علت خواب رفتن دست و پا در بارداری چیست؟

دوران بارداری برای خانم‌ها یکی از سخت‌ترین دوران زندگی است که با تغییرات زیادی در بدن آن‌ها همراه است. معمولا مشکلات و تغییرات زیادی در این دوران برای آن‌ها به وجود می‌آید که یکی از مهمترین و شایع‌ترین آن تغییرات، خواب رفتن دست و پای خانم باردار است.

علاوه‌بر خواب رفتن دست و پا، گزگز کردن دست و پا یا احساس سوزن سوزن شدن در سایر قسمت‌های بدن نیز در بسیاری از خانم‌های باردار دیده می‌شود و معمولا در سه ماه آخر بارداری این علائم شدت هم می‌یابند.

در اکثر اوقات ظاهر شدن چنین علائمی در دوران بارداری کاملا طبیعی بوده و جای هیچ نگرانی ندارد اما اگر با علائم و نشانه‌های دیگری همراه باشد بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

از آنجایی که خانم‌های باردار در این دوران بسیار حساس می‌شوند و برای سلامتی جنین‌شان نگرانی زیادی دارند و هرگونه علائم و تغییرات در بدنشان برای آن‌ها مهم و سوال برانگیز است، تصمیم داریم تا در این مقاله کاملا درباره علت خواب رفتن دست و پا در بارداری و مسائل مربوط به آن صحبت کنیم.

پس اگر شما باردار هستید، تصمیم به بارداری دارید، کسی از اطرافیان‌تان باردار است یا به عنوان یک خانم امروزی دوست دارید درباره مسائل مربوط به بارداری و تغییرات این دوران اطلاعات بیشتری داشته باشید، این مقاله مخصوص شماست.

دلیل خواب رفتن دست و پا در بارداری چیست؟

معمولا خواب رفتن دست و پا در سه ماه آخر بارداری بیشتر دیده می‌شود. علتش هم این است که در اواخر دوران بارداری میزان هورمون‌ها به حداکثر خود می‌رسند و افزایش برخی هورمون‌ها مانند هورمون ریلکسین که به باز شدن دهانه رحم و لگن کمک می‌کند، باعث می‌شود وزن بدن به مفاصل فشار بیشتری وارد کرده باعث بی‌حسی در بدن می‌شود.

سندرم تونل کارپ

یکی از مهمترین دلایل بی‌حسی یا خواب رفتن دست و پا در بارداری تجمع زیاد آب در بدن است. در این دوران بدن آب بیشتری را در بافت‌های خود ذخیره می‌کند که به سندرم تونل کارپ یا نشانگان مچ دستی منجر می‌شود.

در این سندرم به دلیل ذخیره زیاد آب و مایعات در بافت‌ها به جهت حفاظت از جنین، فشار بیشتری به اعصاب بدن وارد شده و در ابتدا باعث ایجاد حس درد در بازوها و دست شده و درنهایت به بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا منجر می‌گردد.

همچنین افزایش وزنی که در بارداری اتفاق می‌افتد نیز می‌تواند از دیگر دلایل ابتلا به این سندرم باشد. گاهی اوقات سندرم تونل کارپ ممکن است باعث گزگز کردن دست و پا یا احساس سوزن سوزن شدن در آن‌ها را برای فرد ایجاد کند.

نوشته های مشابه

این بیماری یک سندرم شایع است که جای نگرانی ندارد و بعد از پایان یافتن دوران بارداری و بازگشت بدن به حالت عادی ازبین خواهد رفت.

کم‌خونی

خانم‌ باردار ممکن است به دلایلی مثل کمبود تعداد گلوبول‌های قرمز، فقر آهن یا عوامل ژنتیکی دچار کم‌خونی بشود و کم‌خونی در بدن مادر خود را با علائمی مانند سرگیجه، بی‌حالی، خواب رفتن دست و پا و… نمایان کند.

سیاتیک

اگر مادر مبتلا به سیاتیک باشد، درد و خواب‌رفتگی زیادی را در این دوران تجربه خواهد کرد. این علائم به‌خصوص از سه ماهه دوم بارداری به بعد به دلیل بزرگ شدن جنین و فشاری که به رگ سیاتیک وارد می‌کند بیشتر هم خواهد شد.

چرا بی‌حسی یا گزگز شدن دست و پا هنگام خواب بیشتر حس می‌شود؟

حتی افرادی که باردار نیستند هم بعد از مدتی بی‌حرکت بودن و مخصوصا بعد از خوابیدن دچار خواب‌رفتگی دست و پا، بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن می‌شوند.

چراکه وقتی ساعات طولانی بدن بی‌حرکت بماند، روند خونرسانی و ضربان قلب هم کاهش یافته و به همین دلیل چنین علائمی در بدن افراد پدیدار می‌شود. علت اینکه بیشتر سکته‌ها در نیمه شب و بعد از بی‌تحرکی زیاد اتفاق می‌افتد هم همین است.

مادران باردار هم علاوه‌بر بی‌حرکتی طولانی‌مدت‌شان، افزایش وزن و دیگر عوامل بارداری هم مزید بر علت شده تا بیشتر از سایرین با چنین علائمی روبه‌رو شوند.

همچنین خانم‌های باردار بعد از جابه‌جا کردن اجسام سنگین یا میل کردن یک غذای خاص هم ممکن است بی‌حسی و خواب‌رفتگی را در بدن خود مشاهده کنند.

چطور می‌توان از خواب‌رفتگی‌ در قسمت‌های مختلف بدن جلوگیری کرد؟

خواب رفتن دست و پا در بارداری از شایع‌ترین نوع خواب‌رفتگی در این دوران است اما خواب رفتن فقط مخصوص دست و پا نیست و قسمت‌های مختلفی از بدن می‌توانند دچار آن بشوند.

درباره خواب رفتن سایر قسمت‌ها مثل زبان، شکم و… کمتر صحبت شده و ممکن است برخی افراد با آن‌ها آشنا نباشند و در صورتی که برایشان اتفاق بیفتد دچار نگرانی بشوند. این علائم مختص به خانم‌های باردار نیستند و ممکن است برای هرکسی اتفاق بیفتند اما مادران باردار بیشتر از سایر افراد به آن‌ها دچار می‌شوند.

در ادامه برخی از انواع خواب‌رفتگی‌هایی که در بدن اتفاق می‌افتد و روش جلوگیری از آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد.

خواب رفتن زبان

خوردن برخی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها ممکن است با ایجاد حسی گس در دهان باعث ایجاد بی‌حسی یا به اصطلاح خواب رفتن زبان شوند. همچنین برخی دلایل دیگر مانند فشار اعصاب و نخاع، واکنش‌های الرژیک و… هم می‌توانند از دلایل این عارضه باشند.

برای جلوگیری از خواب‌رفتن و بی‌حسی زبان می‌توانید لیستی از غذاهایی که با مصرف آن‌ها دچار این حس می‌شوید را تهیه کنید تا کمتر از آن‌ها استفاده کنید.

سعی کنید تا حدامکان از نمک کمتری استفاده کنید. چراکه نمک باعث بالا رفتن فشار خون، افزایش ورم و محبوس کردن آب و مایعات داخل بدن می‌شود که تمامی این‌ها باعث خواب‌رفتگی اندام‌های بدن می‌شوند.

همچنین سعی کنید همیشه قند خون خود را کنترل کنید و اجازه دهید دچار افت قند خون شوید. یکی از عواملی که به خواب رفتن بدن کمک می‌کند کاهش قند خون است. بهتر است در فواصل منظم غذا میل کنید.

خواب رفتن معده یا شکم و درمان آن

H:\۱\Screenshot_۲۰۲۲۰۷۲۸-۱۵۲۰۴۸_Chrome.jpg

زمانی که رحم یا معده سنگین شوند، به اعصاب و رگ‌های شکمی فشار زیادی وارد می‌کنند که در اثر آن فشار فرد احساس بی‌حسی، گزگز شدن یاخواب‌رفتگی در محل مورد نظر می‌کند.

برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید از راهکارهای زیر کمک بگیرید:

زمانی که می‌نشینید یا می‌ایستید، برای اینکه وضعیت قرارگرفتن شما فشار مضاعفی به شکم و ناحیه تحتانی آن وارد نکند، سعی کنید بدن شما صاف باشد و در وضعیت مناسبی قرار بگیرید.

اگر دراز کشیده‌اید یا متخصص زنان و زایمان استراحت مطلق برای شما تجویز کرده است، مدام وضعیت و حالت خود را تغییر دهید تا فقط به یک قسمت از شکم شما وارد نشود.

راه درمان خواب رفتن دست و پا بارداری

خواب رفتن دست و پا در بارداری برای اکثر بانوان وجود دارد و تقریبا راه درمان قطعی و کاملی تا زمانی که دوران بارداری پایان یابد نخواهد داشت اما برخی کارها می‌تواند در کاهش این مشکل به شما کمک کند:

سعی کنید زیاد از حد نایستید. زمانی که زمان طولانی بایستید خون در قسمت‌ پاهای شما جمع می‌شود و با فشار زیادی که با پاهایتان وارد می‌کند باعث بی‌حسی در اندام‌های تحتانی بدن خواهد شد.

سعی کنید مدت طولانی دراز نکشید. اگر نیاز به استراحت داشتید در وضعیت راحتی بنشینید اما درازکشیدن زیاد باعث خواب رفت ن پاهای شما می‌شود.

H:\۱\Screenshot_۲۰۲۲۰۷۲۸-۱۵۱۸۵۷_Chrome.jpg

سعی کنید هر روز چند نوبت چاهای خود را کمی بالاتر از سطح بدن‌تان بگذارید تا خون از سمت پاها به بالا حریان پیدا کند.

همچنین توجه داشته باشید که وضعیت نشستن شما نباید به شکلی باشد که پاهایتان آویزان بماند. حتما طوری بنشینید که پاهایتان را بتوانید دراز کنید یا مدام تغییر حالت بدهید.

چه زمانی لازم است برای مشکل خواب رفتن دست و پا به پزشک مراجعه کنیم؟

خواب رفتن اندام‌های بدن به‌ویژه دست و پا در بارداری یک امر طبیعی است که تقریبا تمام خانم‌های باردار آن را تجربه می‌کنند. اما اگر این مشکل بعد از بارداری هم ادامه داشت یا با علائمی مانند گزگزشدن بسیار زیاد و… همراه بود بهتر است حتما این موضوع را با دکتر متخصص زنان و زایمان خود در میان بگذارید و در صورت نیاز به یک دکتر بیماریهای مغز و اعصاب نیز مراجعه کنید.

البته ما می‌دانیم که حساسیت‌های دوران بارداری چقدر زیاد است و ممکن است خانم باردار اصلا شرایط ویزیت حضوری را نداشته باشد. به همین دلیل می‌خواهیم سایت پذیرش ۲۴ را به شما معرفی کنیم.

در این سایت شما می‌توانید به صورت آنلاین با بهترین دکتر مغز و اعصاب و سایر پزشکان در ارتباط باشید و به صورت آنلاین توسط آن‌ها ویزیت شوید.

پس اگر زمانی حس کردید خواب رفتن دست و پای شما از میزان طبیعی خودش خارج شده، می‌توانید تنها با نصب اپلیکیشن پذیرش ۲۴ از ویزیت آنلاین متخصص مغز و اعصاب کمک بگیرید.

سوالات متداول خواب رفتن دست و پا در بارداری

کمبود کدام ویتامین باعث خواب رفتن دست و پا می‌شود؟

یکی دیگر از مهمترین دلایل خواب رفتن دست و پا می‌توان کمبود ویتامین‌هایی مانند کلسیم، منیزیم، ویتامین D، ویتامین B12 یا ویتامین E باشد.

آیا خواب رفتن دست و پا در حاملگی می‌تواند نشان‌دهنده جنسیت جنین باشد؟

این موضوع هیچ ارتباطی به جنسیت جنین نداشته و از نشانه‌ها و علائم بارز تمام مادران باردار است.

سایر دلایل خواب رفتن دست و پا در افراد چیست؟

ممکن است برخی بیماری‌هایی مانند دیابت، شکستگی‎ها، گیرافتادن عصب و رگ‌به‌رگ شدن، اعتیاد یا استفاده از برخی داروها با چنین علائمی همراه باشند.

۳/۵ (۸ نظر)

منبع
medlineplus.gov

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
4 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مازگل
مازگل
2 ماه قبل

سلام من باردار هستم ۲۲ هفته ام
بیشتر وقتی خوابم فقط نوک انگشتای دستم گزگز میکنه
تا ماساژشش ندم این حس نمیره…
و بد که خوب شد شروع به درد کزدن انگشتای دستم میشه
میشه بمون بگین ازچی هس من چیکار کنم اینجوری نشه….

کوهگرد
کوهگرد
11 ماه قبل

علت. خواب رفتن. استخوانهای. رحم. زن. بدون. بارداری. چیست
ک

خدیجه باقرزاده
خدیجه باقرزاده
11 ماه قبل

دوانگشت وسط دست راستم سه روز است به طور مدام خواب می‌رود واز این حالت خارج نشده علت چیست؟

کیارش
کیارش
پاسخ به  خدیجه باقرزاده
4 ماه قبل

دیشب تا صبح پنج دقیقه هم نخوابیدم پای راستم ضعف میرفت پای چپم خواب میرفت ،هر کسی میدونه علتش و بگه ،هفته ۸ بارداری هستم

دکمه بازگشت به بالا