سردرد کودکان را چطور درمان کنیم؟ علت سردرد کودکان

سردرد یکی از دردهای آزاردهنده است که سن و سال نمی‌شناسد و همه افراد را درگیر می‌کند. با توجه به اینکه علت سردرد در کودکان ۱۰ ساله یا کوچکتر والدین را نگران می‌کند تصمیم داریم در این مطلب به این سوال‌ها پاسخ دهیم که سردرد کودکان از چیست؟ و برای سردرد کودکان چی خوبه؟
اگر می‌خواهید در این زمینه اطلاعات دقیقی داشته باشید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

کودکان هم مانند بزرگسالان درد و ناراحتی در سر را تجربه می‌کنند. اما علت سردرد در کودکان با علت سردرد در بزرگسالان متفاوت است. در واقع در اغلب موارد علت سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر سرماخوردگی است که خطرناک نیستند. با این‌حال اگر کودک از این عارضه رنج می‌برد اولین اقدام باید پیدا کردن علت آن باشد.

علت سر درد کودکان چیست؟

کودکانی که سردرد را تجربه می‌کنند متناسب با شدت آن کیفیت زندگی خود را از دست می‌دهند. با توجه به اینکه معمولاً سردرد با علت ثانویه به علت ابتلا به یک بیماری خاص اتفاق می‌افتد، دکتر سردرد ابتدا سعی می‌کند عامل زمینه‌ساز را پیدا کند تا بتواند با درمان آن علت سردرد کودکان را از بین ببرد.

علت‌های سردرد در کودکان به دو نوع علت اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود.

سردرد کودکان با علت اولیه

موارد زیر مهم‌ترین علت‌های سردرد در کودکان ۵ ساله و بزرگتر است که علت اولیه دارند و نشانه بیماری خاصی نیستند. این سردردها به علت تغییراتی در بافت مغز اتفاق می‌افتند و شامل اغلب سردردهای کودکان می‌شوند. سردرد در کودکان ۶ ساله یا کوچک‌تر و بزرگتر بروز می‌کند و مختص سن خاصی نیست.

سردرد تنشی چند دقیقه طول می‌کشد و علت سردرد پیشانی در کودکان است. این دردها در شقیقه و دو طرف سر کودک بروز می‌کند و ممکن است سردرد کودکان در خواب آن‌ها هم اختلال ایجاد کند و الگوی خواب را به هم بزند یا این‌که موجب انتشار درد در قسمت پشت گردن هم شود. سردرد تنشی در برخی کودکان ممکن است با عوارض پوستی هم همراه باشد.

سردرد تنشی علت سردرد کودکان در بالای سر است و والدین را به شدت نگران می‌کند؛ سوال اغلب والدین این است که سردرد کودکان نشانه چیست؟

واقعیت این است که برخی از کودکان در اثر استرس دچار سردرد یا بی‌قراری می‌شوند. معمولاً علت سردرد در کودکان ۷ ساله ترس و استرس ورود به مدرسه است. حتی کودکانی که والدین آن‌ها با هم اختلاف دارند و اختلاف و تشنج را تجربه می‌کنند، ممکن است سردرد داشته باشند.

  • سردرد میگرنی کودکان

سردرد میگرنی سن و سال خاصی ندارد و از نوزادان تا کودکان و بزرگسالان را درگیر می‌کند. البته در بین کودکان با سن بالاتر بیشتر از نوزادان شاهد بروز سردرد میگرنی هستیم. با این‌حال علت سردرد در کودکان ۸ ساله یا بزرگتر که مبتلا به میگرن هستند شناخته نشده است.

اما احتمالاً مسائل ژنتیکی در ایجاد آن دخیل باشد. بروز سردرد و حالت تهوع در کودکان و حساسیت به نور می‌تواند یک نشانه جدی سردرد میگرنی باشد. البته داروهای میگرن برای سردرد در کودکان ۶ ساله و بالاتر تجویز می‌شود.

سردرد با علت ثانویه

سردرد با علت ثانویه به سردردهایی گفته می‌شود که در اثر یک بیماری خاص، عفونت یا ضربه اتفاق می‌افتند.

  • عفونت و تب کودکان

شایع‌ترین علت سردرد در کودکان ابتلا به عفونت‌هایی نظیر سینوزیت، عفونت گوش و گلو است. وقتی کودک علاوه بر سر درد تب هم دارد باید به عفونت مشکوک شد.

متخصص بیماریهای مغز و اعصاب به علائم بالینی همراه سردرد توجه می‌کند و از روش‌های تشخیصی برای پیدا کردن علت سردرد کودکان استفاده می‌کند تا بتواند مناسب‌ترین دارو را تجویز کند.

  • ضربه سر

بروز سوانح ممکن است با ضربه به سر کودک همراه باشد و سردرد ایجاد کند. معمولاً سردرد کودک ۶ ساله یا بزرگتر در بازی یا در اثر زمین خوردن ایجاد می‌شود. برای کودکی که با این علت سردرد را تجربه کند باید هر چه سریع‌تر اقدمات تشخیصی لازم انجام شود تا از وخیم شدن اوضاع جسمی او جلوگیری شود.

درصورتی‌که بعد از سانحه رانندگی یا پرت شدن از بلندی کودک سردرد داشته باشد باید برای تشخیص دقیق علت سردرد به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنید. برای دریافت لیست بهترین دکترها می‌توانیدب ه سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید.

  • مشکلات مغزی کودکان

با اینکه بروز سردرد به دلیل تومور خیلی شایع نیست، اما در برخی از کودکان علت سردرد آبسه یا تومور مغزی است که موجب ایجاد فشار روی مغز می‌شود. کودکانی که به این عارضه مبتلا می‌شوند علائمی نظیر اختلال در بینایی، سرگیجه و عدم تعادل و هماهنگی دارند.

  • سردرد کودکان به علت غذاهای خاص

برخی از کودکان سردرد را به دلیل استفاده از خوراکی‌ها یا نوشیدنی‌های خاص تجربه می‌کنند. به طور مثال نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه یا خوراکی‌های حاوی نیترات که در گوشت‌های پخته شده به عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود می‌تواند موجب ایجاد سردرد در کودکان شود. خیلی از اوقات دلیل سردرد در کودکان ۶ ساله مصرف سوسیس و کالباس یا بیکن است. در این موارد به جای استفاده از قرص و شربت سردرد کودکان بهتر است مصرف این خوراکی‌های را قطع کنید.

  • سردرد کودکان در سرماخوردگی

سردرد کودکان در سرما خوردگی نشانه‌ی خطرناکی نیست و همره با آبریزش بینی، عطسه، بی‌اشتهایی بروز می‌کند. سردرد پیشانی در کودکان به دلیل سرماخوردگی آن‌ها را بیحال و خسته می‌کند.

برای درمان سردرد پیشانی در کودکان که به علت سرماخوردگی ایجاد شده می‌توانید از شیوه‌های درمان سردرد کودکان در طب سنتی استفاده کنید و درد را کم کنید.

شیوه تشخیص علت سردرد در کودکان چگونه است؟

وقتی برای تشخیص علت بروز سردرد در کودکان به پزشک مراجعه می‌کنید، اولین اقدام پزشک معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال از بیمار است. بدین منظور پزشک از کودک یا از والدین او در مورد زمان بروز سردردها، شدت، اتفاقات اخیر یا شرایط روحی کودک، همچنین بیماری‌هایی که کودک به آن مبتلا است سوال می‌کند. همچنین لازم است پزشک در مورد الگوهای رفتاری، شخصیتی و الگوی خواب کودک را هم بررسی کند تا بتواند وضعیت او را بهتر ارزیابی کند.

در قدم بعدی برای بررسی دقیق‌تر و تشخیص درست لازم است از آزمایش‌های دقیق استفاده شود. این آزمایش‌ها شامل موارد زیر است.

  • آزمایش خون
  • MRI
  • سی‌تی‌اسکن
  • پلی‌سومنوگرام

شیوه‌های درمان سردرد کودکان چگونه است؟

اغلب اوقات درمان سردرد کودکان در خانه و از طریق والیدن انجام می‌شود. درمان خانگی سردرد کودکان شامل استراحت کردن، افزایش نوشیدن مایعات و استفاده از داروی سردرد کودکان است که بدون نسخه می‌توان آن را از داروخانه تهیه کرد.

دارو برای سردرد کودکان

داروهای بدون نسخه که ضد درد هستند و علت سردرد کودکان ۶ ساله را از بین می‌برد شامل استامینوفن و آسپرین است. البته در مصرف آسپرین باید به دو نکته توجه کنید.

نکته‌ی اول اینکه آسپرین را حتماً برای کودکان بالای دو سال که در دوران بهبودی بیماری ویروسی یا آنفولانزا نباشد استفاده کنید. همچنین بهتر است بدانید مصرف آسپرین می‌تواند موجب بروز علائم سندرم ری در کودکان شود.

اگر از تاپیک سردرد کودکان نی نی سایت پاسخ سوالات خود را نگرفته‌اید می‌توانید به سایت پذیرش۲۴ مراجعه کنید و از دکتر مغز و اعصاب آنلاین وقت مشاوره بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که کودک شما به علت سردرد دچار اختلال در بینایی، استفراغ یا تب شود یا سطح هوشیاری‌اش کاهش پیدا کند باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

 سوالات متداول سردرد کودکان

  • سردرد کودکان و کرونا ارتباطی به هم دارد؟

کودکانی که به کرونا مبتلا می‌شوند علائمی مانند سردرد، گلو درد، تب و سرفه و ناراحتی‌های گوارشی مانند اسهال و استفراغ را تجربه می‌کنند.

  • آیا درمان سردرد در سن و سال کودک تاثیری دارد؟

درمان سردرد در کودکان ۶ ساله با کودکان بزرگتر تفاوت دارد. چون پزشک متناسب با سن و یال بیمار دارو تجویز می‌کند.

  • برای پیشگیری از سردرد کودکان چی خوبه؟

داشتن خواب کافی و منظم و ورزش کردن، مدیریت استرس از اقدامات مهمی است که در صورت انجام آن‌ها می‌توانید از بروز سردرد در کودکان پیشگیری کرد. همچنین بهتر است والدین خوراکی‌هایی که سردرد کودکان را تحریک می‌کند بشناسند.

۳.۳/۵ (۲۷ نظر)

منبع
mayoclinic.orghopkinsmedicine.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
53 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
حسی
حسی
1 ماه قبل

من خودم ۱۰ سال دارم از وقتی ۶ سالم شد سرم درد کرد هرچه قدر دارو پزشک سرم هیچ کودمشون فایده نداشت.

مهدی
مهدی
2 ماه قبل

سلام پسرم ۹سالشه بدجور مریض شد سرماخوردالان میگه سرم در می‌کنه ابریزشم داره

هستی
هستی
2 ماه قبل

نگاه کردن به تلویزیون به مدت زیاد وهمچنین گوشی وبیدار ماندن تا ۱۲ شب سعی کنید برق ونور بیشتراز ساعت ه نه شب تو چشم بچه نخوره ، درمانش همین پیشگیریهاست ، دندان عفونتی وسرفه های خشک طولانی هم باعث سردرد میشه

‌ندا هستم ۹ سال دارم بیشتر شبها سردرد دارم‌
‌ندا هستم ۹ سال دارم بیشتر شبها سردرد دارم‌
2 ماه قبل

ندا هستم ۹سال‌دارم‌‌بیشتر شبها سردرد می‌گیرم

ROZA
ROZA
3 ماه قبل

سلام من ۱۳ سالمه و در کل سرم سردرد شدید دارم قرص هم میخورم و سِرُم هم زدم ولی هنوز سردرد شدید دارم

سهیل
سهیل
4 ماه قبل

سلام یه پسر۷ ساله دارم گاها سردرد میگیره تااستفراغ کنه خوب بشه چی باید کنم

مینا عبدلهی
مینا عبدلهی
پاسخ به  سهیل
3 ماه قبل

سلام خوبین،پسر منم اونجوری بی حوصله شبها نمیخابه

فرح بخش
فرح بخش
5 ماه قبل

سلام دختر من ۹سالشه‌دو هفته است عصرا سر درد میشه بیشتر پیشانی وچشماش را هنمایم کنید

آخرین ویرایش 5 ماه قبل توسط فرح بخش
محمد جواد
محمد جواد
پاسخ به  فرح بخش
9 روز قبل

سلام پسرم ۱۰ سالشه سه چهار روزه سردرد میگیره باقرص موقت خوب میشه بعد دوباره میگه احساس ویز ویز در سرش میکنه چکار کنم

لطف‌الله
لطف‌الله
5 ماه قبل

سلام من ۱۲سال دارم گهگاهی سردرد دارم

فرناز
فرناز
پاسخ به  لطف‌الله
2 ماه قبل

سلام من هم دوازده سال دارم هم سردرد شدیدی دارم که اصلاً نمی تونن تحمل کنم

هلیا
هلیا
5 ماه قبل

سلام دختر من ۴ سالشه یک هفته میگه که سردرد دارم

هلیا
هلیا
پاسخ به  هلیا
5 ماه قبل

چکار کنم‌خوب بشه علتش چیه

فرشته
فرشته
پاسخ به  هلیا
5 ماه قبل

شاید عفونت داره
مثل خواهر من ☹️

اوا
اوا
پاسخ به  فرشته
2 ماه قبل

سلام عفونت چی داشت خواهرتون

اوا
اوا
پاسخ به  هلیا
2 ماه قبل

سلام دخترتون سردردش خوب شد

پارمیس
پارمیس
پاسخ به  هلیا
16 روز قبل

سلام دختر منم چهار سالشه..سه روز همش میگه سرم درد میکنه علایم دیگه هم نداره فقط سر درد و بیحالی اصلا هیچی هم نمیخوره خیلی نگرانشم چکار کنم

فاطیما
فاطیما
6 ماه قبل

سلام دخترمن۹سالشه سردرد داره

نازلی
نازلی
6 ماه قبل

سلام دختر من ۹ سالشه سردرد داره

نازلی
نازلی
6 ماه قبل

سلام

معصومه منتظری
معصومه منتظری
پاسخ به  نازلی
2 ماه قبل

سلام من دخترم ۸ساله شه ساعت ۷ سبح سردرد شدیدی گرفته بود من یه استامینوفن دادم بهش بعد بهم گفت که وقتی استامینوفن رو میخوره وقتی قورت میده سرش بهتر میشه وقتی میره تو معدش سردردش شدید تر میشه میخاستم ببینم التش چیه

سادینا نجفی
سادینا نجفی
7 ماه قبل

سلام دخترمن ۱۰سالشه هروقت سرمامیخوره سردرد شدید میگیره باتب آیا این عادیه تودوران سرماخوردگی؟ ممنون ازتون

زهرا پناهنده
زهرا پناهنده
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر دختر من چهار ساله توی یک هفته سه بار گفته سردرد دارم و حالت تهوع هم داشته و خواب‌آلود هم بوده لطفاً بگین چکار کنم

مریم
مریم
پاسخ به  زهرا پناهنده
3 ماه قبل

سلام پسرم سردرد داره از پیشانی حالت تهوع خیلی کم داره چکار کنم

راشین
راشین
7 ماه قبل

سلام وقت بخیر خسته نباشید .ببخشید دخترم ۱۱ سالشه الان دو سالی میشه که زیاد سر درد میگیره قسمت سمت چپش بیشتره تو فامیل نزدیک هم میگرن داریم به نظر شما این هم میگرن داره ..چه کار باید بکنم

هستی
هستی
پاسخ به  راشین
2 ماه قبل

کاملا درسته علتش چشم ضعیفه ازنور لامپ شدید وگوشی دورش کن

نازنین زهرا
نازنین زهرا
7 ماه قبل

سلام دختر من ۷سالشه یه یک ماهی میشه ک میگه سردرد دارم چیکار کنم ک خوب بشه علتش چیه

یوکابد افشار
یوکابد افشار
پاسخ به  نازنین زهرا
5 ماه قبل

سلام دختر من بعد از اینکه سرماخوردگی خوب شد سردرد داره قسمت پیشانی خیلی نگرانم بچه کوچولو کنار داره چه دکتری باید ببرم لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

باران
باران
پاسخ به  یوکابد افشار
2 ماه قبل

باید دکتر ارفانیان ببرینش

سید آرتین رحیمی
سید آرتین رحیمی
9 ماه قبل

سلام پسرم ۱۱ سالشه بیشتر اوقات سر درد داره چشم چپش ضعیفه عینک هم نمیزنن آیا علت سردرد میتونی ضعیفی چشمش باشه

فرشته
فرشته
10 ماه قبل

سلام خسته نباشید دخترم ۱۱ سالش هست کم کم سر درد داشت الان سر درد ش بیشتر شده ترس در خواب دارد خیلى نکران هستم توان دکتر رفتن را هم ندارم لطف کنید مرا رهنمایى کنید ممنون تون میشم

فرشته
فرشته
پاسخ به  فرشته
10 ماه قبل

ججوری

سعید
سعید
پاسخ به  فرشته
2 ماه قبل

سلام ببخشید نیاز مالی دارید

یوسف
یوسف
1 سال قبل

سلام من بچه چهار ساله دارم ۲ماه پیش افتاده سرش درد میکنه
دکترم بردم گفت چیزی نیس اما درد میکنه

،BBVA
،BBVA
1 سال قبل

,امید وارم کودکان خوب شوند

،BBVA
،BBVA
1 سال قبل

سلام راه حلی برای همشهری های عزیز برا کودکان خود < گذاشتن بارچه خیس را به روی بخاری بگذارید و بعد آن گرم شود آن را بر جای که سر اطفال درد می‌کند بگذاری راه حل دوم آب ولرم را در پلاستیک فریزی بریزید و آن را بر روی سر کودک بگذارید

کارو
کارو
1 سال قبل

سلام پسرم ۹سالشه سردردوتب داره پاهاشم مثل یخ سرد چکار کنم .

رونیا عطایی
رونیا عطایی
1 سال قبل

چه درمانی خوب است برای سر درد کودکان

سینا
سینا
1 سال قبل

اسم پسرم سیناست ۸ساله هست قبل ازآنفولانزانه سردردداشت نه بیحال الانم میگه نمیتونم نفس بکشم راه بینیم گرفته ازبس که آنفولانزاردشده سردردوبیحالی وتنگی نفس داره چیکارکنم راهنمایی کنین ممنون میشم

سینا
سینا
1 سال قبل

سلام خسته نباشیدپسرم قبل ازآنفولانزاسردردنداشت وقتی آنفولانزاگرفت چندباربردیم دکتریکم خوب شده ولی سردردخیلی زیادداره بیحال میشه چیکا رکنم

امیر
امیر
پاسخ به  سینا
5 ماه قبل

سلام بچه منم ھمین مشکل و دارہ . مشکل بچه تون چی بود؟

ارمین حاجی میرزایی
ارمین حاجی میرزایی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر .من یک پسر نه ساله دارم چند شب با جیغ از خواب بیدار میشه و میگه سردرد دارم ،بعد از یک ربع بدون خوردن داروی مسکن خوابش می بره ،به نظرتون چیکارش کنم؟

علی اصغر
علی اصغر
پاسخ به  ارمین حاجی میرزایی
5 ماه قبل

سلام احتمالا ترسیده

امیرعلی
امیرعلی
1 سال قبل

سلام پسرم ۹ ساله است وغروب وقتی از مدرسه اومد گفت سردر د داره اولش جدی نگرفتم اما الان خیلی بیشتر شده دائم شکایت میکنه باید چی بهش بدم

زهره
زهره
پاسخ به  امیرعلی
4 ماه قبل

زهره من دخترم پشت سرش درد می گیره ودردش در حال چرخش نگرانم چون دوره پیش دبستانی سرش به میز خورده بود وحالت بر امده که خون جمع شده باشه که بر طرف شدحالا کمکم کنید

حسام
حسام
1 سال قبل

سلام من پسرم ۷ سالشه والان دوروزه ک سرما خورده سردرد داره، چی بهش بدم داور قرص و شربت دادمش استامینفن اما فایده‌ای ندارد

زیلان
زیلان
پاسخ به  حسام
1 سال قبل

سلا م خسته نباشید ب امید سلامتی همه ی بچه ها منم دخترم ۷سالشه سرش درد داره شبا از سردرد بیدار میشه توروخدا ی راهی نشونم بدین بخدا توانای ندارم دکتر ببرم

ابولفضل
ابولفضل
1 سال قبل

سلام پسر ۱۲ ساله دارم یک ما پیش پشت گردنش یا همون پشت گوش کمی بر آمدگی داشت که چند روز ماساژ دادم سرشو خوب شد تا از اول مهر که مدرسه ها باز شد مدرسه میره دوباره یک طرف سرش درد میگیره وقتی تو مدرسه هست سر درد ش کمو زیاد میشه حوصله‌ی درس و نداره ولی میاد خونه سر درد ش خوب میشه خیلی نگرانم نکنه پسرم مشکلی داشته باشه خواهش می کنم شما منو راهنمایی کنید ممنونم

کولیوند
کولیوند
1 سال قبل

باسلام .پسر ۴ساله دارم ک دچارطرماخوردگی ویروسی شده اماسردرد داره با تب ب دکترهم مراجعه کردم دارویی خاصی نداده برای سردرد چکارکنم ممنونم

اسرا
اسرا
پاسخ به  کولیوند
10 ماه قبل

سلام دختر م یازده سالشه ده روزه سرش درد مکنه خیلی نگرانشم توان دکتر بردنش هم ندارم

اسرا
اسرا
پاسخ به  اسرا
10 ماه قبل

سلام دخترم یازده سالشه ده روزه سرش درد ازتون خواهش میکنم یک راه حل به من بگید خیلی نگرانشم

عرفان
عرفان
پاسخ به  اسرا
7 ماه قبل

سلام من پسر ۶ساله دارم چند روزه سردرد داره وتب هم داره بردمش دکتر دارو دادمش ولی همون طور باز هم بدتر شد لطف کنید راهنمایی کنید چه کار کنم

ستایش کریمی
ستایش کریمی
پاسخ به  عرفان
2 ماه قبل

دخترم ۱۰سالشه همیشه سمت چپ وراست سرش درد میکند

دکمه بازگشت به بالا