پرخوری عصبی کودکان چیست؟ نشانه‌های بولیمیا کودکان و درمان

پرخوری یکی از مسائل بسیار مهمی است که سلامت بدن را کاملا تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخلاف تصور برخی افراد، در کودکان نیز این مشکل شایع است و باید آن را بسیار جدی گرفت. اما بسیاری از افراد پرخوری عصبی کودکان را با خوش‌اشتهایی آن‌ها اشتباه می‌گیرند که این اشتباه ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را برای آن‌ها رقم بزند.

پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به بررسی این بیماری در کودکان، راه‌های پیشگیری از آن و نحوه درمانش بپردازیم.

پرخوری عصبی کودکان چیست؟

پرخوری عصبی یا Bulimia nervosa در کودکان، اختلالی در نحوه و میزان غذا خوردن آن‌ها است. کودکی که این بیماری را دارد، بیش از حد و بدون کنترل غذا می‌خورد. این اختلال پرخوری حتی ممکن است، مشکلاتی مانند استفراغ را به همراه داشته باشد. اگر کودک شما دچار این موضوع شده است، حتما با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

کودکان دارای این اختلال در مدت زمانی کوتاه (معمولا کمتر از ۲ ساعت)، بیشتر از چیزی که بدنشان نیاز دارد غذا می‌خورند. اختلال پرخوری در کودکان می‌تواند حداقل ۲ بار در هفته و حتی تا مدت ۳ ماه نیز اتفاق بیافتد. در شرایط حاد ممکن است در یک روز چند بار تکرار شود.

انواع پرخوری عصبی کودکان

انواع پرخوری عصبی کودکان
انواع پرخوری عصبی کودکان

پرخوری عصبی در کودکان به دسته مهم زیر تقسیم می‌شود:

۱. پرخوری عصبی همراه با پاک‌سازی

کودکی با این بیماری در خوردن زیاده‌روی می‌کند و بعد کاری می‌کند تا بالا بیاورد یا داروهایی را می‌خورد که روده را پاک‌سازی می‌کنند.

۲. پرخوری عصبی بدون پاک‌سازی

در این روش کودک به‌جای استفراغ، از روش‌های دیگری برای جلوگیری از اضافه ‌وزن استفاده می‌کند. برای مثال به خود گرسنگی می‌دهد یا به‌شکل افراطی ورزش می‌کند.

عواملی که باعث می‌شود کودک پرخوری عصبی بگیرد

این بیماری بیشتر بین دختران نوجوان شایع است. افسردگی، اعتیاد به مواد مخدر، اختلال اشتها و سایر اختلالات روانی امکان ابتلا به پرخوری را بیشتر می‌کند. دانشمندان علت دقیقی را برای این بیماری پیدا نکردند اما عواملی را که در فهرست زیر نام بردیم، ممکن است در ابتلا به این بیماری دخیل باشند:

  • مشکلات خانوادگی
  • نظر افراد جامعه درباره معیارهای زیبایی و اندام
  • مقایسه و بررسی افراطی وزن و شکل بدن خود با سایرین

اگر کودک شما تازه شروع به پرخوری کرده است، توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از جدی شدن این موضوع، از پذیرش ۲۴ برای مشورت با دکتر اطفال آنلاین وقت بگیرید.

علائم پرخوری عصبی کودکان

علائم این بیماری بسته به جنسیت و سن کودک ممکن است متفاوت باشد اما شایع‌ترین آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • خوردن افراطی به‌شکل پنهانی
  • ورزش بیش از حد
  • رژیم بیش از حد
  • عادت‌های غذایی عجیب
  • اصرار به چاقی زمانی که کودک اضافه ‌وزن نداشته یا حتی کمبود وزن دارد.
  • استفاده از داروهایی که روده را پاک‌سازی می‌کنند.
  • دوره قاعدگی نامنظم در دخترها
  • اضطراب شدید
  • افسردگی
  • ناراضی بودن از ظاهر و اندام

همان‌طور که در مطلب پرخوری کودک نی نی سایت آمده، این علائم ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشند. برای اطمینان بهتر است با دکتر بیماریهای مغز و اعصاب مشورت کنید و سوالاتتان را در مورد درمان پرخوری عصبی کودکان بپرسید.

تشخیص اختلال پرخوری در کودکان

پدر و مادر کودک، معلم‌ها و مربی‌ها می‌توانند این بیماری را در کودک تشخیص دهند. اما بیشتر کودکان سعی می‌کنند بیماریشان را پنهان کنند و در این شرایط تشخیص بیماری کار ساده‌ای نیست.

تشخیص سریع این بیماری می‌تواند در درمان بیماری آن نقش موثری داشته باشد و از مشکلات احتمالی آینده جلوگیری کند. مشورت با دکتر مغز و اعصاب آنلاین می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

درمان پرخوری عصبی کودکان
درمان پرخوری عصبی کودکان

درمان پرخوری عصبی کودکان

درمان این بیماری با توجه به پیشرفت بیماری و سن و جنسیت کودک متفاوت است و بهتر است روند آن زیر نظر متخصص اطفال و متخصص مغز و اعصاب انجام شود. بیشتر روش‌های درمانی ترکیبی از موارد زیر هستند:

  • درمان فردی کودک برای پرخوری عصبی
  • مشاوره خانوادگی برای درمان پرخوری عصبی کودکان
  • استفاده از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی
  • استفاده از داروی گیاهی پرخوری عصبی کودکان
  • استفاده از قرص برای جلوگیری از پرخوری

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه یک یا تعدادی از علائم بیماری پرخوری عصبی کودکان در فرزندتان شدید، پیشنهاد می‌کنیم سریعا با یک پزشک متخصص مشورت کنید. در صورتی که بعد از شروع درمان نیز علائم بیماری شدیدتر شده یا علائم جدید ظاهر شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

با استفاده از سامانه پذیرش ۲۴ می‌توانید به‌راحتی و در کوتاه‌ترین زمان به بهترین پزشک اطفال یا دکتر مغز و اعصاب دسترسی داشته باشید و از آن‌ها کمک بگیرید.

سوالات متداول پرخوری عصبی کودکان

در این قسمت به سوالات رایج کاربران پاسخ می‌دهیم.

عوارض بیماری پرخوری عصبی کودکان چیست؟

اگر درمان این اختلال در زمان مناسب انجام نشود ممکن است عوارض مختلفی داشته باشد. آسیب به دستگاه گوارش، کم آبی و پوسیدگی دندان می‌توانند از عوارض این بیماری باشند.

چگونه می‌توان از پرخوری عصبی کودک پیشگیری کرد؟

متاسفانه متخصصان پاسخ دقیقی را برای این سوال پیدا نکردند اما تشخیص و درمان سریع این بیماری می‌تواند عوارض آن را کاهش دهد. رژیم غذایی سالم و تغزیه مناسب نیز می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند.

چگونه می‌توانم به کودکی که درگیر این بیماری است کمک کنم؟

حتما در این زمینه از یک متخصص اطفال کمک بگیرید و به‌شکل مداوم با او در ارتباط باشید. سعی کنید اضطراب کودک را کم کرده و محیط آرامی را برای او فراهم کنید.

سخن نهایی

در این مطلب اختلال پرخوری عصبی کودکان و راه‌های درمان و پیشگیری آن را بررسی کردیم. اگر هنوز هم سوالی درباره این بیماری برای شما بدون پاسخ مانده است، می‌توانید از طریق سامانه پذیرش ۲۴ با یک دکتر اطفال یا مغز و اعصاب آنلاین ارتباط برقرار کنید.

۴/۵ (۲ نظر)

منبع
urmc.rochester.edu

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا