انواع آزمایش های تشخیص تومور مغزی را می‌شناسید؟

متاسفانه خبر شنیدن تومور و سرطان بسیار دردناک است و تا حد زیادی امید به زندگی فرد را کاهش می‌دهد. از طرفی اعضای خانواده او تا مدت‌ها درگیر این موضوع خواهند شد. یکی از انواع تومور که شاید از همه بدتر باشد، تومور مغزی است.

پزشکان از آزمایش های تشخیص تومور مغزی زیادی برای یافتن یا تشخیص این تومور و تعیین نوع آن استفاده می‌کنند تا نقطه شروع سرطان معلوم و سرایت آن به سایر قسمت‌های بدن تایید شود. آن‌ها با انجام این آزمایش‌ها در نهایت برای انتخاب بهترین نوع درمان به نتیجه می‌رسند.

در بیشتر تومورها، نمونه برداری از تومور تنها راه موجود برای پزشک است تا مطمئن شود آن قسمت از بدن تومور سرطانی دارد یا بیمار به چیز دیگری مبتلا شده است. این روش بیوپسی نام دارد ولی گاهی ممکن است نیاز باشد تا تمام تومور با جراحی برداشته شود.

در این روش، پزشک نمونه کوچکی از بافت را برای آزمایش به آزمایشگاه می‌فرستد و اگر این کار برای او ممکن نباشد، احتمال دارد تا آزمایش‌ های دیگری را برای کمک به درمان بیمار پیشنهاد کند.

اگر فکر می‌کنید تومور مغزی دارید یا با فردی اطراف شما مبتلا است، با ما تا انتها همراه باشید تا در این مقاله به بررسی انواع آزمایش برای تشخیص تومور مغزی بپردازیم و پاسخ تمام سوالات احتمالی خود را بگیرید.

تومور مغزی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان با کمک آزمایش‌های تصویربرداری می‌توانند تشخیص دهند که نوع تومور اولیه بوده یا ثانویه (سرطانی) و از سایر نقاط بدن به مغز سرایت کرده است یا خیر. این آزمایش‌ها تصاویری را از داخل بدن نشان می‌دهند.

پزشک شما ممکن است از جمله عوامل زیر را هنگام انتخاب یک آزمایش برای تشخیص تومور مغزی در نظر بگیرد:

  • نوع تومور مشکوک
  • علائم و نشانه هایتان
  • سن و سلامت عمومی بدن شما
  • نتایج آزمایش‌های پزشکی قبلی

بیشتر تومور‌های مغزی بعد از ظاهر شدن این علائم، تشخیص داده می‌شوند. اغلب یک متخصص داخلی یا فوق تخصص مغز و اعصاب تومور‌های مغزی را تشخیص می‌دهند.

برای توضیح دقیق‌تر کار این پزشکان می‌توانیم به‌صورت مختصر بگوییم که متخصص داخلی پزشکی است که در درمان بیماری‌های بزرگسالان تخصص دارد و فوق تخصص مغز و اعصاب در درمان مشکلات مغز و سیستم عصبی مرکزی متخصص است. یک نمونه عکس آزمایش تومور مغزی را در زیر آورده‌ایم:

پزشک ممکن است علاوه بر درخواست شرح حال پزشکی دقیق از بیمار و انجام معاینه فیزیکی، آزمایش‌هایی را برای تایید وجود و در بعضی موارد تعیین نوع یا درجه تومور مغزی را نیز توصیه کند که در ادامه مطلب به توضیح هر یک پرداختیم.

به‌طور کلی، تشخیص تومور مغزی معمولا با تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا ام آر آی آغاز می‌شود. هنگامی که این آزمایش مهم نشان دهد توموری در مغز وجود دارد، رایج‌ترین راه برای تعیین نوع آن تومور، مشاهده نتایج نمونه برداری از بافت آن پس از بیوپسی یا جراحی است. این آزمایش‌ها و روش‌ها شامل موارد زیر هستند.

آزمایش تشخیص تومور مغزی ام ار ای یا تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

متخصصان از میدان‌های مغناطیسی برای تولید تصاویر دقیق از بدن استفاده می‌کنند و در این نوع تصویربرداری از اشعه ایکس استفاده نمی‌شود. آزمایش ام آر آی می‌تواند برای اندازه گیری تومور مورد استفاده قرار گیرد.

رنگ مخصوصی به نام ماده کنتراست (Contrast Medium) قبل از اسکن به بیمار داده می‌شود تا تصویر واضح‌تری ایجاد شود. این رنگ را می‌توان در رگ بیمار تزریق کرد یا آن را به‌صورت قرص و مایع خوراکی مصرف کرد.

تحقیقات نشان داده است که ام آر آی نسبت به سی تی اسکن، تصاویر دقیق‌تری را ایجاد می‌کند و پزشکان آن را برای تشخیص تومور مغزی به‌عنوان اولین راه انتخاب می‌کنند. بسته به نوع تومور مشکوک و احتمال پخش شدن آن در CNC ممکن است لازم به انجام ام آر آی مغز، نخاع یا هر دو باشد.

ام آر آی انواع مختلفی دارد. نتایج معاینه عصبی توسط متخصص داخلی یا فوق تخصص مغز و اعصاب به تعیین نوع ام آر آی کمک می‌کند. انواع ام آر آی عبارت هستند از:

  • ام آر آی داخل وریدی (IV) تقویت شده با گادولینیوم معمولا برای کمک به ایجاد تصویر واضح‌تری از تومور مغزی استفاده می‌شود. این کار زمانی انجام خواهد شد که بیمار ابتدا یک ام آر آی معمولی می‌گیرد و سپس یک نوع ماده کنتراست خاص به نام گادولینیوم (Gadolinium) از طریق IV به او تزریق می‌شود. در نهایت ام آر آی دوم برای گرفتن چند عکس دیگر با استفاده از رنگ انجام می‌شود.
  • تصویربرداری با وزن انتشار (Diffusion Weighted Imaging)، نوع دیگری از ام آر آی است که به نشان دادن ساختار سلولی مغز کمک می‌کند.
  • یکی دیگر از انواع ام آر آی، «تصویربرداری پرفیوژن» (Perfusion Imaging) نام دارد که ممکن است به پزشکان کمک کند تا عملکرد درمان را پیش‌بینی کنند.

سی تی اسکن برای تشخیص تومور مغزی

پزشک با استفاده از اشعه ایکس، از زوایای مختلف قسمت‌های داخلی بدن عکس می‌گیرد. رایانه این تصاویر را به یک تصویر ۳ بعدی دقیق تبدیل می‌کند که هر نوع نا‌هنجاری یا تومور را در مغز نشان می‌دهد.

سی تی اسکن می‌تواند خونریزی و افزایش مایعات مغز در فضای درونی جمجه را نشان دهد. تغییر در استخوان جمجمه نیز در سی تی اسکن مشخص می‌شود که می‌توان از آن برای اندازه گیری تومور استفاده کرد.

تومورگرافی انتشار پوزیترون (PET) یا سی تی اسکن PET

ابتدا از اسکن PET برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تومور، درحالی که بیمار تحت درمان قرار دارد، استفاده می‌شود. همچنین این روش در صورت بازگشت تومور پس از درمان، کاربرد دارد. اسکن PET راهی برای ایجاد تصاویر از اندام و بافت‌های داخل بدن با استفاده از مواد مختلف مانند قند یا پروتئین است.

تشخیص تومور مغزی با آنژیوگرافی مغز

آنژیوگرافی مغز یک پرتوی ایکس یا انواعی از اشعه ایکس است که از سر گرفته می‌شود و شریان‌های درون مغز را نشان می‌دهد. پرتو‌های ایکس پس از تزریق یک رنگ خاص به نام کنتراست به شریان‌های اصلی سر بیمار تابانده می‌شوند.

اگر در مورد این روش سوال دارید، توصیه می‌کنیم با دکتر آنلاین مغز و اعصاب در پذیرش۲۴ صحبت کنید.

تشخیص تومور مغزی با سوراخ کردن کمر یا نخاع

در این روش، پزشک از سوزن برای برداشتن نمونه مایع مغزی نخاعی برای جستجوی سلول‌های تومور، خون یا نشانگر‌های تومور استفاده می‌کند. معمولا از بی حسی موضعی برای بی حس کردن کمر بیمار قبل از انجام این آزمایش استفاده می‌شود.

تشخیص تومور مغزی با میلوگرافی

پزشک ممکن است استفاده از میلوگرام را توصیه کند تا مشخص شود که تومور به مایع نخاعی یا سایر قسمت‌های مغز و نخاع پخش شده است یا خیر. در میلوگرام از تزریق رنگ به مایع مغزی نخاعی استفاده می‌شود.

آزمایش تشخیص تومور مغزی از روی چشم

آزمایش‌های عصبی، بینایی و شنوایی به مشخص کردن اثر تومور در عملکرد مغز کمک می‌کنند. معاینه چشم می‌تواند تغییرات رخ داده در عصب بینایی و میدان دید فرد را تشخیص دهد. دکتر تومور مغزی تشخیص خواهد داد کدام یکی از این آزمایش‌ها را بهتر است انجام دهید.

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی (EEG)

نوار مغز یا الکتروانسفالوگرافی یک آزمایش غیر تهاجمی است که در آن الکترود‌ها به خارج از سر شخص متصل می‌شوند تا فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری کنند. از نوار مغز برای مشاهده تشنج‌های احتمالی استفاده می‌شود.

پتانسیل های برانگیخته

در این نوع آزمایش از الکترودها برای اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی اعصاب، تشخیص شوودانوم آکوستیک (Acoustic Schwannoma) و تومور مغزی غیر سرطانی استفاده می‌شود. همچنین می‌توان از آن به‌عنوان راهنما هنگام از بین بردن توموری که در اطراف اعصاب مهم رشد می‌کند، استفاده کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر هر یک از علائمی را که در بالا توضیح دادیم، دارید باید فورا به دکتر تومور مغزی مراجعه کنید و با او مشورت کنید. توصیه می‌کنیم نشانه‌ها و سوالات خود را یادداشت کنید و پزشکتان را در جریان آن‌ها قرار دهید. دکتر پس از انجام آزمایش‌های ذکر شده در این مقاله، به تشخیص نهایی می‌رسد و نتیجه را به شما اطلاع خواهد داد.

سخن نهایی

ما در این مقاله به بررسی آزمایش های تشخیص تومور مغزی پرداختیم. بدون شک تشخیص به‌موقع در درمان تومور مغزی امری بسیار مهم است.

پس از انجام آزمایش برای تشخیص تومور مغزی، پزشکتان جواب آزمایش تومور مغزی را با شما درمیان می‌گذارد. اگر وجود تومور مغزی تایید گردد، تست‌های دیگری نیز گرفته می‌شود تا اطلاعات دقیق‌تری به پزشکتان در مورد نوع و درجه تومور داده شود.

پذیرش۲۴ شرایطی را فراهم کرده است که اگر دسترسی به دکتر مغز و اعصاب برایتان ممکن نبود، بتوانید با گرفتن وقت با دکتر آنلاین مغز و اعصاب مشورت کرده و سوالاتتان را با او مطرح کنید.

سوالات متداول آزمایش های تشخیص تومور مغزی

در ادامه به سوالات رایج کاربران پاسخ می‌دهیم.

چقدر طول می‌کشد تا تومور مغزی تشخیص داده شود؟

تمام بیماران مشکوک به تومور مغزی که آزمایش‌های لازم را داده باشند، ظرف ۴۸ ساعت نتایج را دریافت خواهند کرد.

کدام آزمایش ابتلا به تومور مغزی را تایید می‌کند؟

معمولا تشخیص تومور مغزی با ام آر آی شروع می‌شود. زمانی که در ام آر آی وجود تومور در مغز مشخص شد، قدم دوم در تعیین نوع آن استفاده از بیوپسی یا جراحی است.

اگر به تومور مغزی مبتلا شدم، چه اتفاقی می‌افتد؟

تومور مغزی ممکن است از سلول‌های مغز یا دیگر نقاط بدن شروع شود و در مغز پخش گردد. رشد تومور در عملکرد بافت‌های اطرافش در مغز تغییر ایجاد می‌کند که در نهایت علائمی مانند، سردرد، تهوع و از دست دادن تعادل را ایجاد می‌کند.

۳.۳/۵ (۷ نظر)

منبع
mayoclinic.orgdana-farber.orgcancer.net

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مریم
مریم
1 سال قبل

سلام من مادرم مشکلی نداره اما بعضی وقتاموقه اشپزی مثلاچیزی میکوبه میگ سرم یجوریه چیزی تکون میخوره اماسردردنداره مشکل خاصیه یاعادیه؟

سیروان
سیروان
پاسخ به  مریم
4 ماه قبل

شاید خیلی سرداست و توانایی بدنش کمه سعی کن گوشت پرنده مثل کپک و مرغ خانگی یا گنجشک بخوره و حتی گوشت چوله

علیرضا
علیرضا
1 سال قبل

یکی از فامیل های نزدیکمون چند وقت میشد که از سردرد گله داشت تازگیا سرما خورده بردن بستریش کردن پزشک عمومی نوار مغز گرفته بعد گفته باید کمرشو سوراخ کنیم و از نخاش نمونه برداری کنیم پزشک گفته باید هرچه سریعتر اینکارو بکنیم میشه بفرمایید که ممکنه تومور مغزی باشه؟

دکمه بازگشت به بالا