آشنایی با علت سرگیجه در کودکان و راه‌های درمان آن

سرگیجه یکی از عارضه‌های آزاردهنده است که به علت‌های مختلفی ایجاد می‌شود. بروز سرگیجه ارتباطی به سن و سال ندارد و در کودکان و بزرگسالان مشاهده می‌شود. اگر می‌خواهید بدانید سرگیجه در کودکان نشانه چیست و پیدا کردن علت سردرد و سرگیجه در کودکان چه کمکی به درمان آن می‌کند تا پایان این مطلب همراه ما باشید و اطلاعات کاملی در مورد سرگیجه در کودکان کسب کنید.

سرگیجه در کودک چه علائمی دارد؟

نشانه‌های سرگیجه ممکن است در هر کدام از کودکان به یک شکل بروز کند، اما شایع‌ترین علائم بروز سرگیجه در کودکان این است که حس می‌کنند اتاق به دور سر آن‌ها می‌چرخد یا اینکه حالت تهوع دارند و نمی‌‌توانند تعادل خود را حفظ کنند. همراه این علامت‌ها ممکن است نشانه‌های زیر هم در کودکان مبتلا به سرگیجه بروز کند.

علت سرگیجه در کودکان چیست؟

علل سرگیجه در کودکان زیاد است و نمی‌توانیم یک مورد خاص را به عنوان دلیل سرگیجه در کودکان معرفی کنیم. موارد زیر مهم‌ترین نکاتی هستند که به عنوان علت بروز سرگیجه کودکان شناخته می‌شوند.

  • ضربه به سر دلیل سرگیجه در کودکان

با توجه به اینکه کودکان اغلب اوقات در حال جست و خیز و بازی کردن هستند ممکن است ضربه‌ای به سر آن‌ها وارد شود و موجب ایجاد ضربه مغزی شود. یکی از علائم بروز ضربه مغزی داشتن سرگیجه است.

  • سندرم منییر

یکی از علت‌های بروز سرگیجه در کودکان ابتلا به سندرم منییر است. با اینک احتمال بروز سندرم منییر در کودکان کم است اما تولید بیش از اندازه مایع گوش داخلی باعث می‌شود کودک در گوش احساس وزوز داشته باشد، صداها را به خوبی نشنود و دچار سرگیجه شود.

دکتر مغز و اعصاب برای تجویز دارو برای کودکان ابتلا باید علت بروز آن را شناسایی کند و درصورتی‌که مشکل یا اختلالی در مغز باعث سرگیجه شده باشد، آن را درمان کند.

  • سرگیجه‌های وضعیتی

یک علت سرگیجه در کودکان ۱۰ ساله و کوچک‌تر ابتلا به سرگیجه‌های وضعیتی است. کودکانی که درگیر این عارضه می‌شوند به طور ناگهانی احساس می‌کنند محیط به دور سر آن‌ها می‌چرخد و برای راه رفتن تعادل ندارند. همچنین ممکن است دچار تهوع و استفراغ هم شوند.

حمله‌های سرگیجه وضعیتی چند بار در ماه و به مدت چند سال بروز می‌کند و نشانه‌ی دقیق آن این است که اغلب اوقات پیش از ۱۰سالگی از بین می‌رود.

میگرن شریان بازیلار عارضه‌ای است که باعث بروز سردرد و سرگیجه در کودکان می‌شود. این عارضه باعث می‌شود کیفیت زندگی کودک با اختلال روبرو شود و در ساعتی که کودک درگیر این دردها می‌شود نتواند بخوابد، غذا بخورد یا درس بخواند. معمولاً سرگیجه‌های ناشی از میگرن بعد از قطع شدن سردرد از بین می‌رود.

  • التهاب گوش داخلی

التهاب و عفونت گوش داخلی که با نام لابیرنت شناخته می‌شود موجب ایجاد سرگیجه در کودکان می‌شود. عوامل ویروسی باعث التهاب در گوش و عدم تعادل کودک می‌شود.

یکی دیگر از علت‌های برز سرگیجه در کودکان کم آبی بدن است که با خستگی، ادرار کم و گیجی بروز می‌کند.

عواملی مانند سرماخوردگی، سینوزیت یا بروز حساسیت‌های فصلی می‌تواند موجب ایجاد گرفتگی در بینی شود. با توجه به اینکه با گرفتگی بینی راه ارتباط گوش به سینوس قطع می‌شود و مایعی در شیپور استاش تجمع پیدا می‌کند سرگیجه بروز می‌کند.

  • عوارض دارویی

یک علت ضعف و سرگیجه در کودکان عوارض دارویی است. در این وضعیت کودک مبتلا به بیماری‌هایی است که در نتیجه مصرف داروهای مربوط به آن دچار سرگیجه می‌شود.

سرگیجه عصبی در کودکان مانند بزرگسالان با عصبانیت و پرخاشگری یا تجربه‌ی اضطراب و استرس زیاد ایجاد می‌شود و باعث می‌شود کودک نتواند فعالیت‌های معمول زندگی را انجام دهد.

  • گوش درد
  • اختلال در شنوایی
  • تب بیشتر از ۳۸ درجه سانتیگراد
  • تعریق
  • اختلال در هشیاری

در کودکان کم سن و سال‌تر که نمی‌توانند علائم سرگیجه را توضیح دهند والدین باید به نشانه‌ها توجه کنند. به طور مثال این کودکان نمی‌توانند به خوبی راه بروند و زمین می‌خورند، چشم‌های آن‌ها دو دو می‌زند و با سرعت زیادی به چپ و راست حرکت می‌کند، حتی ممکن است در بلوغ حرکتی تاخیر داشته باشند. یعنی نتوانند سر را بالا نگاه دارند یا اینکه برای راه رفتن و نشستن با مشکل مواجه شوند.

شیوه تشخیص سرگیجه در کودکان چگونه است؟

اولین اقدام پزشک برای تشخیص علت سرگیجه در کودکان توجه به علائم بالینی است. به همین دلیل ابتدا لازم است پزشک شرح حال جامعی از کودک شامل سابقه‌ی بیماری‌های کودک، سابقه‌ی خانوادگی ابتلا به سرگیجه و نشانه‌های همراه با سرگیجه دریافت کند. در صورت نیاز از تست‌های تشخیصی زیر هم می‌توان برای بررسی دقیق علت سرگیجه در کودکان استفاده می‌شود.

  • تست‌های شنوایی سنجی
  • نوار مغزی یا الکتروکاردیوگرام
  • آزمایش خون
  • تست تصویربرداری مانند MRI، سی‌تی اسکن، رادیوگرافی
  • آزمایش تست عملکرد کلیه
  • تعیین سطح الکترولیت بدن

تاپیک علت سرگیجه در کودکان نی نی سایت ممکن است دربرگیرنده پاسخ برخی از سوالات شما در مورد سرگیجه کودکان باشد، اما اگر می‌خواهید اطلاعات کامل و دقیقی در این مورد داشته باشید و از یک مشاوره تخصصی بهره‌مند شوید به شما پیشنهاد می‌کنیم از طریق سایت پذیرش۲۴ با دکتر و مغز و اعصاب آنلاین مشورت کنید.

درمان دارویی سرگیجه در کودکان شامل چه مواردی است؟

دکتر سرگیجه قبل از تجویز دارو ابتدا به بررسی علت سرگیجه در کودکان می‌پردازد و متناسب با علت برای کودک دارو تجویز می‌کند. داروهای مختلف با توجه به علت زمینه‌ای ایجاد کننده سرگیجه شامل موارد زیر است.

  • آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان عفونت گوش
  • ضد احتقان و آنتی‌هیستامین برای از بین بردن گرفتگی گوش و بینی
  • داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج برای درمان سرگیجه ناشی از میگرن
  • قرص سرگیجه کودکان در مواقعی که علت سرگیجه اختلال منییر باشد، قرص مدر یا قرص آب است.

شیوه‌های درمان خانگی سرگیجه در کودکان چگونه است؟

برای درمان خانگی سرگیجه در کودکان راهکارهای مختلفی وجود دارد. اولین اقدام این است که سبک زندگی کودک را تغییر دهید. به این منظور باید سعی کنید فعالیت‌هایی که باعث می‌شود سرگیجه کودک تشدید شود را محدود کنید. مثلاً برخی از کودکان با بازی‌هایی مانند اسکیت، چرخ و فلک یا سوار ماشین شدن دچار سرگیجه می‌شوند که بهتر است این فعالیت‌ها متوقف شود.

همچنین یکی از اقدامات صحیح و موثر برای از بین بردن سرگیجه تنفس عمیق است. زیرا با نفس کشیدن عمیق اکسیژن کافی به مغز می‌رسد و با آرام شدن سیستم عصبی سردرد و سرگیجه از بین می‌رود.

برای درمان سرگیجه در کودکان می‌توانید یک تمرین ساده به آن‌ها آموزش دهید تا هنگام بروز سرگیجه و سردرد آن را انجام دهند. در این تمرین کودک باید دراز بکشد و چشم‌ها را ببندد یا در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف آن حرکت دهد تا کم کم علائم سرگیجه از بین برود.

با توجه به اینکه یکی از علت‌های بروز سرگیجه کم آبی بدن است، نوشیدن آب به اندازه‌ی کافی می‌تواند برای درمان خانگی سرگیجه کودکان مفید باشد. رژیم غذایی کودکان هم باید حاوی مقادیر کافی ویتامین‌های گروه B به ویژهB3 باشد.

شیوه‌های درمان سنتی سرگیجه کودکان چگونه است؟

  • دمنوش اسطوخودوس

یکی از داروهای گیاهی موثر برای درمان سرگیجه اسطوخودوس است. تهیه‌ی دمنوش این گیاه ساده است. برای این کار باید کمی از گیاه را داخل قوری آب جوش که سرد شده بریزید و با حرارت غیر مستقیم دم کنید. برای خوش طعم شدن می‌توانید یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. البته نباید به کودکان بیش از حد دمنوش اسطوخودوس بدهید. روزانه یک یا دو فنجان کوچک دمنوش می‌تواند در درمان سرگیجه کودکان موثر باشد.

  • ماساژ شقیقه با روغن بابونه

بابونه گیاهی موثر در درمان سرگیجه است. به همین دلیل توصیه می‌شود برای درمان سرگیجه کودکان شقیقه‌های اورا به آرامی با روغن بابونه ماساژ دهید.

  • دمنوش سنبل الطیب برای سرگیجه

سنبل الطیب از گیاهان آرامبخش است که می‌تواند با از بین بردن اضطراب و استرس سرگیجه را هم از بین ببرد. در مصرف این دمنوش هم باید دقت داشته باشید که مصرف بیش از اندازه‌ی آن ممکن است برای کودکان عارضه‌ی جانبی ایجاد کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت بروز سرگیجه های خطرناک کودکان باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است.

  • حمله‌های پشت سر هم سرگیجه
  • سرگیجه‌های شدید که نمی‌گذارد کودک از جای خود تکان بخورد
  • سرگیجه‌های همراه با اختلال شنوایی یا سر درد شدید
  • از دست رفتن هوشیاری کودک

سوالات متداول سرگیجه کودکان

  • سرگیجه در کودکان و کرونا ارتباطی به هم دارند؟

ویروس کرونا با حمله به عصب دهلیزی موجب بروز سرگیجه در کودکان و بزرگسالان می‌شود.

  • علت سرگیجه در نوجوانان چیست؟

علت سرگیجه در نوجوانان مانند کودکان یا بزرگسالان ممکن است بر اثر عوامل محیطی و مصرف دارو یا آسیب‌های محیطی باشد یا اینکه یک بیماری مغزی یا تومور علت اصلی سرگیجه و ضعف باشد که باید توسط پزشک به طور دقیق تشخیص داده شود.

  • آیا فیزیوتراپی برای درمان سرگیجه در کودکان تاثیر دارد؟

فیزیوتراپی با افزایش دادن جریان خون در سر و بدن موجب کم شدن سرگیجه در کودکان می‌شود.

۳.۷/۵ (۷ نظر)

منبع
nationwidechildrens.orghealthline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
3 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دایان
دایان
9 روز قبل

سلام پسرم ۸سالشه گاهی اجسام ثابت را متحرک میبینه مشکل از چی میتونه باشه

آخرین ویرایش 9 روز قبل توسط دایان
محمدطاها
محمدطاها
4 ماه قبل

سلام بچه هام همیشه سرگیجه دارن چیکارکنم؟

شیدا
شیدا
9 ماه قبل

سلام من وقتی سرم گیج میره چشمم سیاهی میبینه م همه چیز دور سرم میچره به مدت کوتاهی

دکمه بازگشت به بالا