قرص آناستروزول (آریمیدکس) برای درمان سرطان سینه   

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی آناستروزول (Anastrozole)

نام تجاری داروی آناستروزول

Arimidex

کاربرد داروی آناستروزول  

سرطان سینه

اشکال دارویی آناستروزول

قرص

اطلاعات دارویی آناستروزول (آریمیدکس)  

داروی آناستروزول برای درمان سرطان سینه در زنان یائسه استفاده می‌شود. این دارو اغلب به زنانی داده می‌شود که سرطان آنها حتی پس از مصرف داروی تاموکسیفن پیشرفت کرده است.

گزینه‌های درمانی برای زنان مبتلا به سرطان پستان شامل جراحی، پرتودرمانی، شیمی درمانی و هورمون درمانی است. داروی آناستروزول یک هورمون درمانی است. بعضی از سرطان‌های پستان به هورمون استروژن برای رشد نیاز دارند. این دارو باعث کاهش مقدار استروژن در بدن شده و رشد سلولهای سرطانی کند می‌شود.

قرص آریمیدکس (Arimidex)

آریمیدکس نام تجاری داروی آناستروزول می‌باشد.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین خون، سرطان و آنکولوژی مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص درمان سرطان در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت کنید.

آناستروزول

مقدار و روش مصرف قرص آناستروزول (آریمیدکس)

  • قبل از شروع درمان با داروی آناستروزول (Anastrozole) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی آناستروزول از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • این دارو معمولاً یک بار در روز مصرف می‌شود. براساس تجویز پزشکتان دارو را مصرف نمایید.
  • در صورت فراموش کردن یک دوز این دارو، به محض یادآوری، نوبت فراموش شده را مصرف کرده و چنانچه نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی به یاد آوردید، از مصرف نوبت فراموش شده اجتناب کنید و بر طبق برنامۀ مشخص به مصرف دارو ادامه دهید. هیچ‌گاه دوز دارو را دو برابر نکنید.
  • این دارو را می‌توانید همراه با غذا یا بدون آن مصرف نمایید.
  • از آنجایی که این دارو از طریق پوست و ریه‌ها جذب می‌شود و ممکن است به جنین آسیب برساند، زنان باردار و یا زنانی که ممکن است باردار شوند، نباید این دارو را مصرف کنند و یا حتی گرد و غبار آن را تنفس کنند.

ممکن است لازم باشد مصرف داروی آناستروزول را تا ۵ سال ادامه دهید لذا دستورالعملهای پزشک را با دقت دنبال کنید.

موارد منع مصرف قرص آناستروزول (آریمیدکس) 

  • به تاریخ انقضای داروی آناستروزول (Anastrozole) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی آناستروزول را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

اگر در حال مصرف داروی تاموکسیفن و یا هر داروی حاوی استروژن مانند درمان جایگزینی هورمون (HRT) هستید، قبل از تجویز آناستازول، پزشک را در جریان قرار دهید.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی آناستروزول (آریمیدکس)

  • استفاده آناستروزول در کودکان یا مردان تأیید نشده است.  
  • در مدت درمان با این دارو در زمانهای مقرر به پزشک مراجعه نموده و تست‌های آزمایشگاهی و یا پزشکی (مانند سطح کلسترول بالا، عملکرد کبد، تراکم استخوان) تجویزی را انجام دهید.
  • این دارو می‌تواند خطر پوکی استخوان را افزایش دهد لذا با پزشک خود در مورد خطر و درمان‌های موجود برای پوکی استخوان و همچنین تغییرات سبک زندگی (مانند انجام ورزش‌های تحمل وزن، دریافت کلسیم و ویتامین D کافی، ترک سیگار و محدود کردن الکل) که خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد، مشورت نمایید.
  • داروی آناستروزول عمدتاً برای زنان یائسه به کار می‌رود. اما اگر هنوز یائسه نشده‌اید و از آنجایی که این دارو ممکن است به جنین آسیب برساند، قبل از شروع درمان باید آزمایش بارداری بدهید و در طول درمان با این دارو و به مدت حداقل ۳ هفته پس از آخرین دوز آناستروزول، باید از روشهای مطمئن جلوگیری از بارداری (مانند کاندوم لاتکس) استفاده کنید و محصولات حاوی استروژن (مانند قرص‌های ضد بارداری) نباید استفاده شوند. در صورت باردار شدن یا شک به بارداری فوراً به پزشک اطلاع دهید.
  • شیردهی در حین مصرف داروی آناستروزول و حداقل تا ۲ هفته پس از قطع درمان، توصیه نمی‌شود.

تداخلات دارویی آناستروزول (آریمیدکس)   

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی آناستروزول ، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با آناستروزول تداخل دارند، عبارتند از:

عوارض جانبی قرص آناستروزول (آریمیدکس)   

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز هرگونه عارضه با پزشک خود مشورت نمایید:

از جمله عوارض رایج این دارو عبارتند از:

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

  • تغییرات خلقی یا روانی (مانند افسردگی)
  • تنگی نفس، تورم، افزایش وزن سریع
  • درد قفسه سینه یا بدتر شدن آن، تنگی نفس
  • درد فک یا بازوی چپ
  • بی‌حسی، احساس خارش، درد یا ضعف در دست یا مچ دست
  • سوزش، خارش، بو، خونریزی یا ترشحات غیرمعمول واژن
  • علائم شکستگی استخوان (مانند کبودی، تورم، حساسیت، درد که با حرکت بدتر می‌شود)
  • مشکلات کبدی (مانند درد سمت راست بالای معده، زرد شدن پوست یا چشم‌ها و احساس بیماری)
  • علائم سکته مغزی (مانند بی‌حسی یا ضعف ناگهانی به ویژه در یک طرف بدن، سردرد شدید ناگهانی، اختلال در گفتار، مشکلات بینایی، مشکلات تعادل)
  • بروز علائم واکنش‌های آلرژیک (مانند کهیر، تنفس دشوار، تورم صورت یا گلو)
  • واکنش شدید پوستی (مانند تب، گلودرد، سوزش چشم، درد پوست، بثورات پوستی قرمز یا بنفش همراه با تاول و پوسته‌ریزی)

شرایط نگهداری قرص آناستروزول (آریمیدکس)    

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص آنکولوژی

۴.۳/۵ (۳ نظر)

منبع
www.webmd.comwww.drugs.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا