خواص گوجه فرنگی: همه چیز درباره فوائد گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی و کاربردهای زیاد آن، این میوه را در سراسر جهان محبوب کرده است. گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum) میوه­ای از خانواده گل شب بو و بومی آمریکای جنوبی است. علیرغم اینکه از نظر گیاه­شناسی یک میوه است، معمولاً جزو سبزیجات طبقه­بندی شده و خورده و آماده می­شود.

گوجه فرنگی منبع غذایی اصلی آنتی اکسیدان لیکوپن است که با فواید سلامتی بسیاری از جمله کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. علاوه بر این منبع عالی ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K است.

معمولاً گوجه‌فرنگی‌ها زمانی که بالغ می‌شوند قرمز هستند. خواص گوجه فرنگی در زمان بلوغ حداکثر است. این میوه می‌تواند در رنگ‌های مختلفی از جمله زرد، نارنجی، سبز و بنفش دیده شود. علاوه بر این، بسیاری از زیرگونه­های گوجه فرنگی با شکل­ها و طعم­های مختلف وجود دارند.

این مقاله هر آنچه که باید در مورد خواص گوجه فرنگی بدانید را به شما می­گوید.

ارزش غذایی گوجه فرنگی

میزان آب گوجه فرنگی حدود ۹۵ درصد است. ۵ درصد دیگر عمدتاً از کربوهیدرات­ها و فیبر تشکیل شده است. در اینجا مواد مغذی موجود در یک گوجه فرنگی خام کوچک (۱۰۰ گرم) آمده است:

  • کالری: ۱۸
  • آب: ۹۵%
  • پروتئین: ۰.۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۳.۹ گرم
  • شکر: ۲.۶ گرم
  • فیبر: ۱.۲ گرم
  • چربی: ۰.۲ گرم

طبع گوجه فرنگی

از نظر طب سنتی، گوجه فرنگی دارای طبع سرد و مرطوب است. این میوه برای افراد با مزاج گرد و تر (دموی) و گرم و خشک (صفراوی) بسیار مفید است و در بسیاری از مواقع توصیه روزانه به مصرف آن می­شود.

در مقابل، افراد با مزاج سرد و خشک (سوداوی) و یا سرد و تر (بلغمی) باید مصرف این میوه را محدود کنند. البته نیازی به قطع مصرف این میوه نیست اما دکتر طب سنتی مصرف روزانه آن و یا به مقدار زیاد توسط این افراد را توصیه نمی­کند.

خواص گوجه فرنگی برای سلامتی

مصرف گوجه فرنگی و محصولات متشکل از این میوه با بهبود سلامت پوست و کاهش خطر بیماری قلبی و سرطان مرتبط است. اگر به دکتر تغذیه مراجعه کرده باشید، احتمالا این میوه را در برنامه غذایی شما قرار داده است.

خواص گوجه فرنگی برای قلب

بیماری قلبی – از جمله حملات قلبی و سکته مغزی – شایع­ترین علت مرگ و میر در جهان است.

 یک مطالعه در مردان میانسال نشان داد که سطوح پایین لیکوپن و بتاکاروتن خون با افزایش خطر حملات قلبی و سکته مغزی مرتبط است. همچنین شواهد فزاینده از آزمایشات بالینی نشان می­دهد که مکمل لیکوپن ممکن است به کاهش کلسترول LDL (بد) کمک کند.

مطالعات بالینی محصولات گوجه فرنگی نشان دهنده فواید آنها برای مقابله با التهاب و نشانگرهای استرس اکسیداتیو است. این محصولات همچنین اثر محافظتی روی لایه داخلی رگ­های خونی نشان می­دهند و ممکن است خطر لخته شدن خون را کاهش دهند.

پیشگیری از سرطان

سرطان رشد کنترل نشده سلول­های غیرطبیعی است که فراتر از مرزهای طبیعی خود پخش می­شوند و اغلب به سایر قسمت­های بدن حمله می­کنند.

مطالعات مشاهده‌ای به ارتباط بین خواص گوجه ‌فرنگی – و فرآورده‌های آن – و بروز کمتر سرطان‌های پروستات، ریه و معده اشاره کرده‌اند. در­حالی­که محتوای بالای لیکوپن به نظر می­رسد مسئول این خواص گوجه فرنگی است، تحقیقات انسانی با کیفیت بالا برای تأیید علت این فوائد مورد نیاز است.

خواص گوجه فرنگی برای پوست

گوجه فرنگی برای سلامت پوست مفید است.

غذاهای مبتنی بر گوجه فرنگی و غنی از لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی ممکن است پوست شما را از آفتاب سوختگی محافظت کنند.

بر اساس یک مطالعه، افرادی که روزانه ۱.۳ اونس (۴۰ گرم) رب گوجه فرنگی – تامین کننده ۱۶ میلی گرم لیکوپن – با روغن زیتون به مدت ۱۰ هفته مصرف کردند، ۴۰ درصد کمتر دچار آفتاب سوختگی شدند.

خواص گوجه فرنگی در بارداری

در این دوره خاص، گوجه فرنگی باید در رژیم غذایی باشد. این میوه دارای ویتامین­های A، B، B6، B12،همچنین آهن، کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم است. این مواد از سلامت مادر و کودک محافظت می­کنند. برخی از خواص گوجه فرنگی در بارداری شامل موارد زیر است:

  • با داشتن ویتامین A از سلامت مادر و نوزاد محافظت می­کند.
  • مواد سمی را از خون خارج می­کند.
  • از مشکلات قلبی که ممکن است مادر در این دوره تجربه کند جلوگیری می­کند.
  • با محتوای اسید فولیک بالا از نوزاد در برابر نقایص مادرزادی و نقص لوله عصبی محافظت می­کند.
  • خوردن گوجه فرنگی در دوران بارداری، مادر را هیدراته می­کند.
  • از آنجایی که حاوی مقدار زیادی ویتامین C است، در حفظ سلامت دهان و دندان مادر بسیار موثر است.

خواص گوجه برای لاغری

گوجه فرنگی کالری کمی دارد و در مقابل فیبر زیادی را شامل می­شود. این بدان معناست که گنجاندن آن در رژیم غذایی می­تواند بدون اضافه کردن کالری زیادی به غذا، شما را سیر کند. ترکیب گوجه فرنگی با کاهو و خیار و هویج یک سالاد عالی برای کسانی است که در حال کاهش وزن هستند.

با این وجود، در نظر بگیرید که بر خلاف بسیاری از ادعاها، خود گوجه فرنگی لاغر کننده نیست، اما نسبت به کالری که دارد سیر کنندگی زیادی را ارائه می­دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر از متخصص تغذیه آنلاین کمک بگیرید.

خواص گوجه فرنگی برای اسپرم

یک مطالعه نشان داده است که لیکوپن – ماده مغذی موجود در گوجه فرنگی – ممکن است کیفیت اسپرم را افزایش دهد. مردان سالمی که روزانه معادل دو قاشق غذاخوری پوره گوجه فرنگی (غلیظ شده) را به عنوان مکمل مصرف می­کردند، اسپرم با کیفیت بهتری داشتند. ناباروری مردان تا نیمی از زوج­هایی را که نمی­توانند باردار شوند تحت تاثیر قرار می­دهد.

گوجه فرنگی برای پروستات
گوجه فرنگی برای پروستات

خواص گوجه فرنگی برای پروستات

برخی تحقیقات نشان می­دهد که رژیم غذایی سرشار از لیکوپن ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند. تحقیقات بیشتری برای تایید این خواص گوجه فرنگی مورد نیاز است، اما در بررسی ۲۴ مطالعه، محققان پیشنهاد کردند که مردانی که گوجه فرنگی بیشتری می‌خورند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

خواص گوجه فرنگی برای ریه

لیکوپن گوجه با بهبود سلامت ریه مرتبط است. نشان داده شده است که مصرف فرآورده­های گوجه فرنگی باعث کاهش التهاب راه­های هوایی در افراد مبتلا به آسم و بهبود عملکرد ریه در افراد مبتلا به COPD می­شود.

سخن آخر

گوجه فرنگی آبدار و شیرین، سرشار از آنتی اکسیدان است و ممکن است به مبارزه با چندین بیماری کمک کند. این میوه به خصوص سرشار از لیکوپن است، یک ترکیب گیاهی که با بهبود سلامت قلب، پیشگیری از سرطان و محافظت در برابر آفتاب سوختگی مرتبط است.

 با ویزیت آنلاین طب سنتی درباره گوجه فرنگی و خواص آن بیشتر بدانید.

۳.۸/۵ (۲۵ نظر)

منبع
faydayarar.comhealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مجید
مجید
4 ماه قبل

۲۳۷

محسن
محسن
5 ماه قبل

سلام من مشکل پورستات دارم وطبع بلغمی.
گوجه فرنگی را هرروز با چی مصرف کنم. ممنون میشم راهنمایی کنید

کیومرث رضاپور
کیومرث رضاپور
10 ماه قبل

باسلام بنده احساس میکنم مجرای اداریم تنگ شده چون ب سختی ادارم پایین می آیدالبته ازمایشات پروستات انجامدادم دادم از پروستآت نیست امکان دارد مجرای ادراریم چربی یا چیز دیگری گرفته و تنگشود لطفا راهنمایی بفرمایید.

دکمه بازگشت به بالا