سرگیجه و عفونت گوش چه ارتباطی دارند؟ درمان موثر سرگیجه و عفونت گوش‌ها

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود سرگیجه را تجربه می‌کنند. سرگیجه به معنی احساس چرخش محیط اطراف به دور سر فرد است. همچنین سرگیجه می‌تواند احساس عدم تعادل در فرد باشد. دلایل زیادی برای بروز سرگیجه وجود دارد و برخی از آن‌ها به عفونت گوش مربوط می‌شوند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد سرگیجه و عفونت گوش صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

علائم عفونت گوش

فردی که مبتلا به عفونت گوش است، علائم زیر را تجربه می‌کند:

  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • عدم تعادل

آیا سرگیجه نشانه عفونت گوش است؟

سه ناحیه مجزا در گوش وجود دارد: گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی. این سه بخش در هماهنگی معجزه آسایی کار کرده و حس شنوایی و حس تعادل ما را ایجاد می‌کنند.

وظایف هر قسمت از گوش عبارت‌اند از:

  • گوش بیرونی: امواج صوتی را جمع‌آوری می‌کند.
  • گوش میانی: صدا را به گوش داخلی هدایت، تقویت و رله می‌کند.
  • گوش داخلی: سیگنال‌های صوتی را به قسمت‌های شنوایی مغز می‌فرستد و مسئولیت عملکردهای تعادلی ما را برعهده دارد.

اکثر عفونت‌های گوش بر گوش میانی (فضای درست پشت پرده گوش) تأثیر می‌گذارد. باکتری‌ها یا ویروس‌ها باعث التهاب در گوش میانی می‌شوند و از تخلیه مایعات به داخل/خارج از گوش جلوگیری می‌کنند. بنابراین، التهاب باعث درد گوش می‌شود: اما در برخی موارد، عفونت از گوش میانی عبور می‌کند و به گوش داخلی می‌رود.

در پاسخ به سؤال عفونت گوش و سرگیجه چه ارتباطی باهم دارند، باید بگوییم که از آنجایی که گوش داخلی ما حوی اندام‌های وستیبولار (تعادل) است، عفونت گوش داخلی باعث ایجاد عوارضی در تعادل ما می‌شود؛ مانند سرگیجه. بدین ترتیب، در برخی مواقع علت سرگیجه عفونت گوش داخلی است.

راه‌های پیشگیری از سرگیجه برای عفونت گوش

برای جلوگیری از سرگیجه عفونت گوش میانی می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • بهتر است برای پیشگیری از عفونت گوش میانی در نوزادان، از شیر مادر برای تغذیه استفاده شود.
  • از ابتلا به آنفولانزا و بیماری‌های ویروسی تا جای ممکن جلوگیری شود.
  • باید سیستم ایمنی بدن تقویت شود.
  • در محل‌های دارای آلودگی هوا یا دود سیگار حضور نداشته باشید.

راه‌های نام‌برده، روش‌هایی ساده برای پیشگیری از ابتلا به سرگیجه و عفونت گوش هستند که شما می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

درمان عفونت گوش و سرگیجه
درمان عفونت گوش و سرگیجه

درمان عفونت گوش و سرگیجه

اگر سرگیجه و عفونت گوش شدید باشد و به پزشک مراجعه کنید، پزشک تشخیص می‌دهد که از چه روشی باید برای درمان عفونت گوش و سرگیجه شما استفاده کند. در برخی موارد، پزشک ممکن است از داروهای ضد ویروسی یا آنتی بیوتیک برای عفونت گوش میانی استفاده کند. آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند گزینه‌ای ایده‌آل برای درمان عفونت گوش میانی در بزرگسالان و سرگیجه باشند و شما می‌توانید خودتان هم این دارو را تهیه کرده و در منزل مصرف کنید تا عفونت رفع شود.

همچنین برای درمان سرگیجه و عفونت گوش می‌توانید از آنتی هیستامین‌ها یا بنزودیازپین‌ها استفاده کنید. همچنین آنتی هیستامین‌ها می‌توانند به کاهش حالت تهوع و سرگیجه کمک کنند. گفتنی است که آنتی هیستامین‌های بدون نسخه (OTC) شامل فکسوفنادین (Allegra)، دیفن هیدرامین (Benadryl) و لوراتادین (Claritin) هستند.

همچنین پزشک ممکن است داروهایی مانند پروکلروپرازین را برای کمک به کنترل تهوع تجویز کند.

قطره برای عفونت گوش میانی هم می‌تواند روش درمانی مؤثری باشد. قطره‌هایی با ترکیبات سیپروفلوکساسین و دگزامتازون برای درمان سرگیجه و عفونت‌ گوش مورد استفاده قرار می‌گیرند که می‌توانید برخی از آن‌ها را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید.

برخی از این داروها را بدون نسخه هم می‌توان تهیه کرد و اگر خودتان مطمئن هستید که دچار عفونت گوش شده‌اید و می‌دانید عفونت گوش و سرگیجه چه ارتباطی باهم دارند، می‌توانید داروهایی مانند آنتی بیوتیک‌ها را تهیه کرده و مصرف کنید. با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک‌ها، عفونت گوش شما از بین خواهد رفت. در غیر این صورت، بهتر است به دکتر سرگیجه مراجعه کنید.

درمان خانگی عفونت گوش و سرگیجه

اگر به عفونت گوش مبتلا شده‌اید و می‌خواهید در خانه خودتان این مشکل را رفع کنید، می‌توانید از روش زیر کمک بگیرید:

زنجبیل برای درمان خانگی عفونت گوش و سرگیجه: طبق مطالعات انجام‌شده می‌توان گفت که چای زنجبیل می‌تواند یک درمان مؤثر برای سرگیجه و عفونت گوش باشد. همچنین چای زنجبیل می‌تواند حالت تهوع را هم بهبود بخشد و از بین ببرد.

برای استفاده از زنجبیل جهت درمان خانگی عفونت گوش و سرگیجه می‌توانید یک قاشق چای خوری پودر زنجبیل را داخل یک فنجان آب گرم یا چای حل کرده و نوش جان کنید. اگر به طور مرتب روزانه یکی الی دو فنجان چای زنجبیل بنوشید، پس از گذشت چند روز و خیلی سریع نتیجه آن را مشاهده خواهید کرد.

درمان خانگی عفونت گوش و سرگیجه
درمان خانگی عفونت گوش و سرگیجه

سایر درمان‌های خانگی برای رفع سرگیجه و عفونت گوش

برخی از درمان‌های خانگی دیگر که فرد می‌توانند به کاهش سرگیجه و عفونت گوش و حالت تهوع فرد کمک کنند، عبارت‌اند از:

  • نعناع
  • دارچین
  • پروتئین

این روش‌های درمانی که معرفی کردیم، مربوط به علائم خفیف سرگیجه و عفونت گوش می‌شوند. در صورتی که علائم شما خیلی شدید نیست، می‌توانید در خانه با استفاده از روش‌های نام‌برده عفونت را از بین ببرید. با این حال، اگر علائم شما شدید هستند، بهتر است به دکتر سرگیجه مراجعه کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

شما باید به محض ظاهر شدن علائم عفونت گوش داخلی به دکتر سرگیجه مراجعه کنید. علی‌رغم اینکه این مدل عفونت‌ها، اگر شدید نباشند، اغلب بدون درمان برطرف می‌شوند، باز هم باید پزشک علت سرگیجه و عفونت گوش را تعیین کند و روش‌های درمان دارویی را آغاز کند. تشخیص زودهنگام عفونت گوش می‌تواند به جلوگیری از عوارض و آسیب شنوایی پایدار کمک کند. همچنین از بروز سرگیجه‌های آزاردهنده جلوگیری می‌شود.

در صورتی که می‌خواهید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، می‌توانید به صورت آنلاین و خیلی سریع، نوبت خود را در پذیرش ۲۴ رزرو کنید. در پذیرش ۲۴ می‌توانید پزشک مورد نظر خود را انتخاب کرده و نوبت خود را با او رزرو کنید. همچنین می‌توانید از ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی بهره ببرید. پذیرش ۲۴ یک سامانه آنلاین نوبت دهی برای پزشکان و بیمارستان‌ها است که به صورت شبانه روزی به شما امکان رزرو نوبت پزشک را می‌دهد.

سؤالات متداول درباره سرگیجه و عفونت گوش

آیا عفونت گوش خطرناک است؟

بله، عفونت گوش می‌تواند خطرناک باشد و باید آن را جدی گرفت، زیرا ممکن است باعث کاهش شنوایی شود.

نشانه‌های عفونت گوش چیست؟

عفونت گوش علائمی مانند درد گوش، تخلیه مایعات از گوش، سرگیجه و مشکل در شنوایی دارد.

آیا عفونت گوش و سرگیجه با هم ارتباط دارند؟

بله، یکی از علائم عفونت گوش می‌تواند سرگیجه باشد.

سخن پایانی

عفونت گوش داخلی باعث می‌شود که قسمت‌های خاصی از گوش ملتهب شود. عفونت گوش داخلی معمولاً زمانی رخ می‌دهد که فرد سرماخورده یا آنفولانزا داشته باشد یا ممکن است عفونت گوش میانی به گوش داخلی سرایت کند. دو نوع اصلی عفونت گوش داخلی، لابیرنتیت و نوریت دهلیزی هستند. هر دوی این عفونت‌های گوش داخلی می‌توانند علائم متعددی از جمله سرگیجه و حالت تهوع ایجاد کنند. فرد مبتلا به لابیرنتیت ممکن است مشکلات شنوایی را نیز تجربه کند. عفونت گوش داخلی اغلب بدون درمان پس از مدتی از بین می‌رود. با این حال، پزشک ممکن است برای درمان علائم عفونت دارو تجویز کند. شما باید به محض ظاهر شدن علائم عفونت گوش داخلی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید، زیرا تشخیص زودهنگام می‌تواند از آسیب ماندگار گوش جلوگیری کند.

 

۲.۶/۵ (۱۹ نظر)

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
18 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Aida
Aida
17 روز قبل

سلام منم همینطور شدم و سرگیجه توی چه مدت زمانی باز اتفاق می افته منظورم اینه چند ساعتی هست یا چند دقیقه ای؟

محمد
محمد
1 ماه قبل

سلام دکتر من ۴٧سالم سرگیجه دارم

آخرین ویرایش 1 ماه قبل توسط محمد
رضا
رضا
4 ماه قبل

سلام جواب هیچ کسی را هم که ندادند

ابراهیم نصیری
ابراهیم نصیری
5 ماه قبل

ابراهیم

ابراهیم نصیری
ابراهیم نصیری
پاسخ به  ابراهیم نصیری
5 ماه قبل

سلام دکترمن الان یک ماهه نیم گوش راست وچپ عفونت‌های زیادکرده الان گوش راست کولن شنوائیم ازدست رفته سمت چپ هم سی درصد میشنوم

سعیدی
سعیدی
5 ماه قبل

سلام من چندروزه گوشم عوفنت قارچ گرفت کپسول زیاد خودم ولی حالا شنوایم کم شده حالا باید چکار کنم

سجاد
سجاد
6 ماه قبل

سلام دکتر بیست ونه ساله هستم الان حدود یک ماهه گیچم رنگمم پریده وکاهش وزن دارم گوششم کیپ شده صدا بوق ازش میا چکار کنم

آذز
آذز
7 ماه قبل

سلام من تقریبا هشت ماه هست که سرگیجه دارم البته مداوم نیست هر از گاهی شدید میشه به دکتر متخصص کوش هم مراجعه کردم تشخیصشون این بوده که سه تا استخوان در گوشم در آمده باید عمل بشه حالا از شما میپرسم که آیا باید عمل بشه یا درمان دیگری دارد؟ ممنون لطفا راهنماییم کنید

Ali
Ali
پاسخ به  آذز
3 ماه قبل

احتمالا سرگیجه شما برای گوش میانی باشد منم همچنین مشکلی را دارم در فصل زمستان که سرد میشه سرگیجه میگیرم از قرص بتاسرک و جینگوگل استفاده میکنم

رقیه رفیعی زاده
رقیه رفیعی زاده
7 ماه قبل

سلام خسته نباشید
مادر من ۶۲ سالش هست مدت ۱ سال هست که می‌گه گاهی اوقات سرم گیج میره وروی زمین دراز می‌کشه وخوب می‌شود ولی الان چند وقت هست که در روز ۲ تا۳ بار جوری سرش گیج میره که اگر کسی نگیرش محکم به زمین می‌خوره تو این ۱ سال دکتر زیاد رفته و فقط بهش میگن گوشت افتاده وکمی دارو میدن وبرای چند روز خوب میشه ولی دوباره شروع میشه الان هم میگه توی گوشش صدای جیر جیر میده میشه راه درمان رو بگید شب ها هم اصلا خواب نداره و در روز چند ساعت می‌خوابه وحتی در خواب هم سر گیجه میگیره وبیدارهم که میشه باز هم سر گیجه داره
میشه راه نمایی و درمان رو بگید

فرشته نوروزی مربی طب سنتی
فرشته نوروزی مربی طب سنتی
پاسخ به  رقیه رفیعی زاده
5 ماه قبل

چرا با طب سنتی درمان نمیکنید

مهتاب
مهتاب
10 ماه قبل

سرگیجه دارم ولی علایم گوش درد ندارم علتش چیست وگه گاهی درروز این اتفاق برایم پیش میآید

دهقان
دهقان
10 ماه قبل

سلام من خانمی هستم ۴۸سال سند دارم که چند سال است گوش چپم سنگین شده و صدای سوت وز وز و صدای هوا میدهد سرگیجه هم دارم چیکار کنم

زهرا
زهرا
1 سال قبل

با سلام من امیکرون گرفتم گوش میانی عفونت کرد و سینوس هام هم همین طور الان هم سمت چپ گوشم سر شده و وقتی راه میرم سرم بشدت گیج می‌ره و احساس سبکی سر دارم اگه امکانش هست راهنمایی کنید ممنون

حمید گودرزی
حمید گودرزی
1 سال قبل

درود وقت بخیر:
سرگیجه من زمانی رخ میده که از حالت دازکش میخوام بلند بشم چند روز گذشته به استخر رفته بودم سرما هم نخورد ام اسکن مغز و نوار قلب و آزمایش قند دادم گفتن مشکلی نیست
پس چی میتونه علت باشه
با سپاس از پزشک گرامی

مرتض‌پور
مرتض‌پور
پاسخ به  حمید گودرزی
6 ماه قبل

سلام خسته نباشیدچندماه سرگیجه دارم حالت عادی ندارم چکاپ کامل دادم‌همش خوب فشارمنم بالامیره۳۸سال سن دارم خواهشن تورخداکمکم بکنیدخیلی‌عذابم میده قادری‌ب هیچ کاری نیستم

حسن
حسن
1 سال قبل

سلام عرض ادب تقریباً ۲ماه پیش گوش دردشدیدی گرفتم به دکترمراجعه کردم تقریباً بعداز۴روزخوب شدم تااینکه ۳روزپیش صبح ازخواب بیدارشدم سرگیجه شدیدی داشتم به دکترمراجعه کردم گفتند قارچ گوش گرفتید دارودادن بااین حال یک مقدار سرگیجه بازدارم

حبیبی
حبیبی
1 سال قبل

سلام من ۴ماه استت که سرگیجه وحالت تهوا دارم روزهای اول همرا با استفراغ بو خیلی دکتر رفتم میگن سکته گوش هست وردی .وش میانی فشار است ولی نگفتن عفونت داره یک وقتها دردی هم توگوشم هست اگر عفونت باشه باچی خوب میشه الان دارم پتاهیستن وسیناریزن میخورم صدا هم تو گوشم هست گوش چپم این مشکل داره چه کار کنم ؟

دکمه بازگشت به بالا