تاثیر نمک بر عملکرد مغز و سیستم عصبی چیست؟ نمک در رژیم غذایی سالم

از سال‌ها پیش تاکنون همه ما مصرف زیاد نمک را به‌عنوان عامل اصلی بالا رفتن فشارخون می‌شناسیم. امروزه تحقیقات زیادی در مورد تاثیر نمک بر بدن انسان انجام‌ شده که حاصل آن برای افراد علاقه‌مند به غذای خوش‌نمک یا شور ناگوار است. تاثیر مصرف نمک بر عملکرد مغز و سیستم عصبی چیست؟ نمک بر جریان خون مغز چه تاثیری می‌گذارد؟ توصیه دکتر مغز و اعصاب در مورد مصرف نمک چیست؟ در ادامه به همه این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

حجم مناسب نمک برای بدن انسان

دانشمندان تحقیقات زیادی روی موش‌ها انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که نمک علاوه بر بالا بردن فشارخون که همه ما آن را می‌شناسیم، تاثیر مخربی بر مغز و سیستم عصبی دارد. این امر سبب شده که دکتر مغز اعصاب بر اساس اکتشافات دانشمندان، بر میزان نمک مصرفی روزانه انسان توجه بیشتری داشته باشد.

به‌طورکلی مقدار مناسب نمک برای هر فرد به میزان فعالیت او بستگی دارد، اما طبق نظر دکتر تغذیه، مصرف حدودا ۵ گرم سدیم در روز، برای بیشتر انسان‌ها کافی است. اگر فعالیت بدنی شما شدید است، می‌توانید با مشورت دکتر مغز و اعصاب آنلاین، حجم نمک مناسب خود را پیدا کنید.

نحوه تاثیر مصرف نمک بر عملکرد مغز

یکی از مراکزی که در حال انجام تحقیقات در مورد تاثیر مصرف نمک بر عملکرد مغز و سیستم عصبی است، دانشگاه جورجیا نام دارد. روندی که نمک برای آسیب رساندن به مغز طی می‌کند خیلی پیچیده و از حوصله خارج است. اگر بخواهیم این موضوع را به‌صورت عامیانه توضیح دهیم، باید گفت که نمک منجر به گشادشدن سرخگچه می‌شود که یکی از رگ‌های مهم خونی مغز است.

خاویر استرن که دکتر مغز و اعصاب، استاد علوم اعصاب و مدیر مرکز التهاب عصبی در دانشگاه جورجیا است، توضیح ساده‌ای برای نحوه تاثیر نمک بر مغز ارائه کرد. طبق صحبت‌های دکتر استرن هنگام مصرف غذای شور، مغز متوجه می‌شود که حجم زیادی از سدیم وارد بدن شده و برای کاهش آن شروع به انجام برخی مکانیسم‌های جبرانی می‌کند. یکی از این مکانیزم‌ها ترشح vasopressin است که به کاهش ادرار و متعادل کردن غلظت نمک در بدن می‌انجامد.

فعال شدن نورون‌هایی که باعث ترشح vasopressin می‌شوند، جریان خون را در مغز کاهش می‌دهد. تاکنون همه تصور می‌کردند که تاثیر مصرف نمک بر جریان خون در مغز با افزایش گردش خون همراه است که دقیقا خلاف آن ثابت شد.

نمک و تاثیر آن بر مغز

تاثیر نمک بر سیستم عصبی بدن

مقدار مناسبی از سدیم برای حیات سیستم عصبی بدن لازم است، اما اگر مقدار آن افزایش پیدا کند، خطرات جبران‌ناپذیری را برای سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند. درنهایت بهتر است به این نکته اشاره‌کنیم میزان سدیم در نمک دریا و نمک طعام یکسان است، به همین دلیل نباید در مصرف نمک دریا زیاده‌روی کنید.

سوالات متداول

تاثیر نمک بر رگ‌های مغز چگونه است؟

هنگام زیاد بودن سدیم در بدن، نورون‌ها سرعت جریان خون را در مغز افزایش می‌دهند که در طولانی‌مدت باعث گشادشدن رگ‌ها می‌شود.

آیا نمک دریا بدون ضرر است؟

میزان سدیم در نمک دریا دقیقا به‌اندازه نمک طعام است؛ بنابراین نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

آیا اثر نمک بر مغز و دستگاه عصبی دائمی است؟

خوشبختانه خیر، طبق تحقیقات ثابت‌شده اگر میزان سدیم موجود در بدن شما کاهش پیدا کند، اثرات آن نیز به‌مرورزمان از بین می‌روند.

سخن پایانی

درگذشته همه افراد تصور می‌کردند که مصرف بیش‌ازحد نمک تنها باعث افزایش فشارخون می‌شود، اما امروزه دانشمندان پرده از تاثیر مصرف نمک بر عملکرد مغز و سیستم عصبی برداشته‌اند. تاثیر مصرف نمک بر جریان خون در مغز غیرقابل‌جبران است؛ به همین دلیل باید با مشورت دکتر تغذیه، هرروزه حجم صحیحی از سدیم را به بدن خود برسانید.

۳.۸/۵ (۱۴ نظر)

منبع
webmdncbi

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عباس عسکری
عباس عسکری
5 ماه قبل

آیا مصرف همزمان آسپرین باکندر مجاز است اگر مجاز مقدار آن چند وبه چه صورت است اگر مجاز نیست به چه دلیل است

مجید ف
مجید ف
6 ماه قبل

سلام پیچیده شد کمی بالاخره فشار خون رو بالا میبره مصرف نمک یا نمیبره ،،، و ایا برای بیمارانی که درگیربیماری ریوی هستن مصرف نمک منع میشود

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  مجید ف
6 ماه قبل

مصرف هر چیزی باید به اندازه باشه نمک یکیش

صغرای مرادی
صغرای مرادی
1 سال قبل

من خیلی دکتر رفتم ولی هیچ نتیجه نگرفتم برای سر دردم تو رو خدا یه دکتر خوب به من معرفی کنن

دکمه بازگشت به بالا