می‌شود محتویات درون شیشه زود خالی شود و کودک شیشه خالی را مک بزند. این کار باعث تجمع مقدار زیادی هوا در معده نوزاد می‌شود که منجر به استفراغ خواهد شد.
  • لباسی که نوزاد می‌پوشد باید نخی و کاملاً آزاد باشد، لباس‌های تنگ باعث تشدید رفلاکس می‌شوند.

مراجعه به پزشک

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

استفراغ و بالا آوردن مشکلی رایج و طبیعی در میان نوزادان است. اگر نوزاد وزن و رشد کافی داشته باشد و به‌خوبی غذا بخورد استفراغ نمی‌تواند نگران‌کننده باشد. اگر تب و استفراغ در کودکان با بی‌حالی، بی‌اشتهایی و ضعف همراه باشد یا اگر نوزاد زردآب یا هر مایع رنگی دیگری بالا بیاورد باید فورا به پزشک مراجعه کرد.

کم آب شدن بدن که به‌دلیل استفراغ‌ مکرر نوزاد و کودک رخ می‌دهد بسیار خطرناک است، در این مواقع تا رسیدن به پزشک می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین اطفال، کودکان و نوزادان پذیرش ۲۴ کمک بگیرید تا برای انجام اقدامات لازم شما را به صورت متنی، صوتی و تلفنی راهنمایی کنند.

مشاوره آنلاین متخصص اطفال و نوزادان

۳.۷/۵ (۳۴ نظر)

منبع
healthdirect

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
106 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
16 روز قبل

سلام پسرم ۹ ماهشه هنگام دفع امروز بالا اورد.هنگام دفع خیلی اذییت میشه

محمد
محمد
16 روز قبل

پسرم هنگام دفع خیلی اذیت میشه امروز موقع دفع بالا اورد ۹ ماهشه

محمد اسدی فر
محمد اسدی فر
28 روز قبل

سلام من دخترم زیادبالا میاره روزی ۱۰بارهم بالا میاره اروغش روهم میزنه ولی بعدازچنددقیقه بالا میاره

رسولی
رسولی
3 ماه قبل

سلام پسر من یک سالش است از ساعت ۴تاالان ۵بار بالا آورده خطر ناکه؟

محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام پسرم شکمش نفخ داره چکارکنم

فاروق
فاروق
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

تا سه ماهی از شربت کولیک ایز استفاده کن بعدش استفاده نکن فقط نسخه ایرانیشو نخرید

محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام پسرم از دیروز سرماخورده بینیش هم گرفته عطسه میکنه سرفه هم میکنه قطره استامنفون بش دادم خوب نشده چکار کنم تازه دوماهش هست

فروغ
فروغ
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

عزیزم پسر منم دوماهگی سرما خورد دکتر گفت باید بستری شه من با مسئولیت خوردم آوردم خونه . بخور سرد براش گذاشتم . شیر گرم بهش دادم . قطره آزیترومایسین داد چون بچم وزنش بالا بود مانعی نداشت و بچه من چون سرفه میکرد از داروخانه بخور بخور گرفتم بیمارستان بهش بخور دادن. و قطره سدیم کلراید تو بینیش میریختم

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط فروغ
راضیه
راضیه
4 ماه قبل

سلام خاهر من ۳ ماهش هست دندون کرده مدفوعش آ بکی و سبز هست استفراغش داغه آ یا کسی هست کی یه درمون خونگی بهم بگه؟ فوراً

علی
علی
پاسخ به  راضیه
1 ماه قبل

بچه شما گوشش درد میکنه

فروغی
فروغی
5 ماه قبل

سلام بچه ام همش استفراغ میکنه هرچی شیر میخوره بالا میار الان هم دوماهه هست آروغ گیری هم میکنم

مامان علیرضا
مامان علیرضا
پاسخ به  فروغی
1 ماه قبل

سلام شما چیکار کردید نوزاد منم همینجوره

سمیه
سمیه
5 ماه قبل

سلام من بچه ام ۱ ماهشه تو چند روز دو سه بار خیلی بالا آورد بعد چند بارم بعد شیر خوردن یکم بالا آورده چیکار کنم

فرزانه
فرزانه
6 ماه قبل

سلام پسرم ۶روزشه چند باری زرداب بالا آورده میخواستم بدونم خطرناک

پناهی
پناهی
پاسخ به  فرزانه
6 ماه قبل

به دکتر حتما مراجعه کنید

فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
6 ماه قبل

دخترم تازه تو۱۲ماه رفته ی هفته هست غذامیخوره بالامیاره چیکارکنم

آریا
آریا
7 ماه قبل

سلام پسرم داره میره تو هفت ما و هنوز بعداز خوردن شیر بالا میاره از داروی پدی لاک هم استفاده کردم ولی جواب نداده ولی پسرم رشدش خوبه آیا باید دوباره پیش پزشک ببرم .این بالا اوردن تا کی ادامه داره .

معین
معین
پاسخ به  آریا
2 ماه قبل

جوابش پیداکردی یانع

معین
معین
پاسخ به  معین
2 ماه قبل

پیداکردی بمنم بگو

طیبه جعفری
طیبه جعفری
7 ماه قبل

سلام وقت تان بخیر پسرم شش ماهه است از شیر خودم تغذیه میکند از زمان تولد تا حالی استفراق پیله ای میکند بعضی روزها کم بعضی روزها زیاد ?

آسیه
آسیه
10 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر
دخترم ۷ سالشه از بعد از ظهر تا الان مدام در حال استفراغ کردنه

بعد از نهارش غذایی را که خورده بود والان آب میخوره وبلا فاصله باله میاره
باید چکار کنم؟

سعیده
سعیده
11 ماه قبل

سلام دخترم الان سه ماهش تموم شده وزیاد بالا میاره بردم دکتر قطره متو کلوپرامید داد بدم به دخترم ضرر ندارد

فرانگیز
فرانگیز
11 ماه قبل

پسرم یک ماهه هستش هربار شیر بهش میدم بالا میاره در روز شاید صد بار بالا میاره

مریم
مریم
پاسخ به  فرانگیز
2 ماه قبل

سلام خسته نباشید چیشد الان خوب شد چندماه بالامیاورد روزی چندبار

رقیه
رقیه
1 سال قبل

سلام وقت بخیرنوزادمن ۸۰روزه هستش رفلاکس کولیک هردوروداره سوالم اینه شیری ک میاره دهنش دوباره قورت میده خطرناک هستش برای ریه

زهرا
زهرا
1 سال قبل

سلام وخسته نباشید خدمت دکترسوالم این که نوزادم وقتی شیرخودم میخوره بالامیاورد ولی شیرخشک میخوره بالا نمیاره

صفورا
صفورا
1 سال قبل

سلام پسرم توی ده ماهه یک هفته پیش استفراغ کرد بردم دکتر چندروز خوب شد الانم خوبه ولی غذابهش میدم بالامیاره علتش چیه

حسین قرایی
حسین قرایی
پاسخ به  صفورا
11 ماه قبل

سلام دخترم از دیشب یک دفع بالا اورد ه خوب نمیشه به محض شیر خوردن بالا میار چکارش کنم ۱۱ما داره وزنش ۷ کیلو هسته

فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
پاسخ به  حسین قرایی
6 ماه قبل

دخترم تو۱۲ماه رفته ی هفته هست غذامیخوره بالامیاره چیکاکنم

ام‌البنین لعلپور
ام‌البنین لعلپور
1 سال قبل

سلام نوزاد من دوماه هست خیلی شیر بالا میاره وزن‌ تولدش چهار کیلوگرم بوده ولی الان شش کیلو نیم هست خیلی گریه می‌کنه

شقایق
شقایق
1 سال قبل

سلام بچه من نزدیکه دوسالشه الان نزدیک دوهفته هست که تاشیر

میخوردبالامیاورد وبالااوردن اولش هم بعدازاین که کمی کرانچی خورداتفاق افتادلطفاراهنمایی کنیدممنون

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  شقایق
1 سال قبل

شما سعی کنید به کودک کرانچی ندید حالش بهتر میشه انشالا

پرهام
پرهام
1 سال قبل

سلام اقای دکتربچه من دوروزه سرماخورده بینیش کیپ میشه هرازگاهی تب میکنه سرفه میزنه ابریزش هم داره ازدیروزنزدیک ۸باربالااورده اونم هربارزیاددلیلش چیه البته ناگفته نمونه بهش سیب زمینی موزایناهم دادم بعلاوه خوراکی های دیگه

داود
داود
پاسخ به  پرهام
10 ماه قبل

سلام از دیروز پسرم ۸بار بالا آورده ۲سالو ۲ماه هم سنشه حال طبیعی دارت اما صبح شیر پاستوریزه خورد ولی بازم بالا آورد

امیرعلی
امیرعلی
1 سال قبل

سلام دوسه روزهست پسرم استفراغ میکنه بردمش دکترولی هنوزبی حاله چکارکنم

مهرادراست پو
مهرادراست پو
1 سال قبل

سلام وقت بخیرنوزادم شش ماهشه شیرخشک میخوره همش شیربالامیاره بهترین دکترم بردم دلیلش چیه چیکارکنم

دلزین
دلزین
پاسخ به  مهرادراست پو
1 سال قبل

شیرشو عوض کن

محمد
محمد
1 سال قبل

سلام ما ی نوزاد یکساله داریم از صبح تا حالا بعداز خوردن شیر یا خوراکی استفراغ میکنع و تب دارد و هی بیقراره و گریه میکنه همین که بخوابه بین ۱۵الی۲۵دقیقه بیذار میشه؟

سوما محمدی
سوما محمدی
1 سال قبل

دخترم ۴روز دیگه شش ماه تمام میکنه بعضی موقع ها خیلی اسفراق میکنه

دیار
دیار
پاسخ به  سوما محمدی
2 ماه قبل

سلام پسرم ۱۰ ماه هشه غذا می خورد بالا میارد تا اومده دنیا استفراغ می کنند چکارش کنیم

سوما محمدی
سوما محمدی
1 سال قبل

سلام دخترم ۱۳ ساعته حالش خوب نیست هی اسفراق میکنه چکار کنم اسفراقشم هم زرد هم سفید یه جوری اسفراقش نمی دانم چجوری بگم

نبی
نبی
پاسخ به  سوما محمدی
10 ماه قبل

سلام چی شد ک خب شد دختر منم همینطور شده لطفا

الینا
الینا
1 سال قبل

سلام دختر من ۶ ماهش و تا الانم اظطفراغ زیاد داره علتش چیه درمانش چیه

معظمه
معظمه
1 سال قبل

سلام دخترمن هفت ماهش تا امشب حالش خوب بود ولی یه دفعه پس اورد استفراغ کرد قبلش بهش هلو دادم بعدپس اوردن بهش شیر دادم ولی اوناروهم پس اورد ممنون میشم راهنماییم کنین

جانا
جانا
پاسخ به  معظمه
21 روز قبل

شیرش را عوض کنید

زینب
زینب
1 سال قبل

سلام وقت اتون بخیر نوزاد من ۱۵ روزش هست من هرچی بهش شیر میدم همه اش رو بالا میاره باید چیکار کنم

دانیال
دانیال
پاسخ به  زینب
10 ماه قبل

شیر خودت رو بهش بده یاشیرشو عوض کن

مهتا
مهتا
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیرنوزادمن۳۹روزشه وزن تولدش۳۳۶۰بوده الان ۴کیلوونیم شده.روی صورتش وبازوهاش وروی سینش دون دون قرمز که روش سفیده دراومده . پیش متخصص بردمش وکرم دستسازداده الان خوب شده بینیش خس خس میکنه.دلپیچه داره ومدفوعش وباسروصداوتیکه تیکه وگازمعده خارج میکنه.خیلی میخوابه وتوی خواب گریه میکنهشیروبعضی وقتابصورت پنیرک برمیگردونه وزیادسکسکه میکنه .چندبارمقدارخیلی کمی ازبینیش شیراومد.متخصص بهش قطره بایولاکت داده.مشکل

هدیه
هدیه
پاسخ به  مهتا
1 سال قبل

سلام نوزاد سع ماهه دارم شیرخودم کمه شیر خشک هم بهش میدم خیلی بالا میاره شیر آروغش هم میگرم وزنش هم خوبه همیشه میخواستم ببینم شکلی نداره البته خودم مشکل معده دارم آیا روی شیرم تاثیر داره

شیما
شیما
پاسخ به  مهتا
5 ماه قبل

پسر منم دقیقا همه ی این مشکلات وداره واقعا نگرانم

سلنا
سلنا
1 سال قبل

سلام ببخشید دخترم ازروزتولد شیرمیخوره زود بالا میاره بردم دکتر هیچی نداده الان پنجاه روزش خیلی گریه میکنه چکار کنم

خدابنده
خدابنده
1 سال قبل

سلام وقت بخیر دخترم ۵ ماهشه حالش خوب بود مثل هرروز شیرشو میخوردو می‌خوابید تا که شب بعد شیر خوردن یکدفعه باشد بالا آورد شیرشو و دوباره ودوباره بعد شیر بالامیاره لطفا اگه اطلاعاتی دارین بهم بگین ممنون میشم

پارسا
پارسا
1 سال قبل

سلام پسرم۵۵روزه هرجی میخوره بالا میاره درمانش چیست

سید موسی موسوی
سید موسی موسوی
2 سال قبل

سلام دو سه روزه پسرم که چهار ماهشه استفراغ میکنه بعضا زرد رنگ هست دکتر بردم سرم و آمپول اندانسترون و استامینوفن زد داخل سرم فایده نداشت روز بعد بردیم متخصص کودکان دوباره آمپول سفتریاکسون و کلیندامایسین ریخت داخل سرم بازم متاسفانه بهتر نشده تازه تب هم داره ولی اصلا اسهال یا بیرون روی نداره تو رو قرآن کمکم کنید دارم دیوونه میشم .با تشکر

امیررضا
امیررضا
2 سال قبل

سلاممن پسرم۱۳ماهشه چندروزی سرماخورده وسینش چرکی شده خس خس میکنه اماازدوروزهیچی غذانخورده فقط ازاب نمیشه سیرش کرد.مکرربلامیاره حتی اون اب وشیرخشکش رو

فاطمه الیاسی
فاطمه الیاسی
پاسخ به  امیررضا
1 سال قبل

سلام پسرم ۱۳ ماهش هست بعداز سفر دیروز سه بار استفراغ کرده و بیقرار هست ،تب ندارد باید مراجعه به پزشک کنم ؟

حلما
حلما
2 سال قبل

دخترم ۴ ماه هسته هر بار بهش شیر میدم بالا میاره، علائمی مثل لی حالی .تب.سرفه.دور چشماش فرمژه همش هم گریه میکنه مخصوصا شبا صداش کلا عوض شده همش هم دستش و میجوه خیلی نگران شم

عباس بمانی
عباس بمانی
2 سال قبل

پسر من ۹ماهشه وخیلی استفراغ می‌کنه میخام بدونم دلیلش چیه

زهرا
زهرا
پاسخ به  عباس بمانی
10 ماه قبل

پسرم ۲روزمرتب بالامیاره حتی اگرآب هم بدمش چکارکنم ۷ماهشه

محسن
محسن
2 سال قبل

سلام کودک من وقتی شیر می خورد برای ارغ خوابش می برد باید چکار کرد

مرجان
مرجان
پاسخ به  محسن
1 سال قبل

با سلام من نوزاد دو و نیم ماهه دارم و خیلی نوزادم بعد از خوردن شیر بالا میاره نمدانم چکار کنم اروغ اش را هم می گیرم و تا نیم ساعت تکان نمی دهم و سرش را هم بالاتر قرار می دهم ولی بازم خیلی بالا میاره چکار کنم
با تشکر

علی
علی
پاسخ به  مرجان
1 سال قبل

سلام نوزاد من ۴۲روزه هستش بعداز شیر خوردن بالا میاره میتونید دلیلشو بگید؟

امیر علی
امیر علی
پاسخ به  علی
8 ماه قبل

سلام نوزاد من یک ماهشه بعد هر بار شیر خوردن بالا میاره ،در ضمن دو قلو هستن ولی یکی از نوزادها بالا میاره خیلی نگرانم

فاضل
فاضل
2 سال قبل

خیلی مطالب مفیدی بودن
ممنون

علیرضا رمضانی
علیرضا رمضانی
2 سال قبل

باسلام خسته نباشید کودک دو ماهه ای دارم که بعد خوردن شیر مادر بلافاصله بالا میاره وزنش هم خوبه چه دارویی براش بدم لطفا راهنمایی کنید باتشکر

علی زنگویی
علی زنگویی
پاسخ به  علیرضا رمضانی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید نوزادم بلافاصله بعد شیر خوردن بالامیاره وزنش الان سه ماهه پنج کیلو وزک تولد ۲۳۰۰

علیرضا رمضانی
علیرضا رمضانی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید کودک دو ماهه ای دارم که بعد خوردن شیر بلا فاصله بالا میاره چه دارویی براش خوبه لطفا راهنمایی کنید ممنون

نورمحمدی
نورمحمدی
پاسخ به  علیرضا رمضانی
2 سال قبل

سلام من یه پسر یه ماهه دارم البته زود رس هم بوده حالا بعد شیر خوردن بالا میاره فقط روزا شبا نمیاره شایدم یه بار حالا چه دارویی مصرف کنم ممنونم

مژگان
مژگان
پاسخ به  نورمحمدی
1 سال قبل

سلام دخترم ۴۵روزه است خیلی شیرمیخورد هم شیرخودم هم شیرخشک خیلی بیش ازحدمیخورد استفراغ همیشه باجهش است لطفا راهنمایی بفرمایید خیلی نگران اش هستم باتشکرشب

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط مژگان
محمدجواد بذرافشان
محمدجواد بذرافشان
پاسخ به  نورمحمدی
1 سال قبل

سلام پسرم ۱ ماهشه زودتر ب دنیا اومده ۳۶ هفته بعد وزنش از اول هیچ تغییری نکرده گفتن عفونت مغزی داره تحت درمان قرار گرف و درمان شد الان چند روز مدام بالا میاره ب صورت آبکی اصلا تحمل شیر نداره حتی با وجود اینکه وعده هاش کمتر کردم چیکار کنم ؟چون وزن کم میکنه ممکنه دلیلش آنتی بیوتیک های قوی باشه ک تزریق شده بهش؟

زهرا
زهرا
پاسخ به  علیرضا رمضانی
2 سال قبل

سلام خسته نباشید خانم دکتر پسرم یک سال و تقریبا نه ماهه هست امشب دوبار بالا آورد آیاد جای نگرانی هست یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید تب واینام نداره

حسین
حسین
پاسخ به  زهرا
3 ماه قبل

سلام بعدش چی شد حالا ک یک سال گذشته

علیرضا عیدی
علیرضا عیدی
2 سال قبل

سلام وقت بخیر نی نی ما چهل ودو روزش هست بعد شیر خوردن خیلی بالا میاره مشکلش فقط بالا اوردن هست وزنش خوبه هیچ مشکلی هم نداره فقط بیش از حد بالا میاره لطفا دلیلشو بهمون بگید تشکر از لطف شما

فاطمه زهرا
فاطمه زهرا
2 سال قبل

سلام خسته نباشید،من پسرم۱۵روزشه،،یه چند روزی هست زیاد بالا میاره بعد از شیرخوردن،،از دهان وبینی اش شیر بالا میاره،،پیش متخصص هم رفتم یه شربت بهش داده گفته تادو هفته اگه خوب نشد حتما رفلاکس داره،،خیلی میترسم که بالا میاره،اشکال نداره؟؟؟

رقیه
رقیه
پاسخ به  فاطمه زهرا
1 سال قبل

دخترمن یک ماهشه ازامروز بینیش خس خس میکنه دلیلش چیه

حسن
حسن
پاسخ به  فاطمه زهرا
1 سال قبل

دخترمن شیرخشک نان میخوره بالامیاره میشه راهنمایی کنیدازچه شیرخشکی استفاده کنم

معصومه
معصومه
2 سال قبل

سلام خواهر زاده م چند روزه بالا میاره هیچی تو معده ش نمی‌مونه هفته پیش اسهال بود وتب داشت خوب شد الان چند وزن گاهی تب می‌کنه وخیلی بالا میاره هرچی دکتر میبریم. تغییر نمیکنه امروز آب زرد بالا آورد خواهشاً یک راه حلی بگین ممنون

آزاده حبیبی
آزاده حبیبی
پاسخ به  معصومه
2 سال قبل

سلام پسر ۱ ماه دارم ۸ شب بستری بوده ب علت اسهال واستفراغ مرخص شده آوردمش خونه ولی هنوز اسهال استفراغ بالا میاره زرد آب اسهالش زرد چیکار کنم

آیسَن
آیسَن
پاسخ به  معصومه
2 سال قبل

سلام دخترم ۳ماه و ۱۶ روزشه رفلاکس داره چند روزه خیلی بالا میاره خیلی

کیوان
کیوان
2 سال قبل

جوابهایی که میخواستم از شما گرفتم ، ممنون بابت دلگرمیتون

حسنا نظری
حسنا نظری
2 سال قبل

باسلام من دخترم دوماهشه هروقت شیر میخوره بالامیاره حتی باده گلو هم میگیرم ده دقیقه هم ایستاده بغلش میکنم دارو هم امپرازول میخوره قطره کولیک هم میخوره قطره دومتیدون هم میخوره بازم هم بالا میاره وزن گیریش خوبه ۵کیلو هست رو صورتش حالت کهیر میزنه یه روزایی خوبه یه روزایی قرمز میشه شیر هم بهش اپتامیل اچ آ میدم به نظرتون چیکار کنم راه حل چیست

سمیه عابدینی
سمیه عابدینی
پاسخ به  حسنا نظری
2 سال قبل

سلام خسته نباشید من پسرم ۲۰ روزه هست هر وقت شیر می خوره بعدش بالا میاره خیلی زور می زنه صورتش قرمز می شه وقتی هم که خوابه تو خواب گریه می کنه لطفا راهنمایی کنید ممنون

ستایش
ستایش
2 سال قبل

سلام خسته نباشید. من دختردوماه دارم که شکمش کارنمیکنه مدفوع ش بایدهفته یک بارشژاف بزنم تاشکمش کارکنه دکترم برم داروهم دارم ولی هنوز خوب نشده یک ماهی هست که اینجوری شده میشه کمکم کنید تشکر

شادی
شادی
پاسخ به  ستایش
1 سال قبل

سلام دخترم ۲۵ روزشه خیلی شیر بالا میاره هم شیر خودم رو میخوره هم شیر ببلاک ..چیکار کنم

احمدی
احمدی
2 سال قبل

سلام نوزادمن ۴۰ روزش هست جدیداازدهانو بینی بالامیاره خیلی نگرانم میشه راهنمایی کنید؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  احمدی
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص اطفال گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص اطفال

علی
علی
پاسخ به  احمدی
2 سال قبل

سلام نوزاد ۴۰روزشهست از دهان بینی بالا میاره، خیلی نگرانم میشه راهنمایی کنید

لیا
لیا
2 سال قبل

سلام.خسته نباشید.من بچم ۳ ماهشه.به دلیل رفلاکس معده زیاد استفراغ میکنه.تمام علائم رفلاکس رو داره به نظر شما باید چیکارکنم؟

پشتیبانی پذیرش24
پشتیبانی پذیرش24
پاسخ به  لیا
2 سال قبل

سلام دوست عزیز
با تشکر از ثبت مشکل شما
کامنت شما توسط پزشک متخصص دیده شد اما نیاز به شنیدن شرح بهتر و بیشتری از بیماری شما دارد.
لطفا از طریق لینک زیر با پزشک آنلاین متخصص اطفال گفت و گو کنید .
مشاوره آنلاین با متخصص اطفال

دکمه بازگشت به بالا