داروی هیدروکودون برای تسکین درد

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی هیدروکودون (Hydrocodone)

نام تجاری داروی هیدروکودون (هیدروکدون) 

Hysingla , Zohydro ER

کاربرد داروی هیدروکودون (هیدروکدون)

تسکین درد

اشکال دارویی هیدروکودون (هیدروکدون)

کپسول، قرص

مارک‌ ترکیبی حاوی هیدروکودون (هیدروکدون)

 Lortab, Norco, Vicodin : هیدروکدون – استامینوفن
Vicoprofen : هیدروکدون – ایبوپروفن
Obredon : هیدروکدون – گایافنزین

اطلاعات دارویی هیدروکودون (هیدروکدون)

هیدروکودون یک داروی مخدر است (گاهی اوقات ماده مخدر نیز نامیده می‌شود) که از آن برای تسکین دردهای متوسط تا شدیدی که توسط دیگر مسکن‌ها التیامم پیدا نکردند، استفاده می‌شود. داروی هیدروکدون با اتصال به برخی از مناطق کوچک به نام گیرنده‌های مواد مخدر، در سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) کار می‌کند. این امر منجر به کاهش احساس درد و واکنش به درد در شما می‌شود.
گاهی از قرص یا کپسول هیدروکدون به عنوان مخدر سوء استفاده می‌شود و فرد محتویات دارو را تزریق می‌کند که اثرات جانبی بدی برای او خواهد داشت. به همین دلیل هیدروکدون به صورت ترکیبی همراه با دیگر مسکن‌های غیر مخدر مانند استامینوفن ، ایبوپروفن تهیه می‌شود تا از سوء مصرف (تزریق) این دارو جلوگیری شود. اطلاعات مربوط به این داروهای ترکیبی در صفحه‌های جداگانه‌ای وجود دارد که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به آن‌ها رجوع کنید.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم کرده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با دکتر مسعود خوشبین فلوشیپ درد مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص طب تسکینی و درد در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

هیدروکودون

مقدار و روش درست مصرف داروی هیدروکودون (هیدروکدون)

  • قبل از شروع درمان با داروی هیدروکودون (Hydrocodone) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی هیدروکودون از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • هیدروکودون معمولاً در ابتدای درمان در دوزهای پایین تجویز می‌شود و سپس پزشک با مشاهده وضعیت کنترل درد شما دوز دارو را تغییر می‌دهد، هرگز بدون مشورت با پزشک دوز دارو را افزایش نداده و یا به یک باره قطع نکنید.
  • به طور معمول قرص هیدروکودون یک بار در روز و کپسول آن هر ۱۲ ساعت یک بار باید مصرف شود.
  • هیدروکودون می‌تواند اعتیادآور باشد، این دارو را فقط برای مدتی که برایتان تجویز شده است استفاده کنید.

موارد منع مصرف هیدروکودون (هیدروکدون)

  • به تاریخ انقضای داروی هیدروکودون (Hydrocodone) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی هیدروکودون را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی هیدروکودون (هیدروکدون) 

  • هیدروکدون باعث خواب آلودگی و سرگیجه می‌شود، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

هیدروکودون

تداخلات دارویی هیدروکودون (هیدروکدون) 

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی هیدروکودون، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با هیدروکودون ، تداخل دارند، عبارتند از:

عوارض جانبی داروی هیدروکودون (هیدروکدون)

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هریک از عوارض زیر با مصرف داروی کلوبازام در اسرع وقت با پزشک معالج مشورت نمایید:

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از Hydrocodone می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد Hydrocodone ( مسمومیت با هیدروکدون )

  • این دارو را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.
  • اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند خواب آلودگی شدید، ضربان قلب آهسته، ضعف عضلانی ،
    سردی و زبری پوست ، تنگ یا گشاد شدن مردمک چشم ، کما ، مرگ ، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی هیدروکودون (هیدروکدون)

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با دکتر مسعود خوشبین فلوشیپ درد

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
www.medlineplus.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
افرا اردلان
افرا اردلان
1 سال قبل

کجا‌می توان هیدروکودون با استامینوفن خرید تشکر

دکمه بازگشت به بالا