هر چیزی که راجع‌به خواب رفتن دست و پا نیاز دارید بدانید.

علت خواب رفتن دست و پا چیست؟ برای درمان آن چه کار باید کرد؟

خواب‌رفتن دست و پا که نام علمی آن (Paresthesia) است به حالتی از بی‌حسی اعضای بدن گفته می‌شود که همراه با سوزن سوزن شدن، گزگز و سرد شدن دست و پا باشد. این حالت ممکن است در روز یا شب اتفاق بیفتد.

حتما برای شما هم پیش آمده که بعد از نشستن یا ایستادن طولانی مدت دست یا پایتان بی‌حس و سوزن سوزن شود. معمولا هم این حالت با تکان دادن عضو درگیر یا چند قدم راه رفتن بعد از چند دقیقه از بین می‌رود و در انجام فعالیت‌های روزمره اختلالی ایجاد نمی‌کند.

خواب رفتگی خفیف به صورت مکرر اتفاق نمی‌افتد و خیلی زود از بین می‌رود و اصلا جای نگرانی نیست اما اگر اخیرا این حالات را با فاصله‌ی زمانی کم و به طور مداوم تجربه می‌کنید، با مشاوره‌ با دکتر آنلاین پذیرش ۲۴ به صورت متنی و تلفنی تماس بگیرید.

دلیل خواب رفتن دست و پا چیست؟

خواب رفتن دست و پا دلایل زیادی دارد اما می‌توان دلایل را در دو گروه کلی قرار دارد.

۱. فشار به عصب دست و پا

گروه اول: مربوط به شرایطی است که فشاری به دست و پا وارد شده باشد و به دنبال آن خون‌رسانی به آن عضو مختل شود یا وقتی فشار زیاد ازبافت‌های اطراف روی عصب، عصب را تحت فشار قرار دهد. این حالت در بسیاری از مناطق بدن ایجاد می‌شود، به طور مثال می‌تواند بر روی دست‌ها یا پا‌ها تأثیر بگذارد و باعث سوزن شدن، بی حسی، خواب رفتگی یا درد شود.

این حالت‌ها در موارد زیر ایجاد می‌شود:

  • هنگام خواب رفتن دستتان را زیر سرتان گذاشته‌‌اید و در نتیجه به عصب‌‌های دست فشار وارد شده است لذا هنگام بیدار شدن متوجه می‌شوید که مچ دستتان درد می‌کند یا حتی دستتان خواب رفته است. علت خواب رفتن دست در خواب در اکثر اوقات به همین دلیل است.
  • اگر عصبی که در ستون فقرات تحتانی قرار دارد، تحت فشار باشد، سبب خواب رفتن ساق پا می‌شود. زمانی که به مدت طولانی پایتان را روی پای دیگر انداخته‌اید یا تحت فشار قرار داده‌اید، با خواب رفتن ساق پایتان مواجه می‌شوید.
  • احتباس مایعات در بدن هم می‌تواند سبب خواب رفتن دست و پا شود. تجمع مایعات در بدن به علت‌های مختلفی مثل مصرف زیاد نمک و تغییرسطح هورمون در دوران قاعدگی  ایجاد می‌شود. درصورتی که بخشی از بدن متورم شود، گردش خون در آن ناحیه مختل می‌شود و  به دنبال آن مورمورشدن و بی حسی اتفاق می‌افتد.
علت خواب رفتن دست و پا
علت خواب رفتن دست و پا

۲. گزگز کردن دست و پا به دلیل بیماری

گروه دوم: مربوط به شرایطی است که در اثر بیماری، اختلال یا کمبود ویتامین، اعصاب محیطی دچار آسیب شده باشند.

همه‌ی اعصاب خارج از مغز و نخاع اعصاب محیطی هستند. این اعصاب از دست‌ها، پاها و تا کف پاها کشیده می‌شوند. درصورتی که اعصاب محیطی آسیب ببینند، بی‌حسی و مورمور شدن ایجاد می‌شود. به شایع‌ترین نوع آسیب عصبی نوروپاتی محیطی یا پیرامونی گفته می‌شود. به‌جز مواردی که آسیب عصبی ارثی است،

در انواع اکتسابی خواب رفتن دست یا پا قابل پیشگیری و درمان است و درصورتی که درمان صورت نگیرد و با گذشت زمان، این آسیب بیشتر می‌شود و حتی ممکن است غیر قابل برگشت شود. در ادامه از بیماری‌های مختلفی صحبت می‌کنیم که خواب رفتن دست یا پا میتوانند نشانه ابتلا به آن‌ها باشند.

خواب رفتن دست و پا نشانه چه بیماری است؟

نوروپاتی محیطی همراه با نشانه‌های خواب رفتن دست و پا و مورمورشدن به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

۱. سندرم تونل کارپال و خواب رفتن دست

سندرم تونل کارپال (Carpal Tunnel Syndrome) یا نشانگان مجرای مچ دستی بسیار شایع است. زمانی که  عصب میانی (Median nerve) که در طول مچ است و از استخوان مچ دست می‌گذرد، تحت فشار قرار بگیرد یا آسیب ببیند احساس مورمورشدن یا بی‌حسی در دست خواهید داشت. به این حالت که به آن سندروم تونل کارپال می‌گویند به علت‌های مختلفی مثل  آرتروز ایجاد می‌شود.

آرتروز با گذشت زمان می‌تواند باعث خار استخوان شود که از این رو می‌تواند عصب مدیان را فشرده کند. افرادی بیشتر در معرض سندرم تونل کارپ هستند که شغل‌شان با حرکات دائمی انگشتان همراه است؛ مثل تایپیست‌ها، مکانیک‌ها، کسانی که پیانو می‌نوازند.

۲. تاثیر اختلالات ژنتیکی خاص در خواب رفتن پا

این اختلالات می‌تواند افراد مبتلا را در معرض آسیب‌های عصبی همراه با فشرده سازی اعصاب و بی‌حسی قرار دهد. این افراد به طور مکرر در فعالیت‌های روزمره و حتی بیدار شدن ازخواب دچار مشکل می‌شوند. یکی از این اختلالات نوروپاتی ارثی همراه با استعداد فلج فشاری (HNPP) شناخته شده است که چون به صورت اتوزومال غالب (Autosomal dominant) است، باعث می‌شود سابقه‌ی خانوادگی بسیار متداول باشد.

۳. نوروپاتی دیابتی دلیل خواب رفتن دست و پا در خواب

افراد مبتلا به دیابت، در خطر آسیب عصبی هستند و اصطلاح پزشکی برای این عارضه، نوروپاتی دیابتی (Diabetic Neuroupathy) است. بالا رفتن قند خون سبب آسیب به بافت‌های بدن از جمله رگ‌ها و اعصاب می‌شود. همچنین علاوه بر آسیب عصبی، می‌تواند به عروق خونی که اعصاب شما را تامین می‌کند، نیز آسیب برساند. تقریبا نیمی از افرادی که دیابت دارند، از نوروپاتی محیطی هم رنج می‌برند.

در نوروپاتی دیابتی خواب رفتن و مورمور شدن در اغلب موارد از قسمت پایینی پا تا مچ شروع می‌شود و در نهایت ساق‌ پا را درگیر می‌کند. در مورد دست‌ها هم دقیقا همین‌طور است، اول دست و انگشتان خواب می‌روند و بعد از پیشرفت بیماری، بازوها هم درگیر می‌شوند. اگرچه نوروپاتی دیابتی بیشتر به صورت بی‌حسی و مورمور شدن پاها بروز می‌کند؛ اما ممکن است روی بازوها و دست‌ها هم اثر بگذارد.

۴. کمبود ویتامین و موادمعدنی و خواب رفتن بدن

ویتامین‌های گروه ب (B1, B6, B12) ، پتاسیم و منیزیم برای سلامت اعصاب مهم و ضروری‌اند. درصورتی که فردی این ویتامین‌ها را  در رژیم غذایی به میزان کافی دریافت نکند و از مکمل‌های غذایی استفاده نکند، با سرد شدن دست و پا و مور مور شدن آن‌ها روبرو خواهد شد. افراد زیر بیشتر در معرض این آسیب هستند:

  • کسانی که فقرآهن و کم خونی دارند. (گزگز دست و پا و کم خونی مرتبط هستند.)
  • کسانی که رژیم غذایی گیاهخواری دارند
  • خانم‌های باردار
  • افراد بالای ۵۰سال
  • کسانی که دچار اختلال‌های گوارشی خاصی مثل بیماری سلیاک یا بیماری روده‌ی  التهابی (IBD) هستند.
  • مصرف الکل باعث کمبود تیامین (thiamine)  یا همان ویتامین B1  می‌شود. در افراد الکلی به دلیل رژیم غذایی نامناسب، کمبود ویتامین‌های مهم بدن هم کم‌کم بروز می‌کند و سبب بروز نوروپاتی محیطی می‌شود. البته  اعتیاد به الکل به خودیِ خود نیز باعث آسیب‌های عصبی می‌شود که حتی از آن به عنوان یک بیماری مستقل به نام نوروپاتی الکلی نام می‌برند.

۵. خواب رفتن دست یا پا به علت ابتلا به ام اس

به طور معمول، سیستم ایمنی بدن را از مهاجمان خارجی محافظت می‌کند. درصورت بروز یک بیماری خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول‌های بدن حمله می‌کند. ام اس(Multiple Sclerosis)  یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به محافظ اعصاب (میلین) حمله می‌کند. از نخستین نشانه‌های ابتلا به آن بی‌حس‌شدن و مور شدن است. این نشانه‌ها معمولا روی صورت تأثیر می‌گذارند. اما شدت و محل ضایعات نخاعی که با ام‌اس رخ می‌دهند، ممکن است  برای فرد مبتلا بی‌حسی و مورمور شدن دست‌ها و پاها را نیز به همراه داشته باشد.

 ۶. خواب رفتن پا و دست به علت عوارض دارو

انواع مختلفی از دارو‌ها ممکن است باعث آسیب عصبی شوند، که می‌تواند باعث شود احساس سوزن سوزن شدن و خواب رفتگی در دست یا پا ایجاد شود. دارو‌های سرطان (شیمی درمانی)، HIV یا ایدز، فشار خون بالا، سل و برخی عفونت‌ها می‌تواند باعث ضعف یا بی حسی در دست و پا شود. اگر با مصرف داروی خاصی دچار این حالات می‌شوید حتما باید با مشاوره دارویی تلفنی در این زمینه مشورت کنید.

۷. اختلالات نخاعی و بی‌حسی دست و پا

در مواردی هم مشاهده می‌شود اختلال‌های نخاعی یا ستون فقرات (ستون مهره‌ها)، باعث بی‌حسی و گزگز دست و یا پا می‌شود. در صورت صدمه دیدن نخاع یا وجود کیست در نخاع (سیرینکس) این علائم ظاهر می‌شود.

پیشگیری از خواب رفتن دست و پا
پیشگیری از خواب رفتن دست و پا

پیشگیری از خواب رفتن دست و پا

علت خواب رفتن دست و پا در خواب هر چه باشد می‌توان از آن پیشگیری کرد. تنها موارد ارثی یا بیماری‌های خودایمن قابل پیشگیری نیستند که البته می‌توان آن‌ها را کنترل و درمان کرد.

  • برای پیشگیری، تغییر وضعیت در هنگام نشستن طولانی و خوابیدن در وضعیت آزادتر می‌تواند مفید باشد.
  • درصورتی که فرد کمبود ویتامین داشته باشد، تجویز مکمل‌های مناسب یا تغییراتی در رژیم غذایی از بروز بی‌حسی جلوگیری می‌کند.
  • همچنین پرهیز از قرار گرفتن در معرض مواد سمی، پیروی از برنامه تمرینی تحت نظارت پزشک، خودداری از نوشیدن مشروبات الکلی جزو مواردی است که ازبروز علائم پیشگیری می‌کند.

مشاوره آنلاین تغذیه

تشخیص خواب رفتن دست و پا

برای تشخیص پزشک معالج با گرفتن شرح حال، علائم و وضعیت بدنی بیمار را بررسی می‌کند. در فرایند تشخیص، پزشک می‌تواند از موارد زیر کمک بگیرد و حتی در مواردی فرد را برای پیگیری درمان به یک متخصص مغزو اعصاب ارجاع نماید.

  • آزمایش خون؛ درخواست آزمایش خون توسط پزشک احتمالا برای تشخیص دیابت، کمبود ویتامین، مشکلات کبد یا اختلال عملکرد کلیه، سایر اختلالات متابولیک و احتمال وجود نشانه‌هایی مبنی بر فعالیت غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن است.
  • بررسی مایع مغزی نخاعی؛ با انجام این تست وجود یا عدم وجود پادتَن مرتبط با نوروپاتی محیطی در بدن فرد بیمار مشخص می‌شود.
  • الکترومیوگرام یا تست فعالیت الکتریکی عضله
  • سی تی اسکن
  • ام ار آی
  • نمونه برداری از پوست برای مشاهده‌ی انتهای تارهای عصبی

انواع روش‌های درمان خواب رفتگی دست و پا

درمان موفق خواب رفتن دست و پا به تشخیص دقیق نوع و علل اختلال مورد نظر بستگی دارد، هرچقدر زمینه‌ی بروز مشکل درست‌ و دقیق‌تر تشخیص داده شود درمان مؤثرتر خواهد بود. همچنین در صورت مراجعه به‌موقع به پزشک و پیگیری دقیق، احتمال این‌که سلول‌های عصبی محیطی از بین نرفته باشند، بیشتر است و می‌توانند دوباره‌ ترمیم شوند.

درمان خواب رفتگی دست و پا
درمان خواب رفتگی دست و پا

۱. ماساژ درمانی و کمپرس گرم برای رفع گزگز کردن دست و پا

اولین راهی که به شما پیشنهاد می‌کنیم استفاده از ماساژ و کمپرس گرم است. درصورتی که علت بی‌حسی و گزگز کردن مشکلات گردش خون باشد، کمپرس گرم از  طریق تحریک بیرونی سیستم گردش خون و مایعات لنفاو باعث افزایش گردش خون و بهبود عملکرد اعصاب می‌شود و احساس بی‌حسی و یا خواب رفتگی دست و پا را درمان می‌کند.

برای این‌کار یک حوله داغ یا کیسه‌ی آب گرم را به مدت ۵-۷ دقیقه در مناطق آسیب دیده قرار دهید و بعد از برداشتن چند دقیقه محل را ماساژدهید. درصورتی‌که تا سه بار در روز این کار را تکرار کنید، درد و بی‌حسی به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

۲. درمان خواب رفتن دست و پا با نمک اپسوم

نمک اپسوم یا نمک حمام نیز به عنوان یک درمان موثر خواب رفتن دست یا پا پیشنهاد می‌شود. منیزیم موجود در آن خاصیت کاهش دهندگی التهاب دارد. پس ضماد کردن آن بر اعصاب آسیب دیده و ملتهبی که باعث ایجاد احساس سوزن شدن می‌شود بسیار موثر خواهد بود.

برای انجام این کار یک فنجان نمک اپسوم را به وان پر از آب اضافه کنید و حدود ۲۰ دقیقه بدنتان را در محلول آب و نمک  غوطه ورنمایید و سپس حمام کنید. با انجام روزانه یک بار، گردش خون در بدن افزایش می‌یابد و به دنبال آن احساس سوزن سوزن شدن و خواب‌رفتگی‌ کاهش می‌یابد. این روش درمانی میتواند تاثیر خوبی بر درمان خواب رفتن پای چپ نیز باشد.

۳. درمان دارویی خواب رفتن دست و پا

تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل‌ها با تشخیص پزشک علائم را کاهش می‌دهد. همچنین در صورت دردهای شدید ممکن است تشخیص پزشک نیاز به مسکن‌ و یا درمان‌های موضعی باشد. حتی در مواردی متخصصان درد می‌توانند با کاشت بلوک‌های عصبی یا پمپ‌های درد اقدام به رفع مشکلات اساسی که باعث بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا می‌شوند نمایند.

۴. رفع خواب رفتگی بدن با توانبخشی فیزیکی

درصورتی که موارد بالا میزان خواب رفتگی را کنترل نکند و همچنان فعالیت های روزمره مختل باشد، ارجاع به دکتر ارتوپد آنلاین می‌تواند راهگشا باشد. در این روش با استفاده از یک برنامه توان‌بخشی، تمرینات یا روش‌هایی می‌توانید تعادل بدنتان را حفظ کنید و از پس کارهای روزمره‌ی خود برآیید.

دکتر ارتوپد آنلاین

۵. درمان خواب رفتن دست و پا با طب سوزنی

پزشک با تعیین علت بی‌حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا از طریق سابقه‌ی دقیق سلامتی‌ و با انجام یک معاینه دقیق فیزیکی، می‌تواند از طب سوزنی استفاده کند که در بیشتر موارد بی حسی و سوزن سوزن شدن دست و پا خیلی خوب به درمان‌های طب سوزنی پاسخ می‌دهند.

درمان خواب رفتن دست و پا با طب سوزنی
درمان خواب رفتن دست و پا با طب سوزنی

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی که سوزش و گزگز شدن دست و پا با نشانه‌های زیر همراه بود، و باید سریع‌تر با یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

  • درد و ضعف
  • مشکلات بینایی یا کاهش دید
  • اشکال در تکلم
  • اشکال در حفظ تعادل
  • به صورت مکرر و با فاصله‌ی زمانی کم اتفاق بیفتد‌
  • یا اگر علائم دیگری مثل سرگیجه در کنار خواب‌رفتگی وجود داشته باشد و با تغییر وضعیت و برداشتن فشار از روی اعصاب همچنان احساس مورمورشدن و بی‌حسی می‌کنید، شاید نشان‌دهنده‌ی یک بیماری جدی‌تر باشد

دکتر مغز و اعصاب انلاین پذیرش ۲۴ یا هر پزشک دیگری هر اطلاعاتی نیاز داشته باشید در اختیار شما می‌گذارد.

دکتر مغز و اعصاب انلاین

۳/۵ (۱۸ نظر)

منبع
www.marylandbackandneckpaindoctors.comapicms.thestar.com.mymedia-cdn.tripadvisor.comwww.verywellhealth.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
155 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمان عزیزی
پیمان عزیزی
8 روز قبل

سلام چند وقت هست که شبها یا زمانی که خواب هستم دست هام مچ به پایین وبیشترن انگشهام سر یا به اصطلاح خواب میره وقتی بیدار میشم بعد از چند ثانیه به حالات عادی بر میگرده یا گوشی را یه مدت دستم میگیرم نوک انگشتهام سر میشه

خانم محمدزاده
خانم محمدزاده
8 روز قبل

۳۸سالم هست، خیلی علاقه ب شیرنی دارم،

خانم محمدزاده
خانم محمدزاده
8 روز قبل

سلام دکتر من چن روزه سر انگشتای دستم یا پاهام خاب میره بعضی وقتا یک ساعت میشه ک از بی حسی در بیاد دلیش چیست

نجیب الله کریمی
نجیب الله کریمی
12 روز قبل

سلام ۲۴ساله هستم وقتی می‌نشینم پاهام خواب میره گزگز میکنه دلیل چیست هرکی میدونه بامن در میان بیذاره

دیگه‌نام‌خودم‌یادم‌رفته
دیگه‌نام‌خودم‌یادم‌رفته
1 ماه قبل

سلام‌دکتر‌ملت‌ما‌چهل‌سال‌کلا‌خواب‌هستن‌از‌شما‌مخوام
راهنمایی‌کنید‌ممنون‌میشم

رسول
رسول
1 ماه قبل

سلام اگر یک پزشگ با وجدانی هست که به من کمک کنه تا آخرین لحضه عمرم دعا گوی ایشان خواهم شد بنده به علت درد انگشتان پا کف پا وپاشنه پا زانو ودرد و بی حسی انگشتان دست درد کتف و گردن سردرد ودردچشمانم پیش ۱۰ تا پزشگ اورتوپدی. اعصاب. اورولوژی . مراجعه کردم و انواع داروها رو دادن اما جواب ندادند و واقعا نا امید شدم اگر برای درمان من راهی هست سپاسگزار میشم راهنمایی کنید

پردیس
پردیس
پاسخ به  رسول
3 روز قبل

به نظر من ویتامین دی وب کمپلکس وانواع دیگر از قرصهای تقویتی را هم امتحان کن.

ناشناس
ناشناس
پاسخ به  رسول
2 روز قبل

سلام شما پیش یک دکتر گیاهی هستش کارش خیلی خوبه بروید دکتر جوادیان در فولاد شهر هستن

مریم
مریم
1 ماه قبل

سلام خانومی هستم ۲۴ساله میشینم سرزمین پای چپ رو میزارم زیر پای راستم میخوابه بعضی موقعه ها روی صندلی پلاستیکی میشینم پام گزگز میزنه دلیل چی میتونه باشه

سهیل
سهیل
1 ماه قبل

سلام من چندسال هستش که دست و پاهام درد می‌کنند و بی حس میشن لطفاً راهنمایی کنید

سعید
سعید
1 ماه قبل

سلام دست هردو دست من چه در خواب چه وقتی کار میکنم خواب میره و درد میکنه با فشاردادن شانا یا گردن درجا خوب میشه علتش چیه ممنونم از شما بابت مطالب خوبتون

محمدرضانعمتی
محمدرضانعمتی
1 ماه قبل

با سلام زمان نشستن زیاد ویا دراز کشیدن اگر زمان زیاد باشد پاهام خواب میروند بعد از درست شدن انگشتان پامام سر میشوند بعد من زیاد میل به شیرینی دارم ممنونم

ولی‌الله پژمان
ولی‌الله پژمان
1 ماه قبل

سلام ۴۵ سالمه دست چپ من گزگزمیکنه بخصوص انگشت شصتم چ کار باید بکنم

اعظم
اعظم
1 ماه قبل

سلام مدت یک ماهی است که دست راستم یکی دو بار در روز از شانه تا نوک انگشتان دستم کامل بی حس میشه ممنون میشم راهنماییم کنید.

پرویز پوربابا
پرویز پوربابا
1 ماه قبل

سلام من۶۷ سالمه شبها دستانم خواب میره لطفا راهنمایی کنید

علی اکبریوسفی
علی اکبریوسفی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشی من الان نزدیک دویاسه ماه دست چپم وانگشت گزگزمیکنه

ایمان رحیمی
ایمان رحیمی
1 ماه قبل

سلام من کودک ۵ساله دارم که الان یه مدت هست که دست پاهاش ب خواب میرین ب مدت یک دقیقه و بد خب میشه میبینی همون روز یا روز بد هم تکرار میشه وقبلا هم سابقه کم خونی وفقر آهن هم داشته

فاطمه ارزنگی
فاطمه ارزنگی
2 ماه قبل

سلام من چند وقتیه دستانم بخصوص دست راستم در بیداری وخواب بی حس وخواب میره وهمراه با درد هم هست بیشتر موقعی هست که از دستانم کار بیشتری بکشم وموقعی که زیاد می‌نشینم انتهای ستون فقرات خیلی درد داره لطفا راهنماییم کنید

سمیه
سمیه
2 ماه قبل

سلام من۳۶سالمه یه چندماهی میشه موقع که میخابم دست وپام وبغل سرم خواب میره وگزگز ومورمورمیشه یه جوریه که از شدت خواب رفتگی زیاد ودرد از خواب بیدار میشم میشه راهنمایی کنین

زهرا
زهرا
پاسخ به  سمیه
2 ماه قبل

منم دقیقا همین مشگلو دارم

اسی
اسی
پاسخ به  سمیه
1 ماه قبل

اقا چرا پاسخ ها مشاهده نمبشن خب

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام،روزتون بخیر..من حدود ۱۰ روزی میشه که دقیقاً نوک انگشتان شصت پام،چپ و راست حالت خواب رفتگی داره..ممنون میشم راهنمایی کنید..

مسعود
مسعود
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

سلام روز شما هم بخیر . بعضی افراد نصف بدنشون خواب میره و شکایتی ندارن، حالا شما با نوک شصت پات مشکل داری ! بیخیال داداش

حبیبی
حبیبی
پاسخ به  مهدی
1 ماه قبل

یوسف

باران
باران
2 ماه قبل

سلام دوستان،من مدتهاست دست و پاهام خواب میره،بعضا سرگیجه دارم وتعادلم رو ازدست میدم‌و۱۳سال کیک بوکسینگ کار کاردم،کمی نگرانم دوستانی هستن که مجرب باشن و راهنمایی بفرمایید،مچکرم

باران
باران
2 ماه قبل

سلام من مدتهاست دست و پاهام خواب میره،سرگیجه دارم و چندین بار تعادلم رو از دست دادم ضمن اینکه ۱۳سال کیک بکوکسینگ‌ حرفه ای کار کردم‌کمی نگرانم ،دوستانی هستن که مجرب باشن. برای راهنمایی مچکرم

الهام مهرنگی
الهام مهرنگی
2 ماه قبل

سلام وقت خوش
چند وقتی میشه توی خواب هردو دستم انگشتام خواب میره

حمید سینان
حمید سینان
2 ماه قبل

سلام. وقت بخیر آیا خواب رفتن. دست ربطی به قلب دارد

جمشیدی
جمشیدی
پاسخ به  حمید سینان
2 ماه قبل

سلام منم الان ۳روزی میشه دست راستم درد میکنه گزگز میکنه خیلی اذیتم میکنه میگن از قلبه

علی
علی
پاسخ به  جمشیدی
1 ماه قبل

آره مال منم میشه امروز شدیده.گز گز‌میره

ابوالفتح پوبا
ابوالفتح پوبا
3 ماه قبل

پویاهستم ۵۳ساله یک ماه است که پاهایم ازبادسن پایینم هنگام پیاده روی خواب میره وکف پاهام گرم میشه سابقه هیچ بیماری ندارم چکارکنم

احمد از شیراز ۶۴ ساله هستم
احمد از شیراز ۶۴ ساله هستم
پاسخ به  ابوالفتح پوبا
2 ماه قبل

سلام روز بخیر برای خواب رفتن وسوزش کف پاهام همه راهکارها را انجام دادم نتیجه نگرفتم لطفا راهنمایی فرمایید باسپاس وتشکر

مسعود
مسعود
پاسخ به  ابوالفتح پوبا
1 ماه قبل

پیاده روی نکن

غلامعلی جعفری
غلامعلی جعفری
3 ماه قبل

سلام وقت خوش
چند وقتی میشه توی خواب هردو دستم انگشتام خواب میره

شیدا
شیدا
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر من یک خانم ۴۵ ساله هستم مدتهاست بعد از زایمان دوم دچار خواب رفتگی دست وگز گز شدنش شدم ،وقتی خوابیدم درد شدیدی بخاطر همین موضوع دارم همیشه وقتی میخوام دوخت و دوز کنم یا کارهای که مجبورم از انگشتام استفاده کنم دستم خواب میره و مورمور میشه.

داود
داود
پاسخ به  شیدا
3 ماه قبل

سلام.منم دقیقا همینطورم.لطفا جواب گرفتبدبمنم خبربدید.ممنون

پرنیا
پرنیا
پاسخ به  شیدا
3 ماه قبل

منم همین مشکلو داشتم رفتم دکتر گابا پنتین ۱۰۰و سلکسیب وسه تا امپول هفته ای یکبار

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط پرنیا
الی
الی
پاسخ به  پرنیا
1 ماه قبل

آمپول چی، چون منم همین مشکل رو دارم بیحسی و مور مور شدن و گزگز شدن سر دست و پا، دکتر مغز و اعصاب رفتم فقط گاباپنتین و سلکسیب داده

علی
علی
4 ماه قبل

سلام من وقتی دراز میکشم پاهام خواب میره وگزگز میکنه بی حس میشن. بنظرتون علت چیه

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط علی
مسعود
مسعود
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

علت تاریخ انقضا هست!!! دوستان بالاخره یه روزی کلا همه جای بدنمون به خواب میره پس نگران نباشید و از زندگی لذت ببرید

شمس
شمس
پاسخ به  علی
1 ماه قبل

دست چپم دو روزه گزگز میکنه

زینل سعیدی فرد
زینل سعیدی فرد
4 ماه قبل

باسلام مدتی بیناییم دچار مشکل شده ده متری هم ادم شناسایی نمیکنم گاهی اینجوری میشم وتعادلم همینطور ه وسینه پاهایم
احساس گوشت مرده دارم نگاه به نور بکنم نور پخش میبینم وسنم ۵۹ سالم هست متشکرم میشم راهنمایی کنید

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط زینل سعیدی فرد
احمد از شیراز ۶۴ ساله هستم
احمد از شیراز ۶۴ ساله هستم
پاسخ به  زینل سعیدی فرد
2 ماه قبل

سلام وقت شما بخیر حدود یک سال ونیمه که ضعیف شدم عصا میزنم پاهام میسوزه مخصوصا کف پاهام تا نوک انگشتام خیلی اعصابمو در گیر کرده حتی خون هم دادم که بریزن بیرون تعادلم را مدام ازدست میدم سوزش با خواب رفتگی انواع قرصها را هم تجویز کردند مثل قرص چربی قرص قند گابا بانتین سکلسیب انواع ویتامینها اما نشد که نشد هنوز هم در گیرم خواهشمندم راهنمایی فرمایید خدا نگهدارتان

ق ح
ق ح
4 ماه قبل

سلام چند روزی هست که دست راستم تو خواب کرخت میشه گاهی او فات الکل مصرف میکنم و به تازگی هم رژیم غذایی گرفته ام با تشکر از
راهنمایی شما

علیرضا
علیرضا
5 ماه قبل

با سلام من خانمی ۴۲ساله هستم که چند سالی میشه که سردرد دارم پیش هردکتری که رفتم هرکسی یک چیزی میگه هنوز دردم معلوم نشد من پشت گوشم درد میکنه ولی اگه دردش شدید شد سرمم شروع به درد میکنه هردو دستم جوری میشه که نمتوانم یک سیب زمنی پاک کنم چشمامم روز به روز تلختر میبینم

محمدی
محمدی
پاسخ به  علیرضا
4 ماه قبل

سلام حتما حتما برین ام آر آی بدین

علی
علی
پاسخ به  علیرضا
4 ماه قبل

احتمال خیلی زیاد فشار خون دارید

Hami
Hami
پاسخ به  علیرضا
4 ماه قبل

فیزیوتراپی بیمارستان محب تهران برو چند جلسه اوکی میشی

هانی
هانی
پاسخ به  علیرضا
3 ماه قبل

هورمونی هست

جواد ۴۵ساله
جواد ۴۵ساله
5 ماه قبل

با سلام و خسته نباشید
الان دوروز هست که پنجه های دست راستم خواب میره وقتی که خواب هستم که طبیعتا متوجه نمیشم ولی تا بیدار میشم همان حالت خواب رفتگی رو دارم

الهام
الهام
پاسخ به  جواد ۴۵ساله
2 ماه قبل

من هم همینطوری شدم

علی
علی
پاسخ به  الهام
1 ماه قبل

آره منم شدم شوخی نمیکنم

خدادادیان
خدادادیان
6 ماه قبل

سلام من دستام موقعی که خوابم خیلی خواب میرن

مسعود
مسعود
پاسخ به  خدادادیان
1 ماه قبل

جای نگرانی نیست همه آدما وقتی میخوابن همه اعضای بدنشون خواب میره

هوشنگ
هوشنگ
پاسخ به  مسعود
1 ماه قبل

آقا مسعود من موقعی که میخابم چشمهام جاییو را نمبینه به نظر شما که پزشک هستین چکار باید کرد

آذر کاظمی
آذر کاظمی
6 ماه قبل

سلام من تغریبن بیست روزی است که پای سمت چپ و استمرار بلند میشم از جا خواب میره وگزگز میکنه باتشکر از شما

Hami
Hami
پاسخ به  آذر کاظمی
4 ماه قبل

یه دکتر برو ببینه دیگه متخصص پا بیمارستان شهید معیری

مریم
مریم
6 ماه قبل

چه نوع قرصی استفاده میشود

سرشار
سرشار
6 ماه قبل

منم بیشتر دست چپم خواب میره گاهی هم سرم هم حس میکنمقلبم سوزش داره

علی
علی
پاسخ به  سرشار
4 ماه قبل

سلام برو دکتر قلب احتمال گرفتگی عروق داری

جعفر چهرپرداز
جعفر چهرپرداز
6 ماه قبل

س دیکس خفیف دارم مدام در هر حالت دست وپایم خواب میرود گزگز دست وپای هو دارم سرم بی هس میشود سورت ودستام سوزن س. زن میشود سروکردنم هم درگیر ویشود کف پام هم میس. زد زودهم اسبانی میشم

مهدی جلال ابادی
مهدی جلال ابادی
7 ماه قبل

سلام خسته نباشیدمن سینه پام بخواب می رود دردم ندام هواسردبیشتربخواب میرود م

قدرت
قدرت
7 ماه قبل

سلام مدتی است و بطور مداوم در هر دو دست قسمت آرنج تا انگشت بویژه در زمان خوابیدن دچار مورمور و خواب رفتن دست ها می شوم لطفا علت و راهنمایی بفرمایید جهت درمان، ممنون

حسینی
حسینی
پاسخ به  قدرت
4 ماه قبل

سلام مدتی است که هردو دستم در هنگام خواب دچار
خواب رفتگی همراه با درد می شود علت چیست، ممنون

زهره
زهره
پاسخ به  حسینی
4 ماه قبل

سلام من مدتی هست که سر انگشتان دست وپام گزگزوخواب میره البته خیلی کم خوابم وخیلی فعالیت در منزل دارم از صبح تا شب یک ساعت هم نمینشینم لطفأ راهنمایی بفرمایید!

مهدی م
مهدی م
پاسخ به  زهره
1 ماه قبل

سلام من انگوشتان پای راستم موقع خواب کلا بیحس میشن البته یه ماهی هست اینطورمیشه ممنون

نعیم
نعیم
7 ماه قبل

سلام من موقعی که دراز میکشم در حالت عادی وهم هنگامی که کار سنگین‌میکنم‌دست راستم باد میکنه وحالت خیلی سنگینی میشه انگار چند کیلو شده ‌درد میکنه مخصوصا انگشتانم وانگشت شصت دست راستم چه کار باید بکنم ممنون‌از شما

اسیه
اسیه
10 ماه قبل

سلام شوهر من کارش تولیدی کفش ونقاشی میکنه چنوقته دستلش خیلی خواب میره علتش چیمیتونه باشه؟

یوسف حیدری
یوسف حیدری
پاسخ به  اسیه
5 ماه قبل

من موقع خاب پاها دستانم خاب میرن چکار کنم میرم ممنون

حسنی
حسنی
پاسخ به  یوسف حیدری
1 ماه قبل

سلام منم یه مدت دست وپام خواب میره وگز گز میکنه علتش چیه

جمشید رحیمی
جمشید رحیمی
10 ماه قبل

علت سوزن سوزن شدن بازوی چپ وشانه چپ چیست

ناصر
ناصر
10 ماه قبل

سلام.درخواب و بیداری دست و پای من خواب میره حتی آلت تناسلی ام.چند ثانیه ای طول می‌کشد و بحالت اولیه برمیگردد اخیراً کف پاهام نیز میسوزد.۴۸سال سن دارم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

سمانه خسروی
سمانه خسروی
10 ماه قبل

سلام خانم ۳۷ ساله هستم که موقع خواب دستم خواب میاره و انگشت کوچک دستم درد میکنه

پرویز
پرویز
10 ماه قبل

باسلام بنده حدود ۷الی۸ سال وپیش از ارتفاع۲۱وتری افتادم الان در حدود سه ماهی میشود که تعادل استادم برام خیلی مشکل یواش یواش دستهایم دچارسرشدن میباشد لطفا راهنمایی بفرمایی٫!

فاطمه
فاطمه
11 ماه قبل

سلام من۲۱سال سنمه وسردرد شدید دارم ودستوپاهامم حالت بیحس میشه و چشام سیاه میشه یهو می‌افتم میتونید کمکم کنید

فرسین
فرسین
1 سال قبل

سلام من تخمدان پلی کستیک دارم وبیست سال هست بچه ندارم یه چند وقت بود که خارش پوست بدن داشتم آسم هم دارم ۴۲سال سن دارم یه وقتایی نفسم میگرفت کف پا هام سوزن سوزن میشد وکل پوست بدن قرمز میشد می خارید رفتم آزمایش چکاپ بدن دادم دکتر گفت ویتامین دی کمه چربی نداری قند هم نداری بهم قرص داد گفت ماهی یه دفعه بخور ولی من الان هفته یکبار میخورم میخوام ببینم این مور مور دستام از چیه

فرسین
فرسین
پاسخ به  فرسین
1 سال قبل

سلام ببخشید من خانم ۴۲ساله هستم یه چهل روزهم میشه پریود نشدم آیا این ویتامین دی خطر ناکه هفته یه بار بخورم

سایه
سایه
پاسخ به  فرسین
5 ماه قبل

بله اگر دوز بالا باشه خطرناکه باید همون ماهی یکبار بخورید

فاطمه علیرضایی
فاطمه علیرضایی
1 سال قبل

سلام روزتون بخیر من شبها دستهام بقدری خواب میاره که باید بشینم تا دوباره دستهایم تکون بدم تا خوب بشه ممنون از شما دیابت ناشتا هم ۱۴۰ هست کمی بالاتر یا پایین ممنون از راهنمایی شما

باران
باران
پاسخ به  فاطمه علیرضایی
2 ماه قبل

کاش دست و پا پیچ و مهره داشت موقع خواب شب و استراحت باز میکردیم وصبح دوباره میبستیم

حمید
حمید
پاسخ به  باران
2 ماه قبل

دقیقا

صالح
صالح
پاسخ به  باران
1 ماه قبل

اگه نصف شب دستشوییت میگرفت تا میخاستی پیچ و مهره ها رو سر هم بندی کنی دیگه کار از کار میگذشت و به wc نمی رسیدی

محسن‌بهرامی
محسن‌بهرامی
1 سال قبل

سلام‌من‌۲ساله‌که‌وقتی‌به‌طرف‌پشت‌میخوابم‌‌هردودستم‌به‌خواب‌میره‌لطفا‌کمکم‌کنید.

طیبه ا ز شیراز
طیبه ا ز شیراز
1 سال قبل

س من ۴۹ سال دارم الان دو ماهی هست شبها دستهایم خواب میره وزبانم هم در هنگام خواب هستم گزگز میکنه دلیل اینها چیست از شما متشکرم

ارجمند
ارجمند
1 سال قبل

سلام من هرصبح که ازخواب بیدار میشم دوتادستام خواب رفته یک سال اینطوری شدم البته من میگرن دارم وسنگ کلیه سه تاعمل جراحی هم داشتم عمل لوزه،کیست بارتون،وسزارین میشه راهنماییم کنید

مهناز
مهناز
پاسخ به  ارجمند
11 ماه قبل

سلام من هرنی خفیف دارم اوزون تراپی هم رفتم اما باز هم
در ناحیه کمر احساس درد دارم و موفع خواب مشکل دارم خواب رفتگی دست وپا هم در خواب دارم خستگی همراه با درد کمر هنگام ایستادن تقریبا طولانی چه باید بکنم

‌محمد ش
‌محمد ش
1 سال قبل

سلام من مرد ۴۴سال هستم من تریاک میکشم
وپاهایم خواب میرود شب ها خیلی وقت ها از خواب بیدار میشوم ایا به دلیل تریاک است یا خیر

مریم
مریم
پاسخ به  ‌محمد ش
1 سال قبل

سلام ۴۲سالمه دچار خواب رفتگی در دو پا وبی حسی شدم وخواب رفتگی در دو دست وبی حسی شدم کلا بدنم شل می شه وگیر نداره وپا هام یخ می کنه یکم راه می رم شل می شه پاهام وحال ندارم حس کار کردند ندارم لطفا بگید نشانه چیه وبه کجا مراجع کنم ودو هفته است این حالت دایم شده ممنون از شما

محمد
محمد
پاسخ به  مریم
10 ماه قبل

سلام هرچه زودتر به متخصص داخلی یا کبد مراجعه کنید برای انجام آزمایش خون کبدت مشکل داره وداره حادتر میشه

ارمان
ارمان
پاسخ به  مریم
7 ماه قبل

استاد عزیز من علائم شما رو داشتم رفتم پیگیر شدم و بیماری تیروئید دارم

علی
علی
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

منم مثل شما هستم.دستم گز گز میره

محسن
محسن
پاسخ به  ‌محمد ش
1 سال قبل

موادی بدبخت

احمد
احمد
پاسخ به  ‌محمد ش
1 سال قبل

سلام‌من‌۵۴‌سالمه‌تریاک‌میکشم‌دست‌وپاهام‌همیشه‌گزگز‌میکنند‌وخواب‌‌میر

ن‌وسر‌گیجه‌دارم‌البه‌من‌تو‌جنگ‌شیمیایی‌هم‌شدم‌‌خواهش‌میکنم‌راهنمایی‌کنید‌احمد‌غلامرضایی‌از‌شاهرود

فرامرزصفرپور
فرامرزصفرپور
پاسخ به  احمد
1 سال قبل

سلام ناراحتی قلب دارم قندخون دارم۵۷سالم یک بار آنجو کردم می خواستن عمل باز بکنند نزاشتم دکتور گفت سه تا رگ قلبت بسته هست ولی ما هفت نفر بودیم وقتی دکتور جراه به همه گفت دوتا رگت جفت هست یکی بسته چون دیدم همه را یک جوری گفت دیدم این تعمیر کاره گفتم من می روم کارهایم رامی رسم میام نیامدم چهار سال هست ببخشید بی ادبی نشه آلت من شول شده الآن دستهای من پنجه هامن موقه جمع کردن درد می گیره هم گزگز می کنه رهنمای هم کنید ممنون میشوم

محمد
محمد
پاسخ به  ‌محمد ش
6 ماه قبل

سلام دوست عزیز تریاکت قاطی داره ساقیتو عوض کن

Hami
Hami
پاسخ به  ‌محمد ش
4 ماه قبل

برو دکتر ارتوپدی متخصص پا معاینه بشی

دکمه بازگشت به بالا