سیاتیک چیست و چه علائمی دارد؟ ۶روش معجزه‌آسا درمان سیاتیک

فهرست مطالب

درد سیاتیک یکی از دردهای آزاردهنده است که از کمر شروع می‌شود و تا باسن، پشت ران و ساق پا احساس می‌شود. درد در این عصب ناگهانی شروع می‌شود اما در موارد خفیف با مرور زمان و مراقبت صحیح بهتر می‌شود. البته در برخی بیماران درد سیاتیک ممکن است به قدری شدید باشد که درمان آن نیازمند جراحی باشد.

عصب سیاتیک از نخاع شروع شده و از لگن شما عبور کرده سپس از باسن نیز می‌گذرد و بعد منشعب شده و وارد هر دو پا می‌شود. این عصب می‌تواند خود را به صورت یک درد متوسط تا شدید در کمر، باسن و پاها نشان دهد. همچنین ممکن است در این مناطق احساس ضعف یا بی‌حسی کنید. اگر آسیب جدی به این عصب یا ناحیه‌های مرتبط با آن وارد شود، درد آن را حس خواهید کرد. حدود ۴۰ درصد از افراد در برخی از دوره‌های زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شوند که با افزایش سن خطر ابتلا به آن نیز بیشتر می‌شود.

 اگر می‌خواهید بدانید سیاتیک چیست و چه علائمی دارد و چگونه باید آن را درمان کنید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

سیاتیک چیست؟

سیاتیک به انگلیسی معادل Sciatica و بزرگترین عصب در بدن انسان است که از باسن و پشت ران در یک خط راست به زانو می‌رسد. عصب سیاتیک در قسمت زانو به دو شاخه تقسیم می‌شود که تی‌بال و عصب پروانه یا پرونئئال نام دارند. عصب پرونئال هم به دو عصب پرونئال سطحی و پرونئال عمقی تقسیم می‌شود.

  • عصب پرونئال سطحی حسی که به سمت پوست می‌رود و حس جلوی پای انسان را تامین می‌کند.
  • عصب پرونئال عمقی که به سمت عضلات جلوی ساق پا می‌رسد. ب

به این ترتیب حرکاتی نظیر راه‌رفتن و ایستادن با عصب سیاتیک و  شاخه‌های انتهایی آن صورت می‌گیرد.

سیاتیک در سمت راست قرار دارد یا سمت چپ؟

خیلی از افراد از با درد یک سمت از بدن به پزشک مراجعه می‌کنند و با هراس زیادی که از دردهای سیاتیک دارند می‌پرسند رگ سیاتیک کجاست؟ سیاتیک پای راست چیست یا برای درمان سیاتیک پای چپ چه کار کنیم؟

اما در واقع عصب سیاتیک هم در سمت راست بدن و هم در سمت چپ بدن قرار دارد. علت اینکه برخی از افراد در یک قسمت از اندام تحتانی درد احساس می‌کنند این است که فتق دیسک دارند و علائم دیسک کمر در آن‌ها یک طرفه است و گرنه در هر دو سمت بدن عصب سیاتیک از کمر تا پشت ساق پا کشیده شده و می‌تواند موجب ایجاد درد و ناراحتی شود.

سیاتیک یک رگ است یا عصب؟

درد سیاتیک یکی از دردهای رایجی است که خیلی از افراد درگیر آن می‌شوند. اما واژه‌های رگ سیاتیک گردن و رگ سیاتیک کمر از واژه‌های مصطلح اما اشتباه هستند که به طور مکرر آن‌ها را می‌شنویم. واقعیت این است با اینکه از واژه رگ سیاتیک استفاده می‌کنیم اما این واژه اشتباه است و عصب سیاتیک درست است زیرا کارکرد رگ و عصب با هم متفاوت است و سیاتیک یک عصب است.

در اصطلاح پزشکی، رگ به لوله‌های توخالی گفته می‌شود که مسئول انتقال خون از قلب به اندام‌ها یا برعکس هستند. اما وقتی نام عصب به میان می‌آید باید بدانید وظیفه‌ای متفاوت دارد. عصب توپر است و مسئول انتقال پیام عصبی از مغز به اندام‌ها یا برعکس است.

علائم آسیب عصب سیاتیک

وقتی رگ سیاتیک تحت فشار قرار بگیرید، علائمی مانند ضعف عضلانی و بی‌حسی، احساس سوزش در کف پا و کمر مشاهده می‌شود که در اغلب موارد زندگی عادی را با اختلال مواجه می‌کند.

اگر دردی را در ناحیه‌ی کمر و باسن خود تجربه می‌کنید، به طور معمول می‌تواند، نشانه‌ای از آسیب به این عصب باشد. درد بارزترین و رایج‌ترین علامت این بیماری است، با این حال علائم دیگر که شامل موارد زیر می‌باشد، نیز ممکن است دیده شود:

  • درد شما با حرکت ممکن است، شدیدتر شود.
  • در پاها بی‌حسی و ضعف خواهید داشت که در موارد شدیدتر ممکن است احساس و یا حرکت در پاهای خود را از دست بدهید.
  • احساس سوزن سوزن یا گز گز دردناک در پا یا انگشتان پا نیز ممکن است، داشته باشید.
  • بی‌اختیاری یا عدم توانایی در کنترل مثانه و روده نیز یکی از علائم آسیب عصب سیاتیک است که البته بسیار نادر است و در صورت مشاهده باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.
عصب سیاتیک از لگن منشعب شده و وارد هر دو پا می‌شود.
درد سیاتیک در لگن بروز میابد زیرا عصب سیاتیک از لگن منشعب شده و وارد هر دو پا می‌شود.

علت ابتلا به سیاتیک چیست؟ ۴ دلیل رایج بروز سیاتیک

شرایط مختلفی که ستون فقرات شما را درگیر می‌کند و به اعصابی که در امتداد پشت شما قرار دارد، آسیب وارد کند مانند افتادن از ارتفاع یا تومورهای عصب نخاعی می‌تواند سیاتیک را به دنبال داشته باشد. در ادامه تعدادی از شرایطی که می‌تواند آسیب به این عصب و تحریک آن را به همراه داشته باشد شرح داده شده است.

۱. سیاتیک به علت دیسک‌های بیرون زده

مهره‌ها یا استخوان‌های نخاع شما توسط غضروف از یکدیگر جدا می‌شوند که یک ماده‌ی ضخیم و شفاف هستند و انعطاف‌پذیری حین حرکت را برای شما تأمین می‌کنند. زمانی که این غضروف‌ها آسیب ببینند دیسک‌ کمر بیرون زده و می‌تواند عصب سیاتیک شما را تحریک یا فشرده کرده و در نتیجه باعث درد و بی‌حسی کمر شما شود. طبق گزارش‌ها، ۱ تا ۵ درصد افراد در سراسر دنیا دچار کمر درد ناشی از لیز خوردن و بیرون زدن دیسک، می‌شوند.

۲. سیاتیک به دلیل تنگی کانال نخاعی

مشخصه اصلی این دلیل، تنگی غیرطبیعی کانال تحتانی نخاع شما است. به دلیل تنگی و باریک بودن، فشار به نخاع و ریشه‌های عصب سیاتیک وارد شده و موجب درد در ناحیه کمر شما می‌شود.

۳. سیاتیک و اسپوندیلولیستیز (Spondylolisthesis)

زمانی که یک مهره به سمت دیگری امتداد می‌یابد، استخوان نخاعی گسترش یافته و موجب آسیب به این عصب می‌شود. برای درمان زود سیاتیک در این مورد باید سریعاً به پزشک متخصص استخوان و مفاصل مراجعه کرده و خود را تحت درمان قرار دهید.

۴. سندرم (Piriformis) در سیاتیک

این سندرم نوعی اختلال عضلانی است که در آن عضله گلابی شکل به طور غیرارادی منقبض یا سفت می‌شود و عصب سیاتیکی شما را تحریک کرده و درد را برایتان به همراه می‌آورد. عضله گلابی شکل قسمت تحتانی ستون فقرات را به استخوان ران متصل می‌کند که با سفت شدن به عصب فشار وارد می‌کند. زمانی که به مدت زیادی می‌نشینید، زمین بخورید یا تصادف کنید سندرم Piriformis را تشدید خواهید کرد.

عوامل دیگری که به عنوان ریسک فاکتورهای ایجاد درد سیاتیک شناخته می‌شود شامل موارد زیر است.

  • بالا رفتن سن که موجب تغییرات آرتروزی و فرسودگی دیسک و در نهایت فشار عصب سیاتیک می‌شود.
  • اضافه وزن موجب ایجاد فشار روی رگ سیاتیک و ایجاد درد در آن می‌شود.
  • سبک زندگی و شغل‌هایی که افراد را مجبور می‌کند به مدت طولانی پشت میز بنشینند، اجسام سنگین بلند کنند یا به مدت طولانی رانندگی کنند.

برای درمان سیاتیک و جلوگیری از عود مجدد آن لازم است در کنار دارو و استراحت از فیزیوتراپی و ورزش‌درمانی یا هر روش دیگر مطابق نظر دکتر سیاتیک استفاده شود.

درد سیاتیک چقدر طول میکشد؟

مدت زمان طول کشیدن درد عصب سیاتیک در حاد یا مزمن بودن آن تاثیرگذار است. سیاتیک حاد در عرض ۴ تا ۶ هفته بهبود پیدا می‌کند درحالی‌که طولانی‌تر شدن این زمان منجر به مزمن شدن درد می‌شود. در این حالت که معمولاً درد شدید و طاقت‌فرساست، لازم است درمان‌های پزشکی تخصصی برای بیمار مورد استفاده قرار بگیرد.

کسانی که فرصت کافی برای مراجعه‌ی حضوری به متن ندارند، می‌توانند از طریق وب‌سایت پذیرش۲۴ از دکتر مغز و اعصاب آنلاین وقت بگیرند و سوالات خود را از پزشک مورد نظر بپرسند.

درد عصب سیاتیک
درد عصب سیاتیک

چگونه علت درد سیاتیک را تشخیص دهیم؟

علائم و دلایل سیاتیک در هر فرد متفاوت است و به شرایط ایجاد کننده آن بستگی دارد.برای تشخیص این بیماری ابتدا پزشک سابقه پزشکی شما را بررسی خواهد کرد که آیا اخیراً آسیب‌دیده‌اید؟ خصوصاً در ناحیه‌ای که احساس درد دارید. علاوه‌بر این سؤالاتی در مورد اینکه چه مواردی درد شما را تسکین داده و یا آن را تشدید می‌کند و این درد از کجا و چگونه آغاز شده است، نیز ممکن است از شما بپرسد.

پزشک برای تشخیص علت درد در بیمارانی که با درد کمر و انتشار آن در پاها احساس ناتوانی و ضعف می‌کنند آن‌ها را معاینه می‌کند.

در معاینه فیزیکی قدرت عضلات و رفلکس شما مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین ممکن است پزشک از شما درخواست کند تا برخی حرکات کششی یا خاص را انجام دهید تا تشخیص دهد که با کدام فعالیت درد شما بیشتر خواهد شد. بدین منظور پزشک از بیمار می‌خواهد حرکت زیر را انجام دهد.

بیمار باید روی انگشتان یا روی پاشنه پا راه برود، همچنین چمباتمه بزند و سعی کند از این حالت بلند شود تا میزان فشار وارد شده روی عصب سیاتیک مشخص شود.

یکی دیگر از شیوه‌های ارزیابی وضعیت جسمانی بیمار به این صورت است که بیمار به پشت روی تخت دراز بکشد و پزشک یکی از پاهای او را بلند کند. درصورتی‌که درد کمر و پاها ناشی از آسیب عصب سیاتیک باشد، با انجام این حالت درد تشدید می‌شود.

بعد از معاینه فیزیکی بیمار، لازم است از آزمایش‌های تشخیص دقیق هم استفاده شود. عکسبرداری رادیولوژی و تصویربرداری MRI بهترین شیوه‌ها برای تشخیص علت درد سیاتیک هستند.

تصویربرداری به پزشک اجازه می‌دهد تا با مشاهده ستون فقرات شما علت سیاتیک را تشخیص داده و راه‌های مناسب درمان را اعمال کند. اشعه ایکس ستون فقرات ، ام آر آی و سی تی اسکن رایج‌ترین تصویربرداری است که برای تشخیص آسیب این عصب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصص شما ممکن است میلوگرام CT برای شما تجویز کند که طی آن یک رنگ خاص به ستون فقرات شما تزریق شده و به پزشک کمک می‌کند تا تصاویر واضح‌تری از نخاع و اعصاب شما مشاهده کند.

در تصویر ناحیه‌ای که با سیاتیک آسیب‌دیده درد خواهد داشت را مشاهده می‌کنید.
درد سیاتیک در لگن و پای چپ

روش‌های درمان سیاتیک

هدف از درمان سیاتیک کم کردن درد و افزایش دامنه حرکتی بیمار است. به همین دلیل شیوه‌های مختلفی برای درمان سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد زیر بهترین شیوه‌های درمانی برای سیاتیک است.

با تشخیص آسیب‌دیدگی این عصب، پزشک راه‌های درمان را برای شما در نظر خواهد گرفت و نکاتی را برای تسکین درد و درمان این بیماری به شما گوشزد خواهد کرد.

شما باید تا آنجایی که ممکن است به فعالیت‌های روزمره خود ادامه دهید. دراز کشیدن در رختخواب یا پرهیز از فعالیت‌های روزانه می‌تواند وضعیت شما را بدتر کند.

۱. دارو درمانی برای درد سیاتیک

داروهایی که برای درمان درد عصب سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد شامل داروهای غیر استروئیدی و شل کننده‌های عضلانی هستند.

داروهای غیر استروئیدی سیاتیک

داروهای غیر استروئیدی به میزان موثری موجب کاهش تورم و التهاب می‌شوند. بهترین دارو برای گرفتگی رگ سیاتیک مسکن ضد التهاب و غیر استروئیدی (NSAID)  مانند آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن است. با اینکه برخی از افراد از این داروها بدون نسخه پزشک استفاده می‌کنند، توصیه می‌شود حتماً تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید، زیرا ممکن است داروی آسپرین در برخی از افراد منجر به زخم و خونریزی شود.

داروهای شل کننده عضلات برای درد سیاتیک

داروهای شل کننده عضلات  مانند متوکاربامول باکلوفن و تیزانیدین باعث می‌شوند میزان فشاری که عضلات به عصب سیاتیک وارد می‌کند کم شود و درد و ناراحتی کمتر شود.

در مواردی که داروهای غیر استروئیدی  و شل کننده‌های عضلانی نمی‌تواند درد را تسکین دهد، پزشک از مسکن قوی برای درد سیاتیک استفاده می‌کند. همچنین داروهای ضد تشنج مانند گاباپنتین و پرگابالین که انتقال درد به نخاع را کم می‌کند هم در درمان درد سیاتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما نکته‌ی با اهمیت این است که این داروها هم باید تحت نظر پزشک مصرف شوند، زیرا مصرف خودسرانه و کاهش انتقال درد ممکن است در آینده عوارضی مانند فلج برای بیمار ایجاد کند.

بهترین آمپول برای درد سیاتیک چیست؟

اگر به دنبال زدن امپول به عصب سیاتیک هستید؛ تزریق کورتیکواستروئید‌ها در اطراف ریشه عصبی می‌تواند التهاب و درد اعصاب تحریک شده را از بین ببرد. البته با توجه به اینکه کورتون‌ها عوارض جانبی زیادی دارند، لازم است تزریق‌ها پشت سر هم و در یک بازه‌ی زمانی طولانی نباشد.

پماد برای درد سیاتیک

برای تسکین درد خود از پمادهای موضعی مانند متیل سالیسیلات، منتول، سالاسیلات ترولامین، کپسایسین و کانابیدیل (CBD) می‌توانید استفاده کنید. اما توصیه می‌کنم قبل از استفاده از هر دارویی حتماً با پزشک خود مشورت کرده و طبق دستور اقدام کنید.

تحریک عصب سیاتیک توسط دیسک بیرون زده را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید.

۲. درمان خانگی سیاتیک

  • تسکین درد سیاتیک با کمپرس سرد: شما می‌توانید از کیسه‌های یخ موجود در بازار خریداری کنید یا حتی از بسته‌های سبزیجات منجمد استفاده کنید. کیسه یخ یا بسته سبزیجات منجمد شده را در حوله‌ای بپیچید و به مدت ۲۰ دقیقه، چندبار در روز روی قسمت آسیب‌دیده بگذارید که به کاهش تورم و تسکین درد شما کمک خواهد کرد.
  • کمپرس گرم: از کیسه‌های آبگرم یا پدهای گرم نیز می‌توانید استفاده کنید. توصیه می‌کنیم که برای کاهش تورم در چند روز اول از یخ استفاده کنید و بعد از دو یا سه روز از روش کمپرس گرم استفاده کنید. اگر همچنان درد دارید بهتر است از هر دو کمپرس سرد و گرم به ترتیب به مدت چند روز از هرکدام استفاده کنید.
  • کشش آرام کمر: کشش آرام کمرتان نیز می‌تواند مفید باشد. برای یادگیری حرکات کششی مؤثر در درمان سیاتیک از فیزیوتراپیست یا یک مربی آموزش دیده کمک بگیرید. انواع ورزش برای درمان سیاتیک مانند یوگا وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها برای تسکین درد خود بهره‌مند شوید. البته برای استفاده از حرکت بهتر است حتماً با متخصص خود مشورت کنید.
  • ورزش منظم: هرچه بیشتر فعالیت کنید، اندورفین بیشتری از بدن شما آزاد می‌شود. اندورفین مسکنی است که توسط بدن ساخته می‌شود. بهتر است با فعالیت‌های سبک و بدون خطر مانند شنا و دوچرخه ثابت، شروع به ورزش برای درمان سیاتیک کنید. با کاهش درد یک برنامه ورزشی منظم شامل ورزش‌های هوازی و تمرینات قدرتی برای خود تنظیم کنید. یک برنامه کامل بدین صورت می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات و درد کمر را در آینده کاهش دهد.
  • درمان سیاتیک با سرکه سیب: حدود یک ساعت قبل از خواب، به یک سطل آب گرم، مقداری سرکه سیب و یک فنجان نمک را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. سپس پاهایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این ظرف قرار دهید و بعد آن‌ها را با حوله خشک کنید. توجه داشته باشید که پاها در تمام طول شب باید گرم بمانند. همچنین صبح روز بعد، هرگز با پای برهنه روی زمین نایستید یا راه نروید. با تکرار ۳ تا ۴ مرتبه در هفته به دلیل خاصیت ضدالتهابی سرکه سیب، کاهش چشمگیری در درد خواهید داشت.

مشاوره آنلاین متخصص ارتوپدی

۳. طب مکمل برای درمان سیاتیک

طب مکمل یا پزشکی جایگزین به سرعت در حال رشد بوده و هر روز به محبوبیت آن افزوده می‌شود. تعدادی از روش‌های درمانی برای سیاتیک در این طب وجود دارد که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • طب سوزنی یکی از راه‌های درمان است که یک متخصص می‌تواند برای شما انجام دهد و با وارد کردن سوزن در نقاط اصلی بدن شما تأثیر بگذارد که این روش بدون درد نیز می‌باشد.
  • گاهی هیپنوتیزم یک ذهن آرام و متمرکز برای شما فراهم می‌کند که می‌تواند پیام‌های تسکین درد برای این آسیب را از مغز شما صادر کند.
  • ماساژ درمانی یکی از روش‌های عالی است که برای کاهش فشار و درد بسیار مؤثر عمل می‌کند.

۴. درمان سیاتیک با ورزش

ورزش کردن یک شیوه موثر و بدون عارضه برای درمان عصب سیاتیک پای چپ و راست است. بهترین ورزش برای دیسک کمر و سیاتیک پیاده‌روی و انجام دادن حرکات کششی سبک برای تقویت عضلات است. همچنین یوگا و پیلاتس به عنوان بهترین ورزش سیاتیک شناخته می‌شوند و  تا حدی زیادی دردهای ناشی از سیاتیک خفیف را کاهش می‌دهند.

۵. چگونگی درمان درد عصب سیاتیک با جا انداختن

یکی از روش‌هایی که دکتر ارتوپد یا فیزیوتراپیست برای درمان درد عصب سیاتیک به کار می‌برد جا انداختن عصب سیاتیک است. در این روش به استخوان‌ها و بافت‌های اطراف عصب با دست فشار وارد می‌شود تا درد کاهش پیدا کند. البته مشخص است که این روش برای همه افراد مناسب نیست و حتی در برخی افراد با ایجاد فشار مضاعف ممکن است درد تشدید شود.

پس به هیچ وجه از این روش خودسرانه استفاده نکنید و انجام آن را به پزشک بسپارید. موارد زیر تمرین‌ها و وضعیت‌های مناسب جا انداختن رگ سیاتیک است.

  • تمرین ۱: بیمار روی یک تخت نرم دراز بکشد و هر دو پا را دراز کند و کمی به جلو خم شود. به طوری‌که بتواند با انگشتان دست، انگشتان پا را لمس کند.
  • تمرین ۲: بیمار دستان خود را روی باسن بگذارد و وزن خود را روی یک سمت بدن قرار دهد و آن پا را خم کند. در همین وضعیت پای مقابل باید صاف باشد. این حرکت باید به تناوب بین پاها تا ده مرتبه تکرار شود.
  • تمرین ۳: بیمار باید صاف بایستد و دستان خود را روی باسن بگذارد. سپس از کمر کمی به سمت جلو خم شود و بعد از چند ثانیه به عقب خم شود. میزان خم شدن باید کم کم بیشتر شود.

۵. درمان سیاتیک با فیزیوتراپی

یکی دیگر از شیوه‌هایی که درد سیاتیک پای راست و چپ را از بین می‌برد، فیزیوتراپی است. متخصص فیزیوتراپی برای از بین بردن درد در بیماران یک برنامه‌ی منظم و دقیق برای انجام حرکات ورزشی تعیین می‌کند و بیمار را مکلف می‌کند تا از آن برنامه پیروی کند. به این ترتیب حرکات ورزشی که با کمک متخصص فیزیوتراپی انجام می‌شود میزان فشار عصب سیاتیک را کم می‌کند و عضلات را قوی می‌کند، در نتیجه درد عصب سیاتیک از بین می‌رود.

۶. درمان سیاتیک با جراحی

جراحی درمان قطعی سیاتیک است و در موارد سیاتیک مزمن که درد بسیار شدید باشد مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع پزشکان  ابتدا از روش‌های دارویی و غیر تهاجمی استفاده می‌کنند و درصورتی‌که این روش‌ها نتواند درد را از بین ببرد، جراحی را به عنوان آخرین گزینه‌ی درمانی در نظر می‌گیرند.

به طور مثال در مواقعی که درد رگ سیاتیک منجر به از دست رفتن کنترل روده و معده شود، لازم است جراحی در اولین فرصت انجام شود.

جراحی عصب سیاتیک به دو روش زیر انجام می‌شود. انتخاب نوع روش جراحی بستگی به نظر جراح  وضعیت بیمار دارد.

جراحی دیسککتومی عصب سیاتیک

در مواردی که علت درد سیاتیک پای چپ یا راست بیرون‌زدگی دیسک یا خار استخوان باشد، پزشک برای از بین بردن درد، دیسک را از محل خارج می‌کند تا فشار وارد شده به عصب سیاتیک کم شود و علائم از بین برود.

جراحی لامینکتومی عصب سیاتیک

لامینا بخشی از استخوان است که نخاع را می‌پوشاند. برخی مواقع جراح برای از بین بردن درد لامینا یا بافت‌های دیگری که ممکن است به رگ سیاتیک فشار می‌آورد خارج می‌کند.

پیشگیری از سیاتیک

مراحل زیر به پیشگیری یا بروز مجدد سیاتیک کمک می‌کند:

  • تقویت عضلات کمر و میان تنه کلید اصلی سلامتی کمر و ستون فقرات شما است. بنابراین به طور مرتب و با برنامه‌ریزی ورزش کرده و آن را تقویت کنید.
  • اگر ساعات زیادی در روز حالت نشسته دارید، اطمینان حاصل کنید که صندلی شما استاندارد بوده و به خوبی از کمر و پشت شما مراقبت می‌کند.
  • به حرکات خود دقت داشته باشید، به خصوص زمانی که اشیا سنگین برمی‌دارید، به درستی بلند شوید تا کمترین فشار به کمر و عصب‌های شما وارد شود.

درد سیاتیک چه مدت طول می‌کشد؟

سیاتیک حاد و مزمن بین یک تا دو هفته ممکن است، طول بکشد و غالباً طی چند هفته برطرف می‌شود. اما بعد از کاهش درد ممکن است احساس بی‌حسی در پاها داشته باشید که کاملاً طبیعی است. همچنین چندین مرتبه در سال نیز ممکن است دچار درد در این ناحیه شوید.

اگر سیاتیک شما مزمن شود، بدین معنی است که این درد به طور منظم وجود دارد و یک بیماری مادام‌العمری خواهد بود. در صورت مزمن شدن به درمان پاسخ خوبی نخواهد داد اما شدت درد آن کمی کاهش می‌یابد.

سیاتیک چه تفاوتی با کمر درد دارد؟

زمانی که درد شما ناشی از آسیب یا تحریک عصب سیاتیک باشد، از پشت کمر شروع و به سمت پاها حرکت می‌کند، اما درد ناشی از کمر درد در همان ناحیه کمر باقی می‌ماند، اما در مواقعی نیز ممکن است دلیل دردها تشخیص داده نشود. بنابراین بهتر است در صورت مشاهده هر گونه درد در ناحیه کمر خود به متخصص مراجعه کنید.

درمان سیاتیک

تغییر سبک زندگی بیماران مبتلا به سیاتیک چگونه باید باشد؟

با بروز اولین علائم دیسک کمر و سیاتیک و در مراحلی که هنوز درد تشدید نشده است، خیلی از بیماران می‌پرسند چگونه درد سیاتیک را کاهش دهیم و از شدید شدن آن جلوگیری کنیم. اولین و سر راست‌ترین پاسخ تغییر دادن سبک زندگی است. اگر می‌خواهید بدانید چه چیزی برای سیاتیک خوب است باید موارد زیر را رعایت کنید.

  • اگر مجبور هستید به مدت طولانی یک جا بنشینید، سعی کنید هر ۵۰ دقیقه یک بار تغییر وضعیت دهید یا چند قدم راه بروید.
  • از رژیم غذایی مناسب که فاقد شکر، اسید چرب ترانس، کلسترول باشد استفاده کنید و در عوض آن ماهی، سبزیجات و میوه را جایگزین کنید.
  • محلول نمک اسپوم می‌تواند عضلات را آرام کند و میزان درد عصب سیاتیک را کاهش دهد.
  • در مراحل اولیه بیماری از مسکن‌هایی که بدون نسخه می‌توانید از داروخانه تهیه کنید، مصرف نمایید.

چه چیزهایی برای سیاتیک مضر است؟

پوشیدن شلوار یا دامن تنگ که باعث فشار روی عصب سیاتیک شود می‌تواند دردهای شدیدی را ایجاد کند.  پس اگر می‌خواهید از بروز درد سیاتیک پیشگیری کنید باید لباس تنگ را کنار بگذارید. همچنین پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند به دلیل فشاری که به کمر و لگن وارد می‌کند موجب ایجاد درد و ناراحتی در عصب سیاتیک می‌شود. پس خانم‌ها به خصوص در دوران بارداری  نباید از کفش پاشنه بلند استفاده کنند.

کسانی که درد سیاتیک دارند چگونه باید بخوابند؟

با توجه به اینکه درد سیاتیک شدید است و ممکن است بر کیفیت خواب فرد تاثیر بگذارد، بهتر است کسانی که مبتلا به این درد هستند، نحوه صحیح خوابیدن را یاد بگیرند. بیمار برای تسکین درد سیاتیک پای راست و چپ باید به حالت جنینی یا به صورت طاق باز به پشت بخوابد. این وضعیت باعث می‌شود فشار داخل کانال نخاعی به کمترین حد برسد و درد عصب سیاتیک کم شود.

چرا بارداری بر درد عصب سیاتیک تاثیر دارد؟

بارداری با بزرگ شدن جنین و اضافه وزن همراه است. در نتیجه ممکن است خانم باردار به سندرم پیریفورمیس مبتلا شود و عضلات باسن منقبض شود. با منقبض شدن عضلات باسن درد سیاتیک تشدید می‌شود و حرکات فرد را محدود می‌کند.

رگ سیاتیک گردن کجاست؟

همانطور که گفتیم عصب سیاتیک در ستون فقرات کمر قرار دارد و فتق دیسک باعث می‌شود ریشه‌های عصب تحت فشار قرار بگیرد و منجر به التهاب آن شود. اما برخی از افراد مبتلا به سیاتیک، بعد از مدتی درگیر دردهای گردن هم می‌شوند.

درصورتی‌که گردن درد یا کمر داشته باشید ممکن است عصب شما تحریک شده باشد یا تحت فشار قرار گرفته باشد که عضلات بدن را بیحس و سوزن سوزن می‌کند.

آیا سیاتیک و درد بیضه ربطی به هم دارند؟

در مردان درد بیضه به علت هیدورول، التهاب یا پیچ خوردگی بیضه یا مواردی نظیر آن ایجاد می‌شود و داخل کشاله ران گسترش پیدا می‌کند. درد سیاتیک هم از کمر شروع می‌شود و در ران و ساق پا گسترش پیدا می‌کند اما معمولاً علت مستقیم درد بیضه نیست.

کمبود کدام ویتامین باعث دردناک شدن سیاتیک می‌شود؟

ویتامین B12 با تولید غلاف چربی در سلامت اعصاب نقش دارد. به همین دلیل در افراد بالای ۶۰ سال که کمبود ویتامین B12 دارند، علائم سیاتیک بروز می‌کند. همچنین افراد مبتلا به دیابت که متفورمبن مصرف می‌کنند هم به دلیل سوء جذب B12 در معرض ابتلا به سیاتیک هستند.

تاثیر متوکاربامول برای سیاتیک چگونه است؟

متوکاربامول نوعی دارو شل کننده عضلات است که باعث می‌شوند میزان فشاری که عضلات به عصب سیاتیک وارد می‌کند کم شود و درد و ناراحتی کمتر شود.

اگر سیاتیک درمان نشود چه می‌شود؟

بیماری سیاتیک باید به موقع درمان شود تا وخیم شدن اوضاع بیمار و آسیب به کمر و باسن جلوگیری شود. همچنین درصورت عدم توجه به درمان سیاتیک، ممکن است آسیب‌های عصبی به حدی شدید شود که دیگر داروی مسکن نتواند دردهای ان را تسکین دهد.

سیاتیک مربوط به کدام دکتر است؟

کسانی که درد و ناراحتی در پا و کمر دارند یا احساس می‌کنند پاهایشان مور مور می‌شود یا احساس تیرکشیدن در پا دارند، بهتر است برای تشخیص دقیق علت آن به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنند. درصورتی‌که درد و ناراحتی مربوط به عصب سیاتیک باشد، مداخلات درمانی متناسب با میزان درد تجویز می‌شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

با اینکه علائم سیاتیک خفیف به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند اما اگر در کمر و پا دردی را احساس کردید که با گذشت چند هفته بهبود پیدا نکرد و با نشانه‌های زیر همراه بود باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

  • دردی که در اثر سانحه اتفاق می‌افتد و کمتر نمی‌شود.
  • دردی کمر و پا که همراه با دفع غیر ارادی ادرار و مدفوع باشد.
  • دردی که منجر به بی‌حسی و ضعف در پاها شود و با گذشت زمان شدت آن بیشتر شود.
  • درد سیاتیک که با تب یا حالت تهوع همراه باشد.

مشاوره آنلاین درمان سیاتیک

 

۳.۹/۵ (۳۶ نظر)

منبع
brightside.mehealthline.comhealthline.commayoclinic

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
184 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سلطان
سلطان
2 روز قبل

سلام من مدت دو ماهه دست چپم با مور مور انگشتام شروع شد حالا مدت سه هفته ای هست یک دفعه خشک میشه مثل جریان برقی میره به قلبم فلبم رو سفت می کنه بعد کم کم اروم میشه درد قلب هم ندارم دکتر قلب گفته متخصص مغز و اعصاب برو چکار کنم

محمدرضا از اهواز 52 ساله
محمدرضا از اهواز 52 ساله
11 روز قبل

یه سوال دیگه هم داشتم اینکه در چنین مواقع که درد سیاتیک داری اگر رابطه برقرار بکنیم تاثیری در بیشتر شدن درد داره یا ربطی نداره ممنوم میشه

محمدرضا از اهواز 52 ساله
محمدرضا از اهواز 52 ساله
11 روز قبل

سلام من ۵۳ سال دارم حدود دوماه پیش پایین کمرم درد گرفت بطوری که وقتی می ایستادم حس میکردم کمرم لرزش داره بعضی مواقع میخواستم راه برم انگار یام شل بشه اینجوری میشدم اما الان دوهفته که ازباسن پشت ران وساق تا روی پنجه پام چنان تیرمیکشه که نمیتونم روی اون پا بایستم یا راه برم حتی موقع نشستن یا خوابیدن بقدری درد دارم تا الان اینجوری درد نکشیدم توی این مدت سه بار رفتم تزریقات پنج تا آمپول زد برام بار دو یکهفته سه تا دیشب سه تا آمپول زدم حالا اگر لطف بفرمایید که چکار کنم خیلی درد دارم چند شب هم هست که نمیخوام از درد

حسین
حسین
18 روز قبل

سلام ۲۰روزرگ سیاتیک پای راستم گرفته ازروغن سیاهدانه استفاده کردم بهتر شده موقع راه رفتن درباسن وساق پا احساس سوزش دارم اگه قرص ب۳۰۰ استفاده کنم خوب میشه

سعید
سعید
20 روز قبل

سلام‌من‌کارگرسختمانیم‌.نزدیک‌به‌یک‌هفتس‌به‌علت‌کار‌سنگین‌‌پای‌راستم‌‌ازطرف‌پشت‌ران‌‌تا‌مچ‌پا‌دچار‌درد‌سیاتیک‌شدم‌به‌تشخیص‌دکتر‌ارتوبت‌.داروی‌لازمم‌برام‌تجویز‌کرده.حالا‌از‌لحاظ‌اقتصادی‌درفشارم‌‌باید‌کی‌برم‌سرکار
خواهشم‌میکنم‌راهنماییم‌بکنید

ابوالفضل
ابوالفضل
پاسخ به  سعید
11 روز قبل

سلام من هم همین مشکل دارم دیروز رفتم بیجار پیش شخصی بنام حاج عزیز گوگل سرچ کنی حاج عزیز میاد بالا مهره کمدم جابجا شده بود جا انداخت خیلی بهترم الان

امیر
امیر
پاسخ به  سعید
7 روز قبل

سلام رفیق سعی کن یه دستگاه کشش ستون فقرات بگیری حدود یه میلیونه تو یکی دو هفته اول درد رو تشدید میکنه ولی به مرور زمان میتونی به فعالیتت برسی و اگه مراقبت کنی حتی درمانگر هم هست

نعیمه ورمزیار
نعیمه ورمزیار
پاسخ به  امیر
4 ساعت قبل

سلام میشه به منم بگیداسمش چیه منم تهیه کنم

رضا
رضا
24 روز قبل

سلام دوروزه پیش کمی کمردرد داشتم که در حین کار ناگهان به ران و ساق پایم درد سرایت کرد در دبسیار شدیدی به ساق پایم ریخت که ۱۲ساعت ادامه داشت بعد از آن احساس خرفتی و سنگینی در قسمت ذانوبه پایین دارم

بانو
بانو
24 روز قبل

۳۷ سالمه بخاری بلند کردم و از همون روزکمردردم شروع شد ..دومین باره این درد سراغم میاد .پای راستم ی رگ از پشت کمرم درد میگیره و تا ساق پام ادامه داره .رانتدگی میکنم یا راه رفتن و کار کردن بشدت درد میگیره .لطفا راهنمایی کنید چیکار کنم خوب شه .ی بار درد گرفت چند ماه زجرم داد خوب شد ..دوباره برگشتع و خیلی اذیتم

فرامرز
فرامرز
25 روز قبل

سلام من حدودا یکی دو هفته هست که اول کمرم درد میکرد بعد دردش بیشتر شد زد به لگنم والان هم بیشتر شده به پاهام زده رفتم دکتر گفت سیاتیکه دارو داده ولی یه هفته هست خوب نمیشم لطفا راهنمایی کنید

اکبر
اکبر
1 ماه قبل

حدود ۵ ماهه پیش تصادف کردم وبه درد کمر وفتق دیسک گرفتار شدم و درد همچنان ادامه دارد اما دکتر مغزو اعصاب ان را در اثر تصادف اعلام وتایید نکرد چرا اخه،؟؟؟؟؟؟؟،،

آرزواکبری
آرزواکبری
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر.من خیلی وقت هست که وقتی راه میرم از قیمت باسن چپ درد شدید میگیره که دیگه نمیتونم راه برم و باید بکم وایتستم بعد مجدد راه برم ..میخواستم بدونم سیاتیک هست

بهزاد
بهزاد
پاسخ به  آرزواکبری
18 روز قبل

سلام داداش سیاتیک هست درد وحشتناک فقط کسی می‌تونه تورو درک می‌تونه بکنه

چهره گشا
چهره گشا
پاسخ به  آرزواکبری
11 روز قبل

سلام من هم اززانو دردمیگیره
احساس میکنم پای چپم کوتاهترازراسته
توخیابون وای می‌ایستم دوباره راه میرم

آرزواکبری
آرزواکبری
1 ماه قبل

سیاتیک

ایزل
ایزل
پاسخ به  آرزواکبری
24 روز قبل

منم همینطورم پای راستم را نمی تونم صاف بزارم را برم

یحیی
یحیی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید ببخشید پای راستم پشت پام درد داره آیا سیاه تیک میشه لطفا راهنمایم کنین ممنون میشم

امیرحسن
امیرحسن
پاسخ به  یحیی
23 روز قبل

سیاتیکه
دقیقا مثل پای من
رفتم دکتر گفت سیاتیکه

قربان آشنایی
قربان آشنایی
پاسخ به  یحیی
22 روز قبل

مشاوره آنلاین پزشکی

علی
علی
1 ماه قبل

سلام خسته نباشید ۱۱سال پیش تصادف کزدم باموتور سنگین ضربه شدیدبه لگن مهره L2L3اسیب وارد شد عمل کردم پلاتین گذاشتن گفتن فکرشونکن که درش بیاری ۱۱ماه ویلچرسواری بعد واکر بعد عصا الانم بدون عصامیتونم راه برم ولی تعادل ندارم وایسم باید تکیه گاه باشه مچ پاوانگشت پانمیتونم تکان بدم چکارکنم بتونم وایسم و…؟؟؟؟ممنون میشم راهنمایی کنید…متشکرم

مهدی خیلدار
مهدی خیلدار
1 ماه قبل

ممنون از راهنمایی تو .عالی.برای بیرون زدگی دیسک که سبب سیاتیک میشود چه ورزش ها یا کارهایی باید کرد

چهره گشا
چهره گشا
پاسخ به  مهدی خیلدار
11 روز قبل

یوگا

مریم کرمی
مریم کرمی
1 ماه قبل

من ۲۸ سالمه مدت یکساله ران چپم از بالای زانو تا حدود یک وجب مور مور سوزش و گز گز و گاهی درد میکنه ایا امکان دارد سیاتیک باشد، تا بحال دکتر هم مراجعه نکردم

زهرا مومنی
زهرا مومنی
1 ماه قبل

آیا زود یائسه شدن تاثیری برا درد سیاتیک داره

ساره
ساره
1 ماه قبل

سلام آقای دکتر .پنج ماه پیش از پله‌ها افتادم و دچار کمر درد شدم .الان حدود دوهفته هست وقتی مسافت ۳۰۰ ۴۰۰ متری راه میرم بعدش پای سمت چپم دقیقا پشت باسن درد میگیره تیر میکشه نمیتونم دیگه راه برم .الان شدید شده و چهارروزه رگم گرفته تیر میکشه و قدم از قدم نمیتونم بردارم .چیکار باید انجام بدم .ممنون میشم راهنمایی کنید

صابر
صابر
پاسخ به  ساره
1 ماه قبل

رگ‌سیاتیک‌داری هرچه سریعتر برو دکتر

ساره
ساره
پاسخ به  صابر
1 ماه قبل

باشه ممنون

امیرآریو
امیرآریو
1 ماه قبل

ممنون از اطلاعات کافی و پر سودتون پایدار باشید

احمد
احمد
1 ماه قبل

سلام من سال ۸۱تصادف کردم دکتر گفت که عصب سیاتیک آسیب دیده در ناحیه لگن حالا پا درد داره وباریک شده آیا درمان داره ممنونم از لطفتون

جاوید عظیمی
جاوید عظیمی
1 ماه قبل

سلام خیلی مدت کمی میشه که ران سمت راستم داره تیر بدون درد میکشه ونگران هستم. خدا را شکر درد دیگری در هیچ جای بدنم حس نمیکنم. آیا از ضعف بدنم هست یا سیاتیک…؟

یداله .ح
یداله .ح
پاسخ به  جاوید عظیمی
1 ماه قبل

به دکتر اورولوژی مراجعه کنید احتمال بیماری اورولوژی دارید.

حمید
حمید
1 ماه قبل

بسیار کامل و مفید بود
ممنون

عمادی هستم ـ.ـ
عمادی هستم ـ.ـ
1 ماه قبل

سلام من تاحلاپنج بار به دکتر رفتم کولان سمت راستم درددارد شبها خواب ندارم نمیدانم چکرارکنم.ممنون هستم راهنمایم کنید

طیبه
طیبه
2 ماه قبل

طیبه

مرزبان
مرزبان
2 ماه قبل

توضیحات بسیارمفید و بافهم همه بود ممنون

نسترن
نسترن
2 ماه قبل

بسیاار عالی وکامل والبته مفید بود توضیحاتتون
سپاسگزارم

حسین حقیقی - مشهد مقدس
حسین حقیقی - مشهد مقدس
2 ماه قبل

سلام خیلی خوب بود و استفاده کردم.ممنون

خسرودهقان
خسرودهقان
2 ماه قبل

سلام عرض ادب. الان دو سه روزه پای سمت راستم ازپاشنه پاتالگن دردمیکنه وپام خواب میره طوری که اصلاحس نداره.کارمنم بالارفتن ازنخله الان حدود۱۰ساله شایدم بیشتر.وازیه طرفم روی زانونشسته کارزیادکردم چه جوری بگم شستشوخانگی زیادداشتم.

یاسر
یاسر
پاسخ به  خسرودهقان
14 روز قبل

منم همینجور بودم دیروز رفتم ارتپد نوار عصب گرفت . عصب ساتیک بود …

سعید
سعید
2 ماه قبل

من هر سال ک هوا سرد میشه رگ سیاتیگم میگیره تا سه ماه و چهار ماه فقط درد میکشم هر دارویی هم استفاده میکنم خوب نمیشه فقط باید درد بکشم

محمد
محمد
2 ماه قبل

سلام من یک سال و نیم بود بدنسازی انجام میدادم و از حدود ۶ ماه پیش بخاطر فشار سنگینی که به ستون فقراتم وارد میشد احساس درد کمر داشتم و کم کم این درد کمر مزمن شد و بنده دچار دیسک کمر شدم و سه ماه هست که درد سیاتیک دارم و از آذر ماه پیش دو تن از دکترهای ارتوپد رفتم و براساس ام آر آی تشخیص هردو پزشک این بود که دوتا از دیسک های بنده بیرون زدگی دارد و باید فیزیوتراپی انجام بدم و برای بنده دارو تجویز کردند الان فیزیوتراپی میرم و برخی تمرینات ورزشی را که دکتر بهم گفته را انجام میدهم و بعد از پنج جلسه از شدت درد سیاتیک کاسته شده و کمردرد بنده هم تا حد زیادی بهبود پیدا کرده میخواستم بدانم چه مدت طول میکشه که کامل بهبود پیدا کنم؟

مریم
مریم
پاسخ به  محمد
1 ماه قبل

سلام من درد کمر دارم ادرارمم گاهی اوقات بوی بدی میدهد این درد در باسنم هست حالا نمی دانم که این درد از سیاتیک یا کلیه لطفا راهنمایی کنید متشکرم

یداله .ح
یداله .ح
پاسخ به  مریم
1 ماه قبل

شما عفونت ادراری دارید وبه متخصص نفرولوژی و متخصص ارولوژی مراجعه کنید تا درمان شوید.

صدیقه شفایی
صدیقه شفایی
2 ماه قبل

سلام ممنون
بسیار مطلب جامع و مفیدی بود
الهی که همگی سلامت باشید

محمد اصغرزاده
محمد اصغرزاده
2 ماه قبل

سلام یه چند وقتیه پای چپم ازلگن دردمیکنه پای چپم بیحرسه باید چکار کنم

مجید
مجید
پاسخ به  محمد اصغرزاده
2 ماه قبل

جناب منم مثل شما بودم نرفتم دکتر هی گفتم خوب میشه خوب میشه.تااینکه سه روز پیش بچمو بغل کردم از زمین بلندش کردم دیسکم پاره شد.برو دکتر تاخدای نکرده بلا سره خودت نیاوردی

زهرا محمدی
زهرا محمدی
2 ماه قبل

سلام حدودا ۲ساله پشت ران هام شدید درد می‌کنه الان چند ماهه پاشنه پام هم درد می‌کنه واقعا پشت ران ها دیگه امانم بریده لطفاً راهنمایی کنید چکارکنم ۴۵سالمه

اکرمی
اکرمی
2 ماه قبل

احمد

اکرمی
اکرمی
پاسخ به  اکرمی
2 ماه قبل

سلام دکتر دردمند از بالای باسن شروع شد تازانوالانم کمرم درد ندارم فقط بالای زانو راستم اندازه یه وجب بی حسه

Haniyeh
Haniyeh
2 ماه قبل

سلام اقای دکتر من دانشجو هستم و مدت زیادی میشینم و درس میخونم الان ۳ هفته ای شده که درد عجیبی تو کمر و ساق پام دارم و وقتی میشینم درد بیشترو حالت ضربان دار از کمر تا پاین پام حس میشه علت چیه؟

ساره
ساره
2 ماه قبل

سلام سیاتیک اصلا درمان دارویی ندا ره اگه میخواید زودتر خوب بشین آبغوره رو حتما تو رژیم‌ غذاییتون قرار بدین ….تنها راه درمان درد سیاتیک آبغوره است …

بانو
بانو
پاسخ به  ساره
24 روز قبل

ینی چی ابغوره چیکار میکنه ؟

هادی
هادی
پاسخ به  ساره
21 روز قبل

زر نزن

مهدی
مهدی
پاسخ به  ساره
3 روز قبل

ابغوره چکارمیکنه ؟

سپهر
سپهر
2 ماه قبل

سلام خدمت تمامی‌دوستان و عزیزانی که مثل من درد سیاتیک رو تجربه کردن یا الان درگیرشدن

دوستان تجربه ۳ بار این درد رو من دارم که اولین بار ۲۰ سالگی بود و الان ۲۷ سالمه و دوباره سراغم اومد .

خب میریم سراغ درمانش خیلی طولش نمیدم .

دوستان جراحی رو که کلا بیخیالش بشید چون هیچ تاثیری نداره . بهترین کار‌ اینه که حداقل یک هفته استراحت مطلق و تو خونه موندن رو تحمل‌کنید و سعی کنید اصلللللااااا نشینید حتی غذا هم خوابیده یا رو‌ به بغل بخورید نشستن مثل سم کشنده هست برای سیاتیک.
خب این داروها رو جوری که میگم مصرف کنید مطمئن باشید به لطف خدا نتیجه میگیرید .

۱ _ گاباپنتین ۳۰۰ هر ۸ ساعت ۱ عدد
۲_ دیکلوفناک سدیم روزی ۲ بار بعد از وعده غذایی (چون روی گوارشتون تاثیر میذاره بهترین زمانش بعد از خوردن غذا هست)
۳_ مگنیفورت یا منیزیم (مگنیفورت بخاطر ویتامین های اضافی ک داره خیلی بهتره) روزی ۲ بار بعد از غذا
اگه احساس می‌کنید کمر یا باسنتون دچار گرفتگی هست توی یک هفته دوبار آمپول شل کننده متوکاربامول رو بزنید خیلی خیلی کمک میکنه .
آمپول دپومدرول هم برای رفع التهاب عصب خیلی خوبه خودم چند بار‌ استفاده کردم تاثیرش رو توی ۲ ۳ روز بعد از استفاده می‌بینید.
اسپری لیدوکائین حتما دم دستتون باشه چون تا حدودی بی حس میکنه موضع درد رو.
دوستان در نظر داشته باشید تا زمانی که درمان نشدید میتونید این داروهارو مصرف کنید(نهایت ۳ هفته خودم خوب میشدم)

امیدوارم که این توصیه ها بدردتون بخوره اگه خوب شدید دعام کنید ایشالله که همه سالم و سلامت باشید
یا حق

سعید
سعید
پاسخ به  سپهر
2 ماه قبل

ممنون

سجاد
سجاد
پاسخ به  سپهر
2 ماه قبل

سلام من از صبح که از خواب میخواستم بلند بشم پا و کمرم گرفته ضعف عضله دارم البته دو روزی هست کمرم درد گرفته والان نمیتونم بلندبشم .از دوستان عزیز و دکتر میخوام کمکم کنید آیا از اینکه چند لحظه بلند بشم برای دو قدم راه و دستشویی مشکل به وجود میاد چون به محض بلند شدن احساس درد شدید و سوزش پا و کمر میشم

مامان حلما
مامان حلما
پاسخ به  سپهر
1 ماه قبل

برای بارداری چی

نادر
نادر
پاسخ به  سپهر
1 ماه قبل

ممنون

شاهمرادی
شاهمرادی
پاسخ به  نادر
11 روز قبل

سلام الان دوماه دچار کمردرد شدم دکتر رفتم خوب نشدم یکی میگه دیسک داری یکی میگه رگه سیا تیک دکتر م رفتم نتیجه نگرفتم چکار کنم خوب بشم باکمال تشکر

عسل
عسل
2 ماه قبل

سلام چندروزیه کمردرد خفیف دارم دردش زده به گردن وپشت سرم. طبیب سنتی رفتم گفت سه ساله سیاتیک کمرداری یه روغن چهل گیاه بهم دادیباراستفاده کردم دردش زدبه پاهام دستام پشت گردنمورفت تا فرق سرم ازاونروزم دردش مونده به کمروگردنم

علی مدد
علی مدد
3 ماه قبل

سلام دکتر بنده از پشت باسن شروع به درد می‌کنه تا زانو درد شد ید بعد سه. چهار ساعت طول می‌کشه خوب بشه پای راست هم هست راهنمایی کنید ممنون

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط علی مدد
حسن
حسن
3 ماه قبل

سلام
من حدود ۲۰روز هست که درد سیاتیک دارم از پشت باسنم شروع میشه تا ساق پا ادامه داره،ابتدا کمر درد داشتم اما الان کمرم درد نمیکنه فقط پای راستم هست که درد شدید داره و به سختی بلند میشم ،ممنون میشم راهنماییم کنید.

محمد
محمد
پاسخ به  حسن
2 ماه قبل

من حدود ۱۵ماه هست که درد سیاتیک دارم از پشت باسنم شروع میشه تا ساق پا ادامه داره،ابتدا کمر درد داشتم اما الان کمرم درد نمیکنه فقط پای راستم هست که درد شدید داره و به سختی بلند میشم و به سختی میشنم و صبح ها درد شدید دارم ،ممنون میشم راهنماییم کنید.

تیام
تیام
پاسخ به  محمد
2 ماه قبل

مراجعه کنید به دکتر

مجید
مجید
پاسخ به  حسن
2 ماه قبل

داداش پشت گوش ننداز برو دکتر.۳۳سالمه دیسکم زده بیرون اندازه فندق.منم مثل شما بودم.واسه خودتم تو خونه چیزی تجویز نکن

مریم
مریم
پاسخ به  حسن
26 روز قبل

سلام حتما برو جراح مغز و اعصاب
برادرم دچار همین مشکل بود بی توجهی کرد الان افتادگی مچ پا دارد و پاش فلج شد لطفا به خاطر اطرافیانتان هم شده پیگیر درمتن باشید پیش از اینکه دیر بشود

محمد رضائی
محمد رضائی
3 ماه قبل

سلام دوستان کمر درد ودرد عصب سیاتیک فقط یک درمان دارد آن هم استراحت بسته به آسیب کمر مدت زمان استراحت فرق داره من خودم در ۲۳ سالگی دیسک کمر عمل کردم و مدام تا حالا که ۴۶ سال دارم درگیرم و تجربه دارم شده ۵۰ روز فقط استراحت مطلق داشتم سعی کنید بکمربخوابید در طول روز هم سر و کمرتون را کمی بالاتر از باسن قرار دهید مثل تختهای توی بیمارستانها کمی شیبدار باشه خدا را فراموش نکنید درمان اصلی با اونه.موفق باشید.

جاویدکرذبچه
جاویدکرذبچه
3 ماه قبل

سلام دکترمن هردو پا دردشدید رگها سیاتیکم امانم بریده غادربه راه رفتن نیستم ۶۰سالم راننده سنگین بودم چیکار کنم حاظرم هرهزینه. بدم ولی راه برم راهنمایم کنید دیابت دارم

روح الله
روح الله
3 ماه قبل

سلام من یه راهنمایی میخام هرسال من همین موقع رگ سیاتیک من میگیره یه راهنمایی میخام

زهرا
زهرا
3 ماه قبل

علت درد گردن و کمر چیست

شریف
شریف
3 ماه قبل

سلام دکتر
بنده شریف بامری از روستای سمسور منطقه بلوچستان
بنده راننده تراکتور بودم در حین شخم زدن بودم پای راستم روی گاز بود
که از پاژن پایم تا کف پایم کامل بی حس شد و از نتونستم از تراکتور تکان بخورم
ممنون میشم راهنمایی کنید

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط شریف
برومند
برومند
3 ماه قبل

سلام آقای دکتر من از پشت باسن خیلی درد دارد موقع پاشدن از روی صندلی مشکل چیه

کلهر
کلهر
پاسخ به  برومند
2 ماه قبل

سیاتیک دارید

استادی
استادی
3 ماه قبل

سلام

ارش
ارش
3 ماه قبل

حتما حتما واسه مبتلا نشدن به سیاتیک پاهاتون گرم نگه دارید

علی
علی
3 ماه قبل

سلام آقای دکتر من درد سیاتیک دارم الان درد توی ساق پای چپم هست ده قدم که راه میرم یک ساعت درد و ناله میکنم سه جلسه رفتم طب سوزنی هنوز راه نمیتونم برم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

ayob
ayob
3 ماه قبل

برای تسکین درد میشه متادون مصرف کرد

مهدی
مهدی
پاسخ به  ayob
3 ماه قبل

خودتون رو بیچاره نکنید .متادون اعتیاد بسیار وحشتناکی داره.به کسی پیشنهادش نکنید

کلهر
کلهر
پاسخ به  ayob
2 ماه قبل

هیچ تاثیری ندارد

خانم جهانی
خانم جهانی
پاسخ به  کلهر
1 ماه قبل

سلام آقای دوکتور یک ما میشه این درد کمرپاباسن منوافسورده کرده سه چهاربارم رفتم دوکتوراوتپیت ولی هچ نتیجه نکرفت خاهش مندم یه راهنمای کنم

شیرین
شیرین
پاسخ به  ayob
2 ماه قبل

من متادون مصرف میکنم ولی بازم آروم نمیشه پیرم دراومده از درد

بانو
بانو
پاسخ به  ayob
24 روز قبل

استفاده کنید کمردردتون خوب ک‌نمیشه اعتیاد پبدا میکنید نخوریدبعدا و یهو بزارید کنار تشنجی میشید

ayob
ayob
3 ماه قبل

درد سیاتیکم شدید میشه درد بیضه هم شدید میشود به هم ربط دارند

سعید
سعید
پاسخ به  ayob
2 ماه قبل

منم همین طوری شدم فکر کنم ربط دارند
حجامت را امتحان کنید شاید جواب داد

دکمه بازگشت به بالا