هر چیزی که راجع به کمر درد در مردان لازم است بدانید

کمر درد یکی از دردهای شایع است که موجب کاهش دامنه‌ی عملکرد می‌شود. علت‌ها و عوامل مختلفی نظیر مشکلات استخوانی و ماهیچه‌ای یا سبک زندگی موجب ایجاد درد در کمر می‌شود. در این مطلب قصد داریم علت‌های کمردرد در مردان را بررسی کنیم و راه‌های درمان مناسب و کنترل دردهای آن را بیان کنیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید و از این اطلاعات استفاده کنید.

علائم کمر درد در مردان چیست؟

مردانی که کمر درد دارند با نشانه‌های درد عضلانی و کاهش انعطاف پذیری روبرو می‌شوند. همچنین درد از کمر به پاهای آن‌ها منتشر می‌شود.

علت کمر درد در مردان چیست؟

کمر درد عارضه‌ای شایع است که درصد بالایی از مردان را درگیر می‌کند. این عارضه یک دلیل مشخص ندارد و در هر فردی ممکن است به یک دلیل خاص و با شدت تظاهر بالینی متفاوت بروز کند. موارد زیر علت‌های شایع کمر درد در مردان است.

  • پارگی دیسک کمر

مردانی که به واسطه‌ی شغلشان به مدت طولانی سرپا می‌ایستند یا می‌نشینند در معرض بیرون زدگی دیسک قرار دارند. در واقع فشاری که به کمر وارد می‌شود باعث می‌شود دیسک که نقش ضربه گیر داشت از لابه لای مهره‌ها بیرون بزند و موجب ایجاد دردهای شدید در سمت راست شود. تنگی کانال نخاع  نیز ممکن است موجب پارگی دیسک کمر و درد در قسمت پایین و سمت چپ کمر شود.

با توجه به دلایل بروز فتق دیسک دکتر ارتوپدی توصیه می‌کند کسانی که مدت طولانی می‌نشینند یا سرپا می‌ایستند باید هر ۴۵ دقیقه یک بار به مدت ۵ دقیقه تغییر وضعیت دهند یا چند قدم راه بروند تا از بروز این عارضه پیشگری کنند.

  • پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه در مردان وقتی اتفاق می‌افتد که بیضه داخل کیسه بچرخد و طناب اسپرمی پیچ بخورد. این اتفاق باعث می‌شود جریان خون به بیضه‌ها کاهش پیدا کند یا اینکه کاملاً مسدود شود و باعث ایجاد کمر درد در مردان شود.

  • رگ به رگ شدن

یک علت کمر درد هنگام خم و راست شدن کشیدگی یا رگ به رگ شدن است. وقتی وضعیت فرد به صورت ناگهانی تغییر کند یا اینکه فرد  اجسام سنگین  بلند کند این نوع از کمر درد بروز می‌کند. همچنین آسیب و حادثه هم می‌تواند موجب رگ به رگ شدن کمر شود.

دکتر استخوان بعد از تشخیص علت دقیق کمر دردف داروهای ضد التهابی و مسکن برای کاهش درد تجویز می‌کند.

  • سیاتیک

یسیاتیک از دردهای شایع و آزاردهنده است که موجب بی‌حس شدن پاها و یکی از علت‌های کمر درد در مردان است.  البته تنگی کانال نخاع و بیرون زدگی دیسک هم ممکن است موجب بروز سیاتیک شود.

  • کمر درد در مردان بعد از نزدیکی

در بعضی مردان بعد از نزدیکی کمر درد ایجاد می‌شود. علت این امر این است که به کمر فشار وارد می‌شود. البته معمولاً کمردردهای بعد از انزال بعد از مدتی کوتاه از بین می‌رود. اما اگر این دردها مداوم باشد یا همراه با دردهای عضلانی دیگری در بدن باشد لازم است مورد بررسی قرار بگیرد.

اما اگر می‌خواهید بدانید، علت کمر درد در مردان مجرد چیست، باید به تاثیر خودارضایی هم اشاره کنیم. بعد از ارضا شدن پروستاگلاندین در بدن ترشح می‌شود و با بالا رفتن این هورمون مقادیر مواد شیمیایی عصبی کم می‌شود که منجر به التهاب می‌شود.

کسانی‌که فرصت کافی برای مراجعه‌ی حضوری به مطب ندارند، یا اینکه شرایط بدنی آن‌ها به صورتی است که قادر به حرکت نیستند، می‌توانند از طریق پذیرش ۲۴ با دکتر ارتوپد آنلاین در تماس باشند و با راه‌های درمان مشکل خود آشنا شوند.

  • آرتریت التهابی

بیماری آرتریت التهابی یکی از علت‌های کمر درد در مردان جوان است. کسانی که درگیر این بیماری هستند درد و التهاب را در قسمت پایین ستون فقرات تجربه می‌کنند که منجر به ناتوانی در حرکت می‌شود. معمولاً مردان بین ۱۵ تا ۳۵ سالگی به این بیماری و دردهای متعاقب آن مبتلا می‌شوند.

دکتر کمر درد با استفاده از شیوه‌های دقیق تشخیصی علت درد را پیدا می‌کند و متناسب با آن بهترین شیوه درمانی را انتخاب می‌کند.

شیوه‌های تشخیص کمر درد در مردان چگونه است؟

اولین اقدام پزشکان انجام معاینه‌ی فیزیکی و گرفتن شرح حال از بیمار است. اما این موارد به تنهایی کافی نیست و لازم است پزشک از آزمایش‌های تشخیصی نظیر آزمایش خون، اسکن کامپیوتری (CT) و تصویر برداری رزونانس مغناطیسی(MRI) برای تشخیص علت دقیق کمر درد استفاده کند.

شیوه‌های درمان کمر درد در مردان چگونه است؟

راه‌های مختلفی برای درمان کمر درد وجود دارد که وابسته به شدت درد است. دردهای خفیف با درمان‌های خانگی و ساده قابل رفع است. درحالی‌که دردهای شدید نیاز به اقدامات جدی پزشکی دارد. در ادامه بهترین روش‌های درمان کمر درد مردان را بیان می‌کنیم.

درمان کمر درد در مردان
درمان کمر درد در مردان
  • استراحت کردن

ساده‌ترین راه برای درمان خانگی کمر درد، عدم فعالیت و استراحت کردن است. همچنین بهتر است از کیسه‌ی آب گرم هم برای آرام کردن عضلات و افزایش جریان خون استفاده شود.

  • داروهای بدون نسخه

داروهای مسکن و ضد التهاب که بدون نسخه به فروش می‌رسد مانند آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن می‌تواند درد کمر را تسکین دهد.

داروهای شل کننده عضلات  در مواردی که درد کمر به دلیل اسپاسم و سفتی عضلات باشدف داروهای شل کننده عضلات می‌تواند درد را تسکین دهد.

  • ماساژ درمانی

ماساژ‌های حرفه‌ای و ورزش کردن می‌تواند تا حد زیادی دردهای کمر در مردان را کنترل می‌کند و میزان استرس فرد را کاهش می‌دهد.

  • فیزیوتراپی

یکی دیگر از روش‌های موثر برای کاهش درد و ناراحتی کمر در مردان استفاده از شیوه‌های مختلف فیزیوتراپی است که می‌تواند موجب افزایش دامنه‌ی فعالیت‌های فرد شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کمر درد در مردان یکی از دردهای شایع ستون مهره‌ها است که معمولاً بعد از چند روز استراحت تسکین می‌یابد. اما درصورتی‌که استراحت کردن نتواند درد را کم کند یا اینکه فرد قادر به حرکت نباشد باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

پذیرش ۲۴ یک وب سایت آنلاین است که امکان مشاوره‌ به صورت متنی و تلفنی را برای بیماران فراهم کرده است. این روش در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شود و نیاز به صرف هزینه‌ی زیادی ندارد.

۳.۴/۵ (۱۴ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
9 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
عرشیادانش
عرشیادانش
3 ماه قبل

باسلام پسرم ۷سالشه امالاغره حدودادوماه پیش ازراه پله سرخورده اماب من نگفته الان چندروزی میشه که بالاترازدنبالیچه پسرم یه استخوان بیرون اومده آقای دکترراهنماییم کنید

امید
امید
4 ماه قبل

سلام .من چند وقت پایین کمرم درد میکنه بدجور.پاهام درد میکنن.بیضه ها هم درد میکنن.رفتم دکتر آزمایش دادم .جواب نگرفتم
میشه علت مشکلمو بگین ممنون.

یوسف
یوسف
5 ماه قبل

سلام خسته نباشید من چند سالی هست که کمرم همراه با بیضه درد میکنه امانمو بریده خیلی اذیت میکشم دکتر هم رفتم گفت تو مهره پنجم دیسک داری آیا درد بیضه به دیسک ربط دارد پیش دکتر مجاری ادرار هم رفتم گفته واری کو سل داری گرید ۱ ممنون میشم علت را بگین

Fati
Fati
5 ماه قبل

سلام‌‌‌یه‌بیمارداریم‌مرده‌‌‌‌کمر‌دردچند‌روز‌شدید‌
داره‌‌‌‌وسط‌‌کمرش‌‌یه‌استخوان‌کاملن‌مشخص‌
قرمز‌‌شده‌‌انگار‌چاک‌‌‌خورده‌نشونه‌چیه؟

مهدی کمالی
مهدی کمالی
6 ماه قبل

سلام مهدی کمالی هستم من بدون کدام فعالیت کاری کمر درد گرفتم دو روز میشه کمر من موقع را رفتن فقط درد میگیره دیگه ارام است میدونید دلیل این چیه الان نمیدونم دکتر مراجعه کنم یا خیر فقط موقع را رفتن اصلا کار نمیکنم من دانشجو هستم

احمه و
احمه و
1 سال قبل

درمان رگ ب رگ

زین العابدین استادی
زین العابدین استادی
1 سال قبل

سلام صبح بخیر ۲۶سالم هست کمردرددارم رفتم دکتر داروی ندادن گفتن اب درمانی وفیزیتراپی انجام دهم ازشما تقاضا میکنم اقای دکتر راهنمایی کنید ممنون میشم

مهدی
مهدی
پاسخ به  زین العابدین استادی
3 ماه قبل

با دست چپ از این ب بعد بزن درست میشه

پدر یه بچه ناخواسته
پدر یه بچه ناخواسته
پاسخ به  مهدی
3 ماه قبل

با دست چپ نتیجه گرفتی

دکمه بازگشت به بالا