ریزش ابرو نشانه چیست و چطور می‌توان آن را درمان کرد؟

مانند موهای روی سر، ابروها نیز می‌توانند نازک شده یا رشدشان متوقف شود. ممکن است به هر دلیلی این ریزش ابرو و مژه تجربه کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا بفهمیم که ریزش ابرو نشانه چه بیماری است و به چه طریقی می‌توان آن را درمان کرد.

‎ریزش ابرو نشانه چیست؟

اگر یک یا هر دو ابرو نازک شوند، ممکن است به‌دلیل عفونت بیماری‌های پوستی، تغییرات هورمونی یا بیش فعال بودن سیستم ایمنی بدن فرد باشد. کمبودهای تغذیه‌ای، آسیب‌های فیزیکی یا استرس عاطفی نیز می‌توانند روی کاهش حجم ابروها تاثیر قابل توجهی داشته باشند.

همچنین باید بدانید که ریزش ابرو عصبی، ریزش ابرو در بارداری و ریزش ابرو در نوجوانی به دلیل اختلال‌های دوره‌ای ذهنی و جسمی رخ می‌دهند و پاتولوژی کاملا متفاوت با یکدیگر دارند.

اما اگر به یک دکتر بیماریهای پوست مراجعه کنید، او با بررسی دلایل ریزش ابروی شما می‌تواند درمان مناسب را برای کمک به جلوگیری، معکوس کردن یا به حداقل رساندن این اتفاق پیدا کند. از جمله این دلایل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی به اشتباه بخشی از بدن شما را به‌عنوان دشمن می‌شناسد و به آن حمله می‌کند. آلوپسی آره ‌آتا فولیکول‌های مو را هدف قرار می‌دهد که موها از آن رشد می‌کنند و تولید مو را کند یا متوقف می‌کند.

انواع مختلفی از آلوپسی وجود دارد. از جمله:

  • آلوپسی آره آتا باعث ایجاد لکه‌های تصادفی ریزش مو می‌شود.
  • آلوپسی یونیورسالیس (alopecia universalis) مسبب ناپدید شدن کامل تمام موها است.
  • آلوپسی فیبروزان فرونتال (alopecia fibrosante frontal) باعث ایجاد اسکار در پوست سر همراه با طاسی و ریزش موهای ابرو می‌شود.

به گفته بنیاد ملی آلوپسی آمریکا، پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث ایجاد این نوع ریزش موهای ابرو می‌شود اما این مشکل می‌تواند به‌صورت دوره‌ای غیرفعال شود. آلوپسی می‌تواند ناخن‌های دست و پای فرد را نیز درگیر کند.

اگزما

اگزما (درماتیت آتوپیک) التهاب پوست است که باعث خارش، قرمزی، ترشح و تحریک می‌شود. این عارضه توسط سیستم ایمنی بیش از حد حساس فعال شده و می‌تواند به‌عنوان یک بیماری دوره‌ای یا یک وضعیت مداوم پدیدار شود. از آن‌جایی که فولیکول‌های مو در پوست جاسازی شده‌اند، اگزما ممکن است در رشد مناسب مو اختلال ایجاد کند.

کمبود مواد مغذی

بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی مفید (کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها)، اسیدهای آمینه، اسید چرب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. بعضی از این مواد رشد مو را حفظ می‌کنند و بر آن تاثیر می‌گذارند، بنابراین کمبود هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث ریزش ابرو و مو شود.

کمبود ویتامین A یا روی می‌تواند رشد سلولی را کاهش دهد و جلوی تولید سبوم (روغن) مرطوب کننده را بگیرد. سایر کمبودهای خاص که می‌تواند بر ریزش ابرو تاثیر بگذارد عبارت هستند از:

  • منبع بیوتین
  • ویتامین C
  • اهن
  • ویتامین‌های E، B12 و D
  • سیستئین
  • اسیدهای چرب امگا ۳

پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خودایمنی است که سرعت تکثیر سلول‌های پوست را افزایش می‌دهد. به‌طوری که لکه‌های قرمز، ضخیم، پوسته پوسته و دردناکی شکل خواهد گرفت که فولیکول‌های مو را مسدود کرده و رشد آن را متوقف می‌کند. گفته می‌شود که پسوریازیس اغلب دلیل ریزش ابرو در مردان است.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی در اثر تماس با یک آلرژن یا یک محرک سمی ایجاد می‌شود. به‌دنبال این بیماری ممکن است احساس خارش کنید یا احساس سوزش داشته باشید. اگر ناحیه نزدیک ابروهای شما تحت تاثیر قرار گرفته باشد، این التهاب ممکن است رشد مو را مهار کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولا وضعیتی است که پابرجا می‌ماند. دانشمندان معتقد هستند که این بیماری در اثر قارچ یا تولید بیش از حد چربی در پوست ایجاد می‌شود. درماتیت سبورئیک عواقبی مانند شوره سر را حتی در قسمت ابروها، به‌همراه دارد.

مشکلات تیروئید

بیماری تیروئید یکی از علل شایع ریزش ابرو و مژه است. غده تیروئید شما هورمون‌هایی را می‌سازد که متابولیسم را تنظیم می‌کنند. وقتی این غده بیش از حد زیاد یا خیلی کم هورمون تولید می‌کند، بدن شما از تعادل خارج می‌شود و تعدادی از فرآیندهای طبیعی را مختل می‌کند.

بیماری هانسن

دلیل ایجاد بیماری هانسن (جذام) یک باکتری است و به‌صورت زخم در سراسر پوست ظاهر می‌شود. جذام لپروماتوز شامل مشکلاتی مانند ریزش مو در سراسر بدن از جمله ابروها، بی حسی و ضعف اندام است.

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بیش از حد می‌تواند باعث تغییرات فیزیولوژیکی شود، از جمله کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول‌های مو. بنابراین استرس را می‌توان عامل ریزش ابرو عصبی معرفی کرد.

بارداری و زایمان

بارداری و زایمان می‌تواند هورمون‌ها و سایر جنبه‌های بیوشیمی بدن شما را به یک چرخه ناقص تبدیل کند. البته باید اشاره کنیم ریزش ابرو در بارداری چندان شایع نیست.

کندن مداوم یا استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

برداشتن بیش از حد ابروها آسیب جزئی ایجاد می‌کند و در نهایت ممکن است رشد مو در آن نقطه متوقف شود. آرایش غلیظ و روش‌های زیبایی در مراکز نامعتبر می‌تواند باعث ریزش ابرو بعد از هاشور شود.

ریزش ابرو
ریزش ابرو

شیمی درمانی

برای مبارزه با سرطان، شیمی درمانی به‌نوعی انجام خواهد شد که تمام سلول‌هایی را که به‌سرعت تقسیم می‌شوند، از بین ببرد. این سلول‌ها شامل فولیکول‌های مو می‌شوند. در نتیجه وقتی افراد تحت این درمان قرار می‌گیرند، موها به‌صورت دسته‌ای می‌ریزند.

گزینه ‌های درمانی ریزش ابرو

هنگامی که دکتر ریزش مو، علت ریزش موهای ابروی شما را مشخص کرد، می‌تواند مناسب‌ترین درمان را انتخاب کند. در مورد راهکارهای درمای در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

‎بهترین قرص برای ریزش ابرو

  • ماینوکسیدیل یک داروی بدون نسخه و واسطه هورمونی و موضعی است که برای ریزش ابرو مردان و زنان و همچنین ریزش ابرو در کودکان تجویز می‌شود. این دارو می‌تواند رشد هورمونی متوقف شده را طی چندین ماه بازیابی کند.
  • کورتیکواستروئیدها به‌صورت موضعی، تزریقی یا قرصی می‌توانند برای درمان آلوپسی آره آتا، اگزما، درماتیت یا پسوریازیس با کاهش التهاب و پاسخ ایمنی مورد استفاده قرار گیرند.
  • طب سوزنی ممکن است برای تسکین آلوپسی آره آتا مفید باشد. این درمان احتمالا با کاهش حملات به پیازچه فولیکول مو و تحریک گردش خون عمل می‌کند.
  • روغن کرچک یک درمان خانگی طولانی مدت برای رشد مو بوده و ممکن است فولیکول‌های مو را با اثر بر هورمون‌های خاصی تحریک کند.
  • مکمل‌های غذایی با داشتن آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب امگا ۶ در برابر ریزش مو در زنان و ریزش ابرو در نوجوانی موثر هستند.

برای موارد ناشی از اختلال‌های هورمونی، متخصص غدد و جراح زیبایی ابرو ممکن است داروهای تجویزی مانند هورمون محرک تیروئید، استروژن یا تستوسترون را تجویز کند.

‎برای درمان ریزش ابرو چه کنیم

ترمیم و کاشت ابرو روشی برای درمان ریزش موهای ابرو شبیه جایگزینی موهای سر هستند. این روش‌ها شامل برداشتن بخشی از پوست از محلی با موهای فراوان و پیوند فولیکول‌های مو به ناحیه ابروهای ریخته‌شده می‌شوند

برخی افراد به‌سادگی ریزش ابروهای خود را با آرایش دائمی یا میکروبلیدینگ (خالکوبی نیمه دائمی) مخفی می‌کنند. هر چند که ریزش ابرو بعد از میکروبلیدینگ تا حدی طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

ریزش ابرو
ریزش ابرو

درمان ریزش ابرو با فیبروز

فیبروز میکروبلیدینگ یک راهکار زیبایی مدرن برای کشیدن ابرو به‌صورت دستی (با استفاده از میکروبلیدینگ) است. فیبروز ابرو امروزه به یکی از محبوب‌ترین درمان‌های زیبایی تبدیل شده است، چون مزایای زیادی برای علاقه‌مندان به آن دارد.

در مراحل اولیه این روش، ریزش فیبروز ابرو را تجربه خواهید کرد اما جایی برای نگرانی نیست. زیرا پس از گذراندن مراحل ریزش فیبروز ابرو، ابروهایی طبیعی و پرپشت را خواهید داشت. در واقع این ریزش اولیه جز فرآیند فیبروز است که پس از گذراندن جلسه دوم رفع خواهد شد.

ریزش ابرو
ریزش ابرو

پیشگیری از ریزش موهای ابرو

گاهی می‌توان از ریزش موهای ابرو قبل از شروع آن جلوگیری کرد. در مورد انجام آزمایش خون با دکتر مو خود صحبت کنید تا مشخص شود که آیا کمبودهایی دارید که باید برطرف شوند یا خیر.

در صورت نداشتن دسترسی به پزشک به‌صورت حضوری می‌توانید در هر ساعتی از شبانه روز از پذیرش ۲۴ یک وقت برای مشاوره با یک دکتر پوست آنلاین بگیرید. با این‌حال توجه به نکات زیر کمک می‌کند تا جلوی ریزش موهای ابروی خود را تا حد زیادی بگیرید:

  • مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات مصرف کنید. اما در کنار مشورت با دکتر زیبایی در مورد شرایط خود، دقت کنید که کمبود کدام ویتامین باعث ریزش موهای ابروی شما شده است.
  • راه‌های سالمی را برای به‌دست آوردن آرامش و کاهش استرس خود پیدا کنید، ماساژ یا مدیتیشن دو گزینه مطمئن هستند.
  • در مقابل میل به برداشتن بیش از حد ابروها یا استفاده از مواد شیمیایی پیچیده در نزدیکی آن‌ها مقاومت کنید. اگر نیاز به استفاده از سفید کننده یا رنگ مو، ترتینوئین، هیدروکینون یا اسید گلیکولیک دارید، از ابروهای خود با کمی وازلین محافظت کنید.

همین‌جا باید اشاره کنیم منابع زیادی به درمان ریزش ابرو با وازلین اشاره کرده‌اند اما هنوز صحت علمی این روش ثابت نشده است. وازلین در بهترین حالت نقش محافظتی را دارد که در مورد تاثیر آن توضیح دادیم.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر با ریزش موهای ابروی خود مواجه شدید، باید به دکتر بیماریهای پوست مراجعه کنید تا علت آن را مشخص کند. یک متخصص می‌تواند علائم دیگری را مشخص کرده و آزمایش‌های مناسب را برای تشخیص هر نوع بیماری احتمالی زمینه‌ای تجویز کند.

سخن نهایی

ریزش ابرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله اختلالات غدد درون ریز، بیماری‌های خودایمنی، اختلال‌های ناشی از کمبود مواد غذایی و موارد دیگری که در بالا توضیح دادیم.

گزینه‌های درمانی برای این مشکل از داروها و کرم‌ها گرفته تا درمان‌های جایگزین و روش‌های زیبایی مثل میکروبلیدینگ و کاشت ابرو هستند. با وجود این شما می‌توانید با رعایت رژیم غذایی سالم و سبک زندگی درست از ریزش مو ابروهای خود پیشگیری کنید.

۲.۷/۵ (۱۰ نظر)

منبع
healthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
5 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دوست
دوست
3 ماه قبل

سلام به عزیزان
پیج@phibrows_mahdie_khبه دوستانی که با درمان دوار ریزش ابرو شده اند،خدمات رایگان ارائه میده به پیج اینستاگرامشون مراجعه کنید و مشاوره رایگان بگیرید

معصومه
معصومه
10 ماه قبل

سلام من از داروهای کم کاری تیرویید، رماتیسم، فشار خون و کم خونی و قند استفاده می کنم و مدت هشت ماه هست ابروها کم مو و نسبتا قرمز شده اند و گاهی خارش دارند برای درمان بهترین روش چیست؟

مریم فرخی
مریم فرخی
11 ماه قبل

سلام پسر من ۲۶ سالشه تمام ابروش مژه سمت راستش کلا ریخته از بس افسرده شده بود من گفتم میکروبلدینگ انجام بده اونم رنگ نگرفته ریزش سکه ای داره آیا میشه کاشت ابرو انجام داد یا خیر

لیلا رضایی
لیلا رضایی
1 سال قبل

سلام وعرض ادب مدتی هست که ابروی سمت راستم در حال ریزش شده و اصلا پر نمیشه ودنباله ابروم کاملا ریخته امابرخلاف ابروی سمت چپم پر شده الان ابروم کاملا للنگه به لنگه شده میخواستم ببینم علت آن چیه خیلی نگرانم

علی آذری
علی آذری
پاسخ به  لیلا رضایی
11 ماه قبل

سلام. ابری سمت راستم ریخته راه درمانش چیه

دکمه بازگشت به بالا