تست شیپور استاش (ETF)

تست شیپور استاش چیست و در چه مواردی انجام میشود؟ شیپور استاش گوش، لوله ای است که گوش میانی را به حفره بینی وصل می‌کند. وظیفه اصلی آن تعادل فشار در گوش میانی است. دکتر گوش و حلق و بینی این آزمایش را در مواردی که علایمی مثل: صدای وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش، کم شنوایی خفیف، مشکل تعادل و… داریم توصیه می‌کند با ما همراه باشید تا در این مقاله به سوالات شما در ارتباط با تست شیپور استاش پاسخ دهیم.

شیپور استاش گوش چیست؟

شیپور استاش دهانه‌ای است که گوش میانی را به حفره بینی-سینوس متصل می‌کند. این لوله به موارد زیر کمک می کند:

  • تعادل فشار در گوش میانی (معمولاً با ترکیدن گوش‌ها احساس می‌شود)
  • مایع را از گوش میانی تخلیه کنید.
  • گوش را از شنیدن صداهایی که بدن شما ایجاد می‌کند و تخلیه بینی محافظت کنید.

 

همانطور که در عکس شیپور استاش می‌بینید. این لوله حاوی دریچه‌ای است که باز و بسته می‌شود. باز نشدن کافی این لوله می‌تواند باعث تجمع مایع در گوش شود. که می‌تواند منجر به احساس درد و فشار در گوش شود. همچنین باز ماندن شیپور استاش بیش از حد، می‌تواند باعث احساس فشار مداوم، صدا دادن شیپور استاش و همچنین شنیدن صداهای غیرعادی مانند نفس کشیدن خود یا صدای خیلی بلند شما شود. اختلالات شیپور استاش شایع است و یکی از علل اصلی عفونت گوش (اوتیت میانی) است.

تست شیپور استاش (ETF) چیست؟

تست شیپور استاش (ETF) چیست؟
تست شیپور استاش (ETF) چیست؟

تست شیپور استاش(ETF) به انگلیسی Eustachian tube function test، یک ارزیابی پویا برای اطمینان از عملکرد صحیح شیپور استاش است.

دکتر شنوایی یک پروب لاستیکی نرم را در ورودی گوش شما قرار می‌دهد و فشار را اندازه گیری می‌کند. سپس از شما خواسته می‌شود که چند بار “به سختی قورت دهید” و فشار دوم گرفته می‌شود. در نهایت از شما خواسته می‌شود که مانور والسالوا را انجام دهید. (با بستن سوراخ‌های بینی و دمیدن هوا در گونه‌ها به‌گونه‌ای که گویی می‌خواهید انسداد گوش‌هایتان را باز کنید) و فشار سوم اندازه‌گیری می‌شود. در هر مرحله نمودار فشار شیپور استاش گوش، به وسیله دستگاه رسم می‌شود. همان‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی شیپور استاش گوش حفظ تعادل فشار در گوش میانی است تا به پرده گوش آسیبی وارد نشود. که این کار را با باز و بسته شدن انجام می‌دهد. و با این باز و بسته شدن باعث می‌شود جریان های بیشتر یا کمتری وارد گوش شود.

به طور خلاصه ما در تست شیپور استاش، می‌خواهیم مطمئن شویم، که شیپور استاش باز و بسته می‌شود و فشار را تغییر می‌دهد.

در این آزمایش دکتر شنوایی در سه حالت فشار را اندازه گیری می‌کند که به شرح زیر است:

حالت اول (فشار عادی گوش)

در این حالت به طورطبیعی، شیپور استاش گوش بسته است در غیر این صورت مشکلی وجود دارد. و به این عات است که در گوش بیمارانی که اختلال دارند صدای وزوز شنیده می‌شنوند.

حالت دوم

در حالتی که ما چیزی می‌خوریم یا خمیازه می‌کشیم، شیپور استاش گوش موقتا باز می‌شود. تا فشار دو طرف را متعادل کند. پس اگر شیپور استاش باز نشود یا به درستی باز نشود. در نمودار رسم شده به وسیله دستگاه، دکتر شنوایی یا دکتر گوش و حلق و بینی این ناهماهنگی را متوجه می‌شوند.

حالت سوم

در این حالت نیز، ما با دمیدن هوا به صورت آگاهانه از عملکرد صحیح شیپور استاش گوش آگاه می‌شویم.

تست شیپور استاش در چه مواردی انجام میشود؟

این ازمایش به تجویز دکتر گوش و حلق و بینی و عموما به وسیله شنوایی شناس ( دکتر شنوایی )، زمانی که افراد علائمی از جمله:

  • اختلال در شنوایی
  • درد گوش
  • احساس پری در گوش
  • وزوز گوش
  • سرگیجه
  • عدم تعادل

دارد. و همچین برای افرادی که پرده گوششان آسیب دیده است یا میخواهند بر روی پرده گوش خود عمل ترمیمی انجام دهند.

جمع بندی

تست شیپور استاش گوش در مواردی که اختلالاتی درعملکرد شیپور استاش گوش وجود دارد به وسیله دکتر گوش و حلق و بینی تجویز می‌شود. عوارضی ندارد و دردناک نیست و در سه مرحله انجام می‌شود.

شما می‌توانید جهت مشاوره و دریافت ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین و انجام تست شیپور استاش (ETF)، از طریق پذیرش ۲۴، تجربه مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران را داشته باشید.

 

۵/۵ (۳ نظر)

منبع
audiologyonline.com

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا