ادیومتری تقویت بینایی چیست؟ اطلاعات لازم درباره تست VRA

تست شنوایی سنجی تقویت بینایی (VRA) حساسیت شنوایی را اندازه‌گیری می‌کند. و برای بیمارانی است که به دلیل سن یا محدودیت‌های رشدی قادر به انجام تست سنتی نیستند. این آزمایش معمولا بر روی کودکان هفت ماهه تا دو سال و نیم انجام می شود. با همراه باشید در این مقاله به بررسی کامل ادیومتری تقویت بینایی (VRA) و کاربرد تست VRA می‌پردازیم.

روش‌های ادیومتری با تقویت بینایی (VRA)

در طول آزمایش، کودک در یک غرفه صدا (غرفه ای با پنجره‌ای که در برابر سر و صدای بیرون عایق است) روی آغوش والدین می‌نشیند، جایی که صداها و آهنگ‌های گفتار از طریق دو بلندگو در گوشه‌های غرفه ارائه می‌شود. پاسخ معمولی چرخش سر در جهت بلندگو است که با روشن کردن یک اسباب‌بازی متحرک بالای بلندگو تقویت می‌شود. هنگامی که کودک برای پاسخ دادن به صدا، شرطی می‌شود، شدت سیگنال کاهش می‌یابد تا حساسیت شنوایی کودک مشخص شود.

محدودیت‌های ادیومتری تقویت بینایی (VRA)

نتایج به‌دست‌آمده در حین آزمایش از طریق بلندگوها نشان‌دهنده حساسیت شنوایی گوش بهتر است، در صورتی که بین گوش‌ها تفاوت وجود داشته باشد. برای به دست آوردن اطلاعات خاص گوش، آزمایش باید زیر هدفون انجام شود، که ممکن است توسط کودکان کوچکتر قابل تحمل نباشد. علاوه بر این، نتایج ممکن است توسط سطح رشد و یا دامنه توجه محدود شود.

ارزیابی شنوایی کودکان با روش تشویق بینایی

شنوایی سنجی تقویتی بینایی (VRA) آزمایشی است که به دکتر شنوایی اجازه می‌دهد تا شنوایی نوزادان و کودکان نوپا را که برای آزمایش‌های طبیعی بسیار کوچک هستند، ارزیابی کند. ادیومتری تقویت بینایی (VRA) به شرطی سازی رفتاری برای آموزش کودکان بسیار خردسال برای پاسخگویی به صداها متکی است. برای کودکان ۶ ماهه تا حدود ۲ تا ۳ ساله طراحی شده است.

ادیومتری تقویت بینایی (VRA) از دستگاهی به نام شنوایی‌سنج برای آزمایش سطح آستانه شنوایی کودک استفاده می‌کند. شنوایی‌سنج‌های استاندارد با صدای خالص از هدفون و دکمه‌ی بازخورد استفاده می‌کنند، بنابراین برای کودکان خردسال کاربردی نیستند. هدفون ادیومتری تقویت بینایی (VRA) را معمولا با نوک فوم یا بلندگوهای میدان صوتی جایگزین می‌کند. تقویت‌کننده‌های بینایی مانند انیمیشن‌های ویدیویی یا اسباب‌بازی‌های نورانی در ۹۰ درجه در هر طرف بیمار قرار می‌گیرند تا کودک را آموزش دهند که به سمت صدا نگاه کند.

با ادیومتری تقویت بینایی برای کودکان (VRA) چه انتظاری می‌توانم داشته باشم؟

ادیومتری تقویت بینایی چشم از دستگاهی به نام شنوایی‌سنج برای ارزیابی شنوایی کودکان با روش تشویق بینایی استفاده می‌کند. یک ادیومتر استاندارد صدای خالص، از هدفون و دکمه بازخورد استفاده می‌کند تا بیمار بتواند به سطوح مختلف صدا پاسخ دهد. از آنجایی که دستگاه برای کودکان بسیار کوچک، بسیار پیچیده است. ادیومتری تقویت بینایی چشم معمولاً شامل تجهیزات زیر است:

  • هدفون: کودکان خردسال به خوبی به هدفون‌های معمولی پاسخ نمی‌دهند، بنابراین VRA به مبدل‌هایی که در گوش کودک قرار داده می‌شود متکی است. آنها ممکن است دارای نوک فوم یا قالب های شخصی باشند که برای گوش کودک شما ساخته شده است. هدفون ها همچنین ممکن است از لرزش رسانایی استخوان برای بهبود دقت استفاده کنند.
  • بلندگوهای میدان صوتی: مانند هدفون، هدفون نیز ممکن است برای نوزادان و کودکان نوپا ناخوشایند باشد. در برخی موارد، دکتر شنوایی ممکن است برای انجام آزمایشات به بلندگوهای «صدای فراگیر» تکیه کند.
  • تقویت‌کننده‌های بینایی: از آنجایی که کودکان بسیار کوچک، نمی‌توانند با کلیک کردن روی یک دکمه به صداها پاسخ دهند، VRA به جای آن از تقویت‌کننده‌های بصری استفاده می‌کند. این اسباب‌بازی‌ها می‌توانند مبتنی بر ویدیو باشند یا از اسباب‌بازی‌های متحرک ساخته شده باشند که در جعبه‌های پلکسی تیره قرار گرفته‌اند که ۹۰ درجه از هر طرف کودک قرار دارند. جعبه‌ها برای ایجاد چرخش سر مرتبط با منبع صدا روشن می‌شوند.

دکتر کاهش بینایی (VRA) حساسیت شنوایی را در نوزادان و کودکان خردسال ۶ ماه تا ۳ سال اندازه‌گیری می‌کند. در حالی که کودک در یک اتاق عایق صدا به صورت عمودی روی آغوش والدین یا مراقب او می‌نشیند، دکتر شنوایی، صدای در یکی از گوش‌های کودک پخش می‌کند. در ابتدا دکتر کاهش بینایی، جعبه‌ها را همراه با صدا روشن می‌کند. این به کودک آموزش می‌دهد تا با حرکت دادن چشم‌ها یا چرخاندن سر به سمت منبع صدا پاسخ دهد. هنگامی که کودک بفهمد چه کاری باید انجام دهد، دکتر کاهش بینایی می‌تواند با به تاخیر انداختن کوتاهی، محرک‌های بینایی به کودک “پاداش” بدهد.

در طول آزمایش، دکتر کاهش بینایی شدت صدا و محرک‌ها را تا رسیدن به حداقل آستانه شنوایی کودک کاهش می دهد. آزمایش‌ها با استفاده از فرکانس‌های مختلف ادامه می‌یابد تا زمانی که دکتر کاهش بینایی مجموعه کاملی از داده‌های مربوط به شنوایی کودک شما در هر دو گوش را داشته باشد.

در طول شنوایی سنجی تقویت بینایی کودکان (VRA) چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

کودک در یک اتاق عایق صدا به صورت عمودی روی دامان والدین یا مراقب او می نشیند. شنوایی شناس محرک های بصری را همراه با صداها برای جمع آوری داده ها تحریک می کند.

کاربرد تست VRA

شنوایی شناس می تواند از VRA برای اندازه گیری حساسیت شنوایی کودک شما استفاده کند. آستانه شنوایی معمولاً بر روی نموداری به نام ادیوگرام رسم می شود. شنوایی‌گرام آستانه‌های قابل شنیدن را در فرکانس‌های مختلف نشان می‌دهد. داده‌های شنوایی‌گرام می‌تواند به شنوایی‌شناس کمک کند تا درجه و نوع کم شنوایی کودک شما را در صورت وجود، تعیین کند.

VRA در کجا انجام می شود؟

شنوایی سنجی تقویت بینایی به دستگاه های تخصصی و اتاق عایق صدا نیاز دارد. معمولاً توسط دکتر شنوایی، دکتر کاهش بینایی و متخصص گوش و حلق و بینی در کلینیک گوش، حلق و بینی (ENT) انجام می شود.

تست VRA برای چیست؟

شنوایی شناس از ادیومتری تقویت بینایی چشم VRA برای اندازه گیری آستانه شنوایی کودک شما در چندین فرکانس استفاده می‌کند. کودکان مبتلا به کم شنوایی را می‌توان به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داد.

اگر حواس کودک من در طول آزمایشات پرت شود چه؟

کودکان خردسال اغلب در طول آزمایش VRA حواس‌شان پرت می‌شود یا حوصله‌شان سر می‌رود و نیاز به استراحت‌های مکرر دارند. گاهی اوقات می‌توان از تقویت اجتماعی مانند کف زدن یا تشویق برای تکمیل تقویت‌کننده‌های بینایی استفاده کرد.

آیا ادیومتری تقویت بینایی اشکالاتی دارد؟

علاوه بر عدم توجه، برخی از بچه‌ها این هدفون را تحمل نمی‌کنند. در این صورت، دکتر کاهش بینایی به آزمایش “میدان صوتی” تکیه می‌کند، که مخصوص گوش نیست.

شما می‌توانید برای ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و ارزیابی شنوایی کودکان با روش تشویق بینایی ، از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

۰/۵ (۰ نظر)

منبع
childrensnorthshoreaudiologynal

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا