۱۲ نوع مختلف تست شنوایی سنجی در کودکان و بزرگسالان

فهرست مطالب

این مقاله جهت آشنایی با انواع تست های شنوایی سنجی و روش های شنوایی سنجی ارائه می‌شود. برخی از انواع آزمون های شنواییِ نوزادان و کودکان و برخی جهت تست شنوایی سنجی بزرگسالان است. با ما همراه باشید.

۱. آزمایش الکترو کوکلئو گرافی (ECochG)

تست‌های الکتروکوکلئوگرافی که به تست سرگیجه و تعادل هم معروف است. ارزیابی‌های عینی هستند که در تشخیص بیماری منیر و سایر اختلالات استفاده می‌شوند و به عنوان تست تشخیصی سرگیجه و تعادلی انجام می‌شود.

تست‌های ECoG پتانسیل الکتریکی تولید شده در حلزون گوش، بخشی از گوش داخلی، را در پاسخ به تحریک صوتی اندازه‌گیری می‌کنند.

اجزا گوش

گوش را به سه قسمت گوش بیرونی و میانی و داخلی تقسیم می‌کنند.

گوش خارجی

شامل لاله و مجرای گوش می‌شود. وظیفه جمع‌اوری اصوات و انتقال آن به مرحله بعد که گوش میانی است را دارد.

گوش میانی

گوش میانی از استخوانچه‌هایکوچکی تشکیل شده است. وظیفه رابط را دارد و اصوات را از گوش بیرونی به گوش داخلی منتقل می‌کند.

گوش داخلی

اندام حسی شامل حلزون گوش( ابزار شنیدن) و سیستم وستیبولار (ابزار حفظ تعادل ) در گوش داخلی است و وظیفه تبدیل اصوات (که انرژی مکانیکی هستند) به انرژی الکتریکی برای استفاده اعصاب را دارند. اعصاب این سیگنال‌ها ( انرژی الکتریکی ) را به مغز ارسال می‌کنند تا ما صدا را بشنویم

۲. هیدروپس اندولنفاتیک یا بیماری منیر

اندام حسی گوش به وسیله مایع‌ای به نام آندولنف احاطه شده‌اند. اگر این مایع در گوش ملتهب شود و افزایش حجم دهد.باعث سرگیجه، عدم تعادل و کم شنوایی نوسانی می‌شود. به این عارضه هیدروپس آندولنف یا بیماری منیر می‌گویند.

علایم این بیماری سرگیجه، عدم تعادل، اکو شدن صدا در گوش، تهوع و استفراغ است. برای تشخیص آن از تست تعادل یا تست سرگیجه که همان آزمایش الکتروکوکلئوگرافی پبشرفته است استفاده می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله آزمایش الکترو کوکلئو گرافی ( ECochG ) (Electrocochleography) در همین سایت مراجعه کنید.

تست های شنوایی سنجی
تست های شنوایی سنجی

۳. ادیومتری تقویت بینایی (VRA)

شنوایی سنجی تقویتی بینایی (VRA) آزمایشی است که به دکتر شنوایی اجازه می‌دهد تا شنوایی نوزادان و کودکان نوپا را که برای آزمایش‌های طبیعی بسیار کوچک هستند، ارزیابی کند. ادیومتری تقویت بینایی (VRA) به شرطی سازی رفتاری برای آموزش کودکان بسیار خردسال برای پاسخگویی به صداها متکی است. برای کودکان ۶ ماهه تا حدود ۲ تا ۳ ساله طراحی شده است.

ادیومتری تقویت بینایی (VRA) از دستگاهی به نام شنوایی‌سنج برای آزمایش سطح آستانه شنوایی کودک استفاده می‌کند. شنوایی‌سنج‌های استاندارد با صدای خالص از هدفون و دکمه‌ی بازخورد استفاده می‌کنند، بنابراین برای کودکان خردسال کاربردی نیستند. هدفون ادیومتری تقویت بینایی (VRA) را معمولا با نوک فوم یا بلندگوهای میدان صوتی جایگزین می‌کند. تقویت‌کننده‌های بینایی مانند انیمیشن‌های ویدیویی یا اسباب‌بازی‌های نورانی در ۹۰ درجه در هر طرف بیمار قرار می‌گیرند تا کودک را آموزش دهند که به سمت صدا نگاه کند.

۴. روش‌های ادیومتری با تقویت بینایی (VRA)

در طول آزمایش، کودک در یک غرفه صدا (غرفه ای با پنجره‌ای که در برابر سر و صدای بیرون عایق است) روی آغوش والدین می‌نشیند، جایی که صداها و آهنگ‌های گفتار از طریق دو بلندگو در گوشه‌های غرفه ارائه می‌شود. پاسخ معمولی چرخش سر در جهت بلندگو است که با روشن کردن یک اسباب‌بازی متحرک بالای بلندگو تقویت می‌شود. هنگامی که کودک برای پاسخ دادن به صدا، شرطی می‌شود، شدت سیگنال کاهش می‌یابد تا حساسیت شنوایی کودک مشخص شود.

تست ادیومتری کودکان
تست ادیومتری کودکان

کاربرد تست VRA

شنوایی شناس می تواند از VRA برای اندازه گیری حساسیت شنوایی کودک شما استفاده کند. آستانه شنوایی معمولاً بر روی نموداری به نام ادیوگرام رسم می شود. شنوایی‌گرام آستانه‌های قابل شنیدن را در فرکانس‌های مختلف نشان می‌دهد. داده‌های شنوایی‌گرام می‌تواند به شنوایی‌شناس کمک کند تا درجه و نوع کم شنوایی کودک شما را در صورت وجود، تعیین کند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله ادیومتری تقویت بینایی(VRA) در همین سایت مراجعه کنید.

۵. تست VNG گوش

تست سنجش شنوایی گوش
تست سنجش شنوایی گوش

۶. ویدئونیستاگموگرافی چیست؟

ویدئونیستاگموگرافی videonystagmography (VNG) آزمایشی است که حرکات چشم شما را ارزیابی می‌کند. به دنبال نوع خاصی از حرکت چشم به نام نیستاگموس است.  نیستاگموس زمانی اتفاق می‌افتد که چشمان شما به طور غیرقابل کنترلی بالا و پایین یا پهلو به پهلو حرکت می‌کنند. این حرکات ممکن است سریع یا آهسته باشد.

هنگامی که سر خود را در جهت‌های خاصی حرکت می‌دهید، ممکن است برای مدت کوتاهی نیستاگموس داشته باشید. اما اگر در حالت نشسته یا برای مدت طولانی به نیستاگموس مبتلا می‌شوید، می‌‌تواند به اختلال گوش داخلی (دهلیزی) اشاره کند.

در صورت داشتن علائمی که می‌تواند به اختلال گوش داخلی اشاره کند، ممکن است نیاز به آزمایش VNG داشته باشید، مانند:

  • مشکلات تعادل
  • سرگیجه
  • احساس فشار یا پری در گوش
  • سبکی سر
  • زنگ در گوش شما (وزوز گوش)
  • سرگیجه

چه زمانی به VNG نیاز است؟

ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از تست های VNG برای تشخیص اختلالات دهلیزی استفاده می کنند، از جمله:

  • نوروم آکوستیک
  • سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV) 
  • لابیرنتیت
  • بیماری منیر
  • نوریت دهلیزی

تست vng چگونه انجام میشود؟

روش‌های شنوایی سنجی
روش‌های شنوایی سنجی

در تست شنوایی vng، شما در یک اتاق آزمایش تاریک با یک ست مخصوص عینک می‌نشینید. این عینک دارای یک دوربین است که حرکات چشم شما را ضبط می‌کند.

ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی از شما می‌خواهد چراغ‌هایی را که روی صفحه تلویزیون حرکت می‌کنند تماشا کنید یا سر و بدن خود را در موقعیت‌های خاصی حرکت دهید. ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما همچنین ممکن است فوران‌های کوچکی از آب یا هوا سرد یا گرم را به گوش شما ارسال کند. این عینک نحوه حرکت چشمان شما را در پاسخ به این اعمال مختلف ثبت می‌کند.

آیا تست شنوایی vng عوارضی دارد؟

ممکن است در طول آزمایش VNG احساس ناراحتی کنید، اما معمولاً کوتاه مدت است. ممکن است بعد از آزمایش نیز کمی احساس سرگیجه داشته باشید. همچنین ممکن است در اثر استفاده طولانی مدت از عینک احساس ناراحتی کنید.  این علائم معمولا به سرعت از بین می روند.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله تست VNG (آزمایش ارزیابی سیستم تعادل) در همین سایت مراجعه کنید.

تست شنوایی
تست شنوایی

۷. تست رفلکس آکوستیک چیست؟ (Acoustic Reflex Testing)

رفلکس آکوستیک همچنین به عنوان رفلکس حلزون شنوایی، رفلکس شنوایی گوش میانی یا رفکلس گوش داخلی شناخته می‌شود. یک انقباض غیرارادی ماهیچه است که در گوش میانی در پاسخ به محرک‌های صدای بلند یا زمانی که فرد شروع به داد زدن می‌کند، رخ می‌دهد.

هنگامی که با یک محرک صوتی شدید مواجه می شوید، عضله استاپدیوس گوش منقبض میشود. انقباض این عضله موجب خم شدن قسمت قدامی استخوانچه رکابی و زنجیره استخوانی را سفت می‌کند. به تمام این اتفاقات رفلکس اکوستیک می‌گویند.

رفلکس اکوستیک برای چیست؟

رفلکس اکوستیک باعث افزایش مقاومت در انتقال صدا به گوش داخلی می‌شود. اندازه این رفلکس را به وسیله‌ی پروب‌های درون کانال گوش اندازه‌گیری می‌کنند.

تست رفلکس آکوستیک
تست رفلکس آکوستیک

تست رفلکس آکوستیک چیست؟

تست رفلکس اکوستیک بررسی می‎‌کند که آیا انقباض عضله استاپدیوس در طول تحریک مداوم (معمولا حدود ۱۰ ثانیه ) حفظ می‌شود، یا ضعیف می‌شود. این آزمایش معمولاً در فرکانس‌های ۵۰۰ هرتز و ۱۰۰۰ هرتز انجام می‌شود.

رفلکس اکوستیک برای شنوایی سنجی اطفال (ART)

آستانه رفلکس آکوستیک (ART) به دکتر شنوایی و متخصص گوش و حلق و بینی کمک می‌کند، تا با آزمایش رفلکس طبیعی گوش برای کاهش حجم صداهای بسیار بلند، عملکرد صحیح گوش میانی را در نوزادان و کودکان آزمایش کنند.

از رفلکس اکوستیک برای شنوایی سنجی اطفال (ART) چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

آستانه رفلکس آکوستیک تقریباً به روش تمپانومتری انجام می شود. در واقع، این دو تست اغلب با هم انجام می‌شوند. در طول ART، شنوایی شناس یک صدای بلند (۸۰ دسی بل) برای آزمایش رفلکس آکوستیک کودک شما معرفی می‌کند. برخی از ماهیچه‌های گوش داخلی معمولاً با صداهایی بین ۶۵ تا ۹۵ دسی بل منقبض می‌شوند. اگر رفلکس با دسی بل بالاتر شروع شود یا اصلا رخ ندهد، ممکن است نشانه یک اختلال عصبی باشد.

تست آستانه رفلکس آکوستیک به شنوایی شناس اجازه می‌دهد، تا بداند که آیا رفلکس آکوستیک کودک شما درست کار می‌کند یا خیر. در پستانداران، رفلکس صوتی توسط صداهای بلند ایجاد می‌شود. در انسان، محدوده معمولا بین ۶۵ دسی بل تا ۹۵ دسی بل است. ماهیچه‌های گوش داخلی منقبض می‌شوند تا از پرده گوش در برابر آسیب محافظت کنند. شنوایی شناس صدا را بالا و پایین تنظیم می‌کند تا نقطه ماشه رفلکس را تعیین کند.

یک نتیجه طبیعی به این معنی است که فرزند شما در محدوده معمول قرار می‌گیرد. یک ART غیر طبیعی ممکن است نوعی اختلال عصبی یا آسیب عصبی را نشان دهد. همانند تمپانومتری، یک ART غیر طبیعی به این معنی است که آزمایشات بیشتری مورد نیاز است.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله تست رفلکس آکوستیک در همین سایت مراجعه کنید.

شنوایی سنجی اطفال
شنوایی سنجی اطفال

۸. تست شنوایی ASSR چیست ؟

کلمه assr مخفف Auditory steady-state response به معنی پاسخ حالت پایدار شنوایی است.

پاسخ حالت پایدار شنوایی یا تست شنوایی ASSR، یک پتانسیل برانگیخته شنوایی است که با صداهای تعدیل‌شده برانگیخته می‌شود. و می‌تواند برای پیش‌بینی حساسیت شنوایی در بیماران در تمام سنین استفاده شود. پاسخ به خودی خود یک پتانسیل عصبی برانگیخته است. که از محرک پیچیده‌ای پیروی می‌کند. با مدولاسیون دوره ای، یا روشن و خاموش کردن یک آهنگ، برانگیخته می‌شود.

پاسخ عصبی یک پتانسیل مغزی است که از نزدیک دوره زمانی مدولاسیون را دنبال می‌کند. پاسخ را می‌توان به طور عینی در سطوح نزدیک به آستانه رفتاری تشخیص داد. داده‌ها نشان می‌دهند که تست شنوایی ASSR یک پیش‌بینی قابل قبول بالینی و فرکانس خاص از آستانه‌های رفتاری در بیماران، بدون در نظر گرفتن سن، وضعیت موضوع، یا درجه کاهش شنوایی ارائه می‌دهد.

تست شنوایی assr برای چه کسانی استفاده می‌شود؟

  • نوزادانی تازه متولد شده، برای غربالگری
  • نوزادان در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان
  • کودکان که در تست‌های سنتی همکاری نمی‌کنند
  • متمارضین (افرادی که خود را به مریضی می‌زنند برای فریب بیمه و…)
  • بیماران غیر پاسخ‌دهنده و یا کما

نحوه انجام تست ASSR

محرک یک تن خالص است. در کاربردهای بالینی معمولاً از فرکانس‌های ۵۰۰ هرتز، ۱۰۰۰ هرتز، ۲۰۰۰ هرتز و ۴۰۰۰ هرتز استفاده می‌شود. تن خالص یا در حوزه دامنه مدوله می‌شود یا در هر دو حوزه دامنه و فرکانس مدوله می شود. استراتژی‌های مدولاسیون بهینه همچنان مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ۱۴-۱۶ الکترودها روی پوست سر در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که معمولاً برای ثبت سایر پتانسیل‌های برانگیخته شنوایی استفاده می‌شوند. فعالیت الکتریکی مغز از قبل تقویت می‌شود، فیلتر می‌شود، نمونه‌برداری می‌شود و سپس تحت آنالیز طیفی قرار می‌گیرد. فرکانس مورد توجه در امواج مغزی مطابق با نرخ مدولاسیون است.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله تست شنوایی ASSR در همین سایت مراجعه کنید.

تست شیپور استاش
تست شیپور استاش

۹. تست شیپور استاش (ETF)

تست شیپور استاش(ETF) به انگلیسی Eustachian tube function test، یک ارزیابی پویا برای اطمینان از عملکرد صحیح شیپور استاش است.

دکتر شنوایی یک پروب لاستیکی نرم را در ورودی گوش شما قرار می‌دهد و فشار را اندازه گیری می‌کند. سپس از شما خواسته می‌شود که چند بار “به سختی قورت دهید” و فشار دوم گرفته می‌شود. در نهایت از شما خواسته می‌شود که مانور والسالوا را انجام دهید. (با بستن سوراخ‌های بینی و دمیدن هوا در گونه‌ها به‌گونه‌ای که گویی می‌خواهید انسداد گوش‌هایتان را باز کنید) و فشار سوم اندازه‌گیری می‌شود. در هر مرحله نمودار فشار شیپور استاش گوش، به وسیله دستگاه رسم می‌شود. همان‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی شیپور استاش گوش حفظ تعادل فشار در گوش میانی است تا به پرده گوش آسیبی وارد نشود. که این کار را با باز و بسته شدن انجام می‌دهد. و با این باز و بسته شدن باعث می‌شود جریان های بیشتر یا کمتری وارد گوش شود.

به طور خلاصه ما در تست شیپور استاش، می‌خواهیم مطمئن شویم، که شیپور استاش باز و بسته می‌شود و فشار را تغییر می‌دهد.

در این آزمایش دکتر شنوایی در سه حالت فشار را اندازه گیری می‌کند که به شرح زیر است:

حالت اول تست شیپور استاش (ETF)

در این حالت به طورطبیعی، شیپور استاش گوش بسته است در غیر این صورت مشکلی وجود دارد. و به این عات است که در گوش بیمارانی که اختلال دارند صدای وزوز شنیده می‌شنوند.

حالت دوم تست شیپور استاش (ETF)

در حالتی که ما چیزی می‌خوریم یا خمیازه می‌کشیم، شیپور استاش گوش موقتا باز می‌شود. تا فشار دو طرف را متعادل کند. پس اگر شیپور استاش باز نشود یا به درتسی باز نشود. در نمودار رسم شده به وسیله دستگاه، دکتر شنوایی یا دکتر گوش و حلق و بینی این ناهماهنگی را متوجه می‌شوند.

حالت سوم تست شیپور استاش (ETF)

در این حالت نیز، ما با دمیدن هوا به صورت آگاهانه از عملکرد صحیح شیپور استاش گوش آگاه می‌شویم.

برای اطلاعات بیشتر به مقاله تست شیپور استاش (ETF) در همین سایت مراجعه کنید.

تست های شنوایی سنجی - ABR و OAE
تست های شنوایی سنجی – ABR و OAE

۱۰. تست شنوایی سنجی ABR

تست شنوایی سنجی ABR می‌تواند برای تشخیص کم شنوایی استفاده شود. پاسخ مغز کودک شما به صدا را بررسی می‌کند. تست abr در نوزادان و کودکانی انجام می‌شود که ممکن است به دلیل سن خود نتوانند به تست‌های شنوایی رفتاری پاسخ دهند. کودک شما در این آزمایش چیزی احساس نخواهد کرد.

تست abr چگونه انجام میشود

این آزمایش فقط زمانی انجام می‌شود که کودک شما خواب است. الکترودهای کوچک (حسگرهایی که فعالیت مغز را اندازه‌گیری می‌کنند) روی پیشانی و لاله گوش یا استخوان ماستوئید کودک شما قرار می‌گیرند و گوشی روی گوش او قرار می‌گیرد. ژل الکترود روی سر و گوش کودک شما استفاده می‌شود تا تماس خوبی بین پوست و الکترودها وجود داشته باشد.

هنگامی که کودک شما خواب است، صدا از طریق هدفون پخش می‌شود. پاسخ مغز او به این صدا از طریق الکترودها ثبت شده و روی کامپیوتر ضبط می‌شود.

۱۱. تست شنوایی سنجی OAE

تست شنوایی سنجی (Otoacoustic Emissions) OAE که به آن تست انتشارات آکوستیگ یا انتشارات صوتی می‌گویند. بخشی از پاسخ گوش داخلی به صدا را بررسی می‌کند. تست شنوایی oae بیشتر بر روی نوزادان و کودکانی انجام می‌شود که ممکن است به دلیل سن خود نتوانند به تست‌های شنوایی رفتاری پاسخ دهند.

تست شنوایی سنجی
تست شنوایی سنجی

انتشارات صوتی چیست؟

انتشارات صوتی گوش، صداهایی هستند که توسط یک قسمت کوچک حلزونی گوش، زمانی که توسط صداهای نرم تحریک می شود، منتشر می شود. هنگامی که صدا حلزون گوش را تحریک می‌کند، سلول‌های موی بیرونی به ارتعاش در‌می‌آیند. این ارتعاش، صدای تقریباً نامفهومی تولید می‌کند که به گوش میانی باز می‌گردد.

کاربرد تست OAE چیست؟

تست شنوایی سنجی OAE برای بررسی میزان عملکرد گوش داخلی یا حلزون گوش استفاده می شود. و انتشارات صوتی یا OAE را اندازه گیری می کند. کاربردهای تست aoe عبارت‌اند از:

  • تست oae در نوزادان (برای غربالگری شنوایی و تشخیص ابتلای احتمالی نوزادان به کم‌شنوایی یا ناشنوایی)
  • تخمین حساسیت نسبی شنوایی
  • آزمودن کاهش شنوایی عملکردی (کاهش شنوایی غیرارگانیک): شرایطی است که در آن فرد علائم و رفتارهای ناشی از کاهش شنوایی را نشان داده اما در واقع، هیچ نقص و مشکلی در سیستم شنوایی فرد وجود ندارد.
  • بررسی شنوایی در افرادی که توانایی انجام تست‌های گفتاری-شنوایی معمول را ندارند. مثل افراد مبتلا به عقب‌ماندگی‌های ذهنی و …

برای اطلاعات بیشتر به مقاله تست شنوایی سنجی ABR و تست شنوایی سنجی OAE در همین سایت مراجعه کنید.

۱۲. نوار گوش یا ادیوگرام چیست؟

نتایج یک تست شنوایی بر روی ادیوگرام نمایش داده می شود. شنوایی‌گرام نموداری است که ملایم‌ترین صداهایی را که یک فرد می‌تواند بشنود در زیر و بم یا فرکانس‌های مختلف نشان می‌دهد. هر چه علائم به بالای نمودار نزدیکتر باشد، صداهایی که شخص می‌تواند بشنود ملایم‌تر است. درجات مختلف کم شنوایی در نمودار زیر نشان داده شده است.

نوار گوش برای چیست؟

نوار گوش به انگلیسی ادیوگرام Audiogram نوع، درجه و پیکربندی کم شنوایی را نشان می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله نوار گوش یا ادیوگرام در همین سایت مراجعه کنید.

نوار گوش
نوار گوش

دسته بندی انواع تست شنوایی برای نوزادان و کودکان یا بزرگسالان

به عنوان بخشی از ارزیابی شنوایی، ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی فرزند شما یک تاریخچه سلامت کامل و معاینه، که آزمایش سلامت گوش نیز شامل آن می‌شود، را انجام می‌دهد. علاوه بر این، انواع مختلفی از تست‌های شنوایی وجود دارد. برخی ای تست‌ها ممکن است برای کودکان در هر سنی استفاده شود. برخی دیگر بر اساس سن و سطح درک کودک شما استفاده می‌شوند.

در مورد بزرگسالان نیز، تست‌های متفاوتی به تشخیص پزشک و نوع مشکل بیمار از گزینه‌های بالا پیشنهاد می‌شود.

۴ تست شنوایی سنجی کودکان تازه متولد شده

۱. تست های شنوایی سنجی – ABR و OAE

دو نوع اصلی از روش‌های غربالگری شنوایی برای نوزادان وجود دارد. که ممکن است به تنهایی یا با هم استفاده شوند:

  • انتشارات صوتی برانگیخته (OAE) 
  • پاسخ شنوایی ساقه مغز (ABR) 

ABR مانند OAE، آزمایشی بدون درد است و تنها چند دقیقه طول می کشد.

اگر آزمایش‌های غربالگری نشان دهد؛ که کودک شما کم شنوایی دارد، آزمایش‌های بیشتری لازم است. نوزادان کم شنوا باید در سن ۳ ماهگی شناسایی شوند. سپس، درمان می‌تواند قبل از ۶ ماهگی کودک آغاز شود که زمان مهمی برای رشد گفتار و زبان است.

۲. شنوایی سنجی رفتاری

آزمایش غربالگری که در نوزادان برای مشاهده رفتار آنها در پاسخ به صداهای خاص استفاده می شود. ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز باشد.

۳. تست شنوایی سنجی کودکان نوپا

ارزیابی شنوایی کودک نوپا ممکن است شامل تست‌های ذکر شده در بالا به همراه موارد زیر باشد

۴. شنوایی سنجی تقویت بینایی (VRA)

این آزمایش اغلب برای کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال استفاده می شود.

۲ تست شنوایی سنجی کودکان بزرگتر از ۳ یا ۴ سال

ارزیابی شنوایی برای یک کودک بزرگ‌تر از ۳ تا ۴ سال ممکن است، شامل آزمایش‌های ذکر شده در بالا به همراه موارد زیر باشد:

۱. شنوایی سنجی تون خالص

آزمایشی که از یک ماشین الکتریکی استفاده می‌کند که صداها را با صداها و بلندی‌های مختلف در گوش کودک شما ایجاد می‌کند. کودک اغلب از نوعی هدفون استفاده می‌کند. در این گروه سنی، زمانی که صدا در گوشی شنیده می‌شود، به سادگی از کودک خواسته می‌شود تا به نوعی پاسخ دهد.

۲. تمپانومتری (شدیومتری امپدانس)

آزمایشی که می تواند در اکثر مطب‌های ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی انجام شود. تا به نحوه عملکرد گوش میانی کمک کند. نمی‌گوید که کودک می‌شنود یا نه. اما به یافتن هرگونه تغییر در فشار در گوش میانی کمک می‌کند. انجام این آزمایش در کودکان کوچکتر سخت است، زیرا کودک باید خیلی آرام بنشیند و گریه نکند، صحبت نکند یا حرکت نکند.

جمع بندی

در مقاله سعی شد به صورت مختصر و مفید به تمامی تست‌های شنوایی سنجی بپردازیم.برای اطلاعات بیشترو مفصل در سایت پذیرش ۲۴ در ارتباط با هر یک از انواع آزمون های شنوایی، جزئیات بیشتر در مقالات مجزا آورده شده است. که به جزئیاتی از این قیبل: هزینه تست شنوایی سنجی نوزادان، تفسیر تست شنوایی سنجی، نحوه‌ی انجام هر تست و… اشاره شده است.

همچنین می‌توانید از خدمات آنلاین سایت پذیرش ۲۴ برای مشاوره و ویزیت متخصص گوش و حلق و بینی آنلاین، دکتر گوش حلق بینی کودکان، تست بینایی سنجی کودکان در منزل، تست شنوایی سنجی نوزاد در منزل و انواع تست شنوایی سنجی آنلاین استفاده کنید. و تجربه لذت بخش مشاوره آنلاین و دریافت نوبت از بهترین پزشکان و بیمارستان‌های ایران داشته باشید.

۵/۵ (۱ نظر)

منبع
enthealthlinenationwidechildrens

تیم تولید محتوای پزشکی و سلامتی پذیرش۲۴

تیم تحریریه پذیرش۲۴ متشکل از پزشکان متخصص و پرستاران دارای مجوز، مترجمان و نویسندگان با تجربه در حوزه تولید محتوای پزشکی و سلامتی تمام تلاش خود را در جهت اطلاع رسانی و آگاهی سازی کامل و جامع در خصوص داروها، بیماری‌ها و سایر اطلاعات سلامتی برای استفاده عمومی کاربران پذیرش۲۴ از منابع معتبر علمی به کار می‌بندد.
guest
0 پرسش و پاسخ
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا