مراقبت‌ های بعد از شیمی درمانی | کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی

نکات و توصیه های تغذیه ای به بیمارانی که شیمی درمانی می شوند

فهرست مطالب

مراقبت‌ های بعد از شیمی درمانی

شیمی درمانی (chemotherapy) از جمله روش‌های مهمی است که برای درمان سرطان انجام می‌شود. این اصطلاح مربوط به دارو‌هایی است که بر روی بیماری سرطان اثر می‌گذارد و یا پیشرفت این بیماری را مختل می‌کند. سلول‌های سرطانی همواره در حال پیشرفت در بدن هستند و این عمل جلوی رشد سلول‌های در حال تقسیم را می‌گیرد. برای نتیجه‌گیری بهتر از بعد از این روش درمانی، مراقبت‌ های بعد از شیمی درمانی نیز بسیار مهم هستند. هرچند تاثیر شیمی درمانی به سطح و میزان بیماری در بدن فرد نیز بستگی دارد. همچنین می توانید متخصص خون، سرطان و آنکولوژی صحبت کنید .

یکی از مراحل طبیعی در بدن و ادامه حیات انسان تقسیم سلول‌ها و جایگزینی آن‌ها است. زمانی که فردی به سرطان مبتلا شود، سلول‌های بدن او به طور چشم‌گیر شروع به تکثیر می‌کنند. رشد سلول‌ها در این مواقع به‌قدری زیاد است که کنترل شدنی نیست. تولید سلول‌ها بیشتر شده و قسمت زیادی را در بدن اشغال می‌کنند؛ به‌طوری ‌که جای سلول‌های مفید بدن را می‌گیرند. برای جلوگیری از این امر داروی شیمی درمانی به بیمار داده می‌شود. ممکن است یک دارو بتواند تکثیر غیرقابل کنترل سلول‌ها را کم یا متوقف کند. گاهی نیز ممکن است بیش از یک دارو برای بیمار تجویز شود.

مشاوره آنلاین متخصص سرطان

تأثیر شیمی درمانی در بدن فرد مبتلا

دارو‌های شیمی درمانی تأثیراتی در بدن دارد که در این مقاله به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. داروهای شیمی درمانی به روش‌های زیر در بدن با سلول‌های سرطانی مبارزه می‌کنند:

  • این دارو‌ها می‌توانند جلوی رشد تقسیمات سلولی را بگیرند تا سلول‌های مفید در بدن از بین نروند.
  • از دیگر تأثیرات داروهای سرطانی مورد هدف قرار دادن منبع غذایی سلول‌ها است. داروها اجازه نمی‌دهند هورمون‌های لازم به سلول سرطانی برسد تا رشد نکنند.
  • در پزشکی یک اصطلاح مخصوصی به نام خزان یاخته‌ای (Apoptosis) وجود دارد. خزان یاخته‌ای به معنی ترغیب سلول‌های سرطانی به خودکشی است. این امر توسط داروهای مخصوصی که با تشخیص پزشک به فرد مبتلا به سرطان داده می‌شود، انجام می‌پذیرد.
  • با تشکیل مویرگ‌های تازه، خون‌رسانی به غده سرطانی در بدن بیشتر می‌شود. یکی دیگر از تأثیرات شیمی درمانی در بدن پیشگیری از رشد این مویرگ‌های تازه است. البته طی تحقیقات و آزمایش‌های انجام شده در سال‌های اخیر بر روی رشد مویرگ‌ها و استفاده از دارو برای جلوگیری از این منظور، نظریه‌های جدید و مخالفی بیان شده است.

اثر داروهای شیمی درمانی

نظریه جدید برای توقف رشد سلول‌های سرطانی

این آزمایش‌ها ثابت می‌کند که بهتر است به‌جای جلوگیری از خون‌رسانی به سلول‌های سرطانی، به آن‌ها گرسنگی بدهیم. چرا که ممکن است مقاومت سلول‌ها را با عدم خون‌رسانی به آن‌ها بالا ببریم. اما همان‌طور که گفته شده، در این زمینه تردید به وجود آمده است و نظر قطعی در مورد آن وجود ندارد و در برخی مواقع همین روش در طول درمان مورد انجام قرار می‌گیرد. بعد از انجام شیمی درمانی نیز باید مراقبت های بعد از شیمی درمانی به‌خوبی انجام داده شود.

عوارض جانبی دارو‌های شیمی درمانی و مراقبت های بعد از شیمی درمانی

درمان سرطان از طریق شیمی درمانی می‌تواند عوارض جانبی بدی بر روی بدن به وجود بیاورد. در برخی مواقع ممکن است داروهای مصرف شده بر روی سلول‌های سالم بدن نیز تأثیرگذار باشند. گاهی این عوارض به‌قدری شدید هستند که نگران‌کننده به نظر می‌رسند. گفته شده است اگر شیمی درمانی از همان مراحل اولیه سرطان انجام شود، تأثیر مثبتی بر روی درمان بیماری گذاشته و تحمل عوارض آن نیز راحت‌تر است. این عوارض موجب می‌شوند که نیاز به مراقبت های بعد از شیمی درمانی برای کسی که تحت درمان قرار گرفته است، ضروری باشد.

عوارض جانبی شیمی درمانی

طول درمان شیمی درمانی

طول درمان این بیماری به طور دقیق مشخص نیست و بستگی به نظر انکولوژیست (Oncologist) یا همان متخصص درمان دارد. برای عملکرد بهتر درمان باید یک دوره معین سپری شود. انکولوژیست برنامه خاصی برای درمان هر فرد مبتلا در نظر می‌گیرد و تعداد جلسات را بر اساس شدت بیماری و توان بدنی فرد تعیین می‌کند. بر اساس پیشرفت بیماری در بدن، درمان فرد ممکن است از یک دوز در یک روز شروع شود و تا هفته‌ها ادامه داشته باشد.

گاهی ممکن است یک فرد تنها به یک جلسه شیمی درمانی نیاز داشته باشد. این فرد بعد از شیمی درمانی باید مراقبت های بعد از شیمی درمانی را برای بهبود شرایط بدنش در پیش بگیرد. در بیمارانی که به بیش از یک دوره شیمی درمانی نیاز دارند، با تشخیص پزشک بعد از یک جلسه درمان یک هفته استراحت برای بیمار در نظر گرفته می‌شود و بعد از یک هفته دوره دوم درمان روی فرد انجام می‌پذیرد.

درمان وضعیت روحی بیمار در مراقبت‌ های بعد از شیمی درمانی

ممکن است برخی افراد مبتلا به سرطان از لحاظ عاطفی و روانی روحیه خود را از دست بدهند. برای تقویت روحیه این دسته از افراد، مشاور یا روان‌شناسانی در نظر گرفته می‌شوند تا همراه بیمار بوده و به او کمک کنند تا بهتر بتواند با قضیه بیماری و روند درمان کنار بیاید.

عوارض بعد از شیمی درمانی

امروزه با پیشرفت علم عوارض جانبی شدید بعد از شیمی درمانی تا مقدار قابل‌ملاحظه‌ای قابل‌کنترل شده است. در برخی افراد، بسته به نوع پیشرفت بیماری و مقاومت بدنی وی، این عوارض گاهی شدید و گاهی به طور خفیف ظاهر می‌شوند. در مواردی نادر نیز عوارض جانبی در فرد احساس نمی‌شود. در ادامه به انواع عوارض شیمی درمانی اشاره می‌کنیم. رایج‌ترین عوارض شیمی درمانی که برای رفع آن‌ها مراقبت های بعد از شیمی درمانی تعریف می‌شود، عبارت‌اند از:

حالت تهوع بعد از شیمی درمانی

مراقبت های بعد از شیمی درمانی برای حالت تهوع و استفراغ

جالت تهوع بعد از شیمی درمانی چند روز طول می کشد؟

این عارضه در ۷۰ درصد از بیماران شیمی درمانی دیده می‌شود. در اکثر موارد با تجویز داروهای ضد تهوع تا حدودی از بروز این عارضه جلوگیری می‌شود. برای سردرد و حالت تهوع بعد از شیمی درمانی چی بخوریم؟

در پاسخ به این سؤال که برای افراد شیمی درمانی شده بسیار پیش می‌آید، باید گفت که داروی مصرفی شما باید داروی تجویز شده از طرف پزشک متخصص باشد، اما زنجبیل و دیگر محصولات به دست آمده از زنجبیل می‌تواند برای این عوارض مفید باشند.

مراقبت های بعد از شیمی درمانی برای ریزش مو

بعد از آغاز چند هفته از شیمی درمانی، موی سر بیمار نازک شده و یا می‌ریزد. این ریزش مو ممکن است در هر قسمتی از بدن باشد. بعد از درمان کامل بیمار، موی بدن مجدداً رشد می‌کند و هیچ عوارض خطرناکی برای بیمار ندارد. فقط گاهی ممکن است برخی بیماران به دلیل ریزش مو و تغییر در ظاهرشان دچار افت روحیه و ناراحتی شوند. در این مواقع بیمار برای حفظ روحیه خود بهتر است با یک مشاور و یا روان‌پزشک در ارتباط باشد. مشاوره پزشکی آنلاین می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار باشد.

مراقبت های بعد از شیمی درمانی برای خستگی بیش از حد بیمار

یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی، خستگی بیش از حد بیمار است. طبق نظریه‌های پزشکان این خستگی می‌تواند به طور مداوم و یا بعد از انجام اعمالی خاص در فرد بیمار به وجود بیاید؛ به همین علت بر روی مراقبت های بعد از شیمی درمانی تأکید می‌شود تا این خستگی موجب بروز مشکلات فیزیکی دیگر در فرد نشود.

مراقبت های بعد از شیمی درمانی برای اختلالات شنوایی

مراقبت شنوایی بعد از شیمی درمانی

شیمی درمانی اثرات سمی در افراد به جود می‌آورد که این اثرات گاهی به ناشنوایی دائمی و یا کم‌شنوایی در فرد نیز منجر می‌شوند. برای مقابله با این مورد حتماً باید با مشاهده علائم کم‌شنوایی، با پزشک متخصص مشورت شود.

بی‌اشتهایی پس از شیمی درمانی

بی‌اشتهایی نیز یکی دیگر از عوارض شیمی درمانی است. گاهی این عارضه تا انتهای دوره درمان ممکن است طول بکشد. بی‌اشتهایی اگر موجب ضعف شدید بیمار نشود، مشکل چندان مهمی برای بیمار به وجود نمی‌آورد.

مشکل باروری پس از شیمی درمانی

در این دوره فرد بیمار میل به رابطه جنسی را از دست می‌دهد. به همین علت مشکلاتی در بارداری او به وجود می‌آید. البته این مشکل و عارضه بعد از تکامل دوره درمان از بین می‌رود؛ بنابراین در این موردنیاز به مراقبت های بعد از شیمی درمانی چندان احساس نمی‌شود.

مشکلات گوارشی بعد از شیمی درمانی

با انجام شیمی درمانی تعداد زیادی از سلول‌های آسیب دیده بدن دفع می‌شوند. دفع این سلول‌ها با بروز اسهال در بیمار انجام می‌گیرد. گاهی نیز امکان دارد که پس از آغاز دوره درمان فرد دچار یبوست شود. امر تغذیه بعد از اتمام شیمی درمانی بسیار مهم است و می‌تواند در رفع این مشکل تأثیر به‌سزایی داشته باشد. توصیه می‌کنیم پس از شیمی درمانی حتماً مشاوره رژیم داشته با یک متخصص تغذیه داشته باشید.

مراقبت های بعد از شیمی درمانی برای مقابله با مشکلات ذهنی و شناختی بیمار

طی تحقیقات انجام شده در این زمینه، ۷۵ درصد از بیماران در طول شیمی درمانی حافظه کوتاه‌مدت خود را از دست می‌دهند و یا تمرکز کافی بر روی کارهای خود ندارند. پس از اتمام دوره درمانی باید مطابق با نظر پزشک و روان‌پزشک مشکلات حافظه بیمار برطرف شود.

کاهش گلبول‌های سفید بدن در اثر شیمی درمانی

کاهش گلبول‌های سفید خون باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود. کم شدن گلبول‌های سفید بدن را نوتروپنی (Neutropenia) می‌گویند. این عارضه باعث می‌شود بدن فرد در مقابل عفونت‌ها آسیب پذیر باشد. یکی از اصلی‌ترین دلایل برای انجام مراقبت های بعد از شیمی درمانی این مورد است.

تغذیه بعد از اتمام شیمی درمانی

چه میوه هایی برای بعد از شیمی درمانی مفید هستند؟

تغذیه بعد از شیمی درمانی

تغذیه نیز در شمار مراقبت های شیمی درمانی قرار دارد. بعد از انجام هر دوره شیمی درمانی بر روی بدن فرد، تغییراتی در سیستم بدنی ایجاد می‌شود. برای کاهش این تغییرات و عوارض بعد از شیمی درمانی، تغذیه تأثیر مثبتی دارد. «بعد از شیمی درمانی چه بخوریم؟» این نیز یکی از مهم‌ترین سؤالاتی است که اکثر بیماران تحت درمان از پزشک می‌پرسند.

مراقبت های بعد از شیمی درمانی با تغذیه مناسب

تغذیه بعد از اتمام شیمی درمانی و غذاهایی که بیمار باید بخورد و یا از خوردن آن‌ها پرهیز کند، مورد مهمی است که پزشکان هم به آن پرداخته‌اند. به بیماران سرطانی توصیه می‌شود سبزی‌های خام و همچنین میوه‌های مفید برای شیمی درمانی را بیشتر مصرف کنند. البته از نظر بهداشتی باید وسواس زیادی به خرج دهند. همچنین تا جایی که می‌توانند از خوردن گوشت چرخ‌کرده که در غذاهای رستوران‌ها استفاده می‌شود، بپرهیزند.

بیمارانی که تعداد گلبول‌های سفید آن‌ها زیر ۵۰۰ است از خوردن سبزیجات خام و برخی میوه‌ها باید اجتناب کنند. مراقبت های بعد از شیمی درمانی تأثیر مهم‌تری از خود درمان بر روی فرد دارد. باید از میوه‌های مفید برای شیمی درمانی استفاده شود تا فرد بیمار قوای جسمانی خود را از دست ندهد. انگور و یا کشمش، طالبی و انجیر از جمله میوه‌های مفیدی هستند که برای این بیماران توصیه می‌شوند.

مراقبت‌های بعد از شیمی درمانی

عوارض درمان را می‌توان با مراقبت‌ های بعد از شیمی درمانی کاهش داد. فعالیت‌های مضر بعد از انجام شیمی درمانی و مراقبت‌های لازم در زیر نام برده شده است. بیماران سرطانی بعد از شیمی درمانی باید:

  • خواب کافی داشته باشند.
  • از رژیم غذایی مناسبی استفاده کنند.
  • روزانه نیم ساعت پیاده روی داشته باشند.
  • از مصرف سیگار و الکل بپرهیزند.
  • بهداشت فردی و غذایی خود را برای جلوگیری از ابتلا به عفونت به‌درستی رعایت کنند.
  • نوشیدنی‌های قنددار را کنار بگذارند.
  • وزن خود را در حالت تعادل نگه دارند.

رژیم غذایی سالم بعد از شیمی درمانی

در مراقبت های بعد از شیمی درمانی به داشتن رژیم غذایی سالم بسیار تأکید شده است. اگر از غذاها و مواد مفید در این دوران استفاده شود، بدن بیمار کالری و پروتئین کافی دریافت کرده و بهتر می‌تواند با این بیماری مقابله کند. یکی از موارد مراقبت های بعد از شیمی درمانی، مراقبت تغذیه‌ای است. در این دوران باید وعده غذایی بیمار کم‌حجم و تعداد وعده‌ها زیاد باشد. این افراد بهتر است غذاهایی را که به دمای اتاق رسیده‌اند مصرف کنند. از غذاهایی با کالری بالا و پروتئین‌دار استفاده کنند، همچنین باید تلاش کنند تا آب زیادی را در این دوران بنوشند.

فعالیت‌های ورزشی برای شیمی درمانی

شیمی درمانی از جمله موارد درمانی است که بیمار بعد از آن باید تحرک زیادی داشته باشد. یکی دیگر از مراحل مراقبت های بعد از شیمی درمانی، انجام حرکات ورزشی و تحرک زیاد برای فرد بیمار است. ورزش علاوه بر ایجاد تحرک برای فرد، استرس را نیز کم می‌کند و باعث می‌شود فرد از استرس‌ها و ناراحتی‌های این دوره به دور باشد.

ورزش بعد از شیمی درمانی

عسل و شیمی درمانی

یکی دیگر از بارزترین عوارض شیمی درمانی که حدود ۴۰ درصد از بیماران را مبتلا می‌کند، استوماتیت (stomatitis) است. برای از بین بردن این عارضه، آزمایشی انجام شده است که نشان می‌دهد استوماتیت ۳۱ درصد از بیماران سرطانی بعد از مصرف عسل از بین رفته است. افراد مبتلا به سرطان برای مراقبت های بعد از شیمی درمانی می‌توانند از عسل استفاده کنند.

مراقبت های بعد از شیمی درمانی و رعایت موارد بهداشتی

رعایت موارد بهداشتی نیز جزو مراقبت های بعد از شیمی درمانی محسوب می‌شوند. این مراقبت‌ها به دو دسته کلی قابل تقسیم هستند:

  • رعایت بهداشت شخصی: فرد بعد از انجام شیمی درمانی باید بهداشت فردی خود را به‌درستی رعایت کند. به طور مداوم دستان خود را با آب و صابون بشوید، لباس‌های خود را هر روز عوض کند، استحمام منظم داشته باشد، سرویس بهداشتی که بیمار از آن استفاده می‌کند باید به طور مداوم شسته شده و ضدعفونی شود.
  • رعایت بهداشت غذایی: مواد غذایی استفاده شده توسط بیمار در شمار مراقبت های بعد از شیمی درمانی قرار می‌گیرد. سبزیجاتی که این افراد مصرف می‌کنند باید به طور کامل شسته شوند، محصولات دامی را کامل بپزند و سطح آشپزخانه را همیشه مرتب و تمیز نگه دارند.

نکاتی برای مراقبت‌های بعد از شیمی درمانی

بیمارانی که شیمی درمانی بر روی آن‌ها انجام می‌گیرد، باید برنامه‌ریزی خاصی برای مراقبت های بعد از شیمی درمانی داشته باشند. برای جلوگیری از عفونت‌های دهان به‌جای دهان‌شویه، از محلول جوش شیرین و آب استفاده کنند. از خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده کنند، و مسواکی که از آن استفاده می‌کنند باید نرم باشد. مواد غذایی فاسد را به هیچ وجه استفاده نکنند. دستان خود را مکرراً بشویند و از حضور در مکان‌های شلوغ و غیربهداشتی بپرهیزند.

تمامی موارد گفته شده در بالا جزو مراقبت های بعد از شیمی درمانی هستند که فرد مبتلا برای بهبودی خود باید تمامی آن‌ها را رعایت کند.

مراقبت های لازم بعد از شیمی درمانی

مشاوره پذیرش ۲۴ برای مراقبت های بعد از شیمی درمانی

خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراهم شدن بسترهای غیرحضوری برای مشاوره‌های پزشکی، لازم نیست که فرد بیمار و یا تحت درمان قرار گرفته بارها به مطب یا بیمارستان مراجعه کند. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت مشاوره‌های پزشکی و خدمات درمانی، استفاده از سامانه پذیرش ۲۴ است.

با پذیرش ۲۴ به‌راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن با پزشک متخصص آنلاین خون، سرطان و آنکولوژی در مورد بیماری و شرایط خود مشورت کنید، تفسیر آزمایش‌ها و نسخه‌های خود را بپرسید و رژیم‌های غذایی مناسب دریافت کنید.

ویزیت آنلاین متخصص سرطان و انکولوژی

۳.۵/۵ (۱۲ نظر)

منبع
uchealth-wp-uploads.s3.amazonaws.commedia3.s-nbcnews.comwww.oncologynurseadvisor.comcdn.vox-cdn.compardiscancer.comwww.smhcharity.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
58 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
معصومه مجیدی
معصومه مجیدی
4 روز قبل

سلام بعد از شیمی درمانی ، مصرف مسکن و آنتی بیوتیک مجاز هست؟

نسرین
نسرین
8 روز قبل

سلام من در حین شیمی درمانی نفس تنگی خیلی زیاد گرفتم که حتی ۱۰قدم راه که میرم اکسیژنم میوفته و مثل اینکه از کوه رفتم بالا حتی به سرفه میوفتم دکتر زیاد رفتم گفتند ریه عفونت کرده بعد از یک هفته انتی بیوتیک هیچ تغییری نکردم الان تازه میگند عوارض شیمی درمانی چکار کنم چی بخورم خوب بشم

نسرین
نسرین
8 روز قبل

دکتر زیاد رفتم گفتند ریه عفونت کرده بعد از یک هفته انتی بیوتیک هیچ تغییری نکردم الان تازه میگند عوارض شیمی درمانی

نسرین
نسرین
8 روز قبل

سلام من در حین شیمی درمانی نفس تنگی خیلی زیاد گرفتم که حتی ۱۰قدم راه که میرم اکسیژنم میوفته و مثل اینکه از کوه رفتم بالا حتی به سرفه میوفتم چکار کنم چی بخورم خوب بشم

شاملی
شاملی
2 ماه قبل

سلام مادرم شیمی درمانی انجام میده دفعه سوم هست انجام داده و یک هفته دیگه دفعه چهارم باید بره
الان مچ دوتا پاهاش گرفته شدید حتی نمیگذاره دست بزنیم میخواستم بدونم عوارض شیمی درمانی هست؟چیکارباید بکنیم کمتربشه دردش

مدینه موسوی
مدینه موسوی
3 ماه قبل

با سلام روز چهارم شیمی درمانی هستم از قسمت فک دندان و سردرد رنج میبرم

سامان
سامان
3 ماه قبل

سلام مادربزرگ من مبتلا به سرطان تخم دانه ۱جلسه شیمی درمانی کرده الان که ۲هفته گذشته ونزدیک شیمی درمانی دومه سر درد شدید میگیره بیهوش میشه ومیخوره زمین میتاستم بدونم طبیعیه؟

آخرین ویرایش 3 ماه قبل توسط سامان
محمد
محمد
3 ماه قبل

سلام محمد هستم پدرم شیمی درمانی شده بعد از آن حالت ضعف و جان درد سردرد دارد چکار باید بکنم لطفاً رهنمای کنید

اعظم عطفی
اعظم عطفی
6 ماه قبل

سلام با تشکر بیمار من بعد از جراحی کولکتومی توتال و با داشتن دیابت نوع ۲ و تزریق انسولین بعداز شیمی درمانی البته نوبت اول دچار تب ۳۹ و نیم شده چکار کنم .

مریم
مریم
7 ماه قبل

ایابعداز کیمو حافظه مریض دوباره خوب میشود؟

زینب
زینب
7 ماه قبل

سلام مادر من سرطان سینه داره ازچشماشم از میاد برای. درمانش چکار باید کرد

طاهری
طاهری
7 ماه قبل

سلام.خانم.من.شمین.درمانی.اول.داده.یه.چنده.رنوزحالت.تهوع.استخوان.درد.سرگیچه.داره.باید.چکارکنیم

علیرضا
علیرضا
پاسخ به  طاهری
4 ماه قبل

سلام همسر من تازه شیمی درمانی ‌‌شروع کرده و دو نوبت دارو گرفته روز دوم شیمی درمانی که انجام داد حالت تهوع و و گلو درد و لرزش بدن داشت و همش حالت خواب آلودگی داره ‌‌هیچی نمیخوره لطفاً راهنماییم کنید با تشکر

آرزو
آرزو
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر حدود دوسال هست درمان تزریقی دارم از جمستا و کربوپلاتین و دگزا استفاده میشود
چندنوبتی هست احساس سبکی و گیجی شدم و خستگی فراوان به دستور پزشک دگزا عوض شد و هیدرو کورتیزون جایگزین شد شرایطم بهتر هست ولی خوب نشدم چه دستوری میفرمایید گیجی و خستگی خیلی اذییتم میکند ممنون از جوابگویی شما

مریم
مریم
7 ماه قبل

سلام ببخشید بعد از شیمی درمانی بدنم خیلی داع میشه وحرارت بیشتری دارم علتش چیه وراه درمان آن چیست

عاطییی
عاطییی
پاسخ به  مریم
6 ماه قبل

سلام خاستم بدونم الان حالتون چطوره

معصومه
معصومه
پاسخ به  مریم
3 ماه قبل

سلام سدر و حنا آب کن رفتی حموم به تمام بدنت بمالبعد از پنج دقیقه بشور

معصومه پاسخ به مریم
معصومه پاسخ به مریم
پاسخ به  معصومه
3 ماه قبل

الان پروید نمیشی یائسه شدی گر میگیری بدنت داغ میشه منم همینتوری شدم

پریسااسدی
پریسااسدی
10 ماه قبل

درخصوص درد بعدازشیمی درمانی ویبوست باید چ کاری انجام داد

سپیده
سپیده
10 ماه قبل

سلام ممکنه راهنمایی کنید برای درد مفاصل مخصوصا مچ پا و درد زیر زانو و کمر که برابر شیمی درمانی بوجود میاد چه کار باید انجام دهم تا از دردش کاسته شود با تشکر

معصومه پاسخ به سپیده
معصومه پاسخ به سپیده
پاسخ به  سپیده
3 ماه قبل

سلام بایدگرم نگه داری

فقط خداااا
فقط خداااا
پاسخ به  سپیده
1 ماه قبل

فقط اجازه خوردن استامینوفن میدن ،

محمد
محمد
10 ماه قبل

سلام مادرم سرطان کلیه کبد و استخان دارد،توده..اوایل درمانش هستیم..دوز اول امبول زومتا را۶روز میشه تزریق کرده اماخیلی سردرد وتن درد داره..دارو هم چون گدوئن داره مسکن نمیشه بهش بدیم..تاچندروزدیگه ک ببریمش دکتر..خیلی درد داره توراخدا بگین ک چ مسکنی بدیم تااروم بشه

افسانه
افسانه
پاسخ به  محمد
7 ماه قبل

سلام عزیزم من مادرم استخوان درد داشت روغن دارچین استفاده کردم معجزه کرد شما هم استفاده کن ضرر نداره انشاله جواب بگیرید

معصومه پاسخ به محمد
معصومه پاسخ به محمد
پاسخ به  محمد
3 ماه قبل

منم شیمی درمانی که میشدم دردداشتم به دکترم گفتم برام مورفین نوشت کمی ساکت میشد

سمیه دلخاک
سمیه دلخاک
11 ماه قبل

سلام سمیه دلخاک هستم دوسال شیمی درمانی شدم دو ماه ک تمام شد ولی عوارض زیاد دارم استرس داردم عرق زیاد خستگی زیاد کمر درد و هنوز پروید نشدم دکتر بهم گفته برای ترک ولی نتونستم سیگار مصرف دارم هم زمان درمان شیمی در مانی هم الان نمیدونم چیکار کنم دکتر مشاور گفته برم هزینه آنقدر زیاد نمیتونم موهام از برج ریزش زیاد داره ک خود زمان شیمی درمانی آنقدر ریزش مو نداشتم ورزنم زیاد اومده پایین نمیدونم چیکار کنم

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  سمیه دلخاک
4 ماه قبل

با مشورت انکولوژتون ویتامین و قرص مجسترول برای اشتها استفاده کنید

شکوفه
شکوفه
پاسخ به  شکوفه
4 ماه قبل

البته زمان شیمی درمانی هیچ ویتامینی استفاده نمیشه
کمک میکنه به سلول سرطانی و خطرناکه
برای بعد از دوره درمان و ی تایمی بگذره میشه احتمالا استفاده کرد

معصومه پاسخ به سمیه
معصومه پاسخ به سمیه
پاسخ به  شکوفه
3 ماه قبل

سلام باید باتجویزدکترباشه خطرناکه

سواری
سواری
1 سال قبل

سلام من زن ۳۷ ساله هستم وبه سرطان پستان مبتلا بودم چهار ماه پیش توده را عمل کردم و۸جلسه شیمی درمانی انجام دادم الان ۴۰ روز است از پایان شیمی میگذرد ودر حال حاضر قرص نولوامون وکلدی ساپورت مصرف میکنم ومنتظر پرتو درمانی هستم سوالم این است تمام بدنم وبخصوص پاهایم درد دارند وخسته ام وجای عمل درد دارد علت چیست

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سواری
6 ماه قبل

سلام چند سال توده داشتی مامان منم توده ۸جلسه شیمی درمانی ۳۰ جلسه پرتو درمانی و۸جلسه آمپول پکتونا اونم هزینه اش هر جلسه ۲۰ میلیون نمدونیم چه کار کنیم

معصومه
معصومه
پاسخ به  فاطمه
5 ماه قبل

سلام مراکز خیریه هستن که پیش فاکتور ببرین هزینه اون بهتون میدن
خیریه امدادگران گران عاشورا

حسین
حسین
پاسخ به  فاطمه
1 ماه قبل

پرتو درمانی هرجلسش ۲۰ تومنه؟

مهر
مهر
پاسخ به  فاطمه
24 روز قبل

سلام شما چی کار کردید پکتونارو؟

معصومه پاسخ به سواری
معصومه پاسخ به سواری
پاسخ به  سواری
3 ماه قبل

سلام پرتودرمانی تموم بشه کم کم اثر اروپا ازبین میره وخوب میشی منم توده داشتم همینتوری بودم الان ۲ماه پرتودرمانیم تموم شده خوب شدم انشالا خوب میشید منم ازهمون قرصها میخورم عوارض قرصاست

سحر
سحر
1 سال قبل

باسلام معمولا عمل جراحی سرطان سینه چه مدت بعد از شیمی درمانی انجام میشه؟

فاطمه
فاطمه
پاسخ به  سحر
6 ماه قبل

سلام چند سال بود توده داشتی مامان منم توده داره برا اون بعد درمان هاش آمپول پکتونا نوشته هزینه اش خیلی بالا

مسعود
مسعود
پاسخ به  سحر
5 ماه قبل

با سلام بستگی به جراحی شما داره بعضی یک ماه بعد از جراحی بعضی یکسال

سعیده
سعیده
1 سال قبل

سلام دختر۱۰ساله من شیمی درمان میشه بعدشیمی درمان خیلی بدن دردوخستگی وبی حالی داره توراخداراهنماییم کنین من یه مادرم دارم ازنگرانی میمیرم

اکبر
اکبر
پاسخ به  سعیده
1 سال قبل

با عرض سلام
این عارض طبیعی هستن فقط روحیه بدید
فقط با دکتر خودش مشورت کنید

زهره حقیقی
زهره حقیقی
پاسخ به  سعیده
1 سال قبل

تا چند روز بعد از شیمی درمانی نفس تنگی طبیعی ست

ناهید
ناهید
پاسخ به  زهره حقیقی
1 ماه قبل

ده روزه پنجمین جلسه شیمی درمانی رو انجام دادم تنگی نفس دارم از عوارض میتونه باشه

مهدی بزرگ زاده
مهدی بزرگ زاده
پاسخ به  سعیده
7 ماه قبل

من پیوند کلیه هستم شیمی درمانی آسیب نمیران له کلیه

افسانه
افسانه
پاسخ به  سعیده
7 ماه قبل

سلامدعزیزم روغن دارچین براش استفاده کن

محمد
محمد
پاسخ به  سعیده
4 ماه قبل

عوارض جلسات شیمی درمانیست این علایم طبیعیه
و مطمینا درمان در بدن کارایی داره و اثر میکنه عوارض داره.با تغذیه مناسب بیمار بعد چند روز به حال طبیعی برمیگرده. .

معصومه
معصومه
پاسخ به  سعیده
3 ماه قبل

شیره بادام و خرفه مخلوط هم براش درست کن
بلدرچین بکوب یا اسیاب کن بریز تو شیشه با پیاز و نمک نصف استکان آب بریز روش درش ببند بزارتو یه ظرف آب تا جوش بیاد زیرشکم کن تا دو ساعت بعد آبش بده بخوره

معصومه پاسخ به سعیده
معصومه پاسخ به سعیده
پاسخ به  سعیده
3 ماه قبل

انشالا خداشفا بده نگران نباشید خوب میشه فقط بهش روحیه بدید خوشحالش کنید

سمیه
سمیه
1 سال قبل

سلام مادر من سرطان پستان دارن عمل کردن والان تحت شیمی درمانی هستن ولی متاسفانه حال خوبی ندارن در هر نوبت تزریق معده درد دارن ضعف دارن تروخدا راهنماییم کنید من دارم دق میکنم

اکبر
اکبر
پاسخ به  سمیه
1 سال قبل

با عرض سلام
چون معده ما ایرانی ها ضعیف هستش بخاطر مواد غذایی هورمونی و کود شیمایی ولی درد بعد شیمیدرمانی موقت
پزشک من سیرابی رو به گفت بخورم

مژگان
مژگان
پاسخ به  سمیه
9 ماه قبل

ضعف و حالت تهوع و بی اشتهایی بعد از شیمی درمانی طبیعیه.دکتر به بابای من ضد تهوع میداد که البته اثر زیادی نداشت. بعد از دو روز کم کم درست میشد و می‌تونست غذا بخوره. قبل از انجام هر جلسه شیمی درمانی، ما غذاهای مقوی مثل مرغ و ماهی و سوپ جو دو سر با مرغ و گشنیز و … بهش می‌دادیم و حسابی تقویتش میکردیم. در روز شیمی درمانی هم، دقیقا بعد از انجام شیمی درمانی تا قبل از اینکه اشتهاش کور بشه، میبردیمش رستوران و جوجه کباب یا زرشک پلو بهش می‌دادیم. روزها براش سریال کره ای می‌داشتیم تا مشغول بشه و حواسش پرت بشه. ضمنا حتما باید میوه و سبزیجات رو با مایع ظرفشویی بشورید بعد استفاده کنید تا میکروبها شسته شوند چون بدن بیمار شیمی درمانی ضعیفه و زود مریض میشه. سخت و ترسناکه ولی تموم میشه. ان شاالله همه بیماران حالشون خوب بشه.

بهمن
بهمن
پاسخ به  مژگان
6 ماه قبل

وای من پدرم دیروز دوز دوم شیمی درمانی رو زده،ااان اصلا ن حال داره ن هوشیاری،دارم دق میکنم

رمضان حاتمیان
رمضان حاتمیان
1 سال قبل

تنگی نفس بعد شیمی علت چیست؟

رمضان حاتمیان
رمضان حاتمیان
پاسخ به  رمضان حاتمیان
1 سال قبل

علت تنگی نفس بعد درمان و راهکار؟

سارا
سارا
پاسخ به  رمضان حاتمیان
1 سال قبل

منم سوالم همینه کاش یکی پاسخگو باشه

رحمانی
رحمانی
پاسخ به  سارا
4 ماه قبل

طبیعیه منم اینجوریم ضربان قلبم میره بالا تنگی نفس میگرم البته تا سه روز بعد از شیمی درمانی

صالحی
صالحی
1 سال قبل

سلام من خیلی حالت تهوع دارم کلا روح وروان بهم ریخته

معصومه
معصومه
1 سال قبل

سلام وعرض ادب.علت اینکه بعضی از بیماران را اول شیمی درمانی می کنند بعد عمل چیست

اکبر
اکبر
پاسخ به  معصومه
1 سال قبل

با عرض سلام
بخاطر اینکه توده یا غدد ضعیف تر بشه

دکمه بازگشت به بالا