داروی نفازولین (قطره چشم) | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Naphazoline eye drops

نام تجاری

نام تجاری:

کاربرد

قرمزی و سوزش چشم – ورم ملتحمه آلرژیک چشم

اشکال دارویی
قرص

اطلاعات دارویی گلی بنکلامید
انسولین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن، توسط لوزالمعده ساخته می‌شود. این به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند. اگر بدن شما به اندازه کافی انسولین را برای رفع نیازهایش نسازد و یا اگر از انسولینی که می‌سازد، به طور مؤثر استفاده نکند، در نتیجه بیماری به نام دیابت ملیتوس (دیابت شیرین) ایجاد می‌شود. افراد مبتلا به دیابت برای کنترل مقدار گلوکز (قند) در خون نیاز به درمان دارند؛ زیرا که کنترل خوب میزان قند خون، خطر ابتلا به عوارض بعدی را کاهش می‌دهد. قند خون برخی از افراد، با ایجاد تغییرات در رژیم غذایی، کنترل می‌شود، اما برای کنترل قند خون در افراد دیگر، داروهایی مانند گلی بنکلامید در کنار تغییر رژیم غذایی تجویز می‌شود. گلی بنکلامید با افزایش مقدار انسولینی که پانکراس تولید می‌کند، به کاهش قند خون کمک می‌کند.
ساخت داروی جلوگیری از مرگ بیماران دیابتی در ایران
کلیک کنید
 مقدار و روش مصرف گلی بنکلامید

قبل از شروع درمان با داروی گلی بنکلامید ، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامعی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.
دوز و مقدار داروی گلی بنکلامید ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک به شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
داروی گلی بنکلامید به صورت دوز ۵۰ میلی گرم تجویز می‌شود که باید بعد از اولین وعده اصلی (صبحانه) خورده شود.
اگر فراموش کردید که دوز داروی خود را در زمان مشخص مصرف کنید اما به زودی (وعده غذایی بعدی) یادتان افتاد، دارو را مصرف کنید؛ اما اگر نزدیک به زمان دوز بعدی دارو به یادتان افتاد، دوز از یاد رفته را مصرف نکنید. نباید به خاطر دوز از یاد برده شده، دو دوز از دارو را باهم مصرف کنید.

موارد منع مصرف داروی گلی بنکلامید

به تاریخ انقضای داروی گلی بنکلامید توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌ شده است، از آن مصرف نکنید.
هرگز داروی گلی بنکلامید را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
تداخل دارویی گلی بنکلامید را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید. 

مصرف داروی گلی بنکلامید در دوران بارداری و شیردهی
در دوران بارداری و شیردهی، نباید هیچ دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. داروها می‌توانند آثار مخربی روی جنین و یا خودتان داشته باشند.
تاثیر داروی گلی بنکلامید بر رانندگی و کار با ماشین آلات
اگرچه بعید است که داروی گلی بنکلامید شما را گیج یا خواب آلود کند، اما قبل از رانندگی و کار با ماشین آلات از هوشیاری خود مطمئن شوید زیرا ممکن است به خاطر استفاده از این دارو دچار افت قند خون شده باشید و رانندگی برایتان مناسب نباشد.
 تداخلات دارویی داروی گلی بنکلامید
تداخل دارویی ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. یک لیست از تمام داروها (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید.
داروهای بتا بلاکر (مثل متوپرولول، پروپرانولول، قطره چشم گلوکوم مانند تیمولول) ممکن است از بروز تپش قلب که معمولاً در مواقع افت قند خون (هیپوگلیسمی) احساس می‌شود، جلوگیری ‌کند. سایر علائم افت قند خون، مانند سرگیجه، گرسنگی و یا عرق کردن، تحت تأثیر این داروها نیستند.
بسیاری از داروها می‌توانند سطح قند خون شما را تحت تأثیر قرار دهند و کنترل قند خون شما را با مشکل مواجه کنند. قبل از اینکه شما استفاده از هر نوع دارویی را شروع، متوقف و یا تغییر دهید، با دکتر یا داروساز خود در مورد چگونگی مصرف دارو (دارویی که بر سطح قند خون شما مؤثر است) صحبت کنید. سطح قند خون خود را به طور منظم بررسی کنید و اگر تغییر ناگهانی در قند خون (قند خون بالا یا پایین) خود دیدید، با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار عوارض جانبی جدی شدید، با پزشک خود مشورت کنید تا دوز داروی، برنامه ورزشی و رژیم غذایی شما را تغییر دهد.

موارد هشدار و احتیاطات ویژه حین مصرف داروی گلی بنکلامید

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف داروی گلی بنکلامید ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

در صورتی ‌که باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید یا درصورتی‌که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
در صورتی‌ که هرگونه بیماری کلیوی و یا کبدی دارید.
اگر بیماری بنام پورفیری (بیماری خونی ارثی نادر) یا کمبود گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز (G6PD) دارید که هر دو بیماری‌های ارثی هستند.
اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویزشده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.
اگر سابقه واکنش آلرژیک به دارویی دارید.

عوارض جانبی داروی گلی بنکلامید
همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف دارو، از بین می‌روند. در‌ صورت بروز مستمر هریک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

احساس ضعف و مریضی
اسهال
یبوست
علائم مرتبط با کاهش قند خون: احساس تزلزل یا اضطراب، عرق کردن، رنگ پریدگی، احساس گرسنگی، تپش قلب، احساس سرگیجه
افزایش وزن

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از این دارو می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.
مصرف بیش از حد داروی گلی بنکلامید (مسمومیت دارویی)

این دارو را بیش از دوز تجویز شده مصرف نکنید، ممکن است دچار افت قند خون شوید.
اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت دارویی شده است و علائمی مانند تنگی نفس یا غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

شرایط نگهداری داروی گلی بنکلامید

دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

۵/۵ (۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
2 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رسول
رسول
3 ماه قبل

متن در مورد گلیبنکلامید هستش درحالی سرفصل مطلب در مورد قطره نفازولینه
متن جابجا شده

نوبت۱
نوبت۱
5 ماه قبل

متن اشتباهه

دکمه بازگشت به بالا