داروی سفتریاکسون | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Ceftriaxone

آشنایی بیشتر و بهتر درباره ی داروی سفتریاکسون Ceftriaxone

سفتریاکسون Ceftriaxone دارویی است که به شکل آمپول می باشد و برای درمان بیماری های مربوط به عفونت باکتریایی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو جزء دسته داروهای سفالوسپورین می باشد. مکانیزم اثر سفتریاکسون به این صورت می باشد که از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. مصرف این دارو برای نوزادان نارس و نوزادان توصیه نمی شود. از این دارو برای درمان عفونت های اعضای دیگری از بدن همچون پوست، دستگاه ادرار، خون، استخوان و مفصل نیز استفاده می شود.

نحوه استفاده از سفتریاکسون Ceftriaxone

این دارو در طول روز ۱ الی ۲ بار از طریق تزریق وریدی یا عضلانی مصرف می شود و مصرف این دارو باید طبق دستور پزشک باشد. نوشیدن فراوان آب را حین استفاده از سفتریاکسون فراموش نکنید  مگر اینکه پزشک شما با این امر مخالف باشد. برای انکه این دارو بهترین تاثیر را روی شما داشته باشید بهتر است سفتریاکسون را در طول روز در یک ساعت معین استفاده کنید. از تجویز های خودسرانه بپرهیزید و حتی در صورت بهبودی مصرف دارو را قطع یا کم نکنید چرا که این کار باعث آسیب شما می شود و ممکن است عفونت مجددا بازگردد. در صورتی که با وجود مصرف این دارو وضعیت شما بهبود پیدا نکرد یا حتی بدتر شد حتما با پزشک خود صحبت کنید تا درمان های دیگری را برای شما در نظر بگیرد.  از تزریق  سفتریاکسون برای درمان بیماری هایی همچون عفونت منتقل شده از کنه که باعث ایجاد مشکل قلبی می شود، تب عود کننده، تب حصبه، عفونتی که باعث اسهال شدید می شود، عفونتی که باعث ایجاد مشکلات جدی در هضم می شود،عفونتی غشای قلب و دریچه ها استفاده می شود. ممکن است پزشک این دارو را برای درمان بیماری دیگری برای شما تجویز کند بنابراین از پزشک خود سوال کنید.

سفتریاکسون

اثرات جانبی داروی سفتریاکسون Ceftriaxone

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او قضاوت کرده است که سود  سفتریاکسون برای شما بیشتر از عوارض آن می باشد و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

  • در محل تزریق این دارو ممکن است قرمزی و تورم رخ دهد در صورتی که این عوارض بهبود پیدا نکردند و بدتر شدن حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  • علائمی همچون ، خستگی غیرمعمول ، حالت تهوع ، استفراغ ، علائم مشکلات کلیوی ، ادرار دردناک و مکرر ، درد کمر و پهلو ، تغییر رنگ ادرار ،زردی چشم و پوست ، حرکات غیرقابل کنترل ، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند گیجی) ، تشنج، کبودی و خونریزی، درد معده و شکم جز علائم عوارض جدی هستند و در صورت مشاهده سریعا به پزشک مراجعه کنید .
  • سفتریاکسون ممکن است باعث بیماری های روده ای شدید شود. در صورتی که اسهال شدید یا گرفتگی شکم گرفتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت استفاده از سفتریاکسون به مدت طولانی ممکن است که دچار برفک دهانی شوید. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان ، تغییر ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.
  • اگر در صورت استفاده از سفتریاکسون دچار پوستی کم رنگ یا خاکستری، ضربان قلب سریع، تنگی نفس شدید سریعا باید به پزشک مراجعه کنید.
  • این دارو به ندرت واکنش آلرژیک ایجاد کند اما در صورت مشاهده هریک از این علایم مانند خارش و تورم (به خصوص صورت و زبان و گلو) ، سرگیجه شدید ، مشکل تنفس ، سریعا به پزشک خود یا پزشکی دیگر مراجعه کنید.
برای کسب اطلاعات موردنیاز در باره این دارو، می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته و آنلاین از طریق وب سایت و اپلیکیشن پذیرش ۲۴، با دکتر آنلاین عفونی مشورت نمایید.

مشاوره تلفنی و متنی بیماری های عفونی

 

همچنین در صورت عدم تمایل به مشاوره آنلاین می‌توانید به صورت حضوری به متخصص عفونی مراجعه کنید.

 

موارد احتیاط

  • در صورتی که به این دارو حساسیت دارید حتما به پزشک خود اطلاع دهید. حتی اگر به داروهایی مانند پنی سیلین یا غیره حساسیت دارید به پزشک خود بگویید.
  • اگر از بیماری های کیسه صفرا، کلیوی، بیماری کبدی یا بیماری های معده و روده رنج میبرید یا در سابقه پزشکی خود ابتلا به این بیماری ها را دارید حتما با پزشک خود در میان بگذارید.
  • سفتریاکسون کارایی واکسن تیفوئید را از بین می برد بنابراین در دوره ی درمانی این دارو واکنش های باکتریایی زنده را مصرف نکنید.
  • قبل از اینکه عمل جراحی انجام دهید تمام داروهای مصرفی خود را با پزشک جراح در میان بگذارید.
  • مصرف این دارو در طی دوران بارداری توصیه نمی شود مگر اینکه پزشک برایتان تجویز کرده باشد.
  • مصرف این دارو در دوران شیردهی نیز توصیه نمی شود چرا که این دارو وارد شیر مادر می شود. بهتر است قبل از مصرف این دارو در این دوران با پزشک خود مشورت کنید تا هیچ آسیبی به خود و نوزادتان وارد نشود.

تداخلات دارویی سفتریاکسون Ceftriaxone

تداخلات دارویی باعث افزایش احتمال ابتلا به عوارض جانبی جدی است، چرا که احتمال تغییر عملکرد دارو را دارد. هیچگاه بدون تایید پزشک خود دوز دارو را تغییر ندهید و از افزایش ، کاهش یا توقف دارو جدا خودداری کنید. تداخلات این دارو موجب:

  • برخی از داروها وجود دارند که با سفتریاکسون تداخل اثر دارند و از جمله این داروها می توان به داروهای کلسیمی که از طریق وریدی تزریق می شوند، ریفابوتین، ریفامپین اشاره کرد.
  • احتمال اینکه این دارو بر روی آزمایشات (آزمایشات گلوکز ادرار) شما تاثیرگذار باشد، وجود دارد. بنابراین قبل از انجام آزمایش پزشک و کادر آزمایشگاه را در جریان مصرف این دارو قرار دهید.
  • در حالی که از سفتریاکسون استفاده می کنید باید آزمایشات مانند شمارش کامل خون ، آزمایش عملکرد کلیه را انجام دهید.
  • داروی سفتریاکسون

نحوه مصرف داروی فراموش شده

دارو را مطابق دستور پزشک و در زمان های تنظیم شده مصرف کنید و در صورتی که مصرف آن را فراموش کردید به پزشک خود اطلاع دهید تا برایتان یک برنامه جدید تنظیم کند. به هیچ عنوان برای جبران مقدار فراموش شده، مقدار مصرف بعدی را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری از سفتریاکسون

  • دارو را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.

داروها را به پایین توالت نریزید و آنها را در یک فاضلاب بریزید ، مگر اینکه به شما دستور داده شود. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا دیگر نیازی به آن بریزید. با داروساز یا شرکت محلی دفع زباله مشورت کنید.

از پزشک متخصص درباره این دارو بپرسید

 

۲.۹/۵ (۱۱ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
39 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمدجواد
محمدجواد
19 روز قبل

سلام پسر م منم به اینامپول حساسیت کرده بود طفلک ۱۲ ساله بود زنده نمونده

محمد
محمد
23 روز قبل

سلام من زخم معده و اثنی عشر دارم دندونم ورم کرده عفونت داره دکتر برام سفتریاکس تجویز کرده بزنم یا برام ضرر داره ؟

حسام
حسام
27 روز قبل

با سلام ب دوستان عزیز..من سالها از این دارو بعد از تصادفم استفاده کردم ..اما ۳ شب پیش. بعد از یه عمل کوچیک‌. دومدم و دکتر دستور مصرف سفترا داد . طبق معمول با یه سرم. ۱.۳ ام ۲.۳ مخلوط کردم و عادی تزریق شرو شد ..بتد از ۵ الی ۶ قطره. خدا شاهده سکته ناقص زدم در حدی که امبلولانس و بیمارستان برای یه لحظه جوابم کردن ….این امپول در اعین اینکه خیلی خوبه این مدلی هم ادم میکشه و من نفر ذول نیستم. بعد از تحقیق متوج شدم خیلیا با همین امپول مردن. میتونین. تونت سرچ کنین. در کل مواظب باشید. تست زیر پوستی رو این امپول جواب گو نیست همون مدل ک. من ۲۰ سال استفاده کردم چیزی نشدم ولی این دفه. …باتشکر

مهر
مهر
پاسخ به  حسام
19 روز قبل

سلام، خواهر من با زدن سفترا فوت شد. خواستم بدونم بعد از ۶قطره شما چه حالتی شدید؟

امین
امین
1 ماه قبل

میخواستم بدونم اثرات بد سفتریاکسون مانند بیحالی کسلی و اثرات سو دیگر آن تا چه زمانی در بدن انسان میماند من تقریبا ۲۰روز پیش ۴عدد در ۲روز بصورت سرم ووریدی ولی همچنان بیحال و بیاشتها و کسل هستم

رونیکا
رونیکا
2 ماه قبل

سلام من دوروزپیش یه آمپول سفتراکسون اگرمی داشتم ک باسرم تزریق کردم اون لحظه علائمی نداشتم ولی الان دوروزه اسهالم آیا طبیعیه وخودش خوب میشه یاباید ب دکترم اطلاع بدم

محمد محدث
محمد محدث
2 ماه قبل

سلام. بعداز تزریق قسمت خطنه گاه آلت باد کرد وشروع به سیاه شدن کرد قسمتی از سر آلت نیز سیاه شده وبعداز ترکیدن قسمت باد کرده عفونت خارج میشه دکتر چیکار باید بکنم

موسوی
موسوی
2 ماه قبل

سلام وقت بخیر آیا مصرف این آمپول برای بیمار دیابتی مناسب است؟

رحمانی
رحمانی
3 ماه قبل

رحمانی
خسته نباشید سفتریاکسن برای پسرم که ۷ ساله هست زدیم نفس کشیدنش تند شده عیبی دارد ممنون

زینب
زینب
4 ماه قبل

این دارو خطرناکه مگه اگه خطرناکه چرا دکتر تجویز میکنه برای بیمارش؟؟؟

آخرین ویرایش 4 ماه قبل توسط زینب
احمد فرید
احمد فرید
6 ماه قبل

میشه بگوین میزان فیصدی بروز واکنش در مقابل سفتریاکسون در افراد را و ایا سفتریاکسون همراه دکزا یکجاه می توانم زرق کنم؟؟

حمید
حمید
پاسخ به  احمد فرید
3 ماه قبل

بله میتونی، اگه هیدروکورتیزون بزنی بازم بهتره اثر ضد حساسیتی داره

سیفتراکسون
سیفتراکسون
7 ماه قبل

به بیماران شکر استعمال دارد؟

کریمی
کریمی
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید من عفونت شدید رحم دارم.و خیلی حاده.ب نظرشما چیکاربایدبکنم.با قرص و دارو خوردن درمان نشدم

رها
رها
پاسخ به  کریمی
2 ماه قبل

سلام من سفتر استفاده کردم البته در سرم سرگیجه دارم وکسلم و بوی دهانم هم بد شده چکارکنم.. ممنون

صادقی
صادقی
پاسخ به  کریمی
1 ماه قبل

سلام
از ترس خر ماده دود کن و واژگان رو روی آن بگیر بسیار موثر است ۳ بار روزی یکبار برای همیشه قطع می‌شود ،سه دانه کافیه روزی ی دونه آتش زده

اسماعیل
اسماعیل
7 ماه قبل

من برا دندان درد میخوام بزنم بنظرتون خوب هست

جعفری
جعفری
7 ماه قبل

جعفری هستم بعداز مصرف سفتریاکسون چه مدت علائم آن پدیدار میشه

شکیلا
شکیلا
پاسخ به  جعفری
7 ماه قبل

من دوهفته پیش زدن کمتر از یک دقیقه عوارضشو نشون داد تشنج کردم

فرشید
فرشید
1 سال قبل

سلام
من عفونت ادراری دارم اونم خیلی شدید که حتی سفازولین و مترانیدازول تزریق کردم خوب نشدم دکترم امروز سفتریاکسون تجویز کرد یه کم خوب شدم اونم دوتا تجویز کرد آیا کلا دوتا کفایت میکنه

دکتر دلشاد
دکتر دلشاد
پاسخ به  فرشید
1 سال قبل

در مورد یک سری عفونتها بله

جواد
جواد
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من عفونت مجرای ادرار دارم دکتر برام سفتریاکسون تجویز کرد زدم درمان شد و بعد از مدتی دوباره عفونت برگشت میتونم دوباره همون نسخه رو استفاده کنم ؟

نرگس جعفری
نرگس جعفری
1 سال قبل

سلام خسته نباشید من عفونت خون دارم و بعد از زدن این امپول خونریزی کردم ایا جدی هست

دکتر دلشاد
دکتر دلشاد
پاسخ به  نرگس جعفری
1 سال قبل

اگر خونریزی مداوم شد حتما به پزشک مراجعه کنید

سپیده موسوی
سپیده موسوی
1 سال قبل

سلام وقت بخیر من برای عفونت دندان دکتر برام تجویز کرد. سوالم اینه چند روز بعد عفثنت دندان رو خشک میکنه؟

دکتر دلشاد
دکتر دلشاد
پاسخ به  سپیده موسوی
1 سال قبل

متفاوته از ۲۴ ساعت تا ۷ روز

زارعی
زارعی
2 سال قبل

باسلام
من مبتلا به دیورتیکولیت روده بزرگ هستم وسلبقه تشنج دارم ، میتونم سفتریاکسون استفاده کنم؟

دکتر بهفر پاکباز
پاسخ به  زارعی
2 سال قبل

سلام
سفتریاکسون منعی نداره.

بی نام
بی نام
پاسخ به  زارعی
1 سال قبل

اصلا داروی خوبی نیس من سابقه تشنج ندارم ولی زدم تشنج کردم

آخرین ویرایش 1 سال قبل توسط بی نام
شکیلا
شکیلا
پاسخ به  بی نام
7 ماه قبل

من دوهفته پیش آمپول سفتریاکسون زدن تشنج کردم

ایسان
ایسان
2 سال قبل

بنده بیماری کرونا گرفتم خودم هم داروی هیدروکسی زین بخاطر حساسیت و خارشم استفاده میکنم …بعد از زدن سفترا..بدن من بشدت قرمز شد وقتی سرم تموم شد دکتر گفت بدنت واکنش نشون داده ..سری یه امپول لیدو زد قرمزیم کشیذه شده …الان از اون موضوع بیست روز میگذره …ولی من موقع خواب تپش قلب داذم ..ایا بخاطر این سفتر هسن

دکتر مهراد رکنی
دکتر مهراد رکنی
عضو
پاسخ به  ایسان
2 سال قبل

سلام
سلام. طپش قلب از عوارض طولانی مدت بعد از کروناست و ارتباطی با سفتریاکسون نداره. جای نگرانی هم نداره.

سپیده
سپیده
2 سال قبل

سلام ببخشید من دیروز اسهال و استفراغ داشتم
رفتم دکتر و بهم گفت احتمالا عفونت روده باشه
و برام ا مپول کورولاک و امپول دگزا و سفتریاکسون تجویز کردن
و گفتن باید باسرم تزریق کنی
و من صبی رفتم تزریق کردم
ولی الان عوارضشو خوندم
ک چقدر عوارض داره
مییخواستم‌ببینم با ی بار تزریق مشکلی پیش نمیاد؟
و اینکه اگ عوارضی داشته باشه تاچقدر بعد از تزریق نشون میده خودشو

حامد
حامد
2 سال قبل

سلام
(سفتر یاکسون )عوارض استفراغ و حالت تهوع و خستگی شدید داره اگه یه دفعه قطع کنیم که چیزی نمی شه
خواهشا زودتر اطلاع بدین
باتشکر

دکتر ارمین محمدی لیر
پاسخ به  حامد
2 سال قبل

سفتریاکسون برای مصرف دائمی نیس ک ایشون بخوان یهویی قطع کنن. ولی این عوارض رو داره.

محمد
محمد
3 سال قبل

سلام
این که گفته می شود برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان با حساسیت به تزریق سفتریاکسون از دنیا رفته اند درست است؟

پذیرش 24
پذیرش 24
پاسخ به  محمد
3 سال قبل

دوست عزیز برای دریافت پاسخ خود شما باید از طریق لینک https://www.paziresh24.com/ اقدام بفرمایید و با دریافت مشاوره آنلاین از پزشک مختصص پاسخ سوالاتان را دریافت بفرمایید با تشکر

دکمه بازگشت به بالا