نوار گوش یا ادیوگرام چیست؟ + نمادهای نوار گوش به چه معناست؟

نوار گوش یا ادیوگرام همان تست گوش یا شنوایی است. ۸ نوع تست شنوای وجود دارد. نتایج تست شنوایی بر روی یک نمودار رسم می‌شود، که به آن ادیوگرام می‌گویند. نوار گوش یا ادیوگرام به وسیله دکتر شنوایی به تجویز متخصص گوش و حلق و بینی انجام می‌شود. نتایج این تست و تفسیر و تجویز درمان در صورت نیاز به وسیله متخصص گوش و حلق و بینی صورت می‌گیرد با ما همراه باشید تا در این مقاله تمام مسائل مربوط به نوار گوش یا ادیوگرام بررسی کنیم.

نوار گوش یا ادیوگرام چیست؟

نتایج یک تست شنوایی بر روی ادیوگرام نمایش داده می شود. شنوایی‌گرام نموداری است که ملایم‌ترین صداهایی را که یک فرد می‌تواند بشنود در زیر و بم یا فرکانس‌های مختلف نشان می‌دهد. هر چه علائم به بالای نمودار نزدیکتر باشد، صداهایی که شخص می‌تواند بشنود ملایم‌تر است. درجات مختلف کم شنوایی در نمودار زیر نشان داده شده است.

نمادهای روی ادیوگرام به چه معناست؟

بسته به شرایط خاص آزمایش، چندین نماد مختلف برای نشان دادن آستانه‌ها در ادیوگرام استفاده می‌شود. آزمایش با هدفون را تست رسانایی هوا می‌نامند زیرا صدا باید از طریق هوای مجرای گوش عبور کند تا به گوش داخلی برسد. نتایج هدایت هوا برای گوش راست با علامت O قرمز و نتایج برای گوش چپ با X آبی مشخص شده است. آزمایش هدایت استخوان، که در آن دستگاهی در پشت گوش قرار می‌گیرد تا صدا را از طریق ارتعاش استخوان ماستوئید منتقل کند، با علامت «[» یا «<» مشخص می‌شود.

نکته مهمی که باید درک کنید این است که پاسخ‌های گوش چپ با رنگ آبی و پاسخ‌های گوش راست با رنگ قرمز نشان داده می‌شوند. هر نماد در نمودار، نشان دهنده آستانه شما برای یک فرکانس معین است. هنگامی که تمام آستانه‌ها اندازه‌گیری و روی نمودار ترسیم شدند، به هم متصل می‌شوند. تا خطوطی با خوانایی آسان برای گوش چپ و راست ایجاد کنند.

اگر این دو خط اساساً همپوشانی داشته باشند، کم شنوایی شما متقارن یا در هر دو گوش یکسان در نظر گرفته می‌شود. اگر خطوط روی هم قرار نگیرند، کم شنوایی شما نامتقارن در نظر گرفته می‌شود، به این معنی که گوش‌های شما درجات متفاوتی از افت شنوایی دارند.

نمادهای روی ادیوگرام
نمادهای روی ادیوگرام

نوار گوش برای چیست؟

نوار گوش به انگلیسی ادیوگرام Audiogram نوع، درجه و پیکربندی کم شنوایی را نشان می‌دهد.

انواع کم شنوایی که نوار گوش نشان می‌دهد:

افت شنوایی را می توان به سه نوع اصلی تقسیم کرد:

کاهش شنوایی هدایتی

کاهش شنوایی حسی عصبی

کم شنوایی مختلط

کم شنوایی رسانا

این نوع کم شنوایی به دلیل کاهش انتقال صدا به داخل گوش ایجاد می شود. نمونه‌هایی که باعث کاهش رسانایی می‌شوند عبارتند از: موم که گوش را مسدود می‌کند، یا سوراخی در پرده گوش.

هر یک از این نوع مشکلات قابل درمان و اصلاح هستند.

محدوده تست

محدوده طبیعی بین ۰-۲۰ Dbاست.

محدوده گفتار ۵۰۰-۲۰۰۰ هرتز
زیر ۳۵ دسی بل، سمعک توصیه می شود.

نوار گوش
نوار گوش

کم شنوایی حسی

کم شنوایی حسی عصبی، ناشی از آسیب گوش داخلی اتفاق می افتد. مشکلات در مسیرهای عصبی از گوش داخلی به مغز نیز می‌تواند باعث ایجاد این مشکل شود. شنیدن صداهای ملایم ممکن است سخت باشد. حتی صداهای بلندتر ممکن است نامشخص باشند یا ممکن است خفه به نظر برسند.

این شایع ترین نوع کم شنوایی دائمی است. اغلب اوقات، دارو یا جراحی نمی‌تواند کم شنوایی حسی، را برطرف کند. سمعک ممکن است به شما در شنیدن کمک کند.

عواملی که باعث این مشکل می‌شود. عبارتند از: قرار گرفتن در معرض صدا، کم شنوایی خانوادگی (ارثی)، آسیب ناشی از عفونت یا کاهش شنوایی با افزایش.

 

نوار گوش
نوار گوش

اختلال طیف نوروپاتی شنوایی

گاهی صدا می‌تواند به طور طبیعی وارد گوش شده و به عصب آکوستیک برسد، اما زمانی که صدا به مغز منتقل می‌شود مشکلی وجود دارد. این کم شنوایی به عنوان اختلال طیف نوروپاتی شنوایی (ANSD) شناخته می‌شود.

ANSD ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. در برخی موارد، سلول‌های مویی گوش داخلی آسیب دیده و قادر به انتقال صحیح اطلاعات صوتی به مغز نیستند. گاهی اوقات یک جهش ژنتیکی علت این کم شنوایی است. و گاهی آسیبی که به عصب شنوایی وارد می‌شود می‌تواند منجر به ANSD شود.

افراد مبتلا به ANSD ممکن است در تست شنوایی، حساسیت شنوایی طبیعی داشته باشند، اما ممکن است در درک کلمات گفتاری دچار مشکل شوند. در برخی موارد، سمعک یا کاشت حلزون همراه با سیستم فناوری کمک شنوایی (HAT) می‌تواند به کاهش اثرات منفی این کم شنوایی کمک کند. با این حال، موارد شدیدتر، که در آن فرد در درک گفتار مشکل زیادی دارد، ممکن است نیاز به استفاده از یک تکنیک ارتباط بصری، مانند زبان اشاره یا سیستم ارتباط تبادل تصویر (PECS) داشته باشد.

نوار گوش نرمال

سوال متداولی که معمولا پیش می‌آید این است که ” سطح شنوایی طبیعی در ادیوگرام چقدر است؟ ”

برای بزرگسالان پاسخ به صداهای بین ۰ تا ۲۵ دسی بلِ فرکانس مورد نظر، به عنوان نوار گوش نرمال محسوب می‌شود. و به این محدوده، محدوده شنوایی طبیعی بزرگسالان می‌گویند.

در نوار گوش کودکان، پاسخ به صداهای بین ۰ تا ۱۵ دسی بلِ فرکانس مورد نظر، به عنوان نوار گوش نرمال محسوب می‌شود. و به این محدوده، محدوده شنوایی طبیعی کودکان می‌گویند.

انواع نوار گوش بزرگسالان

دو نوع تست اساسی وجود دارد. یکی از تست‌ها ادیوگرام و دیگری نوار گوش ABR است. ادیوگرام برای آزمایش کاهش شنوایی است. البته تست تمپانوگرام برای انطباق (حرکت) پرده گوش نیز انجام می‌شود.

تست یا نوار گوش ABR برای بزرگسالانی که درکی از کم شنوایی ندارند. و کودکانی که توانایی انجام ادیوگرام را ندارند. مناسب‌تر و مفید می‌باشد

 

برای انجام ادیوگرام بزرگسال وارد اتاقک آکویستیک می شود و یک هدفون مخصوص را در گوش خود قرار می دهد. شنوایی شناس (ادیولوژیست) در هر گوش صداهایی با فرکانس و بلندی مشخص را برای فرد پخش می کند. پس از پخش هر صدا فرد از طریق فشار دادن یک دکمه در درون اتاقک مشخص می کند که صدا را شنیده یا نشنیده است.

اینکه صدا در چه فرکانس و بلندی برای فرد پخش شود. در تخصص دکتر شنوایی است. در نهایت دکتر شنوایی، پس از اتمام آزمون، نتایج را در ادیوگرام ثبت می‌کند. ادیولوژیست تعیین می‌‌کند که فرد به چه نوع بیماری شنوایی ‌ای دچار شده است.

نوار گوش کودکان

نوار گوش کودکان چگونه انجام میشود؟ در کودکان که نمی‌توانند ادیاگرام را انجام دهند. تست شنوایی ABRانجام می‌شود. در این تست سه یا چهار الکترود استفاده می‌شود. که یکی را به پیشانی، دیگری را به محل بین ابروها و الکترود سوم را به پشت گوش متصل می‌کنند. این الکترودها امواج مغزی عصبی و ساقه مغز را ردیابی می‌کنند. تست  ABR، یک تست کامل، بسیار دقیق و بدون درد و آسیب است.

​ ​​

نتایج نوار گوش در بارداری

تغییرات فیزیولوژیکی که در دوران بارداری رخ می‌دهد، باعث تغییرات شنوایی و بینی کاملاً قابل توجه می‌شود. این‌ها عمدتاً به دلیل تغییر سطح هورمون‌های جنسی است. و پس از پایان بارداری به حالت عادی باز می‌گردد. نتایج مطالعات تایید می‌کند که این تغییرات در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد. و به تدریج در سه ماهه بعدی بهبود می یابد و در دوره پس از زایمان به حالت عادی باز می‌گردد. ولی تعداد حاملگی‌ها ارتباطی با این تغییرات ندارد.

نوار گوش چگونه انجام می شود؟

در جواب سوال ” نوار گوش چگونه می گیرند ” در قسمت انواع نوار گوش بزرگسالان توضیح داده شد. ولی عملکرد تست به این شکل است که:

در طول تست شنوایی، صداها به روش‌های مختلفی ارائه می‌شوند. هنگام آزمایش با هدفون یا بلندگو، صداها از طریق گوش میانی وارد کانال گوش می‌شوند تا به گوش داخلی برسند. این به عنوان آزمایش هدایت هوا شناخته می شود. آزمایش هدایت هوا به چگونگی واکنش کل سیستم شنوایی به صدا می‌پردازد.

اگر آزمایش هدایت هوا نشان دهنده افت شنوایی باشد، از  تست رسانایی بدن استفاده می‌شود. دستگاهی به نام لرزاننده استخوان در پشت گوش قرار می‌گیرد تا صداها را مستقیماً به گوش داخلی بفرستد. صداها از طریق استخوان‌های سر ارسال می‌شوند. و از پرده گوش یا گوش میانی عبور نمی‌کنند. هنگامی که چیزی از حرکت صداها در پرده گوش و گوش میانی جلوگیری می‌کند، سطح شنوایی هدایت استخوانی بهتر از سطح هدایت هوا خواهد بود. این به این معنی است که یک کم شنوایی هدایتی وجود دارد.

هنگامی که صدا به طور طبیعی از طریق گوش خارجی و میانی حرکت می‌کند، اما گوش داخلی به طور طبیعی کار نمی‌کند، سطح شنوایی هدایت استخوان و هدایت هوا یکسان خواهد بود. کم شنوایی حسی عصبی وجود دارد.

تفسیر نوار گوش

دکتر شنوایی از توصیف ویژگی‌های نوار گوش یا ادیوگرام به روش‌های زیر استفاده می‌کند:

نوع کم شنوایی

  • کم شنوایی رسانایی
  • کم شنوایی حسی عصبی
  • کم شنوایی مختلط (ترکیب کم شنوایی حسی عصبی و رسانایی)

شدت از دست دادن

هر چه نمرات در شنوایی کمتر باشد، کاهش شنوایی شدیدتر است.

شیب از دست دادن

  • از دست دادن مسطح – کاهش شنوایی که در آن آستانه شنوایی رخ می‌دهد، نسبتاً یکنواخت در تمام فرکانس‌ها است. این معمولاً نشان دهنده کم شنوایی هدایتی است.
  • کاهش شیب – افزایش درجه کاهش شنوایی در فرکانس های بالاتر. این شایع‌ترین کم شنوایی است و به دلیل افزایش سن و آسیب صدا ایجاد می‌شود.
  • دیگر – اشکال کمتر رایج، که شامل شیب معکوس، نیش کوکی، گوشه گوشه است

نحوه مقایسه گوش‌ها

  • تک گوش: کم شنوایی فقط در یک گوش است.
  • دو گوش: از دست دادن در هر دو گوش است.
  • متقارن: شنوایی در هر دو گوش نسبتاً یکنواخت است.
  • نامتقارن: کاهش شنوایی در یک گوش به طور قابل توجهی بدتر از گوش دیگر است.

قیمت نوار گوش

قیمت نوار گوش طبق تعرفه سال ۱۴۰۰، بسته به نوع ادیومتری از ۲۶.۰۰۰ تا ۷۲.۰۰۰ می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله به بحث درباره اینکه نوار گوش چیست، نوار گوش چگونه انجام می شود؟ و نوار عصب گوش چیست پرداختیم. نوار گوش معمولا میزان کم شنوایی و وضعیت آستانه‌های شنوایی را مشخص می‌کند. نوار گوش را با کمک دستگاه ادیومتری و اتاق آکوستیک و توسط دکتر شنوایی انجام می‌شود. نتیجه آن توسط متخصص گوش و حلق و بینی بررسی می‌شود.

شما می‌توانید برای ویزیت آنلاین دکتر گوش و حلق و بینی و انجام نوار گوش یا دیاگرام، از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

 

۵/۵ (۲ نظر)

منبع
healthline.combabyhearing.org

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پیمان
پیمان
4 ماه قبل

سلام من گوشم وزوزمیکنه نوارگوش گرفتم نمیدونم مشکل داره یانه لطفا کمکم کنید

دکمه بازگشت به بالا