لینزولید یک داروی آنتی بیوتیک

کاربرد، مقدار و روش مصرف، موارد منع مصرف، هشدارها و احتیاطات، تداخلات دارویی، عوارض جانبی و شرایط نگهداری داروی لینزولید (Linezolid)

نام تجاری داروی لینزولید

Zyvox, Zyvoxam, Zyvoxid

کاربرد داروی لینزولید

درمان پنومونی- عفونت‌های پوستی دشوار برای درمان

اشکال دارویی لینزولید

قرص، شربت، تزریقی

اطلاعات دارویی لینزولید

لینزولید یک داروی آنتی بیوتیک است که برای درمان عفونت‌های جدی که درمان آن‌ها با آنتی‌بیوتیک‌های دیگر بسیار دشوار است، استفاده می‌شود.

این دارو برای درمان پنومونی (عفونت جدی ریه) و همچنین درمان عفونت‌های پوستی و بافت نرم ناشی از عفونت با باکتری‌های MRSA استفاده می‌شود. این نوع باکتری‌ها به درمان با بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند. درمان با آنتی بیوتیک لینزولید در بیمارستان آغاز می‌شود و اغلب به طور مستقیم به ورید تزریق می‌شود. همان‌طور که درمان شما جلو می‌رود، به جای تزریق، ممکن است قرص یا شربت دریافت کنید.

اکساتنت

اکساتنت یکی از برندهای ایرانی داروی لینزولید می‌باشد که توسط شرکت داروسازی عبیدی تولید می‌شود.

پذیرش ۲۴، این امکان را برای شما فراهم نموده است تا بتوانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین با پزشک آنلاین عفونی مشورت نمایید.

شما همچنین می‌توانید برای مراجعه حضوری به پزشک، از متخصص عفونی در سراسر ایران، نوبت ویزیت حضوری دریافت نمایید.

لینزولید

مقدار و روش مصرف داروی لینزولید  

  • قبل از شروع درمان با داروی لینزولید (Linezolid) بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید. همچنین اگر در رابطه با مصرف آن با سؤالاتی روبرو هستید با پزشک خود مشورت نمایید.
  • دوز و مقدار داروی لینزولید از فردی به فرد دیگر متفاوت است. لذا دارو را دقیقاً همانطور که پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نموده و از کم یا زیاد کردن خودسرانه مقدار و مدت زمان مصرف اجتناب نمایید.
  • این دارو را می‌توانید قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید.
  • معمولاً یک دوره درمان ۱۰ تا ۱۴ روز می‌باشد. حتی اگر احساس می‌کنید که عفونت شما برطرف شده است، مصرف آنتی‌بیوتیک را تا پایان دوره تجویز شده ادامه دهید (مگر اینکه پزشکتان خلاف این را به شما بگوید). این به منظور جلوگیری از بازگشت عفونت و دشوارتر شدن درمان است.
  • چنانچه از سوسپانسیون این دارو استفاده می‌کنید، از تکان دادن آن خودداری نمایید و تنها آن را به آرامی بالا و پایین کنید.

موارد منع مصرف داروی لینزولید      

  • به تاریخ انقضای داروی لینزولید (Linezolid) توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام شده است، از مصرف آن خودداری کنید.
  • هرگز داروی لینزولید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.

چنانچه شرایط یا بیماری خاصی دارید، قبل از تجویز این دارو، پزشک را مطلع سازید. به ویژه اگر شرایط زیر را دارید:

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی لینزولید

  • در زمانهای مقرر به پزشک مراجعه نموده و آزمایشات تجویزی را به طور منظم انجام دهید.
  • در مدت درمان با این دارو از انجام واکسیناسیون بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.
  • استفاده طولانی مدت منجر به عفونت قارچی یا باکتریایی شامل CDAD (اسهال ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل) و کولیت سودوممبران می‌گردد.
  • در مدت درمان با این دارو از مصرف الکل بپرهیزید.
  • داروی لینزولید می‌تواند با ماده‌ای به نام تیرامین (که در محصولاتی مانند پنیر کهنه، گوشت خشک یا نمک سود شده، محصولات سویا) واکنش دهد و عوارضی مانند افزایش فشار خون را در پی داشته باشد. لذا به دستورالعملهای پزشکتان در مورد مصرف مواد غذایی که نباید مصرف کنید، توجه نمایید.

لینزولید

تداخلات دارویی لینزولید

تداخلات دارویی ممکن است عملکرد و تأثیر داروها را تغییر دهد یا باعث افزایش ریسک بروز عوارض جانبی آنها شود. بنابراین برای مصرف این دارو، لیست تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اعم از داروهای تجویزی و غیرتجویزی (گیاهی، مکمل و …) را با پزشکتان در میان بگذارید. چنانچه در طول درمان با داروی لینزولید، باید دارویی را مصرف کنید، پزشکتان را در جریان مصرف این دارو قرار داده یا با داروساز مشورت نمایید.

از جمله داروهایی که با لینزولید، تداخل دارند، عبارتند از:

اگر شما داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می‌شوند را مصرف می‌کنید، خطر ابتلا به سندرم یا سمیت سروتونین افزایش می‌یابد.

نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از:

در صورت مصرف داروهایی که ممکن است خطر ابتلا به فشار خون بالا را افزایش دهد، قبل از استفاده از این دارو، داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک خود بگویید. داروهایی از جمله محصولات گیاهی (مانند افدرا یا ماهوانگ)، داروهای آلرژی و داروهای سرفه و سرماخوردگی (از جمله دکسترومتورفان) و محرک‌ها (مانند آمفتامین، افدرین، اپی نفرین، فنیل آلانین).

لینزولید با مهار کننده‌های MAO تداخل دارویی جدی ایجاد می‌کند، این تداخل ممکن است حتی منجر به مرگ شود! لذا همراه با لینزولید از مهار کننده‌های MAO (ایزوکربوکسازید، متیلن بلو و …) استفاده نکنید. اکثر مهار کننده‌های MAO حتی نباید تا ۲ هفته قبل از شروع استفاده از این دارو، مصرف شوند.

عوارض جانبی داروی لینزولید

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض نیز بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند.

در صورت تداوم یا بدتر شدن هریک از عوارض زیر، در اسرع وقت با پزشک مشورت نمایید:

  • سوء هاضمه
  • دل درد
  • طعم فلز در دهان
  • تهوع
  • اسهال

در صورت بروز عوارض زیر، فوراً به پزشک اطلاع دهید:

  • هرگونه تغییر در بینایی (مانند تاری دید یا تغییر رنگ)
  • اگر بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی دچار سردرد ضربان‌دار شدید.

چنانچه علائم دیگری دارید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف این دارو باشد به پزشک اطلاع دهید.

لینزولید

شرایط نگهداری داروی لینزولید      

  • دارو را دور از دسترس کودکان نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه دارید.

مطالبی که در مقاله بالا ذکر شد، فقط و فقط جنبه آگاهی‌بخشی و افزایش اطلاعات شما دوستان عزیز را دارد، و به هیچ وجه جایگزین توصیه پزشک متخصص نیست. لازم است برای مصرف کردن دارو و دانستن عوارض جانبی آن باتوجه به سوابق پزشکی خود با دکتر متخصص مشورت کنید.

مشاوره آنلاین با متخصص عفونی

۳.۷/۵ (۳ نظر)

منبع
www.patient.infowww.webmd.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
7 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شهاب الدین
شهاب الدین
4 ماه قبل

سلام؛قرص لینزولاید۶۰۰مصرف میکنم حدود ۲۴ روزه ،زبانم سیاه شده قرص رو ادامه بدم یا قطع کنم

خانم موسوی
خانم موسوی
6 ماه قبل

سلام خانم من دبابت داره سرانگشت پاش جانوری گزیده ویک انگشت پاش سیاه کرد که دکتر مجبور شد انگشتش قطع کنه بعد از۸روز دربیمارستان.بستری وانتیبیوتیک مصرف کرد وترخیص شد الان دکتر قرص زایولید براش نسخه کرده باید ۱۴عدد مصرف کنه یا بیشتر ممنون

سمیه
سمیه
6 ماه قبل

سلام وقت بخیر دکتر عفونی برای پدرم که یبوست داره این دارو رو تجویز کردن الان با مصرف دارو ترشح زیاد به رنگ زرد سفید از معقدش داره من نگران کرده ایا درمان جواب داده یا این ترشح نشانه بدی هست

قاسمی هستم
قاسمی هستم
1 سال قبل

سلام وقت بخیر
همسر من نارسایی قلب و سیروز کبد داره پاش عفونت کرد به مدت ی ماه بیمارستان بستری بود دکتر لینزولاید تجویز کرد بصورت تزریقی
بعد از ترخیص با وجود اینکه عفونت پا کامل خوب نشده و ترشح داره هیچ آنتی بیوتیکی تجویز نکردن در حال حاضر میخام بدونم چ آنتی بیوتیک خوراکی مصرف کنه ک با وارفاربن تداخل نداشته باشه
با تشکر

Halima wafa
Halima wafa
1 سال قبل

مقدار تجویز روزانه لنزولید د۶۰۰

Halima wafa
Halima wafa
1 سال قبل

پزشک محترم دوز تابلیت لنزولید را واضح سازیدالبته برای کاهلان

نوری
نوری
1 سال قبل

ممکنه این دارو سبب تاول در پاشنه پا شود

دکمه بازگشت به بالا